مصر در آستانه انفجار؟!

گروه جهان الف،   4021126055 ۲۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

مصر در محیط پیرامونی خود به واسطه اوج‌گیری تنش و بحران ها با وضعیت وخیمی رو به رو است. تشدید درگیری های مصر با اتیوپی و البته افزایش ناامنی در کشورهای لیبی و سودان و اوج گیری جنگ غزه که تبعات زیادی را در ابعاد مختلف برای نظام حکمرانی مصر به همراه داشته، عملا مصر را در آستانه یک انفجار بزرگ قرار داده است.

مصر در آستانه انفجار؟!

به گزارش الف؛ بسیاری از ناظران و تحلیلگران مسائل خاورمیانه و آفریقا، در مورد یک نکته اتفاق نظر دارند و آن این است که مصر به عنوان کشوری مهم در شمال آفریقا، با سیلی از بحران ها دست و پنجه نرم می کند. بحران‌هایی که هر چه به جلو حرکت می کنیم، ابعاد تازه و جدی تری را نیز پیدا می کنند و عملا در حالِ هدایت این کشور به سراشیبی سقوط هستند. 

این بحران ها هم در زمینه مسائل داخلی و هم منطقه ای، معنا و مفهوم پیدا می کنند. بحران هایی که می توانند سطح تاب‌آوری نظام حکمرانی مصر را به نحو قابل توجهی تضعیف کرده و کاهش دهند و حامل سناریوهای نگران‌کننده‌ای برای این کشور باشند. 

اقتصاد مصر در سال های گذشته وضعیت وخیمی پیدا کرده است. بر اساس آمارهای رسمی، اقتصاد مصر بیش از 400 میلیارد دلار بدهی خارجی و داخلی به بار آورده و شاخص های اقتصادی مصر نیز وضعیت مساعدی ندارند. به عنوان مثال، ظرف سال گذشته ارزش پول ملی مصر تا بیش از 50 درصد کاهش یافته و وضعیت حاد اقتصاد مصر سبب شده تا شماری از دولت های منطقه نظیر امارات و عربستان، به دنبال خرید املاک و دارایی های دولتی این کشور برآیند. 

به عنوان مثال، به تازگی خبری منتشر شد که حاکی از اراده دولت امارات جهت خرید و سرمایه گذاری در سواحل این کشور در مجاورت دریای سرخ به ارزش 22 میلیارد دلار بود. بحران اقتصادی مصر در شرایطی همچنان جریان دارد و  تشدید می شود که دولت مصر نیز هیچ اقدام موثری را برای اصلاح ساختار اقتصادی این کشور انجام نمی دهد و شاهد تسلط نظامیان مصری بر بیش از 60 درصد از اقتصاد این کشور هستیم. معادله ای که سناریوهای تاریکی را در آینده برای اقتصاد مصر به ویژه از حیث مواجه شدن با اعتراضات اجتماعی نوید می دهد. 

 مصر در محیط پیرامونی خود نیز به واسطه اوج گیری تنش و بحران ها با وضعیت وخیمی رو به رو است. از یک سو شاهد اوج گیری جنگ غزه در مجاورت مرزهای مشترک این کشور با نوار غزه هستیم. از سوی دیگر لیبی نیز در سال های اخیر وضعیت بی ثبات و آشفته ای داشته و از تنش های امنیتی جدی رنج می برد. 

در عین حال، سودان هم در ماه های اخیر درگیر جنگ داخلی شده و حتی در ابتدای جنگ مذکور شماری از خلبانان مصری در خاک سودان به اسارت درآمدند. جدای از همه این ها، مصر تنش های جدی را نیز با اتیوپی تجربه می کند. مسائلی که همه و همه سطح بحران های ژئوپلیتیک و امنیتی را علیه مصر افزایش داده اند و این مساله اثرگذاری اقتصادی منفی را نیز بر مصر داشته است. مثلا جنگ غزه و تشدید تنش ها در دریا سرخ، درآمد ترانزیتی مصر در کانال سوئز را تا 50 درصد کاهش داده است. 

اوج گیری بحران های اقتصادی و سیاسی علیه مصر، در سایه انفعال دولت این کشور، به هیچ  عنوان آینده روشنی را برای این کشور نوید نمی دهند. 

دیدگاه کاربران

امید۳۳۸۹۵۰۳۰۰:۴۱:۳۹ ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
بسم الله الرحمن الرحیم مگر غرب گدایان نمی گویند که اگر با اسرائیل و آمریکا رابطه برقرار شود همه مشکلات کشور حل می شود . مصر که دقیقا بله قربان گوی آمریکای تروریستی و اسرائیل اشغالگر است و هیچ تحریمی از سوی کشورها ندارد پس چرا وضع اقتصادی روز به روز بدتر می شود ؟
ناشناس۳۳۸۹۹۹۴۱۲:۳۴:۴۲ ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
قرار نبوده و نیست که ارتباط با غرب یا شرق یا هر کجای دیگر از دنیا به خودی خودمشکلات کشوری را حل کند. بلکه صرفا موانعی مانند تحریم و تامین کالای اولیه و یافتن بازار صادراتی و غیره را برمی دارد. به همین دلیل است که تقریبا تمام کشورهای دنیا (البته بجز چند تا مثل ایران و کره شمالی و کوبا و غیره) به دنبال روابط با هم هستند.
ناشناس۳۳۹۰۰۶۴۱۳:۳۱:۴۹ ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
اینکه میگیم دنبال تنش زایی تو منطقه نباشید چه ربطی به غربگرایی داره
ناشناس۳۳۹۱۳۷۸۱۷:۲۵:۲۱ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
صهیونیستها و آمریکا مصر رو نابود کردن شرایط اسفناک امروز مصر نتیجه‌ی اعتماد به غرب و دوستی با صهیونیستهاست امارات و عربستان یا هر کشور دیگه که با امپریالیست و صهیونیست مودت داشته باشه در روز معین و پس از انقضای تاریخ مصرفشون سرنوشت مشابهی خواهند داشت شراکت و رضایت و سکوت در برابر قتل عام مردم فلسطین قطعاً دامنگیرشون خواهد شد
ناشناس۳۳۹۰۱۳۱۱۴:۳۷:۴۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
برادر جان ! اگر قائل به مفهومي چون « غربگدا » باشيم ، پس ناچاريم بپذيريم كه مفهومي در مقابل آن چون « شرقگدا » هم هست ! مثل اين كه در مقابل « روز » حتماً « شب » هست ! و هكذا
ناشناس۳۳۹۰۱۴۵۱۴:۵۱:۴۱ ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
بنده هر گاه نام « مصر » را مي شنوم ، در بهت و حيرت فرو مي روم و به تفكر مي پردازم ! --- چه بهت و حيرتي برادر ؟ ... چه تفكري اخوي ؟ --- بهت و حيرت از شهر قاهره ... بزرگترين شهر در قاره افريقا ، با جمعيتي بيش از 15 ميليون نفر ...با خودم مي گويم كشوري كه يك در آمد كلان ندارد ، چگونه اين شهر را توسعه داده است ! .. شهر عظيمي است ! ... از بلاد خيلي كبيره است !! خودم با دوتا چشم خودم تصوير و فيلم آن را ديدم !! -- البته مصر با اهرام ثلاثه اش و تركيه هم با چهارتا دريا در سال ميلياردها دلار از صنعت توريسم به جيب مي زنند ! ملتفت اين نكته باش ! اگر اشتباه نكنم چند روز پيش در آمد تر كيه از صنعت توريسم به چهل ميليارد دلار در سال كتابت كرده بود !!
سید جواد۳۳۹۱۶۷۰۰۰:۰۳:۳۵ ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
البته با تورم هفتاد درصدی و بدهی صدها میلیارد دلاری!!!
ناشناس۳۳۹۰۳۶۱۱۸:۱۰:۴۳ ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
عزیز چرا مغلطه میکنی؟ اولا وقتی لفظ غرب گدا را بکار میبری یعنی وارد بحث نشو. دوما ما سرشار از منابع و نیروی تحصیلکرده هستیم که برای به بالفعل کردنش نیاز به سرمایه و تکنولوژی روز داریم. الان این همه کشور حتی خود روسیه و چین با غرب رابطه ندارن؟
ناشناس۳۳۹۰۵۲۸۲۱:۲۳:۰۷ ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
هر سه فرض شما غلط است. ضمن اینکه حتی اگر فرضیات شما درست باشد ربطی به مدیریت بد داخل کشور ندارد. بهتر است کمی در بین افراد جامعه با دقت بیشتری جستجو و گفتگو کنید. برای خودتان بهتر است.
ناشناس۳۳۸۹۵۱۴۰۰:۴۸:۲۸ ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
«دولت مصر نیز هیچ اقدام موثری را برای اصلاح ساختار اقتصادی این کشور انجام نمی دهد و شاهد تسلط نظامیان مصری بر بیش از 60 درصد از اقتصاد این کشور هستیم» پس دخالت نظامیان بر اقتصاد می تواند بد هم باشد.
آزاده۳۳۹۰۰۵۳۱۳:۲۲:۳۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
دخالت نظامیان فرجامی بهتر از وضعیت کنونی برای مصر نخواهد داشت این باید عبرتی برای کشورهای دیگر باشد.
ناشناس۳۳۹۰۲۴۹۱۶:۳۰:۵۸ ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
دخالت سپاه و بعضا ارتش ایران در طرح های اقتصادی با دخالت نظامیان مصر در اقتصاد فرق دارد زیرا سپاه و ارتش طرح ها را با هزینه بسیار کمتری انجام می دهند و این به نفع دولت و کشور می شود
ناشناس۳۳۸۹۵۳۸۰۱:۰۴:۵۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
مصر باستان تشکیل شده بود از مصر کنونی، سودان شمالی و سودان جنوبی اما به دست کشورهای استعمارگر تجزیه شد به این سه کشور: مصر که از نظر تمدن بالا است، سودان شمالی که از نظر کشاورزی بالا است و سودان جنوبی که از نظر ذخائر زیر زمینی بالا است و هدف این است که اولا کشورها کوچک شوند که در مقابل زورگویی استعمارگران، قدرت نظامی کمتری داشته باشند و از طرفی در مقابل تحریم ها آسیب پذیر تر شوند چون تنوع منابع خود را از دست می دهند مانند مصر که بیشتر کشاورزی و منابع زیر زمینی اش از آن جدا شد. غربی ها در ممالک اسلامی از این تجزیه ها زیاد انجام داده اند مانند تجزیه عثمانی و باز هم قصد تجزیه دارند مانند لیبی و ... پس باید مراقب ایران عزیزمان باشیم که قصد تجزیه آن را دارند
کاوه۳۳۸۹۵۸۵۰۱:۴۰:۳۹ ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
مصر از زمانیکه وابسته به آمریکا و عربستان سعودی شد کل ساختار حکومتی اش بهم ریخت .
ناشناس۳۳۹۰۰۱۶۱۲:۴۶:۵۳ ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
از کجا می دونی اگر هم وابسته نمیشد الان مصری هم نبود
ناشناس۳۳۸۹۶۸۵۰۴:۱۷:۵۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
مصر که در حال انفجاره آمریکا هم داره مضمحل میشه اسراییل هم که بخواد نخواد نابود شدنیه این وسط باثبات ترین و دژ مستحکم اقتصادی سیاسی و فرهنگی فقط ما هستیم..
عمران۳۳۸۹۶۹۰۰۴:۲۰:۳۲ ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
تا زمانی که السیسی در آنجا مسلط است امکان هر گونه انفجاری وجود دارد.
ناشناس۳۳۸۹۷۲۳۰۶:۴۵:۴۳ ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
سکوت مجامع عربی ،دولت ها و قومیت عربی دربرابر کشتارهای وحشیانه همکیشان آنها در فلسطین توسط اسراییل دامن این ها را خواهد گرفت ،تک تک کشورهای عربی در آینده پاسخ این بی غیرتی انسانی و دینی را خواهند داد
ناشناس۳۳۸۹۹۰۷۱۱:۲۰:۴۴ ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
از فروپاشی آمریکا و اروپا و اسرائیل رسیدیم به فروپاشی مصر
ناشناس۳۳۸۹۹۲۰۱۱:۲۶:۰۷ ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
وضعيت اقتصادی مصر خیلی خرابه
ناشناس۳۳۸۹۹۴۲۱۱:۵۰:۴۱ ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
بنظرم مصر و افريقا و بقيه كشورها را رها كنيم ، فكري به حال خود كنيم ، مشكلات خود را چاره كنيم ،
ناشناس۳۳۹۰۰۸۴۱۳:۵۰:۵۵ ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
مگه ما مصر را گرفتیم که ول کنیم اصلا رابطه نداریم. سایت خبری هم کارش خبره داخلی یا خارجی چه حرفیه هی تکرار میشه اونو ول کنیم بچسبیم به خودمون ....
ناشناس۳۳۹۰۲۳۳۱۶:۲۱:۵۲ ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
هنوز حرف های سی سال پیش رو میزنید،هنوز نفهمیدند در نقشه خاور میانه جدید که طراحی شده کشورهای بالای ده میلیون نفر باید تجزیه شوند مثل عثمانی ،سودان ،عراق ،هند ،و پاکستان وشوروی و...
ناشناس۳۳۹۰۸۲۳۰۸:۰۵:۵۴ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
شاید برخی از چاره‌جویی‌ها در همین پرداختن به امور دیگر کشورها باشد. البته نه به سبک کشور رؤیاهایتان، آمریکا، که مدام چاره مسائل کشورش را در لشکرکشی به کشورهای مختلف و ایجاد ناامنی در آنها میبیند.
پادنگ۳۳۸۹۹۹۰۱۲:۳۲:۵۹ ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
شیره مصر را روسیه وانگلیس را کشیدند استخوان وپوست وگوشت را برای دیگران گذاشتند.
ناشناس۳۳۹۰۱۷۹۱۵:۳۶:۱۳ ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
هرجا که نظامیان قدرت رو به دست بگیرن، وضع اقتصادی رو میارن پایین!
ناشناس۳۳۹۰۲۷۴۱۶:۵۱:۴۰ ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
میشه نویسنده منبع خبری خود از اقتصاد ورشکسته مصر را اعلام کند؟ اولین رسانه هستید که اعلام میکنید ؟
ناشناس۳۳۹۰۲۹۷۱۷:۱۰:۲۱ ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
چرا یک عده نشستن تا یک خبر میزنن از وضع سایر کشورها سریع میگن به خودتون برسین.. خبره دیگه نیازی به این نوع نگاه نیست.. در کل اگر کشوری برنامه نداشته باشه چه در کنار غرب چه مقابلش باشه نتیجه اش فقر است.. همش میخوایم وصل بشیم یا قطع کنیم.. برای رشد برنامه‌ های مدون و قابل اجرا و منظم لازم است.. کاری که همین غرب زمانی که ایران قدرتی بود انجام داد و حدود 300 سال قبل از ایران متمدن عبور کرد بعد هم تمام داشنه هایش را غارت کرد.. هرچی بر او نیست چون بدنبال جایگاه بود و با هر روشی بدست اورد.. ببینید زمان صفویه سفرای اینا تو ایران چه عزت و احترامی بر حاکمان ایران میگذاشتند و بعد در اواخر قاجار و خصوصا پهلوی چه کردند..
ناشناس۳۳۹۰۶۳۰۲۳:۰۴:۱۰ ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
نویسنده ی محترم قطر سرمایه گذاری 22 میلیاردی رو میبره تو کشوری در حال انفجار؟؟؟؟ در یکسال 50 درصد ارزش پول ملی مصر از دست رفته؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. من عجله ندارم!

    2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

    3. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

    4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

    5. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

    6. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

    7. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

    8. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

    9. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

    10. دور باطلی که تمامی ندارد!

    11. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

    12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

    13. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

    14. تضادی عجیب و پر ابهام!

    15. برای این عکس شما تیتر بزنید

    16. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

    17. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

    18. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

    19. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

    20. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

    21. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

    22. سردار رادان: عده ای تلاش می کنند مردم قانونگریز شوند

    23. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

    24. سقوط در آغوش پهلوی!

    25. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

    آخرین عناوین