سپر برداریم؛ تصمیم با شماست

فرزانه زنگیان،   3961104216 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
سپر برداریم؛ تصمیم با شماست

دیروز از محل کار به خانه باز می گشتم. بساط سی دی فروشی کنار خیابان به راه بود. سی دی آخرین فیلم های هالیوودی و بالیوودی ، جدیدترین شوها و ویدئوهای خوانندگان آن چنانی و این چنانی، انیمیشن های معروف دنیا با صدای شخصیت های مهم سینمایی وسیاسی و خلاصه هر آن چه که دل تنگ تان بخواهد تا دمی را به بی خیالی ، تفریح و یا اوقات فراغت سالم و ناسالم! بگذرانید ، موجود بود.

از خدا که پنهان نیست از شما چه پنهان، برای پز «آپ تو دیت بودن» ، گه گاه توقفی رخ می دهد و تورقی در مجموعه سی دی هایی که فروشنده به دستمان می دهد و خرید دو سه تا فیلم برای تماشا در روزهای آخر هفته، آن هم البته فقط از باب «سیرو فی الارض» کم هزینه ، تا دیانت مان را با حفظ پرستیژ روشنفکری، مستدام بداریم!

این بار هم فروشنده چندتا فیلم را معرفی کرد و توضیحاتی داد که مثلا این فیلم قدیمی است اما مریل استریپ در آن بازی می کند...اگر پرهیجان بخواهی که فلان فیلم آخرش است که فروش آن از اسپایدر من بیشتر شده است... این سومی را هم که وودی آلن ساخته که کارهایش حرف ندارد... !
تردید مرا که دید گفت یک فیلم خیلی خوب دارم که کاندید گلدن گلاب و اسکار است ودر دنیا فروش بالا داشته و تک است . این جا هم خیلی مشتری دارد...این را بدهم؟

خلاصه سی دی فیلم پرمشتری و تک را گرفتم و در یک فرصت مناسب به تماشایش نشستم. بیننده در سکانس های اولیه با داستان زندگی خانواده اروپایی تحصیل کرده و فرهیخته ای آشنا می شود که پدر خانواده پروفسور است و دانشجوهای دکتری را تعلیم می دهد.

در این بین رابطه محبت آمیزی بین پسر هفده ساله جناب پروفسور و آقای دانشجوی دکترای 27 ساله آمریکایی به وجود می آید که در نهایت منجر به ایجاد روابط همجنس گرایانه بین این دو می شود.

این عشق نامتعارف ، آن قدر جذاب روایت شده و فیلم چنان خوش ساخت است که شاید بسیاری از بینندگان در انتهای فیلم، همراه با پسرک جوان، بخاطر درد جدایی گریه کنند و از یاد ببرندکه فیلم ساز با مهارت خاص خود توانسته با استفاده از فرآیند « عادی سازی» از یک پدیده نابهنجار و مورد بحث و جدل (حتی در کشورهای غربی) زشتی زدایی کند و آن را به شکل یک داستان زیبا ،پرکشش و حتی خیلی جالب در ذهن مخاطب نهادینه سازد.

هدف این نوشتار،بررسی موضوع هم جنس بازی یا دگرباشی (یا هر اسم دیگری که روی آن می گذارند) و تحلیل ریشه های بروز این رفتار، هم چنین تحقیق در انحراف ، اختلال یا بیماری بودن آن وچگونگی مقابله یا مسامحه در باره این پدیده نیست ! هم چنین کن فیکون کردن بساط سی دی فروش های کنار خیابان نیز به طور حتم مورد نظر نمی باشد.

پس هدف چیست ؟ بیایید خیلی ساده به این پرسش بیندیشیم ! هریک از ما، با هر عقیده و مرام و مسلکی که داشته باشیم، آیا دوست داریم فرزندمان یا نوجوان و جوان خانواده مان، این فیلم و امثال آن را ببیند و تحت تاثیر مضمون آن قرار بگیرد ؟

در جهان امروز ما در محاصره متغیرهای اجتماعی،فرهنگی ، اخلاقی و رفتاری پرقدرت و فراگیری هستیم که به شکل گسترده ای از طریق تکنولوژی های ارتباطی نوین تقویت و عرضه می¬شود. در عین حال تمایل به حفظ ارزش ها و اصولی داریم که عمدتا از منابعی چون دین، فرهنگ ، عرف و پیشینه تاریخی ما سرچشمه می گیرد.

تجربه، بیانگر آن است که راهکارهای سلبی مستقیم و غیرمستقیم شاید در کوتاه مدت، بتواند تاکتیک کارسازی باشد، اما اگر به صورت استراتژی و برنامه های درازمدت و همه جانبه مورد توجه قرار گیرد، به مصداق «الانسان حریص علی ما منع » و به مصداق » دنیا عوض شده، دیگر این حرف ها قدیمی است» و به مصداق « مگر ما بچه ایم که شما برای ما تصمیم بگیرید» و به مصداق مقاومت جوانانه در برابر هر آن چه که به سیاستگذاری های فرهنگی دولتی تعبیر می شود، به صورت معکوس نتیجه خواهد داد. ایجاد محدودیت و اختلال دائمی در دسترسی به شبکه های اجتماعی و اپلیکیشن ها و تکنولوژی های ارتباطی نیز به دلایل فنی و سیاسی و اجتماعی و به دلیل واقعیت های دنیای امروز ، امکان پذیر نیست. اگر امروز ما سی دی ها را جمع کنیم، فردا با استفاده از فیلتر شکن ها و امکانات سایت های رایگان دانلود جایگزین های دیگری در دسترس خواهد بود که الان هم هست.

پس باید بتوانیم جامعه را در مقابل بیماری های اجتماعی واکسینه کرده و« آستانه مقاومت » مردم و بخصوص جوانان را در مقابل پدیده های نامتعارف ، بی ریشه و ضد فرهنگی که به جامعه ما تزریق می شود، بالا ببریم.

بالا بردن «آستانه مقاومت» الزاماتی دارد که یکی از آن ها، عدم بسنده کردن به دین مناسکی و آیینی و بازگشت به قرائت مفهومی و محتوایی از دین و عمل به ارزش های دینی و اخلاقی است. بخصوص توسط کسانی که به دلایل مختلف ، بیشتر در جامعه دیده شده و زیر ذره بین افکار عمومی هستند.

به حکم آیه مبارکه «لم تقولون ما لا تفعلون» که عدم پایبندی به آن ، بیشترین ضربه را به نظام ارزشی و هنجاری جامعه وارد می کند، بازگشت به دین محتوایی و التزام به »عمل» باید از مسئولین و دولتمردان و صاحبان مناصب آغاز شود تا به لایه های پایین تر اجتماع تسری پیدا کند. از سوی دیگر ایجاد شرایط بسامان اقتصادی و اجتماعی، پر کردن شکاف های طبقاتی، مهیا کردن فرصت های مناسب کار و شایسته سالاری، ایجاد شرایط مناسب برای ازدواج و تشکیل خانواده و تقویت روحیه نشاط و سرزندگی و امید به آینده ، به شکل اتوماتیک بر شرایط فرهنگی و اخلاقی جامعه تاثیر گذاشته و آن را به سمت تعادل و سامان یافتن و گذار از مرحله آنومی و بی هنجاری فعلی به پیش برده و منجر به ارتقای آستانه مقاومت در برابر ابتذال و «گناه » می شود.

البته مسئله تهاجم فرهنگی و اهداف سیاسی این جریان، موضوعی است که در تاریخ معاصر ما بارها توسط فرهیختگان و صاحب نظران کنکاش و بررسی شده و به عنوان یک واقعیت عینی باید مورد توجه قرار گیرد. اما واقعیت این است که به موضوع تهاجم فرهنگی نمی توان فقط به عنوان یک پدیده وارداتی نگریست.

باید از خود بپرسیم که جامعه ای اخلاقی با پیشینه غنی فرهنگی چون کشور ما، چرا سپر دفاعی ِفرهنگی و اخلاقی خود را به زمین گذاشته و تحت تاثیر گسترده هر پدیده مبتذل وارداتی قرار می گیرد و در این فرآیند حتی گاهی کاسه داغ تر از آش هم می شود ؟

دیدگاه کاربران

صحرایی.۲۲۱۹۹۱۲۰:۳۷:۳۴ ۱۳۹۶/۱۱/۵
متن قابل تعمقی است. قلم تان پایدار سرکار خانم زنگیان.
آزاده۲۲۲۰۱۱۲۱:۰۸:۳۹ ۱۳۹۶/۱۱/۵
بسیار عالیه .خییییلی مفید ومختصر شاید لازمه بجای کمپیهای خودکشانه یا ضد تولید ملی یا صرفا با مزه و....کمپینی راه بیفته که چطور باااااید با این هنگ کردن فرهنگی مقابله کنیم وحدت ملی که......قربونش برم ناپدید شده مگر فقط و فقط ارتباطات خانوادگی بتونه یه رفع و رجوعی کنه.
یکی۲۲۲۱۱۶۲۲:۴۴:۰۱ ۱۳۹۶/۱۱/۵
ببخشید ارتباطات خانوادگی رفع و رجوع کند یعنی چه به نظر شما نتیجه بحث این بود؟
کیان۲۲۲۰۱۴۲۱:۱۲:۰۱ ۱۳۹۶/۱۱/۵
گزارش عالی بود. دست مریزاد که موشکافانه و دقیق می بینید. اما کاش گوش شنوایی هم باشد.
طبا۲۲۲۰۵۵۲۱:۴۴:۰۳ ۱۳۹۶/۱۱/۵
مطلب جالب و قابل تاملی هست. در طول خوندن این مطلب داشتم اگر یک همچنین اتفاقی توی کشورهای دیگه بود اونا چه برخوردی میکردن؟!
نگار۲۲۲۲۲۷۰۱:۲۹:۲۲ ۱۳۹۶/۱۱/۶
بیان مشکلات جامعه با طنزی تلخ همیشه نقطه ی قوت و اوج جذابیت نوشته های شماست وقتی بر فرهنگ غنی خودمون تاکیدی نداشته باشیم باید منتظر شکل دهی افکار جامعه توسط هر نهاد و بنیاد سینمایی و فرهنگی که ابزار جذاب سازی پدیده های غیر اخلاقی رو دارن داشته باشیم
کامران پارسی نژاد۲۲۲۲۳۴۰۱:۳۷:۳۹ ۱۳۹۶/۱۱/۶
سلام با دقت مطلب قابل تعمق سنجیده و چه بسا هوشمندانه سر کار خانم فرزانه زنگیان را خواندم .به دور از تملق گویی های رایج تحت تاثیر کلام دلسوزانه خانم زنگیان قرار گرفتم ما در جامعه روز با مصائب و مشکلات بیشماری خاصه در دنیای جوانان که بیشتر آسیب پذیر هستند روبرو هستیم و انگاری همه و همه در خوابی سنگین فرو رفته ایم و گوش هایمان را محکم گرفته ایم و چشمانمان را بروی حقایق تلخ بسته ایم و فقط و فقط با مصلحت اندیشی های کاذب خود را می بینیم و آن روح نوع دوستی را فراموش کرده ایم .برای من جنس نگاه خانم زنگیان و حس و احساس دلسوزانه ایشان ارزشمند است و باور دارم ما می توانیم تغییر بدهیم و می توانیم امیدوار به بهبودی جامعه داشته باشیم .
بشارتی۲۲۳۳۳۲۰۸:۳۵:۲۲ ۱۳۹۶/۱۱/۷
مسائل اقتصادی و مشکلات فرهنگی در جوامع جهان سومی به شکل گریز ناپذیری به یکدیگر مرتبط می شوند . در همین سایت الف مصاحبه هایی را خواندم که کارشناس اظهار می کرده ما در شرایط بد اقتصادی مثلا پس از جنگ دوم جهانی در ایران مشکل فرهنگی نداشتیم. شرایط فعلی دنیا بسیار متفاوت از حتی ده سال قبل است و اینگونه اظهار نظرها کارشناسی نیست. از نویسنده بابت دقت نظر و تحلیل خوب متشکرم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  4. و ناگهان اخلاق!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  12. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  13. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  14. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  15. فریب نخوریم! 

  16. دبی؛ چند روز پس از سیل

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  24. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

آخرین عناوین