تخلیه هیجانات دلار

  4021110061 ۳۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

به دنبال افزایش نوسانات در بازار ارز، خریدهای هیجانی در بازار ارز، طلا و سکه نیز در روزهای اخیر افزایش یافته است اما بارها هشدار داده شده که مردم فریب بازی دلال‌ها را نخورند؛ اینبار بازارساز از چه ابزاری برای مهار نوسانات ارزی استفاده خواهد کرد؟

تخلیه هیجانات دلار

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، طی هفته های گذشته به تعبیر برخی، فنر دلار در رفته و پس از چند ماه که با حداقل نوسان همراه بود سطوح جدیدی از قیمتها را تجربه می کند. در این میان، همه می‌دانیم اتفاق جدیدی در اقتصاد نیفتاده و تمام این فضاسازی‌ها به دلیل تحولات منطقه است و هر بار با اعلام یک خبر، درصدی به قیمت دلار در بازار آزاد افزوده شده است.ورود افراد به این بازار نیز با هیجان زیاد همراه بوده و بسیاری فکر می‌کنند برای اینکه از بازار عقب نمانند اقدام به ورود به بازار ارز می‌کنند و در واقع آنچه در این میان مهم است موضوع انتظارات تورمی و انتظار عمومی برای افزایش قیمت ارز در بازار آزاد است که منجر به افزایش تقاضا و افزایش مجدد قیمتها می‌شود.در سمت دیگر، بازارساز برای کنترل قیمت‌ها و جلوگیری از التهاب بیشتر بازار، برنامه‌هایی را اعلام کرده است. یکی از اولین برنامه‌ها فروش شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلا بود که تاکنون طی سه جلسه برگزار شده و بیش از 90 کیلوگرم شمش فروخته شده است.

همچنین چهارمین جلسه حراج نیز روز چهارشنبه این هفته برگزار می‌شود. شیوه نامه جدیدی نیز برای حراج از سوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران اعلام شده است. براساس شیوه نامه جدید حراج حضوری شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران، علاوه بر «فروشندگان عمده شمش طلا دارای پروانه کسب مجاز و معتبر»، «تولیدکنندگان و سازندگان فعال مصنوعات طلا دارای پروانه کسب مجاز و معتبر» و «خرده فروشان طلای آبشده دارای پروانه کسب مجاز و معتبر »، «بانک عامل با تایید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران» نیز می تواند متقاضیان خرید شمش طلای مرکز مبادله ایران باشد. شمش طلای قابل عرضه در مرکز مبادله ایران، استاندارد، اصالت سنجی شده توسط آزمایشگاه مورد تایید سازمان استاندارد ایران و یک کیلوگرمی است و باید حداقل عیار 995 در هزار را داشته باشد.

حراج حضوری در مرکز مبادله ارز و طلای ایران به دو شیوه حراج خرد و حراج عمده صورت می گیرد. متقاضی خرید می تواند در حراج خرد حداقل یک و حداکثر پنج قطعه شمش طلای یک کیلوگرمی خرید کند؛ سقف خرید خرد در هر هفته تقویمی، صرفا پنج قطعه شمش طلای استاندارد خواهد بود. در حراج عمده نیز متقاضی خرید مجاز به خرید حداقل یک و حداکثر چهار بسته شمش طلای استاندارد است؛ هر بسته شمش طلای استاندارد در مرکز مبادله ارز و طلای ایران حاوی پنج قطعه شمش یک کیلوگرمی با عیار 995 در هزار است. گفتنی است، سقف خرید عمده در هر هفته تقویمی صرفا 20 قطعه شمش طلای استاندارد است.

عرضه سکه های طلای بدون تاریخ نیز از دیگر برنامه‌هاست؛ سکه‌هایی که پیشتر اعلام شد از طریق مرکز مبادله ارز و طلا وارد بازار خواهد شد. 

برگ جدیدی از برنامه‌های بازارساز برای کنترل بازار، دستورالعمل انتشار گواهی سپرده خاص با نرخ سود علی الحساب بانکی 30 درصد سالانه ( پرداخت سود ماهانه ) است. بر اساس دستورالعمل انتشار گواهی سپرده خاص که به شبکه بانکی ابلاغ شده است بانک‌ها می‌توانند برای تامین مالی سرمایه در گردش طرح‌های با بازدهی، بالا اقدام به انتشار اوراق کنند و در پایان دوره مشارکت، سود قطعی نیز علاوه بر سود علی‌الحساب 30 درصدی به خریداران این گواهی سپرده در شعب بانک‌ها پرداخت می‌شود. همچنین ویژگی بارز این گواهی سپرده آن است که امکان بازخرید قبل از سررسید در شعب بانک‌ها امکان‌پذیر است و دارندگان این گواهی می‌توانند از آن به عنوان وثیقه جهت دریافت تسهیلات بانکی استفاده کنند. 

نرخ بهره بدون ریسک، مهمترین ابزار بانک مرکزی برای کنترل تورم و جلوگیری از تقاضای سفته بازی است. افزایش نرخ بهره بدون ریسک در واقع هزینه فرصت سرمایه‌گذاری در سایر بازارها را بالا می‌برد و همین مسئله از تقاضای سوداگری در سایر بازارها می‌کاهد. این اوراق در بازه‌ی یک هفته‌ای منتشر می‌شود.  این در کوتاه‌مدت شرایطی را برای سایر بازارها تغییر می‌دهد و فشار بر معاملات درهم به خاطر افزایش تقاضای تسویه کاهش می‌یابد.

با تمام این تفاسیر، موضوع دیگری نیز باید در نظر گرفته شود و آن اینکه در این موقعیت بازارساز برای تخلیه فشار تقاضا، مدتی به بازار ورود نمی‌کند و قیمتها در بازار آزاد تا حدی افزایش می‌یابد که تقاضا محدود شود و در واقع ریسک خرید ارز آنقدر بالا می‌رود که خود متقاضیان عقب بنشینند و از خرید صرف نظر کنند.

در این شرایط وقتی که التهاب تقاضا بخوابد این بار بازارساز وارد شده و سرکوب قیمتی را از بالا شروع می‌کند. در واقع بازارساز، ارز را با قیمتی بالاتر از بازار عرضه می‌کند و خریداران نیز به دلیل ریسک بالا نمی خرند. و وقتی ارز، بدون مشتری ماند قیمتها به سمت پایین حرکت می‌کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۷۳۴۶۸۱۵:۰۱:۳۶ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
کدام یکی از این کارها جواب داده
ناشناس۳۳۷۳۷۸۶۲۰:۴۸:۲۵ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
وضعیت منابع ارزی که خوبه ،پول نفت هم که داره به کشور میاد ،پولهای بلوکه شده هم که آزاد شده ،خب دلار که دست دولت هست ،چرا با قیمت پایین به خریداران نمیده؟
ناشناس۳۳۷۳۹۰۶۲۳:۴۲:۱۰ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
اینو از دولت محرومانتون بپرسید
ناشناس۳۳۷۴۲۳۸۰۹:۵۸:۰۱ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
وضعیت منابع ارزی خیلی هم خوب نیست پول نفت هم همچنان براحتی نمیاد چین گفته نفت در مقابل پروژه ..، پول‌های بلوکه شده از کره آزاد شد اومد تو قطر گیر کرد هنوز حتی یک دلار هم برداشت نشده.اوضاع منطقه ای درگیری ، خشکسالی ،تورم ،جنگ غزه و غیره باعث میشه دولت بفکر ذخیره دلار برای روزهای سخت‌تر باشه و نمیتونه براحتی ارزپاشی کنه ...
ناشناس۳۳۷۳۴۹۴۱۵:۲۲:۴۶ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
کو سکه های بدون تاریخ؟ این وعده ده روز پیش داده شده ولی انجام نشده. حتی بورس هم بدتر از بانک است.
عبدالله۳۳۷۳۵۲۶۱۵:۵۰:۴۰ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
همیشه همینه: یک عده حرف می زنند و می بازند و یک عده عمل می کنند و برنده‌ می شوند.
ناشناس۳۳۷۳۵۲۸۱۵:۵۳:۵۹ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
یا توم 40 درصدی هرگونه سرکوب ارزی سال‌های بعد یکجا با تورم ان ها سال ها مجبورید بالا ببرید
ناشناس۳۳۷۳۸۰۵۲۱:۳۰:۱۹ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
اين كجاش سركوب ارزي است. ميشه بگي ما هم بدانيم.
ناشناس۳۳۷۳۹۴۰۰۰:۲۶:۰۷ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
تا آخر سال نرخ بین 60 الی 65 هزار تومان باید باشد بالاتر و پایین تر نرخ غیر واقعی هست
ناشناس۳۳۷۴۶۲۱۱۴:۳۹:۰۷ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
اشتباه منفی زدم دلار ۱۰ میلیون بشه این غرب زده ها میگن سرکوب شده
ناشناس۳۳۷۳۵۶۹۱۶:۳۳:۰۴ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
تا منافع عده ای در کشور در گرو گرانی دلار هست این داستان سالها ادامه دار خواهد بود.
ناشناس۳۳۷۳۵۹۰۱۶:۴۹:۴۵ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
پول بی پشتوانه چاپ نکنید تا دلار گران نشود
ناشناس۳۳۷۳۵۹۹۱۶:۵۹:۴۵ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
چاپ کنند ولی مالیات بر دلالی کاذب اجرا کنند تا تورم درست نکند
ناشناس۳۳۷۳۷۵۷۲۰:۱۰:۳۷ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
دلالی کاذب چیه جناب کارمند در بازار به کسی مفتکی پول نمیدن با دولت مقایسه نکن مثلا کسی که موز رو از اکوادر میاره اینجا پخش میکنه میاره دم در کوچه شما میشه دلال لطفا پشت میزت بشین!
ناشناس۳۳۷۴۰۱۳۰۴:۰۴:۴۱ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
هر وقت یاد گرفتی مالیات بر عایدی سرمایه چی هست
ناشناس۳۳۷۳۹۳۴۰۰:۱۷:۱۶ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
به موز نمی گویند دلال به اقلام اصلی تورم ساز می گویند دلال که چند قلم هم بیشتر نیست ماشین طلا ارز و خودرو هست که این ها دلال بازی نشود تورم در کشور درست نمی شود
ناشناس۳۳۷۴۰۱۷۰۴:۵۴:۳۷ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
پول که خودش مشکلی ندارد و هزار برابر هم شود ولی وقتی برود به دلالی و گردش شود برای کسب سود و دوباره دست به دست برای خرید و فروش شود تورم درست می کند و برای همین چند دهه هست مالیات برای آن درست شده که در ایران اجرا نشده و تورم ایران دو رقمی هست البته سود بانکی هم ملاک هست
علی۳۳۷۳۶۰۳۱۷:۰۲:۰۵ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
ده درصد ۵۰۰۰۰ هزارتومان میشه ۵۰۰۰تومان دلار الان ۵۸۴۰۰ معامله میشه نزدیک به ۱۹ درصد ، تو چند روز ۱۹ درصد داراییم کم شده بعد شما میگی درصدی؟؟؟؟؟
ناشناس۳۳۷۳۶۱۹۱۷:۱۷:۱۲ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
چرا این دلالان را جمع نمیکنید
ناشناس۳۳۷۴۰۶۸۰۷:۲۵:۵۹ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
دلالی وجود نداره خودت رو به خواب زدی ؟
حبیب۳۳۷۳۶۴۰۱۷:۴۱:۱۲ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
نفع دولت در گرانی دلاره تا بتونه کسر بودجه اش را جبران کنه بلاخره بزرگترین معاملات دلار دست خود دولته بزودی ارز مبادله ای هم میکشه بالا
ناشناس۳۳۷۳۸۰۳۲۱:۲۸:۵۶ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
واحد پول از ریال به دلار تغییر کند
ناشناس۳۳۷۳۸۲۳۲۱:۴۹:۵۵ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
در٢.٥سال دولت ريسي دلار٢.٥برابر وگوشت ومرغ ودارو ٤-١٠برابرشده
ناشناس۳۳۷۳۹۳۵۰۰:۱۸:۴۴ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
آن وقت اسمی هم از ارز 4200 نمی برید؟!!
م۳۳۷۳۹۱۸۲۳:۵۵:۳۰ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
در دولت حسن روحانی دلار ۱۰ برابر شد یه کم به گذشته هم نگاه کن
ناشناس۳۳۷۳۹۸۲۰۲:۱۹:۰۶ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
میره تا ۷۵. حالا می بینی
ناشناس۳۳۷۴۱۹۱۰۹:۲۴:۲۱ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
دلار اگر همین طور پیش بره به ۱۰۰ هزار تومان می رسه دولت پول بی پشتیبانه چاپ نکنه نقدینگی در کشور زیاد می شود و نتیجه بی ارزش شدن ریال و تومان تمام و ختم خواهد شد دولت کسر بودجه را با فروش نفت وگاز وفروش اموال دولتی جبران نماید....
مهدی۳۳۷۴۲۳۴۰۹:۵۳:۲۹ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
از اول انقلاب تا امروز کدام خریدار دلار یا طلا از خرید خود زیان کرده؟
صآ‌دقی۳۳۷۴۳۳۸۱۱:۱۱:۴۷ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
لطفا‌پؤل‌سپرده‌ ماعدل‌دلار‌محاصبه‌شوددر‌بانکها ا
امیر۳۳۷۴۵۴۵۱۳:۴۰:۴۷ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
چیزی که من از متن متوجه میشم اینه که بازارساز (دولت) میشینه عقب که قیمتها بره بالا. بعد که خوب رفت بالا و یه عده خریدند، اقدام به عرضه ارز میکنه که دلارهاش رو با قیمت بالا بفروشه! بعد دلار میاد پایین و این وسط از نوسان قیمت ارز کی سود برده؟ عده ای که توان مالی و یا رانت اطلاعاتی خرید ارز رو داشتند وقتی پایین بود. اما مهم ترین سود برنده اش کیه؟ اونی که بیشتر دلار داره و شب عید هم نزدیکه باید عیدی بده به ریال، یعنی دولت!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  4. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  5. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  6. چرا این همه بد اخلاقی؟

  7. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  8. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  9. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  10. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  11. درباره توبه تتلو

  12. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  13. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  14. حقوق خبرنگار جنجالی صدا و سیما چقدر است؟/ پاسخ «یوسف سلامی» به میزان درآمد ماهیانه خود

  15. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  16. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  17. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  18. برای این عکس شما تیتر بزنید

  19. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  20. تضادی عجیب و پر ابهام!

  21. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  22. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  23. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  24. تنوری که هنوز سرد است...

  25. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

آخرین عناوین