همه چیز درباره نیکولا تسلا + اقدام غیرانسانی که ادیسون در حق تسلا انجام داد!

  4021002049 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

نیکولا تسلا دانشمندی بود که اختراعاتش شامل سیم پیچ تسلا، الکتریسیته جریان متناوب (AC) و کشف میدان مغناطیسی دوار بود.

همه چیز درباره نیکولا تسلا + اقدام غیرانسانی که ادیسون در حق تسلا انجام داد!

نیکولا تسلا که بود؟

نیکولا تسلا یک مهندس و دانشمند بود که به دلیل طراحی سیستم الکتریکی جریان متناوب (AC) که سیستم الکتریکی غالبی است که امروزه در سراسر جهان استفاده می‌شود، شهرت داشت. او همچنین "کویل تسلا" را ساخت که هنوز در فناوری رادیویی استفاده می‌شود.نیکولا تسلا که در کرواسی امروزی متولد شد، در سال 1884 به ایالات متحده آمد و مدت کوتاهی با توماس ادیسون کار کرد. او چندین حق ثبت اختراع، از جمله موارد مربوط به ماشین آلات AC خود را به جورج وستینگهاوس فروخت.

اوایل زندگی نیکولا تسلا

در 10 ژوئیه 1856 در اسمیلجان کرواسی متولد شد. نیکولا تسلا یکی از پنج فرزند، از جمله خواهر و برادرهای Dane، Angelina، Milka و Marica بود. علاقه نیکولا تسلا به اختراع برق توسط مادرش، جوکا ماندیک، تحریک شد که در اوقات فراغت خود در حالی که پسرش بزرگ می‌شد، لوازم خانگی کوچک اختراع می‌کرد. پدر نیکولا تسلا، میلوتین تسلا، یک کشیش ارتدوکس صرب و یک نویسنده بود و او برای پیوستن پسرش به کلیسا خیلی تلاش کرد. اما علایق نیکولا تسلا کاملاً در حوزه علم بود.

تحصیلات

پس از تحصیل در Realschule، Karlstadt (که بعدها به Johann-Rudolph-Glauber Realschule Karlstadt تغییر نام داد) در آلمان؛ موسسه پلی تکنیک در گراتس، اتریش؛ و دانشگاه پراگ در طول دهه 1870، تسلا به بوداپست نقل مکان کرد، جایی که برای مدتی در مرکز تلفن مرکزی کار کرد. اولین بار در بوداپست بود که ایده موتور القایی به ذهن تسلا رسید، اما پس از چندین سال تلاش برای جلب توجه به اختراع او، تسلا در سن 28 سالگی تصمیم گرفت اروپا را به مقصد آمریکا ترک کند.

نیکولا تسلا در مقابل توماس ادیسون

در سال 1884 تسلا با معرفی نامه‌ای از مخترع مشهور و غول تجاری، توماس ادیسون وارد ایالات متحده شد که کارهای الکتریکی مبتنی بر DC او به سرعت در حال تبدیل شدن به استاندارد در کشور بود.

ادیسون تسلا را استخدام کرد و این دو مرد به زودی به طور خستگی ناپذیری در کنار یکدیگر کار کردند و اختراعات ادیسون را بهبود بخشیدند. چندین ماه بعد، این دو به دلیل یک رابطه متضاد تجاری-علمی، که توسط مورخان به شخصیت‌های فوق العاده متفاوت آنها نسبت داده می‌شود، راه خود را از هم جدا کردند. ادیسون شخصیت قدرتمندی بود که بر بازاریابی و موفقیت مالی تمرکز داشت.

اولین سرمایه‌گذاری انفرادی

در سال 1885، تسلا بودجه‌ای برای شرکت تسلا الکتریک لایت دریافت کرد و از سوی سرمایه‌گذارانش مأمور شد تا روشنایی قوس الکتریکی را توسعه دهد. با این حال، پس از انجام موفقیت آمیز این کار، تسلا مجبور به ترک این سرمایه‌گذاری شد و برای مدتی مجبور شد برای زنده ماندن به عنوان یک کارگر یدی کار کند. دو سال بعد با دریافت بودجه برای شرکت جدید تسلا الکتریک شانس خود را دوباره امتحان کرد.

اختراعات تسلا

در طول زندگی حرفه‌ای خود ایده‌هایی را برای تعدادی اختراع مهم کشف، طراحی و توسعه داد که بیشتر آنها به طور رسمی توسط مخترعان دیگر ثبت شده بودند از جمله دینامو (ژنراتورهای الکتریکی مشابه باتری‌ها) و موتور القایی. او همچنین در کشف فناوری رادار، فناوری اشعه ایکس، کنترل از راه دور و میدان مغناطیسی دوار - پایه و اساس اکثر ماشین آلات AC، پیشگام بود. تسلا بیشتر به دلیل مشارکت در برق AC و سیم پیچ تسلا شناخته شده است.

سیستم برق AC

تسلا سیستم الکتریکی جریان متناوب (AC) را طراحی کرد که به سرعت به سیستم برق برجسته قرن بیستم تبدیل شد و از آن زمان تاکنون استاندارد جهانی باقی مانده است. در سال 1887، تسلا بودجه‌ای برای شرکت جدید تسلا الکتریک خود پیدا کرد و تا پایان سال، او با موفقیت چندین اختراع را برای اختراعات مبتنی بر AC ثبت کرد. سیستم AC تسلا به زودی توجه مهندس و تاجر آمریکایی جورج وستینگهاوس را به خود جلب کرد که به دنبال راه حلی برای تامین برق از راه دور به کشور بود. او که متقاعد شده بود اختراعات تسلا به او کمک می‌کند تا به این هدف دست یابد، در سال 1888 حق اختراع خود را به قیمت 60000 دلار به صورت نقد و سهام در شرکت Westinghouse خریداری کرد.

اقدام غیر انسانی ادیسون در حق تسلا

با افزایش علاقه به سیستم AC، تسلا و وستینگهاوس در رقابت مستقیم با توماس ادیسون قرار گرفتند که قصد داشت سیستم جریان مستقیم (DC) خود را به کشور بفروشد. یک کمپین مطبوعاتی منفی به زودی توسط ادیسون در تلاش برای تضعیف علاقه به برق AC راه اندازی شد. اما شرکت Westinghouse برای تامین روشنایی در نمایشگاه جهانی کلمبیا در سال 1893 در شیکاگو انتخاب شد و تسلا نمایش‌هایی از سیستم AC خود را در آنجا انجام داد.

نیروگاه برق آبی در سال 1895

تسلا چیزی را در میان اولین نیروگاه‌های برق آبی AC در ایالات متحده در آبشار نیاگارا طراحی کرد. سال بعد، از آن برای تامین برق شهر بوفالو، نیویورک استفاده شد. شاهکاری که به شدت در سراسر جهان تبلیغ شد و به پیشبرد مسیر برق AC برای تبدیل شدن به سیستم برق جهان کمک کرد.

کویل تسلا در اواخر قرن نوزدهم

تسلا اختراع سیم پیچ تسلا را به ثبت رساند که پایه و اساس فناوری‌های بی‌سیم بود و امروزه هنوز در فناوری رادیویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. قلب یک مدار الکتریکی، سیم پیچ تسلا یک سلف است که در بسیاری از آنتن‌های انتقال رادیویی اولیه استفاده می‌شود. سیم پیچ با یک خازن برای تشدید جریان و ولتاژ از یک منبع برق در سراسر مدار کار می‌کند. خود تسلا از سیم پیچ خود برای مطالعه فلورسانس، اشعه ایکس، رادیو، برق بی‌سیم و الکترومغناطیس در زمین و جو آن استفاده کرد.

انرژی آزاد

نیکولا تسلا که وسواس زیادی در انتقال انرژی بی‌سیم پیدا کرده بود، در حدود سال 1900 بر روی جسورانه‌ترین پروژه خود کار کرد: ساخت یک سیستم ارتباطی جهانی و بی‌سیم که از طریق یک برج الکتریکی بزرگ منتقل می‌شود برای به اشتراک گذاری اطلاعات و تامین انرژی آزاد در سراسر جهان.

با کمک مالی گروهی از سرمایه گذاران شامل غول مالی جی پی مورگان، در سال 1901 تسلا کار بر روی پروژه انرژی آزاد را به طور جدی آغاز کرد و یک آزمایشگاه با یک نیروگاه و یک برج انتقال عظیم در مکانی در لانگ آیلند نیویورک طراحی و ساخت، که به Wardenclyffe معروف شد. با این حال، شک و تردیدهایی در بین سرمایه گذاران او در مورد قابل قبول بودن سیستم تسلا به وجود آمد. از آنجایی که رقیب او، گوگلیلمو مارکونی، با حمایت مالی اندرو کارنگی و توماس دیسون، به پیشرفت‌های بزرگ با فناوری‌های رادیویی خود ادامه داد، تسلا چاره‌ای جز کنار گذاشتن پروژه نداشت. کارکنان Wardenclyffe در سال 1906 اخراج شدند و در سال 1915 این مکان در معرض توقیف قرار گرفت. دو سال بعد تسلا اعلام ورشکستگی کرد و برج برچیده شد و به عنوان قراضه فروخته شد تا به پرداخت بدهی‌هایش کمک کند.

تسلا پس از بسته شدن پروژه انرژی آزاد خود دچار یک فروپاشی عصبی شد، در نهایت عمدتاً به عنوان مشاور به کار خود بازگشت. اما با گذشت زمان، ایده‌های او به تدریج عجیب‌تر و غیرعملی‌تر شدند. او به طور فزاینده ای عجیب و غریب شد و بیشتر وقت خود را به مراقبت از کبوترهای وحشی در پارک‌های شهر نیویورک اختصاص داد. تسلا حتی با صحبت‌هایش در مورد ساختن یک "پرتو مرگ" قدرتمند، که در طول جنگ جهانی دوم مورد توجه اتحاد جماهیر شوروی قرار گرفته بود، توجه FBI را به خود جلب کرد.

نیکولا تسلا چگونه مرد؟

تسلا فقیر و منزوی، در 7 ژانویه 1943 بر اثر ترومبوز عروق کرونر در سن 86 سالگی در شهر نیویورک، جایی که نزدیک به 60 سال در آنجا زندگی کرده بود، درگذشت. با این حال، میراث کارهایی که تسلا از خود به جا گذاشت تا امروز زنده است.

فیلم‌هایی درباره تسلا

  • چندین فیلم زندگی و آثار معروف تسلا را برجسته کرده‌اند که مهم‌ترین آنها عبارتند از: راز نیکولا تسلا، فیلمی بیوگرافی محصول ۱۹۸۰ با بازی اورسون ولز در نقش جی پی مورگان
  • نیکولا تسلا، نابغه‌ای که جهان را روشن کرد، مستندی است که در سال 1994 توسط انجمن یادبود تسلا و موزه نیکولا تسلا در بلگراد، صربستان تهیه شده است.
  • پرستیژ، فیلمی تخیلی محصول سال ۲۰۰۶ درباره دو شعبده باز به کارگردانی کریستوفر نولان، با دیوید بووی ستاره راک در نقش تسلا

مرکز علمی تسلا و واردنکلیف

از زمانی که نیکولا تسلا پروژه انرژی آزاد خود را مصادره کرد، مرکز علمی Wardenclyffe بسیار دست به دست شده است. چندین تلاش برای حفظ آن انجام شده است، اما در سال های 1967، 1976 و 1994 تلاش‌ها برای اعلام آن به عنوان یک مکان تاریخی ملی شکست خورد. سپس، در سال 2008، گروهی به نام مرکز علمی تسلا (TSC) با هدف خرید این ملک و تبدیل آن به موزه‌ای که به کارهای مخترع اختصاص دارد، تشکیل شد. در سال 2009، مرکز علمی Wardenclyffe با قیمتی نزدیک به 1.6 میلیون دلار پیشنهاد شد و برای چندین سال بعد، TSC سخت تلاش کرد تا برای خرید آن سرمایه جمع آوری کند. در سال 2012، زمانی که متیو اینمن با TSC در یک تلاش جمع‌آوری سرمایه اینترنتی همکاری کرد، علاقه عمومی به این پروژه به اوج خود رسید و در نهایت کمک‌های کافی برای خرید این ملک در می 2013 دریافت شد. به گفته مرکز علمی تسلا، کار بر روی بازسازی آن هنوز در حال انجام است، و بنا به گفته مرکز علمی تسلا، این مرکز علمی به دلایل امنیتی و حفظ آن، به روی عموم بسته است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۳۱۷۳۹۱۳:۰۴:۰۷ ۱۴۰۲/۱۰/۳
دلیل ابرقدرتی یک کشور رشد و نمو دانشمندانی این‌گونه هست که زندگی امروز ما بدون اختراعات آنها غیر قابل تصور بود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. من عجله ندارم!

  4. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  5. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  6. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  7. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  8. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  9. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  10. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  11. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  12. چرا این همه بد اخلاقی؟

  13. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  14. حقوق خبرنگار جنجالی صدا و سیما چقدر است؟/ پاسخ «یوسف سلامی» به میزان درآمد ماهیانه خود

  15. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  16. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  17. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  18. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  19. دور باطلی که تمامی ندارد!

  20. برای این عکس شما تیتر بزنید

  21. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  22. تضادی عجیب و پر ابهام!

  23. درباره توبه تتلو

  24. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  25. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

آخرین عناوین