آیت‌الله مکارم شیرازی: دولت باید برای قم یک ردیف بودجه حسابی در نظر بگیرد/ تکلیف منوریل قم هر چه زودتر باید مشخص شود

گروه اقتصادی الف،   3960811197 ۴۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به جایگاه ویژه شهر مقدس قم در کشور، به رفع مشکلات این شهر تأکید کرد و گفت: دولت باید ردیف بودجه مخصوصی برای قم تعیین کند تا شهرداری بتواند بدون وجود موانع مالی، به رفع مشکلات بپردازد.

آیت‌الله مکارم شیرازی: دولت باید برای قم یک ردیف بودجه حسابی در نظر بگیرد/  تکلیف منوریل قم هر چه زودتر باید مشخص شود

 به گزارش رسا، آیت الله ناصر مکارم شیرازی صبح امروز در دیدار اعضای شورای شهر مقدس قم با بیان این که آمادگی لازم برای کار کردن در شما وجود دارد، گفت: بسیاری از مشکلاتی که مدنظر بنده بود، در صحبت های شما مطرح شد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ابراز داشت: برای خدمت به قم، ابتدا باید قم شناسی کرد و سوابق تاریخی، موقعیت امروزه و تأثیرگذاری آن در کل کشور و خارج از کشور را تبیین کرد.

وی با تأکید بر اینکه دولت هم باید قم شناسی داشته باشد، ادامه داد: باید به پایگاه انقلاب بودن قم و برخواستن رهبری از این شهر مقدس، از سطح و افقی بالا نگاه کرد که متأسفانه هنوز کمتر به این مسأله توجه می شود.

مکارم با اعلام این خبر که در آینده سمیناری بین المللی برای قم شناسی خواهیم گذاشت تا داخل و خارج با آثار و جایگاه آن آشنا شوند، افزود: به یقین نمی توان از در آمد شهرداری مشکلات شهر را حل کرد و این اصل به رسمیت شناخته شده که شهرداری ها باید با درآمد خود، مشکلات را حل کنند، اصل بیخودی است.

وی خاطرنشان کرد: شاید در تهران و یا شهرهای دیگری این شرایط وجود داشته باشد، اما بیشتر ساختمان های قم، فرهنگی و دینی است و نه تنها نمی توان از آن ها درآمد داشته باشد، بلکه باید به این مراکز پول هم بدهد، از این جهت دولت باید این مشکل را حل کند.

آیت الله مکارم شیرازی به دولت توصیه کرد: برای قم باید یک ردیف بودجه حسابی در نظر بگیرند، و هیچ کدام از شهرها هم نباید معترض شوند چون قم با بقیه شهرها فرق می کند.

وی در ادامه به تشریح برخی مشکلات شهری پرداخت و بیان داشت: برج های نیمه کاره این شهر از دیگر معضلات قم است که سال ها به حال نیمه کاره رها شده و چهره شهر را خراب کرده است؛ به شهردار هم گفتم که باید از آن ها تعهد بگیرد که در وقت معینی کار خود را تمام کنند نه این که به دنبال مشتری برای پول گرفتن باشند تا پروژه را تکمیل کنند، چرا که واقعا نمای شهر را زشت کرده است.

آیت الله مکارم شیرازی در ادامه تصریح کرد: افرادی که به میدان ساخت و ساز می آیند باید استعداد مالی داشته باشند و اگر این توانایی را ندارند، اجازه کار به آن ها داده نشود؛ بناهای فرسوده از دیگر مشکلات مهم شهر مقدس قم است.

وی با بیان اینکه لازم نیست کل معضل بنای فرسوده را به یکباره حل کنید، اظهار داشت: باید به تدریج پیش رفت و صاحبان املاک فرسوده با امتیازات شهرداری تشویق شوند تا این بناهای فرسوده ترمیم شود؛ به این نکته هم باید توجه داشت که قم سابقه زلزله دارد و اگر زلزله ای رخ دهد، بسیاری از این بناها در معرض خطر جدی هستند؛ علاج واقعه را باید قبل از وقوع انجام داد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: مشکل دیگر مسأله منوریل است که با توجه به وسط شهر و کنار حرم مطهر بودن، منظره بدی ایجاد کرده است؛ هر چه زودتر باید تکلیف آن مشخص شود و هر کاری قرار است انجام شود، عملی شود.

آیت الله مکارم در بخش دیگر سخنان خود اظهار داشت: مردمی که به شهرداری مراجعه می کنند باید راضی برگردند؛ البته نمی شود انکار کرد که عده ای ناراضی هستند و باید به درد آن ها رسید؛ اگر توقعات زیادی دارند باید توجیه شوند؛ به هر حال یا باید راضی شوند و یا قانع شوند.

وی به بهره گیری از ظرفیت رسانه ها اشاره و تأکید کرد: باید از طریق صدا وسیما و رسانه ها مردم را توجیه کنید که توقعات بیجا نداشته باشند و به گونه ای هم نباشد که مردم ضعیف در راهروهای شهرداری سرگردان باشند.

آیت الله مکارم شیرازی به وجود عزم و اراده در مدیریت شهری تأکید کرد و گفت: اراده، عزم و مدیریت از ضروریات و لزوم کار مدیران است و مدیریت بدون اراده در هیج کجا کارایی ندارد؛ وظیفه شهرداری فقط آبادی ظاهری نیست، آبادی فرهنگی بسیار مهم است به ویژه در شهر مقدس قم که به تمام معنا فرهنگی است؛ شهرداری قم باید به مراکز فرهنگی کمک کند.

وی با بیان اینکه همه باید دست به دست هم دهند و این نواقص را برطرف کنند، ابراز داشت: باید به کتابخانه ها و مراکز دیگر کمک شود، چون نهادهای فرهنگی برای قم مهم است؛ قبلا وظیفه شهرداری را فقط عمران ظاهری می دانستند، اما اکنون مسائل فرهنگی جزئی از وظایف شهرداری شده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم به مشکلات موجود در سازمان نظام مهندسی اشاره و تصریح کرد: مسأله مهندسین ناظر بر ساختمان ها و سازمان نظام مهندسی، برای مردم به یک مشکل تبدیل شده است؛ چرا که مهندس ناظر نقشه ای به مردم می دهد که به درد آن ها نمی خورد و پول هنگفتی هم از آن ها اتخاذ می کند.

وی با بیان اینکه افراد خوبی هم در مهندسان ناظر ساختمان پیدا می شود، گفت: متأسفانه در برخی موارد وقتی نقصی در ساختمان پیدا می کنند، حتما باید وجهی دریافت کنند تا تأییدیه و جواز ادامه کار بدهند.

او با تأکید بر اینکه مردم باید مهندسان ناظر را خودشان انتخاب کنند، گفت: برخی از این مهندسان یک یا دو بار در تمام طول سال شاید به ساختمان مراجعه نکنند در حالی که برای آن حقوق دریافت می کنند؛ مشکلات مهندسین ناظر ساختمان اصلا جالب و قابل دفاع نیست و این مشکل برای مردم باید حتما حل شود.

وی در پایان سخنان خود به رفع مشکلات و تکمیل پروژه فرودگاه قم تأکید کرد و افزود: مسأله فرودگاه قم باید درست شود و شما هم می توانید کمک کنید؛ با ساخت فرودگاه چهره قم عوض می شود و از داخل و خارج به این شهر مقدس سفر می کنند و آبرویی برای قم می شود؛ چرا باید شهری مثل کاشان فرودگاه داشته باشند اما کلانشهر قم که شهری زیارتی است، فرودگاه نداشته باشد؛ در واقع فرودگاه یک پرستیژ برای شهر مقدس قم است

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۵۷۸۹۱۷:۴۵:۵۷ ۱۳۹۶/۸/۱۱
چرا شهرهاي ديگه هم نبايد معترض بشن؟ مثلاً اوني که تو اهواز و خاش زندگي ميکنه براي چي نبايد معترض بشه؟
ناشناس۱۳۵۹۹۵۲۱:۵۶:۵۹ ۱۳۹۶/۸/۱۱
خب ایشون دلیلش رو گفته. گفته موسساتی که توی شهرهای دیگه هستن درآمدزایی دارن و دولت میتونه با مالیاتی که از اونا میگیره شهرشونو بچرخونه اما موسساتی که توی قم هستن اغلب فرهنگی هستن و نه تنها درآمدزا نیستن بلکه باید بهشون کمک هم بشه تا بتونن سر پا بمونن پس نمیتونن به شهرداری پول بدن که شهرداری با اون پول بتونه شهرشونو بسازه. اینجاست که دولت باید وارد میدون بشه. از این لحاظ قم شبیه هیچ شهر دیگه ای نیست.
کارشناس ارشد حسابداری۱۳۵۷۹۸۱۷:۵۲:۴۰ ۱۳۹۶/۸/۱۱
منظور معظم له از « بودجه حسابی » چیست ؟!
مشهدی جعفر رشتی زاده۱۳۵۸۰۱۱۷:۵۴:۵۴ ۱۳۹۶/۸/۱۱
مشهد 3 برابر قم وسعت و جمعیت دارد ؛ هنوز استان نیست
موسوی۱۳۵۹۸۴۲۱:۴۰:۴۵ ۱۳۹۶/۸/۱۱
اگه استان نیست پس چیه ؟!
سید یحیی اردکانی / ساکن خیابان آذر قم۱۳۵۸۰۳۱۷:۵۷:۱۳ ۱۳۹۶/۸/۱۱
آبروی قم به خاطر وجود بارگاه کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه ( س ) است نه فرودگاه قم
احمد سعدونی از اهواز۱۳۵۸۰۴۱۷:۵۸:۱۴ ۱۳۹۶/۸/۱۱
بنده خدا کاشانی ها !!!
ناشناس۱۳۵۸۱۱۱۸:۰۵:۰۳ ۱۳۹۶/۸/۱۱
بنده متولد قم هستم و الان ساکن تهران غبار آلود ترافیک زده نمیدونم چرا هر موقع میرم قم حداکثر بیشتر از 1 روز نمیتونم اونجا بمونم !
کارشناس معماری و شهر سازی۱۳۵۸۱۳۱۸:۰۸:۴۶ ۱۳۹۶/۸/۱۱
منوریل باید هرچه سریعتر به بیرون از شهر قم منتقل شود .
ساکن خ نیروگاه قم۱۳۵۸۱۷۱۸:۱۴:۲۰ ۱۳۹۶/۸/۱۱
از ایشان تقاضا داریم در کلاس خارج حوزه ؛ بحث نزول خور بودن بانک های قم در دریافت سودهای کلان وام ها را نیز مطرح کنند .
عابد۱۳۶۰۰۸۲۲:۲۴:۳۵ ۱۳۹۶/۸/۱۱
هزاران بار مطرح فرموده اند
محمد قاسمی۱۳۶۰۹۲۰۰:۵۴:۴۱ ۱۳۹۶/۸/۱۲
بی اصاف هزار بار گفته تا حالا کیه گوش کنه
ناشناس۱۳۵۸۲۸۱۸:۲۰:۴۰ ۱۳۹۶/۸/۱۱
قم چه فرقی با شهر های دیگر داره؟
ناشناس۱۳۵۸۳۴۱۸:۲۴:۵۰ ۱۳۹۶/۸/۱۱
دولت یه ردیف بودجه حسابی هم برای زابل سیستان و بلوچستان در نظر بگیره
علی۱۳۵۸۳۶۱۸:۲۵:۱۷ ۱۳۹۶/۸/۱۱
لطفا ردیف در آمدی اش را هم بفرمایند از کجا؟
ناشناس۱۳۵۸۵۴۱۸:۴۱:۴۸ ۱۳۹۶/۸/۱۱
بودجه حسابی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مهدی۱۳۵۸۵۵۱۸:۴۲:۵۱ ۱۳۹۶/۸/۱۱
حاج اقا برای خوزستان هم یه ردیف بودجه برای گرد و غبار در نظر بگیرید
ناشناس۱۳۵۸۵۸۱۸:۴۵:۳۸ ۱۳۹۶/۸/۱۱
اینهمه شهر چرا کاشان ؟
ناشناس۱۳۵۸۶۰۱۸:۴۶:۳۷ ۱۳۹۶/۸/۱۱
اخه فرودگاه مگه تو هر شهر لازمه؟قم از فرودگاه تهران 100 کیلومتر و از فرودگاه کاشان 70 کیلومتر فاصله داره.باید یک توجیه اقتصادی و عملی داشته باشه تا عملی بشه.
بزرگیان از کاشان۱۳۵۸۶۷۱۸:۵۱:۱۳ ۱۳۹۶/۸/۱۱
امکانات و بودجه در نظر گرفته شده توسط دولت برای قم باید فقط بر اساس وسعت و جمعیت این شهر در نظر گرفته شود و نه مسائل حاشیه ای دیگر
ناشناس۱۳۵۸۷۰۱۸:۵۴:۰۰ ۱۳۹۶/۸/۱۱
ببخشید سلام بر مراجع عظام. تاسیس فرودگاه دیگری در آن حوالی اشتباه است. مگر فاصله حوالی قم تا فرودگاه امام چقدر است؟ - فرودگاه امام را نگاه کنید، چقدر از استانداردهای بین المللی دور است!
ناشناس۱۳۵۸۷۱۱۸:۵۴:۰۲ ۱۳۹۶/۸/۱۱
"در واقع فرودگاه یک پرستیژ برای شهر مقدس قم است" ما فکر میکردیم پرستیژ قم چیز دیگری است علی ای حال هر چه زودتر از دولت میخواهیم برای پرستیژ شهر قم فکری بکنند.
ناشناس۱۳۵۸۹۱۱۹:۰۱:۴۳ ۱۳۹۶/۸/۱۱
قم چه فرقی با زابل دارد؟
ناشناس۱۳۵۸۹۸۱۹:۰۷:۳۲ ۱۳۹۶/۸/۱۱
یعنی اون همه هزینه برای ساخت سازه های بزرگ بتنی مونوریل تخریب شود ؟
ناشناس۱۳۶۲۷۶۱۳:۴۴:۲۶ ۱۳۹۶/۸/۱۲
نه خیر. گفتن سریعتر تموم شه وضعیتش دیگه سازه ساختن ول کردن رفتن. پس فردا باز میگن پول بدید اون سازه داره خراب میشه
م - ه از شهر مقدس ق۱۳۵۹۰۶۱۹:۱۳:۱۰ ۱۳۹۶/۸/۱۱
40 سال میگذره آب شیرین نداریم توی قم ! به نظر من اولویت آب شیرین بیشتر از فرودگاه به نظر می رسد
ناشناس۱۳۵۹۰۹۱۹:۱۸:۲۹ ۱۳۹۶/۸/۱۱
این دیگه زیاده خواهی است. قم باید یک کم هم پایین تر از سایر شهرها باشد این با سیره اسلامی نزدیک تر است. وانگهی قم نباید وام دار حکومت باشد و از بیت‌المال آنهم سفارشی ارتزاق کند بلکه باید چون گذشته از کمکهایی مردمی استفاده کند.
کاربر فضای مجازی۱۳۵۹۱۴۱۹:۲۳:۱۶ ۱۳۹۶/۸/۱۱
امروز تمام رسانه های دیداری و شنیداری و حقیقی و مجازی داخلی و خارجی به انعکاس سخنان بسیار مهم ایشان راجع به قم پرداختند
ناشناس۱۳۵۹۱۵۱۹:۲۳:۳۷ ۱۳۹۶/۸/۱۱
چرا نبايد معترض شد؟
ناشناس۱۳۵۹۱۸۱۹:۲۸:۳۴ ۱۳۹۶/۸/۱۱
هم کاشان باید فرودگاه داشته باشد هم قم
فارغ از تعصبات...۱۳۵۹۲۰۱۹:۳۴:۰۹ ۱۳۹۶/۸/۱۱
علی رغم نقش جهانی قم در ترویج تفکر شیعه و اسلام حقیقی، زیرساخت های این شهر به هیچ وجه در حد یک شهر بین المللی توسعه پیدا نکرده.
بیگی29۱۳۵۹۳۷۲۰:۲۱:۵۷ ۱۳۹۶/۸/۱۱
کارخانجات در کشور بعلت نبودن نقدینگی و سایر مشکلات یکی پس از دیگری تعطیل میشوند و سیل بیکاران اگر بیمه داشته باشند به وزارت کار و بیمه برای دریافت صنار بیمه بیکاری معرفی میشوند آیا بهتر نیست در این شرایط کشور اول به فکر دیگری باشیم؟
ناشناس۱۳۵۹۴۷۲۰:۴۰:۵۵ ۱۳۹۶/۸/۱۱
متاسفانه تقریبا تمام شهرهای کشور شبیه خرابه است به جز تهران که قالیباف کمی تکونش داد به خصوص وقتی به کشورهای پیشرفته خارجی میریم تفاوت نمای شهرهای اونا با اینجا از زمین تا اسمونه ودر نهایت از این دولت نباید انتظاری داشت چون هیچ کاری جز حرف ازش بر نمی یاد
ناشناس۱۳۵۹۵۸۲۰:۵۳:۱۷ ۱۳۹۶/۸/۱۱
من تهران زندگی میکنم، اما سابقا ۴ سال در یکی از استان های حاشیه ای کشور زندگی کردم واقعا زندگی در اونجا سخت، طاقت فرسا و کلافه کننده بود نه یک متر جاده نه شهرسازی درست و حسابی نه فضای آموزشی و نه ... بنظرم عدالت ایجاب میکنه رسیدگی به اون شهرها در اولویت باشه تا شهر نسبتا برخورداری چون قم که درآمد گردشگری فوق العاده ای داره . والله العالم، همیشه موفق باشید!
ناشناس۱۳۶۰۳۵۲۳:۳۱:۲۲ ۱۳۹۶/۸/۱۱
دقیقا من امسال برای تحصیل امدم اهواز. با این درآمد سرشار ویرانی بیش نیست، تازه اینجا مرکز استان نمیدونم بقیه شهرستانهاش چطوری هستند واقعا مردم خوزستان نجیب هستند.
پیمان۱۳۵۹۶۹۲۱:۱۶:۰۷ ۱۳۹۶/۸/۱۱
چون شهر قم در ۷۰ کیلومتری فرودگاه بین المللی است و به راحتی به آنجا دسترسی دارد.
ناشناس۱۳۶۰۰۰۲۲:۰۵:۴۷ ۱۳۹۶/۸/۱۱
از مرجعیت تقلید محترم انتظار میره که کل کشور رو ببینند
احسان۱۳۶۰۱۸۲۲:۴۸:۰۰ ۱۳۹۶/۸/۱۱
البته انصافا باتوجه به جمعیت 1/5میلیون نفری قم وبعنوان ششمین کلانشهر ایران.زیرساختها وامکانات این شهر اگرچه رشد وپیشرفت نسبتا چشمگیری طی سالهای اخیرداشته اما هنوزتارسیدن به سطح مطلوب ودرخور .فاصله زیادی داره ومساعدت دولت محترم رامیطلبد.
امیر۱۳۶۰۵۴۲۳:۵۵:۱۷ ۱۳۹۶/۸/۱۱
ممکنه در تنظیم سخنان آقای مکارم دقت لازم صورت نگرفته باشد. باید بررسی گرد
مهدي۱۳۶۱۴۰۰۹:۰۴:۵۸ ۱۳۹۶/۸/۱۲
به نظر بنده حرف حضرت ايت اله العظمي مكارم بجا بوده است زيراكه شهر مقدس قم مركز ديني جهان شيعه و براي ورود مستقيم تمامي شيعه هاي جهان جهت تحصيل علوم ديني به قم پرواز مستقيمي نياز ميباشد مثلا از افريقا مستقيم به شهر مقدس قم بايد برواز باشد تا انگيزه هم جهت تحصيل بيشتر گردد ضمن اينكه ابروي نظام مقدس ميباشد شهر قم و شهرهاي ديگه حق هيچگونه اعتراضي ندارند در اينخصوص و حضرت ايت اله العظمي جهت ابروي نظام ايران چنين سخنان گرانبهايي را بيان نموده و ايشان اينده را بخوبي ترسيم و پيش بيني ميكنن! فاصله ابوظبي تا دبي و شارجه بسيار كم ميباشد ولي هركدام فرودگاه خاص خودشان را دارند،شهر قم بزرگترين مدرسه تربيت و اموزش روحاني شيعه در دنياس و حاىز اهميت ميباشد.... لذا دوستان گلم زياد در اين خصوص موضع نگيرن چون هرچقدر شهر قم پيشرفت كند ابروي نظام در گرو ان بوده و در جهان شهرت خواهد يافت ولسلام
محسن۱۳۶۱۹۲۱۱:۰۴:۵۴ ۱۳۹۶/۸/۱۲
ضمن ادای احترام به دیدگاه آن مرجع محترم ولی بنده فکر میکردم که می فرمایند که باتوجه به اینکه مردم قم و روحانیون و مراجع که زحمت بسیار زیادی برای انقلاب کشیده اند و قدر آن را می دانند و در حفظ آن کوشا هستند باتوجه به محدودیت بودجه و وجود شهرهای محروم در کشور ؛ اولویت اول آبادانی شهرهای سیستان و بلوچستان برای دولت باشد ، ما مردم قم صبوری می کنیم بودجه شهر قم را هم به آن مردم اختصاص دهید که یکوقت دشمن از فقر آنها سوءاستفاده نکند و فتنه ای حادث نگردد البته انصافا" شهر قم طی سالهای پس از انقلاب رشد خوبی داشته که مرهون فعالیت صادقانه مردم محترم آن شهر و توجه ویژه دولت بوده است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  10. کمی دیر نیست؟

  11. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  12. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  15. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  24. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

آخرین عناوین