افزایش سن بازنشستگی، دستپخت چه کسانی است؟

سامان مهراد، گروه اجتماعی الف،   4020829077 ۱۲۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
افزایش سن بازنشستگی، دستپخت چه کسانی است؟

مصوبه اخیر مجلس مبنی بر افزایش سن بازنشستگی از دو جهت قابل بررسی است.

۱- با وجود تفاسیر متفاوت پیرامون این مسئله، اقدام هماهنگ قوای مقننه و مجریه دارای فرامتنی مهم‌تر از جزئیات این مصوبه بوده و آن پرداختن بهای سنگین خطای سیاست‌گذاران توسط مردم است. رقم‌خوردن وضعیت اسفبار کنونی صندوق‌های بازنشستگی، جز با خطای سیاست‌گذاران و متولیانی که سطح ناترازی را به نقطه بحرانی کنونی رسانده‌اند حاصل نشده اما به‌جای پرداختن به ریشه‌های مشکل و مجازات مسببین، دولت و مجلس به دم‌دست‌ترین راه تمسک جسته و هزینه‌ها را به روی دوش مردم انداخته‌اند و این نکته‌ای غیرقابل قبول است.

مردم می‌بینند و سوال می‌کنند که چرا باید بهای خطای کسانی را بپردازند که حالا در حاشیه نشسته و از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کنند و هضم چنین مسئله‌ای برای آنان سخت است. در طرف مقابل، سیاست‌مداران هم بدون نظر مردم تصمیم می‌گیرند که زندگی آنان را دستخوش چنین تحولات شگرفی کنند؛ بدون تبیین ابعاد این اقدامات و ذره‌ای اهمیت برای میلیون‌ها فردی که قرار است تغییری بزرگ در زندگی‌شان رخ دهد.

برخی فراموش کرده‌اند که دولت و مجلس به نیابت از ملت و با تایید آنان بر مناصب قدرت نشسته و باید کارگزارشان باشند اما این رابطه به‌صورت وارونه‌ای برای بسیاری ترسیم شده و تصور دارند که قیم بوده و مردم هم باید چشم و گوش بسته به هر اقدام آنان لبیک گویند. آنان تصور نمی‌کنند که چنین اقدامات پرتبعاتی به چه‌شکل برای نظام هزینه‌ساز خواهد بود و بی‌اعتمادی عمومی را تعمیق خواهد کرد. 

۲- به این مصوبه اخیر از زاویه دیگری بنگریم و ببینیم کدام طیف فکری، معمار چنین اقدام پرهزینه‌ای برای کشور بوده است. برای واکاوی این موضوع،‌ به گوشه‌ای از اظهارات مسعود نیلی، اقتصاددان مشهور کشور و یکی از سردمداران جریان نئولیبرال بنگریم. او در سال ۹۶ و در حالی که سمت دستیاری رئیس‌جمهور وقت را برعهده داشت، در جمع اعضای اتاق‌بازرگانی از پایین‌بودن سن بازنشستگی در کشور انتقاد کرده و گفته بود: «آیا در سال‌های گذشته پیرامون موضوع صندوق‌های بازنشستگی، هیچ‌گاه به فکر ایجاد تعادل بین منابع و مصارف صندوق‌ها بوده‌ایم؟ آیا به فکر این بوده‌ایم که سن بازنشستگی را از ۶۵ سالگی به ۵۰ سالگی در مردان و ۶۰ سالگی به ۴۵ سالگی را در زنان تقلیل داده‌ایم چه تبعاتی دارد و اندیشیده‌ایم که بعداً چه اتفاقی می‌افتد؟»

این اظهارات حاکی از آن است که جریان غالب اقتصاد ایران و افرادی چون مسعود نیلی، موسی غنی‌نژاد، محمد طبیبیان و ...که سردمداران این طیف فکری در ایران به‌شمار می‌روند، معمار و ریل‌گذار اصلی چنین طرح‌های پرهزینه‌ای در کشور هستند. در حالی که چه‌بسا در برهه کنونی عهده‌دار سمت خاصی هم نباشند اما با یکه‌تازی فکری موجبات نهادینه‌شدن مبانی نظری خود را فراهم ساخته‌اند.

در سه دهه اخیر و با رجحان این طیف در عرصه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، مبانی فکری این جریان به یک اصل خدشه‌ناپذیر تبدیل شده و هر نوع مخالفتی با این طیف، به انکار مسلمات و بدییهیات تعبیر شده و بر همین اساس است که آموزه‌های نئولیبرالیسم، همچون وحی منزل غیرقابل انکار و واجب‌العمل است.

هر دولت و مجلسی و با هر گرایش سیاسی و گفتمانی به توصیه‌های این جریان تن می‌دهد و می‌بینیم که سرریز‌شدن بحران‌ها هم موجب عقب‌گرد از این مسیر غلط نمی‌شود. نباید نگاهی تقلیل‌گرایانه به این مسئله داشت و آن را صرفاً قائم به دولت و مجلس کنونی کرد. تصویب چنین قوانین هزینه‌سازی برای کشور ریشه در مبانی فکری و آموزه‌های غلط نئولیبرال‌های وطنی دارد که در این سال‌ها سیطره مطلقی داشته اما هیچ‌گاه مسئولیت هزینه‌سازی‌های خود برای کشور را به عهده نگرفته و همواره دلایل به‌بن‌بست‌ رسیدن سیاست‌هایشان را بداجرا شدن قلمداد کرده‌اند!

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۹۸۱۶۲۱۸:۵۲:۵۱ ۱۴۰۲/۸/۲۹
بیچاره مردم
ناشناس۳۲۹۹۰۶۰۱۲:۵۵:۳۸ ۱۴۰۲/۸/۳۰
صندوق های بازنشستگی درحال نابود شدن هستند مهدی طغیانی،سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو‌ با برنا با اشاره مصوبه مجلس در برنامه هفتم توسعه در مورد افزایش سن بازنشستگی،گفت: پیشنهاد دولت در لایحه برنامه هفتم این بود که سن بازنشستگی به ۳۲ افزایش یابد، و این دو سال به همه کارمندان و کارکنان بدون پلکانی شدن اضافه شود. اما مجلس پیشنهاد ۳۵سنوات را با پلکانی کردن مصوب کرد که در واقع کسانی که به پایان دوره بازنشستگی نزدیکتر هستند کمتر تحت تاثیر قرار می گیرند و کسانی که فاصله شان زیاد است به میزان فاصله تحت تاثیر قرار می گیرند. وی، اظهار کرد: ضریب جانشینی صندوق های بازنشستگی از بحران عبور کرده است. امید کسانی که می خواهند بازنشسته شوند به مستمری است و اگر این صندوق ها ورشکسته شوند قطعا متضرر اصلی بازنشستگان هستند. این صندوق ها از ورشکستگی عبور کرده اند و درحال نابود شدن هستند. نماینده مردم اصفهان در مجلس با اشاره به بدهی دولت به این صندوق ها،گفت: فرض کنیم دولت همه بدهی اش را به این صندوق ها بدهد، اما باز هم تعهدات صندوق ها سنگین است و بار زیادی روی دوش اینهاست که باید تدبیری کرد.
ناشناس۳۲۹۹۶۴۵۲۲:۱۰:۰۱ ۱۴۰۲/۸/۳۰
این حرفها همش بهانه و زمینه سازی برای افزایش مدت خدمت کارگران بدبخت می باشد.آقایان در تمام موارد برای پیاده کردن نظرات خودشان اول به خوبی جو سازی کرده و بعد از آماده کردن افکار عمومی کار خود را پیش می برند.
ناشناس۳۲۹۸۱۶۷۱۸:۵۵:۱۷ ۱۴۰۲/۸/۲۹
تا وقتی که یاد نگیرید هر کس مسئول اعمال خودشه و بیاید با بهونه هایی مثل نئولیبرالیست بخواید هم طیفی های خودتون رو تطهیر کنید هیچ وقت هیچ اتفاقی جز بدتر شدن اوضاع رخ نمیده
ناشناس۳۲۹۹۲۴۰۱۴:۲۴:۳۲ ۱۴۰۲/۸/۳۰
ترکتازی نئولیبرالهای به شدت غربزده در طول سی سال گذشته در اریکه قدرت بهونه نیست و عین واقعیت بوده که به واسطه جهل و بی خبری بخش زیادی از ملت و عدم شناخت درست اونها از واقعیت باندهای سیاست باز فعال در عرصه سیاسی کشور در دولتهای شیخ مغروق و خاتمی خائن و حسنک روحانی بر اقتصاد و سیاست و فرهنگ کشور حاکم شدند و بلایی بر سر همین مردم خوش خیال آوردند که حداقل دو سه دولت فعال و دلسوز باید بر سر کار بیاد و بره تا شاید بخشی از اون همه اشتباهات جبران بشه و آثار شومش از بین بره.
ناشناس۳۲۹۸۱۷۴۱۹:۰۴:۴۸ ۱۴۰۲/۸/۲۹
قابل توجه مسولان نظارتی کشور ...
ناشناس۳۲۹۸۲۰۸۱۹:۳۱:۴۸ ۱۴۰۲/۸/۲۹
مجلسیان محترم توجه داشته باشند تنها راه نجات کشور و انقلاب و اقتصاد اجرای قانون از کجا آورده ای می باشد که چند سال است توسط مجلس تصویب شده ولی عملیاتی نشده است
ناشناس۳۲۹۸۲۳۵۱۹:۵۷:۲۴ ۱۴۰۲/۸/۲۹
ای قوه قضایی اقدام انقلابی
ناشناس۳۲۹۸۶۴۲۰۷:۵۲:۲۶ ۱۴۰۲/۸/۳۰
مشگل از همین قوه قضائیه است. تا قوه قضائیه درست نشه هیچی درست نمیشه و هر مسئولی هر کاری خواست بدون تبعات انجام میده.
ناشناس۳۲۹۸۸۲۶۱۰:۰۱:۲۴ ۱۴۰۲/۸/۳۰
این کار که در زمان دولت و مجلس انقلابی انجام شده چرا باز هم آن را به گردن دولت قبل می اندازید؟
سعید۳۲۹۸۷۷۸۰۹:۲۷:۱۱ ۱۴۰۲/۸/۳۰
ببخشید طبری کجاست؟؟؟
ناشناس۳۲۹۸۲۴۶۲۰:۱۰:۱۹ ۱۴۰۲/۸/۲۹
تکلیف شفاف سازی لیست نمایندگانی که خودرو رانتی گرفتند چی شد ما می خواهیم بدانیم به کی رای بدهیم به کی رای ندهیم اگه ندانیم مجبوریم به کل نمایندگان فعلی رای ندیم و همه مجلس را جدید کنیم
حسین۳۲۹۸۹۴۷۱۱:۳۱:۰۳ ۱۴۰۲/۸/۳۰
از کجا آورده ای شامل خودروی دنا نمی شود احیانا؟؟
ناشناس۳۲۹۸۲۱۴۱۹:۳۶:۰۸ ۱۴۰۲/۸/۲۹
نمایندگان مجلس در ماه های پایانی خدمت احتیاج به نظارت ویژه دارند
ناشناس۳۲۹۸۲۶۳۲۰:۲۵:۳۶ ۱۴۰۲/۸/۲۹
از سمن دیده بان شفافیت و عدالت درخواست میگردد نظر تخصصی و فنی و تقنیینی خود را در مورد این مصوبه مجلس که هنوز قانون نشده است و موجبات تشویش و نگرانی کارگران و کارمندان شده است را بیان فرمایند
ناشناس۳۲۹۸۲۱۵۱۹:۳۹:۰۷ ۱۴۰۲/۸/۲۹
قانون مشروعیت سنجی اموال و دارایی ها را اجرایی نمایید و کشور را برای سالیان دراز براحتی اداره کنید
ناشناس۳۲۹۸۴۲۲۲۳:۵۷:۵۵ ۱۴۰۲/۸/۲۹
ابتدای مطلب رو خوب گفتید ،داشتم امیدوار می‌شدم که دیدم باز هم تقصیر رو انداختید گردن جناح مقابل ،این مجلس از سر لجبازی ساعت رو تغییر نداد ،چطور این قانون مهم رو با سلیقه ی این جور افراد تصویب کرد؟
ناشناس۳۲۹۸۵۹۴۰۶:۵۹:۳۵ ۱۴۰۲/۸/۳۰
اگر با مسئولین بی کفایت که مسبب شرایط کنونی مملکت هستند به وقتش برخورد قاطع و قانونی میشد الان وضع مردم حتی وضع حجابشون بسیار بهتر از الان بود.
امیر۳۲۹۸۱۷۵۱۹:۰۵:۳۳ ۱۴۰۲/۸/۲۹
دولت بعلت حیف و میل کردن منابع مالی تامین اجتماعی این کارناوال را راه انداخته فعلا از سر خودش باز کند
ناشناس۳۲۹۸۲۱۳۱۹:۳۴:۴۹ ۱۴۰۲/۸/۲۹
برخی می خواهند در میان کارگران و کارمندان تشنج ایجاد کنند و هرج و مرج بوجود آورند
ناشناس۳۲۹۸۳۳۰۲۲:۰۸:۰۸ ۱۴۰۲/۸/۲۹
صندوق های بازنشستگی بحران و ناترازی دارند مقصر اصلی اون دولت قبل است.
ناشناس۳۲۹۸۱۷۷۱۹:۰۶:۵۹ ۱۴۰۲/۸/۲۹
قانون عطف به ما سبق نمی شود آیا کسانی که مدعی قانونگذاری در کشور هستند این ساده ترین اطلاعاتی که یک نماینده باید داشته باشد را نمی دانند این قانون را می توانید برای کسانی که تازه استخدام میشوند تصویب کنید
ناشناس۳۲۹۸۲۲۳۱۹:۴۴:۳۸ ۱۴۰۲/۸/۲۹
کلا دولت فعلی همه چیز را انداخته گردن مردم.من کارمند حکمم ۱۹ میلیون بدون کسورات است و یک میلیون مالیات از آن هر ماه کسر می شود.بازنشستگی و بیمه و ... هم به کنار.هر کالایی حتی یک بیسکویت یا شارژ گوشی هم بخریم ۹ درصد مالیات می برند و ....والله این حجم از مالیات حتی در کشورهای فاقد نفت هم قفله! معلوم هست پول فروش نفت و گاز کجا خرج میشه ؟!
mostafa.kamali95@yahoo.com۳۲۹۸۱۸۲۱۹:۱۱:۲۳ ۱۴۰۲/۸/۲۹
مجلسیان انقلابی باید پیگیر باشند چرا قانونی که چند سال پیش تصویب کرده اند اجرایی نشده است و آن قانون مشروعیت سنجی اموال و دارایی ها می باشد که به قانون از کجا آورده ای شهرت یافته است می باشد اجرای این قانون مادر تمامی مبارزات با فساد است و با اجرایی کردن درست آن کشور را میشود تا صد سال و بدون حتی ریالی در آمد از جای دیگر اداره کرد و در آمد های دیگر را در صندوق توسعه ملی پس انداز نمود برای نسل های دیگر
ناشناس۳۲۹۸۱۸۴۱۹:۱۱:۵۳ ۱۴۰۲/۸/۲۹
آسمون ریسمون بافتن نداره هرکی پیشنهاد داده و هرکی تصویب کرده مقصره.
H۳۲۹۸۳۶۲۲۳:۰۲:۲۲ ۱۴۰۲/۸/۲۹
حالا خوبه اين افرادی که اسم آوردید الآن هيچ کاره هستند، الکی گردن اين و اون نندازید.
ناشناس۳۲۹۹۰۰۹۱۲:۱۰:۱۲ ۱۴۰۲/۸/۳۰
گیرم پیشنهاد بالا بردن سن بازنشستگی توسط نئولیبرالیسم ها بوده !! چرا تفکر حاکم بر مجلس امروز که در هیچ زمینه ای خود را مقید به نئولیبرالها و کلا تصمیمات دولت قبل نمی داند در این مورد تابع آنها شده ؟! خیر این طور نیست از این واقعیت نمی توان گذشت که سن بازنشستگی در کشور ما پایین است اما افزایش تا این اندازه یعنی مردان ۶۵ و زنان ۶۰ سال هم بسیار دور از انصاف است بهترین سن برای زنان ۵۰ و مردان ۶۰ سال است آنهم برای افراد جدید الستخدام نه کسانی که با قوانین قبلی استخدام شده اند .
ناشناس۳۲۹۸۱۹۰۱۹:۱۷:۳۱ ۱۴۰۲/۸/۲۹
از آنجا که مسولان مجلس انقلابی در مورد رانت خودرویی شفاف سازی لازم را نکردند و لیست کسانی را که از رانت خودرویی استفاده کرده بودند را مشخص نکردند چون مردم اطلاع درستی از گیرندگان ندارند لذا کل نمایندگان مجلس پاسوز برخی افراو میشوند و با رای بسیار پایینی که می آورند وارد مجلس جدید نخواهند شد
ناشناس۳۲۹۹۰۵۷۱۲:۵۴:۰۴ ۱۴۰۲/۸/۳۰
همچنان مقصر دولت قبله که اسامی خودروهای دریافتی اعلام نمی شه!
ناشناس۳۲۹۸۱۹۵۱۹:۱۹:۴۹ ۱۴۰۲/۸/۲۹
یکی از وظایف بسیار مهم مجلس تعیین تکلیف قانون عفاف و حجاب بوده است که تا این لحظه خسارات جبران ناپذیر فرهنگی زیادی به علت وقت کشی و اتلاف وقت به کشور وارد شده است
ناشناس۳۲۹۸۱۹۸۱۹:۲۱:۲۱ ۱۴۰۲/۸/۲۹
نمایندگان مجلس وظیف دارند آب دستشان است زمین بگذارند و قانون عفاف و حجاب را به تصویب نهایی برسانند و به برای اجرا به دستگاه های مربوطه ابلاغ شود
محمد۳۲۹۸۲۰۰۱۹:۲۴:۱۱ ۱۴۰۲/۸/۲۹
سلام میشه بفرمایید که حقوقهای عجیب و غریب مسئولین صندوق بازنشستگی و حقوق عالی کارمندانش را به خاطر کدام عمل مثبتشون پرداخت کردند؟ .. هزینه دست و دلبازی برخی ها رو ما باید بپردازیم.
ناشناس۳۲۹۸۲۰۴۱۹:۲۷:۰۲ ۱۴۰۲/۸/۲۹
خیلی دوست دارین تمام تصمیمات و قوانین مضر رو بندازین گردن دیگران. چرا ؟ .. بیش از ۲ سال از عمر این دولت و نزدیک ۴ سال از عمر این مجلس میگذره.‌..اگه هم میخواین به گذشته ایراد بگیرید سیاست های کلان رو در ۴۵ سال گذشته بررسی کنید نه دولت روحانی رو..
ناشناس۳۲۹۸۲۶۶۲۰:۲۶:۳۲ ۱۴۰۲/۸/۲۹
اتفاقا اینکه سن بازنشستگی کم باشد درست گفتند و با هیچ منطقی سازگار نیست
ناشناس۳۲۹۸۳۲۸۲۲:۰۳:۱۵ ۱۴۰۲/۸/۲۹
3 نون نیلی و نهاوندیان و نوبخت مشکلات عدیده برای کشور ایجاد کردند.
ناشناس۳۲۹۸۶۷۰۰۸:۱۵:۱۹ ۱۴۰۲/۸/۳۰
شما هنوز دنبال قافیه بازی هستی؟!
ناشناس۳۲۹۸۲۰۹۱۹:۳۳:۲۹ ۱۴۰۲/۸/۲۹
شورای نگهبان این مصوبه را را رد میکند چون قانون عطف به ما سبق نمیشود
ناشناس۳۲۹۸۲۱۰۱۹:۳۴:۳۴ ۱۴۰۲/۸/۲۹
مجالس و دولتها همه مقصر وضعیت صندوق ها هستند.
ناشناس۳۲۹۸۲۱۲۱۹:۳۴:۴۵ ۱۴۰۲/۸/۲۹
احمدی‌نژاد سن بازنشستگی را کاهش داد ونیلی به ان اعتراض داشته
ناشناس۳۲۹۸۳۴۰۲۲:۲۴:۵۹ ۱۴۰۲/۸/۲۹
سن بازنشتگی را هاشمی رفسنجانی پایین اورد تا برای بیکاران کار ایجادشود نه احمدینژاد ،که قانون بازخرید هاهم یکی دیگرش بود
ناشناس۳۲۹۸۹۸۵۱۱:۵۴:۳۶ ۱۴۰۲/۸/۳۰
هاشمی با خصوصی سازی زندگی صدها هزار کارگر زحمتکش را نابود کرد.
ناشناس۳۲۹۹۱۱۱۱۳:۱۴:۱۰ ۱۴۰۲/۸/۳۰
بازنشستگی ۲۵ سال کار با ۳۰ روز حقوق زمان احمدی نژاد بود !
ناشناس۳۲۹۸۲۱۶۱۹:۳۹:۲۳ ۱۴۰۲/۸/۲۹
تفکر به شهادت رسوندن امام حسین علیه السلام توسط طیفی از یهودیت ریخته ولی اجراش توسط یزید ملعون ،عمرابن سعد ،ابن زیاد، و شمر ملعون و امثال اینها بود منظور اینه نمیشه فاجعه کربلا رو فقط به طیفی از تفکر یهودیت نسبت داد و مجریان تفکر رو کنار گذاشت بنا براین درسته تفکر نئولیبرال نظراتی میده اما چرا مجری ان باید دولت و مجلسی باشن که ادعای اسلامی و عدالت و مردم خواهی دارن؟؟؟ ایا صاحبان و مجریان تفکر هر دو گروه هم به یک اندازه مقصرن؟؟؟
ناشناس۳۲۹۸۳۲۱۲۱:۵۷:۵۲ ۱۴۰۲/۸/۲۹
منبع تاریخی خود را برای این ادعا ذکر کنید!
ناشناس۳۲۹۸۴۰۵۲۳:۴۴:۱۹ ۱۴۰۲/۸/۲۹
مراجعه کن به منابع جناب اقای رائفی پور ضمنا اصل سخن و ول کردی از حاشیه گرفتی
ناشناس۳۲۹۸۲۱۸۱۹:۴۱:۴۴ ۱۴۰۲/۸/۲۹
کاری بسیار به جا و درست در مدریت منابع مالی و انسانی کشور
ناشناس۳۲۹۸۲۴۲۲۰:۰۶:۱۱ ۱۴۰۲/۸/۲۹
مدیریتی که نتیجه اش فقط افزایش نارضایتی عمومیه
ناشناس۳۲۹۸۳۹۴۲۳:۳۶:۴۶ ۱۴۰۲/۸/۲۹
آخه ادم حسابی تامین اجتماعی سازمانی غیرانتفاعی میباشدکه دولت ریاست غیرقانونی برآن داره وازبودجه عمومی ارتزاق نمیکنه
ناشناس۳۲۹۹۳۵۴۱۶:۰۶:۲۵ ۱۴۰۲/۸/۳۰
عزیزم پشتیبانی آن دولت هست
نظر۳۲۹۸۲۱۹۱۹:۴۱:۴۶ ۱۴۰۲/۸/۲۹
از هر لحاظ بررسی کنید این موضوع افزایش سن بازنشستگی شرعا و قانونا مشکل دارد و نباید با آن زندگی مردم را بهم زد و شورای نگهبان با بررسی آن ایرادات رابیان و آن را باطل اعلام نماید
ناشناس۳۲۹۸۲۲۰۱۹:۴۲:۵۰ ۱۴۰۲/۸/۲۹
ملت ایران الان چندین ساله تحت بدترین تحریم های خارجی و همچنین بدترین مدیریت اقتصادی قرار دارن معیشتشون داغونه بجای افزایش رفاه عمومی چرا سلب ارامش و امید می کنید از ملت؟؟؟؟
ناشناس۳۲۹۸۲۲۵۱۹:۴۵:۲۰ ۱۴۰۲/۸/۲۹
آیا صاحب تفکر و مجری ان یکی هستن؟؟؟
ناشناس۳۲۹۸۲۲۷۱۹:۴۶:۵۰ ۱۴۰۲/۸/۲۹
خیلی راحته جوابش دستپخت دولت و مجلسه بدون کوچکترین توجه به وضعیت و اراده ملت
ناشناس۳۲۹۸۲۲۹۱۹:۴۹:۱۶ ۱۴۰۲/۸/۲۹
«آموزه‌های غلط نئولیبرال‌های وطنی دارد که در این سال‌ها سیطره مطلقی داشته اما هیچ‌گاه مسئولیت هزینه‌سازی‌های خود برای کشور را به عهده نگرفته...» کاملاً برعکس است اتفاقا سیاست گذاری ما اصلا نئولیبرال نیست و کاملا رفیق و جناح بازی و پخمه سالاری است و هیچ کس هم مسئولیت قبول نمی کند.آیا در کشورهای غربی یا ژاپن و کره که لیبرالیسم حاکمه ، چنین ناکارآمدی می بینیم ؟
شاهسون۳۲۹۸۲۳۰۱۹:۴۹:۲۱ ۱۴۰۲/۸/۲۹
بلاخره گذر مجلسیان فعلی به انتخابخونه می افته
ناشناس۳۲۹۸۲۵۲۲۰:۱۳:۵۸ ۱۴۰۲/۸/۲۹
گذر پوست به ‌دباغ خانه می افتد
ناصری۳۲۹۸۲۳۲۱۹:۵۱:۰۳ ۱۴۰۲/۸/۲۹
چقدر هم زحمت کشیدن درجه بندیش کردن مثل اضافه خدمت می مونه برو تا برسی به ۳۵ سال
ناشناس۳۲۹۸۲۳۳۱۹:۵۱:۱۰ ۱۴۰۲/۸/۲۹
فقط نگاه کنید در طول همین دوسال چند مدیر صندوق و شرکت‌های تابعه و وزیر رفاه عوض شدند،...
رها۳۲۹۸۲۳۴۱۹:۵۳:۵۵ ۱۴۰۲/۸/۲۹
سیاست های اقتصادی دولت و مجلس فعلی پوسته اسلامی و دینی اما هسته ای نئولیبرال داره مثلا سرکوب مزدی و افزایش ۲۰ درصد حقوق در شرایط ابر تورم،حذف یارانه ها که بزودی اتفاق خواهد افتاد، گرانی بنزین،افزایش سن بازنشستگی و.....
بابک۳۲۹۸۲۳۶۱۹:۵۷:۳۷ ۱۴۰۲/۸/۲۹
هنوزم برید ببینید صندوق های بازنشستگی دارن چجوری بریز بپاش میکنن الانشم همینه
ناشناس۳۲۹۸۲۳۸۲۰:۰۲:۳۲ ۱۴۰۲/۸/۲۹
نویسنده در بند ۲، مصوب کنندگان و مجریان طرح را تطهیر کرده و پی آمد عمل قوه مجریه و مقننه همگرا را زیرکانه بر گردن افراد دور از جریان انداخته!
سلامی۳۲۹۸۲۵۱۲۰:۱۲:۴۳ ۱۴۰۲/۸/۲۹
برخی هر وقت که به نفعشون باشه هر چیری رو قانونی و شرعی می کنن
ناشناس۳۲۹۸۲۵۳۲۰:۱۴:۲۶ ۱۴۰۲/۸/۲۹
خب هدف شماها از یکدست کردن همین چیزا بود،هرکاری که دوست دارید انجام دهید وهیچکسی جلودارتان نباشد. شما نگاه کنید ببینید این دولت از وقتی اومده چه تصمیماتی در راستای سخت تر کردن زندگی طبقه متوسط ومحروم انجام داده از جمله عدم افزایش حقوق سالیانه طبق تورم وقوانینی که در برنامه هفتم توسعه قرار داده در جهت استثمار نیروی کار. الان کارگر بیچاره چطور میتونه اعتراض خودش رو نشان بده بدون اینکه هزار تا برچسب غربگرا و اغتشاش گرو وطن فروش بهش نزنید.
ناشناس۳۲۹۸۲۶۰۲۰:۲۲:۲۷ ۱۴۰۲/۸/۲۹
بگذارید کلان تر نگاه کنیم همین طوری پول نفت که سر سفره و بودجه برای امور جاری مانند حقوق و یارانه داده می شود تورم ایجاد می کند ولی وقتی درآمد نفتی خیلی بالا می‌رود مشاوران می گویند دستکاری در اقتصاد شود و به ظاهر همه چیز آرام و اقتصاد با ثبات تر ولی همین که چوب خط آن پر می شود یا تحریم می آید رها سازی اقتصاد صورت می گیرد و این بازنشستگی بخش کوچک آن هست که با سن کم بازنشستگی راه انداخته شد و هزینه های بالای آن ایجاد شد بخش های دیگری هم هست مانند بنزین مخابرات و..
ناشناس۳۲۹۸۶۲۴۰۷:۳۹:۵۹ ۱۴۰۲/۸/۳۰
نگاه کلان شما مبتنی بر شرایط عادی اقتصادیه دکتر جان نه در شرایط تحریم های کمر شکن با ۷۰ درصد خانوارهای زیر خط فقر کشیده شده
ناشناس۳۲۹۸۸۱۸۰۹:۵۶:۲۳ ۱۴۰۲/۸/۳۰
با دقت بخوان
ناشناس۳۲۹۹۹۱۳۰۸:۳۹:۲۹ ۱۴۰۲/۹/۱
مسئولیت ایجاد تحریم و استمرار آن بر عهده کیست؟ آیا مردم کوچکترین نقشی در این موضوعات داشته اند؟ آیا از مردم در خصوص این موارد سوال شده است؟ مردم تاوان چه چیزی را می دهند؟ تاوان تصمیماتی که کوچکترین نقشی در آنها نداشته اند!
ناشناس۳۲۹۸۲۶۷۲۰:۲۷:۳۱ ۱۴۰۲/۸/۲۹
وقتی دولت ها خودشان مدیریت صندوق های بازنشستگی را به عهده گرفتند و از آن به عنوان قلک استفاده کردند و هر وقت که در هر کجا کم آوردند به سراغ این قلک رفتند می دانستند که آخر این مسیر بن بست است . وقتی دهان رسانه ها را می بندیم طبیعتا کسی از کم و کیف تصمیمات سر در نمی آورد
محمودزاده۳۲۹۸۲۷۱۲۰:۲۹:۵۷ ۱۴۰۲/۸/۲۹
بالاخره نتیجه گردن نهادن به سیاست های صندوق بین المللی پول چیزی جز این نیست
ناخدا۳۲۹۸۲۷۸۲۰:۳۷:۱۶ ۱۴۰۲/۸/۲۹
تحریم ها چقدر در کاهش تاب آوری صندوقها تاثیر داشتند؟ آیا دولتها دست در جیب صندوقهای بازنشستگی کردن؟ آیا در طی سنوات ماضی مدیران و مشاودان و کارکنان شایسته ای در صندوقهای بازنشستگی گمارده شدند؟ و...
ناشناس۳۲۹۸۲۸۷۲۰:۵۳:۲۵ ۱۴۰۲/۸/۲۹
به قول شما این دستپخت نیلی و غنی نژاد بوده پس چرا مجلس انقلابی شما این طرح را تصویب کرده ؟؟
ناشناس۳۲۹۸۲۹۳۲۱:۰۶:۰۸ ۱۴۰۲/۸/۲۹
اگر اصطلاح دولت قبلی از شما گرفته شود؟ هیچ حرفی برا گفتن ندارید
علی۳۲۹۸۳۱۷۲۱:۵۳:۲۳ ۱۴۰۲/۸/۲۹
گویی متولیان فراموش کرده اند که تصمیماتشان هیچ بازده اقتصادی برای مملکت نداشته و کماکان دست دولت در جیب نفت است و نفت هم متعلق به مردم است و دولت است که با مدیریت اشتباه و دولت فربه در حال اتلاف منابع مردم است،داشتن کارمند میلیونی و نیروی نظامی موازی خرج دارد
ناشناس۳۲۹۸۳۲۶۲۲:۰۲:۱۳ ۱۴۰۲/۸/۲۹
این تصمیمات مدیران بی لیاقت هست خدا لعنتشون کنه
ناشناس۳۲۹۸۳۳۲۲۲:۰۹:۴۸ ۱۴۰۲/۸/۲۹
واقعا درجمهوری اسلامی این قوانین ظلم به اقشار ضعیف جامعه است
ناشناس۳۲۹۸۳۳۷۲۲:۲۲:۴۵ ۱۴۰۲/۸/۲۹
عوض اینکه برن ببینن تو شرکت‌های شستا داره چه اتفاقاتی میافته که زیان ده شدن مردم باید خسارت بدن چون مدیران شستا نور چشمی هستن در زمان قاجار در مکتب خانه ها وقتی یک شاهزاده تکلیفش را انجام نمی‌داد بجای او یکی از شاگردان معمولی را فلک میکردن حالا مدیران شستا هم حکم همان شاهزاده های قاجار رو دارن
امیر۳۲۹۸۳۶۳۲۳:۰۵:۵۷ ۱۴۰۲/۸/۲۹
نویسنده محترم به خیال خود خیلی تر و تمیز تصویب قانون غلط رو انداخته گردن آموزه‌های غلط نئولیبرال‌ها ... آقای محترم قضیه خیلی ساده هست دولت انقلابی لایحه داده و مجلس انقلابی هم تصویب کرده همین ...
محمد۳۲۹۸۳۶۹۲۳:۱۰:۱۲ ۱۴۰۲/۸/۲۹
دست پخت نمیخواد چون مدیر مدیریت کاردان نیست ومهرها سرجای خوشان نیست هرکسی هرتوری می‌خواهد برایمان تصمیم میگیره حتابرای میت آیابهشت میره یاجهنم
ناشناس۳۲۹۸۳۷۱۲۳:۱۵:۰۷ ۱۴۰۲/۸/۲۹
کلا بعد حدود ۴ سال مجلس انقلابی و ۲ سال حاکمیت یکدست انقلابی دنبال مقصر می گردید و این کلمه « نئولیبرالیسم» که هیچ نسبتی با اقتصاد دولتی ما ندارد را مقصر همه مشکلات و چند نفر استاد دانشگاه را مسبب همه گرفتاری های مملکت معرفی می کنید، مجلس و دولت فعلی بدون بحث و اغنای جامعه دست به اصلاحی زدند که در ممالک به اصلاح نئولیبرال سالها بحث و جدال های سیاسی و اجتماعی در آن سر چنین موضوع حساسی صورت می گیرد.
ناشناس۳۲۹۸۳۷۳۲۳:۱۸:۱۴ ۱۴۰۲/۸/۲۹
متاسفانه دولتها هیچ کمکی از دانشمندان جامعه شناس ، روانشناس و.... نمی گیرند و نقاط مرجع ودتصمین سازان افرادی با هنر کوتاه سیاسی و اثر گذاری دراز مدت هستند که حتی طی چند سال ذره ای به اثرات وضعیت این تصمیمات ندارند و بعد از ۴٠ سال این شده خروجی حال و روز جمعیت پیر پ بی فرزندی اقتصاد فرو پاشیده و جامعه ای فاقد اعتماد به دولتها حالا با بالا بردن سن بازنشستگی صدمات بعدی و تبعات آتی رو هم شاهد خواهیم بود اقتصادی با کار گردانانان بی انرژی و انگیزه و با جانی خسته و روانی فرسوده
ناشناس۳۲۹۸۳۹۹۲۳:۴۱:۱۵ ۱۴۰۲/۸/۲۹
درانتخابات اصولگرایان بایدفقط روی رای خودوخانواده هاشون حساب کنن.این اواخرنمایندگیشون بدداغی روی دل ماگذاشتن
یک معلم بازنشسته۳۲۹۸۴۰۳۲۳:۴۳:۰۱ ۱۴۰۲/۸/۲۹
کلاس داری با سخنرانی بالای منبر فرق می‌کنه
ناشناسخ۳۲۹۸۴۰۸۲۳:۴۷:۲۲ ۱۴۰۲/۸/۲۹
مسولین هر چه صلاح بدانند
سجاد۳۲۹۸۴۲۱۲۳:۵۷:۱۴ ۱۴۰۲/۸/۲۹
هر دولتی که به اصطلاح شما انقلاب تر بوده آمریکایی تر عمل کرده موضوع ساده است ،در دست داشتن قدرت،این دولت ارز ترجیحی را حذف کرد،مالیات افزایش پیدا کرد،و دست آخر بیشتر از همه دولت ها سیاست های نئولیبرال را اجرا،میگویند مرگ بر آمریکا اما آمریکایی عمل میکنند دمتان گرم
ناشناس۳۲۹۸۴۳۸۰۰:۰۶:۳۶ ۱۴۰۲/۸/۳۰
دست درحیب مردم........
ناشناس۳۲۹۸۴۵۴۰۰:۱۹:۱۷ ۱۴۰۲/۸/۳۰
دست درازی اگر نباشد همه چیز درست میشه .تو صندوق دست بردند حالا میخوان مردم جورشو بکشند که قطعا مردم زیر بار نمیرند دیگه.مردم خداروشکر هشیارتر از همیشه هستند .ضمنا یک عده دنبال اینن که صدای مردم رو در بیاورند و مردم رو از این ناراضی تر کنند.
رضا۳۲۹۸۴۶۸۰۰:۳۲:۳۳ ۱۴۰۲/۸/۳۰
تاوان بالا کشیدن صنوق باز نشستگان را دیگران باید بپردازند
جلال۳۲۹۸۵۰۴۰۱:۱۲:۵۹ ۱۴۰۲/۸/۳۰
افراد نا بلد را بر مسند صندوق های بازنشستگی گذاشتید . حالا جبران ضرر و زیان صندوق ها را مردم پس بدهند ؟؟؟
مردم ایران۳۲۹۸۵۱۶۰۱:۵۴:۱۴ ۱۴۰۲/۸/۳۰
در زمانی که سعید مرتضوی دست درازی به صندوق بیمه تامین اجتماعی کرد ویا افرادی دیگر در دولتهای قبل این بودجه تامین اجتماعی نابود کردند وکجا خرج شد خدا داند ولی دولتها بعدی زیر بار این مبلغ بدهی نیستند در صورتی که با این مملکت که سرمایه فراوانی دارد نباید از جیب کارکنان وکارگران با اضافه خدمت صندوقهای بازنشستگی را از ورشکستگی نجات داد . تورم وگرانی که بیداد میکند فقر دربدری که بیچارمان کرده فقط عده ای هستند زندگی خوبی دارند . به داد مردم برسید و این گرانی وتورم افسار گسیخته را جلویش را بگیرید.
ناشناس۳۲۹۸۵۳۶۰۳:۰۴:۲۵ ۱۴۰۲/۸/۳۰
دارم فکر میکنم دولت و مجلسی که پاسخ ناکارآمدیشونو با دست توی جیب کردن ملت زبون بسته میدن، بود و نبودشون چه اثری داره؟!
محمد۳۲۹۸۵۵۳۰۵:۰۱:۰۶ ۱۴۰۲/۸/۳۰
باسلام کسی که بیست سال یاپانزده سال پیش شروع به پرداخت بیمه کرده این راه راانتخاب کرده که از رفاه خودش بزنه ولی درآینده بازنشسته بشه وآینده بهتری داشته باشه این حق الناس است ورودی های ۱۴۰۳ می‌توانند انتخاب کنند بیمه پرداخت کنند یا قیدش رابزنن ولی من که ۱۹ سال بیمه ریختم چرا باید ۱۵ سال دیگه هم بریزم این چه حق خوری است
آرسام قائدی۳۲۹۸۵۸۷۰۶:۴۸:۰۷ ۱۴۰۲/۸/۳۰
بهترین راه بود که مجلس تصویب کرده بنده را با سی سال خدمت با ۴۷ سال سن بازنشسته کردند ظلم آشکار است به بازنشسته .حقوق کم چطوری زندگی کرد؟ با این مصوبه خوب مجلس باعث توانمند سازی صندوق بازنشستگی می شود درحال حاضر افراد با ۷۵ سال سن براحتی توانایی تدریس دارد .من معلم چون به غیر از معلمی حرفه ای دیگر بلد نیستم با بازنشستگی زود علاوه بر مشکل مالی باعث سرخوردگی هم می شوند
حسینی۳۲۹۸۶۰۱۰۷:۱۹:۵۶ ۱۴۰۲/۸/۳۰
دستپخت کسانی است که خودشان بازنشسته ناپذیر و از چند منبع درامد دارند
ناشناس۳۲۹۸۶۰۶۰۷:۲۶:۰۸ ۱۴۰۲/۸/۳۰
افزايش سن بازنشستگي و خدمت از٣٠سال به 35 سال اخرين تيري بود كه مجلس به معيشت قشر كارگر وحقوق بگير وارد كرد
ناشناس۳۲۹۸۶۰۸۰۷:۲۸:۰۵ ۱۴۰۲/۸/۳۰
پول های صندوق های بازنشستگی رو به باد دادن حالا می خوان از جیب ملت جبران کنن
علی۳۲۹۸۶۳۰۰۷:۴۴:۰۰ ۱۴۰۲/۸/۳۰
بلحاظ عقلی باید منابع و مصارف این صندوقهای بازنشستگی باهم همخوانی داشته باشند و وصولیهای این صندوقها از محل بیمه های دریافتی از بیمه شدگان صرف خدمات درمانی و حقوق افراد بازنشسته و مابقی صرف سرمایه گذاری جهت پرداختهای سالهای آتی که معمولا بیشتر میباشد شود تا دچار کسری نگردند در ایران بدلایل مشکلات اقتصادی و اثر گذاری تحریمها دولتها مجبور به افزایش حقوق شاغلین و بازنشستگان بمنظور جبران بخشی از این تورمها در ادوار مختلف شده و میشوند که این مسئله خارج از قاعده و روند عادی ورودیها و خروجیهای این صندوقها میباشد و دولتها بعنوان عامل اصلی ایجاد این تنشها موظفند برای جبران این کسریهای صندوقها از محل درآمدهای دولت فکری بکنند اما مسئله این هست که هرساله این اعداد و رقمها همچنان همچنان بصورت وحشتناک در حال افزایش بوده و بخش زیادی از بودجه سالانه دولتها را می بلعد و ادامه این روند برای سالهای اینده ناممکن خواهد بود ضمن اینکه این صندوقها عملا ورشکسته محسوب میشوند بنابراین مجلس و دولت باید فکری برای حل ریشه این موضوع بکنند تا دریک دوره منطقی این صندوقها بتوانند خودشان را بازیابی و از اینکه باری بر روی دولت ها باشند کنار گذاشته شوند اما نکته اصلی اینجاست ایا تاوقتی که تورمهای ناشی از سیاستهای اقتصادی دولت ها روی دوش مردم سنگینی میکند بازهم باید مردم یعنی اقشار حقوق بگیر اعم از کارمند و کارگر هزینه نادرستی این سیاستها را بپردازند ؟
ناشناس۳۲۹۸۶۳۴۰۷:۴۵:۳۴ ۱۴۰۲/۸/۳۰
شرایط فعلی کشور و ملت ما رو نمیشه با هیچ کشوری مقایسه کرد چرا ؟؟؟از طرفی گرانباری ۱۰۰درصدی تورمی که به دوره های بعدی منتقل شده و همیشه رو به رشد بوده از طرفی تورم جدید که حاصل سوء مدیریت دولت فعلی است از طرفی تحریم های کمر شکن خارجی چندین ساله ضربه گیر اینهمه مردم بودن نه مسئولان حالا با افزایش ۵سال به سن بازنشستگی تحریم داخلی هم مشمول حال ملت میشه چون کار اجباریه
امیدوار۳۲۹۸۶۳۵۰۷:۴۶:۱۷ ۱۴۰۲/۸/۳۰
ادای کشورهای غربی را درآوردن در هر همه طیف های سیاسی کم و بیش و جود دارد.حالا چون آنها راهکار افزایش سن بازنشستگی را برای تامین مالی صندوق ها انجام داند که نباید ما هم همان کار را بکنیم. کشوری که اقتصاد بیمار دارد؛بیکاری دارد؛ تحریم دارد؛ با این راهکار فقط دچار مشکلاتی نظیر افزایش بیکاری، افزایش مشکلات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی خواهد شد. بازهم بدون در نظر گرفتن همه جوانب فقط تقلید غربی کردید و فکر نکردید
ناشناس۳۲۹۸۶۳۷۰۷:۴۸:۰۹ ۱۴۰۲/۸/۳۰
حالا مشخص شد چرا طرح تعطیلی پنج شنبه یا جمعه به تعویق انداخته شده چون نمیشه از طرفی ادعای افزایش رفاه عمومی داشت از طرف دیگه ۵ سال به سن کار اضافه کرد
علی۳۲۹۸۶۵۶۰۸:۰۳:۵۳ ۱۴۰۲/۸/۳۰
این موضوع از دو منظر قابل بررسی است. اول اینکه خدارو شکر هم دولت دست شماست و هم مجلس ، پس گناه رو گردن جناح مقابل نیندازید. دوم اینکه نمایندگان فعلی با این کار قصد دارند با تصویب قوانین نادرست مردم را عصبانی نموده و از طرفی بعد از پایان دوره نمایندگی سر کارهای اجرایی خود برگشته و حداقل 5 سال بیشتر به مردم خدمت نمایند؟
ناشناس۳۲۹۸۶۶۲۰۸:۱۰:۴۶ ۱۴۰۲/۸/۳۰
نویسنده محترم به نظر میرسه که مهمترین هدفشون تطهیر نظام اجرایی فعلی است ودلشان برای مردم نمیسوزه!
ناشناس۳۲۹۸۶۷۴۰۸:۱۷:۳۵ ۱۴۰۲/۸/۳۰
مقاله خوبی نبود. این که درآمد کشوری در حین رشد جمعیت به دلیل سیاستهای خارجی پر هزینه روندی کاهش داشته به عنوان عامل اصلی ندیده گرفته میشه، بعد برای تسویه حساب سیاسی یقه چندتا استاد دانشگاه را بچسبید اسمش راه حل نیست. چرا صندوقهای بازنشستگی در کشورهای ثروتمند با اقتصاد لیبرال مشکل ما را ندارند؟ برید ببینید در کشورهای لیبرال صندوقهای بازنشستگی دست بهترین مدیران مالی است تا سرمایه بازنشستگان را درست سرمایه گذاری کنند. حتی در ایران من حساب کردم کسورات بازنشستگی من اگر مستقیما سهام شده بود درآمد امروز من از حقوق بازنشستگی ام بیشتر بود. اتفاقا مسئول وضع فعلی طرفداران اقتصاد دولتی هستند که سالهاست دستشان را از جیب صندوقها و برخی صنایع در نیاورده اند و از بی کفایت ترین مدیران رانتی برای اداره آن استفاده کرده اند و حالا که جمعیت پیر و نسبت کارمند به بازنشسته کم شده دنبال مقصر میکردند و از آن بدتر مقصر را کسانی میدانند که مشکل را زود تر اعلام کرده بودند.
ناشناس۳۲۹۸۶۷۸۰۸:۱۸:۴۸ ۱۴۰۲/۸/۳۰
قانون افزایش سن بازنشستگی را مجلس تصویب می کند ولی آقای سامان مهراد آن را تقصیر نیلی و غنی نژاد و ... می داند!
ناشناس۳۲۹۸۶۹۳۰۸:۲۸:۰۸ ۱۴۰۲/۸/۳۰
آقای سامان یعنی سیاست های اتخاذ شده این دولت در راستای نئولیبرالیسم بوده؟ و یا آقایان به حرف نیلی و غنی...توجه میکنن؟
ناشناس۳۲۹۸۷۰۲۰۸:۳۳:۳۴ ۱۴۰۲/۸/۳۰
چرا مصوبات مجلس و دولت فعلي را به پيشينيان حواله ميدهيد ؟
ناشناس۳۲۹۸۷۱۷۰۸:۴۸:۱۸ ۱۴۰۲/۸/۳۰
بسیار قانون بد و بی منطقی هست . امیدواریم شورای محترم نگهبان تاییدش نکنه و کنسل بشه .
ناشناس۳۲۹۸۷۲۰۰۸:۴۹:۵۲ ۱۴۰۲/۸/۳۰
دستپخت مسئولان نالایق .
ناشناس۳۲۹۸۷۳۲۰۸:۵۸:۲۳ ۱۴۰۲/۸/۳۰
دست پخت بیعرضه هایی که نام خودشان را مدیر و مسئول می دانند.
ناشناس۳۲۹۹۲۴۱۱۴:۲۴:۳۵ ۱۴۰۲/۸/۳۰
وکلی بابتش حق مدیریت گرفته اند.
محمود۳۲۹۸۷۳۷۰۹:۰۱:۲۵ ۱۴۰۲/۸/۳۰
سلام آخه این دولتیها مگه کاری غیر از به جان هم انداختن مردم بااین قوانین غیر کارشناسی بلد هستند. من کارگر تازه بعد از 30سال باید توانی داشته باشم که برم دنبال شغل بعدی چه برسد به35سالگی .به جای این قوانین اگر راست میگن اصلاح قانون کارگران قراردادی وتبدیل اونابه رسمی رابه جد پیگیری کنندچرااینقدرساده از کنارش میگذرند.مملکت مااینقدرسرمایه داره که سن زیادبازنشسته به جاییش بر نمیخوره راست میگید جلو رانت ودزدیهارو بگیری جلوی افزایش حقوق نجومی بگیرها روبگیرید نه من کارگربا9میلیون حقوق رو بشینید هرروز بازیش بدید.
ناشناس۳۲۹۸۸۴۳۱۰:۱۹:۴۵ ۱۴۰۲/۸/۳۰
تا زمانیکه روابط خارجی ما با غرب وامریکا اصلاح نگردد ومدیران منتخب نخبه در راس کار نباشند رو به افول هستیم
ناشناس۳۲۹۸۸۸۲۱۰:۴۵:۰۸ ۱۴۰۲/۸/۳۰
‏اگه یه نفر شاغل از سال ١٣٧٢ سهم حق بیمه اش(کارفرما هم سهم اش رو بجای بیمه به شاغل پرداخت می کرد) به خرید سکه اختصاص می داد، امروز ٣۶٠ عدد سکه داشت و تا ٣٠ سال می تونست هرماه یک سکه را نقد و هزینه کنه. امروز مردم بایست تاوان خیانت عده ای به صندوق ها را بدهند
ناشناس۳۲۹۹۲۶۹۱۴:۵۶:۲۴ ۱۴۰۲/۸/۳۰
360 تا سکه رو بفروشی حدود 10 میلیارد موقع بازنشستگی میشه بزاری بانک ماهی 160 میلیون سود بده الان با چندر غاز میخوان بازنشسته بشی
ناشناس۳۲۹۹۲۹۸۱۵:۱۸:۵۸ ۱۴۰۲/۸/۳۰
من دیروز حساب کردم حق بیمه خودم به تنهایی منهای آن چیزی که کارفرما به تامین اجتماعی داده از سال 1373 تا امروز که 30 سال کار کرده ام حدود 170 سکه شده است. با سود بانکی این مقدار سکه من نیازی به شندر غاز مستمری تامین اجتماعی نداشتم. حالا سهم کارفرما که به تامین اجتماعی داده بماند برای خود تامین اجتماعی
رضا۳۲۹۹۱۷۹۱۳:۴۷:۲۶ ۱۴۰۲/۸/۳۰
بازنشسته شدن و یا بازنشسته کردن در اداراتی که حقوق و مزایای خوبی دارند گزینشی است و افراد خودی کماکان مشغول و غیر خودی بازنشسته میگردند و قوانین مرتبت آن نمایشی؟
امید یاوری دارانی۳۲۹۹۱۹۲۱۳:۵۸:۰۲ ۱۴۰۲/۸/۳۰
من با هویت مشخص بارها و بارها اعلام کرده ام که افت این مملکت نبود شفافیت است نبود رسانه ازاد است .نبود نظارت مردمی است . مادامی که این سه عنصر حیاتی در این مرز وبوم قوام نیابد و پایه و اساس قرار نگیرد هر از چند گاهی عده ای با اسم تحول مثبت ایجاد کردن اقداماتی می کنند که تیشه بر ریشه ایران و ایرانی می زند . اقدام اخیر مجلس در تصویب افزایش سن بازنشستگی و همراهی با دولت نشان می دهد که مسئولان راهی دیگر می روند و ملت خواسته های دیگری دارند. پایین بودن راندمان و افزایش هزینه ها و استخدام افرادی که وابستگی باندی و جناحی و فامیلی با مدیران صندوقها دارند و هزینه کرد مبالغ هنگفتی بصورت نا مشخص باعث ورشکستگی شده است . راه ان افزایش سن بازنشستگی نیست .مردم را به دردسر نیاندازید .شما نماینده مردم هستید باید خواسته های مردم را به منصه ظهور برسانید نه اینکه اقداماتی بکنید که موجب نارضایتی و مهمتر از همه بی عدالتی گردد. شفافیت رسانه ازاد نظارت مردمی
حمید۳۲۹۹۲۱۹۱۴:۱۳:۳۲ ۱۴۰۲/۸/۳۰
دولت لایحه داده که این اجحاف در حق میلیونها ایرانی با همین مجلس انقلابی روا داشته شود پس اینقدر شهامت داشته باشید که از تصمیم خود دفاع کنید نه اینکه گردن اقای نیلی و غنی نژاد و.... بیندازید از نظر نویسنده این قانون بر اساس مبانی فکری اقای نیلی و...... شکل گرفته و ما میدو نیم اشتباهه ولی با این حال تصویب و اجرا میکنیم و گناهش هم گردن ما نیست چون عادتت کردیم مسولیت هیچ کاری رو نپذیریم
ناشناس۳۲۹۹۲۴۹۱۴:۴۰:۰۰ ۱۴۰۲/۸/۳۰
و سوال اینجاست که پول حق بیمه کارگران (7 درصد حقوق کل) بعلاوه 23 درصدی که بابت هر کارگر ازکارفرما میگیرند بعلاوه 16 درصد قراردادهای بین کارفرما و پیمانکاران کجاست که الان صندوق های بازنشستگی به این روز افتاده اند؟ سود شرکتهای وابسته به تامین اجتماعی که سرمایه گذاری آنها با حق بیمه کارگران انجام شده کجاست؟
ناشناس۳۲۹۹۲۹۵۱۵:۱۷:۲۹ ۱۴۰۲/۸/۳۰
مقایسه سن بازنشستگی با کشورهای اروپایی و غربی یک قیاس غلط است زیرا که در کشورهای غربی با توجه به هرم جمعیتی با کمبود و کاهش نیروی کار جوان مواجهند و بالاجبار مجبورند که سن بازنشستگی شاغلان را بالا ببرند ولی شرایط جمعیتی کشور ما اینگونه نبوده و مادر کشور با این همه جوان جویای کار که از سویی با بحران بیکاری مواجهه ایم که باید فکر و چاره ای برای اشتغال این جوانان شود تا خود به بحرانی عظیم تر تبدیل نشود. راهکارها به ترتیب اولویت: 1- توجه به هرم سنی جمعیت و شرایط حال کشور و پیشگیری و عبور از بحران بیکاری با اولویت جذب و اشتغال جوانان بیکار با خروج از خدمت و بازنشسته نمودن زودتر از موعد و اختیاری عده کثیری از شاغلان مسن و فرسوده که (عملاً هیچ کارایی و اثربخشی و راندمانی برای سیستم نداشته و گاهاً موجبات ایستایی و رکود سیستم و حتی چوب لای چرخ سیستم گذاشته و دائماً در حال بهانه تراشی و سنگ اندازی هستند. چه بسا با نبود این نیروهای فرسوده سیستم کارکرد بهتری داشته باشد.) خروج نیروهای فرسوده و جایگزینی آن با نیروی کار جوان و تازه نفس و پر انرژی که که موجبات تحول و پیشرفت سیستم شده و از طرفی کمک به تحقق اشتغال کشور می شود.
ناشناس۳۲۹۹۲۹۶۱۵:۱۸:۰۵ ۱۴۰۲/۸/۳۰
با سلام بند یک مقاله درست است. اما ازآنجاییکه این سایت با مسئولین فعلی هم زاویه است فرافکنی کرده و تقصیر را گردن قبلیها انداخته است. صندوقها بر اساس علم ریاضی یعنی منابع و مصارف کار میکنند شما صندوقها را ورشکسته کرده اید حالا هم مدعی هستید. مثلا همین روزها وزیر کار قصد تصاحب صندوق بازنشتگی نفت را دارد تا انجا را هم مانند تامین اجتماعی ویران نماید. کار که بلد نسیتند سعی می کنند هر جای خوبی را هم خراب کنند. قابل توجه همگان اینکه در نفت بازنشستگی برای آقایان 60 و برای استخدامهای 93 به بعد 63 سال و برای خانم ها 55 سالگی است. جالب است که دارن همین را برای سایر صندوقها تصویب می کنند.
سعید۳۲۹۹۴۳۰۱۷:۲۸:۵۵ ۱۴۰۲/۸/۳۰
چرا صندوقای بازنشتگی ورشکستن؟ کی جواب میده؟
ناشناس۳۲۹۹۷۱۸۲۳:۳۲:۲۰ ۱۴۰۲/۸/۳۰
اتفاقا کارمندان مسن الان بشکن میزنن که اخ جون فعلا فعلنا هستن...اصلا کسی دوست نداره باز نشست بشه...
ناشناس۳۲۹۹۷۶۳۰۰:۴۳:۱۹ ۱۴۰۲/۹/۱
ایا خدمات بیمه ما با کشورهای اروپا برابری میکنه مقایسه میکنید موقع مصرف بنزین میشه مقایسه میکنید هم در مورد دستمزد سکوت میکنید در مورد قیمت و کیفت ماشین سکوت میکنید اما موقع مالیات گرفتن میشه ما با اونا برابر حتی بیشتر مالیات میدیم از حقوق مالیات میدیم از خرید خودرو خرید منزل عوارض سهرداری حتی اگه ساندویچ بخوری ۹درصد ازت مالیات میگیرن
ناشناس۳۲۹۹۸۹۰۰۸:۰۹:۳۸ ۱۴۰۲/۹/۱
وقتی مدیران صندوق های بازنشستگی صرفا بر مبنای گرایش سیاسی و پاس کردن بدهیهای انتخاباتی منصوب می شوند بدیهی است که سرمایه بازنشستگان در صندوق ها از بین برود و ناچار به افزایش سن بازنشستگی شویم هنوز خاطره انتصاب مرتضوی توسط دولت دهم به مدیرعاملی شستا در اذهان هست
م۳۳۰۰۱۳۵۱۱:۳۶:۲۳ ۱۴۰۲/۹/۱
شاید با این کار مشکل صندوق شما حل میشه ولیکن و این همه جوانانی که جویای کار هستن چند سال بیشتر باید چشم انتظار باشن تبعات اجتماعی که مرور زمان جامعه دچارش میشه با هیچ مبلغی درست نمیشه
ناشناس۳۳۰۰۳۴۸۱۴:۴۴:۰۶ ۱۴۰۲/۹/۱
اولا (( قانون عطف به ماسبق نمی شود .)) ؛ دوما شورای نگهبان را به همه مقدسات قسم میدم که این مصوبه رو تایید نکنند ؛ مگه ما قراره چند سال عمر کنیم که سی و چند سالشو بریم اداره ؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  2. تضادی عجیب و پر ابهام!

  3. سردار رادان: عده ای تلاش می کنند مردم قانونگریز شوند

  4. پشت‌پرده بازخوانی مرگ نیکا شاکرمی توسط انگلیسی‌ها / چهار نکته درباره یک خودکشی خاص در محله امیر اکرم!

  5. دیدار روحانی با وزرا و معاونان دولت یازدهم و دوازدهم

  6. رادان: برهنگی و عریانی از دسیسه‌های دشمن برای نابود کردن خانواده‌هاست

  7. دروغگویی BBC برای خون‌شویی

  8. طراحی هواپیمای جت ۱۰۰ نفره به دستور رییس‌جمهور

  9. فلسطین باید به صاحبان اصلی آن برگردد/ دانشجویان آمریکایی نه تخریب کردند نه شیشه‌ای شکستند اما این جور با آنها رفتار می‌شود

  10. اعلام جرم دادستانی علیه برخی خبرنگاران در پرونده نیکا شاکرمی

  11. مسعود اسکویی درگذشت

  12. انصارالله یمن فیلم حمله پهپادی خود به کشتی آمریکایی را منتشر کرد

  13. پشت‌پرده استعفای مقام‌های نظامی-اطلاعاتی صهیونیست‌ها

  14. حقوق حداقل‌بگیران بازنشستگان تامین اجتماعی ۳۵ درصد افزایش یافت

  15. بانک مرکزی رکوردشکنی ۸۰ ساله تورم را تکذیب کرد

  16. دادستان کل کشور: لازمه فسادزدایی نظارت هوشمند است

  17. خشونت پلیس آمریکا علیه دانشجویان؛ پرتاب معترضان از روی پله!

  18. واکنش رئيس صدا و سیما به موضوع عفاف و حجاب

  19. اینفوگرافیک/ کدام کشورهای جهان کلاهک اتمی دارند؟

  20. تاکید وحیدی بر استقبال مردمی از طرح نور فراجا/ ارزیابی معاون رئیسی از همکاری مجلس با دولت

  21. زمینه حضور گسترده مردم در دور دوم انتخابات مجلس فراهم شود

  22. بازگشت قطارهای تندرو به خط ۵ مترو/ دردسر ته سیگار مسافران

  23. ناگفته‌های سردار حاجی‌زاده از عملیات وعده صادق

  24. لشکرکشی پلیس آمریکا به دانشگاه کلمبیا/ دانشجویان بازداشت شدند

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. من عجله ندارم!

  3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  9. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  10. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  11. دور باطلی که تمامی ندارد!

  12. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  13. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  14. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  15. برای این عکس شما تیتر بزنید

  16. تضادی عجیب و پر ابهام!

  17. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  18. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  19. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  20. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  21. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  22. سقوط در آغوش پهلوی!

  23. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  24. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

  25. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

آخرین عناوین