تفاوت جو و جو دوسر چیست؟

  4030110040

تقریبا همه ما از خواص جو و جو دوسر اطلاع داریم؛ اما شاید اطلاعات دقیقی درباره تفاوت جو و جو دوسر نداشته باشیم.

تفاوت جو و جو دوسر چیست؟

تفاوت جو و جو دوسر؛ هر دو از دسته غلات هستند، اما غلاتی متفاوت

جو (barley) و جو دوسر (oat) دو گیاه کاملاً متفاوت هستند که هم از حیث ارزش غذایی تفاوت دارند و هم از نظر طعم، بافت و ظاهر فرق می‌کنند. جو دوسر یک نوع جو نیست. یکی دانستن جو و جو دوسر در میان غلات مانند این است که عدس و لوبیا را در حبوبات یکی بدانیم. هر دو از خانواده غلات هستند؛ ولی جو و جو دوسر از دانه و گیاه متفاوتی هستند.

تاریخچه مصرف جو

این نوع جو یکی از اولین دانه‌هایی است که در جهان رشد و پرورش یافت و در حال حاضر در تمام مناطق جهان به‌راحتی و با کم‌ترین هزینه و زحمت کشت می‌شود. در قرون‌وسطا، دهقانان اروپایی بعد از کشت جو، مقدار بسیار زیادی از آن را خودشان مصرف می‌کردند و از جو بهره اقتصادی زیادی نمی‌جستند.

در تبت نیز مصرف غذایی این غله بسیار زیاد بوده است، البته این سبک تغذیه‌ای در تبت حفظ‌شده و در حال حاضر نیز جو به‌عنوان یکی از پرمصرف‌ترین غلات در این ناحیه محسوب می‌شود. البته مصرف جو به تبت و اروپا محدود نمی‌شود و در تمام دنیا رایج است. مردم سرزمین‌های مختلف از خواص بی‌نظیر جو آگاهی دارند تا جایی که مصرف نان جو بسیار رایج بوده و اغلب مردم سراسر جهان به آن علاقه‌مند هستند.

تفاوت جو و جو دوسر از لحاظ گیاه آن

جو یک غلات کامل است که از گیاهی به نام Hordeum vulgare گرفته می‌شود.

جو دوسر یک غلات کامل است که از گیاهی به نام Avena sativa گرفته می‌شود و به‌عنوان یولاف معمولی شناخته می‌شود.

تفاوت جو کامل و پرک در چیست؟

دانه جو به‌صورت کامل یا آسیاب شده به فروش می‌رسد. جو کامل، حاوی تمام قسمت‌های دانه، از جمله پوسته، جوانه و نشاسته است. جو آسیاب شده فقط حاوی نشاسته است.

دانه جو دوسر به‌صورت کامل یا پرک شده به فروش می‌رسد. جو دوسر کامل، حاوی تمام قسمت‌های دانه، از جمله پوسته، جوانه و نشاسته است. جو دوسر پرک شده حاوی فقط نشاسته و جوانه است.

تفاوت جو و جو دوسر از نظر شرایط کشت و پرورش

جو یکی از غلات اصلی است که در بیش از ۱۰۰ کشور در سرتاسر جهان کشت می‌شود اما تمرکز ایالات متحده در کشت و پرورش انواع جو بیشتر از سایر کشورها بوده است. جو به‌صورت خوشه‌ای، مانند گندم رشد می‌کند.

جو دوسر دارای گل‌های کوچکی است که ویژگی آن خوشه‌ای نیست. برای کشت و پرورش گیاه جو دوسر، از خود دانه جو دوسر که در غلاف گیاه پس از باروری قرار دارد استفاده می‌شود. گرچه مقدار بیشتری از تولید جو دوسر برای تغذیه دام مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما برای مصرف غذایی انسان گزینه بسیار عالی به شمار می‌رود. جو دوسر برای بازدهی مطلوب به آب و هوایی سرد و کوهستانی نیاز دارد و اگر شرایط کشت مطلوب نباشد کیفیت آن به‌شدت افت خواهد کرد.

تفاوت جو و جو دوسر

تفاوت جو و جو دوسر از نظر ارزش غذایی

جو یکی از مهم‌ترین غلات و منابع غذایی در جهان است که معمولاً به‌صورت دانه‌های کامل یا آرد و فرآورده‌های آن مانند نان، غلات و مواد دیگر مصرف می‌شود. جو از لحاظ ترکیبات غذایی، غنی از کربوهیدرات است و معمولاً به‌عنوان یک منبع اصلی انرژی در رژیم غذایی افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد. جو فیبر بالاتری دارد. جو یک منبع خوب از فیبر، کربوهیدرات، پروتئین و مواد معدنی است. جو همچنین حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که می‌توانند به محافظت از بدن در برابر بیماری کمک کنند.

جو دوسر یک منبع ارزشمند پروتئین است. این جو، معمولاً به‌صورت دانه‌های کامل یا آرد و فرآورده‌های آن مانند جو دوسر پخته، استفاده می‌شود. جو دوسر حاوی مقادیر بالایی از پروتئین است که برای سلامتی عضلات و سایر فرایندهای بدنی بسیار مفید است.

تفاوت جو و جو دوسر از نظر موارد مصرف

نکته دیگر اینکه موارد مصرف جو و جو دوسر چه برای مصارف انسانی و چه به عنوان خوراک دام متفاوت است.

جو را می‌توان به‌صورت خام یا پخته مصرف کرد. جو خام را می‌توان به‌صورت جوشانده، خیس شده یا خشک شده مصرف کرد. جو پخته شده معمولاً در غلات صبحانه، سوپ و خورش استفاده می‌شود.

جو دوسر را می‌توان به‌صورت خام یا پخته مصرف کرد. جو دوسر خام را می‌توان به‌صورت جوشانده، خیس شده یا خشک شده مصرف کرد. جو دوسر پخته شده معمولاً در غلات صبحانه، کیک و شیرینی استفاده می‌شود.

تفاوت جو و جو دوسر از جهت تناژ در هکتار

جو و جو دوسر به جهت تناژ در هکتار هم متفاوت هستند. تناژ در هکتار جو دوسر حدود ۳ تا ۵ تن است؛ اما تناژ در هکتار جو به طور تقریبی ۵ تا ۸ تن در هکتار است. به همین دلیل است که قیمت جهانی جو دوسر از جو بالاتر است

تفاوت جو و جو دوسر از لحاظ ظاهری

از نظر ظاهری، تفاوت جو با جو دوسر زیاد است. این تفاوت باعث تشخیص در خرید این دو محصول می‌گردد. جو دوسر نسبت به جو کشیده‌تر و باریک‌تر است. به دلیل رشد دوجهته گیاه، به آن جو دوسر می‌گویند.

دانه‌های جو دوسر کشیده و باریک هستند. این در حالی است که دانه‌های جو کوتاه‌تر بوده و در میانه برآمدگی دارند. گیاه جو دوسر بلندتر از جو است و دانه‌ها در غلاف دوشاخه رشد می‌کنند؛ ولی دانه‌های جو به‌صورت خوشه‌ای می‌رویند.

جو پرک سفیدرنگ بوده؛ ولی جو دوسر پرک کرم رنگ است و لبه‌های نرمی دارد. از تفاوت ظاهری جو و جو دوسر به هنگام خرید خود استفاده کنید تا دچار مشکل نشوید.

جو دوسر

تفاوت جو و جو دوسر از لحاظ مقدار فیبر

جو دوسر، فیبر بیشتری نسبت به جو دارد. فیبر می‌تواند به بهبود هضم، کاهش اشتها و افزایش احساس سیری کمک کند. این امر می‌تواند برای بدنسازان مفید باشد، زیرا می‌تواند به آنها در حفظ وزن و عضله کمک کند.

تفاوت جو و جو دوسر از لحاظ مقدار پروتئین

جو دوسر، پروتئین بیشتری نسبت به جو دارد. پروتئین برای رشد و ترمیم ماهیچه‌ها ضروری است. این امر می‌تواند برای بدنسازان مفید باشد، زیرا می‌تواند به آنها در ساخت عضلات کمک کند.

تفاوت جو و جو دوسر از لحاظ مقدار کربوهیدرات

جو دوسر و جو پرک، هر دو کربوهیدرات دارند. کربوهیدرات‌ها برای تأمین انرژی موردنیاز انسان ضروری هستند.

تفاوت جو و جو دوسر از لحاظ مقدار قیمت

جو پرک، معمولاً ارزان‌تر از جو دوسر است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  14. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  21. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

آخرین عناوین