مشارکت پایین انتخاباتی را تئوریزه نکنیم!

حسین علی زاده، گروه سیاسی الف،   4021103022 ۹۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
مشارکت پایین انتخاباتی را تئوریزه نکنیم!

یکی از جامعه شناسان کشور که البته در دانش و فضلش تردیدی نیست به تازگی در یک برنامه تلویزیونی گفته است موضوع میزان مشارکت مردم در انتخابات ربطی به مشروعیت سیاسی نظام ندارد و در همه کشورها معدل مشارکت شهروندان در انتخابات حدودا نیمی از واجدان شرایط رای را پوشش می دهد اما در این کشورها این امر را دلیل بر مشروعیت ضعیف نظام سیاسی نمی دانند. 

این استدلال شاید به عنوان یک رای کلی و به هنگام سنجش انتزاعی نسبت مشروعیت با مشارکت انتخاباتی درست به نظر بیاید و کسی با استناد به آن بتواند به طور کلی بگوید عوامل موثر بر مشروعیت سیاسی فقط در میزان رای دادن مردم خلاصه نمی شود و مشارکت سیاسی هم فقط به معنای شرکت در انتخابات نیست اما وقتی این موضوع را از حالت کلی و انتزاعی خارج کنیم و در زمان و مکانی خاص ( مثلا کشور خودمان، ایران، در این زمان خاص) در نظر بگیریم نمی توانیم با استناد به یک اصل کلی انتزاعی در مورد معنای مشارکت انتخاباتی و نسبت آن با مشروعیت سیاسی در این برهه از جمهوری اسلامی سخن بگوییم. البته آن کسانی را که «مشروعیت» سیاسی در جمهوری اسلامی را با توسل به معنای «شرعیت» امری کاملا بی ربط به «رای مردم» تلقی می کنند در این ادعایمان اصلا به حساب نیاورده ایم! 

واقعیت این است که دستکم در این برهه خاص از تاریخ سیاسی جمهوری اسلامی ما، معنای مشارکت انتخاباتی پایین حتی در صورت مشارکت سیاسی بالای شهروندان در عرصه های دیگر سیاسی( غیر از انتخابات) ، چه بخواهیم و چه نخواهیم در کنار مشروعیت و در نسبتی قابل توجه با آن تفسیر می شود. 

شاید بی ارتباطی یا ارتباط ضعیف این دو متغیر (مشارکت انتخاباتی و مشروعیت سیاسی) در دهه ۷۰ یا ۸۰ و در یک شرایط نرمال سیاسی قابل دفاع بود اما از دهه ۹۰ به این سو که  تلاش مخالفان داخلی و خارجی جمهوری اسلامی برای گسستن ارتباط مردم به عنوان پایه و اساس استقرار این نظام سیاسی ابعاد بسیار گسترده تر و سنگین تری یافته و متاسفانه ناکارامدی های داخلی و ضعف های ساختاری در حوزه های مختلف در شرایط تحریمی آثار منفی صد چندان یافته و اخبار مربوط به فساد و رانت نیز دایما به گوش شهروندان می رسد،  چندان منطبق با واقعیت به نظر نمی آید. 

ممکن است بگویند مشارکت انتخاباتی ۴۰ یا ۵۰ درصد در عرف سیاسی کشورهای دارای صندوق رای و مراجعه به رای مردم، معمول و متعارف است اما یقینا بالا یا پایین خواندن مشارکت انتخاباتی نیز باید در نسبت با گذشته این مشارکت سنجیده شود. به عنوان مثال اگر میانگین مشارکت انتخاباتی مردم ایران تا اوایل دهه ۹۰ بالای۶۰ درصد بوده ( و در برخی سالها بالای ۷۰ در صد نیز  رفته باشد) در صورت پایین آمدن این میانگین به زیر ۵۰ یا ۴۰ درصد، این کاهش یقینا بی ارتباط با تضعیف مشروعیت نیست. به همین دلیل است که رهبر انقلاب نیز  همواره بر «مشارکت حداکثری» مردم تاکید می کنند. 

نکته مهمتر دیگر مربوط به انتقاداتی است که معمولا در نظریه سیاسی جمهوری اسلامی بر دموکراسی های غربی وارد می شود. از این منظر دموکراسی های غربی به دلیل وابستگی شان به ساختارهای قدرت و ثروت چندان مجال و انگیزه ای برای حضور عموم مردم فراهم نمی کند و شهروندان غربی، با علم به این موضوع و البته وجود پدیده ای فراگیر در همه جوامع، که جامعه شناسان سیاسی از آن به عنوان « سواری گرفتن» یاد کرده اند ( یعنی همیشه دیگرانی هستند که جور مشارکت یا هر کنش دیگر اجتماعی را بکشند) چندان اصراری بر مشارکت در انتخابات ها ندارند، اما در نظام سیاسی جمهوری اسلامی رای همه مردم با یک وزن و اهمیت برابر و بنابر ادعا در وضعیتی برتر و بالاتر از ساختارهای قدرت و ثروت ، اثری تعیین کننده دارد. به تعبیر دیگر «موجودیت» جمهوری اسلامی به عنوان یک نظام سیاسی، در تئوری های سیاسی «انقلاب اسلامی» ذاتا و اساسا و به صورت جوهری به رای تک تک مردم بیرون از ساختارهای پیدا و پنهان قدرت و ثروت وابسته شده و هر میزان کاهش آن به طور نسبی بر ادعای تئوریک یاد شده اثر منفی خواهد داشت. 

با این حال نباید از یاد برد که مساله مشارکت انتخاباتی پایین یا حتی موضوع  درنظرگرفتن ارتباط آن با مشروعیت سیاسی ( تضعیف مشروعیت) به معنای خاتمه یافتن مشروعیت یک نظام سیاسی نیست. تا زمانی که تضعیف مشروعیت سیاسی به دلیل عملکرد مجموع عوامل موثر بر آن ( مشارکت انتخاباتی یکی از این عوامل است) به مرحله ای نرسیده باشد که قابل برگشت نباشد نمی توان ساده انگارانه از پایان یافتن یک نظام سیاسی سخن گفت. 

تا زمانی که آحاد مردم ایران انتخابات را امری هدایت شده به نفع صاحبان قدرت و ثروت نبینند و اثر آن را در تغییر اوضاع به نفع اراده عمومی احساس کنند - یعنی همان چیزی که در آرمان های انقلاب و رای بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی  بر آن تاکید فراوانی شده-، جمهوری اسلامی برقرار و استوار خواهد بود. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۶۵۸۹۷۱۰:۰۸:۰۳ ۱۴۰۲/۱۱/۳
مشارکت پائین باعث کاهش کیفیت منتخبین خواهد شد.
ناشناس۳۳۶۵۹۸۴۱۱:۰۴:۵۹ ۱۴۰۲/۱۱/۳
اینها کارشناس نیستند... اینها توجیه گر هستند و در صدا و سیما فراوانند...
ناشناس۳۳۶۶۰۳۶۱۱:۳۴:۳۲ ۱۴۰۲/۱۱/۳
مشارکت سال 92 و 96 که بالا بود چرا بدترین آن رقم خورد؟!!!
ناشناس۳۳۶۶۱۹۶۱۲:۵۶:۴۴ ۱۴۰۲/۱۱/۳
بدترین بود. انتخاب بین بد و بدتر بود که بد انتخاب شد.
ناشناس۳۳۶۶۵۰۸۱۶:۳۱:۰۸ ۱۴۰۲/۱۱/۳
.. از کجا فهمیدی ایشان بد بود و بقیه بدترین؟
ناشناس۳۳۶۶۸۱۴۲۰:۱۶:۵۳ ۱۴۰۲/۱۱/۳
تو اون شرایط بهترین انتخاب بود
ناشناس۳۳۶۶۰۷۵۱۲:۰۱:۰۴ ۱۴۰۲/۱۱/۳
من رای میدهیم .
ناشناس۳۳۶۶۴۵۱۱۵:۵۰:۵۷ ۱۴۰۲/۱۱/۳
رای ندادن باعث خوشحالی بن سلمان، مریم رجوی و ... است که دشمن ایران و قاتل بزرگ و کوچک هستند
ناشناس۳۳۶۶۶۳۴۱۸:۲۰:۱۶ ۱۴۰۲/۱۱/۳
بنظرم بن سلمان و رجوی و موساد وقتی خوشحال می کنند که مجلسی با افراد عاقل و کاربلد و دلسوز پر بشه !!!
ناشناس۳۳۶۷۱۶۸۰۸:۰۷:۳۳ ۱۴۰۲/۱۱/۴
بن سلمان که الان برادران سعودیه !
ناشناس۳۳۶۵۹۰۱۱۰:۱۱:۰۴ ۱۴۰۲/۱۱/۳
مشروعیت در نظام اسلامی ناشی از قرآن و سنت و اوامر امام معصوم است .
ناشناس۳۳۶۵۹۹۸۱۱:۱۲:۴۲ ۱۴۰۲/۱۱/۳
آیا مشروعیت همان مقبولیت هم هست؟ اگر چیزی مشروع باشه اما مقبول ملت نباشه تکلیف چیست؟
ناشناس۳۳۶۶۲۳۶۱۳:۲۰:۳۹ ۱۴۰۲/۱۱/۳
تکلیف همان است که وقتی مقبولیت نباشد حکومت تشکیل نمی شود.
محمد رضا۳۳۶۸۳۵۶۱۱:۲۱:۴۶ ۱۴۰۲/۱۱/۵
پذیرش و قبول مردم یک رکن اساسی مشروعیت است. زیرا خداوند هم به حاکمیت کسی بر سرنوشت مردم بر خلاف خواست خودشان رضات ندارد و مجوز آن را نداده است. متون دینی و سنت پیامبر و ائمه بوضوح نشاندهنده این امر بدیهی است.
ناشناس۳۳۶۶۰۵۵۱۱:۴۸:۰۰ ۱۴۰۲/۱۱/۳
فرمایش شما بر خلاف سنت وسیره امامان است.
ناشناس۳۳۶۶۴۳۷۱۵:۴۱:۳۴ ۱۴۰۲/۱۱/۳
اتفاقا دقیقا سیره حضرت علی است، ایشان به دلیل مقبولیت خلیفه اول نشد، وگرنه مشروعیت را داشت.
عمران۳۳۶۷۱۷۴۰۸:۱۱:۳۹ ۱۴۰۲/۱۱/۴
خداوند در قرآن بارها به پیامبر میگوید زوری نمیتوانی کسی را هدایت کنی! تازه او که پیامبر بود.
ناشناس۳۳۶۶۰۷۱۱۱:۵۸:۴۱ ۱۴۰۲/۱۱/۳
امام خمینی دقیقا برای مقابله با این تفسیر ، رفراندوم جمهوری اسلامی را برگزار کردند و این نظام سیاسی با رای مردم تشکیل شد. میزان رای ملت است و بس . جمهوری اسلامی ، نه یک کلمه کمتر نه یک کلمه بیشتر .
ناشناس۳۳۶۵۹۰۲۱۰:۱۲:۰۸ ۱۴۰۲/۱۱/۳
تمامی کشور های پیشرفته فقط مجلس و دولت دارن که هر 4 سال با رای مردم به طور کامل عوض میشه.
ناشناس۳۳۶۶۰۳۵۱۱:۳۳:۳۳ ۱۴۰۲/۱۱/۳
باز از دنیا گفتی بدون اینکه بدانی چی هست؟
ناشناس۳۳۶۶۰۶۶۱۱:۵۶:۰۷ ۱۴۰۲/۱۱/۳
آمریکا کشوری که قانون اساسی‌اش به تصویب مردمش نرسیده ۲۰۰ سال است به غیر از دو حزب موجود، هیچ حزب و شخصی خارج از این دو حزب به حاکمیت نرسیده کشوری که اعضای هیأت دولتش بدون رأی اعتماد از گنگره به وزارت می‌رسد. کشوری که وزرای دولتش وزیر مشاور هستند و رای مستقل در هیأت دولت ندارند. کشوری که مصوبات هیأت دولتش به تصویب کنگره نمی‌رسد. کشوری که مصوبات هیأت دولتش فقط تصمیم رئیس‌جمهور است و نه هیأت وزیران. کشوری که رئیس جمهور می‌تواند تصمیم کنگره را وتو کند. کشوری که رئیس قوه قضائیه کشور هم توسط رییس‌ جمهور تعیین می‌شود. اینها ساختار دیکتاتوری است که با کمک رسانه، کسی او را دیکتاتور نمی داند.
ناشناس۳۳۶۶۱۲۹۱۲:۲۸:۵۳ ۱۴۰۲/۱۱/۳
دوست عزيز همين سيستم بالاترين سرانه دنيا يا جي دي پي، قدرت نظامي، سرانه آموزش و بهداشت و برترين دانشگاههاي دنيا را داره.
ناشناس۳۳۶۶۲۵۹۱۳:۳۰:۱۸ ۱۴۰۲/۱۱/۳
اولا با استعمار دیگر کشورها نه با اداره درست کشور دوما با هزاران چادرنشین و کارتن خواب و معضل دیگر و در عین حال خرج پول مردم برای کمک به اسرائیل کودک کش
ناشناس۳۳۶۶۲۸۹۱۳:۵۱:۲۷ ۱۴۰۲/۱۱/۳
امریکا کشوری غیرمتمرکز است
امید یاوری دارانی۳۳۶۶۳۵۴۱۴:۴۱:۲۹ ۱۴۰۲/۱۱/۳
نمی دانم در قانون اساسی امریکا چه امده است اما در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران امده است که : حکومت از دیدگاه اسلام، برخاسته از موضع طبقاتی و سلطه‏‌گری فردی یا گروهی نیست، بلکه تبلور آرمان سیاسی ملتی هم‌‏کیش و هم‏فکر است که به خود سازمان می‏دهد تا در روند تحول فکری و عقیدتی راه خود را به سوی هدف نهایی (حرکت به سوی الله) بگشاید. ملت ما در جریان تکامل انقلابی خود از غبارها و زنگارهای طاغوتی زدوده شد و از آمیزه‌‏های فکری بیگانه خود را پاک نمود و به مواضع فکری و جهان بینی اصیل اسلامی بازگشت. اکنون بر آن است که با موازین اسلامی جامعه نمونه (اسوه) خود را بنا کند. بر چنین پایه‌‏ای، رسالت قانون اساسی این است که زمینه‏‌های اعتقادی نهضت را عینیت بخشد و شرایطی را به وجود آورد که در آن انسان با ارزش‏های والا و جهان‏‌شمول اسلامی پرورش یابد. قانون اساسی با توجه به محتوای اسلامی انقلاب ایران که حرکتی برای پیروزی تمامی مستضعفین بر مستکبرین بود زمینه تداوم این انقلاب را در داخل و خارج کشور فراهم می‏کند؛ به ویژه در گسترش روابط بین‏‌المللی با دیگر جنبش‏های اسلامی و مردمی می‏کوشد تا راه تشکیل امت واحد جهانی را هموار کند. (إن هذه أمتکم أمه واحده و أنا ربکم فاعبدون) و استمرار مبارزه در نجات ملل محروم و تحت ستم در تمامی جهان قوام یابد. اصول متعدد قانون اساسی نشان از احترام به نظریات و ارای مردم دارد . اگر دیگران در همه دنیا تحت عناوین مختلف حکومت می کنند اینجا ایران اسلام حکومت می کند. ایران را با امریکا مقایسه نکنید زیرا شما امریکا را مهد امپریالیسم و استکبار می دانید و ما ایران را اسلامی می دانیم.
ناشناس۳۳۶۶۳۸۹۱۴:۵۷:۳۸ ۱۴۰۲/۱۱/۳
الان مردم آمریکا ناراضی باشن نمی تونن به غیر از جناح جمهوری خواه و دموکرات رای بدن به جز نامزدهای این دو جناح نامزدهای مستقل هم هستند ولی مردم رای نمیدن در ضمن شما که مقایسه می کنید چرا با فرانسه مقایسه نمی کنید چرا با آلمان چرا به سوییس
ناشناس۳۳۶۶۴۶۳۱۶:۰۳:۳۲ ۱۴۰۲/۱۱/۳
اونا هم همینطور. در ظاهر آزادی هست ولی لابی صاحبان قدرت و ثروت همه چیز رو مشخص می کنه
ناشناس۳۳۶۶۴۶۶۱۶:۰۵:۳۰ ۱۴۰۲/۱۱/۳
مشارکت سوئیس 50 درصد
ناشناس۳۳۶۵۹۰۵۱۰:۱۳:۴۶ ۱۴۰۲/۱۱/۳
در انتخابات گذشته بدلیل شیوع کرونا و آنفولانزا مردم در انتخابات شرکت گسترده نکردند.
ناشناس۳۳۶۶۵۱۲۱۶:۳۲:۲۲ ۱۴۰۲/۱۱/۳
بله و امسال بیشتر خواهد شد میزان مشارکت
ناشناس۳۳۶۵۹۱۰۱۰:۱۵:۴۱ ۱۴۰۲/۱۱/۳
خداوکیلی آدم میمونه چی جواب شما رو بده.
ناشناس۳۳۶۵۹۱۴۱۰:۲۱:۴۷ ۱۴۰۲/۱۱/۳
آدم میره رای میده که رایش در سرنوشتش اثر داشته باشه.
ناشناس۳۳۶۵۹۱۷۱۰:۲۳:۵۳ ۱۴۰۲/۱۱/۳
مشاركت انتخاباتي پايين را تئوريزه نكنيم ! --------------------------- برادر جان وقتي خود دولتيان در آستانه انتخابات --- سهميه بنزين را كم مي كنند ! --- براي افزايش ناقابل ٢٠ درصدي كارمندان و بازنشستگان مدام شرط و شروط و اما و اگر مي گذارند در حالي كه با افزايش ٤٦ درصدي تعرفه پزشكي مثل آب خوردن موافقت مي كنند --- يك دفعه هزاران خانواده را در آستانه انتخابات از يارانه حذف مي كنند ! -- مرغ به كيلويي 110 هزار تومان مي رسانند --- وقتي كه ملتفت نيستند كه يك خانواده با حقوق ١٠ و حتي ١٥ ميليون در ماه اداره نمي شود ! --- وقتي كه يك كيلو گوشت قرمز به قول نماينده مجلس به 750 هزار تومان مي رسد كه مردم چگونه قادر به خريد آن باشند ؟ --- ووووووووووو
ناشناس۳۳۶۶۰۳۸۱۱:۳۶:۱۱ ۱۴۰۲/۱۱/۳
خود دولت ضعيف داره تيشه به ريشه مملكت ميزنه
ناشناس۳۳۶۷۱۷۹۰۸:۱۴:۲۶ ۱۴۰۲/۱۱/۴
دوست عزیز : شاید عمدا مردم را مشغول دغدغه معیشت کرده باشند !
ناشناس۳۳۶۵۹۱۸۱۰:۲۴:۲۹ ۱۴۰۲/۱۱/۳
هنوز تکلیف پول ما که در بورس سال 99 سوخت شد مشخص نشده
ناشناس۳۳۶۵۹۹۴۱۱:۱۰:۱۸ ۱۴۰۲/۱۱/۳
سوخت شد؟ الان که سود کردی!
ناشناس۳۳۶۶۰۲۴۱۱:۲۳:۰۹ ۱۴۰۲/۱۱/۳
در پالایش ها و بسیاری از سهم ها مردم هنوز 70 درصد در ضرر هستند نتیجه تحقیق و تفحص مجلس از بورس چه شد ؟
ناشناس۳۳۶۶۱۲۱۱۲:۲۶:۴۱ ۱۴۰۲/۱۱/۳
70 درصد تا 1400 بود
ناشناس۳۳۶۶۰۲۳۱۱:۲۲:۳۵ ۱۴۰۲/۱۱/۳
این دولتی جماعتی که دولت روحانی رو بی عرضه می دونستند و میگفتند اگر دولت هیچ کاری نکنه تورم کاهش پیدا میکنه چنان کاری کردند که تورم سر به فلک کشیده و رییسی و دولتش چنان کاری با اعتماد مردم کردند که همچنان بورس کوره پول سوزیه
ناشناس۳۳۶۶۰۴۰۱۱:۳۶:۴۷ ۱۴۰۲/۱۱/۳
هیچ کاری نشد تورم سال 1400 20 درصد کم شد الان هم همین طور عزیزم
ناشناس۳۳۶۶۳۶۴۱۴:۴۷:۰۷ ۱۴۰۲/۱۱/۳
شما کجا زندگی می کنی اینقدر تورم رو کمتر احساس می کنی عزیز؟؟
ناشناس۳۳۶۶۴۶۷۱۶:۰۶:۰۷ ۱۴۰۲/۱۱/۳
تورم کم شدن به معنی ارزان شدن نیست!
ناشناس۳۳۶۶۴۴۷۱۵:۴۸:۵۷ ۱۴۰۲/۱۱/۳
عزیزم گوشت شده کیلویی 800 هزار تومان
ناشناس۳۳۶۶۸۱۲۲۰:۱۴:۳۳ ۱۴۰۲/۱۱/۳
قیمت رو نبر بالا من فروشگاه خریدم 520
ناشناس۳۳۶۶۵۶۵۱۷:۳۹:۴۵ ۱۴۰۲/۱۱/۳
تورم رسمي همين الان ٤٥٪؜وغيررسمي بالاي ١٠٠٪؜است
عمران۳۳۶۵۹۲۹۱۰:۳۲:۵۷ ۱۴۰۲/۱۱/۳
نمیدانم چرا مدام معیار مقایسه برای برخی تحلیلگرها دموکراسی های غربی است؟ آقا ما اصلا نمونه ی غربی نمیخواهیم. به خدا من به دموکراسیِ شرقی و مسلمان مانند مالزی و ترکیه هم راضی هستم. لااقل دو تا حزب واقعی وجود داشته باشد که «انتخابات» به معنی واقعی «انتخاب» بین دو راه حل دو طرز فکر دو نوع نگرش وجود داشته باشد. لا اقل اگر با یک لایحه یا قانون مخالف هستیم بدانیم کدام حزب آن قانون را لغو خواهد کرد که به آن حزب رای بدهیم. الان کسی میتواند توضیح بدهد ما در انتخابات اسفند بین کدام «گزینه» ها میتوانیم انتخاب کنیم؟ الان اگر اکثریت مردم مثلا لایحه ی فلان و بهمان را نخواهند باید به کدام حزب رای بدهند؟
ناشناس۳۳۶۶۰۰۳۱۱:۱۳:۴۲ ۱۴۰۲/۱۱/۳
آفرین من هم می خواستم همین ها را بگم ولی نمی دانستم چطوری به همین سوال پاسخ دهید لطفا
ناشناس۳۳۶۶۰۴۳۱۱:۳۷:۳۶ ۱۴۰۲/۱۱/۳
اطلاعات خود را بیشتر کنید در مورد ترکیه و مالزی
ناشناس۳۳۶۶۶۹۳۱۸:۵۴:۴۸ ۱۴۰۲/۱۱/۳
لطفا پیانهای متکبرانه ات را تموم کن.
ناشناس۳۳۶۷۰۴۱۰۰:۳۴:۳۱ ۱۴۰۲/۱۱/۴
تقصیری نداری از بس دنیا را بهشت و ایران را جهنم گفتند واسه تو
ناشناس۳۳۶۵۹۳۴۱۰:۳۴:۴۴ ۱۴۰۲/۱۱/۳
چرا صندوق های رای الکترونیک نیستند!!!
ناشناس۳۳۶۵۹۳۵۱۰:۳۴:۴۹ ۱۴۰۲/۱۱/۳
قطعا مشارکت بالا با امتخاب افراد کارآمد و در نتیجه اداره بهتر کشور خواهد شد.
ناشناس۳۳۶۶۶۸۴۱۸:۴۹:۴۰ ۱۴۰۲/۱۱/۳
خیلی کم تایید صلاحیت شدند از برخی جناح ها
مهدی۳۳۶۷۲۵۶۰۹:۵۹:۱۲ ۱۴۰۲/۱۱/۴
چرا فقط کسانی تایید صلاحیت میشن که دقیقا در خط فکری مسئولین ارشد کشور هستن.
ناشناس۳۳۶۵۹۳۸۱۰:۳۵:۳۰ ۱۴۰۲/۱۱/۳
اکثر مردم اونقدر درگیر مشکلات معیشتی خود هستند.
ناشناس۳۳۶۵۹۴۶۱۰:۳۸:۳۸ ۱۴۰۲/۱۱/۳
همان هایی که علیه انتخابات حرف می زنند همان هایی هستند که نمی خواهند مشکلات حل شود.
ناشناس۳۳۶۶۳۶۷۱۴:۴۸:۴۰ ۱۴۰۲/۱۱/۳
شما تو تامین داروهای قلب ملت موندین
ناشناس۳۳۶۶۵۱۱۱۶:۳۲:۲۰ ۱۴۰۲/۱۱/۳
و ایضا شیرخشک
ناشناس۳۳۶۵۹۴۸۱۰:۴۰:۱۲ ۱۴۰۲/۱۱/۳
با این حساب بعضا نماز جماعت هم که خیلی کم شرکت می کنند با استدلال شما مشروعیت خدا از بین رفته!!!
ناشناس۳۳۶۶۰۱۴۱۱:۱۷:۱۸ ۱۴۰۲/۱۱/۳
آخه حرف شما منطق داره ؟ داری خدا را با انسانها مقایسه می کنی ؟ خداوند داره به کافر و مسلمان و یهودی و انسان و جانور و گیاه ... روزی می ده و محتاج به نماز و نیایش ما نیست ما محتاجیم که از خدا برکت و آرامش بگیریم حالا هر کس لیاقت داره استفاده می کنه ربط این به امور دنیایی و انتخابات چیه
ناشناس۳۳۶۶۰۴۶۱۱:۳۸:۵۰ ۱۴۰۲/۱۱/۳
حق انتخاب هست و حرف از مشروعیت برای آن هست! وگرنه خدا صاحب همه ما هست
ناشناس۳۳۶۵۹۵۰۱۰:۴۱:۱۳ ۱۴۰۲/۱۱/۳
یا کلا مشروعیت کشورهای اروپایی که مشارکت بین 25 الی 40 هست وجود ندارد!!!
ناشناس۳۳۶۵۹۹۶۱۱:۱۱:۳۲ ۱۴۰۲/۱۱/۳
مشروعیت چه چیز کشور های اروپایی؟
ناشناس۳۳۶۶۴۰۹۱۵:۱۳:۳۱ ۱۴۰۲/۱۱/۳
معلومه حکومت، نحوه حکومت و هزار مساله دیگر که مردم مخالف هستند ولی مخالفت آن ها فایده ندارد
ناشناس۳۳۶۶۷۵۵۱۹:۳۶:۰۰ ۱۴۰۲/۱۱/۳
شما از این هزار تا 10 تاشو نام ببر
ناشناس۳۳۶۵۹۵۵۱۰:۴۳:۵۹ ۱۴۰۲/۱۱/۳
در کشورهای دموکراتیک اگر هم مشارکت پایین باشد با توجه به اینکه روشهای مسالمت آمیز اعتراض وجود دارد میتوان گفت که در صورتی که مردم به نظام سیاسی خود اعتراض داشته باشند آن را عنوان خواهند کرد.
ناشناس۳۳۶۶۰۴۷۱۱:۳۹:۲۶ ۱۴۰۲/۱۱/۳
این هم از توجیهات
ناشناس۳۳۶۵۹۵۷۱۰:۴۵:۱۵ ۱۴۰۲/۱۱/۳
تجربه سالهای اخیر را مرور کنید.تا موقعیکه سرمایه اجتماعی برای عده ای بی مفهوم است و خود و باندشان را می بینند نباید انتظار معجزه داشت.
عبدالله۳۳۶۵۹۵۸۱۰:۴۵:۵۴ ۱۴۰۲/۱۱/۳
وقتی مجلس و دولت در سال مهار تورم بدون توجه کار خودشان را می کنند و هیچ توجهی به مردم ندارند و هنوز هم حاضر به رفع مشکلات معیشتی کارمندان و کارگران نیستند چه انتظاری دارید؟!!
صمصام۳۳۶۵۹۶۴۱۰:۵۰:۲۰ ۱۴۰۲/۱۱/۳
من با نظر کلی این جامعه شناس محترم موافقم اما در جایی که مشروعیت را برخواسته از میزان مشارکت مردم نمیدانند نه در کشور ما مشکل زمانی است که بر همه این امر مشتبه شده که مشروعیت نظام الزاما تابعی از میزان مشارکت مردم است اما در واقعیت چنین نیست
ناشناس۳۳۶۶۰۲۲۱۱:۲۱:۱۳ ۱۴۰۲/۱۱/۳
یعنی اگر مشارکت بسیار پایین باشد باز هم معنی خاصی ندارد و مهم نیست ؟
ناشناس۳۳۶۵۹۷۷۱۱:۰۳:۱۶ ۱۴۰۲/۱۱/۳
برادر من انتخابات در کشورهای غربی که فقط یک مجلس و یک رئیس جمهور دارن و لاغیر مفهومش با اینجا فرق میکنه.
ناشناس۳۳۶۵۹۷۹۱۱:۰۴:۰۶ ۱۴۰۲/۱۱/۳
فقط اینو در نظر داشته باشید که مشارکت تو فرانسه اکثر مواقع بالای 80 درصد هست. پس هی نگید تو غرب هم مشارکت پایینه پس فلان و بهمان.
ناشناس۳۳۶۶۰۷۲۱۱:۵۸:۴۶ ۱۴۰۲/۱۱/۳
اروپایی هم داریم مانند ترکیه با رای اجباری 89 درصد و فرانسه هم 70 درصد بقیه اروپا چند درصد؟!!!
ناشناس۳۳۶۶۱۳۹۱۲:۳۲:۱۰ ۱۴۰۲/۱۱/۳
همین غرب از طریق رسانه های فارسی زبان به تو می گویند رای ندهید
ناشناس۳۳۶۵۹۸۲۱۱:۰۴:۳۲ ۱۴۰۲/۱۱/۳
یعنی نویسنده فکر میکند مردم اینک انتخابات را موجب تغییر اوضاع به نفع اراده و نفع عمومی احساس میکنند.
ناشناس۳۳۶۶۰۱۹۱۱:۱۹:۵۲ ۱۴۰۲/۱۱/۳
نگهداشتن لچک بر سر زنها به هر قیمت ممکن از اموری است که مجلس فعلی به آن توجه دارند و بس باید افرادی را انتخاب کنیم که صرفا به معیشت مردم و تورم و فساد و بیکاری و ازدواج جوانان بپردازند ؟
ناشناس۳۳۶۶۰۶۳۱۱:۵۳:۳۱ ۱۴۰۲/۱۱/۳
بگو بی حجاب هستم یا می خواهم بی حجاب ها را ببینم
ناشناس۳۳۶۶۱۲۰۱۲:۲۶:۲۲ ۱۴۰۲/۱۱/۳
نه بی حجابم و نه علاقه ای به کنجکاوی در امور مردم دارم ولی وقتی می بینم داریم له می شیم و نمایندگان فقط دغدغه حجاب دارند ناراحتم
ناشناس۳۳۶۶۱۹۹۱۲:۵۹:۲۹ ۱۴۰۲/۱۱/۳
یک بخش کوچک وقت مجلس برای حجاب هست ولی برای شما از آن دائم گفته می شود
ناشناس۳۳۶۶۱۷۶۱۲:۴۶:۱۸ ۱۴۰۲/۱۱/۳
چرا موضوع را شخصی می کنی ؟ اینکه در این اوضاع اسفبار مردم یه عده به عنوان نماینده مردم فقط دغدغه سر و شکل مردم را دارند خوبه ؟؟؟ یه نگاه به قیمت مرغ و گوشت و ... بکن !
ناشناس۳۳۶۶۳۹۴۱۵:۰۰:۳۶ ۱۴۰۲/۱۱/۳
شما کل مشکلت حجابه ولی مردم عادی جز حجاب که تنها دل مشغولی شماست مجبور هستند که براشون تحصیل، معیشت خانواده ، درمان، غذا، حمل نقل و انرژی و دارو و درمان هم مهمه
پرویز۳۳۶۶۰۸۴۱۲:۰۴:۲۱ ۱۴۰۲/۱۱/۳
خب مشکل همینجا است . برخی افراد برای مجلس تایید صلاحیت شده اند که در بند مشکلات اقتصادی نیستند و توانش را هم ندارند.
ناشناس۳۳۶۶۰۹۸۱۲:۱۷:۴۴ ۱۴۰۲/۱۱/۳
اتفاقا هر جا مشارکت مردم در انتخابات کم بود یعنی مردم اعتراض دارند. به طور مثال سال ۹۸ که مردم در گرانی بنزین اعتراض شدید کردند مشارکت مردم فقط ۴۲ ٪ شد
ناشناس۳۳۶۶۱۰۲۱۲:۲۰:۰۴ ۱۴۰۲/۱۱/۳
در غرب هر حزبی راس کار بیاید وظیفه اش رفاه و آسایش مردم است و برای غربی ها خیلی فرق نمی کند که کدام جناح سر کار بیاید به همین خاطر خیلی علاقه مند به مشارکت بالا نیستند.
ناشناس۳۳۶۶۳۱۸۱۴:۱۴:۴۴ ۱۴۰۲/۱۱/۳
به همین علت است که در زمستان کلی اروپائی فوت می کنند و هزار مشکل دیگر که شما خبر نداری و فقط خوبی از آنجا شنیده ای
ali۳۳۶۶۲۱۴۱۳:۱۰:۰۹ ۱۴۰۲/۱۱/۳
شما عدم انتخابات رو تئوریزه نکن ولی ما عملیزه می کنیم
ناشناس۳۳۶۶۳۴۶۱۴:۳۹:۲۲ ۱۴۰۲/۱۱/۳
واقعا مجلس چكاره است ؟ آيا در روابط خارجي حق دارد ؟ آيا اقتصاد را مي تواند كنترل كند ؟ آيا در خصوص اين اوضاع نابسامان سئوال می کند ؟
ناشناس۳۳۶۶۳۹۳۱۴:۵۹:۲۰ ۱۴۰۲/۱۱/۳
دولت و مجلس با همکاری هم زندگی و معیشت ملت را درست کنند.
حامد حمدایی اصل۳۳۶۶۴۳۳۱۵:۳۷:۳۸ ۱۴۰۲/۱۱/۳
مقاله ی بدی نبود اما آنچه بنظر بنده در کنه فکر نویسنده مقاله بود و نمی توانست بنویسدش
ناشناس۳۳۶۶۴۴۲۱۵:۴۵:۱۷ ۱۴۰۲/۱۱/۳
مجلس انقلابی که وکیل مردمه کارش دفاع از حقوق مردمه حریف خودرو سازها نمیشه هر سازی دولت و خودرو ساز بزنن مجلس میرقصه
ناشناس۳۳۶۶۵۹۰۱۷:۵۶:۴۵ ۱۴۰۲/۱۱/۳
به جای اینکه به فکر اصلاح فرایند انتخابات باشید تا مردم حس کنند در یک انتخابات آزاد شرکت میکنند، دارید مشارکت پایین رو توجیه میکنید.
ناشناس۳۳۶۶۶۳۶۱۸:۲۲:۱۴ ۱۴۰۲/۱۱/۳
اونا از مشارکت بالا سیلی های محکمی خورده اند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. شهادت رییس جمهور در حادثه بالگرد/ پیام‌های تسلیت شخصیت‌ها در پی شهادت رئیسی

  2. لحظۀ پیداشدن لاشه بالگرد توسط تیم پهپادی

  3. خوشحالی مجری شبکه ۱۴ اسرائیل از خبر شهادت رئیس جمهور ایران

  4. محل تدفین شهید آیت‌الله رئیسی مشخص شد/ اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر رئیس‌جمهور و همراهانش

  5. عملکرد سیاه آمریکا در تحریم ها از نگاه ظریف/ توضیحاتی درباره انتخابات ریاست جمهوری/ آرامش در بازار ارز

  6. سخت، اما گذرا...

  7. شناسایی هویت شهدای سانحه بالگرد رئیس‌جمهور/ تایید سوختگی پیکرها/ آیت‌الله آل‌هاشم یک‌ساعت پس از حادثه زنده بوده است

  8. رهبر انقلاب: ایران خدمتگذار صمیمی، مخلص و باارزشی را از دست داد/ اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم

  9. شهدای خلبان حادثه بالگرد رئیس‌جمهور

  10. زندگی‌نامه رئیس‌جمهور شهید سید ابراهیم رئیسی

  11. جزئیات درگیری خونین پلیس با اشرار و اراذل در نارمک

  12. بازتاب های گسترده بین المللی در پی شهادت رئیس جمهور کشورمان

  13. صفحه تلخی در کتاب انقلاب اسلامی ورق خورد

  14. کارنامه خدمات شهیدان حسین امیرعبداللهیان و سید محمدعلی آل‌هاشم

  15. جلسه فوق العاده هیأت دولت به ریاست مخبر آغاز شد

  16. واکنش ظریف به شهادت رئیس جمهور

  17. پیام تسلیت دکتر احمد توکلی در پی شهادت آیت الله رئیسی

پربحث‌های هفته

  1. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  2. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  3. حالا زمان مذاکره است

  4. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  5. محل بالگرد رئیس جمهور پیدا شد/ شهادت رئیس جمهور به همراه همراهانشان

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  7. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  8. حمله رسانه اصولگرا به رائفی‌پور/ انتقاد شریعتمداری از نمایندگان موافق تعطیلی شنبه‌ها

  9. فرش‌های سعدآباد کجاست؟

  10. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  11. شهادت رییس جمهور در حادثه بالگرد/ پیام‌های تسلیت شخصیت‌ها در پی شهادت رئیسی

  12. ماجرای سفر عبدالحمید به ترکیه چیست؟

  13. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  14. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  15. مأمور خاطی بازداشت شد

  16. تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

  17. آیا واقعاً آزادسازی قیمت‌ها تنها راه است؟

  18. چراغ سبز دولت به ارز آزاد؟!

  19. لحظۀ پیداشدن لاشه بالگرد توسط تیم پهپادی

  20. پاسخ حماس به توهم صهیونیست ها

  21. پلیس این ۵ گروه را طبق لایحه حجاب باید بازداشت کند

  22. تعطیلی روز شنبه مانعی ندارد

  23. اژه‌ای: توطئه دشمن در حوزه حجاب به جایی نمی‌رسد

  24. رئیس جمهور: باید گره های ذهنی در رابطه با تشکیل خانواده و افزایش جمعیت باز شود

  25. تحریم‌های جدید استرالیا علیه ایران

پربحث‌های هفته

  1. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  2. حالا زمان مذاکره است

  3. محل بالگرد رئیس جمهور پیدا شد/ شهادت رئیس جمهور به همراه همراهانشان

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  5. حمله رسانه اصولگرا به رائفی‌پور/ انتقاد شریعتمداری از نمایندگان موافق تعطیلی شنبه‌ها

  6. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  7. شهادت رییس جمهور در حادثه بالگرد/ پیام‌های تسلیت شخصیت‌ها در پی شهادت رئیسی

  8. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  9. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  10. رئیس جمهور: باید گره های ذهنی در رابطه با تشکیل خانواده و افزایش جمعیت باز شود

  11. آیت‌الله علم‌الهدی: ولایت مقدم بر عدالت است

  12. رحیم‌پور ازغدی: قبلا به شوخی می‌گفتند کاخ سفید را حسینیه می‌کنیم الان اما در حال رخ دادن است

  13. مخالفت آیت‌الله سبحانی با تعطیلی شنبه

  14. آخرین تصمیم دولت برای حمایت از نهضت ملی مسکن

  15. برائت نامه محمدعلی رامین از پسرش یاسین و مهناز افشار

  16. حل يك ابرچالش نظام

  17. محکومیت‌وزیر‌سابق جهادبه ۳ سال حبس/ احضار ۲ وزیر ‌در چای‌دبش 

  18. تعطیلی شنبه‌ها در مجلس رأی آورد/ نمایندگان چه گفتند؟

  19. محل تدفین شهید آیت‌الله رئیسی مشخص شد/ اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر رئیس‌جمهور و همراهانش

  20. تعطیلی پنجشنبه در مجلس رأی نیاورد/ نمایندگان چه گفتند؟

  21. عملکرد سیاه آمریکا در تحریم ها از نگاه ظریف/ توضیحاتی درباره انتخابات ریاست جمهوری/ آرامش در بازار ارز

  22. سخت، اما گذرا...

  23. شناسایی هویت شهدای سانحه بالگرد رئیس‌جمهور/ تایید سوختگی پیکرها/ آیت‌الله آل‌هاشم یک‌ساعت پس از حادثه زنده بوده است

  24. رهبر انقلاب: ایران خدمتگذار صمیمی، مخلص و باارزشی را از دست داد/ اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم

  25. اطلاعیه اداره‌کل زندان‌های اصفهان درباره توماج صالحی

آخرین عناوین