حال جامعه چطور است؟ به معلمانش نگاه کنید!

گروه تعاملی الف،   4030216019 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
حال جامعه چطور است؟ به معلمانش نگاه کنید!

گروه تعاملی الف - رئوف پیشدار:

«روز معلم» امسال هم برگزار شد. بعید می‌دانم در خانه معلمی جشنی باشد. درد معلم، وضعیت اقتصادی او نیست که هست، اما مانند دیگران. درد معلم، بدتر از هر زمانی این روزها معلمی کردن است. گفتن و آموزش آن چه باید آموخت و باید می‌آموختیم که نخواستند بیاموزیم! 

پرسش «علم بهتر است یا ثروت؟» اگر پیش از این پاسخ‌های متفاوتی داشت اما شالوده اساسی این پاسخ‌ها بر این مبتنی بوده است که حتی اگر ثروت در زندگی کارایی بیشتری داشته باشد و لذت زندگی بهتر را برای افراد جامعه فراهم کند، با این‌همه، معبر اصلی ثروتمند شدن، کسب دانش و فراگیری شیوه‌های درست صرف ثروت در راه خوشبختی خود، خانواده، و حتی دیگران است. این ارزش دیرین جامعه ایران، در نگاه بخش مهمی از جامعه در حال واژگونی است. به این معنا که نه تنها بخش مهمی از جامعه، دانش را معبری برای کسب ثروت تلقی نمی‌کند، بلکه حتی این فکر در اذهان آنها شکل گرفته است که ثروت معبری برای کسب مدارک علمی و بهره‌گیری از مزایای اجتماعی آن مانند وجهه و جایگاه اجتماعی  است!

وقتی جامعه، ارزش چندانی برای دانش در مقایسه با ثروت قایل نشود، نظام آموزشی تضعیف خواهد شد. واژگونی ارزش دانش در مقایسه با ثروت، در تنزل جایگاه اجتماعی معلمان و اساتید دانشگاه، تاثیرات عمیقی داشته است. به تجربه ثابت شده است جوامعی که جایگاه معلمان و اساتید دانشگاه را حفظ نکنند، نظام ارزشی آنها به تدریج متلاشی خواهد شد؛ چراکه اشاعه دهنده مشروعیت این نظام، معلمان و اساتید هستند. با تضعیف جایگاه و کاهش انگیزه، این قشر به جای پاسبانی از ارزش‌های اجتماعی به پرسشگران و تردید کننده‌های این نظام ارزشی تبدیل خواهند شد. این تردید و پرسشگری از کل بدنه نظام آموزشی به جامعه سرایت خواهد کرد و کلیت آن را با تهدید مواجه خواهد نمود.

جستجوی دلایل واژگونی ارزش دانش در رقابت با ثروت، نوشتاری دیگر می‌طلبد. اما بازاندیشی جامعه ایران در پاسخ به پرسش کلیشه‌ای اما مهم «علم بهتر است یا ثروت» متاثر از تحولات عمیق دهه اخیر است. تحولاتی که به زعم تصمیم‌ سازان، سیاست‌گذاران و سیاست‌پیشه‌های کلان کشور گامی در جهت حفظ ارزش‌های اجتماعی جامعه ایران بوده است؛ اما مسیری معکوس و عواقب بسیار نگران کننده‌ای برای ایرانیان رقم زده است که نتیجه آن آغاز سقوط و واژگونی ارزش‌های اجتماعی است.

این عبارت شیرین را شاید شما هم خوانده باشید:

انسان دو نوع معلم دارد:
آموزگار و روزگار - هرچه با شیرینی از اولی نیاموزی، دومی با تلخی به تو می‌آموزد. اولی به قیمت جانش، دومی به قیمت جانت!

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۷۷۶۲۹۱۰:۳۱:۰۵ ۱۴۰۳/۲/۱۶
يك اشكال در نظام آموزشي ما اين است كه « هزينه » ها در وزارت فخيمه آموزش و پرورش را خرج و مخارج تصور مي كنيم كه در اين وزارت خانه هرچه پول و بودجه صرف كنيم بازهم « هل من مزيد » گويد !! -- عجب ... پس چاره چيست اخوي جان ؟ -- چاره آن است كه هر چه در وزارتخانه فخيمه تعليم و تربيت خرج و هزينه مي كنيم ، آنها را « سرمايه گذاري » محسوب كنيم ، نه خرج و مخارج ! پس بنابر اين ايده ، هرچه بيشتر خرج كنيم ، تصور ما اين باشد كه سر مايه گذاري بيشتري كرده ايم ! و در اين راه سرمايه گذاري دست و دل مان نلرزد ! ... بله ؟ ... بله ! بسيار عالي ! ... قابل توجه بيشتر مجلسيان و دولتيان ... كه البته توجه دارند !
ناشناس۳۴۷۷۷۳۱۱۱:۱۵:۵۲ ۱۴۰۳/۲/۱۶
مدارس‌غیرانتفاعی مدارس‌سمپاد(تیزهوشان) مدارس‌شاهد مدارس‌ایثارگران مدارس‌نمونه‌دولتی مدارس‌نمونه‌مردمی مدارس‌شبانه‌روزی مدارس‌انجمن‌اولیایی مدارس‌فرهنگ و.......... همه‌ی این مدارس با یکسان شده و خدمات آموزشی مناسب به فرزندان این کشور ارائه دهند.
ناشناس۳۴۷۸۰۳۱۱۳:۱۱:۱۹ ۱۴۰۳/۲/۱۶
بحمد الله و المنه چه قدر مدرسه داريم ! ...خدا را شكر !
ناشناس۳۴۷۹۰۰۴۲۱:۲۰:۵۳ ۱۴۰۳/۲/۱۶
هیئت امنایی
ناشناس۳۴۷۷۶۳۹۱۰:۳۷:۱۹ ۱۴۰۳/۲/۱۶
تو جامعه ای که رابطه منطقی بین علم و منزلت وجود نداشته باشد سقوط ارزش های اجتماعی اجتناب نا پذیر است
ناشناس۳۴۷۸۷۵۹۱۸:۵۰:۰۴ ۱۴۰۳/۲/۱۶
علم منزلت نمی آورد ولی پول و ثروت اینگونه نیست هر جا ثروتمند باشد منزلت هم همانجاست با ثروت حتی میتوان از حکم اعدام قطعی گریخت (گواهم نجفی شهردار سابق) ثروتمند میتواند
ناشناس۳۴۷۷۶۵۳۱۰:۴۳:۱۴ ۱۴۰۳/۲/۱۶
بنده هر گاه نامي از مدرسه و دانشگاه و آموزش و پرورش و آموزش عالي به ميان مي آيد ، فوري به ياد اين سخن آن حكيم بسيار معروف مي افتم كه گفته : « اگر محصول يك ساله مي خواهي ، گندم بكار ، اگر محصول ده ساله مي خواهي درخت بكار و اگر محصول صد ساله مي خواهي « انسان » تربيت كن » ! به نظر اين دعا گوي شما چنين مي آيد كه تمام وزراي آموزش و پرورش و نيز تمام وزراي آموزش عالي در تمام ممالكي كه روي اين كره خاكي شرف حضور دارند ، بايد اين سخن حكيمانه را قاب طلايي بگيرند و در دفتر كار خود ، در جلو ديدگاه خويش نصب نمايند و هر روز و هر ساعت در باره آن تفكر و انديشه نمايند !! ... به نظر شما اين گونه نبايد باشد ؟ !
ناشناس۳۴۷۷۸۰۸۱۱:۴۴:۴۹ ۱۴۰۳/۲/۱۶
بعضی ها با راه اندازی مدارس پولدارها باعث آسیبهای جبران ناپذیر در نظام آموزش و پرورش کشور شدند
ناشناس۳۴۷۷۸۲۶۱۱:۵۲:۵۴ ۱۴۰۳/۲/۱۶
برخی تبعیضات تحصیلی رو خلق و برخی دیگر این تبعیضها رو نهادینه کردن
محمد۳۴۷۷۸۲۷۱۱:۵۳:۰۸ ۱۴۰۳/۲/۱۶
حضرت امام خمینی رحمه الله علیه اوایل انقلاب فرمودند : معلمی شغل انبیاست انبیاء هم هیچگاه برای ادای رسالت و وظیفه ذاتی خود از مردم اجر و مزد نخواستند. و از زندگی دنیا فقط به اندازه گذران زندگی ساده طلب می کردند. وظیفه دولت و مجلس و آموزش و پرورش در درجه اول حفظ شان و منزلت معلم و سپس تامین معیشت او است. متقابلاً معلمان هم ابتدا باید شان و جایگاه اجتماعی خود را حفظ کنند و سپس به فکر معیشت و طلب دنیا باشند. اگر غیر از این است باید از ابتدا به دنبال شغل دیگری بروند و معلم نشوند. چون معلم بودن بدون عشق و قناعت ممکن نیست. مثل بزرگان از علما و اساتید و معلمان ما در دهه های 40 و 50 و اوایل دهه 60. بنده در دهه 60 دانش آموز دبیرستان بودم و معلمان ما هر گاه احساس می کردند که ما از برنامه درسی و یا سطح مورد انتظار آموزش عقب هستیم با هماهنگی مدیریت دبیرستان برای ما کلاس های فوق العاده بطور رایگان می گذاشتند بدون چشم داشت و بدون طلب هزینه از ما و یا انتظار اضافه کاری از آموزش و پرورش. چون عاشق آموزش و معلمی بودند. آنها هم در آن زمان یک زندگی ساده داشتند. قرض و بدهی و حقوق اندک و خانواده و خرج و مخارج زندگی داشتند. اما شان معلم را حفظ می کردند و به پول نمی فروختند. همانطور که پزشکان و پرستاران و کادر درمانی ما چنین بودند و بقیه آنها که با فرهنگ و سلامت و روح مردم سروکار داشتند. چون من که از یک خانواده ساده از طبقه متوسط بودم در کنار آن دیگری که پدرش فلان تاجر پولدار و کارخانه دار یا فلان صاحب منصب بود همه در یک مدرسه و با یک سطح برخورداری از امکانات آموزشی در یک میز و نیمکت درس می خواندیم و فرصت‌های برابر داشتیم. امروز نظام آموزش و پرورش ما خودش همه چیز را پولکی و منفعت محور کرده و موجب ایجاد مدارس مختلف و بالطبع طبقات اجتماعی مختلف شده و مدارس دولتی را تضعیف کرده و فرصت های برابر برای برخورداری همه دانش آموزان را ضایع کرده است.
علی۳۴۷۸۱۴۵۱۳:۵۱:۴۵ ۱۴۰۳/۲/۱۶
متاسفانه مسوولین بجای پرداختن به مشکلات معیشتی و اقتصادی و همچنین وضعیت فاجعه بارمحیط زیست و آلودگی هوا و خودروها و موتورسیکلتهای بشدت آلاینده و خطر زلزله و فرونشست زمین و ... تمام دغدغشون برای جامعه خلاصه شده در مساله حجاب و احداث مسجد در پارکها‌، آقایان مسوولین شما مشکلات اقتصادی و زیستی کشور رو حل کنید مردم خودشون ارتباط بندگی با خداوند رو بخوبی بلد هستن و واقعا نیازی به اینهمه دغدغه و نگرانی شما نیست
ناشناس۳۴۷۸۲۹۶۱۴:۵۲:۱۵ ۱۴۰۳/۲/۱۶
از فضای فانتزی فضای مجازی و ماهواره ای بیرون بیا !!!
ناشناس۳۴۷۸۷۲۲۱۸:۲۶:۳۲ ۱۴۰۳/۲/۱۶
سطح نگاهت دگرگونم کرد
ناشناس۳۴۷۸۵۸۷۱۷:۰۳:۳۸ ۱۴۰۳/۲/۱۶
از وزیر ارتباطات برای ۳۰ گیگ اینترنت ویژه کار و تدریس در شبکه شاد متشکرم(هدیه روز معلم).
ناشناس۳۴۷۸۷۷۲۱۸:۵۵:۰۹ ۱۴۰۳/۲/۱۶
میگویند راه اندازی مدارس غیر انتفاعی تبعیض است چه تبعیضی ؟ در دوران حاکمیت پول کسانی میخواهند روی آموزش فرزندانشان سرمایه گذاری کنند اگر این را تبعیض میدانید باید به خورد و خوراک طبقه اغنیا هم ایراد بگیرید هرکس پول بیشتری بدهد غذای بهتری میخورد تا بوده همین بوده بجای این حرفها بهتر است کیفیت زندگی را بالا ببرید
ناشناس۳۴۷۸۷۹۵۱۹:۱۱:۱۷ ۱۴۰۳/۲/۱۶
امروز برخی معلمان ما عادت به معلمی خارج از مدرسه کرده اند. درآمد آن ها در خارج مدرسه آن قدر زیاد است که دولت هرچه حقوق آن ها را بالا ببرد، در کیفیت تدریس آن ها فرقی نمی کند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  3. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  4. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  5. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  6. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  7. فردا دیر است...

  8. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  9. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  10. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  11. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  12. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  13. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  14. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  15. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  16. مأمور خاطی بازداشت شد

  17. ماجرای سفر عبدالحمید به ترکیه چیست؟

  18. فرش‌های سعدآباد کجاست؟

  19. آیا واقعاً آزادسازی قیمت‌ها تنها راه است؟

  20. چراغ سبز دولت به ارز آزاد؟!

  21. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  22. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  23. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  24. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

  25. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

آخرین عناوین