دلیل کاهش مشارکت در انتخابات را اینجا باید جست

سامان مهراد، گروه سیاسی الف،   4021214068 ۱۶۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
دلیل کاهش مشارکت در انتخابات را اینجا باید جست

برای ریشه‌یابی تداوم کاهش آمار مشارکت انتخاباتی در سال‌های اخیر، نباید به بیراهه رفت و تفاسیری را مطرح کرد که هیچ نسبتی با واقعیات موجود ندارند. می‌توان عینک واقع‌بینی را به چشم زد و به چالش‌های پیش‌رو، شفاف‌تر نگریست. دیدن واقعیات و ذکر آنان نباید به‌معنای سیاه‌نمایی تعبیر شده بلکه این اقدام، گامی است برای حل شکاف‌های موجود و برای التیام زخم‌ها راهی جز آن وجود ندارد. باید میدان دید را فراخ‌تر کرده و با دقت‌نظر فراوان، دلایلی را که موجب نارضایتی‌های فراوان و اکراه جامعه برای کنش سیاسی شده واکاوی کرد. 

برخلاف تفاسیر برخی تحلیل‌گران سیاسی و جامعه‌شناسان که پای مباحث سیاسی و اجتماعی را به میان می‌کشند، علت اصلی کاهش مشارکت را باید در افزایش شکاف‌های اقتصادی، تورم فراگیر، فقیرترشدن مردم و فشارهای معیشتی وارده در سال‌های متمادی و متعاقباً بدبینی به ساختار سیاسی کشور در جهت حل مشکلات موجود عنوان کرد. جامعه انتظار دارد که در این شرایط وخیم، نهادهای متولی بتوانند تحولات ملموسی را رقم زده و قدمی برای کاستن از مصائب موجود بردارند اما فارغ از شرایط تحریمی آن‌چیزی که بیشتر نمایان بوده، افزایش فشارهای معیشیتی و تنزل سطح رفاه عمومی به‌تبع سیاست‌ها و جهت‌گیری‌های غلط اقتصادی است.

در سال‌ها و حتی دهه‌های گذشته راهبردها به‌سمتی بوده که طبقات پایین جامعه و آن بخشی که حامیان همیشگی نظام سیاسی بوده‌ و پیوندهای عمیقی با جمهوری‌اسلامی داشته‌اند، از میدان توجهات به در شده و بالعکس به طبقات متوسط و بالای جامعه اعتنای بیشتری نهاده شده که نمود آن در همه ابعاد مشخص است. برخی می‌پنداشتند که با دگردیسی در راهبردهای نظام و جانشینی توسعه به‌جای عدالت و آرمان‌زدایی، می‌توان با تکیه بر طبقات متوسط و بالا قله‌های پیشرفت را درنوردید و به‌همین جهت بود که در راهبردهای اقتصادی تجدیدنظری اساسی صورت گرفت و آن‌چیزی که ارجحیت یافت، تدوین و اجرای نسخه‌هایی بود که منافعش نصیب این طبقه می‌شد؛ نسخه‌هایی چون تعدیل ساختاری در مقاطع مختلف و دولت‌های متفاوت اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب که تنها دستاوردش تشدید نارضایتی‌ها، افزایش ضریب جینی و شکاف طبقاتی بود. دیگر فرودستان جایی در مناسبات نداشتند و حتی در خردترین تصمیمات هم منافع طبقه‌ای در نظر گرفته شد که قرار بود افق جدیدی را بگشاید. اما شد آنچه که نباید رخ می‌داد و طبقه‌ای که از قِبل اقتصاد سیاسی نوین جمهوی‌اسلامی به مال و مکنتی رسید، زیر میز بازی زده و نه‌تنها روی خوش به نظام نشان نداد بلکه به مخالفت با جمهوری‌اسلامی در هر سطحی پرداخت.

حالا جمهوری‌اسلامی مانده و طبقه‌ای که با وجود توجهات بسیار و تن‌دادن به منویات آنان، تحت هیچ شرایطی روی خوش به او نشان نمی‌دهد و در مقابل، مستضعفینی که علی‌رغم باور به مبانی انقلاب از شرایط موجود گلایه‌های بسیاری داشته اما با این وجود در مقاطعی مثل انتخابات تمایلی به کنش سیاسی ندارد. برخلاف آن تفاسیری که برخی تحلیل‌گران مطرح کرده و ریشه کاهش مشارکت انتخاباتی را مسائلی چون عدم آزادی‌های سیاسی و اجتماعی عنوان می‌کنند، عمده دلیل تداوم مشارکت پایین، فشار معیشتی به مستضعفین و دل‌چرکینی آنان نسبت به وضعیت موجود است. ما برای تغییر شرایط، راهی جز تغییر ریل‌گذاری‌هایی نداریم که چیزی جز بحران و نارضایتی را رقم نزده. باید زنگ‌ هشدارها را شنید و درک کرد که اگر مستضعفین و فرودستان از کانون توجهات کنار روند، آن زمان است که نظام سیاسی با بحران مشروعیت مواجه می‌شود. 

دیدگاه کاربران

محسن۳۴۰۷۳۸۷۰۹:۰۷:۵۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
بعد از مدت ها، یک تحلیل نسبتاً منطقی
ناشناس۳۴۰۷۴۶۸۱۰:۰۸:۰۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
سال آینده همگی شاهد خواهیم بود اوضاع اقتصادی و امنیتی را که چگونه خواهد شد.
ناشناس۳۴۰۷۵۶۰۱۱:۱۸:۴۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
بهتر از الان خواهد بود و با ثبات تر می شود.
H۳۴۰۷۶۵۸۱۲:۲۲:۵۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
دو سال و خرده ای هست که مجلس و دولت و سایر نهادها کاملا یک دست شده اند، و خروجی آن را می بینیم.
ناشناس۳۴۰۷۷۳۷۱۳:۱۶:۴۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
برای اواربرداری و بازسازی خرابی های دولت بنفش حداقل 8 سال زمان لازم است ببین ساختن چقدر سخته و ولی ویرانی اسونه
ناشناس۳۴۰۷۷۴۳۱۳:۱۹:۵۱ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
همان طوری که امسال نسبت به سال قبل وضعیت با ثبات تر هست سال بعد بهتر خواهد شد در ضمن جناب یکدست از بدتر شدن هم جلوگیری شد
ناشناس۳۴۰۸۰۱۵۱۶:۱۱:۰۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
فقط این نیست اقتصاد با سیاست خارجی رابطه مستقیم داره. حالا شما هر قدر هم مسیره اشتباه رو خوب بری به مقصد نمیرسی. یه نمونه کوچیک، توی اکراین جنگ میشه قیمت غلات توی دنیا بالا میره.
ناشناس۳۴۰۷۸۴۹۱۴:۱۹:۲۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
بله. خیلی با ثبات بودیم امسال. دلار ابتدای سال 46 هزار تومانی شده 62 هزار تومان. گوشت ابتدای سال 450 هزار تومانی شده 680 هزار تومان. خودرو هم دیگه لازم نیست توضیح بدم
ناشناس۳۴۰۸۳۵۲۲۰:۳۲:۲۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
دلار همين الان ٦٢هزارتومن شده.در٢.٥سال دولت ريسي دلار٣برابر و دارو و گوشت ومرغ و اجاره منزل ٨-١٠برابرشده
ناشناس۳۴۰۹۱۱۵۱۰:۱۵:۲۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
آن وقت ارز 4200 هم هیچ نقشی ندارد یا تورم های 40 درصدی 5 سال پشت سر هم !
ناشناس۳۴۰۷۵۹۹۱۱:۳۴:۲۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
متاسفانه تولید و اشتغال و توزیع و اقتصاد و معیشت دست مافیا و نئولیبرال و کسانیست که با مردم و نظام دشمنی دارن
ناشناس۳۴۰۸۰۴۲۱۶:۳۳:۱۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
با توجه به اینکه بخشی از جمعیت کشور تمایل به فرهنگ بیگانه را دارند و در شان نطام نیست که مطابق خواسته آنان عمل کند درصد مشارکت کم شده است لذا از آنجا که دولت قادر به اداره مطلوب بیش از چهل میلیون جمعیت کشور را ندارد لذا شایسته است دولت تسهیلاتی فراهم کند که افرادی که تمایل به فرهنگ بیگانه را دارند سریعا به دامان آنها بروند و کشور را برای همیشه ترک کنند تا دولت بر اساس جمعیت موجود برنامه ریزی کند
جمال بهرامی۳۴۱۱۳۲۶۱۹:۳۴:۳۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
ما معتقدیم ایران مال همه است و کسانی که فکر می کنند ایران فقط متعلق به طرفداران حکومت است سخت در اشتباه هستند.
پدرام۳۴۱۳۲۷۶۰۳:۱۴:۱۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
دولت باید براساس رای اکثریت جامعه عمل کند نه آنکه جمع کوچکی از جامعه ، اکثریت را بخاطر اینکه با نظراتش موافق نمی شوند از کشور براند و بیرون کند !
ناشناس۳۴۰۷۴۸۲۱۰:۱۹:۰۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
با اعلام خود دولت 60 میلیون مستحق دریافت یارانه هستند.این یعنی طبقه متوسطی وجود نداره.یه تعداد نوکیسه رانتی و بقیه فقیر.
ناشناس۳۴۰۷۵۴۱۱۱:۰۹:۱۷ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
در زمان جنگ هم همین طور بود!
ناشناس۳۴۰۷۶۳۳۱۲:۰۴:۲۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
۱_ تقریبا ۳۵ سال از جنگ گذشته عزیزم (یعنی نسلی که اصلا جنگ را ندیده الآن باید جوابگوی مخارج فرزندانش باشد ) ۲_ این سوء استفاده های کلان اقتصادی آن زمان نبود ۳_ فقط محتکرانی در بازار بودند که به شدت با آنها برخورد میشد
ناشناس۳۴۰۷۶۷۳۱۲:۳۱:۵۷ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
حرف از یارانه بود!
ناشناس۳۴۰۸۳۷۸۲۰:۴۵:۰۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
اتفاقا زمان جنگ با مدیریت دولت وقت و کوپنی شدن اقلام مهم ومورد نیاز به‌ همه یکسان می رسید و اتفاقا یه عده‌که قبلا به بعضی مواد غذایی دسترسی نداشتن امکان برخورداری پیدا کردن
ناشناس۳۴۰۷۵۲۰۱۰:۵۷:۰۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
متاسفانه برای حاکمیت وضعیت معیشتی و خواسته های مردم اهمیتی نداره.
ناشناس۳۴۰۷۶۱۲۱۱:۴۴:۴۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
معیشت معلوله نه علت ، مشکلات معیشتی معلول تصمیمات کلان کشوره .
ناشناس۳۴۰۷۸۵۴۱۴:۲۰:۵۴ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
اینکه هدف رساندن مشارکت به 20 الی 30 درصدی بود ولی در آن عدد قبلی باقی ماند.
ناشناس۳۴۰۷۳۹۰۰۹:۱۴:۰۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
شاید به همین دلیل است که می کوشند تا طبقه متوسط را فقیرتر کنند.
یکی از ملت۳۴۰۷۳۹۳۰۹:۱۷:۲۱ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
چرا بیراهه می روید یا فکر می کنید مردم نمی فهمند و آنچه که توی ذهن ...تان می گذرد می نویسید و به خورد مردم می دهید؟؟؟ یک نگاهی به عملکرد خودتان بیندازید می فهمید مشکل کجاست. ببینید جایگاه اقتصادی و سیاسی مسئولین و آقازاده ها و نظامیان و پزشکان و نمایندگان و هیات علمی و قضات و ... کجاست و جایگاه مردم عادی از جمله کارمندان و کارگران و ... کجا.
ناشناس۳۴۰۷۵۴۳۱۱:۱۰:۱۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
آن وقت چرا انتخابات از سال 98 به بعد مشارکت از نرمال کمتر شد؟!!!!
ناشناس۳۴۰۷۶۳۷۱۲:۰۶:۲۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
چون سقوط اقتصادی بیشتر و بیشتر شد
ناشناس۳۴۰۷۷۴۷۱۳:۲۱:۰۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
سقوط اقتصادی سال 76 یا 92 چه نظری دارید؟!!!
ناشناس۳۴۰۷۶۹۷۱۲:۴۹:۴۱ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
حقوق هیات علمی دانشگاه امیرکبیر هستم با یازده سال سابقه و مدرک دکترا؛ که بعد کسورات میشه ۲۳ میلیون برای خانوار چهارنفره؛ الان میشه نجومی و غیرمردمی؟
ناشناس۳۴۰۷۷۳۸۱۳:۱۶:۴۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
یک معلم در آموزش و پرورش با همین سابقه تقریبا نصف دریافتی استاد دانشگاه را دارد .
ناشناس۳۴۰۸۰۶۶۱۶:۵۵:۳۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
الان درصدی از پزشکان درامدهای نجومی دارن.من متخصص هستم با 14 سا ل سابقه و درامد ماهیانه حدود 30 میلیون
فرشاد۳۴۰۷۳۹۴۰۹:۱۷:۴۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
دیدگاه واقع بینانه ومبتنی بر دلایل ومستندات قوی
ناشناس۳۴۰۷۵۴۵۱۱:۱۱:۵۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
دیدگاه اصلی اول برمی‌گردد به دولت غرب گرای قبلی که قدرت خرید را بین 50 الی 100 درصد از بین برد که سابقه نداشت در بین دولت ها و همزمان تبلیغ دشمنان ایران مبنی بر رای ندادن.
ناشناس۳۴۰۷۷۳۲۱۳:۱۴:۲۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
این دولت که بدترش کرده
ناشناس۳۴۰۷۸۰۹۱۳:۵۶:۰۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
این دولت از بدتر شدن اوضاع جلوگیری کرد.
ناشناس۳۴۰۸۳۵۷۲۰:۳۴:۴۱ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
شما راست ميگي!ولي بگو؟دلار چند؟گوشت چند؟مرغ چند؟دارو چند؟اجاره خونه چند؟
بازنشسته کشوری۳۴۰۷۷۷۸۱۳:۳۸:۳۱ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
آقای عزیز! که داری این پیام را هی داری تکرار میکنی، زیر پیام قبلی شما نوشتم که این دولت طی ۳ سال با افزایش حقوق کمتر از نصف تورم، حداقل ۲۰ درصد از قدرت خرید من بازنشسته را از بین برده حالا کو تا ۸ سال!
ناشناس۳۴۰۷۹۳۹۱۵:۱۶:۳۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
فعلا کاری به ارز 4200 و حذف آن ندارم اما برای نمونه در سال 1400 که دولت فعلی آمد دلار 26500 بود و تا آخر سال همان رقم بود که اگر نرخ واقعی و عدم سرکوب شده محاسبه شود نسبت به سال 99 نرخ آن سال می‌شود 33 هزار تومان با توجه به تورم 43 درصدی که با کف حقوق 26500 آن سال معادل 100 و دلار 33 هزار تومانی 80 دلار، سال قبل هم که دلار سرکوب نشد و حتی مقداری بالاتر هم رفت و در عدد 50 هزار تومان رسید با کف حقوق آن سال 80 دلار امسال هم با توجه به اینکه دلار 70 الی 80 درصد سرکوب نشده و در عدد 60 رسیده با کف حقوق 88 دلار مثلا خانه یک متر متوسط در سال 1400 14 ماهه می شد خرید برای تهران (با حساب دلار سرکوب شده) الان هم همان مقدارها هست (البته برخی بالاتر و برخی پایین تر شده قدرت خرید اجناس) ولی در کل فرق آنچنانی نکرده با چند سال قبل با اینکه به قول خودتان کمتر از تورم هم افزایش حقوق داده شده
ناشناس۳۴۰۷۸۱۸۱۴:۰۲:۱۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
از تورم 100 درصدی جلوگیری شده و از سال 93 تا 96 بیشتر از تورم افزایش حقوق داده می شد و الان دارد جبران می شود و افزایش حقوق هم باید بر مبنای کار باشد که آن سالها بیشتر به خاطر فروش نفت بوده و تبدیل به ریال و چاپ و نه کار و الان هم برنامه کاهش تورم هست وگرنه کاری ندارد چاپ پول شود و بیشتر از تورم هم افزایش داد ولی یک جایی در تورم پدیدار خواهد شد
ناشناس۳۴۰۷۳۹۶۰۹:۱۹:۵۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
مردم با زبان مختلف اعلام می کنند از نحوه حکومت داری راضی نیستند. مردم ایران نمی خواهند مثل کره شمالی بشوند نمی خواهند تحت تحریم قرار بگیرند. کشور ما جزو ثروتمند ترین کشورهای دنیا از نظر منابع زیرزمینی و منابع طبیعی است اما مردم ایران در فقر زندگی می کنند .
ناشناس۳۴۰۷۵۴۸۱۱:۱۲:۴۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
عزیزم ایران نه مانند کره شمالی هست و نه مانند کشور دیگر
امیر حسین سلطان/تهران۳۴۰۷۶۵۵۱۲:۲۱:۴۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
یعنی ما تافته جدابافته ای از دیگران هستیم؟! لطفا پاسخ دهید پس برای چه تاریخ و جغرافی و علوم اجتماعی می خوانیم؟! کدام تضمین داده شده است که ما همیشه از خطرات حال و آینده مصون می مانیم؟! و دهها سئوال دیگر که بی جواب مانده اند! والله اعلم
ناشناس۳۴۰۷۷۵۰۱۳:۲۲:۱۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
هر کشوری ویژگی های خودش را دارد
امیر حسین سلطان/تهران۳۴۰۷۹۶۴۱۵:۲۹:۵۴ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
هر بچه ای به بخاری داغ دست بزند دستش می سوزد! حتی آدم بزرگ ها هم دست بزنند دست شان می سوزد! با عناد و لجاجت نمی توانیم منطق مان را به پیش ببریم. کسی منکر ویژگی ها نشده است اما احتیاط شرط عقل است.
معلم تاریخ۳۴۰۸۱۱۷۱۷:۳۹:۵۴ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
اکثر مردم از تاریخ اطلاعی ندارند.
ناشناس۳۴۰۷۵۶۹۱۱:۲۱:۳۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
بسیار عالی حاضر هستید یارانه های آشکار و مخفی که در اقتصاد ایران داده می شود را حذف و در حقوق ها بیاید؟
ناشناس۳۴۰۷۶۳۶۱۲:۰۵:۲۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
و همین طور گدایی از دشمن برای یک تکه نان کنار گذاشته شود که بارها آزموده شده و روی توان داخل تکیه شود آن وقت آن دشمن هم وقتی می بیند توان اقتصاد هم قدرت گرفته دشمنی خود را کمتر می کند یعنی مجبور است
ناشناس۳۴۰۷۶۷۲۱۲:۳۱:۲۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
توان داخل نیاز به افراد بادانش و متخصص در رشته خود دارد .
ناشناس۳۴۰۷۸۱۹۱۴:۰۲:۵۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
همه چیز هست سیاست گذار باید دنبال آن باشد
ناشناس۳۴۰۷۷۸۷۱۳:۴۳:۴۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
مشکل اینست که در آنصورت آقایون یارانه های آشکار و مخفی را حذف خواهند کرد ولی حقوقها را با تورم من درآوردی انتظاری اضافه خواهند کرد. نخست باید اعتمادسازی عملی انجام بدند بعد ...
ناشناس۳۴۰۷۸۲۴۱۴:۰۵:۴۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
برای واقعیت سنجی ادعا در مورد یارانه مستقیم و پنهانی باید وضعیت معیشتی ایران با سایر کشورهای نفت خیز منطقه ( که اغلب حتی آب خوردن را هم مجبورند وارد کنند)مقایسه شود.
احمد۳۴۰۸۲۷۰۱۹:۳۷:۲۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
عرض کنم خدمت شما وقتی ارز ۴۲۰۰ حذف شد قرار شد ۴ قلم کالا گران شود رایانه ارز ۴۲۰۰ به مردم تعلق بگیره حالا قیمت اون ۴ قلم فقط گران شد
ناشناس۳۴۱۱۶۵۹۰۰:۴۵:۰۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
تورم را خود دولت ایجاد میکنه ماشین سالی چند بار افزایش قیمت میدهند بلیط اتوبوس و هواپیما سال ۲ بار افزایش و اینترنت و خدمات دولتی در اواخر سال افزایش میدهند..حقوق چندر غاز و سالی یک بار اونم زیر ۲۰ درصد
ناشناس۳۴۰۷۶۵۱۱۲:۱۷:۰۷ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
تحریمهای بانکی و نفتی نتیجه فتنه و اشوب غربگرایان در سال 88 بود.
ناشناس۳۴۰۸۶۲۹۲۳:۳۱:۲۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
اگر دولت روحانی 1000 میلیارد دلار درآمد داشت همه آنرا مانند احمدی نژاد هزینه می کرد و دلاری برای دولت بعدی و سرمایه گذاری بلند مدت نمی گذاشت.
ناشناس۳۴۰۷۳۹۹۰۹:۲۰:۴۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
همه ناراحتی مردم اقتصادی نیست. همه مسائل به هم ربط دارد. مسئله اصلی مردم نوع حکمرانی است که می‌خواهد برهمه چیز مردم از نوع پوشش تا معاش و شیوه زندگی وتفریح وتحصیل و کار و برگزیدن نمایندگان دخالت کند و در هیچ کاری مردم آزادی عمل ندارند.
ناشناس۳۴۰۷۵۲۱۱۰:۵۷:۵۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
همش اقتصادی هست شما برو پایین شهریاشهرستانها ببین فقرا بی حجابن یا بالارشهروپولدارها ..اونایی که پولدارن دنبال بیحجابی هستن وگرنه مافقرا مشکلمون معیشت ویرانی هست..درد جامعه رابی جهت نفربه سمت هرزگی ولختی بودن که این برهنگی درشهرهای بچرخی میفهمی اتفاقا ثروتمندان دنبال برهنگی هستن
ناشناس۳۴۰۷۵۸۹۱۱:۲۸:۳۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
دوست عزیز بسیاری از افراد محجبه هم از تحمیل عقاید یک اقلیت به کل جامعه شاکی و ناراحت هستند در تمام کشورهای مسلمان حتی عربستان حق انتخاب پوشش به زنها داده شده ولی در کشور ما هزینه های هنگفت برای نگهداشتن روسری بر سر زنان مصرف می شود . دوست عزیز خیلی ها اگر حجاب اختیاری باشد قطعا بی حجاب نخواهند شد.
ناشناس۳۴۰۷۶۴۴۱۲:۱۲:۴۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
دوقطبی سازی برای شما کردن نسبت به حجاب وگرنه تا 20 سال قبل مشکلی نبود و برخورد محکم هم می شد در قبال آن اما از زمانی که زنان را آوردن در جامعه کار کنند هم برخوردها شل شد و هم دوقطبی سازی ها افزایش یافت
ناشناس۳۴۰۷۷۷۶۱۳:۳۶:۳۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
زد و خورد و هزینه کردن برای نگهداشتن لچک بر سر زنان و مقابله با دختران دهه 80 و 90 جز خسارت چیزی نیست
ناشناس۳۴۰۷۷۹۱۱۳:۴۶:۰۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
عزیزم، نسل امروز از آسمان نیفتاده، نسل امروز همان کودکان 20 سال پیش هستتند که ناظر رفتار شما با پدر و مادرهایشان بودند و هر روز روزی 8 تا 10 ساعت در مدارس شما بوده اند و باقیش شنونده نظر و احساس بزرگترهایشان و سایر مردم کوچه و بازار!
ناشناس۳۴۰۷۸۴۲۱۴:۱۵:۵۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
نسل دیروز و امروز ندارد قوانین درست اجرا شود مجبور به رعایت هست و زد و خوردی هم وجود ندارد و مانند سایر قوانین هست
ناشناس۳۴۰۷۶۴۵۱۲:۱۳:۱۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
از حجاب عبور شد مرحله بعد چی هست؟!!!
ناشناس۳۴۰۷۷۸۲۱۳:۳۹:۴۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
شبیه دیگر کشورهای مسلمان یاد می گیریم هر کس سرش به امورات شخصی خودش باشه و به عقاید و سلیقه ای دیگران احترام بگذاره یاد می گیریم که ظاهر و با طن ما یکی باشه و نحوه لباس پوشیدن ملاک خوبی انسانها نباشه و عملکرد و توانمندی و سواد و تجربه و هنر ملاک خوبی انسانها می شه
ناشناس۳۴۰۷۹۴۷۱۵:۲۰:۳۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
همان طوری که در خانه خیلی ها لباس خاص دارند ولی در بیرون از خانه یا محل کار با لباس خاص دیگر و کامل می روند دوم هم در امور اجتماعی موضوع شخصی معنا ندارد و به هم پیوسته هست
ناشناس۳۴۰۸۱۲۲۱۷:۴۲:۳۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
مرحله بعد شایسته سالاری
ناشناس۳۴۰۷۶۴۹۱۲:۱۶:۱۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
شما مرجع تقلیدت حاکمان عربستان و حاکمان دیگر کشورها هستند یا مراجع تقلید شیعه که همگی حجاب و امر به معروف را واجب می دانند؟
ناشناس۳۴۰۷۷۶۱۱۳:۲۸:۰۴ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
طبق معمول کل دنیا در اشتباه هستند .
ناشناس۳۴۰۸۰۸۲۱۷:۰۵:۰۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
هرکجا اشتباه هست بله
ناشناس۳۴۰۷۵۵۰۱۱:۱۴:۰۴ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
از فضای مسموم رسانه ای که برای شما ساختند بیرون بیا تا دنبال این چیزهای حاشیه ای نباشی و فکر کنی این چیزها هست
ناشناس۳۴۰۷۵۷۸۱۱:۲۴:۰۴ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
نوع پوشش که به جامعه ضرر بزند حق شخصی نیست احکام خدا را قبول ندارید بروید نتایج تغییر پوشش در غرب را ببینید طبق آمارهای خود غربی ها که در گذشته پوشش چگونه بود و آمار معضلات چگونه و الان چگونه است
ناشناس۳۴۰۷۶۶۵۱۲:۲۵:۳۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
در تمام کشورهای مسلمان جهان حجاب اختیاری است نه تمام مردم آن کشورها بی حجاب شده اند و نه کسی برهنه است نه کشورشان به فحشا کشیده شده تعداد محجبه های واقعی که نماد دینداری هستند در اون کشورها زیاد است و این افراد مورد احترام جامعه هستند اتفاقا مساجد پر رونق تر و مردم معتقد تر از ما دارند
ناشناس۳۴۰۷۷۵۵۱۳:۲۵:۴۱ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
اولا حجاب همه جا اجباری هست دوم هم آمارهای فساد اخلاقی از وقتی بی حیایی بیشتر شد آن هم بیشتر شده سوم اینکه در آنجا دوقطبی سازی برای زدن دین مانند کشور شما انجام نمی گیرد توسط دشمن داخلی و خارجی و درصدش خیلی کمتر هست
ناشناس۳۴۰۷۸۱۴۱۳:۵۹:۲۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
زدن دین به ظلم و عملکرد خودتون در اجتماع و اقتصاد و فرهنگ و..... ربط داره .
ناشناس۳۴۰۷۸۸۲۱۴:۳۶:۴۱ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
مگر ظلم وعدالت و.... مال الان هست؟!!!
ناشناس۳۴۰۷۴۰۰۰۹:۲۱:۲۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
عدم شفافیت، در برخی امور، و گسترش بیعدالتی
موسوی۳۴۰۷۴۰۳۰۹:۲۴:۲۴ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
فقط فشار اقتصادی علت نبوده است. حکمرانی غیر علمی، فساد در برخی ادارات و شهرداری و.....
ناشناس۳۴۰۷۵۷۹۱۱:۲۴:۵۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
رسانه دشمن در سال 88 رای بدهید و آرا 10 درصد بیشتر از نرمال شد در سال 98 به بعد رسانه دشمن و برخی داخل رای ندهید آرا 10 درصد از نرمال کمتر!
ناشناس۳۴۰۷۸۰۰۱۳:۴۹:۳۷ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
با فرض درستی حرف شما باید عرض کنم که این ضعف آقایونه که طول این مدت نتوانسته اند اون ۱۰ درصد را جذب کنند در عوض خیلی ها را دفع کرده اند.
ناشناس۳۴۰۷۴۰۴۰۹:۲۴:۴۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
ابتدای مقاله درست است ولی در ادامه راهکار نادرستی پیشنهاد شده است . در ده سال اخیر قشر متوسط هم اسیب دیده است ولی یک قشر سرمایه دار نوکیسه ایجاد شده است ! توسعه مفهوم بدی نیست ولی توسعه رانتی و بدون شایسته سالاری و قبلیه گرایی مشکل اصلی است و عدالت با توسعه در تضاد نیست در سال گذشته و سال جاری شاهد هستیم دولت برای حفظ منافع طبقه سرمایه دار اقدام به فریز مزدی کارگران و بدتر کردن معیشت کارگران نموده است . دولنت ادعا داشت که حقوق کارگران تورم زاست پس چرا با وجود فریز مزدی کارگران تورم کماکان پابرجاست و چرا دولت در تصمیم خود نه تنها تجدید نظر نمی کند بلکه همان تصمیم را دوباره برای سال 1403 نیز تکرار نموده و از طرف دیگر به جای اصلاح صتندوق های بازنشستگی و مبارزه با فساد در این صندوقها اقدام به افزایش سن بازنشستگی نموده است !
حاج حسین۳۴۰۷۴۰۷۰۹:۲۵:۱۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
با بحران مواجه خواهید شد ؟؟؟ نفر اول تهران 10 درصد آرای قابل اخذ را گرفته ! امتیارات به طبقه متوسط داده اید ؟ و طبقه متوسط را به فقیر تبدیل کرده اید نه اینکه منت بگذارید که به آنها امتیاز داده ایم ! خانه های مقامات الان کجای شهر است ؟ برخی متخصصان عالی و خوب و حتی متوسط یا مهاجرت کرده اند یا در حال انجام مراحل آن هستند !
ناشناس۳۴۰۷۴۰۸۰۹:۲۵:۱۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
اگر مشکل تورم حل شود به دنبال آن مشکلات بسیاری حل می شود
ناشناس۳۴۰۸۲۹۰۱۹:۴۹:۴۴ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
اول باید اون مشکلات بسیاااااری حل شود تا تورم هم حل شود.
فرهنگ۳۴۰۷۴۱۹۰۹:۲۹:۵۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
تحلیل فوق ضمن داشتن نکات درست، یک خطای راهبردی هم دارد و آن اینکه طبقه متوسطه که می تواند از حامیان هر نظام سیاسی باشد امروزه خود عموما به طبقه پایین سقوط کرده و جزو ناراضی یان وضع موجود می باشد.ضمنا نباید نارضایتی های معیشتی را نادیده گرفت و در تحلیل ها با خوش بینی به خطا رفت.
ناشناس۳۴۰۷۴۲۵۰۹:۳۲:۳۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
پیشنهادات نویسنده احتمالا موارئد زیر است دادن پول به مستضعفین به جای ترمیم دستمزد قانونی در کشور دادن کمک های ماهانه و یارانه به جای ارتقای سطح عمومی درآمدها اعطای کمک به جای ایجاد اشتغال و ایجاد درآمد برای افراد وو..... نویسنده محترم مردم مطابق با قانون اساسی شغل، مسکن، درمان و معیشت به صورت آبرومندانه و در شان ایران می خواهند مردم تفریح می خواهند و می خواهند تا مستضعف نباشند اینکه طبقه ای مستضعف بسازید که سیاست چندین ساله بوده و جواب نداده است!!!
ناشناس۳۴۰۷۴۳۰۰۹:۳۴:۴۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
دلار سال ۹۶سه هزار تومان بود ۱۴۰۰۰شد سی هزار ... یعنی چه یعنی ده برابر نابود شدیم توسط دولت بنفش... دولت الان هم فقط توانسته شرایط را ثابت نگه داره... یارانه کالایی اش هم طرح مسخره ای است اگر می توانست طور دیگری پشتیبانی مردم را می کرد بهتر بود. انشالله مجلس بعدی قالیباف رییس نباشه بهتر می شود.امثال قالیباف و روحانی و لاریجانی ...درد مردم را نمی فهمند
ناشناس۳۴۰۷۵۳۳۱۱:۰۵:۰۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
افزایش دلار سی هزار تومانی به شصت هزار تومان ثابت نگه داشتن شرایط اقتصادیست ؟! نه چشمی برای دیدن دارید نه گوشی برای شنیدن.
ناشناس۳۴۰۷۵۴۲۱۱:۱۰:۰۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
دلار شده ۶۰ تومن و تورم ۵۰ درصده کجا دولت شرایط را نگه داشته
ناشناس۳۴۰۷۷۱۱۱۳:۰۱:۲۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
از کاهش تورم میشه فهمید که ثبات داره برمی گرده ولی در ایران صندوق جهانی اعلام کرده ما که نگفته ایم البته جای کار داره
ناشناس۳۴۰۷۸۱۰۱۳:۵۶:۲۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
بانک جهانی مگه در ایران نماینده داره؟! اون آمار رو هم بر اساس آمار آقایونی مثل خاندوزی ارائه کرده.
ناشناس۳۴۰۸۷۲۵۰۰:۵۶:۴۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
چطور سقوط اقتصاد امار می‌دهند درست هست اینجا می شود نادرست
ملکی۳۴۰۹۶۸۷۱۵:۱۰:۲۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
بزرگترین مشکل، اقتصاد دولتی ودخالت دولت در اقتصادوثبت شدن شرکت هایی که وجود خارجی ندارند درحالی که وام وارز گرفته اند،عدم شایسته سالاری ،رانت واختلاسهای برخی آقا زاده ها وفشار معیشت مردم را بدبخت کرده.
ناشناس۳۴۰۷۷۶۳۱۳:۲۸:۵۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
از نظر دلار دوستان وقتی از 100 سال قبل تا الان دلار که یک تومان ارزش داشت و به 60 هزار تومان رسیده فکر کنم توان خرید یک عدد نان هم نباید باقی نمانده باشد!!!!
مهدی جوادی فر۳۴۰۸۴۱۹۲۱:۱۶:۲۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
بزرگوار دلار اگر در دولت قبلی یکدفعه ۸ برابر شد برای این بود که تازه تحریم های جدید وضع شده بود و حتی خود آقای روحانی در یک مصاحبه گفت ما دلا رو روی ۷ هزار تومان می‌توانستیم ثابت کنیم ولی برای اینکه این اهرم رو از دست آمریکایی ها بگیریم گفتیم بکنید ۲۰ تومن ، ولی دولت فعلی با شعار کاهش قیمت دلار شروع با کار کرده ، و حتی نسبت به قیمت دلا در دولت قبلی معترض بود ، پس این ها اصلا قابل قیاس با هم نیستند لطفا قبل از نوشتن هر مطلبی پیشینه تاریخی حرفتان را مدنظر قرار دهید ، سپاسگزارم
ناشناس۳۴۰۸۷۲۸۰۱:۰۲:۰۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
دلار سرکوب شده 4 سال قبلش را تخلیه کرد و ارز 4200 که ایجاد کرد دلار دوبرابر نرخ اصلی بالا برده شد به خاطر فشار بر بازار آزاد و قدرت خرید تا 100 درصد کاهش یافت در ضمن تا وقتی تورم بالا دارید دلار بالا می رود و این دولت هم هیچ وقت نگفت دلار پایین می اورد
ناشناس۳۴۰۷۴۳۲۰۹:۳۵:۰۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
دلیلش خیلی ساده است عدم کارآمدی سیستم فعلی در همه زمینه ها بخصوص اقتصاد
محمدی۳۴۰۷۴۴۳۰۹:۴۲:۵۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
ادرس غلط ندهید دلیل کاهش مشارکت کم اثر کردن جمهوریت است
ناشناس۳۴۰۷۴۸۴۱۰:۱۹:۳۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
خیر از ابتدا هم این واژه ای که گفتید وجود نداشت !
ناشناس۳۴۰۷۵۵۹۱۱:۱۸:۰۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
جمهوریت صرفا رای نیست !
عمران۳۴۰۷۴۴۷۰۹:۴۶:۲۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
آقای مهراد عزیز! آیا بهتر نیست با یک تحقیقی یا آمار و ارقامی نظریه ی خودتان را مستدل و مستحکم کنید؟ مثلا بنویسید بنابر نتایج فلان نظرسنجی معتبر بهمان درصد از افراد دلیل عدم مشارکت را مسایل اقتصادی و فلان درصد دلیل عدم مشارکت را بهمان و غیره و غیره؟ نکته ی بعدی که شما غفلت کردید و برخی تحلیلگران دیگر هم غفلت میکنند جدا دیدن اقتصاد و سیاست است. بر خلاف نظر عموم، گره اصلی مشکلات اقتصادی در «سخت کوشی» و «ساده زیستی» و «دلسوزی» و «پایه کار بودن» مدیران و مسئولان نیست، بلکه در «حکمرانی» صحیح و بهینه و اصطلاحا آپتیمال است. حکمرانی صحیح مثل هر سیستم دینامیک و پیچیده نیاز به چرخه فیدبک و اصلاح به کمک جامعه دارد که به جز از طریق ساز و کارهای سیاسی ممکن نیست. نمیتوان ارتباط حکمران با جامعه را دچار چالش کرد و سپس انتظار داشت حکمرانی موثر و صحیح حاکم شود.
ناشناس۳۴۰۷۵۷۵۱۱:۲۳:۲۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
حسن روحانی و هم قطارهاش ، جامعه را ویران کردند. دور شدن از مسیر شهدا و راه شهدا ، نداشتن تعصب ملی ، وطن پرست دوست بعضی مسئولین و مردم ، عدم فرهنگ سازی در خصوص علاقه مند بودن به فرهنگ و هویت ملی. اینها بخشی از دفع حداکثری ملت شده است.
عمران۳۴۰۷۶۵۰۱۲:۱۷:۰۴ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
اولا روحانی و همقطارانش مدتهاست دیگر بر سر کار نیستند و اصلا فرصت بروز و ظهور مجدد هم نیافتند. اما بیاییم فرض کنیم حرف شما درست باشد و «حسن روحانی و همقطارانش جامعه را ویران کرده باشند»، خوب در چنین فرضی مردم باید مشتاق باشند که بیایند به مخالفین و منتقدینِ «حسن روحانی» رای بدهند تا از ویرانی خلاص بشوند، اگر مشکل ضعف یک دولت و گروهی از دولتمردان باشد که مشکلی نباید در مشارکت باشد، مردم بیایند به معکوس آن رای بدهند. اصلا این همه پیش از انتخابات تبلیغ شد که «اگر میخواهید مشکلات برطرف بشود بیایید رای بدهید»! متوجه اشکال منطقی حرفتان هستید؟
ناشناس۳۴۰۷۷۴۸۱۳:۲۱:۱۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
دولت روحانی بیشترین ضربه را به اقتصاد کشور و اعتماد مردم وارد کرد البته این مشکلات در 2/5 سال گذشته حل نشد به همین دلیل میزان مشارکت افزایش نیافت.
ناشناس۳۴۰۷۷۶۴۱۳:۳۰:۴۷ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
سرمایه اجتماعی که دولت روحانی از بین برد را باچی مقایسه می کنی؟ در ضمن نباید تایید بشوند چه برسد به مرحله انتخاب شدن با نشدن!!
عمران۳۴۰۸۳۰۰۱۹:۵۶:۲۱ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
دقیقا همینجا مشکل استدلالتان است، اگر سرمایه اجتماعی را از بین برد، این سرمایه متعلق به کی‌ بود؟ در یک دمکراسی حزبی احزاب چه عملکرد خوب داشته باشند چه بد، روی سرمایه اجتماعیِ خودشان تاثیر می‌گذرد نه سرمایه اجتماعیِ کلِ نظام. اگر حزبی بد عمل کند، مشارکت پایین نمیاید چون افراد میروند به رقیبِ او رای بدهند که مشکلات را برطرف کند. اما در کشور ما چون دمکراسی جا نیفتاده نظام به احزاب و ایدئولوژی‌ها اختیار نمیدهد و در نتیجه مسئولیت هم برمیگردد به نظام بجای اینکه مسئولیت بیفتد به گردن احزاب و گروه‌ها و افراد. متوجه هستید؟ ما دمکراسی را میخواهیم نه به این دلیل که فکر می‌کنیم اکثریت با ما هم نظر هستند، بلکه میخواهیم مسئولیت مشکلات و ضرر‌ها و منافع و غیر به خود احزاب برگردد و انتخابات به معنی‌ واقعی‌ انتخاب با پذیرش تمام عواقب باشد. تمام عواقب! انتخاب انسان باید عواقب داشته باشد چه خوب چه بد. نمیدانم چرا با انتخاب و اختیار اینقدر مشکل دارید.
ناشناس۳۴۰۸۷۳۰۰۱:۰۳:۲۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
اینقدر توجیه نکنید، یک کلام گفته شد سرمایه اجتماعی از بین برد و از هر جامعه شناس بپرسی همین را می گوید
محمد۳۴۰۷۴۴۸۰۹:۴۶:۳۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
مشکل اصلی اینجاست ، گزینش نمایندگان مجلس مانند استخدام کارمند نیست که در مصاحبه استخدامی شرکت کند و صلاحیت او را کارفرما تشخیص بدهد. در سراسر کشور صندوق رای گذاشته اند که مردم ، تاکید می کنم مردم صلاحیت افراد برای نمایندگی را تشخیص بدهند ، اگر هم یک نامزد خلافی مرتکب شده باید علیه او پرونده قضائی تشکیل داد تا با حضور وکیل ، از خود دفاع کند. این هم اتفاق عجیبی نیست ، نمونه مشهور آن هم مجلس دور اول است که بسیاری از سران نظام از همان مجلس برکشیده اند ، یعنی در انتخابات بدون فیلتری که در ابتدای انقلاب برگزار شد ، افراد بسیار قوی تری به مجلس راه یافتند.
ناشناس۳۴۰۷۴۵۱۰۹:۴۷:۰۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
همین ضریب جینی که مطرح می فرمائید دستاورد غربی هاست.
ناشناس۳۴۰۷۸۲۰۱۴:۰۳:۱۷ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
همین موبابلی هم که دستته و داری در اینترنت جولان میدی غربی است!
ناشناس۳۴۰۷۴۵۵۰۹:۵۱:۴۱ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
در هر جامعه اکثریت را طبقه متوسط تشکیل میدن. سال 76 هم که اون حماسه دوم خرداد رخ داد از همین طبقه بودن اکثرا. پس این فرض که اکثریت جامعه از طبقه پایین بودند و طرفدار نظام از اساس فرض غلطی هست چون در همان سال هم خاتمی به خاطر زاویه ای که با نامزد مورد تاییدتر نظام داشت رای اورد. بعد از سیاستهای غلط داخلی و بخصوص خارجی و فشار تحریمها و غیره، طبقه متوسط شروع به رفتن در طبقه پایینتر کرد و درصد کمی از اونها هم به طبقات بالاتر رفتند. شما هنوز به علت نپرداختید. علت ویران شدن اقتصاد هست نه اینکه سهم چه گروهی بیشتره.
ناشناس۳۴۰۷۶۵۹۱۲:۲۳:۰۱ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
گفتمان اصلاح طلبی در سال 76 نوظهور بود به همین دلیل نرخ مشارکت بالا رفت حالا مردم متوجه شدند که اصولگرا و اصلاح طلب سر و ته یک کرباس هستن.
ناشناس۳۴۰۷۸۳۵۱۴:۱۰:۵۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
اصلاح طلبی و اصولگرایی مشابه هم نیستند و این شعار اولین بار در سال ۹۶ توسط نواصولگرایان به افکار عمومی راه یافت.
ناشناس۳۴۰۸۰۹۲۱۷:۱۳:۲۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
بنده هم نمی گم تفکرشان مانند هم است، نه تفکرشان فرق دارد، ولی از آنجا که هر که بر صندلی بنشیند باید دستورات بالا دستی و میدان دار ها را اجرا کند حال چه موافق باشد چه مخالف، پس خروجی یکی است، لذا از نظر نتیجه دو روی یک سکه هستند!
ناشناس۳۴۰۸۳۸۸۲۰:۵۴:۳۷ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
دقیقا این شعار رو پایداری ها را رواج دادن
ناشناس۳۴۰۷۴۶۰۰۹:۵۶:۵۱ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
منکر وجود مشکلات نیستیم ولی اگر این دیدگاه درست است پس چرا در کشورهای اروپایی که قبله امال بعضی هاست و علی الظاهر شرایط اقتصادی بهتری نسبت به ایران دارند و حتی بعضار شرکت در انتخابات اجباری است مشارکت ها در همین حدود بلکه پایین تر است . در همین ایران چرا استان های کم برخوردار بیشترین مشارکت را داشتند (خراسان جنوبی و کهگلویه و بوبر احمد و استان های با غنای بالاتر کم تر (البرز تهران اصفهان). ضمن اینکه در نظر داشته باشید 30 درصد جامعه ایران تقریبا در هیچ انتخاباتی و در هیچ زمانی مشارکت ندارند و این نه مخالفت انها تعبیر می شود نه چیز دیگری ....در ان گروهی که معمولا رای میدهند در این انتخابات 57 درصد شرکت کرده اند بیش از نصف .... یکی از علت های کاهش مشارکت در هیاهوی فضای مجازی و تهاجم فرهنگی در فضای مجازی به دست ایادی مستکبر رسانه ای است که خود تحقیری و سیاه نمایی افراطی را رواج میدهند .... و الا هر فرد عاقلی میفهمد که قهر با صندوق هیچ پیامی را مخابره نمی کند و صرفا ساختاری که او در آن زندگی میکند را ضعیفتر خواهد کرد .
ناشناس۳۴۰۷۴۷۱۱۰:۱۰:۰۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
دیگر برای این تحلیلها دیر شده و برخی مسئولان با عدم توجه به خواست ملت فرصتهای بسیاری را برای رفع موانع سوزاندند.
جواد۳۴۰۷۴۷۸۱۰:۱۴:۴۷ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
نویسنده با مقدمه نسبت خوبی شروع میکند اما به جاده خاکی میزند و نتیجه گیری سراسر اشتباه می گیرد.
ناشناس۳۴۰۷۴۸۰۱۰:۱۶:۴۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
سوال آیا در میان رای دهندگان اقشار مستضعف وجود نداشت ویا منتقد به حکمرانی سال‌های گذشته ودولت های گذشته وجود نداشت
ناشناس۳۴۰۷۴۸۱۱۰:۱۸:۰۱ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
از همه نوع هست هم وضعیت معیشتی هم وضعیت اجتماعی و سیاسی
ناشناس۳۴۰۷۴۸۵۱۰:۲۴:۴۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
توجه به قشر متوسط به جای قشر فقیر ؟ جایگزینی توسعه به جای عدالت ؟! این الان عقلانیت و واقع بینیه ؟
ناشناس۳۴۰۷۵۵۲۱۱:۱۴:۴۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
چرا قشر برخوردار مشارکت آنان کمتر هست همیشه؟!!!
وحید۳۴۰۷۴۸۶۱۰:۲۵:۰۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
بیایید یکبار هم شده از مردم نظر خواهی کنید ، مردم چطور و به چه زبانی بگن اعتراض دارند.
ناشناس۳۴۰۷۴۹۰۱۰:۲۸:۵۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
دليل كاهش مشاركت از ديدگاه اين جانب اصغر دعا گوي شما : ------------------------ مردم مي گويند : بابا جان ! مملكت ايران يك مملكت ثروتمند از لحاظ معادن ، منابع ، از لحاظ « گاز » كه بحمد الله و المنه در رديف دوم جهان هستيم ، از لحاظ ثروت خدا دادي نفت كه در جايگاه خوبي قرار داريم ، حال با داشتن اين همه ثروتمند، خبر گزاري ايلنا ديروز گزارش داده بود كه : « تخم مرغ تنها ماده پروتئني است كه بر سر سفره خيلي از مردم قرار دارد حالا منحصر به اين هم نيست : كار و شغل : كجايي كه يادت بخير ! ازدواج : هي ي ي ي ي .... هي ي ي ي ي روزگار ! .. دست ما كوتاه و خرما بر نخيل ! مسكن : هه ... هه هه ... مگه در خواب ببينم ! پرايد : نگو پرايد ... براي يكي مثل من انگار شده خريد سانتافه ... تويوتا ... هيوندا !! ميگو و ماهي : خدا پدرت بيامرزه برادر ! ... شوخي نفرما ! مرغ : خدا رحمتش كنه ! برنج : اگه منظورت برنج ايراني است ، حرفش هم نزن ! ميوه : اي ي ي ي ي ! گاه به گاهي ! ...از اين حقوق تا اون حقوق ! شير و پنير و لبنيات : خدا كريمه ... خدا رازقه ! نان : همه اميد ما ... خدا سايه اش را سر ما كم نكنه ! دليل كاهش مشاركت : آنجا كه عيان است چه حاجت به بيان است !!
ناشناس۳۴۰۷۴۹۱۱۰:۲۹:۰۱ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
پدر مردم رو همین اقتصاد و سیاست و فرهنگ دستوری در آورده . بعد از این همه دخالت بی ربط حکومت در هر موضوعی و تصمیم گیری به جای مردم . تازه داره راه باز می کنه که کم دخالت کردیم .
پاینده کسی باشد که دلسوز مردم است۳۴۰۷۴۹۴۱۰:۳۰:۰۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
مردم هوشیار شدن و همه چیز و رصد میکنن کوچکترین خطای مسوولان را مردم دارن می‌بینند و تحلیل میکنن. فقط یه پیشنهاد به فکر انتخابات 1404 باشید .زیاد کردن تعداد نماینده در هرشهر برای نمایندگی مجلس این بود نتیجه اش تا اوضاع معیشت مردم درست نکنن تا اقتصاد مملکت سر و سامان نگیره و هزاران مورد دیگر درست نشه مردم رای نمیدهند.
ناشناس۳۴۰۷۴۹۷۱۰:۳۸:۴۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
همه نارضایتی های اقتصادی اجتماعی سیاسی تحریم و فساد یکجا جمع شدند وضع موجود را ساختند راه حل هم دادن آزادی سیاسی به مردم که باور کنند هر رایی که می دهند موثر و تغییر ساز هست
ناشناس۳۴۰۷۵۰۱۱۰:۴۰:۴۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
رییس جمهور محترم از همین الان مشکلات مردم را در عمل مرتفع بفرمایند .
ناشناس۳۴۰۷۵۱۲۱۰:۵۱:۱۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
مادامی که ریل حکمرانی تغییرنکندواولویت اول حاکمان رفاه وآسایش مردم نباشدهیچ چیزتغییرنخواهدکرد وروزبروز بی اعتنایی مردم به خواسته حاکمیت بیشترخواهدشد.نتیجه حکمرانی بدشکاف طبقاتی فاجعه باراست عده ای قلیل انچنان درقدرت وثروت غوطه ورندوانبوهی ازمردم روزبه روز ضعیف تر وناتوان ترمیگردنداین چیزی نیست جزءنتیجه سیاستگذاریهای غلط چنددهه .
صادق۳۴۰۷۵۲۴۱۱:۰۰:۵۴ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
ما خانواده خودمون بابرادروخواهرهاووفرزندانشون که میتونستن رای بدن ۳۰نفرمیشدیم ورای ندادیم ومخالف نظام هم نیستیم اتفاقا نظام رادوست داریم ازطبقه پایین جامعه هستیم ولی بدلیل نارضایتی از گرانی ومشکلات اقتصادی رای ندادیم.
مجدی۳۴۰۷۵۳۵۱۱:۰۶:۰۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
آقای تحلیلگر! سرتون رو از زیر برف دربیارید و همه واقعیت ها رو همونجور که هست ببینید نه اونجوری که دوست دارید باشه. هیچ مسئولی واقعاً مسئولیت تصمیماتی که میگیره رو به عهده نمیگیره و هرجا لازم باشه کاستی ها و مشکلات رو به گردن بقیه میندازه. کشور رو دارید با آزمون و خطا هایی که نتیجه منفی محرز دارند اداره میکنید. یک کلام: تمام تصمیمات سیاسی و اقتصادی و سیاست داخلی و خارجی باید به رفاه اقتصادی و آسایش و امنیت مردم ختم بشه که میبینید در حال حاضر نمیشه.
حمید عزیزی۳۴۰۷۵۳۸۱۱:۰۶:۵۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
من خودم ازطبقه پایین جامعه هستم ولی نظام رادوست دارم اما امسال رای ندادم ولی مخالف نظام نیستم ازمسولین بی عرضه ناراحتم ..جمهوری اسلامی مظلومه وگرنه هم قانون اساسی وهم نظام دم ازعدالت وبرابری میزنندولی مسولین به فکرمردم نیستن ..یکی هم رابطه باغرب تانباشه نتیجش همینه تحریم هستیم وبدبخت.. ماهم میدونیم امریکاوغرب جنایتکارن ولی چاره چیه مجبوریم بسازیم اگرمی خواهیم مردم کمی دررفاه باشن
ناشناس۳۴۰۷۶۶۸۱۲:۲۶:۴۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
دولت قبل که بدنبال تعامل با امریکا و غرب بود چرا تحریمها بیش از دو برابر شد ؟!
ناشناس۳۴۰۷۸۶۳۱۴:۲۳:۴۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
دوست عزیز، بنابر آمار ،درزمان اجرای برجام، تورم تقریبا ثابت مانده، ارزش پول ملی افزایش یافت،دلار تقریبا ثابت ماند،صادرات نفت ایران بیشتر شد و درنتیجه رفاه عمومی افزایش یافت.
ناشناس۳۴۰۷۹۴۹۱۵:۲۱:۳۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
سرکوب اقتصادی شده بود!
ناشناس۳۴۰۷۹۹۶۱۵:۵۴:۰۱ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
در زمان برجام با اجرای سیاست انقباضی و فریز کردن پولها در بانک ها و رکود اقتصادی تورم کنترل شده بود بعد از خروج امریکا از برجام نقدینگی وارد بازارهای طلا و دلار و خودرو و مسکن شد و سیل ویرانگر ایجاد کرد.
ناشناس۳۴۰۷۵۵۶۱۱:۱۶:۴۷ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
با توجه به مشارکت خیلی کم تهران نسبت به شهرهای دیگر باید توجه بیش از حد به این شهر به جاهای دیگر سوق داده شود
ناشناس۳۴۰۷۵۶۳۱۱:۱۹:۲۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
یکی از عوامل اصلی در کاهش مشارکت تصمیمات شورای نگهبان است که به طور عجیبی کسی به آن نمی پردازد!
ناشناس۳۴۰۷۷۶۹۱۳:۳۲:۳۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
یک درصد هم نقش ندارد
جمال بهرامی۳۴۱۱۳۴۸۱۹:۴۹:۲۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
تاثیر نداشت؟ وقتی نمایندگان همسو با شصت درصد مردم را حذف کردند و فقط طیف پایداری را تایید کردند ، بازم میگی تاثیر نداشت؟
امیر۳۴۰۸۱۷۷۱۸:۲۶:۴۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
بنده با شما خیلی موافقم. نتیجه گزینش نمایندگان و تنگ تر شدن دایره را داریم در همین معیشت که نویسنده محترم فرموده می‌بینیم. ولی کسی نمیره از شورای نگهبان بازخواست کنه چون به جایی پاسخگو نیستند. در نهایت نفعش رو کی می‌بره؟ نماینده‌ای که قبلا با چند صد هزار رای تو تهران ۳۰ام هم نمیشد اما الان رای اول میره تو!! و میتونه از منافع نمایندگی برای خودش و هم‌حزبی‌هاش استفاده کنه.
ناشناس۳۴۰۷۵۹۲۱۱:۲۹:۴۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
مشکل اشرافیگری مسولان است . مردم مسول شمال شهر نشین که غم مسکن نمی داند چیست نمیخواهند.
ناشناس۳۴۰۷۵۹۸۱۱:۳۴:۱۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
در ایران همه چیز متفاوت با دنیاست امروز مقاله عبدی در مورد مالیاتهای عجیب را که سایتهای مثلا چپ منتشر کرده می خواندم .چپ ایرانی هم حامی سرمایه داری است نه مردم به قوانین مترقی مثل مالیات بر ثروت که همه جای دنیا هست می تازد در حالیکه چهل سال پیش خودشان تحمل دیدن یک کارخانه بخش خصوصی را نداشتند. بله درسته تورم و فقر مردم افزایش نجومی قیمت مسکن علیرغم اینکه در بخش بهداشت کارهای خوبی انجام شده و درمان بیماران سرطانی در بخش دولتی تقریبا رایگان است اما متاسفانه همان اقشار ضعیف هم که حالا می توانند در فضای مجازی باشند تحت تاثیر دروغهای این چپ فرهنگی و براندازان حامی و منافع واقعی خودش را نمی شناسد و ضد خود عمل می کند .
مهدی۳۴۰۷۶۰۰۱۱:۳۴:۵۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
دوست عزیز نا کار آمدی تنها دلیل نا امیدی مردم می باشد.شما اگر برای بیماری خود به پزشکی مراجعه بفرمایید و بعد از مراجعات متعدد پاسخی دریافت نکنید چه کاری خواهید کرد؟ دوست عزیز مردم خیلی باهوش هستن و درست حرکت می کنن.
ناشناس۳۴۰۷۶۱۰۱۱:۴۱:۵۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
جناب مهراد منصفانه نوشتید. این را هم اضافه کنید که رشد قدرت نظامی و نفوذ منطقه ای به گواهی تاریخ در همه کشورها برای تامین فضای بهتر اقتصادی آن کشورها بوده ولی مسیر پیشرفت قدرت ایران، نه آورده اقتصادی در فضای ملی داشته است و نه عدالت اجتماعی را حفظ کرده است. وگرنه مردم در اوایل انقلاب با شرایط سخت تر و کمبودهای بیشتر هم پای انقلاب ایستادند، هم جنگ و هم تحریم.
حیدر۳۴۰۷۶۱۴۱۱:۴۷:۳۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
نعل وارونه میزنیداین تحلیلها میخواهد ثابت کند که دولت رئیسی دولت خوبی است چون نگاهش به فرودستان است وحکومت راه درستی میرود . چرا درشهرهای بزرگ اینقدر آمار مشارکت پایین است ؟اتفاقا بیشتر این طبقه متوسط است که الان فقیر میشود رای نداده نفرات منتخب نشان میدهد که ایراد کار کجاست تا زمانیکه حکومت راه عقلانی مملکت داری را برنگزیند هرروز ای دریغ از دیروز
ناشناس۳۴۰۷۶۱۷۱۱:۵۰:۵۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
طبقه متوسط؟؟؟؟؟ سامان جان مگه طبقه متوسطی باقی مونده؟؟؟؟ از کجا داری صحبت میکنی برادر. من نمیدونم چرا اینقدر دنیای شما با دنیای مردم متفاوته. مشکل کار کجاست؟
مهدی جوادی فر۳۴۰۷۶۱۸۱۱:۵۱:۳۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
ببخشید من وقتی داروی مهمی رو سه سال پیش میخریدم ۱۱ هزار تومان و الان شده ۱۵۰ هزار تومان ، به چه دلیل باید پای صندوق رای برم ؟
ناشناس۳۴۰۷۶۲۵۱۱:۵۶:۴۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
خود مشکلات معیشتی و اقتصادی ناشی از عملکرد ضعیف در سیاست داخلی و خارجی حاکمیته .
ناشناس۳۴۰۷۶۶۶۱۲:۲۵:۵۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
مشکل ایران اقتصادی نیست بلکه سیاسی است تا تحریم ها هست شرایط روز به روز بدتر می شود.
علی کریمی۳۴۰۷۶۷۸۱۲:۳۶:۴۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
جناب آقای سامان مهراد در یک انتخابات شفاف ، آزاد و رقابتی بدون شک مشارکت بالای 80 درصد رقم می خورد.
ناشناس۳۴۰۷۷۱۴۱۳:۰۲:۵۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
خوبه یه نویسنده محترم ، مشارکت کم در انتخابات را دیده..
ناشناس۳۴۰۷۷۷۲۱۳:۳۴:۱۷ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
فقط هم اقتصادی نبوده بستن اینترنت و نابود کردن کسب کارهای مردم با مالیات و فیلترینگ هم بوده
r d۳۴۰۷۸۲۱۱۴:۰۳:۲۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
یکی از بنیادی ترین مشکلات کشور که موجب بروز مشکلات دیگر مانند مشکلات اقتصادی و فرهنگی و سیاسی و ... شده نگرش اشتباه حاکمین به ارتباط حکومت و مردم است .
ناشناس۳۴۰۸۲۶۳۱۹:۳۳:۱۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
متاسفانه هنوز حاکمیت از بالا به مردم نگاه میکند و همچنان بدنبال نظام ارباب رعیتی است
ناشناس۳۴۰۷۸۷۲۱۴:۲۸:۴۱ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
با سلام تحلیل درست آن است که آرای باطله رو هم در تحلیل ببیند. وبررسی کند. باز هم خوبه کاهش مشارکت رو متوجه شدین.
ناشناس۳۴۰۷۸۹۴۱۴:۴۳:۲۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
با فرض اینکه استدلال شما درست باشد،یعنی مردم فقط به دلایل اقتصادی از وضع موجود ناراضی هستند، حال شما به این سوال جواب دهید دلیل اصلی وضعیت اقتصادی چیست؟
ناشناس۳۴۰۷۹۱۸۱۵:۰۰:۳۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
نتیجه مدیران نالایقی که در این دو سال خرابکاری کردند و فقط ادعا دارند
اکبر۳۴۰۷۹۳۷۱۵:۱۳:۲۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
برادر عزیز مشکل نا کارآمدی هست . در همه زمینه ها اقتصاد بهداشت آموزش و... و مردم هم نا امید شدن از اصلاح و حکمرانی وگرنه انتخابات ۹۴ و ۹۶ چرا این مردم آمدند چون هنوز ناامید نبودن .
ایرانی۳۴۰۷۹۷۸۱۵:۴۰:۵۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
یک دلیل کاهش مشارکت، ارتباط نداشتن با نمایندگان و نشناختن کاندیداها است. فرصت یک هفته ای تبلیغات خیلی کم است و تنها به نفع نمایندگان قبلی میباشد. مدت کم تبلیغات به ضررمشارکت عمومی است و به نفع نمایندگان شناخته‌شده قبلی است.
ناشناس۳۴۰۸۱۵۲۱۸:۰۷:۵۷ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
اگر دولتهاي قبل اين وضعيت اقتصادي را رقم زدند پس مجلس هاي قبل هم به همين اندازه و يا بيشتر مقصرند مجلس وظيفه نظارت بر عملكرد دولت را دارد و قدرت دارد تا دولت ناكار آمدي را حتي بر كنار كند
ناشناس۳۴۰۸۱۷۱۱۸:۲۲:۵۷ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
کشور وقتی به شرایط اقتصادی مناسب می رسد که تمام ایرانیان وارد میدان شوند. بنابراین هر وقت: هر شهروند ایرانی توانست کاندیدای مجلس شورای اسلامی و شورای شهر شود. هر مجتهد ایرانی توانست کاندیدای مجلس خبرگان شود(تشخیص اجتهاد به عهده مراجع تقلید و حوزه های علمیه باشد) هر رجل سیاسی ایرانی توانست کاندیدای ریاست جمهوری شود. حکومت در زندگی شخصی مردم دخالت نکرد حضور مردم با دل و جان منجر به بهبود وضع خواهد شد.
امیر۳۴۰۸۱۷۴۱۸:۲۳:۴۴ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
من به جای مردم نمی‌تونم نظر بدهم (و به نظرم نویسنده هم به جای تحلیل شاید بد نباشه یک نظر سنجی بکنن از یه تعداد قابل توجهی از مردم و بعد نتایج رو اگر قابل پخش بود بدون سانسور ارائه بدهند). اما در مورد خودم می‌تونم بگم که وقتی میبینم انتخابات به انتخابات دایره کاندیداهای قابل قبول کوچکتر و فیلتر شورای نگهبان تنگ تر میشه، وقتی می‌بینم در دولتها و ارگان‌های موازی با دولت به جای تخصص، «خودی» بودن مهمه، اون وقته که مبینیم اولا افراد زیادی نیستند که بخواهم بهشون رای بدهم و به فرض هم اگر رای دادم و به مجلس راه یافتند کار خاصی ازشون بر میاد، چون یه سری مصوبه‌هاشون رو دوباره شورای نگهبان ۱۲ نفره تصمیم میگره رد و اصلاح کنه (یعنی جای رای مردم تصمیم بگیره) و یه سری از اونهایی که میمونه هم میره یه نهاد انتصابی دیگه به اسم مجمع تشخیص مصلحت و جدیدا هم شورای سران سه قوه! یعنی رسما به بنده گفته که عملا خودم و نماینده‌ام تقریبا هیچ کاره‌ام فقط حضورم به درد یه نمایش میخوره که ازش بهره برداری بشه بگن دیدید تنور انتخابات چه گرم بود! که خوب تا یه جایی همراهی کردم اما دیگه به نظرم وقتشه حاکمیت و روسای نظام همراهی کنند اگر براشون مهمه. اگر هم مهم نیست که به نظرم نیازی به مطالبی از این دست نیست که چرا مشارکت پایینه چون مشارکت عملا بی‌معنی هست و شورای روسای سه قوه و اعضای شورای نگهبان هستند تصمیمات رو بگیرن سریع هم اجرا کنن الکی معطل مجلس و ... هم نشن :) فقط در انتها این رو هم بگم که ثمره این گزینشها و ترجیح خودی ها بر تخصص رو در سالهای گذشته داریم میبینیم و وضع معیشتی که می‌فرمایید بخش بسیار بزرگیش نتیجه همین هست. پس به نظرم به علت‌العلل پرداخته بشه بهتره البته اگر مصلحت اجازه بده.
ناشناس۳۴۰۸۲۵۷۱۹:۳۲:۰۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
اگر پدیده های اجتماعی مثل کاهش مشارکت را یک علتی ببینیم به خطا رفته ایم چون علت های بسیاری برای این کاهش وجود دارد یکی هم وضعیت اقتصادی برای اکثریت ولی مسائلی مثل عدم آزادی های سیاسی و اجتماعی و دخالت بی حساب و کتاب حاکمیت در زندگی شخصی مردم و ... و بهتر است حاکمیت به متخصصین حوزه علوم اجتماعی و جامعه شناسی اطمینان کند و کار تحلیل و تبیین این کاهش مشارکت را به آنها بسپارد و دست و بال آنها را در این زمینه باز بگذارد و نظریات آنها را امنیتی نکند تا یک شناخت جامع از این مسئله بدستش بیاید و الا این عدم مشارکت در انتخاباتی با شدت بیشتری خودش را نشان خواهد داد
ناشناس۳۴۰۸۴۰۱۲۱:۰۵:۴۱ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
فقط اقتصاد ومعیشت ،دیگه دوستی وطن واستقلال وعمل به وظیفه وحق انتخاب و....انگیزه های بزرگتر از ایمان به خدا که نیستند ،امام معصوم فرمود فقر ایمان را میبرد یا از همون در که فقر بیاد ابمان هم از همون در میرود ،مفاهیم وطن وازادی وانتخابات که از ایمان بالاتر نیستند
ناشناس۳۴۰۹۸۴۱۱۷:۱۰:۳۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
این دولت از نظر سیاسی انقلابی است اما برنامه های اقتصادیش نئولیبرالی یعنی بازار آزاد و همین فشار مضاعفی به مردم وارد می کند.
ناشناس۳۴۱۰۲۵۰۲۲:۴۱:۴۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
مشکلات لاینحل کشور از سال ۷۶ شروع شد که خاتمی رئس جمهور شد.
ناشناس۳۴۱۰۷۷۱۱۱:۵۲:۲۱ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
نمی دونم نویسنده ای که این مقاله رو نوشته کجا زندگی می کنه. ولی به نظر من تنها مولفه مشترک در بین تحریم کنندگان انتخابات **حس بدبختی** است و اتفاقا انها که غنی ترند افسرده ترند. اتفاقا کسانی که از همه فقیر تر بودند پای کار انقلاب ماندند .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  2. آیا این دو زن در آمریکا زلزله به پا می کنند؟

  3. دستور بسیج همه امکانات برای یافتن دختر ۲۴ ساله در میامی

  4. کنایه زاکانی درباره واگذاری ودیعه مسکن دوره‌های پیشین/ واکنش وحیدی به احتمال صدور گواهینامه موتور برای بانوان

  5. دستورالعمل دادستانی کل کشور درباره طرح نور به زودی ابلاغ می‌شود

  6. ساخت و ساز در پارک لاله با ورود شورای شهر متوقف شد

  7. ماجرای روغن‌های خام آفتابگردان/ خط قرمز سازمان غذا و دارو سلامت مردم است

  8. وزارت بهداشت: محموله روغن آلوده به سموم مجوز مصرف ندارد

  9. رئیس‌جمهور: منزوی کردن زنان را قبول نداریم

  10. مصرف انرژی کشور دو برابر استاندارد مصرف جهانی است

  11. دولت‌های غربی به دنبال ربایش نخبگان جوان هستند 

  12. سفیدشویان غرب  مشغول کارند

  13. بازگشت شاخص‌های پولی به پیش از تحریم

  14. دستور ویژه رئیسی برای حل مشکل اشتغال استان‌های دارای نرخ بالای بیکاری

  15. دختربچه ۱۰ ساله همبازی‌اش را سلاخی کرد

  16. بهادری: دولت در حوزه تسهیلات تکلیفی با کسی شوخی ندارد

  17. غربی‌ها قبل‌از عملیات وعدهٔ صادق به ما گفتند اگر می‌زنید، محکم نزنید!

  18. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی : حج به صحنه برائت از طواغیت تبدیل می‌شود

پربحث‌های هفته

  1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. حقوق خبرنگار جنجالی صدا و سیما چقدر است؟/ پاسخ «یوسف سلامی» به میزان درآمد ماهیانه خود

  4. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  5. چرا این همه بد اخلاقی؟

  6. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  7. درباره توبه تتلو

  8. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  9. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  10. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  11. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  12. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  13. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  14. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  15. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  16. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  17. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  18. تنوری که هنوز سرد است...

  19. ایثارگران را بدنام نکنید !

  20. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  21. لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  22. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  23. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  24. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

  25. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

پربحث‌های هفته

  1. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  2. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  3. چرا این همه بد اخلاقی؟

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  5. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  6. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  7. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  8. تنوری که هنوز سرد است...

  9. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  10. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  11. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  12. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

  13. پاسخ طحان‌نظیف به انتقادات روحانی از شورای نگهبان/ رقیب جدید قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم

  14. قوه قضائیه تصاویر و مستندات جدیدی از مرگ نیکا شاکرمی منتشر کرد

  15. دولت با نظام بانکی شوخی ندارد

  16. درخواست مهم ایران از طالبان درباره مهاجران افغان

  17. کنایه زاکانی درباره واگذاری ودیعه مسکن دوره‌های پیشین/ واکنش وحیدی به احتمال صدور گواهینامه موتور برای بانوان

  18. شناور سپاه از خط استوا عبور کرد/ اولین ماموریت در نیمکره جنوبی

  19. دیوید کامرون: اوکراین مجاز است با سلاح‌های انگلیسی، روسیه را بزند!

  20. ۲۳دلیل برای اثبات دروغ بی‌بی‌سی

  21. رئیسی: برخی به‌دنبال معامله بر سر موشک‌هایمان بودند/ به‌بهانه دورکردن سایه‌جنگ،برجام‌های ۲ و ۳ را دنبال می‌کردند

  22. کمال خرازی: اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم

  23. رئیسی: «وعده صادق» از نقاط عطف اجماع‌ساز میان مردم بود/ هیچوقت میز مذاکره را ترک نکردیم

  24. راستی‌آزمایی گزارش بی‌بی‌سی در مورد جزئیات مرگ نیکا شاکرمی

  25. "مصلحت قطعی" همچنان در انتظار تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام

آخرین عناوین