آیا واقعاً آزادسازی قیمت‌ها تنها راه است؟

احمدرضا هدایتی، گروه اقتصادی الف،   4030227073 ۴۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
 آیا واقعاً آزادسازی قیمت‌ها تنها راه است؟

این روزها واژه‌هایی مانند؛ قاچاق (ورود و خروج غیرقانونی کالا) و ناترازی اقتصادی در بخش‌های مختلف به مهمترین بهانه طرفداران تفکر نئولییبرا‌لیستی برای آزادسازی قیمت‌ها تبدیل شده، اما آیا واقعاً آزادسازی یا رهاسازی قیمت‌ها تنها راه رهایی از قاچاق و تنها کلید حل مشکل ناترازی در بخش‌های اقتصادی است؟ اصولاً آیا رهاسازی قیمت‌ها بدون آماده‌سازی زیرساخت‌ها و بدون توجه به ضرورت متناسب‌سازی دستمزد و حقوق‌ها، به تشدید تورم و گرانی و افزایش مشکلات معیشتی مردم منتهی نمی‌شود؟ 

البته حالا دیگر اکثر مردم می‌دانند که در حال حاضر میانگین قیمت بنزین و گازوئیل برای مصرف در داخل کشور به ترتیب لیتری 2000 تومان و 300 تومان است، درحالی که این فرآورده‌ها در بازار کشورهای همسایه بین 20 تا 40 هزار تومان و باتوجه به نوسانات بازارهای بین‌المللی حتی بیش از آن خرید و فروش می‌شود.
برآوردها نیز نشان می‌دهد که روزانه حدود 15 میلیون لیتر سوخت (5 میلیون لیتر بنزین و 10 میلیون لیتر گازوئیل) از کشور قاچاق می‌شود که سالانه حدود 4 میلیارد دلار خسارت به کشور تحمیل می‌کند و برخی از مسئولین ذیربط مدعی هستند که این وضعیت سبب شده تا هم‌اکنون برخی از قاچاقچیان روزانه بین 30 تا 50 میلیون تومان از راه قاچاق سوخت درآمد داشته باشند.
طبیعی است اگر این گفته صحت داشته باشد، چنین درآمدی به هیچ وجه قابل قیاس با درآمد کارگری در سایر نقاط کشور نیست و لذا نتیجه آن چیزی جز استمرار قاچاق سوخت نخواهد بود.
بنابراین در ظاهر آزادسازی قیمت‌ها می‌تواند نقش قابل توجهی در جلوگیری از خروج قاچاق محصولاتی مانند؛ بنزین و گازوئیل و سایر مشتقات نفتی و همچنین محصولاتی مانند آرد و دارو و دیگر کالاها از کشور داشته باشد، با این‌حال در این رابطه چند سوال و ابهام اساسی وجود دارد؛ اولاً چرا برخی از مسئولین همواره به دنبال استفاده از ساده‌ترین روش‌ها مثل آزادسازی قیمت‌ها (نه بهترین روش‌ها) هستند؟ 
ثانیاً با توجه به این‌که نسخه‌های اقتصاد لیبرالی تاکنون چالش‌های فراوانی را برای غربی‌ها و دنباله‌روهای آنها ایجاد نموده و حداقا این‌که نمی‌تواند برای همه کشورهای جهان از جمله برای ایران اسلامی قابل استفاده باشد، چرا برخی از مسئولین ما این‌قدر بر استفاده از این روش شکست‌خورده اصرار دارند، در حالی که غربی‌ها در کنار نسخه لیبرالی از سایر ابزار و روشها مثل شفاف‌سازی معاملات مالی هم بهره می‌برند؟ 
سوال دیگر این‌که چرا کارشناسان ما به‌جای تجویز نسخه‌های خارجی تلاش نمی‌کنند با عنایت به تجارب سایر کشورها، یک الگوی بومی مبتنی بر مبانی اسلامی را طرحی و مورد بهره‌برداری قرار دهند؟ آیا هنوز وقت آن نرسیده که ما الگوهای خودمان را طراحی و اجرا نماییم؟
آیا همه کشورها برای مقابله با این معضل از همین شیوه (آزادسازی قیمت‌ها) بهره می‌برند یا متناسب با شرایط خود استفاده از سایر روش‌ها را در اولویت قرار داده‌اند؟ اصلاً آیا حامیان این روش به تمام پیامدهای جانبی کوتاه‌مدت و بلندمدت چنین تصمیمی (مثل افزایش قیمت تمام‌شده محصولات کشاورزی و یا افزایش هزینه‌های حمل و نقل) اندیشیده‌اند؟ چرا بررسی روش‌های جایگزین که معمولاً هزینه و پیامد ناخواسته کمتری هم دارد، در دستور کار مسئولین ما قرار نمی‌گیرد؟ 
چند روش‌ پیشنهادی برای مقابله با قاچاق:
همانند سایر مسائل مطرح در سطح جامعه، در مورد قاچاق هم قبل از هر اقدامی باید ریشه‌های بروز و گسترش این پدیده نامیمون از جمله؛ نوسانات قیمت ارز، مبنا بودن دلار در مبادلات خارجی و بعضاً داخلی و حتی تنظیم بودجه سالانه و یا مواری مانند؛ معایب و نواقص شبکه تأمین تا توزیع و مصرف یا وضعیت اشتغال و شرایط زیرساختی نقاط مرزی را موردتوجه قرار داد.
به عبارت دیگر مقابله مؤثر با قاچاق هم مستلزم اصلاحات سیستمی و ساختاری و هم اصلاحات زیرساختی و بنیادینی است که در ادامه برخی از مصادیق آن مورداشاره قرار گرفته است.  
اجرای فوری و کامل طرح شفاف‌سازی تبادلات مالی و تجاری؛ تکمیل، تصویب و اجرای قانون شفاف‌سازی فعالیت‌های اقتصادی یکی از مؤثرترین روش‌هایی است که می‌تواند نقش اساسی در کاهش تخلفات و جرائم مالی داشته باشد و لذا قطعاً اجرای دقیق و کامل آن در تمامی بخش‌ها و در همه عرصه‌ها می‌تواند بخش عمده مشکل در این زمینه و حتی معضلاتی مانند فرار مالیاتی را به راحتی برطرف نماید.
اجرای فراگیر طرح بیمه بیکاری؛ بیکاری به‌خصوص در برخی از مناطق مرزی معضلی است که به یک بهانه جدی برای مبادرت افراد به قاچاق در مناطق مورداشاره تبدیل شده است، به همین دلیل اجرای طرح بیمه بیکاری با حداقل حقوق (برای جلوگیری از کاهش انگیزه کاریابی در افراد) و همزمان تلاش برای کارآفرینی و رونق تولید در این مناطق راه‌کار دیگری است که امکان تشدید اقدامات مربوط به مبارزه با قاچاق را برای متولیان فراهم 

خواهد نمود.
اقدام برای انسداد مبادی ورود و خروج غیرمجاز در مرزها؛ گستردگی سرزمینی و زیاد بودن طول مرزهای کشور نه‌تنها امکان کنترل کامل و دقیق را با مشکل مواجه و در برخی از نقاط، امنیت کشور را دچار خدشه نموده است، بلکه زمینه قاچاق را نیز فراهم نموده و این در حالی است که با کمتر از یک دهم زیان ناشی از سوخت قاچاق  در هر سال می‌شود به تدریج اقدامات لازم برای انسداد فیزیکی و کنترل نرم‌افزاری کل مرزهای کشور را اجرا نمود.
در عین حال نیروی انتظامی اعلام نموده با اختصاص 3 میلیون یورو یعنی کمتر از 10 درصد خسارت ناشی از قاچاق می‌تواند مرزهایی که عمده قاچاق از آن نقاط انجام می‌شود را کاملاً مسدود نماید.
البته در این رابطه فرمانده مرزبانی فراجا از تأمین ۳ میلیون یورو برای انسداد مرزها طی سه سال آینده خبر داده و گفته: این مبلغ با اولویت انسداد در مرزهای جنوب شرقی، شمال‌غربی و غربی هزینه خواهد شد. همچنین افزایش نظارت بر مرزها با استفاده از تجهیزات اپتیکی و سایر امکانات نیز در دستور کار است.
وضع قوانین بازدارنده مناسب و مقابله جدی با قاچاقچیان؛ وجود برخی خلاءهای قانونی، قدیمی بودن برخی قوانین، عدم تهیه و اجرای آیین‌نامه اجرایی برخی از قوانین، ناچیز بودن مجازات برخی جرائم و تخلفات و سایر مشکلات مشابه مربوط به حوزه قوانین و مقررات نیز مشکل دیگری است که نمی‌تواند بازدارندگی لازم را ایجاد نماید و لذا افزایش هزینه برای متخلفین و مجرمین در زمینه‌های مختلف از جمله در زمینه قاچاق از طریق قانونگذاری مناسب و کاملاً بازدارنده و برخورد قضایی قاطع با آنها نیز می‌تواند تا حد زیادی به رفع این مشکل کمک نماید.
ارتقاء کمی و کیفی سیستم کنترلی و نظاارتی؛ بی‌شک این موضوع نیز نکته مهمی است که در تمام عرصه‌ها و در همه موارد از جمله موضوع مقابله با قاچاق نقش بسیار مهمی دارد، به عنوان مثال در این رابطه  مالک شریعتی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در مصاحبه‌ای با اشاره به قاچاق سوخت از نیروگاه‌ها گفت: «بخش اصلی و عمده قاچاق گازوئیل کشور مربوط به نیروگاه‌ها و به میزان 1.5 میلیارد لیتر در سال است»، حتی گمرکات کشور هم از آسیب‌ قاچاق سوخت و کالا در امان نمانده‌اند که قطعاً بخش قابل توجهی از آن ناشی از ضعف و ناکارآمدی سیستم کنترلی و ایضاً عدم شفافیت فعالیت‌های مالی و یا نواقص قانونی است.
بخشی از بنزین و گازوئیلی هم که به شکل قاچاق از کشور خارج می‌شود مربوط به سهمیه برخی جایگاه‌داران و همچنین چاه‌های آب غیرفعال و نیمه‌فعال و شاید چاه‌هایی است که اصلاً وجود خارجی ندارند، علاوه‌ براین گفته می‌شود که متأسفانه برخی از افراد در بعضی از دیگر دستگاه‌های ذیربط نیز با ظاهری قانونی (مثلاً به اسم نفت کوره) و بعضاً غیرقانونی در خروج سوخت از کشور نقش دارند.
بنابراین همزمان با اجرای قانون شفاف‌سازی مبادلات مالی و تجاری باید تقویت سیستم کنترلی و نظارتی نیز در همه بخش‌ها اعم از؛ شرکت ملی نفت که متولی تأمین و توزیع انواع سوخت است، پایانه‌های باربری که متولی صدور بارنامه‌ها هستند، گمرکات که مجوز ورود و خروج را صادر می‌کنند، مرزبانی‌ها که مسئولیت جلوگیری از قاچاق را برعهده دارند و سایر دستگاه‌های ذیربط با جدیت در دستور کار قرار گیرد.
این نکته هم درست است که ارزان بودن قیمت بنزین در کشور ما استفاده بی‌رویه از خودرو را در پی داشته است، اما اولاً اگر محصولات نفتی (بنزین و گازوئیل و سایر مشتقات نفتی نظیر مواد پتروشیمی) را گران کنیم، سهم مردم از نعمت خدادادی نفت چه می‌شود و تفاوت ما با کشورهای غیرنفتی چه خواهد بود؟ ثانیاً مگر سهم مردم از هدررفت سوخت چقدر است؟ اصولاً چرا برای کاهش هدررفت سوخت رفع سایر معایب و نواقص مانند؛ کیفیت پایین خودروها، کیفیت جاده‌ها، کمبود وسایل نقلیه عمومی و امثال آن که سبب شده تا مصرف بنزین در کشور ما بالا باشد، به اندازه کافی کار نمی‌شود؟ 
کلام آخر؛ شاید عرضه نفت به قیمت فوب منطقه برای برخی از مصرف کنندگان عمده داخلی مثل پتروشیمی‌ها منطقی باشد، اما بر فرض حتی اگر که قرار باشد فقط برای کمک به رفع این مشکل (کاهش مصرف بی‌رویه) در هر حال قیمت بنزین برای مصرف داخلی افزایش پیدا کند، چرا پیشنهاد دهندگان افزایش قیمت، دائماً از حداکثر قیمت فوب منطقه به شکل فراگیر سخن می‌گویند؟ آیا این حق مردم نیست که در کشور نفت‌خیز خودشان نهایتاً از بنزین با قیمت تمام شده بهره ببرند؟ 
فراموش نکنیم که در هر حال میزان خسارت تحمیلی ناشی از استمرار قاچاق برای کشور به مراتب بسیار بیشتر از هزینه اجرای پیشنهادات مورد اشاره است و با جلوگیری از قاچاق خیلی زود هزینه‌های مذکور جبران خواهد شد و لذا قاعدتاً کسی نباید مخالف اجرای آن باشد، مگر این‌که خدای ناخواسته شایعه و شائبه منافع شخصی برخی مدیران اجرایی صحت داشته باشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۹۱۳۵۷۱۵:۲۲:۰۸ ۱۴۰۳/۲/۲۷
بنزین باید گرون بشه هر تازه به دوران رسیده ای یه ماشین انداخته زیر پاش بخزین مفت و دل بی رحم فقط آلودگی محیط زیست سهم ماست
mostafa.kamali95@yahoo.com۳۴۹۱۵۴۵۲۱:۲۷:۲۰ ۱۴۰۳/۲/۲۷
تنها راه نجات اقتصاد ایجاد انقلاب اقتصادی با اجرای قانون مشروعیت سنجی اموال و دارایی ها برای همه آحاد جامعه به منظور شناسایی تمامی ثروت های حرام و نامشروع افسانه ای و گنج قارونی می باشد اجرای این قانون مادر تمامی مبارزات با فساد اقتصادی می باشد
ناشناس۳۴۹۱۵۸۸۲۲:۳۰:۴۸ ۱۴۰۳/۲/۲۷
قیمت بنزین هر سال همراه با تورم یا کمتر از آن افزایش یابد تا 50 میلیون لیتر کاهش مصرف بی جهت و قاچاق رخ خواهد داد و هزینه دولت هم کم خواهد شد
ناشناس۳۴۹۱۶۳۷۲۳:۲۷:۴۳ ۱۴۰۳/۲/۲۷
بنزین و به ویژه گازوئیل صرفا برای جابجایی داخل شهر نیست و کلی بار داخل و خارج از شهر جابجا میشه یک نیسان آبی صدی 18 بنزین میسوزونه باهاش گوجه خیار و سیب زمینی و ... جابجا میشه
ناشناس۳۴۹۱۷۲۳۰۵:۰۳:۴۳ ۱۴۰۳/۲/۲۸
اسنپ و تپسی با بنزین و نیروی کار ارزان ما دارن عشق میکنن و پول پارو میکنن و درصد میگیرن!!
محمدی۳۴۹۱۳۶۹۱۵:۴۳:۵۱ ۱۴۰۳/۲/۲۷
حل مشکل آلودگی، خشکسالی و تورم و کمبود سوخت و پایین بودن حقوقها متاسفانه شرایط اقتصادی برای مردم دشوار شده و این موضوع امنیت مردم و حاکمیت را تهدید می¬کند. از طرفی اگر قیمت بنزین و دیگر حاملهای انرژی بالا رود ، مردم متحمل فشار اقتصادی میشوند، اما از سوی دیگر، اگر قیمت گذاری به همین روش کنونی بماند، آسیب و زیان آن برای مردم و کشور بسیار بیشتر است (به دلایل زیر). راه حل: این منابع متعلق به همه مردم است، پیشنهاد میکنم برای اینکه مردم در صرفه جویی منابع مشارکت بیشتری کنند: 1- دولت صرفه جویی را از بودجه خود و نهادهای حاکمیتی شروع کند. 2- بخشی از درآمد صادراتی آنها با مشارکت بخش خصوصی با قیمت جهانی، مستقیما به مردم برسد و بخشی دیگر بصورت شفاف در بودجه دولتی، صرف رفاه و پیشرفت کشور گردد. به همین خاطر با سهمیه بندی (ارائه سهمیه به هر کد ملی ) و اصلاح تدریجی و پلکانی شدن قیمت بنزین و دیگر حاملهای انرژی در بازار بهینه‌سازی و خرید و فروش سهمیه توسط مردم موافقم. اگر درست و حساب شده اجرا شود، این نتایج را در پی دارد: 1- حل مشکل مصرف بالا و غیر بهینه و ناترازی سوخت 2- کاهش کسری بودجه دولت که منشا اصلی تورم است 3- به کاهش ترافیک خیابانها و آلودگی شدید هوا و در نتیجه، بحران عظیم خشکسالی (افزایش بارندگی پس از هر دوره کاهش رفت و آمد و مصرف سوخت ، مثلا سال 98 و 99 و عید نوروز سالهای گذشته استان تهران یکی از نشانه های این موضوع است) و مرگ و میر فراوان ناشی از آن منجر میشود 4-اصلاح قیمت باعث بهینه سازی مصرف انرژی و جایگزینی خودروهای فرسوده و سرمایه گزاری و اشتغال بیشتر و افزایش سطح دستمزدها می گردد 5- به عدالت اجتماعی بیشتر می¬انجامد در صورتی که فقط سهمیه دریافت شده از دولت قابل فروش باشد، میتوان از دلالی هم جلوگیری کرد. در زمینه دیگر حاملهای انرژی و کالاها هم سهمیه قابل مبادله به مردم داده شود . اینکار همچنین باعث اصلاح الگوی مصرف میگردد و مردم نتیجه برنامه ریزی و صرفه جویی را بطور مستقیم دریافت کنند. باید همه به دولت کمک کنیم شرایط و علت این کار را برای مردم توضیح دهد، و این اصلاحات را با کمک کارشناسان با تجربه و یک برنامه جامع به سرانجام برساند، پیش از آنکه دیرتر شود و از روی انفعال و اجبار بخواهد کاری انجام دهد. اگر در این اصلاحات تاخیر کنیم، در اثر به هدر روی منابع و قاچاق، شرکتها، تامین کنندگان و منابع کشور ورشکسته شده و دچار قحطی خواهیم شد. البته در کنار اصلاح و بروز بودن قیمت انرژی و سوخت، بهتر است سیاستهای تکمیلی دیگری مانند کوپن یا کارت مواد غذایی و سهمیه حمل و نقل عمومی و حذف قیمت گذاری دستوری انجام گیرد. کیفیت خودروها چقدر تاثیر دارد کیفیت خودروهای داخلی در کشور ما پایینتر است و بیشتر افراد آنرا علت اصلی مصرف بالای بنزین میدانند. - اما این پرسشها مطرح است که علت ناترازی گاز و برق چیست؟ آن هم مقصر خودروسازان است؟ - آیا خودروهای خارجی موجود در ایران ( مثلا مزدا ، هیوندا و خودروهای چینی) هم مصرف پایینی دارند؟ بهترین ماشیهای دنیا هم توی خیابونهای پر ترافیک و حرج و مرج ایران ( با این فرهنگ رانندگی) مصرفشون بالا هست و حدود ۲ برابر میزان اعلامی کارخونه هست درسته که ماشیای داخلی بی کیفیت هستن ولی علت اصلی مصرف بالای سوخت و آلودگی شدید هوا و در نتیجه خشکسالی و مرگ و میر ناشی از آلودگی همین ترافیک شدیده و مصرف غیر بهینه سوخت و انرژیه ( بنزین، گاز و برق و...) اما مصرف بنزین خودرو پراید و تیبا در ترافیک سنگین حدود 10 لیتر است مصرف خودرو هیوندای I20 و رنو کپچر بعنوان خودروهای کم مصرف خارجی در همین شرایط ترافیک شدید خیابانها ( و نه خیابانهای پاریس و کیفیت بنزین آنجا) نیزحدود 10 میباشد، اگر چه خودروهای سمند و پژو بیشتر است. پس علت چیز دیگری است علت اصلی مصرف بالا ، ترافیک سنگین خیابانها و علت ترافیک..... حتی اگر همه خودروهای مملکت هم برقی بودن باز هم این مشکلات حل نمیشدن، چونکه برخلاف تصور خیلیا برق لازم برای شارژ خودرو خیلی خیلی بالاتر از تصور عامه هست و این میزان برق برای این همه استفاده غیر بهینه از خودرو اونقدر زیاد هست که خیلی بیشتر از الان کمبود برق و همینطور آلودگی ناشی از سوخت نیروگاهها خواهیم داشت. همه این مشکلات بخاطر اینه که با سیاست گذاری غلط اقتصادی و انرژی و و قیمت دستوری انرژی ، مردم انگیزه ای برای مصرف بهینه ندارن ، یعنی نفع اقتصادی براشون نداره، برعکس،صاحبان خودرو انگیزه بالا برای مصرف بیشتر دارند علت اصلی ترافیک، مصرف بالای انرژی و سوخت و در نتیجه آلودگی هوا و خشکسالی، قیمت دستوری آن است که باعث شده هیچکس انگیزه ای اقتصادی برای صرفه جویی و مصرف بهینه نداشته باشد، راه حل آن: پرداخت سهمیه قابل مبادله انرژی و سوخت بر اساس کد ملی بسیار به سود همه مردم و دولت است و بسیاری از معضلات اقتصادی و زیست محیطی کشور را حل میکند
مهدی۳۴۹۱۶۱۷۲۳:۰۷:۱۰ ۱۴۰۳/۲/۲۷
پیشنهاد مختصر و مفید و زیربنایی بهجای این همه نوشتن شما: همه پرسی
ناشناس۳۴۹۱۶۳۶۲۳:۲۵:۱۰ ۱۴۰۳/۲/۲۷
تفکرات شما همین تفکری است که از 20 سال پیش بوده و خروجی می‌بینیم
کارمند ساده۳۴۹۱۸۹۷۱۱:۲۴:۲۳ ۱۴۰۳/۲/۲۸
پس باید با کد ملی یارانه سوخت هواپیما، پتروشیمی، نفت، گاز ، فولاد ، معادن و .... را درست مثل تقسیم زمین های ایران بر اساس کد ملی به ایرانیان اختصاص داده شود تا به عدالت بهتری برسیم !؟... فلذا تو خود بخوان از مابقی تحلیل این محتوا....
ناشناس۳۴۹۱۴۰۳۱۶:۳۲:۰۸ ۱۴۰۳/۲/۲۷
الان سه ساله دولت مجلس قوه قضا صدا و سیما و.... دست شماست پس چرا مدام از لیبرال ها انتقاد می کنید ؟
ناشناس۳۴۹۱۵۸۴۲۲:۲۸:۰۲ ۱۴۰۳/۲/۲۷
ربطی ندارد
ناشناس۳۴۹۱۷۱۶۰۳:۵۸:۵۰ ۱۴۰۳/۲/۲۸
رئیسی طبق وعده‌ی خودش باید مافیای تولید و توزیع رو قلع و قمع کنه
ناشناس۳۴۹۱۴۲۵۱۷:۰۳:۰۲ ۱۴۰۳/۲/۲۷
تمامی ارکان اقتصاد کشور باید به بکباره ملی گردد تا بتوان اقتصاد کشور را اصولی و زیر بنایی از نو ساخت
الاحقر شیخ حسنعلی سبد سبد گل یاس۳۴۹۱۴۲۷۱۷:۰۶:۴۵ ۱۴۰۳/۲/۲۷
دولت به یکباره واحد پول ملی را ابطال کند و واحد جدیدی را تعریف کند و بر اساس ثروت و نقدینگی و اموال موجود سقف مشخصی از واحد پول جدید را به آنها واگذار کند سقفی که در حد بک زندگی مطلوب و باشد و نه بیشتر و نه کمتر این تنها راه اصلاح اقتصاد زیر بنایی کشور می باشد
ناشناس۳۴۹۱۸۴۷۱۰:۲۴:۳۶ ۱۴۰۳/۲/۲۸
دوران کمونیست ها خیلی وقته گذشته عزیزم از خواب بیدار شو
ناشناس۳۴۹۱۴۶۳۱۸:۲۳:۵۳ ۱۴۰۳/۲/۲۷
چند ساله دارید همین حرفها رو میزنید
ناشناس۳۴۹۱۴۷۴۱۸:۴۹:۳۷ ۱۴۰۳/۲/۲۷
آزاد سازي قيمت ها بدون زيرساخت ها نتيجه اي جز افزايش فقر نداشت تا زماني كه صنايع كشور در زمينه هاي أساسي محتاج واردات است آزاد سازي قيمتها سبب گسترش خط فقر شده است
ناشناس۳۴۹۱۴۸۷۱۹:۲۵:۵۷ ۱۴۰۳/۲/۲۷
نظریه های آزاد سازی قیمت‌ها در شرایط کنونی از زبان کسانی است که شکم سیر دارند و جیب پر پول.
ناشناس۳۴۹۱۸۱۳۰۹:۴۸:۵۶ ۱۴۰۳/۲/۲۸
ربطی ندارد
ناشناس۳۴۹۱۴۹۳۱۹:۴۵:۲۳ ۱۴۰۳/۲/۲۷
اگه از کنترل قاچاق ناتوانیم و تنها راه آزاد سازی هستش ،فلسفه پرداخت حقوق به پرسنل این همه نهاد نظارتی و ....چیه؟
مثبت نگر۳۴۹۱۵۱۸۲۰:۴۰:۰۰ ۱۴۰۳/۲/۲۷
فکر کنم بوی گرانی بنزین می اید
ناشناس۳۴۹۱۷۰۱۰۱:۱۹:۵۴ ۱۴۰۳/۲/۲۸
بوی الرحمن می آید.
ناشناس۳۴۹۱۵۱۹۲۰:۴۰:۳۹ ۱۴۰۳/۲/۲۷
بالای 50 سال هست که با امدن پول نفت در بودجه دستکاری در قیمت ها شده که عامل تورم ها شده هیچ قدرت خرید هم کمتر شده
ناشناس۳۴۹۱۵۵۳۲۱:۴۱:۵۲ ۱۴۰۳/۲/۲۷
به نظرم سکوت کنیم بهتره و الله اعلم
قاسم۳۴۹۱۵۷۴۲۲:۱۸:۰۳ ۱۴۰۳/۲/۲۷
وباز هم اقدامات دیگر برای گرانی بنزین چرا وقتی از قیمت سوخت در سایر کشورها صحبت میشه از درامد سرانشون حرفی زده نمیشه
کارمند ساده۳۴۹۱۵۷۵۲۲:۱۸:۳۸ ۱۴۰۳/۲/۲۷
اگر وفق برنامه ۸, حقوق و دستمزد کارگر و کارمند ساده بشود ماهی ۵۰, میلیون تومان و ارزش ریالی دریافتی کشاورز و کسبه خرد هم همینقدر بشود که جمعا طبقه متوسط و ۷۰, درصد جمهور ملت را تشکیل میشود ، ارز را آزاد کنید و حوالی ۴۰ تا ۵۰ , هزار تومان شود....
ناشناس۳۴۹۱۶۰۷۲۲:۵۱:۲۸ ۱۴۰۳/۲/۲۷
مقاله جالب است ولی چند نکته دولت از صدها تریبون اعلام می‌کند که ارز آزاد و تلگرام را قبول ندارد ولی برای محاسبه یارانه بنزین از ارز آزاد کانالهای تلگرام استفاده می‌کند چرا قیمت دلاری بنزین با ارز ترجیحی یا حتی نیمایی مد نظر دولت محاسبه نمیشود نکته بعدی بنزین را به قیمت فوب خلیج فارس برسانید و حقوق دستمزد را هم به اندازه کارگران خلیج فارس تعیین کنید سومین نکته دولت هیچ گاه تلاشی برای تولید خودرو کم مصرف با کیفیت و توسعه منتسب حمل و نقل عمومی و شهرسازی مناسب نداشته تا کی باید ناکارآمدی برخی مسئولان به پای مردم نوشته شود چهارمین نکته در خصوص این است که گران کردن بنزین باعث تورم شدید می‌شود و تورم باعث افزایش قیمت دلار می‌شود دوباره همین آش و همین کاسه که بنزین با منطقه تفاوت قیمت دارد
محمد۳۴۹۱۶۱۰۲۲:۵۶:۰۳ ۱۴۰۳/۲/۲۷
چه اشکالی داره آزاد سازی قیمت‌ها انجام بشه و در مجازاتش آزاد سازی دستمزد و حقوق هم انجام بشه دقیقا هر دو جهانی بشه
ناشناس۳۴۹۱۶۳۴۲۳:۲۳:۱۴ ۱۴۰۳/۲/۲۷
طرفداران آزاد سازی نرخ بنزین به یک سوال اقتصادی پاسخ دهند آزاد سازی بنزین با توجه به تجربیات قبلی سبب ایجاد تورم شدید می‌شود دولت برای جبران این تورم و کمک به اقشار آسیب پذیر یارانه می‌دهد که این یارانه سبب کسری بودجه و تورم میشود همین جماعت می‌گویند چون تورم هست باید نرخ ارز هم آزاد و متناسب با تورم افزایش یابد وقتی نرخ ارز افزایش یافت دوباره مشکل اختلاف نرخ با کشورهای همسایه ایجاد میشود چه راهکاری برای شکست این چرخه دارند و چرا این چرخه از سال 1388 و بعد از طرح هدفمندی یارانه ها در دولت‌های مختلف شکسته نشد؟!
ناشناس۳۴۹۱۶۴۹۲۳:۴۹:۴۶ ۱۴۰۳/۲/۲۷
آزاد سازی اشتباه بزرگی است چون هیچ زیر ساختی ندارد با آزاد سازی تورم بالای ۵۰۰درصد می‌رسد شاید بعضی ها بگن کدام ۵۰۰ درصد اما به قیمت یکسال قبل نگاه کنید بعضی از اقلام تا ۱۰۰۰درصد افزایش یافته پس خودمان به بی راهه نزنیم کیفیت بهتر میشود کارها سر وقت انجام میشد نمیشود نشده نخواهد شد خود دانید
علی۳۴۹۱۶۵۵۰۰:۰۴:۱۹ ۱۴۰۳/۲/۲۸
بله بهترین راه جلوگیری از قاچاق سوخت گران کردن آن است، منتهی واحد پول کشور راهم دلار کرده و حداقل به اندازه کف حقوق کشورهای عربی معیشت مردم را درست کنید، آنوقت ببینید مردم رضایت دارند یا نه.
امین۳۴۹۱۶۸۶۰۰:۴۶:۴۰ ۱۴۰۳/۲/۲۸
ببخشید یعنی بقیه کشورهای دنیا که قیمت انرژی شون واقعی و تعادلی هست تورم بالایی دارند و به مردمشون فشار اومده؟ قیمت انرژی چه ربطی به تورم داره؟
سعید۳۴۹۱۷۰۷۰۲:۴۰:۴۱ ۱۴۰۳/۲/۲۸
یه پیشنهاد برای دولت در جهت حل مشکل قیمت گازوییل دولت نباید به معادن، سوخت گازوئیل ارزان ۳۰۰ تومنی بدهد. ارائه گازوییل ۳۰۰ تومنی محدود به معادن، نه به نفع معادن هست و نه به نفع دولت. چون معادن با توجه به درآمدی که دارند، قابلیت پوشش دادن قیمتهای لیتری ۵۰۰۰ تومن و بیشتر قیمت گازوییل رو دارند و اتفاقا اگر جریان پیوسته گازوییل به معدن وجود داشته باشه و معدندار دغدغه سوخت رو نداشته باشه، بیشتر راضی هست تا اینکه ارزان باشه و کم باشه و باعث خواب ماشین آلات بشه. به معادن گازوییل آزاد بدید و هر چقدر هم که خواستن بدید‌ . اضافه آوردن، میتونن بفروشن به کامیوندارها و آرام آرام میشه قیمت گازوییل رو آزاد کرد و از قاچاقش جلوگیری کرد.
ناشناس۳۴۹۱۷۳۲۰۶:۱۶:۴۰ ۱۴۰۳/۲/۲۸
این آزاد سازی یکبار زمان احمدی نژاد انجام گرفت .خیلی خوب بود ؟
ناشناس۳۴۹۱۷۵۸۰۸:۲۰:۵۱ ۱۴۰۳/۲/۲۸
اینهمه گرونی و اختلاف قیمتها هنوز آزادسازی نشده.وای به حال روزی که آزادسازی بشه.!!!!
علی۳۴۹۱۷۸۲۰۹:۲۵:۲۷ ۱۴۰۳/۲/۲۸
قرار بود در تجارت با کشورهای عضو شانگهای و بریکس و غیره دلار از گردونه بتدریج حذف شود و ارزهای جایگزین دیگری مورد استفاده قرار بگیرد
ناشناس۳۴۹۱۸۲۲۱۰:۰۵:۲۰ ۱۴۰۳/۲/۲۸
دیگه پول نفتی درکار نیست.نفت هم باشه نمیشه فروخت و پولی وارد کشور نمیشود. الان فقط مبادله کالا به کالا انجام میشود. دیر یا زود باید یک فکر اساسی در راستای اصلاح اقتصاد داخلی که وابسته به نفت نباشد انجام داد. اصلاخ الگوی مصرف ،تقویت تعاونی ها،توانمندسازی و آموزش روستاییان،تولید محصولات صادرات محور و خیلی کارهای دیگر که کشورهای فاقد نفت انجام دادن و پیشرفت کردند.
ناشناس۳۴۹۱۸۵۰۱۰:۲۵:۴۳ ۱۴۰۳/۲/۲۸
قیمت ۱۰ هزار تومان برای هر لیتر بنزین قیمت عادلانه ای است
علی۳۴۹۲۴۱۶۲۱:۱۵:۱۸ ۱۴۰۳/۲/۲۸
دولت به بهانه گرون شدن اجناس دیگه قیمت را افزایش نمی دهد وحاضر به کنترل قیمت‌ها نیست مثل زمان احمدی نژاد که بنزین را گران کرد و سرمایه ملی همه مردم داره دود میشه میره هوا
مهدی۳۴۹۲۷۱۷۰۸:۰۶:۱۵ ۱۴۰۳/۲/۲۹
هزینه دیوار کشی مرز با پاکستان و افغانستان مگر چقدر هزینه دارد قطعا کمتر از 4 میلیارد دلار هزینه دارد. یکبار برای همیشه انجام دهند هم مشکل قاچاق سوخت حل میشود و هم مشکل اتباع غیر مجاز و همچنین مشکل نسبی امنیت در ان مرز شرقی
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. ابلاغ قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تا دو هفته دیگر

  2. همه چیز برای فروش !

  3. سردار رادان: رسیدگی به وضعیت حجاب مطالبه مردمی بود

  4. شهادت رئیسی و خودفرهیخته پنداری برخی از ما !

  5. رئیس‌جمهور بعدی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  6. آرایش انتخاباتی جناح‌های سیاسی در آستانه انتخابات/ اصلاح‌طلبان به موقعیت ۹۲ برمی‌گردند؟!

  7. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آیا برخورد با زورگیران و سارقان مطالبه مردمی نیست؟/ ترکیه فقط برای پهپاد خودش تبلیغ کرد

  8. برای مقاصد خود، از شهادت رئیس‌جمهوری هم نمی‌گذرند!

  9. علی لاریجانی اعلام کاندیداتوری کرد

  10. احساس تکلیف کافی نیست

  11. کیهان خطاب به لاریجانی: افتادن در تله برجام و برجامیزاسیون آمریکا و انگلیس، ارتفاع پست بود؛ پست‌ترین ارتفاع

  12. لطفاً شوق خدمت نداشته باشید!

  13. سعید جلیلی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود

  14. بی‌تفاوتی به فقدان رئیس‌جمهور و تلقی فانتزی از امر ملّی

  15. حماس با دمپایی، اسیر اسرائیلی می‌گیرد

  16. یک عکس و یک دنیا حرف!....

  17. علی لاریجانی: زمانی برای از دست دادن نداریم / مشکلات کشور حل‌ شدنی است

  18. «بیژن زنگنه» با این کارنامه رویش می‌شود نسخه هم بپیچد؟!

  19. فرانکنشتاین خاورمیانه!

  20. عبدالحمید خیرخواه اسرائیل شد!

  21. سعید جلیلی داوطلب کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری شد

  22. پیشنهاد عجیب شریعتمداری به شورای نگهبان/ ابقای قالیباف در ریاست مجلس / آخرین گمانه‌زنی‌های انتخاباتی

  23. توضیح لاریجانی درباره استفاده از یک هشتگ شائبه‌برانگیز

  24. مانع عبور و‌ مرور غیرمجاز در استان سیستان‌و‌بلوچستان هستیم

  25. مقتدی صدر: سکوت بس است، سفیر آمریکا را اخراج کنید!

آخرین عناوین