شرایط ایران برای پایان جنگ باید چه باشد؟

حسن رحیمی روشن*، گروه سیاسی الف،   4050220032 ۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
شرایط ایران برای پایان جنگ باید چه باشد؟

‌ جنگ ظالمانه تحمیلی سوم، علیه ملت ایران که از نهم اسفند 1404 آغاز شده با چه شرایطی ‌باید پایان یابد؟

شهادت سردارسپهبد،قاسم سلیمانی و عدم تناسب واکنش ایران به این جنایت،غرب را به این باور ‌رسانیدکه شهادت فرماندهان ارشد ایران برای آنها هزینه چندانی ندارد.به عبارت دیگر، اگر هر یک از سران ‌سیاسی و نظامی محور مقاومت،به ویژه فرماندهان نظامی ایران را ترور کنیم واکنش ایران آن قدر ‌کوچک و ضعیف است که قابل تحمل است. بنا براین،پس از شهادت سردارسلیمانی،آمریکاو ‌اسراییل با این پیش فرض، اقدامات خود را تشدید کردند.ازحمله به کنسولگری ایران در سوریه تا ‌شهادت مشکوک آیت‌الله رییسی و درادامه شهادت اسماییل هنیه در تهران، عملیات های وعده ‌صادق 1و 2 وجنگ 12 روزه همه با این برداشت از طرف آمریکا آغاز شد که واکنش ایران،هم ‌قابل پیش بینی و هم قابل تحمل است. در میانه جنگ 12 روزه، فشار موشکی ایران آمریکا و ‌اسراییل را مجبور به توقف عملیات نظامی کرد و ایران نیز عملا پذیرفت درحالیکه هیچیک ‌از مسایل فی مابین، به نقطه مشخصی نرسیده بود. از این رو،همه کارشناسان براین باور بودند که ‌جنگ بعدی قریب‌الوقوع است. دراین فاصله، یعنی از جنگ 12 روزه تا دهم اسفند که جنگ ‌رمضان آغاز شد،کشور، همچنان در زیر سایه جنگ بود و هر خبر کوچکی مثل جابجایی یک ‌‌«ناو» یا یک «هواپیما» دلهره و نگرانی را به جامعه پمپاژ می‌کرد.‌
در نهایت اتاق فکرآمریکا و اسراییل ابتدا نیرنگ مذاکره را در پیش گرفتند و شرایط خود را نوعی ‌تنظیم کردند که هر انسان عاقلی نمی‌توانست آن را بپذیرد.سرانجام، در میانه مذاکرات حمله ‌دشمن  با ترور رهبر انقلاب و جلسه فرماندهان نظامی آغاز شدکه به خیال خودُ کار ناتمام جنگ ‌‌12 روزه را تمام کنند. ‌
اما این بار ایران مصمم بود که مثل گذشته عمل نکند و هر تهاجمی را به صورت وسیع پاسخ ‌دهد. اگر این سطح از پاسخ که اکنون شاهد آن هستیم بعد از شهادت سردار سلیمانی اتفاق ‌می‌افتاد به جرات می‌توان گفت روند حوادث بعدی به مسیردیگری می‌رفت. چرا درآن مقطع ‌واکنش مناسبی نشان داده نشد؟ قصه پرغصه ای است که باید جداگانه به آن پرداخته شود.‌
سخن اصلی این یادداشت این است که جنگ حاضر را تا کجا باید ادمه داد و با چه شرایطی به ‌پایان رساند.؟ آنچه بدیهی است و رهبری جدید انقلاب و همه بخش‌های نظام بر آن تاکید دارند ‌این است که این بار به هرقیمتی نباید دشمن را رها کرد که چند ماه بعد دوباره با امکانات بیشتر ‌باز گردد وجنگ دیگری را آغازکند.به عبارت بهتر، این بار باید چنان بجنگیم و در حالتی جنگ را ‌به پایان ببریم که حد اقل تا 50 سال آینده کسی جرات تعرض مجدد به ایران را نداشته باشد. از ‌این رو به نظر می‌رسد جنگ تا تحقق شرایط ذیل باید ادامه یاد و این شرایط مقدمه هرگونه آتش ‌بس باشد:

‌1-‌  پذیرش بی قیدو شرط حق غنی سازی اورانیوم برای ایران براساس قوانین بین‌المللی.‌
‌2-‌  لغوهمه تحریم‌های ظالمانه با هر عنوانی، اعم هسته‌ ای وغیرهسته‌ای.‌
‌3-‌  ‌ آزاد سازی همه دارایی های بلوکه شده ایران در بانک‌های غربی.‌
‌4-‌  پرداخت غرامت به ملت ایران به دلیل آغاز جنگ تجاوزکارانه توسط آمریکا وکشورهای ‌عرب میزبان پایگاه های آمریکا.‌
‌5-‌  برچیده شدن همه پایگاه های نظامی آمریکا و اسراییل درکشورهای همسایه ایران.‌
‌6-‌  برچیدن همه دستگاه های تبلیغانی و تلویزیون های ماهواره‌ای ضد انقلاب، مثل ‌اینترنشنال و....‌
‌7-‌  استرداد همه مجرمین فراری و کسانی که به عنوان قاتلان ملت ایران تحت تعقیب ‌دستگاه قضایی ایران می باشند. ‌
‌8-‌  عدم تجاوز و حمله به متحدین ایران در محور مقاومت، مثل، حزب‌الله لبنان، حشدالشعبی ‌عراق، انصارالله یمن و...‌

 
*دانشیارگروه علوم سیاسی دانشگاه بوعلی سینا.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۲۰۶۹۰۴۱۲:۳۵:۵۹ ۱۴۰۵/۲/۲۰
توقع نداشته باشید همه این موارد را بپذیرند مگر اینکه انها را شکست کامل داده و از انها اسیر هم بگیرید.
مهران۴۲۰۷۰۶۲۱۹:۳۳:۴۹ ۱۴۰۵/۲/۲۰
اگر یه عده بزدل در داخل با زیر فشار گذاشتن مردم با گرونی و ... مشکل درست نکنند بزرگترین اسیر رو ما داریم که البته حقمون هست و با همون تحت فشار میگذاریم و اون بیست درصد نفت دنیا هست ولی چکنیم تا قیمت نفت میخواد بره بالا و غربی ها تحت فشار قرار بگیرن در داخل یه عده که انگار امریکایی باشند نه ایرانی حرفهایی میزنند که برعکس قیمت نفت بیاد پایین تا امریکای عزیزشون دچار مشکل نشه
ناشناس۴۲۰۶۹۰۵۱۲:۴۰:۱۶ ۱۴۰۵/۲/۲۰
امید که اینگونه شود اما...
ناشناس۴۲۰۶۹۰۷۱۲:۵۰:۱۱ ۱۴۰۵/۲/۲۰
.....اینها فهرستی از آرزوهاست و سئوال هم نمی کنید اگر آن همه امتیازات را به شما دادند، در عوض چه چیزی دریافت می کنند؟
مهران۴۲۰۷۰۶۴۱۹:۳۶:۰۲ ۱۴۰۵/۲/۲۰
در عوضش اجازه میدهیم بیست درصد نفت دنیا اجازه عبور پیدا کنه فکر نمیکنم کم چیزی باشه تازه غیر از بحث های دیگر مثل بیست درصد مواد اولیه کودهای شیمیایی و حتی هلیوم و ... و حتی کابل های ارتباطی اینترنت در بستر خلیج فارس هست بله اگر یه عده ترسو کوتاه نیان میشه با همین ابزار ها بیشترین امتیازات رو گرفت و همین ابزارها بود که فعلا امریکا رو سرجاش نشونده
محسن۴۲۰۷۰۶۸۱۹:۳۹:۰۵ ۱۴۰۵/۲/۲۰
بازنده آمریکای تروریسته و نباید چیزی از ایران دریافت بکنه
ناشناس۴۲۰۷۲۷۳۱۱:۳۰:۴۸ ۱۴۰۵/۲/۲۱
حالا تو چرا ناراحتی نگران نباش انقدر غربگدا داریم که چیزهای مد نظر اونها رو بهشون بدهند
دکترمتکی ازگیلان۴۲۰۶۹۱۸۱۳:۲۷:۴۹ ۱۴۰۵/۲/۲۰
دیدگاه های این استاد محترم دانشگاه درست است اگردفع تجاوز به قاعده خوددرگذشته عمل میشد امروزدرچنین وضعیتی نبودیم.
ناشناس۴۲۰۶۹۱۹۱۳:۲۸:۳۱ ۱۴۰۵/۲/۲۰
اگر کره شمالی چین یا روسیه بودن و رهبر اصلی انان ترور می شدن سرزمین متجاوز را ویران می کردن و رهایشان نمی کردن
ناشناس۴۲۰۶۹۲۰۱۳:۳۰:۳۱ ۱۴۰۵/۲/۲۰
امام خمینی بود اجازه نمی داد به سازشکاران تا آتش بس مشقی به کشور تحمیل کنند آن هم با این قدرتی که ایران الان دارد
ناشناس۴۲۰۶۹۹۵۱۶:۳۳:۱۳ ۱۴۰۵/۲/۲۰
از زمان امام خمینی فقط چهل سال گذشته. امام خمینی با صدام صلح کرد
ناشناس۴۲۰۷۱۳۶۲۳:۲۷:۴۷ ۱۴۰۵/۲/۲۰
مگر جام زهر را تو‌نوشیدی ؟
ناشناس۴۲۰۶۹۶۹۱۵:۰۶:۱۱ ۱۴۰۵/۲/۲۰
درخواست حداکثری دیگری ندارید؟
ناشناس۴۲۰۷۰۱۶۱۷:۳۱:۲۳ ۱۴۰۵/۲/۲۰
مهمترین بند فراموش شد: عدم حمایت آمریکا از اسراییل برای همیشه و بازگشت اسراییل به مرزهای ۱۹۶۷،
امید۴۲۰۷۰۱۹۱۷:۳۸:۰۸ ۱۴۰۵/۲/۲۰
یکی از اینها برای شروع جنگ جدید بسه.
ناشناس۴۲۰۷۰۵۷۱۹:۲۴:۲۹ ۱۴۰۵/۲/۲۰
شما حتی با ابن همه دسیسه های آژانس در این 20 سال و 2 جنگ از NPT خارج نشدید
ناشناس۴۲۰۷۲۷۴۱۱:۳۳:۰۹ ۱۴۰۵/۲/۲۱
چیزی که در سالهای قبل فهمیدیم اینه که جنگ هم نباشه با این شرایط تحریم دشمنان نمی گذارند اب خوش از گلوی ما پایین بره ،د الان شرایط جنگی هم همینه با این تفاوت که برای اونها هم هزینه داره و شرایط زندگی سخت شده فعلا تا جایی که اونها رو دچار بحران کنه باید ادامه داد
yektanetتریبون

آخرین عناوین