رای شورای نگهبان به «رقابت حداکثری»/ حالا نوبت «بازیگری مردم» است

  4021017041 ۲۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

رویکرد انبساطی هیات‌های نظارت استانی(ذیل شورای نگهبان) نسبت به صلاحیت چهره‌های متصل و متصف به جناح‌های مختلف سیاسی، زمینه را برای «مشارکت بالای مردم» در انتخابات آتی مجلس فراهم آورده است.

رای شورای نگهبان به «رقابت حداکثری»/ حالا نوبت «بازیگری مردم» است

خبرگزاری مهر، گروه سیاست - با اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌های داوطلبان توسط هیأت‌های نظارت استانی، انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی وارد فاز جدیدی شده است؛ طی ۴۸ ساعت اخیر، جریانات و طیف‌ها و شخصیت‌های مختلف سیاسی اعم از رد صلاحیت‌شدگان و تأییدی‌ها، اعلام موضع کرده‌اند؛ عده‌ای مسرور و خوشحال‌اند و عده‌ای دیگر، مغموم و ناراحت؛ جمعی نیز امید به تجدید نظر شورای نگهبان دارند تا صلاحیت آن‌ها را در مراحل بعدی تأیید کند؛ در این میان معدودی نیز هستند که سعی دارند با لجن‌پراکنی درخصوص رویه ثابت و قانونی انتخابات، مردم را مأیوس کرده و فضای تدریجاً داغ‌شده انتخاباتی را سرد کنند.

چند روز پیش که نتایج بررسی صلاحیت‌های داوطلبان کاندیداتوری مجلس دوازدهم توسط هیأت‌های نظارت استانی اعلام شد، این بارقه امید ایجاد شد که در راستای عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر هر چه رقابتی‌تر شدن انتخابات، گشاده‌دستی و وسعت‌نظر هیأت‌های نظارت انتخاباتی که زیر نظر شورای نگهبان هستند، افزون شده است؛ نشان به آن نشان که چهره‌های سرشناسی که پیش‌تر توسط هیأت‌های اجرایی رد صلاحیت شده بودند، توسط هیأت‌های نظارتی احراز صلاحیت شدند که از جمله آن‌ها می‌توان به «محمدباقر نوبخت»، «مسعود پزشکیان» و «علی مطهری» اشاره کرد.

همچنین تمامی نمایندگان فعلی حوزه انتخابیه تهران نیز توسط هیأت نظارت، با تأیید صلاحیت مواجه شده‌اند.

تأیید صلاحیتِ بیش از ۱۱ هزار نفر

طبق اعلام «هادی طحان نظیف» سخنگوی شورای نگهبان، از ۲۱ هزار نفری که برای انتخاباتِ مجلس ثبت‌نام کردند، بیش از ۱۱ هزار نفر توسط هیأت نظارت تأیید صلاحیت شدند؛ رقمی که بالغ بر ۲ برابر تاییدصلاحیت‌شده‌های دوره قبلی مجلس (مجلس یازدهم) است.

همچنین از میان ۲۷۵ نماینده فعلی مجلس که برای انتخابات مجلس دوازدهم ثبت‌نام کرده‌اند، اکثریتِ غالب تأیید صلاحیت شده‌اند و تنها نام ۲۶ نماینده فعلی در فهرست رد صلاحیت‌شدگان به چشم می‌خورد که از میان آن‌ها می‌توان به «جلیل رحیمی» نماینده مردم تربت جام و تایباد، «شهریار حیدری» نماینده مردم قصر شیرین و سرپل‌ذهاب، «احمد علیرضابیگی» نماینده مردم تبریز، «سیدکاظم موسوی» نماینده مردم اردبیل، «جلال رشیدی‌کوچی» نماینده مردم مرودشت و ارسنجان، «محمود احمدی‌بیغش» نماینده مردم شازند و تعداد معدود دیگری اشاره کرد؛ البته این افراد هنوز امید به تأیید صلاحیت دارند چراکه از روز یکشنبه ۱۷ دی تا سه‌شنبه ۱۹ دی، می‌توانند شکایات خود را تسلیم شورای نگهبان کنند و تا ۱۹ بهمن، منتظر اعلام نظر قطعی این شورا بمانند.

اما با وجود آنکه فضای کشور رفته‌رفته به سمت برگزاری یک انتخابات مشارکتی و رقابتی می‌رود و تدابیر و تمهیدات دستگاه‌ها و نهادهای مسؤول گواه این امر است، اما کماکان عده‌ای برآنند تا بر تنورِ تدریجاً مُشتعل انتخابات، آب سرد بریزند؛ آن‌ها رد صلاحیت یا عدم احراز صلاحیت عده‌ای از چهره‌های منتسب به فلان شخصیت سیاسی یا فلان جریان سیاسی را گواهی بر رویکرد تَصلبی و سَلبی شورای نگهبان قلمداد می‌کنند و از این رهگذر، سعی دارند تا جامعه را از رهنمون‌شدن به شور و شعور انتخاباتی، بازدارند.

مأیوس‌کردن مردم از انتخابات؛ رویکردی خصمانه

رهبر حکیم انقلاب اسلامی در بیانات اخیرشان در دیدارِ مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام، در ارتباط با تلاش‌های مذبوحانه‌ای که برای مأیوس‌کردن مردم از انتخابات و تعیین سرنوشت‌شان صورت می‌گیرد، بدون افزودن هر گونه قیدی، مخالفان انتخابات را، مخالفان اسلام و جمهوری اسلامی نامیدند و ایضاً هر حرکتی در مخالفت با انتخابات را «خصمانه» قلمداد کردند.

رهبر انقلاب اسلامی در این رابطه فرمودند: «ما انتخابات در پیش داریم؛ یک عده‌ای نمی‌خواهند این انتخابات آن‌چنان که شایسته‌ی این ملت است انجام بگیرد؛ تلاش می‌کنند مردم را مأیوس کنند، مردم را بی‌اعتماد کنند، وانمود کنند که انتخابات فایده‌ای ندارد، تأثیری ندارد؛ در مقابل این‌ها «جهاد تبیین» باید سینه سپر کند، در مقابل این‌ها باید حقیقت را بیان کند. کسانی هستند که [می‌خواهند] حضور مردم در اداره‌ی کشور که ثابت‌کننده‌ی تحقق مردم‌سالاری دینی در کشور است ضعیف بشود، تا حرف امام بزرگوار دروغ دربیاید؛ هدف‌شان این است که وعده‌ی الهی را مخالف واقع نشان بدهند. این حرکت، خصمانه است؛ در مقابل این حرکت خصمانه باید تلاش کرد. هر کسی با انتخابات مخالفت کند، با جمهوری اسلامی مخالفت کرده، با اسلام مخالفت کرده. انتخابات یک وظیفه است. این یکی از کارها است؛ امروز احساس وظیفه نسبت به انتخابات یکی از کارهای نقدِ جامعه‌ی مجاهد در «جهاد تبیین» است».

انتظاری که از خواص سیاسی وجود دارد

از همین رو، با عنایت به شواهد و قرائنی که ناظر بر رویکرد تساهلی و تسامحی شورای نگهبان برای انتخابات پیش‌رو -البته در چارچوب قانون- است و همچنین با عنایت به تأکیدات مؤکد رهبر معظم انقلاب اسلامی ناظر بر هر چه رقابتی‌تر برگزارشدن انتخابات، این انتظار از خواص و نخبگان و مراجع سیاسی و اعوان و انصار آن‌ها می‌رود که خدای‌ناکرده گامی در جهت کم‌رونق‌کردن انتخابات برندارند و از مواضع و سخنان و اقداماتی که می‌تواند سبب مأیوس‌کردن مردم و دلسردی آنان به صندوق‌های رأی شود، به جِد اِجتناب و اِحتراز ورزند.

دشمنان نظام پس از ناکامی مطلق در نیل به اهداف شوم‌شان در اغتشاشات پاییز سال گذشته و پس از به هزیمت‌رفتن در جنگ ترکیبی تحمیلی به نظام و مردم، درصدد انتقام‌گیری هستند و از هر مَفر و بستری برای تحقق این امرِ خصمانه بهره می‌گیرند و چه مجرایی بهتر از انتخابات؛ انتخاباتی که از افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی است و تجلی آشکار مردم‌سالاری دینی محسوب می‌شود.

‌آنان با تمام توان درصددند «سرمایه اجتماعی نظام» را تقلیل دهند و میان مردم و حکومت فاصله و تفرقه بیندازند؛ حربه و ترفندی که هر بار در بزنگاه‌های انتخاباتی از ناحیه دشمنان بروز و ظهور می‌یابد؛ در این شرایط، تکلیف خواص و نخبگان سیاسی مضاعف می‌گردد و مسؤولیت آنان خطیرتر می‌شود؛ لذا هر نجوا و صدایی از ناحیه آنان که نشانه‌ای دال بر تضعیف نهاد انتخابات و مشارکت مردم و رقابت‌پذیری انتخاباتی داشته باشد، بی‌شک کمک به تکمیل پازل دشمن است.

اثرات نافع و نافذِ انتخابات مشارکتی و رقابتی

بی‌شک اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در آستانه هر انتخابات، بر مشارکتی و رقابتی‌بودن فرآیند انتخابات تاکید می‌ورزند، علاوه بر یادآوری اثرات نافع و نافذِ این امر در مقوله‌ها و مؤلفه‌های ناظر بر مردم‌سالاری دینی، مُنبعث و ناشی از تدابیر معظم‌له در جهت خنثی‌سازی توطئه و کِید دشمنان نیز هست؛ دشمنانی که سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی برای ایجاد افتراق میان مردم و نظام کرده‌اند و البته هر بار ناکام مانده‌اند.

رهبری معظم انقلاب در بیانات اخیرشان ضمن تبیین و تشریح اهمیت مقوله‌ی مشارکت بالا در انتخابات، به تقریرِ الزامات و قواعد این نوع از مشارکت نیز اشاره فرمودند و در همین راستا بر مؤلفه «رقابت» تاکید کردند و گفتند: «رقابت یعنی جناح‌های سیاسی برای شرکت در انتخابات با هم مسابقه بگذارند، گرایش‌های گوناگون سیاسی و اقتصادی در انتخابات با هم مسابقه بگذارند. میدان باز باشد برای مسابقه جناح‌های سیاسی و نگاه‌های سیاسی و نظرات سیاسی، همچنین اقتصادی، همچنین فرهنگی. این معنا رقابت است. رقابت یعنی جوان‌هایی که می‌خواهند وارد میدان انتخابات شوند مسابقه بگذارند با افراد سابقه‌دار و با تجربه، این‌ها تلاش کنند، آن‌ها هم تلاش کنند و یک مجلس خوب و قوی آن مجلسی است که هم از این جوان‌ها در آن باشند، هم از آن مجرب‌ها و با سابقه‌ها در آن باشند».

میدان باز باشد...

«میدان باز باشد»؛ این مضمون محوری فرمایشات رهبری حکیم انقلاب اسلامی در فقره‌ی الزامات مشارکت بالا در انتخابات بود؛ امری که نشان می‌دهد راهبرد انتخاباتی نظام جمهوری اسلامی بر خلاف تبلیغات سو معاندان و تنگ‌نظران بیرونی و درونی، نه انقباضی و سلبی بلکه انبساطی و اِتساعی است؛ بدون تردید، شورای نگهبان و سایر مقامات و دستگاه‌های مسؤول نیز این راهبرد را مطمح نظر دارند.

چندی پیش که «عبدالله گنجی» از شخصیت‌های رسانه‌ای کشور، مقاله‌ای را با عنوان «راهبرد رقابت» منتشر کرد و در آن خواستار تساهل در تأیید صلاحیت‌ها شد و از مقوله «اجتهاد تساهلی» برای تحقق امر ولایت، نام برد، شخصِ رئیس قوه قضائیه به عنوان یکی از سران نظام با وی تماس گرفت و از محتوا و جهت‌گیری این یاداشت قدردانی و تشکر کرد؛ امری که نشان می‌دهد رویکرد ذهنی حاکم بر مقامات کشور پیرامون مقوله انتخابات و احراز صلاحیت داوطلبان، تا چه میزان مبتنی بر تساهل و تسامح است.

از سویی دیگر، رئیس‌جمهور نیز به کرات بر رویکرد دولت در فراهم‌سازی بستر انتخابات رقابتی و مشارکتی تاکید کرده است؛ از جمله اینکه وی در جلسه مشترک اخیر هیأت دولت با استانداران، یکی از مهم‌ترین کارهای پیش روی دولت و مدیران استانی را زمینه‌سازی برای برگزاری انتخاباتی مشارکتی، رقابتی، ایمن و سالم دانست و گفت: «همه مدیران دستگاه‌های اجرایی به ویژه استانداران، فرمانداران و بخشداران وظیفه دارند زمینه برگزاری رقابت انتخاباتی را به گونه‌ای فراهم کنند که هیچ گروه سیاسی، حزب، جریان و عموم مردم در معرفی یا انتخاب نامزدهای مورد نظر خود احساس محدودیت نداشته باشند».

همه شرایط مهیای برگزاری یک انتخابات پُر شکوه

امروز همه شرایط، مهیای برگزاری یک انتخابات پُر شکوه است؛ انتخاباتی که به فرموده رهبری حکیم انقلاب اسلامی باید واجد چهار ویژگی «مشارکت قوی»، «رقابت واقعی»، «سلامت» و «امنیت» باشد؛ دست‌اندرکاران امر انتخابات هر کدام در حوزه مسوولیت‌های خود، در حال جامه عمل‌پوشاندن به این فرمایش رهبری انقلاب هستند؛ حالا نیاز به عزم و حماسه‌سازی سیاسی مردم ایران اسلامی است تا بار دیگر به جهانیان ثابت کنند، قدردان نعمتِ «مردم‌سالاری دینی» و «اختیار در تعیین سرنوشت سیاسی و اجتماعی» خود هستند.

دیدگاه کاربران

صمصام۳۳۴۸۱۰۵۱۰:۵۶:۰۸ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
در دوره فعلی مجلس که هنوز به اتمام نرسیده است برخی نمایندگان که از اتفاقات خلاف قانون افشاگری کردند خبر میرسد که رد صلاحیت شده اند آقای جلال رشیدی که تخلفات درحوزه خودرو رابر ملا کرد رد صلاحیت شده است...البته تا الان آقای علیرضابیگی که ماجرای تحویل خودروهای فیدلیتی و دیگنیتی به نمایندگان را رسانه ای کرد ردصلاحیت شده است تا الان
ناشناس۳۳۴۸۱۷۳۱۱:۵۰:۵۳ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
شاید هم به خاطر دروغ‌هایشان رد صلاحیت شدند یا به خاطر پرونده داشتن
ناشناس۳۳۴۸۲۸۴۱۳:۱۶:۴۵ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
دروغ نه بلکه واقعیت هایی که خوشایند بعضی ها نیست
ناشناس۳۳۴۸۴۰۴۱۵:۰۲:۳۱ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
انسان باید خیلی ساده لوح باشد که هنوز مافیای خودرو را درک نکرده باشد
ناشناس۳۳۴۸۱۷۸۱۱:۵۴:۱۵ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
مافیا همان هایی بودن که وزیر صمت سابق را با انواع دغل کاری ها به مرحله استیضاح های متعدد بردن و آخرش هم موفق شدن
ناشناس۳۳۴۸۱۰۸۱۰:۵۸:۲۰ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
من فقط یک سوال از شما می پرسم. به همین جواب بدید. مجلس فعلی که مجلس یک دست اصولگرا است در طول چهار سال گذشته چه کاری برای مردم کرده است؟ 29 ماه است که مجلس و دولت هم یکدست و صدای واحدی دارند و هیچ بهانه ای هم برای انجام نشدن کار ندارند.
ناشناس۳۳۴۸۱۸۱۱۱:۵۵:۲۲ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
کارهایی که برای حوزه اقتصاد انجام شده فراوان است یکی از نتایج آن این است که قیمت نرخ ارز که طبق گفته وزرای دولت قبل باید تا پایان سال ۱۴۰۰ بالای ۱۰۰تومن می‌بود و تا الان خیلی بالاتر، الان مدتها است که ثابت مانده و بالا نرفته است و نتیجه این ثبات هم به مرور در اقتصاد خود را نشان می‌دهد نتیجه دیگر آن هم نرخ تورم که باز هم به گفته وزرای دولت قبل الان باید ۲۰۰درصد باشد، حتی از تورم انتهای دولت قبل هم کمتر شده است. شما گمان می‌کنید وقتی دولت کاری انجام می‌دهد اثر آن همان زمان به طور کامل آشکار می‌شود در حالی که این پدیده‌ها گاهی چند سال زمان می‌برد.
امید یاوری دارانی۳۳۴۸۲۸۱۱۳:۱۵:۵۷ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
نتیجه این اقدامات چه بوده است؟ مردم هر روز شاهد افزایش قیمت و تورم هستند. بی ابی /ناترازی برق و گاز /فرونشست زمین /الودگی مداوم هوا /کسری بنزین/نابسامانی اقتصاد/فساد عظیم چای دبش/طرح محدود سازی فضای مجازی /ضربه خوردن از روسیه در مورد جزایر /ارزان خریدن نفت از سوی چین . البته دستاوردهای پر سر و صدایی هم داشته اند که هنوز ملت از ان بهره ای نبرده اند. باز هم می گویم نصف عمر مجلس فعلی در دولت قبلی بوده است اگر ان دولت تقصیری دارد که حتما دارد نتیجه مماشات همین مجلس است و اینها هم به همان اندازه بلکه بیشتر مقصرند.
ناشناس۳۳۴۸۴۴۰۱۵:۳۶:۲۵ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
اول یک دستی وجود ندارد چه در خود مجلس و چه در قبال دولت دوم هم قانون گذاری با عمل کردن فرق دارد سوم هم اینکه فقط و فقط مالیات بر دلالی که مصوب کردن و اجرا شود اقتصاد با ثبات و تورم کم بعد 60 سال به ایران می آید
ناشناس۳۳۴۸۱۰۹۱۰:۵۸:۲۴ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
بنده به اسم ، جناح ، تایید شدن توسط شورای نگهبان و هرچی بخواهید بگویید رای نمیدهم . بنده به سابقه و کارایی رای میدهم .
علی هاشمی۳۳۴۸۱۲۲۱۱:۰۶:۲۴ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
با عرض ادب من فکر نمی‌کنم رقابت ۱۱ هزار نفر برای کرسی های مجلس واقعا موضوعی غیر تخصصی و کارشناسی هست چون واقعا نیازی نیست اینهمه مدعی خدمت وارد گود بشوند و گزینه ها زیاد شوند مهم کیفیت کار هست که در مجلس گذشته مشخص شد راهکار افراد نیستند بلکه شیوه حکمرانی و سیاست‌های بالادستی است که نیاز به انعطاف دارد .
عمران۳۳۴۸۱۸۲۱۱:۵۵:۵۶ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
کشورهای منطقه را نگاه کنید که چطور انتخابات برگزار میکنند. ترکیه و پاکستان و عراق و لبنان و اردن را ببینید. در یک کشور دموکراتیک شما یک جهت فکری مشخصی دارید مثلا لیبرال هستید یا محافظه کار، ملی گرا هستید یا اسلامگرا، بعد یک حزب که نزدیک به طرز فکر شما باشد را انتخاب میکنید بعد از درون آن حزب به افراد کارآمد رای میدهید. دموکراسی یعنی یک چنین سیستمی، کسی هم برای شما نه جهت فکری تعیین میکند نه کاندیدا.
ناشناس۳۳۴۸۴۷۲۱۶:۰۱:۳۹ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
ترکیه که دیکتاتوری هست لبنان و عراق هم تکلیف با خودشان مشخص نیست
عمران۳۳۴۸۵۸۵۱۸:۴۱:۱۱ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
کدام دیکتاتور به مردم اجازه میدهد بیایند به اصلیترین حزب مخالف خودش با آن تعداد میلیونی رای بدهند در حدی که در نهایت تفاوت چند درصد بشود؟
علی۳۳۴۸۷۸۷۲۳:۵۲:۳۱ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
چی میگی ؟ بالای هشتاد درصد مردم ترکیه شرکت کردن و احزاب مخالف هم شرکت کردن
ناشناس۳۳۴۸۱۴۲۱۱:۲۰:۴۴ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
مردم خواستار مجوز ورود تمام اندیشه ها و جناح ها در انتخابات هستند !!
ناشناس۳۳۴۸۱۴۵۱۱:۲۳:۰۱ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
فقط موقع انتخابات یاد مردم می افتید،؟؟!! این مردم در باقی زمانها معیشت،مسکن،ازدواج،....نیاز ندارند؟؟؟
عمران۳۳۴۸۱۹۵۱۲:۰۱:۲۴ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
کسی نباید یاد شما بیافتد، خودتان مسئولیت ایفای نقش در صحنه عمومی کشور را به عهده بگیرید. عضو یک تشکل صنفی یا حزب سیاسی بشوید و افرادی را به عنوان نماینده خود انتخاب کنید و مشکلاتتان را از طریق آنها منتقل کنید. نشینید بگویید آی حاکمیت، آی دستگاه دولت، بداد ما برس. خودتان صاحب کشورید قدرت خودتان را باور کنید.
ناشناس۳۳۴۸۱۵۴۱۱:۳۵:۰۴ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
گشاده‌دستی و وسعت‌نظر هیأت‌های نظارت انتخاباتی که زیر نظر شورای نگهبان هستند، افزون شده است. نمیشه بشتر گشاده دستی کنند!!!بقیه را هم تایید نمایند از این وسعت نظر متشکریم.
ناشناس۳۳۴۸۱۶۰۱۱:۳۸:۴۷ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
فکر نمیکنم با تائید مطهری و نوبخت بشه گفت گشاده دستی
ناشناس۳۳۴۸۱۷۷۱۱:۵۲:۳۷ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
حالا افراد نامحرم تایید صلاحیت شوند و مردم آنها را هم انتخاب کنند و کشور را بیراهه ببرند تکلیف چی هست؟
ناشناس۳۳۴۸۲۹۰۱۳:۲۰:۴۴ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
دور کردن مردم ونا امید کرد مردم از نظام آیا بی راهه نیست
ناشناس۳۳۴۸۸۴۲۰۱:۰۳:۵۷ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
با تایید برخی افراد ...
ناشناس۳۳۴۸۵۶۵۱۸:۱۵:۲۸ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
تا با که نامحرم باشد
ناشناس۳۳۴۸۵۶۹۱۸:۲۴:۳۹ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
نه خیلی الان که دهه هاست افراد محرم تایید شده اند کشور در بزرگراه است!
ناشناس۳۳۴۸۲۳۸۱۲:۳۶:۲۳ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
باز دم انتخابات مردم مهم شدند.
امید یاوری دارانی۳۳۴۸۲۸۸۱۳:۱۹:۲۸ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
اشکال اساسی در این مملکت نبود احزاب با رویکرد واقعی هستند . احزابی که با مرامنامه و اساسنامه بتوان جهت فکری و عملی انها را بررسی و انتخاب نمود و با گسترش انها بتوان یک رویکرد غالب را مسلط نمود. شفافیت رسانه ازاد نظارت مردمی سه عنصر مهم در کنترل حاکمیت خواهد بود تا در ان با شعارهای زیبا و جذاب منافقانه عمل نکنند و ثروتهای مملکت را به تاراج نبرند.
ناشناس۳۳۴۸۵۱۹۱۷:۰۹:۲۷ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
مگر به تعداد است ؟! .. فرض کن تمام اصولگرایان شناسنامه دار مثل همین رسایی و قالیباف رد صلاحیت شوند چکار می کنید؟ از کی علی مطهری اصلاح طلب شده با نوبخت؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  2. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  3. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  4. حقوق خبرنگار جنجالی صدا و سیما چقدر است؟/ پاسخ «یوسف سلامی» به میزان درآمد ماهیانه خود

  5. چرا این همه بد اخلاقی؟

  6. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  7. درباره توبه تتلو

  8. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  9. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  10. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  11. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  12. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  13. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

  14. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  15. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  16. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  17. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

  18. تنوری که هنوز سرد است...

  19. آقای رئیس جمهور خاطرجمع نباشید

  20. ایثارگران را بدنام نکنید !

  21. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  22. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  23. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

  24. کنایه زاکانی درباره واگذاری ودیعه مسکن دوره‌های پیشین/ واکنش وحیدی به احتمال صدور گواهینامه موتور برای بانوان

  25. آیا این دو زن در آمریکا زلزله به پا می کنند؟

پربحث‌های هفته

  1. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  2. چرا این همه بد اخلاقی؟

  3. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  4. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  5. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

  7. تنوری که هنوز سرد است...

  8. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  9. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  10. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

  11. کنایه زاکانی درباره واگذاری ودیعه مسکن دوره‌های پیشین/ واکنش وحیدی به احتمال صدور گواهینامه موتور برای بانوان

  12. پاسخ طحان‌نظیف به انتقادات روحانی از شورای نگهبان/ رقیب جدید قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم

  13. رئیسی: برخی به‌دنبال معامله بر سر موشک‌هایمان بودند/ به‌بهانه دورکردن سایه‌جنگ،برجام‌های ۲ و ۳ را دنبال می‌کردند

  14. دستور ویژه رئیسی برای حل مشکل اشتغال استان‌های دارای نرخ بالای بیکاری

  15. تبلیغات پرحجم قدرت‌های بزرگ به وسیله دانشجویان غرب رنگ باخت

  16. کمال خرازی: اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم

  17. درخواست مهم ایران از طالبان درباره مهاجران افغان

  18. شهادت یکی از پاسداران نیروی زمینی سپاه در جنوب‌شرق کشور

  19. رئیس‌جمهور: منزوی کردن زنان را قبول نداریم

  20. شناور سپاه از خط استوا عبور کرد/ اولین ماموریت در نیمکره جنوبی

  21. فردا دیر است...

  22. رئیسی: «وعده صادق» از نقاط عطف اجماع‌ساز میان مردم بود/ هیچوقت میز مذاکره را ترک نکردیم

  23. "مصلحت قطعی" همچنان در انتظار تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام

  24. واکنش کنعانی به اقدام ضد ایرانی کانادا

  25. نتایج مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم

آخرین عناوین