ارز ترجیحی؛ مقصر همه فسادها !

گروه تعاملی الف،   4021002013 ۶۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

جایگاه دستگاه‌های نظارتی کشور که تعداد آنها به ۲۴ دستگاه می‌رسد کجاست؟ آیا فسادهایی که در سنوات گذشته بروز و ظهور یافت نیز زاییده و معلول ارز ترجیحی بود یا ضعف نظارتی؟

ارز ترجیحی؛ مقصر همه فسادها !

گروه تعاملی الف - محمد ذاکری:

متاسفانه در شرایط بغرنج معیشتی مردم در این روزها، هر لحظه منتظر شنیدن خبر کشف یک فساد کهنه در کشور می‌باشیم که آخرین آن، موضوع فساد 7 / 3 میلیارد دلاری چای دبش است. اما آنچه بر تاسف‌ها می‌افزاید، نظرهای غیر کارشناسانه و بعضا مضر به حال مردم است. بارها شنیده شده که بزرگان و صاحب منصبان در علن و آشکارا و  در جمع مردم بیان نموده‌اند که ریشه فساد همان ارز ترجیحی و نیمایی است. بی آنکه بنگرند جایگاه دستگاه‌های نظارتی کشور که تعداد آنها به 24 دستگاه می‌رسد کجاست؟ و آیا فسادهایی که در سنوات گذشته در شوراهای شهر و شهرداری‌ها و حتی دهیاری‌های کشور بروز و ظهور یافت نیز زاییده و معلول ارز ترجیحی بود یا ضعف نظارتی؟

بر اهل خبره پوشیده نیست که سیستم نظارتی کشور در اغلب بخش‌ها ناتوان است و همانگونه که استفاده از موتورهای بخار در لکوموتیوها به دلیل عدم کارایی و هزینه زا بودن منسوخ و زایل گردیده است، شیوه نظارتی فعلی نیز که کهنه و ناکارآمد است، می‌بایست منسوخ شود و جای خود را با نظارت بهبود یافته به روز تعویض نماید.

قطعا این امر به ثمر نمی‌نشیند مگر با توسل به علوم رایانه و علم آی تی  و هماهنگ نمودن آن علوم با علم روز مدیریت. باید ساز و کاری ترسیم و اجرا شود که همه ی دستگاه‌ها، نهاد و موسسات و بنگاه‌های خرد و کلان اقتصادی و بانک‌ها، الزاما به شبکه مالی و پولی کشور متصل باشند و تمامی هزینه‌کردها و ورودی و خروجی‌های مالی خود را بصورت لحظه‌ای ثبت و ضبط نمایند. آنگاه با تعریف در نرم افزار مربوطه، چنانچه سرنوشت حتی یک ریال از سرمایه هر بخش نامعلوم باشد، مراتب و اخطارها بصورت خودکار به نهادهای نظارتی اعلام شود.

قطعا پسندیده نیست که برای اصلاح ابرو، چشم را کور کرد و دولت و سایر قوا بجای افزایش و ارتقاء شیوه نظارت‌ها، با حذف ارز ترجیحی و نیمایی سفره مردم را تنگتر نمایند و شانه نحیف اقتصاد خانوارهای ایرانی را زیر بار فشار مالی خرد گردانند.

امید است قوای محترم کشور با توجه بیشتر و استفاده از نظریات و تحلیل‌های صحیح کارشناسان و صاحب نظران و تبعیت از احسن اقوال، راه صواب را در پیش گیرند تا  فشار اقتصادی را بر گرده نحیف مردم سنگین تر نشود. قطعا این نوشتار به منزله انکار خدمات دولت و مجلس و قوه مقننه نمی‌باشد. اما همانگونه که مقام معظم رهبری در دیدار با دولت محترم سیزدهم بیان فرمودند، مشکلات معیشتی مردم مانند غباری از دیده شدن خدمات صورت گرفته جلوگیری می‌کند، که تقویت ابعاد نظارتی و جلوگیری از باری به هر جهت توزیع شدن بودجه کشور تاثیر قطعی بر بهبود شرایط مردم دارد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۳۱۴۷۸۰۹:۱۴:۳۴ ۱۴۰۲/۱۰/۳
مراتب و اخطارها بصورت خودکار به نهادهای نظارتی اعلام شود. با این جمله خیلی خوشحال شدم. دردم و از یار است و درمان نیز هم
ناشناس۳۳۳۱۵۸۷۱۰:۲۴:۲۳ ۱۴۰۲/۱۰/۳
اقتصاد کشور می بایست دفعتا واحده ملی شود
ناشناس۳۳۳۲۰۰۶۱۸:۲۳:۳۸ ۱۴۰۲/۱۰/۳
نگو این حرف رو! چون در طول این سالها مشخص شده منفعت در ضعیف نگاهداشتن پول ملی است .
ناشناس۳۳۳۲۱۰۱۱۹:۵۸:۴۱ ۱۴۰۲/۱۰/۳
۲۴ دستگاه نظارتی اگر هزینه هایی که برای این دستگاه ها میشود را حساب کنیم مبالغ هنگفتی می شود.
ناشناس۳۳۳۱۶۰۱۱۰:۳۷:۱۵ ۱۴۰۲/۱۰/۳
بهترین راه مسدود کردن مفسده‌های اقتصادی سیاسی تنزل نرخ دلار به کمتر از ۲۰ هزار تومن هست ارز فقط دلار نیست ، اما متاسفانه نرخ اغلب ارزها و بیشتر کالاهای وارداتی و خدمات بین‌المللی از دلار تأثیر میگیره همه‌ی ارزها باید تک نرخی و ثابت باشه
ناشناس۳۳۳۱۶۷۷۱۱:۴۲:۴۹ ۱۴۰۲/۱۰/۳
هر وقت تورم منفی شد می‌شود 20 هزار تومان حتی 10 هزار تومان
ناشناس۳۳۳۱۸۷۷۱۵:۳۰:۰۲ ۱۴۰۲/۱۰/۳
از دلایل اصلی تورم بالا رفتن نرخ دلار است نه اینکه تورم باعث بالا رفتن دلار شود
ناشناس۳۳۳۲۰۵۹۱۹:۱۳:۲۹ ۱۴۰۲/۱۰/۳
فقط یکبار رخ داد آن هم سال 97 با ارز 4200 که تورم را بیشتر کرد و تا الان چون نرخ اصلی آن سال 7 تومان بود و نه 14 تومان
ناشناس۳۳۳۲۰۹۹۱۹:۵۶:۰۴ ۱۴۰۲/۱۰/۳
نرخ بالای ارز ، مخصوصاً دلار منشاء تورمه تورم خالق نیست ، مخلوقه
ناشناس۳۳۳۲۱۲۵۲۰:۲۷:۴۳ ۱۴۰۲/۱۰/۳
مگه از زمین به آسمون میباره؟ دلار تنها عامل تورم داخلیه
ناشناس۳۳۳۲۷۳۶۱۲:۲۶:۲۲ ۱۴۰۲/۱۰/۴
عزیزم می شود بگویید چرا هرسال تورم دورقمی دارید ولی دلار بالا نمی رود مثلا از سال 92 تا 96 یا 84 تا 91؟!!
سلیمی۳۳۳۱۹۳۸۱۶:۳۶:۵۷ ۱۴۰۲/۱۰/۳
مشکل شما این است که فکر می کنید اقتصاد با دستور و مسدود کردن درست می شود. اقتصاد یک علم است و آدم کاربلد می خواهد.
ناشناس۳۳۳۲۱۱۹۲۰:۱۸:۴۷ ۱۴۰۲/۱۰/۳
اقتصاد یه واژه‌ی کلّیه بعضی از بخش‌های آن نباید دستوری باشه اما نرخ و توزیع و بازگشت ارز قطعاً باید دستوری باشه ارز باید با تسلط حاکمیت ، نرخ گذاری ، توزیع و بازگشت بشه و در چرخه‌ی اقتصاد قرار بگیره
ناشناس۳۳۳۱۷۲۱۱۲:۴۰:۰۴ ۱۴۰۲/۱۰/۳
قابل درک است که نویسنده محترم این نوشتار از سر دلسوزی و مسئولیت پذیری به فکر ارائه راهکار برای کاهش فساد در بخش عمومی هستند اما متاسفانه راهکاری که ایشان ارئه داده اند یعنی استفاده از فناوری های نوین مانند فناوری اطلاعات و احتمالا توصیفات دهن پرکنی مانند استفاده از نرم افزار و هوش مصنوعی و انواع و اقسام سامانه ها نمی تواند راهکار مبارزه با فساد باشد و بیشتر از اینکه راهکار باشد خود باعث افزودن گره ای دیگر به کلاف سردرگم فساد می شود و یحتمل خود زمینه ساز گسترش فساد است. اما چرا؟ اول اینکه تنها به این دلیل که یک تکنولوژی وجود دارد به این معنی نیست که ما می توانیم از آن استفاده کنیم و مشکل فقط نخواستن ماست. به راستی چرا کشور یک سیستم مالیاتی درست ندارد؟ در گیر یک فناوری پیچیده شدن که نه فرهنگش وجود دارد و نه دانش آن و حتی اگر در مسیر درست هم می بودیم که نیستیم باز هم 30 تا 40 سال زمان لازم بود تا زیرساخت های عظیم فیزیکی و انسانی آن فراهم شود مشکل امروز ما را حل نمی کند بلکه بستری می شود برای سوء استفاده بیشتر مفسدین که همیشه یک گام از بخش ناکارآمد دولتی جلوتر هستند. دوم اینکه وقتی یک راه حل سادتر وجود دارد و آن حذف ارز ترجیحی است چه اصراری بر وجود این بستر فسادسازا وجود دارد؟ با مغلطه هایی مانند اینکه پس چرا فلان جا که ارز ترجیحی نیست فساد وجود دارد؟! خیلی ساده آن را حذف کنید و یک بستر فساد را از بین ببرید قطعا متوسل شدن به ادعاهایی مانند اینکه وجود ارز ترجیحی باعث شده است تورم و بیکاری نداشته باشیم و کالا در دسترس مردم باشد ادعای گزافی است و نوعی حمایت بی منطق از این بستر فساد. سوم اینکه باید یک بار برای همیشه پذیرفت که با هیچ تکنولوژی نه در حال و نه آینده امکان نظارت بر یک اقتصاد دولتی غیرشفاف وجود ندارد. راه حل نهایی ساده و در دسترس است که چون برخی از افراد ناآگاه از این راه حل به عنوان فحش استفاده می کنند بهتر است به آن اشاره ای هم نشود.
ناشناس۳۳۳۱۹۱۱۱۶:۱۵:۰۶ ۱۴۰۲/۱۰/۳
عجب استدلالی!! مگر فرهنگ استفاده از کمربند ایمنی را داشتیم؟ اگر اینست پس باید بساط دوربین های راهنمایی و رانندگی و موبایل و اینترنت هم جمع شود عجیب است یعنی شما هیچ سودی در تکنولوژی نمی بینید؟ در مورد ارز ترجیحی مگر نه دولت گفت ارز چهار قلم کالا را حذف می کنیم و به مردم میدهیم؟ نتیجه آن شد که بیش از چهار هزار کالا گران شد و عملا افزایش یارانه بر باد رفت. چرا حاضر نیستیم بپذیریم که مدیریتمان تاریخ مصرف گذشته است؟ می گویید ما فن آن را بلد نیستیم . چرا نمیگویید که ما دلمان نمیخواهد از جوانان متخصص داخلی در امور مهم استفاده کنیم؟ مگر هسته ای و موشکی را غیر از جوانان کشور مدیریت کردند؟ دلایل شما جای تعجب دارد
ناشناس۳۳۳۲۰۶۵۱۹:۱۵:۴۳ ۱۴۰۲/۱۰/۳
شما تورم عمومی و تورم حذف آن را با هم محاسبه کن
ناشناس۳۳۳۲۱۲۸۲۰:۳۲:۵۰ ۱۴۰۲/۱۰/۳
اینجا موضوع بحث راهکار مقابله با فساد در بخش دولتی و مشخصا ارز ترجیحی بود نه انکار منافع حاصل از تکنولوژی و مثالی که زدید در رابطه با خودرو و کمربند ایمنی که اگرچه بی ربط و مغالطه‌آمیز بود اما میبینید که انجا هم مجموعه‌ای از خلأ های فرهنگی ‌‌و ناکارآمدی دولتی منجر به چه فجایعی شده از سالانه بیست هزار کشته در تصادفات جاده‌ای تا شهرهای آلوده و خیابان‌های شلوغ. عرصه‌ی ادعا در موضوع هسته‌ای، سلول‌های بنیادی، واکسن کرونا، دستگاه کرونایاب و پزشکی هسته‌ای را هم برای شما و هم فکرانتان محترم می‌شمارم. انشالله که چیزی نصیب مردم هم بشود.
سلیمی۳۳۳۱۹۴۱۱۶:۴۰:۵۸ ۱۴۰۲/۱۰/۳
راه حل تان به نظر ساده می رسد اما در اصل این طور نیست. اگر ارز ترجیحی برداشته شود نصف مردم نمی توانند اقلام خوراکی بخرند. می دانید قیمت نان اگر واقعی شود چقدر می شود. اکنون قیمت آرد نانوایی ها در حد صفر است.
ناشناس۳۳۳۲۰۱۵۱۸:۳۰:۳۶ ۱۴۰۲/۱۰/۳
قیمت نان چند میشود؟ اگر مثل بچه آدم دست واسطه ها قطع بشه و اختلاس از بین برود که البته برای ساختن چنین بستری لازمه اش حضور کاندیدهای واقعی مجلس و دولت است و حضور واقعی مردم در انتخابات
ناشناس۳۳۳۲۰۶۲۱۹:۱۴:۴۳ ۱۴۰۲/۱۰/۳
همین الان خیلی از آن اقلام هم نزدیک بازار آزاد هست
رضا۳۳۳۱۷۶۲۱۳:۳۸:۴۵ ۱۴۰۲/۱۰/۳
این حجم از رپورتاژآگهی برای حمایت از وجود منابع فساد غیرطبیعیه. واقعا با جملاتی مانند اگر مشکل ارز ترجیحی است پس چرا در شهرداری هم فساد وجود دارد. مرزهای منطق و استدلال را جابجا کرده‌اند. کسی هم نیست بگوید چرا باید بستر فساد وحود داشته باشد که از پول بیت المال میلیاردها خرج نظارت بر آن بشود.
ناشناس۳۳۳۱۹۱۳۱۶:۱۷:۴۷ ۱۴۰۲/۱۰/۳
پس با استدلالی که می کنید باید پول را هم از مبادلات حذف کنند تا فساد مالی پیش نیاید و خرید و فروش زمین و ملک را جرم اعلام کنند تا زمین خواری و کلاهبرداری نباشد . چون اینها منشا فسادند
ناشناس۳۳۳۲۱۵۹۲۱:۱۶:۲۵ ۱۴۰۲/۱۰/۳
استدلال این بود که بهتر است وقتی می‌توان با از بین بردن بسترهای فسادزا فساد را از بین برد چرا باید راهکارمان این باشد که از بودن این بستر حمایت کنیم و از بودجه بیت‌المال برای توسعه تکنولوژی‌های نظارتی استفاده کنیم؟ البته متوجه بحث شما هستم، حرف شما این هست که در ارز ترجیحی هر چه هست خیر برکت برای طبقات محروم و عامه مردم است و حالا این وسط هم چند قلم فساد ناچیز می‌شود که انشالله با این راه‌کارها حل می‌شود. متاسفانه اینگونه نیست ولی برای سیاستمداری که آخرش بخواهد مشکلات را گردن دولت قبل یا تحریم و نئولیبرال‌ها بیندازد حفظ این بسترهای فساد ساده‌ترین کار است‌.
ناشناس۳۳۳۱۸۱۸۱۴:۲۶:۱۰ ۱۴۰۲/۱۰/۳
بازرسى و كنترل و مراقبت بجاى خود اكنون ملت ايران ميخواهند بدانند مسئول محافظت از بيت المال ملت ايران كيست … چه كسى جوابگوى بيت المال ميباشد
ناشناس۳۳۳۱۸۷۴۱۵:۲۸:۰۲ ۱۴۰۲/۱۰/۳
با این سیستم اقتصادی شتر گاو پلنگی که درست کردین اصلا به هیج جا نمیرسیم. میلیاردها دلار فقط یارانه انرژی داره پرداخت میشه بعد دم از نظارت می زنید. بالا ترین سرانه مصرف انرژی دنیا را داریم بعد میگید مشکل نظارته. اصلا چی میگید هر کسی ازراه میرسه تز میده. قیمت گذاری دستوری اقتصاد را بیچاره کرده کارخانه ها به بد بختی افتادن بعد میگید مشکل نظارته بریم سراغ هوش مصنوعی.
ناشناس۳۳۳۱۹۵۸۱۷:۰۱:۵۵ ۱۴۰۲/۱۰/۳
مگر مردم دوست دارند از وسایل پر مصرف استفاده کنند؟ خطا از دولت است و یارانه را از جیب مردم پرداخت می کنند. اما این حرف شما چه ربطی به نظارت دارد؟ فکر کنید ببینید چه کشوری از نظارت متضرر شده؟
ناشناس۳۳۳۱۴۸۷۰۹:۱۹:۰۹ ۱۴۰۲/۱۰/۳
یعنی تو دولت یک نفر پیدا نشد بگه این صدها میلیون دلاری که هر ماه به شرکت دبش پرداخت میشه چه منطق و دلیلی داره؟
ناشناس۳۳۳۱۶۲۰۱۰:۵۴:۱۱ ۱۴۰۲/۱۰/۳
ارز ترجیحی منشا رانت و فساد گسترده بود زیرا از سال 97 تاکنون 1250 پرونده به ارزش 10 میلیارد دلار در مورد تخلفات و مفاسد ارز 4200 تومانی تشکیل شده است.
ناشناس۳۳۳۲۵۲۵۰۹:۰۲:۰۶ ۱۴۰۲/۱۰/۴
ارز ترجیحی منشا رانت بود پس نقش این همه نهاد نظارتی کجاست ؟!! اگه قراره هیچ منشا فساد و رانتی نباشه و چون هست نهادهای نظارتی هیچ کاره هستند پس کلا نهادهای نظارتی کاری نمی کنند چون الان ناکارآمد هستند و تنها راه مقابله با فساد نبود منشا فساد هست اگه تمامی منشا فساد کشور را رفع کنیم دیگر نیازی نیست پس در هر دو حالت جمع آوری نهاد نظارتی به نفع کشور است
ناشناس۳۳۳۱۶۲۷۱۰:۵۷:۲۸ ۱۴۰۲/۱۰/۳
این روش راهکاری است برای هزینه کرد دولت در مواردی که مصوبه قانونی ندارد .
ناشناس۳۳۳۱۴۸۸۰۹:۱۹:۱۰ ۱۴۰۲/۱۰/۳
مقصر اصلی نمایندگان مجلس هستند که از شانزده سال گذشته تا حال هیچ تحقیق و تفحصی از بانک مرکزی و شبکه فاسد بانکی بعمل نیاورده اند
mostafa.kamali95@yahoo.com۳۳۳۱۴۹۳۰۹:۲۱:۵۷ ۱۴۰۲/۱۰/۳
تنها راه نجات کشور و انقلاب و اقتصاد اجرای فانون مشروعیت سنجی اموال و دارایی ها برای ثروت های به یغما رفته و تصرف شده در طی سالیان دراز می باشد و ایحاد ساز و کارها و مجازات های بسیار سنگین برای جلوگیری از فساد در آینده
ناشناس۳۳۳۱۵۸۹۱۰:۲۵:۱۶ ۱۴۰۲/۱۰/۳
تنها راه نجات کشور رعایت اقتصاد آزاده
ناشناس۳۳۳۱۴۹۹۰۹:۲۴:۵۲ ۱۴۰۲/۱۰/۳
مشکل اصلی شفافیت عدم پاسخگویی و نبود مردم سالاری است
علی۳۳۳۱۵۰۴۰۹:۲۷:۴۷ ۱۴۰۲/۱۰/۳
اگر کشور توریستی بود و ارز از پایین جمع میشد و به دولت میرسید هرگز این مشکل به وجود نمی آمد ولی دولت خام فروش ما توان مدیریت درامد خدادادی و خام فروشی را هم ندارد مشکل ارز ترجیحی نیست مشکل مدیریت است
ناشناس۳۳۳۱۵۰۷۰۹:۲۹:۰۳ ۱۴۰۲/۱۰/۳
شما نئولیبرال ها مردم رو بیچاره و بدبخت کردید . خودرو دولتی با بنزین و روغن و راننده رایگان در اختیارتون هست نسخه میپیچید برای ملت بدبخت . ارز 4200 تومن رو مستقیم پولش واریز میکردید برای مردم. یا دلار دستی میدادی عین کویت و قطر . چرا همه چیز باید در ایران گران تر از امریکا و آلمان باشد ؟ (روغن موتور لاستیک مرغ گوشت 550 هزار تومنی و ..... )
علی۳۳۳۱۵۹۵۱۰:۳۱:۴۳ ۱۴۰۲/۱۰/۳
داداش چیری به نام نئولیبرال تو ادبیات اقتصادی وجود نداره آقای خاندوزی هم از دانشگاه امام صادق فارق التحصیل شده مشکل بی هدفی و مخلوط کاری هست هرجا دلشون میخواد لیبرال میشن هرجا به نفعشون هست چپی و در لحظه بقا میکنن
ناشناس۳۳۳۱۶۲۵۱۰:۵۶:۱۹ ۱۴۰۲/۱۰/۳
اسم اینها هر چی هست نه لیبرال هستند و نه نئولیبرال.
ناشناس۳۳۳۱۷۸۴۱۳:۵۴:۵۰ ۱۴۰۲/۱۰/۳
شمایی که در کامنت ها در مورد نئولیبرال می نویسید اول تعریفتان را از آن مشخص کنید بعد بفرمایید که الان یا در دولت های قبلی، کدامیک از دولتمردان ایران نئولیبرال هستند یا بوده اند؟!
ناشناس۳۳۳۱۵۲۳۰۹:۳۹:۴۴ ۱۴۰۲/۱۰/۳
ممكن است برخي فسادها زاييده ارز ترجيحي نباشد. اما توسط همان تفكري ايجاد شده كه از ارز ترجيحي هم حمايت مي كند. همان تفكري كه در مجلس هفتم طرح فسادزاي تثبيت قيمت ها را تصويب كرد.
ناشناس۳۳۳۱۵۲۷۰۹:۴۴:۱۱ ۱۴۰۲/۱۰/۳
علیرغم نظارت های قوی و به روز در کشور های توسعه یافته ، با قانون از کجا آورده ای تخلفات مسئولان کشف میشود
ناشناس۳۳۳۱۵۴۰۰۹:۵۱:۱۹ ۱۴۰۲/۱۰/۳
دولت قبل کشور را به ته دره برده و به شعب ابیطالب تبدیل کرده و تحویل سید محرومان دادند .
امید یاوری دارانی۳۳۳۱۶۰۰۱۰:۳۵:۲۷ ۱۴۰۲/۱۰/۳
در همه دولتها چنین بوده و همیشه دولت مستقر کم کاریها را ناشی از عملکرد گذشتگان می دانسته اند. اینکه تقصیر تنها دولت بوده حرفی نسنجیده است مگر مجلس وظیفه نظارت نداشته است؟ چرا مجلس وقت را در کنار دولت مقصر نمی دانید؟؟؟؟
ناشناس۳۳۳۱۶۵۸۱۱:۲۵:۰۴ ۱۴۰۲/۱۰/۳
حیف و میل ارز ترجیحی 25 برابر کل یارانه نقدی بود رانت ارز 4200 تومانی از همان سال 97 باید برچیده می شد.
ناشناس۳۳۳۱۶۳۰۱۰:۵۹:۳۸ ۱۴۰۲/۱۰/۳
سه نون اقتصادی نوبخت نیلی نهاوندیان از عوامل اجرایی آن بودند
ناشناس۳۳۳۱۷۸۷۱۳:۵۶:۴۳ ۱۴۰۲/۱۰/۳
بعد از سه سال سید محرومان هنوز در حال آواربرداری هستند ولی هیچ اثری در زندگی محرومان دیده نمی شود!
ناشناس۳۳۳۱۸۴۵۱۴:۳۹:۳۴ ۱۴۰۲/۱۰/۳
ما هيچ وقت در شعب ابي طالب نبوديم، شرايط ما هميشه بدر و حنين بوده
ناشناس۳۳۳۱۵۴۹۰۹:۵۶:۴۶ ۱۴۰۲/۱۰/۳
باز آدرس غلط، نظارت برای بعد دادن خدمات هست اما زمینه و پیشگیری را ول کردی؟ حرف شما مانند این هست که در خانه باز باشد ولی بگویید چرا دزدی شد و دنبال دزد بگردیم؟ این در حالی این که اولین قدم باید در خانه بسته باشد تا دزد نتواند به راحتی انجام دهد، حال تورم درست کردن و خراب کردن معیشت بابت این دادن ارزهای رانتی از سال 97 به بعد به کنار که بارها توضیح داده شد چه بلایی سر اقتصاد آورده و هنوز هم ترمیم نشده
ناشناس۳۳۳۱۵۵۹۱۰:۰۳:۴۱ ۱۴۰۲/۱۰/۳
به نظر بنده ،ارز ترجیحی منشأ و مقصر مفاسد نیست . این فساد اداری و سیاسیه که باعث به وجود اومدن ارز ترجیحی برای چپاول اموال ملی شده . ارز ترجیحی یک معلول هستش نه دلیل !
ناشناس۳۳۳۱۵۹۰۱۰:۲۵:۴۳ ۱۴۰۲/۱۰/۳
نهادهای نظارتی دنبال بازداشت و پلمپ امثال صادق بوقی ها هستند.
امید یاوری دارانی۳۳۳۱۵۹۷۱۰:۳۳:۰۲ ۱۴۰۲/۱۰/۳
دلیل بروز فساد وسایل و لوازم و ادمها نیستند ،دلیل فساد نبود شفافیت است ،عدم دخالت مردم و نظارت عمومی است ،نبود رسانه های آزاد و شجاع است که اسیر روابط نباشند . ریشه را درست کنید در اندک زمانی فساد تمام می شود. مادامیکه سرشاخه ها را فقط بزنید مدام این درخت فساد تناور تر می شود و منابع ملک و ملکوت را می بلعد. شفافیت رسانه آزاد نظارت مردمی
ناشناس۳۳۳۱۶۴۷۱۱:۱۷:۴۴ ۱۴۰۲/۱۰/۳
اگر قرار باشد برای واردات ال سی باز کنیم و بانک مبدا و مقصد مشخص شود و اسناد مالی در بستر رسمی داد و ستد شود معلومه که دزدی خیلی سخت می شود. اما لان ارز بی زبان را دست شرکت ها می دهند و اصلا وارداتی انجام نمی دهند و ارز را در بازار می فروشند. خب چه کسانی می توانند با رانت ارز بگیرند ؟؟؟؟! !! برای همین هم هست که وقتی اف ای تی اف به میان می آید آوای مرگ بر آمریکا می دهند وقتی قضیه برداشتن تحریم ها می آید هم سنگ اندازی می کنند.
ناشناس۳۳۳۱۶۶۸۱۱:۳۶:۲۶ ۱۴۰۲/۱۰/۳
آقایان مسئولین محترم در فکر وعلت نیامدن باران به کشور باشند که 3ماه پاییز تمام شد به بعضی از استانها هیچ بارانی نیامده وقتی که ابرها در آسمان ظاهر میشوند. با کمال تعجب فشردگی خودرا از دست میدهند به صورت پراکنده در می آیند. در نتیجه بارندگی صورت نمیگیرد. اگر به همان منوال پیش برود در بعضی از استان ها آب برای خوردن پیدا نمیشود.
ناشناس۳۳۳۱۶۹۸۱۲:۰۷:۴۹ ۱۴۰۲/۱۰/۳
ایران مملکتی است که خود نهادهای نظارتی نیازمند نظارت هستند یکی باید خود اونها رو نظارت کنه
ناشناس۳۳۳۱۷۲۰۱۲:۳۹:۵۷ ۱۴۰۲/۱۰/۳
من درتعجبم دولتی که ارز ترجیحی ، دان مرغ وطیور وخوراک گاو وگوسفند را حذف کرد وجراحی اقتصادی کرد ،بعد برای چای که اگه نخوری یا کم بخوری نمیمیری ،مازاد بر نیاز کشور چای وارد کرد وانهمه ارز ترجیحی رفت تو کیسه دبش وشرکا وعوان وانصار
ناشناس۳۳۳۱۸۲۱۱۴:۲۷:۱۳ ۱۴۰۲/۱۰/۳
نویسنده محترم میدانید اشکال استدلال شما چیست؟ بله ارز ترجیهی شاید با نیت خیر و برای ارزان تمام کردن کالاهای اساسی عموم مردم طرح شد اما مکانیسم اجرای آن شامل انتخاب یک عامل قابل اعتماد، تامین منابع، معامله خارج از کشور، واردات کالا، توزیع کالاست. حلقه مشکل نظارتی، در معامله خارج از کشور و سپس در واردات و تصدیق کامل کالا با تعهد است که با توجه به مکانیسم دور زدن تحریمها با رویه های ناشفاف و مشکل تصدیق انبوه کالا در مقصد (نه مبدا) فرصت عمده فسادها را هم در بخش مالی و مشخصا بانک مرکزی بدون ال سی و هم در بخش کیفی مشخصا سازمان استاندارد بدون نمایندگی خارجی و رویه های با استاندارد پایین تجارت خارجی فراهم می آورد. نظارت بر فساد آن هم به ویژه از این نوع ماهیت «پس رویدادی» دارد. یعنی زمانی فساد کشف و اقدام قانونی در مورد آن صورت میگیرد که کار از کار گذشته و اغلب قابل جبران نیست. ماجرای آهن های غیر استاندارد، برنجهای آلوده، ذرت آلوده، کره فاسد و ... و اخیرا چای همه از همین نوع بودند. به علاوه انتخاب معتمد اغلب از طریق نزدیکان انجام میشود که بعدا برای حفظ اعتبارشان موضوع به نحوی مکتوم میشود. نمیتوان تجارت خارجی در مقیاس کلان را بر اساس اعتمادبنا کرد و انتظار ظهور فساد کلان نداشت. لازمه جلوگیری از فساد (اگرچه نه در حد تضمین که در حد کاهش موثر)، شفافیت گردش مالی، قابلیت ردیابی کالا از مبدا تا مقصد، و توزیع مناسب اطلاعات و قدرت است.
ناشناس۳۳۳۱۸۹۴۱۵:۵۲:۴۶ ۱۴۰۲/۱۰/۳
سخن نگارنده محترم قابل دفاع است همانطور که برای کاهش جرایم رانندگی از تکنولوژی دوربین استفاده شده است باید از تکنولوژی روز رایانه هم در علم مدیریت استفاده بشود مگر میتوان گفت دوربین های ثبت تخلف را جمع کنید ،؟ به همین دلیل نظارتها باید مطابق با استاندارد ها و تکنولوژی روز جهان باشد
ناشناس۳۳۳۲۰۲۳۱۸:۳۷:۵۸ ۱۴۰۲/۱۰/۳
یادمان باشد تنها چیزی که در اینجا معنا ندارد، همان نظارت است
ناشناس۳۳۳۱۸۵۹۱۵:۰۳:۰۸ ۱۴۰۲/۱۰/۳
تمام فسادها زیر سر نبود شفافیت است ریشه اینجاست الباقی ساقه و برگ هستند
ناشناس۳۳۳۱۸۸۷۱۵:۴۵:۵۲ ۱۴۰۲/۱۰/۳
ارز ترجیحی و تورم اصلی ترین عوامل فساد در کشور هستند. با نظارت هم اگر تا حالا مشکلی حل شده بعد از این هم خواهد شد. حذف ارز ترجیحی و دلار تک نرخی سر آغاز مبارزه با فساد هست . متاسفانه عده‌ای به نام مردم و به کام غارتگران مدافع ارز ترجیحی هستند.
ناشناس۳۳۳۱۹۷۵۱۷:۳۶:۲۴ ۱۴۰۲/۱۰/۳
خوب است کمی با دقت و بررسی نظر دهید حذف ارز ترجیهی به جز گرانی و افزایش ضریب فلاکت در کشور ما چه سودی برای مردم داشت؟ آیا شما دلسوز مردمید که چنین نظر میدهید؟
ناشناس۳۳۳۲۶۷۸۱۱:۴۷:۰۳ ۱۴۰۲/۱۰/۴
ارزی که ارزان داده می شود از جیب مردم نیست مگر؟ چطور ممکن هست به نفع مردم باشه؟ در واقع به غیر از فراهم نمودن زمینه برای اختلاس هیچ حاصلی ندارد. اگر مردم یک کالا رو ارزان می خرن بجاش ده تا چیز دیگر رو گرون می خرن .البته بررسی دقیق اون در این مجال نمی گنجد ولی شما همین رو داشته باش که ارز مردم پایین تر از قیمت به دست عده ای داده می شه با امید به اینکه به طریقی دوباره دست مردم برگرده!
محمد۳۳۳۱۹۸۵۱۷:۴۸:۰۸ ۱۴۰۲/۱۰/۳
چطور می شود که هم اقتصاد امریکا ، انگلیس ، سوئد ، کانادا و ... لیبرال باشد هم ما . حال دو راه پیش رو داریم ، یا باید از الگوی اقتصاد لیبرال پیروی کنیم یا هم ردیف کشورهای بلوک شرق باشیم . تا وقتی که نپذیرید اقتصاد هم یک علم است وضع از این بهتر نخواهد شد
ناشناس۳۳۳۲۰۴۵۱۸:۵۶:۲۵ ۱۴۰۲/۱۰/۳
در مجموع مشکل مردم و تورم حاکم بر معیشت مردم کوچه و بازار دلار و ریال نیست، بلکه کسانی هستند که نمی‌خواهند مردم ایران روی خوش آرامش وآسایش را ببینن
ناشناس۳۳۳۲۱۰۴۲۰:۰۳:۵۳ ۱۴۰۲/۱۰/۳
اينكه ارز ترجيحي ويا سوخت ارزان سبب فساد است ،پس در اين كشور هر شرايطي ايجاد كنيد نمي توان مانع آن شد
ناشناس۳۳۳۲۱۰۷۲۰:۰۸:۰۰ ۱۴۰۲/۱۰/۳
تنها راه‌حل کوپنی کردن کالاهای اساسی است
ناشناس۳۳۳۲۲۲۲۲۲:۲۲:۱۹ ۱۴۰۲/۱۰/۳
مشکل دلاره .
ناشناس۳۳۳۲۸۶۶۱۴:۰۳:۵۱ ۱۴۰۲/۱۰/۴
برادر من ارز ترجیحی یعنی یک عده آن را بگیرند و بخورند آنوقت دولت برای جبران کسری ناشی از بخور بخور مجبور است پول چاپ کند و در نتیجه تورم بیشتر میشود و قدرت خرید مردم کمتر هم میشود اگر هفت سال پیش که ترامپ از برجام آمده بیرون دولت ارز را یک نرخی نگاه میداشت الان آنقدر منبع ارزی داشت که بتواند در کنار کنترل نقدینگی قیمت آنرا مثلا حدود سی هزار تومان که نرخ ارز ترجیحی امروز است نگاه دارد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. من عجله ندارم!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  6. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  7. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  8. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  9. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  10. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  11. دور باطلی که تمامی ندارد!

  12. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  13. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  14. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  15. تضادی عجیب و پر ابهام!

  16. برای این عکس شما تیتر بزنید

  17. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  18. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

  19. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  20. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  21. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  22. سردار رادان: عده ای تلاش می کنند مردم قانونگریز شوند

  23. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  24. سقوط در آغوش پهلوی!

  25. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

آخرین عناوین