فاصله از دولت و نزدیکی به حجاب

محسن سلگی، گروه اجتماعی الف،   4040802076 ۱۴۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
فاصله از دولت و نزدیکی به حجاب

پدیده‌ای قابل تأمل در جامعه امروز ایران این است که در بسیاری از مناطق دور از مرکز، خصوصاً روستاها و شهرهای کوچک، حجاب سنتی همچنان غلبه دارد؛ حتی در شرایطی که نظارت‌های رسمی و حضور نهادهای انضباطی بسیار کمرنگ‌تر از شهرهای بزرگ است. در مقابل، در پایتخت و کلان‌شهرها که حضور نیروهای رسمی بیشتر است، نوعی رهاشدگی فرهنگی و تنش اجتماعی در باب حجاب دیده می‌شود.

به‌عنوان کسی که هم در تهران و هم در شهرستان زندگی می‌کنم، بارها از نزدیک مشاهده کرده‌ام که آنجا که آزادی بیشتر است، الزاماً بی‌حجابی بیشتر نیست. در بسیاری از شهرهای کوچک، مردم بی‌آنکه تحت فشار باشند، از روی باور، احترام یا سنت، حجاب را رعایت می‌کنند. حتی می‌توان گفت رابطه‌ای معکوس میان میزان کنترل رسمی و پایبندی اجتماعی وجود دارد.

شاید بتوان این پدیده را نشانه‌ای از بلوغ اجتماعی و دینی جامعه دانست. مردم، به‌ویژه در شهرستان‌ها، در حال بازسازی طبیعی نظم اجتماعی خویش‌اند؛ نظمی که نه از طریق الزام، بلکه از راه هنجار درونی و احترام به ارزش‌های تاریخی و دینی شکل می‌گیرد. 

در تهران ـ حتی در مذهبی‌ترین محلات ـ پس از حوادث ۱۴۰۱ وضعیت حجاب متزلزل شد، اما به‌مرور، نشانه‌هایی از تعدیل و بازگشت طبیعی دیده می‌شود. جامعه اگر از فشار و مداخله تحمیلی انضباطی دور بماند، خود توان بازسازی دارد.

اتکا به وصیت نامه شهدا برای توجیه تحمیل و مداخله سخت در امر حجاب تنها سویه ظاهری تاکید آنان را در نظر می گیرد.  وصیت‌نامه بسیاری از شهدا نشان می‌دهد که حجاب در منظومه فکری آنان جایگاهی والا دارد؛ اما حتی بسیاری از کسانی که به حجاب اعتقاد ندارند نیز شهیدان را عمیقاً دوست دارند و برایشان احترام قائل‌اند. بنابراین شاید زمان آن رسیده باشد که به جامعه فرصت بدهیم نقطه تعادل خود را پیدا کند. نقطه تعادلی که یقینا در آن عناصر اصلی هویتی چند هزار ساله ایرانیان نیز دیده خواهد شد و عرف های چنین جامعه ای هرگز اجازه بروز ناهنجاری های نامتعارف در امر پوشش را نخواهد داد.  بنابراین تکیه بر مداخله های بیجا و سخت مانند آنچه طی سه دهه گذشته شاهد آن بوده ایم خود به تضعیف هنجارهای پوشش منتهی خواهد شد. 

این مردم، در حال بازگشت به تعادل‌اند؛ بازگشتی که نه با فشار، بلکه با اعتماد و احترام ممکن است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۰۵۱۵۴۱۰۹:۱۵:۲۰ ۱۴۰۴/۸/۳
ببین زمانی یه چیزی حالا چه دستور باشد چه نباشد مثل پوشش دستوری اگر ۸۰ درصد باور داشته باشند دستور دهنده با زور و بگیر ببند می تواند آن ۲۰ درصد را با بی میلی وادار به همان پوشش کند اما وقتی وارونه باشد این نشدنی است
ناشناس۴۰۵۱۶۸۱۱۲:۱۶:۵۹ ۱۴۰۴/۸/۳
من در این مورد کاملا موافق نظر اقای سلگی هستم ،بنظر بنده تنها خروجی حجاب اجباری ،حجابی گریزی و نهادینه کردن ریا و تزویر در جامعه میباشد.
ناشناس۴۰۵۱۷۰۳۱۲:۴۵:۰۰ ۱۴۰۴/۸/۳
شما در کل زندگیت برخی چیزها را قوانین شما را مجبور کرده انجام بدهی و اگر نبود... در ضمن قانون حجاب درست اجرا نمی‌شود از 20 سال قبل
ناشناس۴۰۵۱۷۶۲۱۳:۲۸:۲۵ ۱۴۰۴/۸/۳
بله مثل پرداخت مالیات و رعایت قوانین رانندگی و رعایت قوانین انتظامی ولی موردی که امثال شما به عمد نادیده می گیرید این است که این قوانین در کل کره زمین اجرا می شود ولی حجاب فقط در ایران و افغانستان تحمیل می شود تحمیل قانونی که در تمام کشورهای مسلمان نیز رایج نیست کار بسیار سخت و یا غیر ممکنی است
ناشناس۴۰۵۱۷۸۱۱۳:۴۰:۲۴ ۱۴۰۴/۸/۳
حال باید پیرو اکثریت انسان ها باشیم یا حکم خدا؟
ناشناس۴۰۵۱۸۱۶۱۴:۰۶:۵۸ ۱۴۰۴/۸/۳
چه ربطی دارد؟ خیلی از قوانین در کشورها رایج است در کشورهای دیگر رایج نیست
ناشناس۴۰۵۱۸۲۴۱۴:۱۸:۵۱ ۱۴۰۴/۸/۳
چیزی به نام حجاب اجباری وجود ندارد. حجاب فقط یک مد لباس است. نه بیشتر و نه کمتر.
ناشناس۴۰۵۱۷۲۷۱۳:۰۱:۲۶ ۱۴۰۴/۸/۳
فعلا ترک عمدی قانون حجاب رخ داده در این دولت و قوه قضائیه باید مجازات کند
ناشناس۴۰۵۱۸۸۴۱۵:۴۶:۲۶ ۱۴۰۴/۸/۳
مماشات در برابر بی حجابها بیش از این جایز نیست.
ناشناس۴۰۵۱۵۴۹۰۹:۳۰:۰۱ ۱۴۰۴/۸/۳
در زمان شاه که هیچ اجباری بر حجاب نبود، نهایتاً 5 درصد جمعیت زنان آن هم در تهران بی حجاب بودند. در شهرستان که اثری از بی حجابی اصلا نبود. حالا چه شده که با انواع اجبار در حجاب و انواع کارهای آموزشی و فرهنگی و رسانه ای این حجم از بی حجابی وجود دارد؟
ناشناس۴۰۵۱۵۸۱۱۰:۱۸:۲۹ ۱۴۰۴/۸/۳
پدر بزرگ من مسجدی و مذهبی بود مستاجری داشت که معلم و بی حجاب بود و با کت و دامن های مناسب ولی بی روسری به مدرسه می رفت پدر بزرگ من هیچ وقت تذکر نداد ولی خانم مستاجر به احترام پدر بزرگم قبل از ورود به کوچه روسری می پوشید چرا که احترام فرد نماز خوان مسجدی واجب بود شهرستان هم نبود - پیروزی - چهار راه کوکاکولا
ناشناس۴۰۵۱۶۴۶۱۱:۲۰:۰۲ ۱۴۰۴/۸/۳
حالا نیم قرن گذشته! از نظر اجتماعی هر 5 سال نسل عوض میشه پس 10 نسل جدید وارد جامعه شده. پوشش اصولا اختراع بشر است و در طبیعت وجود ندارد، و اختراع بشر هم همواره در حال تغییر است.
ناشناس۴۰۵۱۶۷۹۱۲:۱۳:۰۸ ۱۴۰۴/۸/۳
طبق کدام مستند هر 5 سال یک نسل عوض میشه؟ طبق علم جامعه شناسی هر 19 سال یک نسل محسوب میشه
ناشناس۴۰۵۱۷۳۷۱۳:۰۸:۱۳ ۱۴۰۴/۸/۳
تعاریف نسلی زمانی بیشترین کاربرد را دارند که یک محدوده سنی مشخص را در بر بگیرند و بنابراین امکان مقایسه معنادار بین نسل‌ها را فراهم کنند. به همین دلیل است که نسل‌های امروزی هر کدام ۱۵ سال را در بر می‌گیرند.
ناشناس۴۰۵۱۷۴۳۱۳:۱۴:۳۲ ۱۴۰۴/۸/۳
اختراع بشر هم توسط خدا حکم دارد مثلا شراب هم اختراع بشر است که خدا گفته حرام است دوما بدن انسان که اختراع بشر نیست و خدا حکم می کند که چه مقدار از آن نمایان باشد
ناشناس۴۰۵۱۸۴۴۱۴:۴۱:۰۱ ۱۴۰۴/۸/۳
حجاب در قرآن فقط توصیه شده به زنان پیامبر و زنان مؤمنه، در هیچ جای قرآن حکمی مبنی بر گناه بودن و جریمه بی حجابی نیامده
ناشناس۴۰۵۱۸۴۸۱۵:۰۰:۱۰ ۱۴۰۴/۸/۳
نظر شما بر خلاف تمام مفسران بزرگ و ... است
بهرام۴۰۵۱۸۸۳۱۵:۴۳:۱۶ ۱۴۰۴/۸/۳
چرا بنام و بجای خدا صحبت می‌کنید کجا خدا این مطلب حجاب را گفته و به چه کسی گفته.
ناشناس۴۰۵۱۹۰۲۱۶:۱۸:۰۹ ۱۴۰۴/۸/۳
هر علمی متخصص خودش را دارد و بزرگترین متخصصان دین گفته اند حجاب واجب است حال شما می خواهید از افراد کم اطلاع پیروی کنید حرف دیگریست
ناشناس۴۰۵۱۷۱۱۱۲:۴۸:۴۸ ۱۴۰۴/۸/۳
چون آن زمان خانواده ها سنتی بودن و آموزش تفکر غربی هم زیاد نبود یعنی نصف ملت بی سواد بودن که آموزش آن در مدارس و دانشگاه را ببینند الان برعکس شده هیچ رقابت هم شده و همزمان هرکس رسانه در دست داره به نام گوشی و در نتیجه هر شهری به آن سمت حرکت کند نمود بیشتری پیدا می کند و فقط هم حجاب نیست
ناشناس۴۰۵۱۷۶۳۱۳:۲۹:۲۴ ۱۴۰۴/۸/۳
یعنی جامعه بی سواد و سنتی بهتر است ؟ الان که بی سواد و سنتی نیستیم بد شده ایم ؟؟
ناشناس۴۰۵۱۷۸۲۱۳:۴۲:۲۹ ۱۴۰۴/۸/۳
خیر ولی وقتی فضای مجازی نبود تهاجم فرهنگی هم کمتر اثر می گذاشت
ناشناس۴۰۵۱۷۸۷۱۳:۴۶:۱۵ ۱۴۰۴/۸/۳
ظرفیت باشد خیر خیلی هم کارآمد هست
ناشناس۴۰۵۱۸۵۶۱۵:۱۰:۵۵ ۱۴۰۴/۸/۳
یعنی اگر مطابق میل شما رفتار نکنند ظرفیت ندارند ؟!
ناشناس۴۰۵۲۰۹۹۲۱:۱۹:۱۱ ۱۴۰۴/۸/۳
سوادی کنونی مبتنی بر دنیا پرستی هست
ناشناس۴۰۵۱۸۱۷۱۴:۱۰:۰۱ ۱۴۰۴/۸/۳
حجاب در همه جا اجباری هست
ناشناس۴۰۵۱۵۵۰۰۹:۳۱:۲۶ ۱۴۰۴/۸/۳
بنده با نظر ایشان کاملا مخالفم. حتی در روستای ما که 50 کیلومتر با شهرستان فاصله دارد نسل دختران نوجوان بسیاری مشاهده میشه که بی حجاب هستند. در نسل جوان و میانسال البته هنوز مشاهده نشده
ناشناس۴۰۵۱۵۹۱۱۰:۲۹:۲۳ ۱۴۰۴/۸/۳
دقیقا همینطوره در شهرهای کوچک چون مردم همدیگر را میشناسن نسل جوان احتیاط می کند و این احتیاط به معنای باور به حجاب اجباری نیست !
ناشناس۴۰۵۱۶۱۱۱۰:۵۱:۰۲ ۱۴۰۴/۸/۳
این مسئله به خاطر بی اعتقادی پدران و مادران دختران نوجوان است. که عموما دهه شصتی هستند. زنان جوان و میانسال پدر و مادر و همسر مسن تری دارند و این اجازه بهشون داده نمیشه
ناشناس۴۰۵۱۶۵۶۱۱:۳۸:۴۵ ۱۴۰۴/۸/۳
دهه پنجاه و شصتی ها که در شدید ترین سختگیری ها درس خواندند و بزرگ شدند و پدر و مادر نسل جدید هستند چرا اعتقاد محکمی ندارند ؟؟ دلیلش سخت گیری های سلیقه ای و بی منطق نیست ؟؟ مثلا پوشیدن جوراب سفید یا مانتو روشن چه ایرادی داشت ؟؟
mostafa.kamali95@yahoo.com۴۰۵۱۵۵۱۰۹:۳۶:۳۳ ۱۴۰۴/۸/۳
کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران است بر همگان به هر دین و آئین و مذهب و مسلک و مرام و اندیشه و تفکر و ایدئولوژی فرض و واجب و لازم است در سطح جامعه قوانین مصوب و احکام دین مبین اسلام را رعایت نمایند و قطعا تخلف از قوانین و عدم رعایت احکام باید مجازات های مقرر و حدود را به همراه داشته باشد والسلام عزت زیاد
ناشناس۴۰۵۱۶۱۳۱۰:۵۳:۲۳ ۱۴۰۴/۸/۳
قانون یعنی خواست اکثریت یک جامعه. غیر از این اسمش قانون نیست و چیز دیگری است. همه پرسی انجام شود درباره حجاب و پوشش
ناشناس۴۰۵۱۶۹۷۱۲:۴۱:۲۷ ۱۴۰۴/۸/۳
خیلی از قانون ها اکثریت با آن مخالف هستند مانند مالیات، شرکت در آموزشگاه برای گرفتن گواهینامه و ... ولی برای آن حاشیه درست نشده
ناشناس۴۰۵۱۷۷۱۱۳:۳۳:۵۳ ۱۴۰۴/۸/۳
مالیات و شرکت در آموزشگاه برای گواهینامه عرف تمام کشورها و جوامع هست بنابراین مشکلی بوجود نمیاد ولی کشوری که در آن ربا وجود دارد و رانت و سهمیه و بی عدالتی از طرف اقلیت دیده میشود اکثریت جامعه زیر بار تناقض در قوانین نمی روند
ناشناس۴۰۵۱۷۸۴۱۳:۴۴:۲۰ ۱۴۰۴/۸/۳
آیا آن افرادی که فساد و رانت می کنند حکم به حجاب داده اند یا خدا حکم داده؟
ناشناس۴۰۵۱۸۰۴۱۳:۵۸:۲۹ ۱۴۰۴/۸/۳
کی گفته اکثریت با قوانین مخالف هستند؟ قوانین مالیات و راهنمایی رانندگی با اینکه سخت هستند اما در نهایت مورد تایید اکثریت هستند
ناشناس۴۰۵۱۷۱۶۱۲:۵۲:۲۴ ۱۴۰۴/۸/۳
عزیزم حجاب برای تو دوقطبی سازی کردن، تفکرت دست خودت باشد نه سیاسی کاران البته اگر بی حجاب دوست نباشی!!! و هیچ ربطی به خواست عموم هم ندارد در حالت کلی
ناشناس۴۰۵۱۶۲۴۱۰:۵۹:۵۵ ۱۴۰۴/۸/۳
اگر کشور غیراسلامی و سکولار بشود، آیا حکومت باید زنان معتقد به حجاب را مجبور کند بی حجاب بیرون بیایند؟ واجب برای کسی است که معتقد باشد. زنان معتقد حجاب واجب، زنان غیرمعتقد پوشش به انتخاب خود فرد
ناشناس۴۰۵۱۶۵۳۱۱:۳۶:۳۶ ۱۴۰۴/۸/۳
سکولاریسم به معنای وجوب عدم حجاب نیست ولی در اسلام حجاب واجب است
ناشناس۴۰۵۱۶۹۹۱۲:۴۲:۴۹ ۱۴۰۴/۸/۳
اگر حجاب واجب بود در قران برای بی حجابی مجازات تعیین می شد اگر واجب بود به با حجاب وعده بهشت داده می شد اگر واجب بود تمام کشورهای مسلمان حجاب را اجباری می کردند
ناشناس۴۰۵۱۷۴۶۱۳:۲۰:۳۹ ۱۴۰۴/۸/۳
اولا قرآن بیشتر کلیات را گفته و بیان جزئیات را به عهده پیامبر (ص) و امام (ع) گذاشته دوما در علم اصول فقه گفته شده صیغه امر ظهور در وجوب دارد پس قرآن صراحتا گفته حجاب واجب است سوما در اسلام بعضی از مجازات ها تعیین شده که به آن حد می گویند و مجازات هایی که تعیین نشده به عهده حاکم گذاشته شده که به آن تعزیر می گویند چهارما نظر شما بر خلاف نظر تمام مراجع تقلید شیعه و سنی از گذشته تا کنون است پس بدعت در دین ایجاد نکنید
ناشناس۴۰۵۱۸۰۶۱۳:۵۹:۰۲ ۱۴۰۴/۸/۳
در آیات قرآن نشانی از تعیین مجازات برای بی حجاب دیده نمی شود و علاوه در تاریخ اسلام هم اثری از مجازات افراد بی حجاب و یا بدحجاب توسط پیامبر گرامی اسلام (ص) و ائمه معصومین (ع) یافت نشده است
ناشناس۴۰۵۱۷۱۰۱۲:۴۷:۳۰ ۱۴۰۴/۸/۳
حجاب برای فرد معتقد واجبه اگر امر حکومتیه که اسمش اجباره نه واجب
ناشناس۴۰۵۱۷۸۸۱۳:۴۶:۲۶ ۱۴۰۴/۸/۳
حجاب هم واجب است هم در عرصه اجتماعی اجبار
ناشناس۴۰۵۱۵۵۲۰۹:۳۹:۴۴ ۱۴۰۴/۸/۳
با توجه به اینکه چندین سال است کشور مورد فتنه و هجمه و شبیخون شدید فرهنگی که از جنگ نظامی بسیار سخت تر پ پیچیده تر است قرار گرفته است لذا لازم است سازمان بسیج به عنوان آمر به معروف و ضابط قضایی بصورت تمام قد پا به عرصه مبارزه با شبیخون فرهنگی بگذارد.
ناشناس۴۰۵۱۵۷۸۱۰:۱۲:۳۱ ۱۴۰۴/۸/۳
بسیج فعلا به احراج افغانها و مبارزه با گران فروشی و فساد دولتی و ... بپردازد مردم خودشان می توانند نوع پوشش خانواده خود را با توجه به طرز فکر و فرهنگ خود مدیریت کنند
ناشناس۴۰۵۱۶۵۵۱۱:۳۸:۱۹ ۱۴۰۴/۸/۳
مردم اگر می توانستند بعضی از پوشش ها را در جامعه نمی دیدیم که فراتر از بی حجابی است
ناشناس۴۰۵۱۷۱۳۱۲:۵۰:۳۵ ۱۴۰۴/۸/۳
واقعا درست نیست که مومن با کنجکاوی اطرافش را نگاه کند و و سر و شکل زن و بچه مردم را رصد کند که سوژه برای امر و نهی پیدا کند
ناشناس۴۰۵۱۷۹۰۱۳:۴۷:۳۰ ۱۴۰۴/۸/۳
نیاز به کنجکاوی نیست خیلی از مواقع تابلو هست
ناشناس۴۰۵۱۶۱۴۱۰:۵۴:۱۶ ۱۴۰۴/۸/۳
بسیج با اختلاس و دزدی و رانت و ربا سیستمی بانک ها و هزار فساد دیگر کاری نداره؟
ناشناس۴۰۵۱۷۱۸۱۲:۵۳:۰۰ ۱۴۰۴/۸/۳
همه آنها در سطح جامعه فعال هستند!!
ناشناس۴۰۵۱۷۰۵۱۲:۴۵:۰۶ ۱۴۰۴/۸/۳
حجاب اجباری یک تجربه شکست خورده است
ناشناس۴۰۵۱۷۹۳۱۳:۵۰:۱۱ ۱۴۰۴/۸/۳
از کجا می دانید؟ شاید اگر حجاب اجباری نبود وضع الان خیلی بدتر بود زیرا بدپوششی به تدریج بدتر می شود و اگر حجاب اجباری نبود زودتر مراحل نخستینش شروع شده بود و الان در مراحل بدترش بودیم
ناشناس۴۰۵۱۸۵۹۱۵:۱۳:۱۵ ۱۴۰۴/۸/۳
در سایر کشورهای مسلمان که حجاب اختیاری است آیا خانواده نابود شده و مردان در حال تجاوز و گناه و فسق و فجور هستند ؟؟
ناشناس۴۰۵۱۹۰۵۱۶:۲۱:۱۰ ۱۴۰۴/۸/۳
این ها که گفتید نسبی است و این اتفاق افتاده و هر چه پوشش بازتر شود این ها هم زیادتر می شود این آمار خود غربی هاست از تجربه دیگران استفاده کنیم
ناشناس۴۰۵۱۵۵۵۰۹:۴۳:۰۹ ۱۴۰۴/۸/۳
تیتر درست این بود فاصله از پایتخت و نزدیکی به حجاب
ناشناس۴۰۵۱۵۵۷۰۹:۴۷:۰۰ ۱۴۰۴/۸/۳
نداشتن حجاب سر در بسیاری از محل های تهران برای مردم عادی شده بخصوص خانم های میان سال و مسن در فصل گرم از این آزادی استقبال کردند به نظر من مبارزه با برهنگی را در دستور کار قرار دهید
ناشناس۴۰۵۱۵۵۹۰۹:۴۹:۳۱ ۱۴۰۴/۸/۳
چون حجاب را به نماد حاکمیت تبدیل کرده اید و برخی با برداشتن حجاب به طریقی اعتراض خود را نشان می دهند .
ناشناس۴۰۵۱۵۶۰۰۹:۵۰:۳۳ ۱۴۰۴/۸/۳
چرا فاصله از دولت؟ تیتر بزنید فاصله از مرکز یا پایتخت.
ناشناس۴۰۵۱۵۶۱۰۹:۵۳:۵۲ ۱۴۰۴/۸/۳
علاوه بر مسائل اقتصادی و فساد و رانت و تبعیض و سهمیه و ناتوانی مردم در معیشت و درمان و ازدواج و غیره اینکه یک اقلیت نظر و عقیده خود را به دیگران تحمیل می کنند .
ناشناس۴۰۵۱۵۶۴۰۹:۵۶:۱۳ ۱۴۰۴/۸/۳
غیر ممکن است که با اقتصاد غربی لیبرالی مبتنی بر بازار، دارای فرهنگ اسلامی شد اگر اقتصاد هم دولتی و حکومتی شد شاید فرهنگ هم دولتی ( اسلامی) بشودزیر ا اگر به جامعه خوب نگاه کنید انواع فسادها و فسق و فجور و کم حجابی و بی حجابی ابتدا از طبقات مرفه شهر ها شروع می شود و سپس در میان جوامع متوسط و پایین از نظر اقتصادی
ناشناس۴۰۵۱۵۹۳۱۰:۳۰:۱۳ ۱۴۰۴/۸/۳
دقیقا همینه مثلا در بین مردم عادی سرو غذا در مراسم ختم و خاکسپاری و ولیمه های سنگین برای مکه و ختنه سوران و عروسی و ... تقریبا در حال منسوخ شدن است ولی بزرگان و پولدارها و بخصوص نوکیسه ها و تازه به دوران رسیده ها هر روز به تجمل و بریز و بپاش در مراسم های خود اضافه می کنند
ناشناس۴۰۵۱۶۰۵۱۰:۴۵:۰۷ ۱۴۰۴/۸/۳
کجای اقتصاد ما لیبرال است ؟
ناشناس۴۰۵۱۶۴۲۱۱:۱۶:۱۵ ۱۴۰۴/۸/۳
یعنی با اقتصاد دولتی کمونیستی همه با حجاب میشن ؟
ناشناس۴۰۵۱۵۷۱۱۰:۰۸:۵۹ ۱۴۰۴/۸/۳
این کارها اعتراض مدنی یعنی!!
ناشناس۴۰۵۱۷۱۴۱۲:۵۰:۴۹ ۱۴۰۴/۸/۳
خیر
ناشناس۴۰۵۱۵۷۳۱۰:۰۹:۲۸ ۱۴۰۴/۸/۳
در همه جوامع هم افرادی وجود دارند که از عرف جامعه طبعیت می کنند. حجاب هم که یک امر شخصی است را نمی توان با قوانین راهنمایی و رانندگی مقایسه کرد. یک نگاه به دنیا و سایر کشورهای اسلام هم بیاندازید
ناشناس۴۰۵۱۷۲۳۱۲:۵۴:۲۲ ۱۴۰۴/۸/۳
اولا حجاب جنبه اجتماعی دارد و در رابطه با افراد دیگر می باشد دوم هم حجاب همانند قوانین راهنمایی و رانندگی جنبه پیشگیری دارد و مانند هم هست
ناشناس۴۰۵۱۷۶۵۱۳:۳۱:۲۴ ۱۴۰۴/۸/۳
قوانین رانندگی در کل عالم اجرا می شود ولی حجاب فقط در ایران و افغانستان تحمیل می شود پس با هم فرق اساسی دارند
ناشناس۴۰۵۱۷۹۱۱۳:۴۸:۵۷ ۱۴۰۴/۸/۳
حرف از کل دنیا نیست حرف از جنبه پیشگیری است!!!
ناشناس۴۰۵۱۷۹۸۱۳:۵۳:۲۴ ۱۴۰۴/۸/۳
فرق دارند ولی هر دو ضرورت دارند بی حجابی هم طبق حکم خدا و هم آمار غرب و شرق ضررهای زیادی دارد از جمله افزایش خشونت علیه زنان، سقط جنین، طلاق و فرزندان طلاق و ...
علیجانی۴۰۵۱۵۷۴۱۰:۰۹:۳۲ ۱۴۰۴/۸/۳
اصولا رها شدگی جامعه به حال خود در رابطه با حجاب یک سیاست مناسب میتواند باشد تا وقتی که کمی وضعیت معشیت مردم بهتر شود هر چند که بخشی از مردم به شدت متاثر از شبکه های اجتماعی هستند و درک درستی از دشمنی غرب با ما را ندارند
ناشناس۴۰۵۱۵۷۵۱۰:۱۰:۰۶ ۱۴۰۴/۸/۳
چند گزاره کاملا درست وجود دارد که موافقان تحمیل حجاب به عمد تلاش می کنند با آنها را وارانه جلوه دهند یا نشنیده بگیرند 1- در هیچ جای قران حجاب اجباری نشده و در سوره نور و احزاب حجاب صرفا توصیه دینی به زنان پیامبر و زنان مومن است 2- در هیچ کشور مسلمانی حجاب اجباری نیست جز افغانستان تحت سلطه طالبان 3- در قران آنقدر که به دزدی و رباخواری و ویژه خواری و خوردن حق مردم و ریاکاری و دروغگویی پرداخته شده به مقوله حجاب پرداخته نشده 4- در هیچ جای قران برای بی حجابی مجازات تعیین نشده و به با حجاب وعده بهشت داده نشده 5-تعداد علمایی که تحمیل حجاب را به مردم را جزو وظایف حاکمیت نمی دانند اصلا کم نیست مثلا : ایت الله سیستانی 6- روش های تحمیل حجاب از اول غیر منطقی و افراطی و خشونت آمیز بوده و در میان مردم انزجار ایجاد کرده 7- برخی کسانی که معتقد به تحمیل حجاب بوده اند فرزندانشان در خارج از کشور زندگی می کنند. 8- استدلالهای نخ نما و کودکانه شبیه مقایسه حجاب زنها با قوانین رانندگی یا مقایسه بی حجاب با دزد و قاتل یعنی هم سطح دانستن قتل با بی حجابی که باعث شده جامعه کلا هیچ استدلالی را در این مقوله نپذیرد 9- طی دو سال اخیر که جامعه ازادی در مقوله حجاب را تجربه می کند نه آمار طلاق و تجاوز و خیانت بالا رفت و نه مردان با شتاب به سوی فساد و فحشا رفتند و نه جو جامعه به هم ریخت ! اتفاقا مردان بسیار بی تفاوت و عادی با این تغییر روبرو شدند و این گزینه که مردان ایرانی جنبه دیدن زن بی حجاب ندارند عملا به محاق رفت ! 10- کشورهای مسلمانی که دین غیر حکومتی و حجاب اختیاری دارند تعداد زنان کاملا محجبه آنها که نماد دینداری هستند اصلا کم نیست و مساجد پر رونق دارند و در ماه رمضان مراسم بسیار با شکوه بطور خودجوش و بدون هزینه از بیت المال برگزار می کنند فقط کافی است در ماه رمضان به ترکیه یا عمان یا امارات بروید تا شکوه مراسم خودجوش مردم آنها را ببینید .
ناشناس۴۰۵۱۶۳۶۱۱:۰۸:۵۷ ۱۴۰۴/۸/۳
آفرین خداوند سبحان پاداش خیر بهت بده که واقعیات رو نوشتی
ناشناس۴۰۵۱۶۶۱۱۱:۴۹:۴۳ ۱۴۰۴/۸/۳
اغلب چیزهایی که گفتید غلط است یکی را اشاره می کنم: حجاب در قرآن واجب شده و همان آیه که گفته حجاب را رعایت کنید گفته مرتکب فحشا نشوید پس اگر حجاب توصیه به همسران پیامبر باشد مرتکب نشدن فحشا هم باید فقط توصیه به ایشان باشد. آیا این معقول است؟؟؟ تمام مراجع بزرگ تقلید از گذشته تا کنون گفته اند حجاب واجب است آن ها بیشتر علم دین دارند یا شما؟
ناشناس۴۰۵۱۶۸۵۱۲:۱۸:۵۳ ۱۴۰۴/۸/۳
مرجع شیعیان آیت الله سیستانی با اجبار حجاب توسط حکومت مخالف است.
ناشناس۴۰۵۱۷۰۱۱۲:۴۳:۳۲ ۱۴۰۴/۸/۳
کی گفته؟
ناشناس۴۰۵۱۷۶۹۱۳:۳۲:۵۹ ۱۴۰۴/۸/۳
کی گفته دیگه نداریم ! تحقیق کن در عراق و لبنان حجاب اجباری نیست
ناشناس۴۰۵۱۸۰۲۱۳:۵۶:۴۵ ۱۴۰۴/۸/۳
اینکه در عراق و لبنان حجاب اجباری نداریم چه ربطی به آیت الله سیستانی دارد؟ مگر ایشان رهبر این دو کشور هستند؟ باید فتوای ایشان را ببینید
ناشناس۴۰۵۱۸۱۰۱۴:۰۲:۰۳ ۱۴۰۴/۸/۳
به جای کی گفته گفتن در سایت ایشان سوال طرح کنید جواب می دن
ناشناس۴۰۵۱۷۲۶۱۳:۰۱:۲۰ ۱۴۰۴/۸/۳
وظیفه حاکم شرع در خصوص گناه آشکار واضح است. مخصوصا وقتی پای نفوذ دشمن در کار باشد.
ناشناس۴۰۵۱۸۱۲۱۴:۰۳:۰۸ ۱۴۰۴/۸/۳
دشمن با حربه تحریم و اقتصاد داره کمر ما را می شکنه گیر دادن به روسری سر زنها و دامن زدن به دوقطبی های مسخره برای دشمن فضایی ایجاد می کند که جرقه و بحران درست کند سر جدتون شر درست نکنید و جوانان را روبروی هم قرار ندهید بگذارید درد مشکلات اقتصادی را با آرامش تحمل کنیم
ناشناس۴۰۵۱۸۵۸۱۵:۱۲:۳۴ ۱۴۰۴/۸/۳
دشمن فقط فشار اقتصادی روی ما نمیاره بلکه کلی برنامه برای بی حجابی و ... روی کشور ما انجام داده و داره میده کسانی دو قطبی ایجاد می کنن که به جای حمایت از قانون از قانون شکنان حمایت می کنن اگه هیچ کس از قانون شکنان حمایت نمی کرد الان بی حجابی جمع شده بود
ناشناس۴۰۵۱۶۸۷۱۲:۲۰:۱۵ ۱۴۰۴/۸/۳
اینکه حجاب بر زن مسلمانی که می خواهد احکام دین را رعایت کند واجب است چه ارتباطی دارد به اجبار همه مردم یک کشور به حجاب؟
ناشناس۴۰۵۱۷۰۸۱۲:۴۷:۲۳ ۱۴۰۴/۸/۳
در اسلام حکومت و مردم، نسبت به انجام نشدن گناه به صورت علنی، وظیفه دارند منتها مردم از حد گفتار بیشتر وظیفه ندارند ولی حکومت در حد اعمال قدرت هم وظیفه دارد
ناشناس۴۰۵۱۷۷۳۱۳:۳۴:۳۵ ۱۴۰۴/۸/۳
ما جمهوری هستیم یعنی در نهایت مردم نظر می دهند و تصمیم می گیرند
ناشناس۴۰۵۱۸۰۳۱۳:۵۸:۲۶ ۱۴۰۴/۸/۳
جناب ما جمهوری اسلامی هستیم
ناشناس۴۰۵۱۷۲۵۱۳:۰۰:۲۸ ۱۴۰۴/۸/۳
حجاب همانند سایر دستورات دیگر در قرآن امری است و نه توصیه و برای همه کسانی که ایمان به خدا آورده اند در ضمن در کشوری که حکومت آن اسلامی است و قوانین مبتنی بر آن هست یا حتی نباشد و از مدنی گرفته باشد بر همگان لازم است رعایت کنند و مسلمان و غیره هم ندارد چه برسد به اینکه حجاب در تمامی ادیان رعایت کردن آن واجب هست در مورد مجازات هم همینطوری هست یک چیزی ممکن است مجازات تعیین نکرده باشد در قرآن اما قانون گذار می تواند اعمال کند
ناشناس۴۰۵۱۶۶۴۱۱:۵۲:۵۲ ۱۴۰۴/۸/۳
1- خدا در قرآن همیشه با مومنان صبحت کرده و مومن معنی عام دارد. کسی که حداقل به خدا و پیغمبر ایمان دارد. لازم نیست حتما از بندگان مقرب باشد. همین که از مومنان خیلی خواسته که توبه کنند، یعنی خیلی از اهل گناه نیز مومن محسوب می شوند. 2- ربا و دزدی هم مانند حجاب دو بار در قرآن اشاره شده. برای ربا هم مجازاتی تعیین نشده. تعداد رکعات نماز واجب هم ذکر نشده. اما منابع فقه کتاب، سنت، عقل و اجماع هستند. وظیفه حاکم شرع در برابر گناه آشکار مشخص است. 3- در یکی از آیه های حجاب گفته که روسری را طوری بندازید که گردن و سینه معلوم نباشد، یعنی آن موقع روسری داشتند و فقط موهایشان را می پوشاند. 4- گفته زنان مسن که امید ازدواج ندارند، مشکلی نیست اگر رعایت نکنند (یعنی برای زنان جوان و میانسال مشکل دارد). 5- پیغمبر و دوازده امام و این همه مرجع تقلید شیعه و مفتی سنی همه گفته اند واجب است (از جمله آقای سیستانی). حتی در همه ادیان الهی نیز همین طور بوده. 6- اکثریت قریب به اتفاق کشورهایی که جمعیت غالب شان مسلمان هستند، حکومت اسلامی ندارند. 7- یکی از آیه های قرآن (الفتنه اشد من القتل) است. کسانی که برای بی حجابی توجیه می تراشند و با فتنه فرهنگی دشمن همکاری می کنند آیه 19 سوره نور را بخوانند: ان الذین یحبون ان تشیع الفـحشة فی الذین ءامنوا لهم عذاب الیم فی الدنیا والاخرة
ناشناس۴۰۵۱۶۸۹۱۲:۲۱:۱۶ ۱۴۰۴/۸/۳
اگر مومن یعنی همه مردم پس مسلم یعنی چه؟ مسلم یعنی کسی که به خدا اعتقاد داره. مومن یعنی مسلمانی که می خواهد در مراتب بالاتری باشد.
ناشناس۴۰۵۱۸۲۳۱۴:۱۷:۱۶ ۱۴۰۴/۸/۳
یک لفظ در جاهای مختلف می تواند معانی مختلفی بدهد برای همین قرآن و حدیث متخصص خودش را دارد و این متخصصین گفته اند حجاب برای همه مسلمانان واجب است
ناشناس۴۰۵۱۸۶۰۱۵:۱۵:۲۱ ۱۴۰۴/۸/۳
در قران توصیه برای زنان مومن و همسران پیامبر است تعدادی از علما اصلا با اجبار حجاب موافق نیستند
ناشناس۴۰۵۱۶۹۰۱۲:۲۴:۴۲ ۱۴۰۴/۸/۳
در خصوص جلباب در قران بین علما اختلاف فراوان است خداوند در قران رباخواری را معادل با محاربه با خداوند می داند و برای دزدی مجازات سنگین تا قطع دست در نظر گرفته ولی برای بی حجابی مجازاتی نیست و حتی به با حجاب وعده بهشت نداده و فقط به زنان مومن و همسران پیامبر توصیه کرده در خصوص فرق مومن و مسلمان :سوره حجرات آیه 14 : قرآن می فرماید: «قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا قُل لَّمْ تُؤْمِنُوا وَلَكِن قُولُوا أَسْلَمْنَا وَلَمَّا يَدْخُلِ الْإِيمَانُ فِي قُلُوبِكُمْ وَإِن تُطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَا يَلِتْكُم مِّنْ أَعْمَالِكُمْ... »؛ [۱] عرب های بادیه نشین گفتند: ایمان آورده ایم، بگو: شما ایمان نیاورده اید، ولی بگویید اسلام آورده ایم. اما هنوز ایمان وارد قلب شما نشده است. طبق این آیة شریف تفاوت اسلام و ایمان در این است كه اسلام شكل ظاهری قانونی دارد و هر كس شهادتین یعنی أشهد أن لا إله الاّ الله و أشهد أنّ محمداً رسول الله را بر زبان جاری كند،‌در سلك مسلمانان وارد می شود،‌ و احکام اسلام بر او جاری می گردد، ولی ایمان یك امر واقعی و باطنی است و جایگاه آن قلب آدمی است، نه زبان و ظاهر او.
ناشناس۴۰۵۱۷۲۰۱۲:۵۳:۲۱ ۱۴۰۴/۸/۳
پس مطابق صحبت شما، احکام اسلام نه تنها بر مومن بلکه بر مسلم هم جاری می شود.
ناشناس۴۰۵۱۷۲۲۱۲:۵۴:۲۰ ۱۴۰۴/۸/۳
کسی هم نگفت برای بی حجابی دست قطع کنند اما باید مجازاتی متناسب با خودش داشته باشد همان آیه که می گوئید توصیه کرده با همان الفاظ گفته مرتکب فحشا نشوید اگر نظر شما درست باشد پس مرتکب فحشا نشدن هم توصیه است که با عقل جور در نمی آید تمام مراجع تقلید از گذشته تاکنون گفته اند حجاب واجب است پس لطفا بدعت ایجاد نکنید.
ناشناس۴۰۵۱۷۷۷۱۳:۳۷:۲۷ ۱۴۰۴/۸/۳
نه بسیاری از علما تحمیل حجاب را جایز نمی دانند خداوند اگر می خواست مجازات تعیین کند برای بی حجابی با من و شما تعارف که نداشت حجاب را محکم و واضح اجباری می کرد و برای رعایت نکردن آن مجازات تعیین می کرد ولی اینطور نیست
ناشناس۴۰۵۱۷۹۴۱۳:۵۰:۳۷ ۱۴۰۴/۸/۳
آیه پانزدهم سوره نساء که به مجازات زنان شوهرداری که مرتکب زنا می‌شوند، اشاره می‌کند. در این آیه، مجازات چنین زنانی، بعد از گواهی چهار نفر مسلمان عادل، حبس ابد معرفی شده است. این حکم با توجه به عبارت »أَوْ یجْعَلَ اللَّهُ لَهُنَّ سَبیلا تا در آینده حکم جدیدی از جانب خداوند نازل شود» حکم موقتی شمرده شده است. با توجه به آیات دیگر و روایات متعدد، منظور از حکم جدید در آیه، حدود الهی، سنگسار و شلاق دانسته شده است. می بینید که فحشا مجازات مشخص دارد ولی بی حجابی مجازات در قران ندارد
ناشناس۴۰۵۱۸۲۷۱۴:۲۰:۰۸ ۱۴۰۴/۸/۳
جناب میشه بگید کدوم علما؟ در فروع دین فقط نظر مراجع تقلید اعتبار دارد
ناشناس۴۰۵۱۷۲۴۱۲:۵۵:۲۶ ۱۴۰۴/۸/۳
پیغمبر و 12 امام و این همه مرجع تقلید گفته اند که واجب است.
ناشناس۴۰۵۱۷۷۹۱۳:۳۹:۰۳ ۱۴۰۴/۸/۳
در سیره پیامبر و ائمه حتی یک مورد مجازات و تحمیل حجاب وجود ندارد بدون مطالعه و تحقیق تفکرات و خواست خودت را به بزرگان دین منتسب نکن
ناشناس۴۰۵۱۷۹۶۱۳:۵۱:۵۵ ۱۴۰۴/۸/۳
در آیات قرآن نشانی از تعیین مجازات برای بی حجاب دیده نمی شود و علاوه در تاریخ اسلام هم اثری از مجازات افراد بی حجاب و یا بدحجاب توسط پیامبر گرامی اسلام (ص) و ائمه معصومین (ع) یافت نشده است
ناشناس۴۰۵۱۸۳۱۱۴:۲۲:۳۷ ۱۴۰۴/۸/۳
وقتی موردی نبوده چه کسی را مجازات می کردند؟ دوما خیلی از امامان در قدرت نبوده اند که اگر کسی هم بی حجابی کرد بخواهند مجازات کنند
ناشناس۴۰۵۱۶۷۱۱۲:۰۱:۵۸ ۱۴۰۴/۸/۳
به این موارد اضافه کنید: 1. من هم در جامعه ماشین مدل بالا میبینم و دلم میخواد، منم باید برم دزدی کنم؟ پس اول خودتو نگهدار. 2. ففط موقع گران کردن بنزین، فشار بر حجاب افزایش می یابد. 3. اول گزارشی از نهادهای فرهنگی، تاثیرگذاری و صرف کرد بودجه ها ارائه دهید.
ناشناس۴۰۵۱۷۲۸۱۳:۰۲:۱۲ ۱۴۰۴/۸/۳
آیا شما، درب خانه خود را باز می گذارید و به مسافرت بروید و بگوئید دیگران نباید دزدی کنند؟؟؟
ناشناس۴۰۵۱۷۸۰۱۳:۴۰:۱۷ ۱۴۰۴/۸/۳
انسان با اشیاء از نظر شما فرق نداره ؟؟
ناشناس۴۰۵۱۸۳۳۱۴:۲۵:۲۳ ۱۴۰۴/۸/۳
اولا این مثال هست و در مثال مناقشه نیست دوما شخصی که من این جواب رو بهش دادم هم تشبیه به ماشین کرده بود چرا به او اعتراضی نداشتید؟
ناشناس۴۰۵۱۸۰۱۱۳:۵۶:۴۰ ۱۴۰۴/۸/۳
منظور شما اینه که زنان مثل کالا هستند و باید از دسترس دور شوند که مردان چون مثل حیوانات کنترلی بر غرایز خود ندارد مثل دزد به آنها حمله نکنند ؟ ولی طی این دو سال با چشم خود دیدیم که مردان ایران نه تنها حمله و تجاوز نمی کنند بلکه بی اعتنا به زنان بی حجاب به کار و مشغله خود می پردازند پلیس هیچ گزارشی از افزایش تجاوز نداده در اواخر دوران شهید رئیسی هم آمار پایین آمدن طلاق منتشر شد جالب اینکه جوانان با چنان غرور و شخصیتی با پدیده زنان بی روسری برخورد کردند که گویا تمام عمر در کنار چنین زنانی زندگی کرده اند دوست عزیز واقعیت های موجود ادعای شما را تایید نمی کند
ناشناس۴۰۵۱۸۳۵۱۴:۲۸:۳۵ ۱۴۰۴/۸/۳
خیر منظور من این است وقتی زن پوشش خود را رعایت نکند انسان هایی هستند که به جامعه آسیب می زنند مثل مسائل ایمنی که اگر رعایت نکنید افرادی مال شما را می دزدند شما در مورد مال نمی گوئید دیگران نباید دزدی کنند و مسائل امنیتی را رعایت می کنید اما چرا در مورد مسائل جنسی که مهمتر است می گوئید دیگران نباید خطا کنند و رعایت را لازم نمی دانید؟
ناشناس۴۰۵۲۲۶۸۰۷:۰۲:۱۵ ۱۴۰۴/۸/۴
در کشوری که رفاه باشه دزد پیدا نمیشه
مجتبی یارمحمدی۴۰۵۱۵۷۹۱۰:۱۲:۳۳ ۱۴۰۴/۸/۳
جناب سلگی ! چرا توقع دارید که بقیه مردم باورهای فکری شما رو قبول کنند ؟ در جاهایی دور از پایتخت و شهرهای بزرگ که هنوز باورهای سنتی و مذهبی و البته که پدرسالارانه و مردسالارانه حاکم است ,برداشتن حجاب مساوی است با مرگ . وگرنه از قدیم الایام زنان عشایر لرستان در عین عفت و پاکدامنی مثال زدنی خودشان ، موهایشان همیشه باز و بدون حجاب بوده و هنوز هم هست . فرهنگشان اینگونه بوده .
ناشناس۴۰۵۱۶۲۵۱۱:۰۰:۲۲ ۱۴۰۴/۸/۳
البته کرد ها و لر ها طوری تربیت می شوند که به زنها خیره نمی شوند و اطراف زنها نمی گردند و یک نوع حیا و فاصله را همیشه رعایت می کنند
ناشناس۴۰۵۱۶۳۰۱۱:۰۵:۲۳ ۱۴۰۴/۸/۳
شما ها در موسسات فرهنگی بی خاصیت و غیر پاسخگو و صدا و سیما و آموزش پرورش و آموزش عالی و سینما و ورزش و ... مگه کم امکانات و بودجه داشتید که مرعوب غرب شدین ؟
ناشناس۴۰۵۱۷۳۰۱۳:۰۳:۰۰ ۱۴۰۴/۸/۳
خودشان بعضا ترویج می کردن و الان بیشتر هم شده در ترویج بدپوششی!!!
ناشناس۴۰۵۱۵۹۲۱۰:۲۹:۵۱ ۱۴۰۴/۸/۳
مساله اینه که حتی قاطبه اون افرادی که خودشون یا نزدیکانشون هم حجاب دارند اعتقاد به اجبار دیگران به حجاب ندارند و با ان مخالفند.
ناشناس۴۰۵۱۶۴۰۱۱:۱۵:۱۹ ۱۴۰۴/۸/۳
دقیقا همینه بین همکاران من محجبه وجود داره ولی با تحمیل حجاب مخالف هستند و می گویند مومن واقعی در محیط آزاد و با اختیار کامل اجر بیشتری می بره چه زن چه مرد
ناشناس۴۰۵۱۷۳۳۱۳:۰۴:۱۵ ۱۴۰۴/۸/۳
نظر آن ها ملاک نیست نظر خدا ملاک است که گفته امر به معروف و نهی از منکر بر همه واجب است که انسان های عادی تا مرحله گفتار و بر حکومت تا مرحله اعمال قدرت واجب است
ناشناس۴۰۵۱۷۸۳۱۳:۴۲:۳۵ ۱۴۰۴/۸/۳
این همه سند و مدرک در همین کامنت ها هست که نشان می ده حجاب در قران اجباری نشده ولی شما همچنان بر پایه های غیر مستند و نا درست بحث می کنی ؟
ناشناس۴۰۵۱۸۴۰۱۴:۳۱:۴۰ ۱۴۰۴/۸/۳
طبق قرآن هم حجاب اجباری است زیرا قرآن امر به معروف را واجب کرده و مرحله سوم امر به معروف اعمال قدرت است که بر عهده حکومت است نه دیگران
ناشناس۴۰۵۱۶۰۶۱۰:۴۶:۴۲ ۱۴۰۴/۸/۳
هیچ جای دنیا حجاب اجباری نیست در ایران هم نخواهد بود
ناشناس۴۰۵۱۶۱۵۱۰:۵۵:۲۶ ۱۴۰۴/۸/۳
کسی مخالف حجاب داشتن معتقدان نیست. فقط شما حق ندارید برای زنان تصمیم بگیرید. هرکس براساس عقایدش پوشش خود را انتخاب می کند
ناشناس۴۰۵۱۶۸۸۱۲:۲۱:۰۱ ۱۴۰۴/۸/۳
بی حجابی نشونه بی اعتقادی نیست بیشتر نوعی رفتار گزینشی با دین هست
ناشناس۴۰۵۱۷۳۶۱۳:۰۶:۴۸ ۱۴۰۴/۸/۳
خدا حجاب را واجب کرده، امر به معروف را هم واجب کرده همه مسئول هستند نمی توانید با پاک کردن صورت مساله خود را راحت کنید آن دنیا بازخواست می شویم
ناشناس۴۰۵۱۷۸۶۱۳:۴۴:۵۳ ۱۴۰۴/۸/۳
آن دنیا برای این همه فساد و رانت خواری و ندانم کاری و بی تخصصی و ... بازخواست نمی شوی ؟ برای فقیر و گرفتار کردن مسلمانان ایران بازخواست نمی شوی ؟ برای هدر دادن بیت المال برای مقاصد عجیب -علیرغم فقر و بیکاری و تجرد جوانان ایران بازخواست نمی شوی ؟
ناشناس۴۰۵۱۸۴۳۱۴:۳۵:۱۹ ۱۴۰۴/۸/۳
برای همه چیز حساب و کتاب می شود و هر کس در هر زمینه ای مقصر باشد بازخواست می شود چه حجاب چه غیر حجاب. من هم مخالف فساد و رانت و ... هستم و می گویم باید با آن برخورد شود آیا شما هم مخالف بی حجابی هستی و در این زمینه به وظیفه خود عمل می کنی؟
ناشناس۴۰۵۱۸۶۲۱۵:۱۷:۱۹ ۱۴۰۴/۸/۳
من با تحمیل حجاب مخالفم
امیر۴۰۵۱۶۲۷۱۱:۰۳:۳۱ ۱۴۰۴/۸/۳
خدا رو شکر بالاخره یکی صحبت از فرصت دادن به جامعه برای پیدا کردن نقطه تعادلش حرف زد و نه از این ور بوم افتاد نه اون‌ور. ممنون از نویستنده محترم
ناشناس۴۰۵۱۶۶۲۱۱:۵۰:۳۲ ۱۴۰۴/۸/۳
قالا توجه کسانی که می گویند کسانی که در قران اثری از تحمیل حجاب نمی بینند متخصص نیستند و علما تحمیل حجاب را واجب می دانند : ویدیویی از مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی توسط بیت این مرجع تقلید منتشر شده که متعلق سال 1378 است. این مرجع تقلید می‌گوید: «با بی‌حجابی با چوب و شلاق نمی‌توانیم مبارزه کنیم. باید زن طوری عقیده پیدا کند که عصمتش، شخصیتش، موقعیتش به واسطه حجاب حفظ می‌شود. اگر این معنا را معتقد شد در خانه‌ام که رفت از برادر شوهرش رو می‌گیره اما اگر بخواهی با چوب محجبه‌اش کنی، خب چوب در کوچه و خیابان است؛ وقتی در خانه رفت و برادر شوهرش است و سر لخت جلویش ظاهرا می‌شود، شما هم نیستید که کاری بکنید...» این ویدئو را در تابناک می توانید ببینید
ناشناس۴۰۵۱۷۳۹۱۳:۱۰:۲۲ ۱۴۰۴/۸/۳
اولا بر فرض صحت حرف شما منظور ایشان این بوده که خشونت نباشد نه اینکه هیچ قانون و جریمه ای نباشد دوما منظور ایشان این بوده که کار فرهنگی بسیار مهمتر است نه این که قانون نباشد و کار رها شود
ناشناس۴۰۵۱۷۸۹۱۳:۴۶:۴۰ ۱۴۰۴/۸/۳
فرض محال چیه ؟؟ سخنرانی ایشان در همه جا موجوده ایشان هم زنده و ظاهر توان بازگو کردن عقاید خود را دارند
ناشناس۴۰۵۱۶۶۷۱۱:۵۴:۴۳ ۱۴۰۴/۸/۳
برای نتیجه گیری علمی باید تمام عوامل را بررسی کرد اما این مقاله تنها با بررسی یک چیز برای خودش نتیجه کلی گرفته است در اسلام، حجاب واجب است و وظیفه حکومت است که جلوی گناه علنی را بگیرد اگر جلوگیری نشود به تدریج بدتر و بدتر می شود مردم هم وظیفه امر به معروف دارند منتها به شیوه درست
ناشناس۴۰۵۱۶۹۵۱۲:۳۷:۳۳ ۱۴۰۴/۸/۳
محشر بود این مطلب
محمد۴۰۵۱۷۲۱۱۲:۵۳:۳۳ ۱۴۰۴/۸/۳
در محیطهای کوچک عملا فشار بر افراد به منظور اجرای هنجارهای غالب بیشتر هست. رعایت حجاب در محیط های کوچک شهری و روستایی لزوماً نشانه پایبندی افراد به هنجارهای غالب در اون محیط نیست!!
ناشناس۴۰۵۱۷۳۲۱۳:۰۴:۰۵ ۱۴۰۴/۸/۳
تا جایی که بنده می دانم تعادل یک واژه انحرافی است. در ضمن اگر دشمن بگذارد شما به تعادل برسید تا همه را بی دین نکند، دست بردار نیست.
ناشناس۴۰۵۱۸۲۵۱۴:۱۹:۲۸ ۱۴۰۴/۸/۳
اونوقت باید تو تلوزیون در تمام اخبارها و فیلم و سریالها و برنامه های مستند از کشور های مسلمان (ترکیه و امارات و لبنان و پاکستان و ...) و غیر مسلمان نظیر اروپا و آسیا و آمریکا تمام موهای بانوان و زناشون رو سانسور کنین چون به قول شما دیدنشون حرامه و باعث گناه و تحریک میشه!
ناشناس۴۰۵۱۸۶۴۱۵:۱۸:۱۵ ۱۴۰۴/۸/۳
حکم فیلم فرق می کند در فیلم و عکس، کسی را که نمی شناسی در حد مو و کمی بیشتر اشکالی ندارد
ناشناس۴۰۵۱۸۷۵۱۵:۳۲:۰۷ ۱۴۰۴/۸/۳
تو محیط بیرون هم من خیلیا رو نمیشناسم
ناشناس۴۰۵۱۹۱۰۱۶:۲۸:۳۱ ۱۴۰۴/۸/۳
گفتم حکم فیلم و عکس اینجوریه محیط بیرون که فیلم و عکس نیست
ناشناس۴۰۵۱۹۳۲۱۷:۱۷:۲۹ ۱۴۰۴/۸/۳
متاسفانه قانون گزاران ما گاهی عجولانه و هیجانی بدون در نظر گرفتن شرایط جامعه و افکار عمومی تصمیماتی گرفتند(یا می گیرند) به عنوان مثال همین مساله حجاب ،چون حکم شرعی است الزاما برایش قانون نوشتند و بقول بزرگواری مگر حج واجب دینی نیست؟ پس باید برایش قانون نوشت و به حسابهای مردم سرکشی کرد و آنها را به اجبار به حج فرستاد .یا نماز یا روزه و بسیاری مسائل دیگر این قانون باید لغو شود تا تعادل در جامعه برقرار شود
ناشناس۴۰۵۲۱۲۰۲۱:۵۷:۲۹ ۱۴۰۴/۸/۳
چرا بخش سخت احکام خدا مثل صبر و مقاومت و قناعت و جهاد و حجاب فقط برای ایران صادر شده؟
ناشناس۴۰۵۲۲۲۸۰۰:۵۸:۵۵ ۱۴۰۴/۸/۴
لطفا فعلا قانون فرعی حجاب رو بیخیال شويد و به اصل 59 قانون اساسی (اگر قبول دارید) ببینيد خواست مردم چیست برگرديد
ناشناس۴۰۵۲۳۸۳۱۰:۰۶:۴۹ ۱۴۰۴/۸/۴
مقاله خوبی بود. ممنون. قطعا امر اجتماعی باید اول به اراده جامعه رقم بخورد که عمیق و پایدار است نه اراده دولتها که اولی نمایش فرهنگ است و دومی تنها نمایش قدرت بدون پشتوانه اجتماعی. دولتها جایی وارد حمایت امر اجتماعی میشوند که خواست اکثریت باشد.
غلامی۴۰۵۳۵۷۴۲۰:۳۷:۵۶ ۱۴۰۴/۸/۵
حجاب موضوعی شخصی است و هر کس هر طور که دوست داشت عمل می کند. مثل همه جای دنیا غیر از افغانستان..
yektanetتریبون

آخرین عناوین