مردم هم مقصرند!

یوسف مشفق، گروه اجتماعی الف،   4021128058 ۸۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
مردم هم مقصرند!

1- در تقدیس «مردم» به‌قدری افراط کرده‌ایم که بدیهی‌ترین خطای آنان هم با تردید و انکار مواجه می‌شود. در فضای پوپولیستی جامعه ایران، «مردم» امری مقدس، عاری از خطا و دارای ساحتی قدسی ترسیم شده که در هر عرصه‌ای ذی‌حق و صاحب‌نظر بوده و می‌توان نظر آنان را به‌عنوان معیاری برای تشخیص حق و باطل قلمداد کرد و خروجی این تقدس‌زایی افراطی و اشتباه، تزریق توهم به بخش قابل توجهی از مردم - به‌خصوص طبقه متوسط - بوده است. مردم تصور می‌کنند که در هر عرصه‌ای صاحب نظرند، قضاوت اکثریت آن‌ها معیار تشخیص حق و باطل است، آنچه که می‌طلبند عین حقیقت است و باور دارند که همه راه‌ها باید به خواست و نظر و اراده مردم منتهی شود در صورتی که نباید اینگونه باشد.

2- جامعه ایرانی و همه ما در دام این «مردم‌گرایی» پوپولیستی گرفتار شده‌ایم. از سیاست‌مدار و کارگزار حکومتی‌اش گرفته تا اطرافیان‌مان نقطه‌ثقل صحبت‌هایشان مردم است و این چیزی جز عوام‌زدگی افراطی نیست. این فضاست که مردم را تا عرش بالا برده و آشکارترین خطاهایشان را نادیده می‌گیرد.

به ماجرای کلاهبرداری بزرگی که یک شرکت فروشنده تلفن همراه مرتکب شده بنگریم تا ابعاد این توهم دانایی جمعی و وسعت تعمیق پوپولیسم مشخص گردد. برخی در خطایی بسیار عیان، در هوس دست‌یابی به آخرین مدل‌های گوشی‌های آیفونی هستند که چه‌بسا یک بچه دبستانی هم بداند تهیه آن با 20 میلیون‌تومان، چیزی بیش از یک لطیفه با نمک نیست اما بخش قابل توجهی از همین مردم با تحریک و تبلیغ برخی سلبریتی‌ها برای برداشته‌شدن کلاهشان صف کشیدند و حالا به‌جای نگریستن در آینه و عبرت‌گرفتن از خطای خود، حکومت را مقصر می‌دانند! بسیاری می‌گویند که مردم تقصیری ندارند و این وظیفه حکومت بوده که زمینه‌های این کلاهبرداری بزرگ را از بین ببرد! اما تعهد به حقیقت ایجاب می‌کند که مقابل این عوام‌زدگی ایستاده و نوک پیکان انتقادات را به‌سمت مردم بگیریم. مردم هم مقصرند و بسیار بیش از آنچه که تصور می‌شود دچار نقصان‌اند و چرا حکومت باید جور این تقصیر را بکشد؟ وضوح این فقره کلاهبرداری اخیر کاملا قابل تشخیص بوده اما بخش قابل توجهی از مردم به انذارها توجهی نکرده و تصمیم به انداختن خود داخل چاه ویل گرفتند و برخی معتقدند که حکومت جواب این کم‌خردی مردم را بدهد!

3- این ماجرا و موارد بسیار دیگر، واقعیت جامعه ماست. بخشی از مردم ساده‌اندیش با رویاپردازی‌های کودکانه، سطحی‌نگر و غرور بیش از حد و توهم دانایی در این کشور و کنار ما زیست می‌کنند. آیا واقعاً می‌توان نظر و خواست بخشی از مردم را که برخی تصمیمات جمعی‌ و اظهاراتشان از این جنس ساده‌انگاری‌هاست، سرلوحه سیاست‌گذاری قرار داد؟

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۹۱۱۶۸۱۳:۵۸:۵۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
فقط مردم تقدیس نشدن .
ناشناس۳۳۹۱۲۰۷۱۴:۳۷:۵۸ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
تقصیر مردم سر جایش! آن ناظرین که مملکت را آب ببرد، ایشان را خواب برده، کجا قرار داشتند؟! احیانا بابت این نظارت بودجه و درآمد ندارند که بررسی بفرمایند چطور با این حجم از تبلیغات رسمی، کالایی زیر قیمت جهانی در ایران که ملت گوشت قربانی قیمت ها از کنترل خارج شده هستند، ارائه می گردد؟!
ناشناس۳۳۹۱۲۴۲۱۵:۰۷:۴۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
احتمال دارد به اسم یک شرکت کلاهبردار مقداری نقدینگی را جمع کرده ‌و مانند بورس سوزاندند
ناشناس۳۳۹۱۳۴۹۱۷:۰۲:۱۷ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
باید بررسی شود
ناشناس۳۳۹۱۳۶۴۱۷:۱۶:۱۸ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
دولت باید کاری کند که استفاده از تلفن همراه فقط کارایی تماس صوتی داشته باشد
حسین۳۳۹۲۳۱۰۱۴:۱۳:۴۳ ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
چه لزومی داره برادر؟! مثل 80 سال پیش تلگراف هم باشه کافیه!
mostafa.kamali95@yahoo.com۳۳۹۱۴۰۷۱۸:۱۶:۴۴ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
سلبریتی ها یا همان افراد مشهور برای تبلیغات باید از وزرات ارشاد مجوز بگیرند که آیا می توانند برای فلان محصول یا شرکت تبلیغ کنند یا نه
ناشناس۳۳۹۱۴۵۰۱۸:۵۹:۲۰ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
مردم مقصر اصلی هستن طمع و حرص عده‌ای از مردم انتها نداره _____
ناشناس۳۳۹۱۵۰۱۲۰:۰۰:۴۳ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
مردم مقصر هستن دولت روحانی گفت مردم همه چیز را به بورس بسپارند ! و افراد زیادی فریب خوردند و متضرر شدند حالا هم تعدادی سلبریتی برای این کمپانی تبلیغ کردند عده ای فریب خوردند و مالباخته شدند.
ناشناس۳۳۹۱۲۹۰۱۵:۵۸:۰۸ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
آیا توسط همون بقول شما ناظرین برای این کلاهبردار تبلیغ شده است؟ آیا ناظرین کارش را تایید کرده اند؟ آیا اصلا از کانال پیامرسانهای مورد قبول ناظرین جذب مشتری (کلاهبرداری ) شده است؟ آیا اصلا آنها که کلاه سرشان گذاشته شده است به قول و حرف ناظرین مورد خطاب شما اعتماد دارند؟
ناشناس۳۳۹۱۴۱۷۱۸:۲۵:۰۵ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
اگر شما کمی به معنای "ناظرين" دقت می‌کردید، اینهمه قلمفرسایی نیاز نبود.
ناشناس۳۳۹۱۴۹۰۱۹:۴۸:۵۸ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
در مرحله اول که در این کشور مردم هیچ گاه تقدیس نشده اند وگرنه این همه مار برخلاف نظر مردم انجام نمی شد و دیگران خود را وکیل وصی مردم نمی دانستند. دوم اینکه چرا نهادهای نظارتی و امنیتی یک بار این موسسه پر سر و صدا را بازخواست نکردند که چطور جنسی را پایین تر از قیمت جهانی می فروشد.این یک روش کلاهبرداری مرسوم است که مردم فریبش را می خورند ولی پلیس که تخصصی دارد باید جلوگیری می کرد.
ناشناس۳۳۹۱۶۳۸۲۲:۴۴:۰۱ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
مردم خیلی تقدیس می شوند همه از روی صداقت یا به خاطر جمع کردن رای مردم یا جلب توجه مردم به خودشان از مردم تعریف می کنند
ناشناس۳۳۹۱۵۱۲۲۰:۱۲:۰۱ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
وزیر ارتباطات تدابیری در نظر بگیرند که از تلفن همراه فقط بشود استفاده تلفنی شود مردم ما نشان داده اند که ظرفیت لازم را ندارند
ناشناس۳۳۹۱۵۸۳۲۱:۲۷:۴۴ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
‏اگر یک ماه بعد از شروع فعالیت کوروش کمپانی،جلوی فعالیتش گرفته میشد همین کسانی که با کله رفتند پولشونو تقدیم کردند چی میگفتند؟ آفرین!بازم دسته جمعی تو اینستا و واتساپ برای هم مطلب می فرستادند که یه شرکت می خواست موبایل ارزون به مردم بده ولی اینا نذاشتند تا تو انحصار خودشون بمونه!!!!
ناشناس۳۳۹۱۷۶۶۰۶:۳۴:۴۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
دقیقا همین حرفها گفته میشد
ناشناس۳۳۹۱۲۱۱۱۴:۴۲:۲۲ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
در سفر کربلا در سال گذشته به چشم خود دیدم دست تمام جوانان و نوجوانان عراقی گوشی آیفون بود. حالا وقتی تهیه نیازهای ابتدایی که در تمام دنیا امری عادی است در ایران تبدیل میشود به حسرت جای تعجب نیست که مردم برای بدست آوردن گوشی محبوب خود دست به هر کاری بزنن.
ناشناس۳۳۹۱۲۶۹۱۵:۲۸:۳۳ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
تهیه نیازهای عادی در تمام کشورها عادی نیست لطفا تحقیق بفرمایید: در کره جنوبی کمبود شغل هست و جوان ها لقب جهنم کره را به کشور خودشان داده اند - در ژاپن ایستگاه مترو توکیو اگه بروید شب ها پر از کارتن خواب است - آمریکا پر از چادرنشین و کارتن خواب است می توانید فیلم های آن را در اینترنت ببینید - عربستان شهرهای فقیر نشین زیاد دارد - بقیه کشورها هم همینطور ...
ناشناس۳۳۹۱۳۱۱۱۶:۲۴:۴۰ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
آقا این اطلاعات کی به شما ؟ چقدر سفر خارجه رفتید؟ توی ژاپن به اندازه ایران خفت گیری هست؟ ب
ناشناس۳۳۹۱۵۱۶۲۰:۱۴:۳۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
کره جنوبی بر اساس آمار جهانی یکی از کشورهایی که درصد جوانانی که قصد مهاجرت دارند در آن بسیار بالا است و دلیل آن مشکلات فراوان زندگی است
ناشناس۳۳۹۲۴۹۶۱۶:۱۱:۵۵ ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
هر موضوعی شاخص دارد اشتغال شاخص دارد درآمد سرانه و فقر شاخص دارد چرا نمی خواهید یا نمی توانید با شاخص حرف بزنید ! شاخصهای کشورهایی که مثال زدید را با ایران مقایسه کنید !
ناشناس۳۳۹۱۳۲۵۱۶:۳۵:۳۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
یعنی در عراق با متوسط حقوق 500 دلاری همه آیفون به دست هستند نسبت به حقوق متوسط 300 دلاری ایران؟!!! والا تقریبا همه کشورها اینقدر هم برای آیفون دست و پا نمی شکنند
ناشناس۳۳۹۱۳۵۲۱۷:۰۴:۳۳ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
وقتی 43 درصد بازار موبایل جهان را دارد یعنی متوسط از ر دو نفر یک نفر!
ناشناس۳۳۹۱۴۴۶۱۸:۵۷:۲۳ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
متوسط حقوق 300 دلار؟ از کجا آورده ای؟
ناشناس۳۳۹۱۴۰۴۱۸:۰۹:۴۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
تو خود آمریکا دست همه آمریکایی ها اپل نیست یباره بگید وضع عراقی ها از آمریکایی ها هم بهتر شده دیگه.
ناشناس۳۳۹۱۸۷۸۰۸:۴۱:۰۱ ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
پس این همه ماشین های کره ای و ژاپنی و اروپایی و آمریکایی رو با اندک حقوق ناچیز در عراق می خرن. پس چرا مردم ما نمی تونن یک ماشین مناسب بخرن؟
ناشناس۳۳۹۳۱۹۲۱۲:۰۱:۱۳ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
با عرض پوزش از برادران مهمانواز عراقی عزیز در اربعین. عراق یک کشور مصرفی است تولیدی ندارد همانطور که ماشین ژاپنی میخرن؛ پراید و پنیر و کاشی و... ایرانی هم میخرن . آمریکا و غرب نفت را استخراج و تاراج میکنن بالاخره مقداری هم را برا مصارف مردم عراق می‌مانه. چقدر زیر ساخت کار شده؟ هیچ, جادها را ببین,گاراژ کربلا از 20 سال پیش تا حالا هنوز خاکیه وگرد و خاک ماشینها آدم را خفه میکنه .
ناشناس۳۳۹۱۳۳۰۱۶:۳۹:۳۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
نمی‌فهمم چرا بعضی‌ها در هر شرایطی خود را وکیل وصی حکومت می‌دانند. اصلا کلاهبرداری چه ربطی دارد به پوپولیسم و تقدیس مردم!!! حرف ایشان این است که آیفون ۲۰ میلیونی منطقی نیست؟ مگر آیفون را همان لحظه تحویل مردم می‌داده که منطقی نباشد. چطور سود ۳۰‌ درصدی منطقی است؟ در ثانی اگر اینقدر واضح بوده این همه دستگاه عریض و طویل نظارتی کجا بودند؟
ناشناس۳۳۹۱۴۴۹۱۸:۵۸:۴۳ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
دروغگو به راحتی طمعکار را فریب میدهد. مردمی که طمع کردند و به راحتی فریب یک دروغگو را خوردند. مردم دنبال پول در اوردن از مسیر راحت بودند و فریب خوردند، وگرنه ادم عاقل متوجه میشه که وقتی آیفون 100 تومنی را با 20 تومن میشه خرید حتما یه کاسه ای زیر نیم کاسه هست، مال خودت را خوب نگهدار و همسایه را دزد نگیر
ناشناس۳۳۹۱۶۶۶۲۳:۵۷:۲۴ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
بهتر است بگوییم که مردم هیچوقت تقدیس نشده اند .چون حتی اگر نظر مردم مهم بود، جامعه و کشور ما اینقدر مشکلات ابتدایی نداشت.
ناشناس۳۳۹۲۲۱۹۱۳:۳۰:۴۲ ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
اینستاگرام که آمد بعضی مردم چه راحت دین و ایمان و ...همه چیز را به باد دادند.. تقصیر کسی هم جز خود مردم نیست حرص و طمع ... اگر نگاهی به اطراف بیندازی می بینی بعضی فقط می دوند و سیرایی ندارند چشم تنگ مرد دنیا بین را یا قناعت پر کند یا خاک گور...
ناشناس۳۳۹۱۱۷۷۱۴:۰۸:۱۵ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
چطور این همه سیستم های امنیتی تراکنش های سنگین این کلاهبردار را رصد نکرده اند !؟
ناشناس۳۳۹۱۲۰۱۱۴:۳۳:۳۲ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
شرکت رسمی و قانونی بوده و مجوز های لازم را برای فعالیت داشته . دلالها هم در کشور بیداد میکنند و مردم گفتند شاید این بار دلالها نباشند و البته مردم طمع کردند .
ناشناس۳۳۹۱۴۵۲۱۹:۰۱:۲۴ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
مگه نمی گویید سرباز فراری بوده چطوری اجازه تاسیس شرکت گرفته
صمصام۳۳۹۱۱۸۴۱۴:۱۴:۰۰ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
مردم مقصرند .... ربطی به کسی نداره
ناشناس۳۳۹۱۱۸۵۱۴:۱۴:۲۰ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
ببینید با فرهنگ این کشور چه کردید که مسئله جوانها شده داشتن آیفون بعد اینهمه ادعا در مورد معنویت داریم
ناشناس۳۳۹۱۵۲۱۲۰:۱۷:۴۷ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
در خود امریکا صف میکشند برای خرید آیفون یا برخی محصولات که نظام سرمایه‌داری با قدرت رسانه‌ای آن را چنان تبلیغ میکند که جوانان با دیدنش دهانشان آب میفتد پس ربطی به فرهنگ ایران ندارد بلکه در ایران این ضعف فرهنگی کمتر است. در ایران بسیاری از جوانان اینقدر عاقل هستند که اصلا توجهی به آیفون و امثال آن نمیکنند چه اینکه به طمع آن گرفتار چنین کلاه‌بردارهایی شوند
ناشناس۳۳۹۱۱۸۶۱۴:۱۶:۰۰ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
اگر مردم دیدگاه انتقادی داشتند اهل تفکر بودند و ... آیا چنین وضعی میتونست ادامه پیدا کنه
یک ایرانی۳۳۹۱۱۸۸۱۴:۱۸:۰۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
هنوز که انتخابات انجام نشده ، مردم بد شدند . آقای نویسنده هم که شامل مردم نمی شوند!
ناشناس۳۳۹۱۳۲۷۱۶:۳۶:۳۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
همه مثل هم هستید حال یک کمتر یکی بیشتر
ناشناس۳۳۹۱۱۹۰۱۴:۱۹:۴۸ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
موافقم . تجربه موسسات مالی با وعده سودهای آنچنانی پیش روی همه بود.
مصطفی۳۳۹۱۱۹۲۱۴:۲۱:۱۳ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
واقعا درسته احسنت . مردم ما خیلی بد عادت شدن وقتی در کاری سود می کنند غرور می گیرن که کار خودمون بوده ولی وقتی ضرر می کنند به جای اینکه از اشتباهشون درس عبرت بگیرند می افتن دنبال فرافکنی که دولت و نظام مقصره و باید ضرر ما رو جبران کنه در حالیکه نباید از بیت المال طمع کاری و اشتباهات عده ای ساده اندیش رو جبران کرد . همین مردم و هیجانات شون یکی از عوامل اصلی تورم در بعضی کالاها مثل مسکن و خودرو و طلا و دلار هستن . چرا ربع سکه باید 4 میلیون حباب داشته باشه و قیمت خودرو اینقدر کاذب بالا بره . چون عده ای فرصت طلب از جوگیری مردم سواستفاده می کنند و هر قیمت غیرواقعی می ذارند مردم می خرند
ناشناس۳۳۹۱۴۱۰۱۸:۱۹:۴۹ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
یک کشور وقتی میتونه ادعای تامین امنیت داشته باشه که بتونه از مردم کشورش در برابر همه نوع خطر و تهدیدی محافظت کنه. بخشی از خطرات، همین خطرات در حوزه کسب و کار و اقتصاد هست.
ناشناس۳۳۹۱۷۷۰۰۶:۳۷:۵۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
بدون همراهی مردم دولت چطور میتونه امنیتشان را تامین کنه؟
ناشناس۳۳۹۱۱۹۳۱۴:۲۱:۳۹ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
مردم و مسئول فرقشون چیه؟ اونم قبل از اینکه مسئول بشه مردم بوده .
ناشناس۳۳۹۱۳۰۹۱۶:۲۴:۰۰ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
چطور موقع اشتباه مسئولین این حرف رو نمیزنید؟
ناشناس۳۳۹۱۱۹۴۱۴:۲۱:۴۰ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
واقعا توی این یک زمینه بیشتر از همه خریدارها مقصرن.
ناشناس۳۳۹۱۱۹۹۱۴:۲۷:۲۸ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
نه دیگه جناب مشفق مغلطه نفرمایید خواست مردم خرید محصولات مورد نیازشون با قیمت‌های منصفانه ست اونی که خلاف نظر و خواست مردم واردات کالا رو ممنوع میکنه شرايط رو برای مردم سخت میکنه و زمینه کلاهبرداری رو فراهم میکنه
ناشناس۳۳۹۱۲۰۰۱۴:۲۹:۱۴ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
پس اینهمه واحدهای نظارتی و امنیتی را با انهمه بودجه و تشکیلات عریض و طویل تعطیل کنید و هم خیال مردم را راحت کنید!فقط میشه لطفا بگید نقش نهادهای نظارتی در این میان تا کنون چه بوده است! چرا به مردم هشدار های لازم داده نشده چرا جلوی تبلیغات گرفته نشده ! چرا با رسانه ها و ماهواره های داخلی مجری تبلیغات برخودی صورت نگرفته؟راستی چرا از این مسائل عجیب در کشورهای دیگر اتفاق نمیافتد؟ وقتی فضای کسب و کار شفاف نیست و هرکی بهر کی هست وقواعد بازرگانی و دادو ستد ازاد محترم شمرده نشده ورانت خواران و ویژه خواران با ابزار پول و قدرت بر بازار تسلط داشته و با پول و نفوذ و اعمال قدرت هر کاری دلشان بخواهد انجام داده و احدی هم از واحدهای نظارتی و اینهمه دستگاهها ی عریض و طویل با انهمه بودجه و امکانات و پرسنل هیچگاه ازشان حساب و کتاب کشیده نمیشود و مجازاتی برایشان وجود ندارد در این وضعیت گرانی و تورم و فاجعه اقتصادی که پول و سرمایه مردم روز به روز بی ارزش تر میشود امثال این کمپانی ها هر لحظه پشتک و وارو زده و مردم را بنوع جدیدی فریب میدهند! الان هم با این نوع مقصر جلوه دادن مردم و فرار به جلو که دیگه شرایط برای کلاه برداران نورعلی نور است و حسابی هم ذوق مرگ شده اند !
ناشناس۳۳۹۱۲۰۴۱۴:۳۶:۲۳ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
وقتی آیفون که دم دستی ترین گوشی با ساده ترین روش های خرید در خارج از ایران، در اینجا نماد لاکچری بودن می شود نتیجه میشه این کلاهبرداری ها حکومت و مردم هر دو به نحوی مقصرند.
عمران۳۳۹۴۴۴۲۱۹:۵۱:۳۷ ۱۴۰۲/۱۲/۱
آن هم فقط بخشی از مردم. اتفاقا بسیاری از مردم همانموقع هم متوجه بودند که چنین وعده ی پیشفروش غیر عقلانی است. حالا هم مساله ای نیست، آنها که مالشان را باختند دستشان داغ میشود از این به بعد عقل به خرج میدهند فریب وعده های غیر منطقی را نمیخورند.
ناشناس۳۳۹۱۲۰۹۱۴:۴۰:۵۱ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
یک کلاهبرداری نجومی دیگر از مردم در سایه این همه سازمان های نظارتی و بازرسی برای اینکه یک کالای مصرفی بنام آیفون تبدیل به یک کالای لوکس شده وضعیت مشابه در زمینه خودروهای خارجی که داشتن آن به عامل فخر فروشی به مردم عادی تبدیل شده
رادمهر۳۳۹۱۶۹۲۰۰:۴۱:۰۵ ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
اولا تبلیغات اینا از کانال های مجازی و غیر معتبر بوده دوما اگه دستگاه نظارتی جلوی فعالیت این شرکت رو می‌گرفت دقیقا شما و امثال شما الان یه اعتراض دیگه ای از آستین درمیاوردید که اینا نمیزان جنس ارزون دست مردم برسه و انحصار فروش خودشون بشکنه درسته
یک همشهری۳۳۹۱۲۱۰۱۴:۴۱:۲۳ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
اولا دستگاههای نظارتی ( مثل اتحادیه صنف فروشندگان تلفن همراه ) که میدانند قطعا چنین قیمتی غیر واقعی است باید یا جلوگیری میکردند و یا از طریق رسانه همگانی هشدار عمومی به مردم صادر میکردند ( که نکردند ) بعد هم سلیبریتی ها که تبلیغ مفت و مجانی برای شرکتی انجام نمیدهند ، باید تبلیغ کنندگان بازداشت و اموالی که از این شرکت دریافت کرده اند به نفع مالباختگان از آنان مسترد شود .
اسدی۳۳۹۱۲۱۷۱۴:۴۴:۱۷ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
قیمت ایفون ۱۳ در تمام دنیا حدود بیست میلیون می باشد . دولت مقصر است که اجازه واردات مدل های جدیدتر را نمیدهد
آرش۳۳۹۱۲۳۰۱۴:۵۷:۰۹ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
کوچکترین تراکنش ها رصد میشه که مبادا کسی یارانه ای بگیره که حقش نیست !!! چطور تراکنشات این نامحترمان رصد نشده ، و یا شده و افشای آن به صلاح نبوده و کاسه خیلی ها را خالی میکرده .
امیر۳۳۹۱۲۷۴۱۵:۳۷:۵۸ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
من قبول دارم مردم هم مقصر هستند ولی مقصر اصلی نیستند. در حد چند هزار میلیارد تومن تراکنش اتفاق افتاده و کمپانی از 100 جای متفاوت تبلیغ کرده. اگه قراره فقط مردم مواظب جیبشون باشن دستگاه های نظارتی رو جمع کنیم که بیت المال رو بیشتر از این حروم نکنن.
ناشناس۳۳۹۲۳۵۵۱۴:۳۹:۳۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
دویست هزار نفر فریب خورده این شرکت در مقابل هشتاد و پنج میلیون جمعیت دقیقا میشه یک چهارصد و بیست و پنجم کل جمعیت ایران. به چه حقی به خودتون اجازه میدید مردم را زیر سوال ببرید؟
ناشناس۳۳۹۱۲۸۸۱۵:۵۵:۲۹ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
نظر اکثریت الزاما به درست ترین راه منجر نمیشه نکته غیر بدیهی ای نیست. نکته اینه راهکار جایگزین به جای دموکراسی و نظر اکثریت چیه ؟
ناشناس۳۳۹۱۳۵۱۱۷:۰۳:۵۷ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
مقاله گفته بیش از حد نگوئید نظر مردم نظر مردم نگفته دموکراسی نباشد
ناشناس۳۳۹۱۵۲۵۲۰:۲۱:۱۹ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
جمهوری اسلامی بهترین جایگزین است یعنی نظر اکثریت اما در چارچوبی که آفریدگار جهان بیان کرده که علمش بی‌حد و بی‌نقص است
علی۳۳۹۱۳۲۸۱۶:۳۸:۱۷ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
مقصر مردمی هستند که تشنه گوشی آمریکایی هستند.
ناشناس۳۳۹۱۴۹۶۱۹:۵۶:۰۰ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
الان شما گوشی وطنی دستته؟؟!!
ناشناس۳۳۹۱۵۳۵۲۰:۲۷:۴۱ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
شیفته کیفیت هستند ربطی به کشورش ندارد.
ناشناس۳۳۹۱۷۷۵۰۶:۴۱:۳۸ ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
گوشیهای با کیفیت بیشتر و کارایی راحت‌تر از آیفون هم هست اما مردمی که با فریب تبلیغات تشنه فلان گوشی هستند تا از قافله در آینه عکس بگیران عقب نیفتند کم نیستند
ناشناس۳۳۹۱۳۳۵۱۶:۴۴:۳۸ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
پولها مگه نباید به حساب یا حساب های بانکی تو ایران بره؟ چرا مثل همه بانک ها دنیا حساب های با پولهای عجیب غریب رصد نمیشه توضیح از دارنده حساب بخوان...
ناشناس۳۳۹۱۵۲۳۲۰:۲۰:۰۲ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
شما اگر در بسیار از کشورهای دنیا چند ترکشن مشکوک داشته باشید بلافاصله از حراست بانک جهت ادا توضیحات باید مراجعه کنید و در نهایت نهاد ناظر بر پولشویی به شدت مراقب گردش های نامتعارف بانکی است.
ناشناس۳۳۹۱۳۵۹۱۷:۱۱:۱۰ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
در كشور تجربه كلاه برداري شركتها سالها است كه رخ داده لذا نهادهاي ذيربط ميبايستي مردم را حداقل آگاه مي كردند
ناشناس۳۳۹۱۳۸۳۱۷:۲۸:۵۷ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
این همان ملتی هستند که شعار مرگ بر آمریکا می دهند و دوست دارند آیفون آمریکایی داشته باشند
ناشناس۳۳۹۱۳۹۹۱۷:۵۷:۳۹ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
الان اینو داری میگی که بگی مردم نمی فهمند و نباید اختیار را به آنها سپرد. درست میگی پس چرا این همه انتخابات انتخابات میکنید؟
ناشناس۳۳۹۱۴۰۰۱۷:۵۸:۳۲ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
مردم ما بسیار هیجانی هستند و راحت گول می خورند
ناشناس۳۳۹۱۴۳۳۱۸:۴۷:۰۷ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
بر فرض که حدف شما درست و مردم مقصرند. اما افزایش دانش و آگاهی مردم مگر بخشی از وظایف حکومت نیست؟ مگر تلاش در بالا بردن خرد جمعی و قدرت تصمیم گیری آن هم با در اختیار داشتن این همه تریبون و صدا و سیما و رسانه و امامان جمعه و سیستم آموزشی و ..... کمترین چیزی نیست که باید از حاکمیت توقع داشت؟ مگر اینکه اقرار کنید که این همه ابزار در دست حاکمیت پیش مردم مخاطب ندارد که آن نیز مساله دیگری خواهد بود.
سینا۳۳۹۱۴۴۸۱۸:۵۸:۰۴ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
ای مردم طماع .... !!
پیمان۳۳۹۱۴۷۴۱۹:۲۹:۰۱ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
ساده اندیشی مردم درست اما مراجع نظارتی کجا بودند که این تخلف را ندیدند ؟
ناشناس۳۳۹۱۴۷۶۱۹:۳۰:۵۵ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
مردم مقصرند ! ---------------- اگر جايي اشكال باشد مردم مقصرند و اگر جايي پيروزي و موفقيتي و گشايشي باشد از آن ِ مسئولان است !!
ناشناس۳۳۹۱۴۸۴۱۹:۴۱:۵۳ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
بهترین و منصفانه ترین متنی که تا کنون در الف خواندم همین متن بود.واقعیت این است که شماری بزرگ از هموطنان دچار توهم شدیدی هستند و به قدری هم در رویاهای کودکانه و توهمات دانایی و غرور کاذب و حرص و طمع خود غرق هستند که حتی در زمان معاملات تجاری هم به واقعیات اقتصادی و آنچه که عملا جلوی چشمان هست کمترین توجهی نمی کنند.سئوال این است که چرا فردی از مشتریان این شرکت از خود نپرسیده که دلیل عرضه گوشی آیفون به یک سوم قیمت بازار در چیست؟واقعا نیت و قصد واقعی این شرکت از عرضه موبایل آیفون با قیمتی پایین در چه عاملی بود جز کلاهبرداری میلیاردی از مشتریان خود؟نکته جالب اینجاست که اکثر خریداران این شرکت از قشر جوان بوده و ادعای زیرکی و دانایی و سواد هم دارند.در حالیکه همین کلاهبرداری به وضوح نشان می دهد که شماری بزرگ از اقشار جوان ایرانی در حد یک بچه 10 ساله هم عقل و شعور و منطق اقتصادی ندارند و هر آدم کلاهبرداری با حداقل سواد و مهارت می تواند به راحتی سرشان کلاه بگذارد و جیب آنها را تا ته آن بزند.در پایان هم باید گفت که پلیس و نیروی انتظامی کشور هم هر چند وقت یکبار و گاهی ماهی یکبار به تمام مردم کشور پیامک هشدار آمیز در مورد کلاهبرداران و معاملات مشکوک می فرستد.پس این نکته که دستگاه های نطارتی به مردم اطلاعی در زمینه کلاهبرداران نمی دهند حرف دروغ و چرندی هست.لطفا گناه حرص و طمع و توهمات برخی از مردم حریص کشورمان را به گردن سازمان های نظارتی نیاندازید.
ناشناس۳۳۹۱۴۸۹۱۹:۴۸:۳۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
مردم هم مقصرند.البته!!!!!
ناشناس۳۳۹۱۴۹۷۱۹:۵۶:۳۸ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
خواهشا توضیح دهید که این شرکتی که کلاهبرداری کرده با این حجم پول نباید مالیات پرداخت کند؟مسلما بخاطر جلوگیری از فرار مالیاتی تحت رصد دولت و وزارت دارایی بوده،پس جناب مشفق مغلطه کاری نکنید. نیروهای نظارتی از مالیات مردم حقوق می‌گیرند تا مراقب مردم و اموال مردم باشند.
ناشناس۳۳۹۱۵۲۰۲۰:۱۷:۰۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
اصولا فلسفه وجودی حکومت نظارت بر روابط حاکم در بازار است و مالیاتی که مردم پرداخت می کنند بابت همین نظارت هایی است که حکومت قرار است انجام دهد، ریشه کاهش مشارکت مردم در انتخابات ها همین تلقی نویسنده مقاله است که اعتقادی به نهادهای حکومتی ندارد و معتقد است مردم خود مسئول امنیت خود هستند.
ناشناس۳۳۹۱۶۲۷۲۲:۱۵:۵۱ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
طمع بخشی از طبیعت انسان است و منشا بسیاری از خطاها اما دلیلی برای تخطئه مردم نیست. هرکلاه برداری در بستری از خلاء های سیستمی، اعم از رویه ها، مقررات و ... رخ میدهد
ناشناس۳۳۹۱۷۱۶۰۱:۲۱:۵۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
در همین کامنت ها هم کاملا روشن است ک عده ای از مردم توقع دارند حکومت در هر صورتی به داد انها برسد.. واقعا عده ای از مردم که خود را زرنگ تر میدانند باعث میشوند هم خودشان هم مردم عادی را به ضرر بکشانند.. به قول معروف پشت هر پیشنهاد اغواکننده ای یک حقه کثیف خوابیده.. اگاه باشید حکومت نمیتواند با این مدل رفتار جلوی ضرر شما را بگیرد چون کلاهبردار بالاخره ی راهی برای دور زدن قانون پیدا میکنه و اینکه قانون تابعی از رفتار شماست پس زمانی وارد میشود که شاکی شوید .
ابراهیم۳۳۹۱۷۲۹۰۲:۲۱:۲۰ ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
چطور وقتی برخی مقامات حکومتی مردم رو تشویق به سرمایه گذاری در بورس کردن و بعدش اون کلاه گشاد سر مردم رفت باز هم مردم رو مقصر نشون دادید؟
ناشناس۳۳۹۱۸۱۶۰۷:۴۷:۴۸ ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
تماما تقصیر مردم هست ، چون اگر مردم مطالبه گر بودند و هرچیزی نامربوطی را قبول نمیکردند اینطور نمیشد هیچکدام از آنان که پول دادند و مثلا یکنفر 93 موبایل پول داده و خریده است بچه نبودند که گول خورده باشند، فقط در جائیکه منافع خودشان هست خوبست و هروقت منافعشان لطمه میبیند مطالبه میکنند و دنبال مقصر میگردند
ناشناس۳۳۹۱۸۹۵۰۸:۴۶:۴۲ ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
هزینه طمع مردم رو خودشون باید بدن .اون روز که صف خرید تشکیل میدن چرا از نهاد نظارتی انتقاد نمیکنن ولی امروز که باختن یقه نهاد رو گرفتن؟ نهاد نظارتی کلی اخطار راجب کلاهبرداری توی گوشیها ارسال میکنه .تا روز کلاهبرداری همه خودشون رو عاقلتر و کارشناستر از نهاد و حکومت میدونن اون وقت که سرشون کلاه میره میا میگن نهاد نظارتی کجا بود
ناشناس۳۳۹۲۳۶۴۱۴:۴۴:۴۴ ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
خیر. دادگاه باید اموال تمام سلبریدیهایی که تبلیغ کردند را مصادره کنه و خسارت مالباخته ها را از اون ناحیه پرداخت کنه تا یکبار برای همیشه این سلبریدی بازی تو این مملکت جمع بشه.
ناشناس۳۳۹۱۹۶۸۰۹:۵۳:۳۳ ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
حکومت وظیفه ش چیه ؟ حکومت مردمی کارش اینه خواسته اکثریت مردم را عملی کنه .مگه شما واردات ایفون رو ممنوع نکردین چطور من کارگر ۵ ماه حقوق نگرفتم سر تایم مالیات و ازم کم میکنید ولی این اقا با این حجم از تراکنش باید بچرخه نظارت کجا بود نخیر مردم مقصر نیستن وقتی اینقدر برای مردم مشکل درست کردین که خریدن یک گوشی بر ای مردم شده ارزو خونه و ماشین و شغل به کنار
ناشناس۳۳۹۱۹۶۹۰۹:۵۳:۴۴ ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
مردم به دولت مالیات می دهند که بر روند فعالیت های اقتصادی نظارت داشته باشد مجوز فعالیت صادر کند بر مجوزها نظارت داشته باشد و در صورت تخلف انها پاسخگو باشد و کاستی خود در اشتباه در صدور مجوزها یا نظارت ناکافی را جبران کند. با متخلفان برخورد کند و کسانی که بدون مجوز فعالیت می کنند جلوی فعالیت انهارا بگیرد.قرار نیست مردم برای هر خرید خود به دولت اطمینان نداشته باشند و خود دنبال تحقیق و تفحص بروند .
ناشناس۳۳۹۲۰۷۵۱۱:۲۶:۰۱ ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
اونی که خلاف نظر و خواست مردم واردات کالا رو ممنوع میکنه شرايط رو برای مردم سخت میکنه و زمینه کلاهبرداری رو فراهم میکنه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  2. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  3. برای این عکس شما تیتر بزنید

  4. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  5. امکان آزادی مشروط بابک زنجانی وجود دارد

  6. علت رشد اقتصادی کشور چیست؟

  7. مدرسه یا بازار؟!

  8. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

  9. نتانیاهو و کابوس حمله به رفح

  10. حمایت زاکانی از طرح نور پلیس

  11. زاکانی: برای کمک به طرح نور پلیس کاملا آماده هستیم

  12. پلیس آمریکا حجاب معترضین را به زور برداشت

  13. دشمن حتما در عرصه اقتصادی ناکام خواهند ماند/مسئولان اجازه ندهند کارخانه‌ای تعطیل شود

  14. قوه قضاییه کانون مبارزه بی‌امان با فساد است/ جنس جمهوری اسلامی فسادستیز و فساد ناپذیر است

  15. دستگیری سارقین زورگیر باهوشیاری واحد گشت عملیات

  16. اقدامات قوه قضائیه درباره ماجرای صدیقی / واکنش اصلاح‌طلبان به سخنان اخیر مهدی نصیری/ تک و پاتک رسانه‌های دولت و مجلس

  17. آخرین وضعیت سعید آقاخانی و توضیحاتی درباره ادامه «نون‌خ»

  18. وقتی در بزرگراه سرعت خود را بی دلیل کم می کنید

  19. قالیباف: جوانان و نوجوانان اندیشه مطهری را چراغ راه خود قرار دهند

  20. واریز«هدیه روز معلم»به حساب فرهنگیان؛ امشب/ پرداخت معوقات حق‌التدریس‌ها تا ۲ هفته دیگر

  21. شرایط دریافت مهریه بعد از طلاق

  22. تغییر نام استقلال در حال بررسی است/ واگذاری سرخابی‌ها این هفته نهایی می‌شود

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. من عجله ندارم!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  9. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  10. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  11. دور باطلی که تمامی ندارد!

  12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  13. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  14. برای این عکس شما تیتر بزنید

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  17. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  18. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  19. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  20. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  21. سقوط در آغوش پهلوی!

  22. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  23. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  24. امکان آزادی مشروط بابک زنجانی وجود دارد

  25. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

آخرین عناوین