کمبود یوان چینی و افزایش هزینه‌های تامین مالی در روسیه

  4021215121

بدنبال اعمال تحریم‌های گسترده علیه مسکو پس از حمله به اوکراین، بسیاری شرکت‌های بزرگ روسی برای رفع نیازهای ارزی خود به «یوان» چین متکی شدند اما حالا کمبود نقدینگی و تمایل اندک بانک‌های چینی به همکاری با روسیه، به عاملی برای افزایش هزینه‌های تامین مالی این کشور تبدیل شده است.

کمبود یوان چینی و افزایش هزینه‌های تامین مالی در روسیه

به گزارش ایرنا از نشریه ساوث چاینا مورنینگ پست، پس حمله نیروهای نظامی روسیه به اوکراین که موجب تحریم‌های مالی از سوی غرب شد، مسکو برای کاهش تبادلات مالی بین‌المللی خود ناگزیر به استفاده از یوان چین شد.

بر همین اساس شرکت‌های بزرگ روسی از جمله شرکت استخراج معادن و فلزات «نوریلسک‌نیکل» برای حل معضل تامین مالی خود، از بانک‌های چینی استفاده کردند. اما با توجه به ناکافی بودن ذخایر یوان در روسیه و افزایش تقاضا برای ارز از سوی واردکنندگان، هزینه‌های استقراض و تامین مالی در بزرگترین کشور دنیا افزایش یافته است.

براساس این گزارش، افزایش هزینه‌های تامین مالی سبب شده تا این شرکت روسی که سال گذشته باید ۸۰۰ میلیون دلار بابت بهره وام دریافت شده پرداخت می‌کرد، در سال جاری باید یک میلیارد دلار پرداخت کند.

بانک مرکزی روسیه روز گذشته در همین راستا اعلام کرد:‌ پس از عرضه ارز یوان در این کشور در سال ۲۰۲۲، این عرضه بار دیگر اتفاق نیفتاد و این امر موجب شد تا محدودیت نقدینگی در میان وام‌دهنگان به وجود بیاید.

بانک مرکزی روسیه افزود:‌ حجم اوراق قرضه یوان در اختیار شرکت‌های روسی که در بازار داخلی این کشور فروخته می‌شود، در 9 ماه گذشته تقریباً متوقف شده و به معادل ۸۰۰ میلیارد روبل رسیده است. اگرچه وام‌های یوانی چهار برابر شده و به رکود ۴۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ رسیده است، اما سهم آنها در سبد سهام اعتباری شرکت‌ها هنوز تک رقمی است.

این نهاد مالی همچنین گفت: میانگین بازدهی اوراق بهادار یوان برای وام گیرندگان در سال گذشته از ۲ درصد به شش درصد افزایش یافته است.

بلومبرگ گزارش داد: هزینه کوتاه‌مدت وام یوانی در بورس مسکو به قدری بی‌ثبات بوده که در اول مارس به ۱۵.۷ درصد رسید و سه روز بعد به ۴.۱ درصد کاهش یافت.

 الکساندر ایزاکوف اقتصاددان بلومبرگ در همین خصوص تصریح کرد: بی میلی بانک‌های بزرگ چینی به اتصال بازار یوان مسکو به بازارهای فراساحلی یک عامل کلیدی است.

کمبود ارز یوان در مسکو موجب بی‌ثباتی هزینه‌های آن می‌شود و کمبود یوان در سیستم مالی روسیه نشان‌دهنده مشکلات نوظهور برای افزایش تامین مالی از طریق یوان برای بانک‌های داخلی است.

الکسی ترتیاکوف، یکی از بنیانگذاران آریکاپیتال در مسکو، تاکید داشت: در مواجهه با بحران شدید نقدینگی یوان، وام‌دهندگان روسی برای تامین نیازهای خود مجبور به استفاده از سوآپ‌های ارز چینی بانک مرکزی این کشور می‌شوند و این امر موجب می‌شود تا افزایش قابل توجهی در هزینه های تامین مالی یوان ایجاد شود.

وی افزود: ادامه کسری این ارز می تواند منجر به افزایش بیشتر بازده اوراق قرضه یوان شود.

آنتون سیلوانوف وزیر دارایی روسیه در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ریانووستی با بیان اینکه این موانع حتی برای دولت که سال‌ها صرف برنامه‌ریزی اوراق قرضه یوان خود کرده است، بسیار زیاد است، افزود: مذاکرات با چین بر سر دریافت وام به یوآن نیز هنوز به نتیجه نرسیده است.

پیشتر نشریه ساوث چاینا مورنینگ پست در گزارشی اعلام کرده بود که بسیاری از بانک‌های بزرگ چینی تمایل به مشارکت با روسیه را ندارند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  12. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  16. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

آخرین عناوین