در زمان کم‌ خونی از چه قرص آهنی استفاده کنیم؟

گزارش بازرگانی، 243306،   4021004032 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

فقر یا کمبود آهن در بدن به عنوان یک ماده معدنی بسیار مهم می‌تواند منجر به کم‌خونی شده و در نهایت میزان اکسیژن‌رسانی به بافت‌ها و اندام‌های بدن کاهش پیدا کند. آهن به عنوان تولیدکننده گلبول‌های قرمز که حمل‌کننده اکسیژن به قسمت‌های مختلف بدن هستند، شناخته می‌شود. خرید فولیک‌اسید به عنوان یکی از انواع قرص‌های آهن می‌تواند به مقدار قابل توجهی اثر مثبت در تولید آهن و هم چنین کنترل کم خونی فرد داشته باشد. در حالت کلی افراد مبتلا به کم خونی به دلیل ذخیره پایین آهن در بدن خود نیاز دارند تا با مصرف قرص آهن، آن را جبران کنند.

 

کم خونی ناشی از فقر آهن و علائم آن

کم خونی ناشی از فقر آهن از جمله شایع‌ترین بیماری‌هایی است که بیشتر بانوان در معرض ابتلا به آن قرار می‌گیرند. بدن این دسته از افراد به دلیل کمبود گلبول‌های قرمز و عدم وجود سلول‌های خونی سالم کافی، نمی‌تواند اکسیژن را از طریق جریان خون به سایر بافت‌ها و اندام‌های بدن انتقال دهد، در نتیجه فرد دچار کم خونی ناشی از فقر آهن می‌شود. خرید فولیک اسید به عنوان یکی از انواع قرص‌های آهن می‌تواند به مقدار قابل توجهی میزان آهن موجود در بدن را افزایش داده تا به سطح نرمال برسد.

از مهم‌ترین علائم کم خونی می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • احساس خستگی شدید

  • ضعف و بی‌حالی

  • ریزش موها

  • سرگیجه

  • بروز تنگی نفس

  • رنگ‌پریدگی و زردشدن پوست

هموگلوبین‌ها به عنوان نوعی پروتئین در گلبول‌های قرمز شناخته می‌شوند که وظیفه انتقال اکسیژن خون از ریه به سایر بخش‌های بدن را بر عهده دارد. از آنجایی که ۷۰ درصد منابع آهن بدن در هموگلوبین‌ها وجود دارد، کمبود این ماده معدنی در بدن منجر به کم خونی شده که می‌تواند مشکلات متعدد و جدی را به همراه خواهد داشت.

چه کسانی به قرص آهن نیاز دارند؟

فقر آهن از علل شایع کم خونی است که می‌تواند مشکلات متعددی را به همراه داشته باشد. از جمله افرادی که به قرص آهن نیاز دارند، عبارت‌اند از:

۱. زنان باردار

با توجه به اینکه میزان گلبول‌های قرمز و پلاسمای خون در هنگام بارداری بیشتر می‌شود، زنان باردار به قرص آهن نیاز دارند و لازم است با خرید فولیک اسید یا خرید ویتامین C، آهن خون را تنظیم و تأمین کنند. استفاده از بهترین قرص آهن در این دوران از بروز خطراتی مانند مرگ‌ومیر مادر و جنین، زایمان زودرس و هم چنین تولد نوزاد با مقدار وزن کم پیشگیری کند.

۲. شیرخواران و خردسالان

در حالت کلی نوزادانی که زودتر از زمان خود یا با وزن کم یا از مادر دارای کمبود آهن و دچار کم خونی به دنیا می‌آیند در معرض خطر فقر آهن قرار دارند. در بسیاری از موارد، کودکان بین ۶ تا ۹ ماه دچار کمبود آهن می‌شوند که لازم است از ۶ ماهگی تا ۲ سالگی قطره آهن مصرف کنند.

۳. خونریزی شدید هنگام قاعدگی

بانوانی که با مشکل خونریزی شدید در زمان قاعدگی روبرو هستند، بیشترین فرد در معرض خطر کمبود آهن و کم خونی به حساب می‌آیند. این عامل به دلیل از دست دادن مقدار آهن بیشتر در این دوران است.

۴. افراد اهداکننده خون

افرادی که به صورت مکرر، اهدای خون انجام می‌دهند، میزان خطر ابتلا به کم خونی در آن‌ها بیشتر است. این موضوع در بین مردان برای حداقل سه بار در سال و برای زنان حداقل ۲ بار در سال است.

۵. افراد مبتلا به سرطان

سرطان روده بزرگ به دلیل بروز خونریزی مزمن گوارشی در افراد موجب می‌شود تا فرد مبتلا بیشترین خطر برای کمبود آهن را داشته باشد. علاوه بر این افراد مبتلا به سرطان به علت آنکه باید برخی از مواد غذایی را از برنامه خود حذف کنند، نمی‌توانند آهن کافی را جذب کرده و در نهایت دچار کمبود آهن می‌شوند.

۶. مبتلا به نارسایی قلبی

داشتن تغذیه نامناسب، استفاده از قرص‌های آسپرین و داروهای ضد انعقاد و سوء جذب در افراد مبتلا به نارسایی قلبی از جمله علل شایع کمبود آهن در بدن این گروه بیماران است.

مکمل‌ های مؤثر در درمان کم خونی و کمبود آهن

هرگاه فردی با مشکل کم خونی یا کمبود آهن توسط پزشک شناسایی شود، لازم است طبق تجویز پزشک از قرص‌ها و مکمل‌های دارای آهن استفاده کند. هرچند در بسیاری از موارد، افراد بدون نسخه پزشک اقدام به خرید قرص‌های آهن می‌کنند، اما لازم است این کار زیر نظر متخصص انجام گیرد. خرید ویتامین C و مصرف آن در کنار سایر قرص‌های آهن به جذب بیشتر آهن کمک می‌کند. از این رو می‌توانید قرص‌های آهن دارای ویتامین C را برای جذب بهتر تهیه کنید.

۱. فروس سولفات

یکی از رایج‌ترین کم‌خونی‌ها در بین افراد سرتاسر دنیا، کم خونی ناشی از فقر آهن است. استفاده از بهترین قرص‌های آهن با ترکیباتی که در آن، ماده معدنی آهن به کار رفته باشد، گزینه مناسب برای درمان این بیماری است. در واقع آهن به ساخت هموگلوبین‌ها در خون کمک می‌کند تا به راحتی اکسیژن را به سایر قسمت‌های بدن انتقال دهند.

۲. فولات یا فولیک اسید

فولات یا B۹ از جمله مواد مغذی مورد نیاز بدن شناخته می‌شود که معمولاً در مواد غذایی مانند میوه‌ها و سبزیجات دارای برگ سبز وجود دارد. داشتن برنامه غذایی نامناسب که این خوراکی‌های سالم و مفید را شامل نشود، باعث کمبود آهن در بدن خواهد شد. در برخی موارد ممکن است بدن فرد جذب فولات از غذا را نداشته باشد در این صورت حتی نمی‌توانید با خرید فولیک اسید یا قرص‌های آهن، کمبود آن را جبران کنید. از جمله مواردی که می‌تواند مشکل جذب فولات در بدن را ایجاد کند، عبارت‌اند از:

  • مصرف بیش از اندازه نوشیدنی‌های الکلی

  • جراحی و برداشتن بخشی از روده کوچک

  • مصرف داروهای خاص مانند بیماری تشنج

  • ابتلا به بیماری زمینه‌ای مربوط به روده مانند سلیاک

۳. ویتامین B۱۲

یکی دیگر از دلایل بروز کم خونی، کمبود ویتامین B۱۲ در خون است که در اثر استفاده از رژیم غذایی نامناسب و فاقد این ویتامین ایجاد می‌شود. این ویتامین معمولاً در انواع گوشت، تخم‌مرغ، شیر و... وجود دارد که علاوه بر این می‌توانید از قرص‌های مکمل نیز استفاده کنید.

۴. ویتامین C

 

عدم استفاده از ویتامین C در برنامه غذایی روزانه و در برخی موارد عدم توانایی جذب آن توسط بدن موجب می‌شود تا این ویتامین در بدن کاهش پیدا کرده و در نهایت فرد با کم خونی مواجه شود. ویتامین C یکی از مواد معدنی مورد نیاز بدن است که به میزان قابل توجهی در قرص‌های آهن با فرمولاسیون خاص وجود دارد.

کشیدن سیگار، بیماری سرطان، بیماری‌های کلیوی و... از جذب ویتامین C توسط بدن جلوگیری می‌کنند و فرد را با بیماری کم خونی مواجه می‌کنند. شما می‌توانید با خرید ویتامین C و مصرف آن به مقدار قابل توجهی از بروز این نوع کم خونی جلوگیری کنید.

کلام آخر

فقر آهن و به دنبال آن بروز بیماری کم خونی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که بیشتر زنان را درگیر می‌کند. عوارض کم خونی مانند ریزش موها، احساس خستگی و ضعف، رنگ‌پریدگی و... باعث می‌شود تا فرد نتواند کارهای روزمره خود را با کارایی مناسب انجام دهد. استفاده از مواد غذایی دارای آهن یا قرص‌های مکمل غذایی دارای آهن از جمله راهکارهای تأمین آهن و پیشگیری از ابتلا به کم خونی به شمار می‌روند. خرید فولیک اسید به عنوان یکی از مواد معدنی دارای آهن بسیار کمک می‌کند تا فرد بتواند کمبود آهن خود را جبران کند.

اگر قصد خرید مکمل و قرص‌های آهن را دارید، می‌توانید به صورت حضوری یا آنلاین این محصول را از داروخانه روشا تهیه کنید. روشا به عنوان بزرگ‌ترین داروخانه تخصصی در کشور فعالیت خود را از سال ۱۳۹۷ زیر نظر مجموعه معاونت غذا و داروی دانشگاه البرز آغاز کرد. تیم باتجربه تشکیل شده از داروسازان جوان در داروخانه روشا آماده پاسخگویی و ارائه مشاوره به شما عزیزان در جهت داشتن انتخاب صحیح در خرید مکمل‌های غذایی و دارویی و هم چنین کمک به بهبودی سلامت شما حضور دارند.

تلگرامفیس‌بوکتوییترلینکدیننسخه‌ی متنی

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۳۷۶۹۵۰۶:۴۹:۲۶ ۱۴۰۲/۱۰/۹
میگن قرص اهن اسیب ب استخوان میزنه ایا درسته ؟؟همانند قطره اهن ک ب بچها میدن ودندانهایشان سیاه میشه؟؟؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  2. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  3. برای این عکس شما تیتر بزنید

  4. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  5. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

  6. امکان آزادی مشروط بابک زنجانی وجود دارد

  7. اقدامات قوه قضائیه درباره ماجرای صدیقی / واکنش اصلاح‌طلبان به سخنان اخیر مهدی نصیری/ تک و پاتک رسانه‌های دولت و مجلس

  8. علت رشد اقتصادی کشور چیست؟

  9. مدرسه یا بازار؟!

  10. نتانیاهو و کابوس حمله به رفح

  11. حمایت زاکانی از طرح نور پلیس

  12. زاکانی: برای کمک به طرح نور پلیس کاملا آماده هستیم

  13. قوه قضاییه کانون مبارزه بی‌امان با فساد است/ جنس جمهوری اسلامی فسادستیز و فساد ناپذیر است

  14. پلیس آمریکا حجاب معترضین را به زور برداشت

  15. دشمن حتما در عرصه اقتصادی ناکام خواهند ماند/مسئولان اجازه ندهند کارخانه‌ای تعطیل شود

  16. شرایط دریافت مهریه بعد از طلاق

  17. دستگیری سارقین زورگیر باهوشیاری واحد گشت عملیات

  18. آخرین وضعیت سعید آقاخانی و توضیحاتی درباره ادامه «نون‌خ»

  19. وقتی در بزرگراه سرعت خود را بی دلیل کم می کنید

  20. قالیباف: جوانان و نوجوانان اندیشه مطهری را چراغ راه خود قرار دهند

  21. واریز«هدیه روز معلم»به حساب فرهنگیان؛ امشب/ پرداخت معوقات حق‌التدریس‌ها تا ۲ هفته دیگر

  22. تغییر نام استقلال در حال بررسی است/ واگذاری سرخابی‌ها این هفته نهایی می‌شود

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. من عجله ندارم!

  3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  9. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  10. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  11. دور باطلی که تمامی ندارد!

  12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  13. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  14. برای این عکس شما تیتر بزنید

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  17. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  18. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  19. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  20. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  21. سقوط در آغوش پهلوی!

  22. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  23. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

  24. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  25. امکان آزادی مشروط بابک زنجانی وجود دارد

آخرین عناوین