درخواست مهم ایران از طالبان درباره مهاجران افغان

  4030215072 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی سازمان ملی مهاجرت گفت: حاکمیت کنونی افغانستان باید زمینه های امنیتی و معیشتی بازگشت مهاجران مقیم این کشور در ایران را فراهم کند.

درخواست مهم ایران از طالبان درباره مهاجران افغان

به گزارش ایرنا، اصغر بلوکیان در آیین سوگواری مهاجران افغانستانی مقیم مشهد به مناسبت سالروز شهادت امام جعفرصادق(ع) در حسینیه هراتی های این شهر افزود: این طور نمی شود که حاکمیت افغانستان خودش را از مسوولیت مهاجران و مردم این کشور سبک دوش کند و تازه گاهی اوقات پارازیت هم بدهد بلکه باید زمینه بازگشت همه اتباع افغانستانی را نیز فراهم کند.

وی ادامه داد: هیچ کس حاضر نیست در غربت بماند البته بازگشت به شرطی است که زمینه زندگی آبرومندانه و امن در افغانستان فراهم باشد و این توقع از حاکمیت کنونی افغانستان زیاد نیست چرا که مردم افغانستان قانع و کم توقعند و اصلا زندگی مصرفی ندارند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی سازمان ملی مهاجرت گفت: مساله دیگر این است که چرا سازمان ملل جلوی فجایع افغانستان را قبل از وقوع نمی گیرد چون گاهی خود همین نهادهای بین المللی ایجاد کننده بدبختی های افغانستان هستند و بعد از وقوع این اتفاقات یک ریال، یک ریال می خواهند به رفع مشکل کمک کنند!

بلوکیان افزود: واقعیت این است که ایران دیگر ظرفیت پذیرش اتباع جدید را ندارد، قبلا فردی به عنوان پناهنده و در شرایط خاص به ایران می آمد اما این که امروز هرکسی غیرقانونی از مرزها عبور کند و بیاید ایران، قابل قبول نیست.

وی اضافه کرد: ورود انبوه اتباع غیرمجاز افغانستانی به ایران تبعاتی برای سایر اتباع مجاز دارد و طبیعی است حجم خدمات برای اتباع قانونی مقیم ایران کاهش پیدا خواهد کرد.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی سازمان ملی مهاجرت گفت: کمبود فضای آموزشی برای اتباع مجاز یکی از مشکلاتی است که در پی ورود اتباع غیرقانونی به ایران ایجاد می شود چون تعداد اتباع مجاز و ظرفیت مدرسه ها برای این اتباع، محدود و از پیش تعیین شده است و حضور اتباع جدید خدمت رسانی برای این افراد را با مشکل مواجه می کند.

بلوکیان به ارائه خدمات درمانی به اتباع خارجی مقیم ایران نیز اشاره و اضافه کرد: تقریبا هفته ای ۳۰۰ پرونده از استانها برای دریافت مجوز ارائه خدمات به بیماریهای خاص اتباع خارجی به سازمان ملی مهاجرت ارسال می شود اما وقتی انبوه اتباع غیرمجاز وارد ایران شوند نمی توانیم این گونه خدمات خاص را به همه اتباع بدهیم و این موضوع برای اشتغال، دانشگاه، بیمه و سایر موارد نیز صدق می کند.

وی ادامه داد: الان سطح علم، سواد و حرفه آموزی مهاجران افغانستانی مقیم ایران بالاست و قابل مقایسه با مثلا دهه ۶۰ نیست لذا باید از این ظرفیت ها استفاده شود.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی سازمان ملی مهاجرت گفت: ظرفیتهای علمی، اقتصادی و سرمایه گذاری افغانستان باید به کشورشان بازگردند و حاکمیت کنونی افغانستان باید از این افراد برای آبادانی کشورش استفاده کند، چرا افغانستان باید همین طور خرابه و بدون فناوری بماند و بقیه کشورها پیشرفت کنند؟

بلوکیان افزود: جامعه افغانستان در همه حوزه ها نخبه دارد، چرا فرزند مسلمان و نخبه افغانستانی تلاش کند خود را به اروپا، کانادا و استرالیا برساند و جایی و برای کسانی کار کند که آنها عامل ایجاد مشکلات در افغانستان هستند، حتی گاهی سفارتخانه های خارجی و برخی در پوشش سازمانهای مردم نهاد برای جذب نخبه های افغانستانی در دیگر کشورها فراخوان می دهند.

بر اساس اعلام اداره کل اتباع و مهاجران خارجی خراسان رضوی، مشهد بعد از تهران دارای بیشترین شمار مهاجران خارجی است که نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر آنان دارای مدارک شناسایی و اقامت شامل کارت آمایش، گذرنامه، گذرنامه خانواری و برگه سرشماری هستند که مشخصات آنها در سامانه "سیام" وزارت کشور ثبت شده است و به عنوان اتباع قانونی در مشهد اقامت دارند.

همچنین حدود ۳۰۰ هزار نفر از اتباع افغانستانی فاقد مدرک هویتی در مشهد شناسایی شده اند که افراد دارای گذرنامه با تاریخ منقضی شده نیز در آن میان هستند و به عنوان اتباع غیرمجاز تلقی می شوند و البته در ماه های قبل حدود ۱۰۰ هزار نفر از این تعداد به کشورشان بازگردانده شدند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۷۶۶۸۸۲۱:۲۴:۱۰ ۱۴۰۳/۲/۱۵
با این شرایط وخیم اقتصادی ملت راضی به بودن حتی یکنفر افغانی بر سر سفره کوچک خود نیست
ناشناس۳۴۷۸۳۱۱۱۴:۵۸:۱۰ ۱۴۰۳/۲/۱۶
آن وقت خودت می‌روی جای آنان کار می کنی؟!!!
ناشناس۳۴۷۷۰۲۰۰۱:۲۸:۰۱ ۱۴۰۳/۲/۱۶
اینهایی که مدارک ندارند و تو خیابان‌ها تکدی گری می‌کنند بریزید پشت مرز .لطفا به کشور خودمون رسیدگی کنید جوانان خودمون سر کار بذارید
ناشناس۳۴۷۷۰۳۳۰۱:۳۴:۱۰ ۱۴۰۳/۲/۱۶
نزدیک به ۱۰ میلیون افغانی در کشور هستند و باعث عدم امنیت چه از لحاظ غذا و مواد غذایی دیگر امکانات به خصوص مسکن شده‌اند و مسئولین ما هنوز که هنوز است از چند صد هزار نفر صحبت می‌کنند اگر اخراج این افراد هرچه سریع‌تر انجام نشود دود این کار به چشم مسئولین م ملت خواهد رفت
عبدالصالح احمدی۳۴۷۷۰۸۷۰۲:۳۶:۰۳ ۱۴۰۳/۲/۱۶
با اینکه خودم یک افغانی هستم با سخنان آقای بلوکیان موافق هستم چرا ما در کشور خودمان کار نکنیم وبرای کشور خودمان خدمت نکنیم که این قدر توهین تحقیر شویم در حالیکه اکثر جوانان تحصیل کرده اند بازم طعم تلخ مهاجرت ودوری از پدر مادر را میچشند. باید حکومت افغانستان چی طالب ویا غیر طالب باشد باید زمینه کار در وطن خودمان فراهم شود تا در وطن خود خدمت کنیم واز این مهاجرت مردم عزیزمان خلاص شوند.
جواد۳۴۷۷۰۹۳۰۲:۵۲:۲۸ ۱۴۰۳/۲/۱۶
باید یک بررسی دقیق باشه در حاشیه مشهد خیلی مهاجرین بی مدرک هستند واینها درد سر ساز هستند
ابوالفضل یاری۳۴۷۷۱۱۱۰۳:۴۶:۲۳ ۱۴۰۳/۲/۱۶
اتباع آموزش میخوادچیکار،اصلا مردم خونه اجاره ندهند به افغانی ها امکانات ندهند کارندهند سوارماشین نکنندچیزی نفروشند
علی۳۴۷۷۱۳۴۰۴:۲۸:۰۵ ۱۴۰۳/۲/۱۶
مشهدراافغانیها گرفته‌اند ایاکشور های دیگر هم این امکانات را به افغانی‌ها می دهند افغانی‌ها اینجا از سوخت ارزان بدون گواهینامه سوار ماشین و موتور می شوند ووقتی با ایرانی تصادف می کنند با قلدری می گویند دیه اش را میدیم چرا شهروند ایرانی باید این طور در کشور خودش زندگی کند کمی به فکر مردم خوتان باشید اگر حمایتشان را می خواهید
ahmad۳۴۷۷۱۶۵۰۵:۱۶:۲۵ ۱۴۰۳/۲/۱۶
لااقل آب خوردن با خودشان بیاورند
ناشناس۳۴۷۷۲۲۰۰۶:۲۰:۵۵ ۱۴۰۳/۲/۱۶
طالبان دست نشانده آمریکا است اگر حاکمیت صحیح بود انتخابات بر گزار میکرد فعلا تا یه مدت حکومت کنند بعد دزدی کنند وفرار کنند
رضا۳۴۷۷۲۶۳۰۶:۵۸:۳۴ ۱۴۰۳/۲/۱۶
مشهد که افغانی ها فراوان هستند..
ناشناس۳۴۷۷۳۸۷۰۸:۱۹:۲۸ ۱۴۰۳/۲/۱۶
ای مسئولین مملکت الساعه همه افاغنه رو اخراج کنید چرا یه چرخی تو همه شهر و روستاهای ایران زمین نمی زنید و ببینید که افغانها ترکیب جمعیتی کشور را تغییر می دهند .
ابوالقاسم باقری۳۴۷۷۴۶۶۰۹:۰۷:۱۵ ۱۴۰۳/۲/۱۶
بسمه تعالی خیلی برایمان جای سئوال هست که مسئولین درکشور ایران همیشه از مردم عقب تر هستند وباتاخیر وپس از تحمیل هزینه های زیاد به جامعه وکشور به آن میرسند ودرپی اجرای آن برمی آیند آنهم اگر اجرایی شود که متاسفانه در مواردی در حد حرف باقی میماند وعملی نمیشود!مانند همین مسئله مهاجرت افغانه،ضرورت ساماندهی،وسایر موارد مربوط به آنها
بهرام۳۴۷۷۴۹۷۰۹:۲۴:۰۴ ۱۴۰۳/۲/۱۶
شما این خدمات را به ایرانی نمی دهید چطور به افغانی این همه خدمات از جیب چه کسی ارایه میشود ؟ (مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی سازمان ملی مهاجرت گفت: خدمات خاص را به همه اتباع بدهیم و این موضوع برای اشتغال، دانشگاه، بیمه و سایر موارد نیز صدق می کند.)
ناشناس۳۴۷۷۶۴۴۱۰:۳۸:۳۰ ۱۴۰۳/۲/۱۶
مردم راضی نیستن ازبیت لمال خرج بیگانگان کنن
ناشناس۳۴۷۷۶۶۱۱۰:۵۰:۱۶ ۱۴۰۳/۲/۱۶
این جمعیت که از زیر زمین وارد ایران نشدند
ناشناس۳۴۷۷۹۴۰۱۲:۳۹:۵۲ ۱۴۰۳/۲/۱۶
بایستی دولت با کمک همه مسئولین زمینه بازگشت همه افغانها را فراهم آورد و نیروی انتظامی تمامی مهاجران غیر قانونی را دستگیر و رد مرز نماید. برای این کار ابتدا از روستاها و شهرها شروع کند و با کمک مردم اتباع غیر مجاز را شناسایی و رد مرز نماید. با همکاری دولت و نیروهای امنیتی تمامی محله هایی که مهاجران حضور دارند بازرسی و اخطار داده شود و یک مهلت یک یا چند ماهه مثل پاکستان داده شود و بعد همه رد مرز شوند. ایران دیگر تحمل مهاجران را ندارد. بهتر است به کشورشان برگردند و در بازسازی و ابادانی کشورشان سهیم باشند.
ناشناس۳۴۷۸۳۵۳۱۵:۱۲:۴۷ ۱۴۰۳/۲/۱۶
بابا پاشید برید کشور خودتون را بسازید ما مهمان نمی خواهیم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  3. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  4. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  5. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  6. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  7. فردا دیر است...

  8. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  9. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  10. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  11. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  12. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  13. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  14. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  15. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  16. مأمور خاطی بازداشت شد

  17. ماجرای سفر عبدالحمید به ترکیه چیست؟

  18. فرش‌های سعدآباد کجاست؟

  19. آیا واقعاً آزادسازی قیمت‌ها تنها راه است؟

  20. چراغ سبز دولت به ارز آزاد؟!

  21. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  22. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  23. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  24. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

  25. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

آخرین عناوین