بارزانی: آمریکایی‌ها باید در عراق بمانند

  4021121042 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

مسرور بارزانی نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق در مصاحبه‌ای گفت که اربیل به ادامه حضور نظامیان آمریکایی نیاز دارد و خواستار خروج آن‌ها نیست.

بارزانی: آمریکایی‌ها باید در عراق بمانند

به گزارش فارس، «مسرور بارزانی» نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق به شبکه ان.بی.سی آمریکا گفت که ماهیت تهدیدات در منطقه تغییر کرده است و اربیل به ادامه حضور نظامیان آمریکایی نیاز دارد.

او در شرایطی که پارلمان و دولت عراق و بسیاری گروهها خواستار خروج نظامیان آمریکایی هستند، افزود: «ما به کمک بیشتر آمریکا نیاز داریم، این به معنای نیاز به نظامیان بیشتر نیست، بلکه به کمک‌ها و امکانات بیشتر نیاز داریم تا سطح توانایی نظامی پیشمرگه را افزایش دهیم تا بتوانیم نه تنها از مردم خود بلکه از تمامی کسانی که ساکن اقلیم کردستان هستند، دفاع کنیم».

بارزانی در ادامه گفت: «ما به حمایت و پشتیبانی و ادامه حضور آمریکا و ائتلاف بین‌المللی نیاز داریم، ماهیت تهدیدات تغییر کرده و خواهان کمک بیشتر نظامی، اقتصادی و سیاسی هستیم، چرا که تهدیداتی که اکنون با آن‌ها مواجه هستیم با تهدیدات داعش تفاوت دارد».

نخست‌وزیر منطقه کردستان با اشاره غیرمستقیم به حملات موشکی و پهپادی اخیر سپاه پاسداران به مقر موساد در این منطقه، افزود: «همان‌طور که می‌دانید چندی پیش در معرض حملات موشکی و پهپادی قرار گفتیم و امکانات لازم برای دفاع از خود در برابر این حملات را نداشتیم، بنابراین وقتی می‌گوییم که نیاز به کمک بیشتر آمریکا داریم، به معنای این نیست که به نظامیان بیشتر نیاز داریم».

او با ادعای اینکه ارتش آمریکا کمک زیادی به در جنگ با داعش به عراق کرده است، تأکید کرد: «ما هیچ گاه خواستار خروج نیروهای آمریکایی از عراق نبوده‌ایم».

او در ارتباط با توقف صادرات نفت از منطقه کردستان [در پی رأی دادگاه عالی عراق] نیز گفت: «این مسأله همزمان با عدم تأمین بودجه اقلیم مشکلات زیادی را به وجود آورده است، اما آقای محمد شیاع السودانی از خود حسن ظن نشان داده و امیدواریم که مشکلات برطرف شود».

سخنان بارزانی و تأکید بر ادامه حضور نظامیان آمریکایی در شرایطی گفته می‌شود که ترور شهید «ابوباقر الساعدی» از فرماندهان حزب‌الله عراق در شامگاه چهارشنبه، خشم عراقی‌ها از حضور ارتش آمریکا را دوچندان کرده است و هزاران نفر از تشییع کنندگان این شهید روز گذشته در نجف اشرف علیه آمریکا و اسرائیل شعار دادند.

در این راستا سرتیپ «یحیی رسول» سخنگوی نظامی نخست‌وزیر عراق در سخنانی ارتش آمریکا را عامل بی ثباتی دانست و گفت: «دولت عراق بیش از هر زمان دیگری، به سمت پایان دادن به ماموریت این ائتلاف که به عامل بی ثباتی در عراق تبدیل شده و عراق را به سمت درگیری می‌کشاند، حرکت می‌کند».

در این میان قرار است گفت‌و‌گوهای بغداد با واشنگتن درباره آینده نیروهای ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضدداعش در عراق، از فردا (یکشنبه) از سر گرفته می‌شود.

نیروهای آمریکایی در سال ۲۰۱۴ برای بار دوم وارد عراق شده‌اند. آمریکا به این بهانه  ۳۰۰۰ نیروی در قالب یک ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش که ۲۵۰۰ تن از آن‌ها، آمریکایی بودند، وارد این کشور کرد.  پس از اعلام پیروزی بر داعش از سوی بغداد، مردم و دولت عراق بر ضرورت خروج نظامیان خارجی از کشور تاکید کردند.

تأکید مردم عراق بر اخراج آمریکا زمانی شدت گرفت که  آمریکا سپهبد «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و «ابومهدی المهندس» نائب رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق را به شهادت رساند. در واکنش به این جنایت،  پارلمان عراق در دی ماه سال ۹۸، طرح اخراج نظامیان آمریکایی از خاک این کشور را تصویب کرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۸۴۴۹۸۱۶:۵۹:۴۰ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
اون روزی که داعش رسیده بود پشت درهای اقلیم کردستان ، و هیچ کشوری به این ها کمک نمیکرد ، دست به دامن سردار سلیمانی و شهید ابومهدی و بچه های حشدالشعبی شدن ، اونوقت الان نوکری امریکا رو میکنن ،
ناشناس۳۳۸۴۵۲۲۱۷:۱۰:۵۲ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
وطن فروش ها
ناشناس۳۳۸۴۵۲۸۱۷:۱۲:۱۸ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
حقتون بود که داعش همتون رو به اسیری و کنیزی بگیری ، بی چشم و روها
ناشناس۳۳۸۴۸۰۲۲۱:۴۳:۰۱ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
چون کمکت می کند برای استقلال و تجزیه!!
نام آشنا۳۳۸۴۸۳۰۲۲:۳۱:۲۷ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
جناب مسرور بارزانی ..اگر خیلی به این امریکائی ها علاقه دارید بروید دسته جمعی در آمریکا زندگی کنید بیخود با جان مردمان کرد ساکن اقلیم کردستان بازی نکنید!
ناشناس۳۳۸۴۹۵۹۰۱:۱۲:۲۳ ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
واقعا ننگتان باد. شرم و خجالت هم سرتان نمی شود نوکرهای امریکا؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

آخرین عناوین