یک مغالطه غربی در مورد قدرت منطقه ای ایران

  4021117095 ۳۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

ایران همچون هر کشور دیگری در عرصه بین المللی، بایستی دغدغه های جدی را در مورد منافع و امنیت ملی خود داشته باشد و در این رابطه، اقدامات لازم و ضروری را نیز انجام دهد. تمامی دولت های جهان چنین وضعیتی دارند و ایران را نباید استثنایی بر این قاعده تصور کرد.

یک مغالطه غربی در مورد قدرت منطقه ای ایران

به گزارش الف؛ سال‌هاست که مساله قدرت و نفوذ منطقه ای ایران به یک موضوع داغ برای تحلیل و تفسیرها و مانورهای جریان های سیاسی و رسانه ای منطقه ای و بین المللی تبدیل شده است. در این راستا، به طور خاص طیف رقبا و مخالفان ایران، همواره سعی داشته اند تا تصویرسازی منفی را از قدرت و نفوذ منطقه ای ایران ارائه کنند و کشورمان را به مثابه بازیگری توسعه طلب و مخل صلح و ثبات بین المللی در عرصه جهانی معرفی کنند. 

از چشم انداز این قبیل اقدامات تبل تبلیغاتی و سیاسی، هر کنش و اقدام ایران در سطح منطقه غرب آسیا و کلیت خاورمیانه، به مثابه رویدادی خطرناک برای ملت ها و کشورهای منطقه و البته صلح و امنیت بین المللی، تصویرسازی شده و می شود و سعی می گردد نوعی تصور ذهنی در میان افکار عمومی منطقه و جهان ایجاد شود که در قالب آن، نسبت به قدرت و نفوذ منطقه ای ایران، برداشت های منفی شکل بگیرد و اساسا ملت های مختلف بدون هرگونه تفکری، ایران را به مثابه بازیگری خطرناک در نظرگیرند که بایستی با تمام قوا در برابر آن ایستاد. 

در این رابطه، به طور خاص جریان های رسانه ای مخالف با ایران، سعی داشته اند تا از کشورمان و محور مقاومت در منطقه، تصویری "امنیتی" را ارائه کنند. در این راستا، به نحوی هدفمند وسازمان یافته، نامِ ایران و بازیگران مختلف محور مقاومت، با طیف خاصی از واژگان و مفاهیم در قالب اقدامات مختلف تبلیغاتی و رسانه ای همراه گشته و سعی شده برونداد نهایی آن، ارائه تصویری مخوف از ایران و کنش های بین المللی این کشور باشد. 

معادله ای که به ویژه در ماه های اخیر و پس از اجرای موفقیت آمیز عملیات "طوفان الاقصی" و آغاز جنگ غزه، ابعاد جدیدتری را نیز به خود گرفته است و حتی اخیرا شاهد بودیم که در پیِ حمله مقاومت اسلامی عراق به پایگاه نظامیان آمریکایی در اردن که به کشته شدن 3 نظامی آمریکایی و زخمی شدن بیش از 40 نفر دیگر ختم شد، بسیاری از تندروهای آمریکایی و گروه های فشار در این کشور تاکید داشتند که بایستی مستقیما به ایران، به مثابه بازیگرِ اصلی محور مقاومت حمله کرد. گزاره ای که از هرگونه استدلال منطقی عاری است. با این همه، در رابطه با طرح جوسازی ها و تبلیغات مختلف علیه قدرت منطقه ای ایران و متحدان کشورمان در قالب محور مقاومت در سطح منطقه، یک مغالطه بزرگ وجود دارد. 

آن مغالطه نیز این است که گویی قدرت های غربی و متحدان منطقه ای آن ها و همچنین جریان های رسانه ای متحدشان، این تصور را دارند که ایران بایستی در برابر سیلی از تهدیدات که آن ها علیه ایران مطرح می سازند، منفعل باشد و از این رهگذر، در برابر هر اقدام و کنش آن ها علیه منافع و امنیت ملی خود، صرفا سکوت کند. سکوتی که از ایران تصویر یک بازیگر به اصطلاح قانونمدارِ بین المللی را از نگاه قدرت های غربی خواهد ساخت. این در حالی است که حداقل به 2 دلیل عمده و محوری، یکچنین تصوری به هیچ عنوان درست به نظر نمی رسد. 

اولا، ایران همچون هر کشور دیگری در عرصه بین المللی، بایستی دغدغه های جدی را در مورد منافع و امنیت ملی خود داشته باشد و در این رابطه اقدامات لازم و ضروری را نیز انجام دهد. تمامی دولت ها در عرصه بین‌المللی چنین هستند و ایران را نباید استثنایی بر این قاعده تصور کرد. جهان غرب نمی تواند انتظار داشته باشد که در محیط پیرامونی و منطقه ای که ایران در آن قرار دارد، هر اقدامی را علیه منافع و امنیت ملی کشورمان انجام دهد و در برابر آن، ایران سکوت پیشه کند تا از نگاه غرب، تصویر یک کنشگر مطلوب را در عرصه بین‌المللی کسب کند. 

ایران در سال های گذشته همسو با منافع و اولویت های خود و البته با توجه به منافع دیگر ملت های ستمدیده منطقه، روندها و رویه‌هایی را در پیش گرفته و محور مقاومتی را شکل داده که در برابر شرارت های غرب و حامیان  بین المللی آن ایستادگی می کنند. محوری که عدم وجود آن حامل تهدیدات به مراتب جدی تری علیه کشورمان و منطقه است. 

دوم اینکه جهان غرب و متحدان آن قائل به صلحِ متکی به عدالت نیستند بلکه صلح از منظر آن ها وضعیتی است که کشورها و ملت های مختلف در سطح جهان، همان چیزهایی را بپذیرند که غربی ها با  قلدورمابی به دنبال تحقق آن ها در عرصه بین المللی هستند. 

در حقیقت، صلح غربی متکی بر گزاره های قهری و زور است و از عدالت، عاری است. چنین صلحی به هیچ عنوان نمی تواند صلح حقیقی باشد و ایستادگی ایران و محور مقاومت در برابر آن، یک اقدام کاملا مشروع است که البته اصول منطقی و عقلانی نیز قویا از آن حمایت و دفاع می کنند. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۸۱۰۶۲۰۰:۲۳:۲۰ ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
غربی ها از قدرت منطقه ای ایران وحشت دارند به همین دلیل در مورد اون مغالطه می کنند.
ناشناس۳۳۸۱۲۸۹۱۰:۰۹:۳۱ ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
از قدرت موشکی و پهبادی هم البته .
ناشناس۳۳۸۱۰۶۴۰۰:۲۳:۵۴ ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
کاش قدرت آرامش بخشی مان هم به مثابه قدرت نظامی مان بود !
گلادیاتور۳۳۸۱۵۵۴۱۵:۰۴:۳۷ ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
بیشتر این آرامش ، به ارزش های هر فرد و نگرش به دنیا بستگی داره . همانطور که پروردگار در قرآن ذکر کرده - فقط ایمان قلبی به خدا است که آرامش میاورد
ناشناس۳۳۸۱۶۶۰۱۷:۱۶:۳۲ ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
آدم گرسنه دین و ایمون نداره از هر جا فقر وارد شد دین از در دیگر خارج میشود
ناشناس۳۳۸۱۷۷۰۲۱:۱۸:۰۰ ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
پس از تاریخ تا الان همه کافر شده بودن باشند!!
ناشناس۳۳۸۱۰۶۶۰۰:۲۷:۵۷ ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
قدرت را بايد در اقتصاد و پول هر كشوري جستجو كرد
ناشناس۳۳۸۱۲۴۳۰۹:۲۰:۱۱ ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
هر دو باید باشه هم نظامی هم اقتصادی
ناشناس۳۳۸۱۴۰۸۱۲:۰۸:۰۱ ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
هرسه باید باشه نظامی اقتصادی معنوی
ناشناس۳۳۸۱۲۸۸۱۰:۰۸:۳۴ ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
اقتصاد و صنعت
ناشناس۳۳۸۱۳۵۹۱۱:۱۰:۱۹ ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
مانند کویت و یا بحرین که چنان قدرت پولی دارند اما در کجای معادله جهانی هستند؟!!
ناشناس۳۳۸۱۱۵۱۰۷:۰۱:۲۰ ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
اینکه ایران بر کشورهای منطقه نفوذ داره یه حقیقت محضه اما جنس نفوذ ایران متفاوته نفوذ ایران آمرانه و مستکبرانه و جبر و مخوف نیست ایران بر قلوب ملت‌ها نفوذ معنوی داره و مثل آب زلال به قلب‌ها راه پیدا کرده و مثل خون در رگ‌ها جاری شده همه دنبال الگوگیری از ایران هستن و این شیاطین رو به وحشت انداخته این واقعیت علیرغم وجود عده‌ای خائن و سیاه نما و وطنفروش هست
ناشناس۳۳۸۱۲۰۵۰۸:۲۹:۴۸ ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
اگر مانند کشورهایی از قبیل ترکیه امارات عربستان ... با دنیا تعامل کنیم و مردم در تگنا نباشند چه ایرادی دارد؟
ناشناس۳۳۸۱۲۵۰۰۹:۲۶:۰۸ ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
اون کشورها هم مردمش در تنگنا هستند فقط تبلیغاتی که در مورد اون کشورها میشه فرق داره. عربستان شهرهای فقیر زیاد داره حتی در مدینه و مکه هم محلات فقیر نشین زیاد هست. ترکیه و امارات هم همش تبلیغ هستن و مردم مشکلات زیاد دارن. تحقیق کنید
ناشناس۳۳۸۱۳۲۲۱۰:۴۴:۴۵ ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
الان همه میدونن دنیا چه خبره.
ناشناس۳۳۸۱۴۱۶۱۲:۱۹:۲۱ ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
ترکیه تورم 80 درصدی دارد عربستان هم گاو شیرده امریکاست.
عليرضا۳۳۸۱۴۱۳۱۲:۱۶:۳۲ ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
اصلا نياز به تبليغات نيست ، با يك جستجوي ساده متوجه خواهيد شد حداقل دستمزد يك ساعت كار در كشورهاي حاشيه خليج فارس چقدر است و در كشور خودمان چقدر است . نتيجه اين مقايسه را ببينيد تا شايد متوجه شويد اوضاع اقتصادي كشور از چه قرار است و قدرت پول ملي ما چقدر تضعيف شده است .
ناشناس۳۳۸۱۵۰۵۱۳:۵۴:۵۹ ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
شما دستمزد ساعتی و روزانه به دلار محاسبه نفرمایید بلکه بر اساس قدرت خرید محاسبه بفرمایید تا دچار اشتباه نشوید با این حال قدرت خرید چند کشور خلیج فارس بیشتر از ایران هست
ناشناس۳۳۸۱۳۴۷۱۱:۰۴:۰۶ ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
تا اونجا که می‌دونم ترکیه نفت داعش رو می‌خرید و کالاهای اسرائیل رو تامین می‌کنه، یعنی نون توی خون مردم منطقه می‌زنه و می‌ده دست مردمش!
ناشناس۳۳۸۱۳۵۰۱۱:۰۶:۰۲ ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
چرا تورم ترکیه اینطوری شده!؟ بدون تحریم و با کلی تعامل با همه مثل آمریکا و روسیه و حتی داعش!
مانی۳۳۸۱۸۹۹۰۰:۱۷:۳۵ ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
ورود ناگهانی چندمیلیون آواره سوری به اقتصاد ترکیه فشار آورد.زلزله پر مخرب 2 سال قبل هم هزینه زیادی روی دست دولتش گذاشت.کرونا هم در چندسال گذشته عملا توریسم را نزدیک به صفر کرد.اینها عوامل اصلی رکود و تورم اقتصادی ترکیه است.
ناشناس۳۳۸۲۱۸۰۱۲:۲۲:۴۶ ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
اردوغان فکر کرد ثبات اقتصادی ترکیه مفت به دست آمده و همه را به باد داد
ناشناس۳۳۸۱۳۵۶۱۱:۰۹:۳۵ ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
عربستان چند صباحی دنبال قدرت منطقه‌ای شدن بود و می‌خواست با خرج پول‌های نفتی، حکومت سوریه و یمن و عراق و لبنان رو تابع خودش کنه، چندسال هم کلی هزینه کرد و آخرش به در بسته خورد دید اینکاره نیست، الان از اون طرف بوم افتاده، رفته دنبال کنسرت و فوتبال و ...
ناشناس۳۳۸۱۳۶۴۱۱:۱۱:۵۶ ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
ما که بخیل نیستیم، انشاءالله مردم‌شون در تنگنا نباشن، ولی آمار تورم ترکیه چیز دیگه‌ای می‌گه!
ناشناس۳۳۸۱۳۶۶۱۱:۱۴:۰۶ ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
تا دیروز می گفتید عربستان در فوتبال فلان و با این نگاه شما الان باید بگویم عربستان عقب مانده!! ترکیه هم مشکلاتش از ایران بیشتر هست
ناشناس۳۳۸۱۴۶۱۱۳:۰۲:۲۸ ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
ایرادش اینه که باید انسانیت را کنار بگذاریم و چشممان را بر جنایت‌های بیشمار امریکا و صهیونیست‌ها و کشتار کودکان و زنان بیگناه ببندیم. ضمن اینکه حتی اگر این چنین پست هم باشیم باز هم به لحاظ اقتصادی خیلی تفاوتی ندارد زیرا عمده مشکلات اقتصادی ما داخلی است و حتی اگر ارز و سرمایه زیاد هم بیاید تنها این مشکلات را تا حدی مخفی می‌کند نه اینکه حل کند
ناشناس۳۳۸۱۳۶۳۱۱:۱۱:۵۰ ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
سال ها از قدرت منطقه ای عبور کرده و دارد به سمت قدرت جهانی حرکت می کند
ناشناس۳۳۸۱۴۶۵۱۳:۰۵:۲۵ ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
کاملا درست میفرمایید، امروز با این قدرت منطقه ای دشمنان حتی جرات چپ نگاه کردن به ایران را هم ندارند چه برسه به اینکه بخواهند جسارت کنند.
ناشناس۳۳۸۱۴۷۷۱۳:۲۰:۰۶ ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
قدرت نظامی حتما باید باشه و لازمه داشتن قدرت اقتصادی است اما کافی نیست. به سخن دیگر، بدون قدرت نظامی داشتن قدرت اقتصادی ممکن نیست مگر اینکه برده باشی. اما بسنده نیست. ببینیم چی کم داریم، کجا را اشتباه میریم.
ناشناس۳۳۸۱۷۱۸۱۹:۳۰:۲۵ ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
برای اینکه ببینیم کجا ایستاده ایم , پیشنهاد میکنم خودمون رو با کشورهای دیگه مقایسه نکنیم , خودمون رو با خودمون ( با 50 سال پیش )در زمینه های مختلف ( سیاسی , نظامی , اقتصادی , علمی ) مقایسه کنیم , انوقت متوجه میشیم چرا دشمنان اینقدر جمع شدن تا مقابل ما بایستند .
ناشناس۳۳۸۱۷۳۶۲۰:۰۵:۲۳ ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
اختلاف سر مفهوم صلح نیست بلکه سر مفهوم عدالت است که متاثر از باورهاست. بنابر این تعیین کننده نهایی قدرت است و این قدرت است که حق را تعریف و برقرار میکند. یکی از دلایل ضرورت تشکیل حکومت جهانی همین است که بدون آن رقابت قدرت و جنگ پایان ندارد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  2. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  3. برای این عکس شما تیتر بزنید

  4. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  5. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

  6. امکان آزادی مشروط بابک زنجانی وجود دارد

  7. اقدامات قوه قضائیه درباره ماجرای صدیقی / واکنش اصلاح‌طلبان به سخنان اخیر مهدی نصیری/ تک و پاتک رسانه‌های دولت و مجلس

  8. علت رشد اقتصادی کشور چیست؟

  9. مدرسه یا بازار؟!

  10. نتانیاهو و کابوس حمله به رفح

  11. حمایت زاکانی از طرح نور پلیس

  12. زاکانی: برای کمک به طرح نور پلیس کاملا آماده هستیم

  13. قوه قضاییه کانون مبارزه بی‌امان با فساد است/ جنس جمهوری اسلامی فسادستیز و فساد ناپذیر است

  14. پلیس آمریکا حجاب معترضین را به زور برداشت

  15. دشمن حتما در عرصه اقتصادی ناکام خواهند ماند/مسئولان اجازه ندهند کارخانه‌ای تعطیل شود

  16. شرایط دریافت مهریه بعد از طلاق

  17. دستگیری سارقین زورگیر باهوشیاری واحد گشت عملیات

  18. آخرین وضعیت سعید آقاخانی و توضیحاتی درباره ادامه «نون‌خ»

  19. وقتی در بزرگراه سرعت خود را بی دلیل کم می کنید

  20. قالیباف: جوانان و نوجوانان اندیشه مطهری را چراغ راه خود قرار دهند

  21. واریز«هدیه روز معلم»به حساب فرهنگیان؛ امشب/ پرداخت معوقات حق‌التدریس‌ها تا ۲ هفته دیگر

  22. تغییر نام استقلال در حال بررسی است/ واگذاری سرخابی‌ها این هفته نهایی می‌شود

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. من عجله ندارم!

  3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  9. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  10. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  11. دور باطلی که تمامی ندارد!

  12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  13. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  14. برای این عکس شما تیتر بزنید

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  17. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  18. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  19. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  20. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  21. سقوط در آغوش پهلوی!

  22. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  23. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

  24. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  25. امکان آزادی مشروط بابک زنجانی وجود دارد

آخرین عناوین