پوتین طرح جانشینی خود را کنار می‌گذارد؟

  4020820118

اطرافیان نزدیک رئیس‌جمهور روسیه او را متقاعد کردند که کناره‌گیری وی از نامزدی باعث ایجاد بی‌ثباتی در کشور می‌شود و می‌تواند منجر به جنگ برای قدرت بین گروه‌های مختلف سیاسی شود.

پوتین طرح جانشینی خود را کنار می‌گذارد؟

به گزارش تسنیم، در روزهای اخیر، مطبوعات غربی مصرانه می‌نویسند که ولادیمیر پوتین تصمیم گرفته برای دوره بعدی ریاست جمهوری روسیه نامزد شود.

خود پوتین در مجمع اقتصادی شرق که در ماه سپتامبر برگزار شد گفت که در مورد شرکت در انتخابات قبل از پایان سال 2023 تصمیمی نخواهد گرفت.

هشتمین انتخابات ریاست جمهوری روسیه باید در دومین یکشنبه از ماهی که در آن انتخابات قبلی برگزار شده است، یعنی در 17 مارس 2024 (27 اسفند 1402) برگزار شود. تاریخ دقیق انتخابات توسط شورای فدراسیون روسیه در ماه آینده مشخص خواهد شد، زمانی که احزاب سیاسی کنگره‌های پیش از انتخابات خود را برگزار کرده و نامزدهای خود را معرفی خواهند کرد.

اگرچه رمضان قدیروف، رئیس‌جمهور چچن خواستار لغو انتخابات شد، اما مسلم است که تا زمانی که شرایط اضطراری رخ ندهد، انتخابات به تعویق نخواهد افتاد.

کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه اعلام کرد که مقدمات فنی و سازمانی برای انتخابات ریاست جمهوری از چند ماه پیش آغاز شده است.

کارشناسان طرفدار قدرت اغلب یادآور می‌شوند که از آنجایی که رئیس‌جمهور یک وکیل است، مشروعیت بخشیدن به اختیارات برای او بسیار مهم است.

پوتین در سخنرانی خود در مجمع فدرال در فوریه 2023 اظهار داشت که انتخابات ریاست جمهوری روسیه طبق قوانین در موعد مقرر برگزار خواهد شد.

پوتین اولین بار در سال 2000 رئیس‌جمهور شد و برای چهار دوره (با وقفه بین 2008-2012) در سمت خود باقی ماند. پوتین که در 7 اکتبر 71 ساله می‌شود، از زمان ژوزف استالین بیش از هر حاکم روس در قدرت بوده است و حتی از رکورد 18 ساله «لئونید برژنف» نیز فراتر رفته است.

3 سال پیش با تغییر قانون اساسی روسیه، موانع دور جدید ریاست جمهوری پوتین برداشته شد.

چندین عامل توضیح می‌دهد که چرا پوتین تصمیم می‌گیرد دوباره رئیس‌جمهور شود. اما بحث اصلی این است که اگر پوتین قرار بود قدرت را به کسی بسپارد، تبلیغات در مورد جانشین باید از قبل شروع شده بود.

همه به خاطر دارند که در سال 2008 (زمانی که دوره دوم پوتین به پایان رسید) موضوع جانشین حل شد و تبلیغات دیمیتری مدودف آغاز شد. اکنون چنین تبلیغات نامزدی وجود ندارد. حتی پیش‌بینی می‌شود در انتخابات پیش رو حداقل از سه حزب نامزدهای مشروط حضور داشته باشند.

بنابراین، ممکن است نامزدهای جایگزین برای پوتین از حزب کمونیست و حزب لیبرال دموکرات وجود داشته باشد و حتی اعتقاد بر این است که «گریگوری یاولینسکی» نامزد آن باشد. همچنین گفته می‌شود که روزنامه‌نگاران «دیمیتری موراتوف» و «الکسی وندیکتوف» ممکن است نامزد شوند که بسیار بعید است.

محبوبیت پوتین در داخل روسیه از بسیاری از رهبران غربی بالاتر است، این یک واقعیت است. حلقه نزدیک رئیس‌جمهور در تلاش است تا پوتین را متقاعد کند که کناره‌گیری وی از نامزدی باعث بی‌ثباتی در کشور می‌شود و می‌تواند منجر به جنگ برای قدرت بین گروه‌های مختلف سیاسی شود.

انتقال قدرت یا تحول نرم در شرایط جنگی کنونی امکان‌پذیر نیست، پوتین باید به انتخابات برود. بالاترین خطر، ترس از جدایی‌طلبی و درگیری‌های قومی است که ممکن است پس از خروج پوتین دوباره شعله‌ور شود.

اکنون شرایط روسیه به گونه‌ای است که هیچکس نمی‌تواند با میل خود جای پوتین را بگیرد، به ویژه در شرایط جنگ مداوم با ناتو و آمریکا در اوکراین و تحریم‌های اقتصادی. به عبارت دیگر، واقعیت این است که هیچ رقیب واقعی برای پوتین وجود ندارد، بنابراین اگر او در انتخابات شرکت کند، با اطمینان پیروز خواهد شد.

گفته می‌شود پوتین کمپین انتخاباتی خود را حول محور تبلیغات «غرب‌ستیزی» خواهد ساخت و حتی ممکن است قبل از انتخابات در جنگ با اوکراین اعلام پیروزی کند. واضح است که جنگ ایدئولوژیک و اقتصادی با غرب باید زمینه تبلیغاتی اصلی در انتخابات 2024 باشد.

برای پوتین تنها پیروزی در پنجمین انتخابات ریاست جمهوری مهم نیست. برای او مهم است که با اکثریتی مطمئن و بزرگ پیروز شود تا هیچ یک از دشمنان متعدد او پیروزی او را زیر سؤال نبرند.

مشخص است که ولادیمیر پوتین عاشق تاریخ‌ها و حرکات نمادین است. بنابراین، یکی از تاریخ‌های احتمالی برای اعلام کاندیداتوری برای دوره جدید ریاست جمهوری، 13 نوامبر، روز وحدت ملی بود.

اما انتظار نمی‌رفت و اکنون گزارش‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه پوتین ممکن است تصمیم خود را در جریان نمایشگاه و مجمع بین‌المللی «روسیه» اعلام کند.

گزارش شده است که پوتین می‌تواند نامزدی خود را برای دوره جدید ریاست جمهوری در این پلتفرم (در چارچوب رویدادی که همه مناطق روسیه در آن حضور دارند) اعلام کند. این نمایشگاه از 4 نوامبر 2023 تا 12 آوریل 2024 مصادف با تبلیغات ریاست جمهوری برگزار می‌شود.

بر اساس دستور رئیس دولت روسیه، این نمایشگاه با هدف نمایش مهم‌ترین دستاوردهای روسیه در زمینه‌های مختلف اقتصادی برگزار می‌شود.

در واقع این‌ها نمایشگاهی از دستاوردهای پوتین است و بهتر است نامزدی در این صحنه اعلام شود.

امروز مشخص شد که برای اولین بار پس از جنگ، پوتین یک کنفرانس مطبوعاتی سنتی برای خبرنگاران و فرمت تماس مستقیم باهم در 14 دسامبر برگزار خواهد کرد. اکنون دوباره توجه به آن تقویم متمرکز شده است. پوتین عجله‌ای ندارد، اما تحولات نشان می‌دهد که هیچ تصمیم غافلگیرکننده‌ای وجود نخواهد داشت.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  14. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  21. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

آخرین عناوین