۱۷ روش پاکسازی کبد در خانه

  4021030086 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

کبد، سم زدای طبیعی بدن است، زیرا بدن را از سموم تمیز می‌کند و تولید صفرا را برای هضم سالم غذاها تولید می‌کند. یک کبد سالم تقریباً هر آنچه را که شخص با آن روبرو می‌شود، سم‌زدایی می‌کند. هنگامی‌که کبد بیمار می‌شود، بدن نمی‌تواند مواد سمی‌ را به میزان مؤثر فیلتر کند و ممکن است سمی شود.

۱۷ روش پاکسازی کبد در خانه

یک کبد سالم به طورطبیعی خودش را تمیز و پاکسازی می‌کند. باید حتما به این نکته توجه داشته باشید که با پاکسازی کبد، کبد ناسالم، بهتر و درمان نخواهد شد. فرد مبتلا به بیماری کبد نیاز به درمان پزشکی مناسب و مصرف دارو دارد و ممکن است نیاز به تغییر سبک زندگی یا رژیم غذایی داشته باشد که باید حتما زیر نظر پزشک باشد.

پاکسازی کبد به اقداماتی گفته می‌شود که هدف آنها کاهش تجمع چربی و سموم در کبد است.

علائم کبد سمی:

  • خارش
  • پوست زرد
  • ورم
  • مشکلات عروق خونی
  • سنگ کیسه صفرا
  • خستگی
  • حالت تهوع
  • اسهال

پاکسازی نادرست و غیر علمی کبد همچنین ممکن است خطراتی داشته باشد مانند:

1. رژیم‌‌های پاکسازی کبد ممکن است تغذیه متعادل نداشته باشند: یک رژیم تمیز کننده کبد ممکن است شامل تمام مواد مغذی مورد نیاز فرد نباشد که با گذشت زمان باعث نقص یا سوء تغذیه شود.

2. پاکسازی کبد نمی‌تواند جایگزین معالجه پزشکی شود: هنگامی‌که فردی از روش‌های پاکسازی کبد استفاده می‌کند، نباید انتظار معجزه داشته باشد زیرا پاکسازی کبد نمی‌تواند جایگزین روش‌های درمانی زیر نظر پزشک باشد.

1.سم زدایی کبد با چای نعناع

هنگامی که هوس یک چای داغ می‌کنید می‌توانید چای نعناع را جایگزین چای سیاه کنید و از خواص آن بهره ببرید. برای این منظور چای نعناع توصیه می‌شود. می‌توانید برای تهیه این نوشیدنی گرم، مقداری برگ نعناع را داخل آب جوش بریزید و پس از چند دقیقه مصرف کنید. این دمنوش نیز برای سم‌زدایی از کبد بسیار مفید است.

پاکسازی کبد

2.پاکسازی کبد با کنگر فرنگی (آرتیشو)

مصرف کنگر فرنگی باعث تحریک ترشح صفرا از کبد می‌شود و از این طریق، سموم انباشته در کبد را دفع می‌کند. به ‌علاوه اینکه میزان چربی ذخیره‌شده در کبد و سایر اندام‌ها را هم کاهش می‌دهد. مصرف دمنوش آرتیشو آنزیم‌های کبدی را تنظیم می‌کند و باعث دفع سموم از کبد می‌شود. برای تهیه این دمنوش کافی است ۱۰ تا ۲۰ عدد برگ آرتیشو را با ۴ لیوان آب برای ۱۵ دقیقه بجوشانید و پس از صاف کردن، روزانه بعد از غذا میل کنید. قبل از مصرف این دمنوش حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید.

پاکسازی کبد

3.پاکسازی کبد با چای زردچوبه

چای زردچوبه، یکی از مهم‌ترین روش‌های سم زدایی از کبد است به این دلیل که ترکیبات موجود در آن کیسه صفرا را تحریک می‌کند و سبب تولید صفرا می‌شود. کبد از مایع صفرا برای سم زدایی استفاده می‌کند. رنگ زرد زردچوبه به دلیل ماده‌ای به نام کورکومین است که سبب تحریک صفرا می‌شود. معمولا برای تهیه چای زردچوبه از زردچوبه تازه، زنجبیل تازه، فلفل سیاه، دارچین، شیر نارگیل و عسل استفاده می‌شود که هر یک خواص فوق العاده‌ای دارند.

4.برای سم زدایی کبد آب سبزیجات خام را بنوشید

برای مدتی محدود سعی کنید مصرف سبزیجاتتان و به خصوص آب سبزیجات خام را زیاد کنید. البته این در صورتی است که بیماری دیگری نداشته باشید. حتما از قبل باید با پزشک خود مشورت کنید.

اکثر افراد با خوردن ۴-۵ واحد سبزیجات در یک وعده مشکل دارند ولی به منظور اینکه سم زدایی کبدتان اثربخش باشد باید این سطح از مصرف سبزیجات را حداقل برای چند روز ادامه دهید. مصرف آبمیوه می‌تواند بهترین انتخاب بعدی‌تان باشد زیرا مصرف آبمیوه و یا حتی سبزیجات، سم زدایی را بسیار آسان‌تر می‌کند.

آبمیوه آسان‌تر هضم می‌شود که جذب و گوارش را برای بدن آسان می‌کند. محتوای فیبری، حذف سم از بدن را تسریع می‌کند و در همین حین مسیر گوارشی را پشتیبانی می‌کند. نکته قابل توجه این است که باید آب سبزیجات خام را بخورید تا مؤثر واقع شود، زیرا هر فرآیندی مانند پختن، بخارپز و ... که روی آن انجام شود می‌تواند مواد معدنی، ویتامین‌ها و پلی فنول‌ها را از بین می‌برد.

سبزیجاتی که می‌توانند برای سم زدایی استفاده شوند عبارتند از کلم بروکلی، گل کلم، کلم، خیار، چغندر، هویج و سبزیجات دیگر. می‌توانید برای طعم‌دار شدن نعنا، جعفری و لیمو را اضافه کنید.

پاکسازی کبد

5.پاکسازی کبد با چای زنجبیل و لیمو

ترکیب لیمو و زنجبیل، یک دمنوش موثر برای کاهش وزن است و ترکیب ویتامین C و آنتی اکسیدان‌های موجود در هر دوی این مواد خوراکی، تاثیر عالی در سم زدایی و بهبود متابولیسم بدن دارد. یک برش کوچک از زنجبیل و آب نصف لیموترش را در یک فنجان آب جوش بریزید، ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید و سپس آن را بنوشید. برای نتیجه بهتر مصرف سه نوبت در هفته از این نوشیدنی توصیه می‌شود.

6.سم زدایی کبد با عرق کاسنی

عرق کاسنی برای درمان بیماری‌های پوستی و کبدی و پاکسازی کبد در طب سنتی توصیه می‌شود. یک و نیم فنجان عرق کاسنی را با یک و نیم فنجان عرق شاه‌تره مخلوط کنید و روزی سه وعده (هر وعده یک فنجان) پیش از غذا میل کنید.

7.پاکسازی کبد با آب ولرم و لیموی تازه

هرچند مصرف آب ولرم حاوی آب لیموترش در ساعات اولیه صبح توصیه می‌شود اما اگر شب هم این نوشیدنی را مصرف کنید همان خواص را دارد. لیمو به پاکسازی کبد و کل بدن معروف است. برای تهیه این نوشیدنی‌ کافیست آب نصف لیموترش را داخل یک لیوان آب ولرم بریزید و برای نتیجه بهتر سه هفته متوالی این نوشیدنی را مصرف کنید.

8.سم زدایی کبد با عرق شاه تره

طب سنتی تاکید خاصی بر پاکسازی کبد و صفرا با شاه تره دارد، چراکه عرق این گیاه خون را تصفیه و رقیق می‌کند، کلسترول و فشار خون را پایین می‌آورد، ادرار آور است و برای درمان و محافظت کبد مفید خواهد بود. روزی دو فنجان عرق شاه تره در طب سنتی برای سم‌زدایی توصیه می‌شود.

9.برای پاکسازی کبد مصرف چربی را کاهش دهید

یکی از عملکردهای کبد در بدن ذخیره‌سازی چربی اضافی اطراف این اندام است. این چربی با عناوینی همچون چربی عمیق یا چربی احشایی شناخته می‌شود. چربی احشایی عبارتی است که برای توصیف چربی عمیقی که اطراف اندام‌هایی همچون قلب و کبد را احاطه کرده است، به کار می‌رود.

این نوع چربی متضاد با چربی زیر پوستی است که زیر پوست قرار دارد. سعی کنید پوست روی شکمتان را محکم بگیرید و ببینید چقدر لاغر یا چاق است. اگر یک کمر پهن و برآمده و یک پوست نازک دارید پس احتمالا چربی‌های احشایی دارید. اما فردی که کمر باریک و پوست نازک دارد اینگونه نیست. این موضوع هم به خاطر این است که چربی احشایی در قسمت‌های میانی بین اندام‌ها ذخیره می‌شود که باعث می‌شود کمر پهن و عریض به نظر برسد.

بر خلاف چیزی که به ذهن می‌رسد، چربی احشایی در واقع می‌تواند بسیار خطرناک‌تر از چربی زیر پوستی باشد. طبق تحقیقات انجام شده در دانشگاه ایلی نویز، TRIP-Br2یک مولکول تنظیم کننده است که در سلول، در واکنش به پروتئین‌های خاصی تولید می‌‌شود و به سطوح گردش خون بالاتری از سیتوکنین منجر می‌شود.

استفاده از یک رژیم غذایی سم زدا که مصرف کلی کالری را کاهش می‌دهد می‌تواند تأثیرات طولانی داشته باشد، به ویژه اگر زمینه بیماری‌های کبدی را در خانواده داشته باشید.

10.سم زدایی و پاکسازی کبد با مخلوط آبلیمو و روغن زیتون

این یک معجون جادویی برای پاکسازی کبد است. معجونی از ترکیب روغن زیتون و آب لیمو. مخلوط یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک قاشق غذاخوری آب لیمو با معده خالی قبل از صبحانه توصیه می‌شود. دقت کنید که برای مصرف این ترکیب نباید مشکل معده داشته باشید.

11.سم زدایی کبد با چای بابونه

یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای کبد چای بابونه است که هضم آسان دارد و حاوی مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان‌ها است و به همین دلیل به سم‌زدایی از کبد کمک می‌کند. مصرف این دمنوش برای ساعات پایانی عصر توصیه می‌شود. کافی است مقداری گل بابونه را داخل لیوان آب جوش بریزید و بعد از خنک شدن آن را بنوشید. برای نتیجه گرفتن از این چای گیاهی مصرف آن برای حداقل دو هفته توصیه می‌شود.

پاکسازی کبد

12.نوشیدنی گیاهی خوشمزه برای پاکسازی کبد

برای تهیه یک نوشیدنی طبیعی و خانگی به منظور پاکسازی کبد کافیست 1 عدد چغندر متوسط را با 1 عدد هویج و 1 عدد سیب (خام) داخل میکسر کاملا میکس کنید و در انتها یک لیوان آب به آن اضافه کنید ؛ برای پاکسازی و سم زدایی کبد این نوشیدنی را نیم ساعت قبل از صبحانه میل کنید.

13.برای پاکسازی کبد از غذاهای فرآوری شده و شکر تصفیه شده اجتناب کنید

بهترین و آسان‌ترین راه برای اینکه استراحتی به کبدتان بدهید این است که برای مدتی از هرگونه شکر تصفیه شده و غذای فرآوری شده اجتناب کنید. این خوراکی‌ها حاوی مواد نگه دارنده، ترکیبات مصنوعی و مواد شیمیایی هستند که می‌توانند سیستم بدنتان را در هم شکنند و به تدریج و روز به روز عملکرد مناسب بدن را سخت‌تر کنند. اینکه به سادگی خوراکی‌های عاری از مواد مغذّی را کنار بگذارید فراغتی را برای کبدتان فراهم می‌کند.

14.برای سم زدایی کبد مصرف آهن را افزایش دهید

آهن مادۀ غذایی اصلی در رشد گلبول‌های قرمز خون است، که برای انتقال اکسیژن در بدن حائز اهمیت هستند. کبد نیز، که آهن اضافه در آن ذخیره می‌شود، نقش مهمی در میزان آهن آزاد شده در بدن دارد.

اگر رژیم غذایی‌تان آهن کافی نداشته باشد، این امر می‌تواند باعث شود که کبد از ذخیرۀ آهنش استفاده کند و این ذخیره کاهش می‌یابد. با این حال اگر مقادیر اضافۀ آهن مصرف شود باعث می‌شود مواد شیمیایی التهابی در اندام‌های بدن آزاد شود. اگر این روند ادامه یابد می‌تواند باعث معلولیت‌ها و بیماری‌هایی همچون استاتو هپاتیت، سیروز کبدی یا زخم کبد، تصلب بافت‌ها یا حتی سرطان کبد شود.

بنابراین در حالی که کمبود مصرف آهن می‌تواند مشکلات سلامتی از جمله کم خونی و سطح انرژی پایین را در پی داشته باشد، مقادیر اضافۀ آهن هم می‌تواند برای کبد بسیار مضر باشد. مطمئن شوید که از مقدار مصرف توصیه شده برای این مادۀ مغذی تبعیت می‌کنید تا بتوانید سلامت کبدتان را تضمین کنید.

15.برای سم زدایی کبد غذاهای سرشار از پتاسیم مصرف کنید

برای زنان و مردان مقدار مصرف روزانۀ پتاسیم 2000 میلی گرم است. اگر شبیه اکثر بزرگسالان امروزی باشید، برای رساندن مصرفتان به این مقدار با سختی مواجه هستید. مصرف پتاسیم برای حفظ سلامتی سیستم قلبی عروقی، پایین نگه داشتن سطح کلسترول مضر و پایین نگه داشتن فشار خون سیستولیک حائز اهمیت است.

موزها منبع رایج پتاسیم هستند، اما سیب زمینی شیرین پتاسیم بیشتری در هر گرم دارد و لازم به ذکر نیست که این مادۀ غذایی سرشار از فیبر و بتاکاروتن است. منابع دیگر پتاسیم عبارتند از سس گوجه، پاستا، اسفناج و چغندر سبز.

16.برای سم زدایی کبد مصرف ویتامین C را افزایش دهید

ویتامین C آنتی اکسیدان بسیار قوی است که می‌تواند با التهاب مقابله کند. اگر به دنبال مواد غذایی هستید که به شما در محافظت از اندام‌هایی مانند کبدتان در برابر سموم و رادیکال‌های آزاد کمک کند، این مزیت، یک برتری قابل توجه برای ویتامین C به حساب می‌آید.

با این حال بسیاری از افراد مقدار کافی از این ویتامین را در رژیم های غذایی روزانه‌شان دریافت نمی‌کنند. ویتامین C به‌راحتی در بدن تجزیه می‌شود پس هیچ خطری در مورد مقدار مصرف بیش از حد توصیه شده وجود ندارد. افزایش مصرف این مادۀ غذایی می‌تواند فراتر از محافظت از کبد به شما کمک کند. منابع ویتامین سی هم مشخص هستند که از آن جمله به مرکبات می‌توان اشاره کرد.

17.برای سم زدایی از کبد مصرف ویتامین B را افزایش دهید

مجموعه ویتامین‌های B برای کمک به فرآیندهای سلولی و تولید انرژی استفاده می‌شوند. این کمک‌ها عبارتند از کمک به تجزیه چربی‌ها و قندها توسط سلول، از جمله سلو‌ل‌های کبدی.

با افزایش ویتامین B در رژیم غذایی‌تان می‌توانید به افزایش کارآیی سلول در تجزیه مواد غذایی برای تولید انرژی و پیشگیری از تجمع چربی در اطراف کبد کمک کنید.

در کنار مزایای بالا، افزایش ویتامین‌های B همچنین می‌تواند به کاهش خستگی مفرط و فرو نشستن انرژی روزانه کمک کند. این ویتامین در غلات، ماهی، لبنیات، گیاهان دارای برگ سبز تیره، تخم مرغ و … یافت می‌شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۶۳۸۰۵۱۲:۰۶:۱۴ ۱۴۰۲/۱۱/۱
عالی بود ممنون
ناشناس۳۳۶۴۰۰۱۱۴:۵۸:۱۳ ۱۴۰۲/۱۱/۱
مخلوط عرق شاه تره و كاسني از همه بهتر و عملي تر است . فقط مواظب باشيد چون مزاجش خيلي سرد است.
حسن۳۳۶۶۶۹۸۱۸:۵۸:۰۰ ۱۴۰۲/۱۱/۳
وقتی کاسنی وشاطره سرده )میشه در کنارش چیزی خورد که سردیش به مغز اثر نکنه(
ناشناس۳۳۶۸۸۷۲۲۳:۲۵:۲۳ ۱۴۰۲/۱۱/۵
خارمریم هم معجزه میکنه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  14. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  21. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

آخرین عناوین