نقدی بر نظام آموزشی/ "فلسفه‌خوانی" ما و "عمق‌یابی ماهیت علوم" در غرب

محسن مهدی‌پور*، گروه فرهنگی الف،   3960905303 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

دپارتمان فلسفه دانشگاه تگزاس، به این نکته محوری اشاره می‌کند که دانشجوی فلسفه در فرایند مطالعه اندیشه‌ها باید به محقق و متفکری با قابلیت حل مسئله‌ تبدیل ‌شود.

نقدی بر نظام آموزشی/ "فلسفه‌خوانی" ما و "عمق‌یابی ماهیت علوم" در غرب

فلسفه به چه کار می‌آید؟ این سؤال بسیاری از مردم و حتی بسیاری از کسانی است که فلسفه خوانده‌اند. فلسفه معمولاً بیان مفاهیمی انتزاعی و پیچیده، نظریاتی پرطمطراق و بعضاً تاریخ مصرف گذشته از متفکران پیشین را به اذهان عامه متبادر می‌کند؛ اما آیا فلسفه واقعاً همین است و بس؟

به این سؤال که "فلسفه چه کاربردی دارد؟" پاسخ‌های گوناگونی داده شده است. برخی برای فلسفه ذاتاً کارکردی نظری قائلند و لذا "کاربردی کردن فلسفه" را یک ترکیب پارادوکسیکال می‌دانند. با این نگاه، فلسفه صرفاً وظیفه تفسیر عالم را بر عهده دارد و نگاهی کلی از هستی به دست می‌دهد که البته از اهمیت بسیار فراوانی برخوردار است.

برخی دیگر با این بیان که فلسفه اشرف از علوم دیگر است، اثبات موضوع سایر علوم را اصلی‌ترین کار فلسفه می‌دانند. عده دیگری می‌گویند اگر فلسفه به هیچ دردی نخورد، ولی این را نمی‌توان کتمان کرد که تعیین درد و مسئله با فلسفه است و اینکه با تشخیص درد می‌توان آینده را ساخت. همه این پاسخ‌ها، صحیحند؛ اما آیا کامل هم هستند؟

تقریباً اکثر قریب به اتفاق دغدغه‌مندان اعتلای فلسفه در کشور برآنند که آنچه امروز تحت عنوان فلسفه در دانشگاه‌های ما تدریس می‌شود، انتظارات را آنچنان که باید و شاید برآورده‌ نمی‌کند و کلاس‌های فلسفه ما بیش از آنکه صرف تعلیم اندیشیدن شود، به بررسی تاریخ اندیشه‌ها و اندیشمندان می‌گذرد.

نگاهی به برخی نقاط دیگر دنیا که از قضا جزء پیشتازان حکمت و فلسفه هم نبوده‌اند، نشان می‌دهد که فلسفه برای آنها رشته‌ای فقط برای بررسی تاریخ تفکر نیست؛ بلکه در زندگی روزمره مردمشان نقش ایفا می‌کند. دپارتمان فلسفه دانشگاه تگزاس، هدف از آموزش فلسفه را رشد تفکر انتقادی و اخلاقی، قدرت استدلال، مدیریت اطلاعات، پژوهش، ارتباط با دیگران، تفکر انتزاعی و تفکر مبتنی بر تجزیه و تحلیل معرفی و به این نکته محوری اشاره می‌کند که دانشجوی فلسفه در فرایند مطالعه این اندیشه‌ها باید به محقق و متفکری با قابلیت حل مسئله‌ تبدیل ‌شود.

تبعیت فارابی و سایر حکمای اسلامی از تقسیم کلی حکمت به حکمت نظری و عملی توسط ارسطو، حکایت از آن دارد که توجه به عمل و به عبارتی توجه به اثرات عینی علم و دانش، از گذشته مورد توجه فلاسفه بوده است و آنان به فلسفه و حکمت تنها به دید اموری انتزاعی و ذهنی نگاه نمی‌کردند. نظریه‌پردازی در خصوص اخلاق شخصی، تدبیر منزل و خانواده و حکومتداری و سیاست، ذیل حکمت عملی، حاکی از نگاه کاربردی حکمای پیشین به فلسفه است؛ بر این اساس، وضعیت فعلی فلسفه در کشور را می‌توان ناشی از جدایی حکمت نظری از حکمت عملی در قرون اخیر ارزیابی کرد. فاصله‌ای که فلسفه را بجای حل روزآمد، زمینی و ملموس مسائل علمی و عملی جامعه، به مباحثی انتزاعی و دور از دسترس عوام تبدیل کرده است.

چیزی که در دنیای مدرن امروز، تحت عنوان تکنولوژی، همه ابعاد زندگی بشر را تحت تأثیر خود قرار داده، نتیجه عبور فلسفه مغرب زمین از ساحت تفسیر عالم و ورود آن به عرصه تسخیر عالم است. اگر ما فلسفه را بدرستی اشرف از سایر علوم می‌شماریم، باید از او بخواهیم که راه را به ما نشان دهد. فلسفه باید بتواند در حل مشکلات جاری ما را یاری کند و ثمرات عینی داشته باشد. روشن است که این مهم، بدون ورود جدی فلسفه به صحنه مسائل جامعه و رسیدن به آنچه امروزه برخی آن را "فلسفه کاربردی" می‌نامند، محقق نخواهد شد. در واقع کاربردی کردن فلسفه، تعدیل وجه انتزاعی فلسفه و بکارگیری آن در رفع نیازهای معرفتی معیشتی مورد ابتلای انسان معاصر است که نتیجه آن رشد نقادی و عقلا‌نیت در تمام سطوح اجتماع خواهد بود. البته باید توجه داشت که کاربردی کردن فلسفه متفاوت با عمومی کردن آن است. کاربردی کردن فلسفه به معنای رواج دادن مباحث فلسفی در میان عامه مردم و درگیر کردن آنان با مسائل فکری و پیچیده نیست. اگرچه این دو با هم تنافی ندارند، ولی ترویج و ساده‌سازی مباحث فلسفی لزوماً مترادف با کاربردی کردن فلسفه نیست؛ همچنین منظور از کاربردی کردن فلسفه به عنوان مثال، حل مسائل اجتماعی و جایگزین شدن فلسفه به جای علوم اجتماعی نیست. هدف اصلی از کاربردی کردن فلسفه، زمینه‌سازی برای حل مسئله است.

 بطور خلاصه، کاربردی کردن فلسفه، به این معنا است که فلسفه در حوزه علوم کاربردی امتداد یابد و منظومه‌ای هماهنگ از مفاهیم کاربردی را تولید کند. مفاهیمی که با یکدیگر مرتبطند و ضمن انسجام در جهت یک هدف خاص و تناسب با آن فلسفه نظری پایه، از عنصر کارآمدی در حل مسائل عینی برخوردار هستند. اگر فلسفه بتواند در حوزه مفاهیم کمّی و تجربی علوم مدرن جاری شود، گام بزرگی به سوی کاربردی شدن برداشته خواهد شد. پرداختن به فلسفه علوم کاربردی که آن را "فلسفه مضاف" نامیده‌اند، رهگذر خوبی است به سوی کارآمدسازی فلسفه در کشور که خود بحث و فحص مفصلی می‌طلبد.

* محسن مهدی‌پور؛ پژوهشگر مؤسسه احیاگران تمدن فاخر

دیدگاه کاربران

علی۱۶۰۴۹۲۰۹:۴۱:۰۸ ۱۳۹۶/۹/۱۷
یه سوال دیگه: اگر تمام کرسیهای آموزش فلسفه را تعطیل کنند و تمام کلاسهای درس فلسفه تعطیل شود، چه اتفاقی برای بشر میفتد؟
ناشناس۱۶۰۵۹۵۱۴:۳۰:۰۲ ۱۳۹۶/۹/۱۷
هیچ اتفاق سریعی رخ نمی‌دهد. اما بدیهی است درگاه تفکر را نمیشود بست و دوباره فلسفه ایجاد خواهد شد.
حسن اوغلو۱۶۰۶۰۰۱۴:۵۰:۲۳ ۱۳۹۶/۹/۱۷
به نام خدا باسلام به نظر این جانب این کار شدنی نیست ونمی توان فلسفه را تعطیل کرد؛زیراکه انسان،ماهیتا وباتوجه به تعریف آن به اینکه:«الانسان حیوان الناطق»،فلسفی است وهمواره،عملا وقولا،درحال تبیین مستدل خود ومحیط خوددرحدود اطلاعاتی که دارد،هست.فلسفه کار ابداعی فیلسوفان نیست و،صرفا، کار اکتشافی آنان است که باتوجه به مطالعه متفکرانه رفتار وگفتار انسان ها کشف وتنظیم نموده اند.خالق یکتا همه چیررا در «قوه ناطقه» یا همان چیزی که«انسان» نامیده می شود به ودیعه گذاشته است وفعالیت درست وپرورش یافته آن،یا تفکرناشی از تصورات وتصدیقات صادق منتج است که هادی وراهبر است ولاغیر.بخشی از نوشته نیز اشاره به همین موضوع،یعنی،پروراندن انسانهای متفکر،دانشمند وراهگشا است.
ناشناس۱۶۰۶۱۸۱۵:۳۱:۴۳ ۱۳۹۶/۹/۱۷
تصدقتم ،معلومه كه اصلاً ، حتي يك مقدار اندك هم با فلسفه آشنايي نداري و ذكر خيرش را نشنيده اي !!
مهرداد۱۶۰۶۳۷۱۵:۵۸:۳۳ ۱۳۹۶/۹/۱۷
بهتر است این طوری سوال خود را مطرح کنید تا به جواب برسید "اگر فلسفه و فلسفه ورزی تعطیل میشد در زمان های گذشته چه اتفاقی می افتاد؟" جواب واضح است. کل علم میخوابید و بشر امروزی شاید به 5 در صد چیزی که میدونست دست پیدا نمیکرد. اگر از دید کلان نگاه کنید و تاریخ علم رو بخونید متوجه میشید که خود تفکرات نسبت به علوم مختلف و در واقع پیدایش خیلی از علوم حاضر مثل روان شناسی همشون همین تفکرات و نظریه ها فلسفی هست که تبدیل شدن به علومی که الان شما میتونید لمس کنیدش. البته کاربرهای بسیاری داره که از حوصله اینجا خارجه. چون در ایران به صورت کاملا ناشیانه علم یعنی تکنولوژی علم (مثل پزشکی و مهندسی) و نه خود علم در نتیجه فلسفه هم بله از این دیدگاه هیچ اهمیتی نداره.
حسین۱۶۰۷۰۳۱۷:۴۶:۰۲ ۱۳۹۶/۹/۱۷
جواب شما در تاریخ نهفته است. از قرن پنجم به بعد در جوامع اسلامی به مخالفت با فلسفه پرداختند و کلاسهای فلسفه را تعطیل کردند و نتیجه آن شد که حالا می بینیم. جامعه اسلامی که تا پیش از قرن پنجم هجری از نطری علمی در صدر بود به قهقرا رفت.
سعید تمر۱۶۰۵۲۹۱۱:۴۳:۲۰ ۱۳۹۶/۹/۱۷
لذت بردم اون چیزی که من میگویم نیست ولی خیلی مفید و نزدیک بود به حرف من با اجازه نویسنده از بخش هایی از نوشته اش با ارجاع کامل استفاده خواهم برد.
حسین۱۶۰۶۴۶۱۶:۰۷:۲۰ ۱۳۹۶/۹/۱۷
باسلام وعرض ادب نظام آموزشی ایرادت فراوان دارد که یک نمونه را شما بیان نمودید اما نکته ی اساسی این است که این نظام آموزشی حاکم آیا خود را متکفل حل مسایل کشور می داند؟؟؟ مثلا باید چگونگی رفتار با" همسر وفرزندان خود" را ویا حتی " پدر و مادر عزیزم " را باید از کی بیاموزم؟؟(البته رفتار صحیح بر اساس رفع مشکلات و زندگی خوب منظور است) و یا اینکه قرار است هر آنچیزی که به عنوان موفقیت حتی کشورهایی که بیگانه با " فرهنگ واهداف " ماهستند را اجرایی نماید؟؟؟
علی دیدان۱۶۰۷۸۲۱۹:۵۶:۰۵ ۱۳۹۶/۹/۱۷
سلام. این مطلب که "دانشجوی فلسفه در فرایند مطالعه اندیشه‌ها باید به محقق و متفکری با قابلیت حل مسئله‌ تبدیل ‌شود"؛ فقط برای فلسفه نیست، بلکه برای تمام رشته هایی است که در امریکا به ان دکترای فلسفه مدهند، مثل دکترای فلسفه مهندسی برق، مکانیک ... و یا در علوم پایه مثل دکترای فلسفه ریاضی، ... . ایا ما در بقیه رشته هایی دانشگاهی در این جایگاه هستیم؟ آیا استاتید ما به این شیوه عمل میکنند؟ یا اینکه زنده باد جزوه.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین