این افراد به هیچ وجه نباید موز بخورند + خواص موز

  4021213098

موز از میوه‌های خوشمزه و مقوی است که شاید فکر کنیم برای همه مناسب است. خواص موز بسیار زیاد است ولی با این حال برای تعدادی نیز مضر است.

این افراد به هیچ وجه نباید موز بخورند + خواص موز

میوه‌ها علاوه بر اینکه طعم بسیار دلپذیری دارند دارای خواص بسیاری نیز هستند. بنابراین از خواص موز نیز نمی‌توان غافل شد. اما می‌دانیم که افراد به دلیل شرایط متفاوت و برخی ویژگی‌ها، هر چیزی برایشان مفید نیست. هر کس بر اساس شرایط خود باید بداند که کدام مواد غذایی برای او مفید و کدام مواد غذایی برای او مضر هستند. در ابتدا از خواص موز صحبت خواهیم کرد.

خواص موز

خواص موز برای کمک به بهبود هضم و گوارش

فیبر موجود در موز به بهبود روند هضم، کمک فراوانی می‌کند. فیبرهای محلول و نامحلول موجود در موز نقش مهمی در سلامتی دارند. فیبر محلول به بدن کمک می‌کند تا سطح قند خون را کنترل کند و از شر مواد چرب مانند کلسترول خلاص شود. فیبر نامحلول مدفوع را نرم و اجابت مزاج منظم را آسان‌تر می‌کند. این موضوع به سلامت روده کمک کرده و باعث حفاظت در برابر باکتری‌های مضر ‌می‌شود.

نشاسته مقاوم، نوعی فیبر موجود در موز نارس است که یک پری بیوتیک‌ می‌باشد. پری بیوتیک‌ها از مرحله هضم فرار می‌کنند و به روده بزرگ شما می‌رسند و در آن‌جا تبدیل به غذای باکتری‌های مفید روده شما (پروبیوتیک‌ها) می‌شوند.

علاوه بر این، پکتین یا همان فیبری که هم در موز رسیده و هم در موز نارس وجود دارد، به جلوگیری از یبوست و نرم شدن مدفوع کمک می‌کند. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که پکتین به محافظت در برابر سرطان روده بزرگ کمک می‌کند.

خواص موز

بهترین منبع ویتامین ب۶

ویتامین B6 موز به راحتی توسط بدن شما جذب می‌شود. یک عدد موز متوسط می‌تواند حدود یک چهارم نیاز روزانه شما به ویتامین B6 را تامین کند. ویتامین B6 فواید زیادی برای بدن دارد. از جمله این فواید به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • تولید گلبول‌های قرمز خون
  • متابولیسم کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها و تبدیل آن‌ها به انرژی
  • متابولیسم اسیدهای آمینه
  • حذف مواد شیمیایی ناخواسته از کبد و کلیه‌ها
  • کمک به سلامت سیستم عصبی
  • ویتامین B6 همچنین برای زنان باردار مفید است، زیرا به رفع نیازهای رشد کودک کمک می‌کند.

دارای ویتامین سی

ویتامین C موجود در موز، بدن را در برابر آسیب سلولی و بافتی محافظت می‌کند. همچنین باعث افزایش جذب آهن در بدن می‌شود.

خواص موز برای بهبود خلق و خو

موز با تولید سروتونین، چرخه خواب، خلق و خو و استرس را بهبود بخشیده و به سلامت مغز کمک می‌کند.

خواص موز برای پوست

یک عدد موز متوسط حدود ۱۳ درصد از نیاز روزانه شما به منگنز را تامین می‌کند. منگنز به بدن شما کمک می‌کند تا کلاژن بسازد و از پوست و سایر سلول‌های شما در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.

خواص موز برای سلامت قلب

یک موز متوسط حدود ۳۲۰ تا ۴۰۰ میلی گرم پتاسیم دارد. این مقدار حدود ۱۰ درصد از نیاز روزانه شما به پتاسیم را تامین می‌کند. پتاسیم به سلامت قلب و فشار خون کمک می‌کند. علاوه بر این، موز سدیم کمی دارد. ترکیب سدیم پایین و پتاسیم بالا به کنترل فشار خون بالا کمک فراوانی می‌کند.

موز، منبع انرژی

موز حاوی سه قند طبیعی ساکارز، فروکتوز و گلوکز است که به شما انرژی فراوانی می‌دهد. به این ترتیب، موز، به ویژه برای کودکان و ورزشکاران، برای وعده صبحانه یا به عنوان میان وعده ظهر یا قبل و بعد از ورزش ایده‌آل است.

سرشار از کربوهیدرات‌

موز منبع غنی از کربوهیدرات است که عمدتاً به صورت نشاسته در موز نارس و قند در موز رسیده وجود دارد. ترکیب کربوهیدرات موز در طول رسیدن به شدت تغییر می‌کند. جزء اصلی موز نارس نشاسته است. موز سبز حاوی ۸۰ درصد نشاسته است. در طول رسیدن موز، نشاسته به قند تبدیل می‌شود و زمانی که موز کاملاً رسیده باشد، به میزان کمتر از ۱٪ می‌رسد.

رایج‌ترین انواع قند در موز رسیده ساکارز، فروکتوز و گلوکز است. بسته به رسیده بودن موز، شاخص گلیسمی (GI) نسبتاً پایینی بین ۴۲ تا ۵۸ دارد. محتوای بالای نشاسته و فیبر مقاوم در موز نشان دهنده شاخص گلیسمی پایین آن است.

خواص موز برای سلامت روده‌ها

بخش بالایی از موز نارس نشاسته مقاوم است که هضم نشده از روده شما عبور می‌کند. در روده بزرگ، این نشاسته توسط باکتری‌ها تخمیر می‌شود تا بوتیرات که یک اسید چرب با زنجیره کوتاه است را تشکیل دهد. اسید چرب بوتیرات اثرات مفیدی بر سلامت روده دارد.

سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی

موز منبع خوبی از چندین ویتامین و مواد معدنی مهم به ویژه پتاسیم، ویتامین B6 و ویتامین C است. موز سرشار از ویتامین B6 است. یک موز متوسط می‌تواند تا 33 درصد از نیاز روزانه بدن به این ویتامین را تامین کند. موز همچنین مانند بیشتر میوه‌ها منبع خوبی از ویتامین C است.

دوپامین موجود در موز اگرچه یک انتقال دهنده عصبی مهم در مغز است، اما از سد خونی مغزی عبور نمی‌کند تا بر خلق و خوی شما تأثیر بگذارد، بلکه به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند.

خواص موز

سرشار از آنتی‌اکسیدان

میوه‌ها و سبزیجات منابع عالی آنتی اکسیدان‌های‌ رژیمی هستند و موز نیز از این قاعده مستثنی نیست. آنها حاوی چندین نوع آنتی‌اکسیدان قوی از جمله فلاونوئیدها و آمین‌ها هستند. این آنتی‌اکسیدان‌ها با بسیاری از فواید سلامتی مانند کاهش خطر بیماری قلبی و دژنراسیون ماکولا مرتبط هستند.

خواص موز برای کاهش گرفتگی عضلانی بعد از ورزش

گاهی اوقات از موز به عنوان یک غذای عالی برای ورزشکاران یاد می‌شود. این موضوع تا حد زیادی به دلیل محتوای کربوهیدرات‌هایی است که به راحتی هضم می‌شوند. همچنین وجود پتاسیم و منیزیم موجود در موز به عنوان یک منبع مطمئن الکترولیت عمل می‌کنند.

خواص موز برای کاهش حساسیت به انسولین

مقاومت به انسولین یک عامل خطر مهم در چندین بیماری مزمن از جمله دیابت نوع ۲ است. مطالعات نشان می‌دهد که خوردن منظم نشاسته مقاوم ممکن است حساسیت به انسولین را بهبود بخشد و باعث می‌شود بدن شما نسبت به هورمون تنظیم کننده قندخون یا همان انسولین واکنش بیشتری نشان دهد.

خواص موز برای کاهش قندخون

خواص موز برای بهبود سطح قند خون

موز سرشار از فیبر محلول است. در طول روند هضم، فیبر محلول در مایع حل می‌شود و به شکل ژل در‌می‌آید. موز نارس‌ (سبز) همچنین حاوی نشاسته مقاوم است، که بدن شما آن ر‌ا هضم نمی‌کند. این دو نوع فیبر همراه با هم به تعدیل سطح قند خون بعد از غذا و تنظیم اشتهای شما کمک می‌کند.

با این حال، برای کسانی که دیابت دارند، خوردن مقدار زیادی موز در یک وعده ممکن است باعث افزایش بیش از حد قند خون شود، بنابراین بهتر است حتما با پزشک خود درباره مصرف موز یا مقدار مصرف آن مشورت کنید.

چه افرادی نباید موز مصرف کنند؟

موز میوه‌ای بسیار مغذی است که خواص فراوانی دارد. اما با این حال بعضی از افراد باید از خوردن موز خودداری کنند، یا در مصرف آن احتیاط کنند. این افراد شامل موارد زیر می‌شود:

  • افراد مبتلا به قند خون بالا
  • افرادی که میگرن دارند
  • افراد مبتلا به هایپرکالمی
  • افراد مبتلا به پوسیدگی دندان
  • افراد مبتلا به آلرژی ابروسیا
  • افراد مبتلا به آلرژی لاتکس
  • افراد دارای مشکلات تنفسی

این میوه برای گرم‌مزاجان ساکن اقلیم‌های گرمسیری باید با احتیاط مصرف شود، چون به خصوص در افراد با مزاج گرم و خشک ممکن است به افزایش حرارت و داغی بدن، خارش، حالت سنگینی در سر و بدن، بروز جوش‌های پوستی منجر شده و سبب تولید صفرا یا دم شود.

در نتیجه کسانی که مزاج گرم دارند احتمال حساسیت به این میوه در آن‌ها زیاد است یا باید از خوردن آن پرهیز کنند یا پس از مصرف موز یک خوردنی رو به ترش یا ملس همچون شربت سکنجبین یا کمی آبغوره یا آب انار میل کنند تا این عوارض به حداقل برسد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  14. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  21. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

آخرین عناوین