خوراکی‌های طبیعی که دهان را خوشبو می‌کنند!

  4030124079

کدام خوراکی‌های طبیعی دهان را خوشبو می کنند؟ بوی خوش دهان در ارتباطات امری تاثیرگذار است. گاهی بوی بد دهان افراد مانع از آن می‌شود که به آنها نزدیک شده و بخواهیم با آنها هم‌صحبت شویم.

خوراکی‌های طبیعی که دهان را خوشبو می‌کنند!

غذاها هم می‌توانند باعث بوی بدن دهان شوند و هم دهان را خوشبو کنند.

کدام غذاها دهان را بدبو می‌کنند؟

سیر، پیاز، قهوه، الکل، گوشت، آب میوه، نوشابه گازدار تنها تعداد کمی از غذاها و نوشیدنی‌هایی هستند که با بوی بد دهان ارتباط دارند. بوی دهان اغلب توسط ترکیبات فرار گوگرد ایجاد می‌شوند که در بسیاری از این آیتم‌ها وجود داشته یا می تواند بعد از مصرف تولید شود.

در ادامه در این مطلب از الف راه‌کارهایی برای رفع بوی ید دهان ارائه شده است و پس از آن درباره خوراکی‌های طبیعی که دهان را خوشبو می‌کنند صحبت خواهیم کرد.

نوشیدن آب بیشتر

از قبل در مورد فواید نوشیدن آب اطلاع دارید. اگر از خاصیت آب رسانی آن به بدن (هیدراته کردن بدن) بگذریم، همه کاری برایمان انجام می دهد از تقویت سلامت مغز گرفته تا بهبود قابلیت ارتجاعی پوست. ولی بهتر است بدانید که به عنوان یک خوشبو کننده طبیعی دهان هم عمل می کند. نوشیدن آب باکتری هایی که باعث ایجاد بوی بد در دهان خشک می شوند را می شوید. مصرف مقادیر کافی آب در طول روز باعث آزاد کردن مواد غذایی روی زبان می شود که باعث مراقبت درست از دهان و دندان شده و باعث کاهش تجمع ذراتی که باعث ایجاد بوی بد دهان هستند و در دهان به دام افتاده اند، می شود.

ماست غنی شده با پروبیوتیک مصرف کنید

اغلب ماست ها حاوی پروبیوتیک هستند. بهتر است به دنبال ماست هایی باشید که روی برچسب شان " غنی شده با ویتامین D " و " حاوی باکتری پروبیوتیک " نوشته شده باشد. پروبیوتیک، باکتری های خوبی هستند که می توانند " برای کمک به تغییر توازن قدرت " در دهان " از جمعیت باکتری های بد به باکتری های خوب " کمک کنند. افزایش جمعیت باکتری های خوب به طور طبیعی دهان را خوشبو می کنند. برخی از شرکت ها برای حفظ باکتری های سالم دهان قرص های پروبیوتیک تولید می کنند.

شیر مصرف کنید

علاوه بر ماست غنی شده، شیر - هر دو نوع چرب و کم چرب - با بوی بد دهان مقابله می کند. محتوای چربی شیر و آب توانایی مقابله با بوی بد دهان را دارند به خصوص هنگامی که عامل ایجاد آن سیر باشد.

سر کشیدن چای سبز

تحقیقات نشان داده است که چای سبز حاوی پلی فنول است که به طور طبیعی دهان را خوشبو می‌کند. به علاوه این که نقش مهمی در جلوگیری از پوسیدگی دندان ایفا می کند و با انواع خاصی از سرطان دهان مقابله می‌نماید و اگر در حال تلاش برای کاهش وزن هستید مسلما باید یک جای خاص برای چای سبز باز کنید.

به دنبال آدامس نعنایی با زایلیتول xylitol باشید

به دنبال آدامس هایی باشد که حاوی زایلیتول هستند، زایلیتول به عنوان شیرین کننده دیابتی استفاده می‌شود. زایلیتول بر خلاف دیگر شیرین کننده‌های طبیعی یا مصنوعی، به گونه‌ای فعال برای سلامت دندان‌ها مفید است و حتی مصرف مداوم آن امکان پوسیدگی دندان‌ها را تا یک سوم کاهش می‌دهد و همچنین سبب جذب مجدد مواد معدنی توسط مینای دندان‌ها می‌شود که استحکام دندان‌ها را افزایش می‌دهد.

این ترکیب یک پوشش لغزنده روی دندان و لثه ایجاد می کند که جلوی جمع شدن باکتری ها را می گیرد. از آدامس نعنایی حاوی زایلیتول حدود 5 دقیقه بعد از مصرف هر وعده غذایی استفاده کنید. با شنیدن اسم این مواد شیمیایی اخم نکنید. بدن ما به طور طبیعی توانایی تولید مقدار معینی زایلیتول را دارد به علاوه این ماده کاهنده قند خون است که پوسیدگی دندان را افزایش نمی دهد. فقط مراقب باشید که این ماده خوراکی را در دسترس حیوانات خانگی تان قرار ندهید. با وجود بی ضرر بودن این ماده برای انسان ممکن است برای حیوانات مضر و یا حتی در صورت خوردن کشنده باشد.

کمی فلفل دلمه قرمز خام بجوید

خوراکی‌های سرشار از ویتامین C مانند فلفل دلمه قرمز وقتی صحبت از پیشگیری از بوی بد دهان باشد، عملکرد فوق العاده‌ای دارند. ( بروکلی هم انتخاب خوبی است. ) خوردن فلفل دلمه قرمز و بروکلی که هر دو حاوی مقادیر بالای ویتامین C هستند باعث کاهش جمعیت باکتری‌هایی می‌شود که عامل ایجاد بوی بد در دهان هستند.

خوردن یک سیب در روز

اگر شما عاشق سیر هستید، به خوردن یک سیب خام در روز روی بیاورید تا از بوی خوش دهانتان لذت ببرید. سیب خام بوی اجتناب ناپذیری که دهان از سیر گرفته را خنثی می‌کند. یک مطالعه که در سال ۲۰۱۶ در مجله علوم و صنایع غذایی منتشر شد قدرت سیب خام برای مبارزه با بوی دهان ناشی از مصرف سیر را تایید می‌کند. وقتی شرکت کنندگان سیر خام مصرف می‌کردند و پس از آن سیب خام، پخته یا آب سیب مصرف می‌کردند، افرادی که سیب خام مصرف کرده بودند به طور مشخصی بوی دهانشان در عرض ۳۰ دقیقه کاهش پیدا می‌کرد. کاهو خام هم همین خاصیت را دارد.

دمنوش گیاهی بنوشید

برای از بین بردن بوی بد دهان سعی کنید به جای چای از دمنوش‌های گیاهی مانند آویشن، پونه کوهی، میخک، دارچین و هل استفاده کنید. جویدن برگ تازه یا بذر این گیاهان می‌تواند به خوشبو شدن دهان کمک کند. اگر می خواهید برگ این گیاهان را بجوید باید تازه باشد چون روغن‌های فراری در آنها وجود دارد که بعد از خشک شدن از بین می‌روند. جعفری، ریحان و نعنا نیز گیاهان سودمندی برای رفع بوی بد دهان هستند.

دهان شویه چه تاثیری دارد؟

دهان شویه‌های حاوی الکل موجب خشکی لثه شده و احتمال عفونت را بالا می‌برند. در عوض از دهان شویه‌های طبیعی مانند برگ گیاه چای، میخک، هل، پونه کوهی یا آویشن استفاده کنید که نقش مهمی در دفع بوی بد دهان دارند. اگر به دنبال یک دهان شویه شیمیایی هستید از دهان شویه بدون الکل است استفاده کنید.

کدام خوراکی‌های طبیعی دهان را خوشبو می‌کنند؟

هویج

سبزیجات ترد مانند هویج بهترین دوست دهان هستند. مانند سایر سبزیجات خام، هویج نیز غنی از فیبر و بسیار خوشمزه است. این محصول طبیعی جریان بزاق را تحریک (دفاع طبیعی دهان ما) و هنگام جویدن هم سطح دندان‌ها را تمیز می‌کند. علاوه بر این هویج حاوی بتاکاروتن است که بدن برای ساختن ویتامین A به آن نیاز دارد؛ یک ماده مغذی ضروری برای ساخت دندان‌های قوی.

سیب

سیب که گاهی اوقات مسواک طبیعت نیز نامیده می‌شود، دارای طیف وسیعی از فواید سلامتی است. برای نمونه سرشار از ویتامین C است؛ یک ماده مغذی ضروری برای دندان‌ها و لثه‌های قوی و سالم. از طرفی دیگر بافت ترد و آبدار سیب برای از بین بردن پلاک و سایر مواد آسیب رسان از سطح دندان فوق العاده است. انواع سیب همچنین مملو از ترکیبات آنتی اکسیدانی هستند.

دانه‌های کنجد

دانه‌های کنجد یک ابر غذای دندانی هستند. آن‌ها نه تنها در صورت مصرف خوراکی پلاک‌های دندانی را پاک می‌کنند، بلکه سرشار از کلسیم هم هستند، به این معنی که به ایجاد مینای سخت‌تر و بادوام‌تر روی سطح دندان یاری می‌رسانند. آن‌ها همچنین منبع چربی‌های سالم، پروتئین گیاهی، ویتامین‌های B و مواد معدنی مختلف هستند.

ریحان

این گیاه به عنوان یکی از اعضای خانواده نعناع، نه تنها می‌تواند به خوشبو شدن تنفس فرد کمک کند، بلکه چه به صورت خام و چه پخته شده با پتانسیل ضد باکتریایی خود با باکتری‌های دهان و دندان مبارزه خواهد کرد. برخی از افراد حتی از برگ‌های ریحان برای تهیه یک فنجان چای غنی از مواد مغذی و آنتی باکتریال هم استفاده می‌کنند.

گشنیز

گشنیز یک گیاه محبوب در انواع دستور‌های پخت غذا و همچنین یک ترکیب ضد التهاب قوی است. این گیاه به دلیل خواص ضد باکتریایی خود می‌تواند در راستای پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان موثر واقع شود.

جعفری

جعفری از جمله قوی‌ترین گیاهان در زمینه مبارزه با بیماری‌های مختلف است. برای مثال این گیاه منحصر به فرد با خواص ضد میکروبی خود با باکتری‌های بیماری زای موجود در غذا مانند لیستریا و سالمونلا، علاوه بر میکروارگانیسم‌های مضر دهان مبارزه می‌کند.

هرچند همواره توصیه می‌شود که در صورت امکان از گیاهان تازه استفاده کنید، جعفری خشک ممکن است حاوی سطوح بالاتری از ترکیبات آنتی اکسیدانی باشد.

آویشن

یکی از محتویات خاص این گیاه با کاربرد‌های فراوان و متنوع، تیمول نام دارد که منحصرا در جلوگیری از رشد پاتوژن‌ها در حفره دهان موثر است. تیمول به ویژه برای کسانی که از پلاک‌های مخصوص ارتودنسی استفاده می‌کنند و همچنین افرادی که از برفک دهان رنج می‌برند، به شدت مفید است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. من عجله ندارم!

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  17. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  18. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  21. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  24. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  25. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

    2. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    3. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    4. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

    5. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    6. درخواست مجدد برای ذکر نام «مادر« در کارت ملی

    7. مصادیق آزادی‌های مشروع باید روشن شود/حق نظام مقدم بر حقوق فردی است

    8. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

    9. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

    10. کشف سه میلیون لیتر گازوئیل/ لوله‌کشی ۷۵ کیلومتری قاچاقچیان سوخت در میناب جمع شد

    11. تذکر رهبری درباره گشت ارشاد به چه علت بود؟  

    12. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

    13. گاف "بی بی سی" درباره پروژه هواپیمای جت ۷۲ نفره ایرانی

    14. زاکانی: ساخت بیش از ۱۵۰ هزار واحد مسکونی استطاعت‌پذیر بزودی در تهران آغاز می‌شود

    15. دیدار معلمان نمونه با رهبر انقلاب و رئیس جمهور

    آخرین عناوین