کمر اقتصاد رژیم صهیونیستی خمیده شد !

  4020817093 ۳۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

«جنگ غزه روزانه خسارتی بالغ بر ۲۵۰ میلیون دلار را روی دست صهیونیست ها می گذارد. این در حالی است که برخی تحلیلگران اقتصادی به این مساله اشاره می کنند که اقتصاد اسرائیل از روز هفتم اکتبر تاکنون، متحمل چیزی در حدود ۳۰ میلیارد دلار خسارت شده است.»

کمر اقتصاد رژیم صهیونیستی خمیده شد !

 بیش از چهار هفته از اجرای موفقیت آمیز علیات "طوفان الاقصی" و متعاقبا آغاز حملات گسترده نظامی رژیم اشغالگر قدس به نوار غزه می گذرد. رویدادی که تیتر اصلی جریان های رسانه ای منطقه و بین المللی را به خود اختصاص داده و بسیاری بیم آن دارند که مبادا جنگ غزه، ماهیت یک جنگ فراگیر منطقه ای را پیدا کند. 

در این میان، بسیاری نسبت به وقوع فاجعه انسانی در نوار غزه، با توجه به قطع آب و برق و همچنین کمبود اقلام دارویی و مواد غذایی هشدار می دهند. با این همه، جریان مقاومت فلسطین توانسته مقاومت خوبی را در برابر حملات صهیونیست ها از خود نشان دهد و در جبهه های مختلف برای نظامیان صهیونیست موانع و چالش های جدی را ایجاد کرده است. البته هنوز هم روند شلیک موشک از نوار غزه به اراضی اشغالی ادامه دارد. معادله ای که در نقطه مقابلِ تلاش های گسترده رژیم اسرائیل و جریان های سیاسی و رسانه ای حامی آن جهت تصویرسازی از رژیم شاغالگر قدس به مثابه بازیگری پیروز در قالب معادله جنگ غزه است. 

در این راستا، جنگ غزه، حامل آسیب های جدی برای اقتصاد اسرائیل نیز بوده و می تواند در ادامه راه، بحران‌های بزرگی را برای این رژیم ایجاد کند. در این رابطه به طور خاص می توان به 3 بحران و چالشی جدی که جنگ غزه برای اقتصاد رژیم اشغالگر قدس ایجاد کرده، اشاره داشت. 

اولا، تشدید درگیری ها میان جنبش حماس و دیگر گروه های مقاومت فلسطینی با رژیم صهیونیستی، تا حد زیادی زنجیره های تدارکاتی در اقتصاد اسرائیل به ویژه در حوزه های حمل و نقل و ترابری را با چالش رو به رو کرده است. معادله ای که سبب شده بخش تولید در اقتصاد رژیم اشغالگر قدس، با کمبودهای جدی رو به رو شود. در عین حال، بخش های توزیع و مصرف نیز دچار بحران شده اند و کلیت معادلات اقتصادی در اراضی اشغالی به هم ریخته است. 

دوم اینکه جنگ غزه نوعی حس عدم قطعیت را در فضای کلی اقتصاد رژیم اشغالگر قدس به وجود آورده است. اساسا در همین فضا نیز بوده که شاهد بوده ایم شماری از شرکت های انرژی غربی، از تعلیق مذاکرات و قراردادهای خود با طرفِ اسرائیلی سخن گفته و اراضی اشغالی را ترک کرده اند. دیگر برندهای معتبر در حوزه فعالیت های اقتصادی و تجاری و مالی نیز رویه مشابهی را در پیش گرفته اند. 

در این چهارچوب، جنگ غزه و اوج گیری درگیری ها میان جریان مقاومت فلسطین با رژیم صهیونیستی، هم سرمایه‌های خارجی را اراضی اشغالی فراری داده و هم سرمایه های داخلی را به دلیل مواجهه با موقعیتی متزلزل، تشویق به خروج از فلسطین اشغالی کرده است. موضوعی که خود حاکی از هزینه های بسیار سنگین جنگ غزه برای اقتصاد رژیم صهیونیستی است. 

و در نهایت سوم اینکه جنگ غزه تا حد زیادی بحران های انباشته شده در حوزه اقتصاد اسرائیل را به نقطه انفجار رسانده است. در این راستا، اقتصاد رژیم اشغالگر قدس که به دلایلی نظیر پاندمی کرونا و آغاز جنگ اوکراین و البته تشدید شکاف های سیاسی-اجتماعی در اراضی اشغالی و اوج گیری اعتراضات علیه دولت نتانیاهو، با چالش‌های گسترده ای دست و پنجه نرم می کرد، اکنون با شوکِ عملیات طوفان الاقصی و متعاقبا جنگ غزه، عملا به نقطه فلج شدن رسیده است. 

کافی است توجه داشته باشیم که بر اساس ارزیابی های بین المللی و حتی خودِ محافل صهیونیستی، جنگ غزه روزانه خسارتی بالغ بر 250 میلیون دلار را روی دستِ صهیونیست ها می گذارد. این در حالی است که برخی تحلیلگران اقتصادی به این مساله اشاره می کنند که اقتصاد اسرائیل از روز هفتم اکتبر تاکنون، متحمل چیزی در حدود 30 میلیارد دلار خسارت شده است. در این میان، باید توجه داشت که شمار قابل ملاحظه ای از نیروهای متخصص و فعالِ (از نظر اقتصادی) رژیم اشغالگر قدس نیز در شرایط کنونی عازم جبهه های درگیری با مقاومت فلسطین در نوار غزه شده اند و عملا بسیاری از ظرفیت های اقتصادی در فلسطین اشغالی، از دسترس رژیم صهیونیستی خارج شده است.  معادله ای که خود پیش بینی کننده خسارت های گسترده تر برای صهیونیست ها است.

در این شرایط، بیراه نیست اگر بگوییم هر روز ادامه جنگ غزه، کمرِ اسرائیل به ویژه در حوزه اقتصادی این رژیم را بیش از پیش خمیده خواهد کرد و خود می تواند به یک اهرم فشار جدی علیه آن در رابطه با ادامه جنگ غزه تبدیل شود. موضوعی که مخصوصا با توجه به سرسختی جریان مقاومت اسلامی فلسطین در نبرد علیه اشغالگران صهیونیست، ابعاد جدی‌تری را نیز به خود می گیرد و سناریوهای کابوس واری را پیش روی رژیم اشغالگر قدس قرار می دهد. 

دیدگاه کاربران

علی۳۲۹۰۱۹۴۰۱:۰۴:۵۱ ۱۴۰۲/۸/۲۱
امریکا انرا پرداخت می کند.
ناشناس۳۲۹۰۲۹۱۰۸:۱۲:۳۰ ۱۴۰۲/۸/۲۱
این هم از اجلاس سران و پیشنهادات مدبرانه ! آنها هم از ترس آمریکا حاظر نشدند عملا وارد نبرد با اسرائیل شوند فقط شعار میدهند
ناشناس۳۲۹۰۳۴۰۰۹:۱۱:۱۲ ۱۴۰۲/۸/۲۱
نیازی به امریکا ندارند.
ناشناس۳۲۹۰۴۴۰۱۰:۵۳:۱۶ ۱۴۰۲/۸/۲۱
امریکا و اروپا تجهیزات نمی داد در این مدت یک ماه انبار سلاح های اسرائیل خالی شده بود.
ناشناس۳۲۹۰۳۴۲۰۹:۱۲:۲۰ ۱۴۰۲/۸/۲۱
خودش که در باتلاق ورشکستگی هست و دارد با سر سقوط می کند
ناشناس۳۲۹۰۵۷۱۱۳:۰۷:۲۵ ۱۴۰۲/۸/۲۱
آمریکا زیر بار صهیونیست ها در اوکراین و اسرائیل بزودی سقوط خواهد کرد
ناشناس۳۲۹۰۸۰۱۱۷:۴۵:۲۲ ۱۴۰۲/۸/۲۱
منظور تون چيه ضرر را با سودش و خيلى بيشتر از همين كشورهاى منطقه ميگيرد
ناشناس۳۲۹۰۲۰۳۰۱:۳۷:۱۲ ۱۴۰۲/۸/۲۱
مساله اقتصادی برای اسراییل یک مساله ثانوی می باشد. چرا که امریکا با چاپ دلار انرا برایش جبران می کند و انها این نگرانی را ندارند . نگرانی اصلی آنها مربوط به تغییرات مهاجرتی و اسیب ها و تلفات جانی ارتش و جمعیت مهاجر ان است.
ناشناس۳۲۹۰۲۲۶۰۶:۰۴:۳۴ ۱۴۰۲/۸/۲۱
هزاران کودک و زن به خاک و خون کشیده شدن. کل زیرساختهای غزه بطور کلی نابود شد. کل غزه با خاک یکسان شد و بعضی ها تو مملکت ما هنوز تو خواب خرگوشی هستن و چرتکه میندازن اسرائیل چقدر هزینه میکنه برای این جنگ
ناشناس۳۲۹۰۳۴۶۰۹:۱۶:۱۰ ۱۴۰۲/۸/۲۱
تو نگران مردم فلسطین هم نیستی همان طوری قبل حمله قهرمانه حماس داشتی....
ناشناس۳۲۹۰۴۲۰۱۰:۳۳:۱۰ ۱۴۰۲/۸/۲۱
تو که نگرانی چیکار کردی؟ مگه شماها نبودید که میگفتید فلان میکنیم و بهمان میکنیم. کو پس؟ چی شد؟
ناشناس۳۲۹۰۵۵۵۱۲:۵۳:۱۰ ۱۴۰۲/۸/۲۱
دوستان ما انجام دادن و فقط جنگ واقعی هست که آن هم رخ بدهد همین شما معترض خواهی بود
ناشناس۳۲۹۰۲۲۹۰۶:۰۸:۱۶ ۱۴۰۲/۸/۲۱
اجلاس سران کشورهای اسلامی هم که بدون هیچ نتیجه و بیانیه ای به پایان رسید.
ناشناس۳۲۹۰۲۳۱۰۶:۳۵:۰۰ ۱۴۰۲/۸/۲۱
یعنی واقعا تا این حد تحلیل گرهای ما ساده انگار هستند.۲۵۰ میلیون دلار‌‌تمام بنگاه های اقتصادی دنیا برای آنهاست‌.۲۵۰ میلیون دلار برای آنها چیزی نیست‌‌..
ناشناس۳۲۹۰۳۴۵۰۹:۱۵:۲۸ ۱۴۰۲/۸/۲۱
عزیزم 250 میلیون دلار کجا بود رقم چند هزار برابر هست 250 میلیون دلار فقط هزینه هواپیما بلند کردن روزانه آنان هست
ناشناس۳۲۹۰۳۸۴۱۰:۰۲:۳۴ ۱۴۰۲/۸/۲۱
شما که بلدید حساب کنید چند نکته رو هم در نظر بگیرید 1- ارزش زمینهایی که تصرف می شود ! 2-ارزش اهداف نظامی و سیاسی پشت حمله 3- بسیاری از سلاح ها و موشک ها طول عمر دارند و مصرف نشوند هیچ ارزشی ندارد و هزینه بسیار زیادی برای امحا آن باید پرداخته شود بهترین راهکار استفاده در جنگ است کاری که آمریکا مدتها است در حال انجام است! 4- هزینه ها و کمک هایی که از دنیای غرب و یهودیان متمول می گیرد! 5- توجیه احداث کشور دوم یهودی در آمریکا جنوبی ! و.... تا این دست تحلیل های سطحی دارید معلوم است اسرائیل هرکاری می کند ! این تحلیل بیشتر به درد صهیونیستها می خورد تا هزینه های آتش بس و صلح را از حکام پولدار عرب مانند قطر بگیرد!
ناشناس۳۲۹۰۴۰۸۱۰:۲۴:۲۸ ۱۴۰۲/۸/۲۱
عزیزم هر جنگی رخ بدهد برای اسراییل مانند زهر هست چون مهاجرین هستند که به امید زندگی خوب در فلسطین اشغالی آمدن انجا.
ناشناس۳۲۹۰۵۱۸۱۲:۲۳:۱۵ ۱۴۰۲/۸/۲۱
این جملات شما خودتون به خودتون میگید هولکاست بهترین بهانه برای ایجاد همین کشور شد این اتفاقات برای توجیه کشور دوم !!!
ناشناس۳۲۹۰۶۴۶۱۴:۲۶:۰۰ ۱۴۰۲/۸/۲۱
اپارتاید باقی نمی ماند و مهاجرت صورت خواهد گرفت و اسرائیل دیگر وجود خارجی نخواهد داشت و فقط زمان آن مسئله هست
ناشناس۳۲۹۰۲۳۳۰۶:۳۸:۰۶ ۱۴۰۲/۸/۲۱
اگه اینطوریه بهتره آتش بس رو قبول نکنن تا اسرائیل کامل نابود بشه
ناشناس۳۲۹۰۲۴۵۰۶:۵۹:۳۰ ۱۴۰۲/۸/۲۱
مگه نمی کفتید همه شرکت های بزرگ دنیا.هالیود.کارخانه های مواد غذایی معروف و اسلحه سازها و کامپیوتر و کشاورزی و همه داروسازی ها و خودروسازی ها و وسایل پیشرفته پزشکی و وووو برای یهودی هاست.‌.فقط هالیوود سالی چند صد میلیارد دلار در آمد داره و شما از ۲۵۰ میلیون دلار می گویید.شوخی می کنید حتما.یا واقعا نهایت عقل و درایت و علم و کارشناسی شما در این حده‌ یا نماینده اسرائیل هستید.
ناشناس۳۲۹۰۲۴۶۰۷:۰۸:۲۵ ۱۴۰۲/۸/۲۱
اسراییل با کمک آمریکا سرپا میشه
ناشناس۳۲۹۰۵۶۱۱۲:۵۷:۴۶ ۱۴۰۲/۸/۲۱
شاید هم برعکس باشد.اکثر ثروتمندان و صاحبان سرمایه و کارآفرینان آمریکا ، یهودی هستند.
ناشناس۳۲۹۰۲۴۷۰۷:۰۹:۰۱ ۱۴۰۲/۸/۲۱
آمریکا هفته پیش تصویب کرده که ۱۰۰ میلیارد دلار به اسرائیل کمک‌مالی کنه.
ناشناس۳۲۹۰۲۵۴۰۷:۳۲:۲۰ ۱۴۰۲/۸/۲۱
اینها پشتشان به تمام سرمایه های غرب وصل است و کارخانه های چاپ دلار
ناشناس۳۲۹۰۲۶۷۰۷:۴۲:۵۲ ۱۴۰۲/۸/۲۱
مخاطب شما این حرف های ساده لوحانه رو برای توقف ماشین جنگ اسرائیل قبول نمی کنه.ببینید غرب برای اکراین چه کرد. حال می توان حدس زد تا کی به اسرائیل کمک می کنند.
ناشناس۳۲۹۰۳۵۱۰۹:۱۹:۱۴ ۱۴۰۲/۸/۲۱
به نظم جدید جهانی خوش آمدید و دنیا در حال تغییر است غرب گداهای ایرانی هم تغییر فاز ندهند .
ناشناس۳۲۹۰۵۰۸۱۲:۱۲:۲۱ ۱۴۰۲/۸/۲۱
ارتش به گل نشسته روسیه توی اوکراین و خرابه های غزه خیلی نظام مند به نظر نمیان
ناشناس۳۲۹۰۶۵۰۱۴:۲۹:۵۴ ۱۴۰۲/۸/۲۱
اولا روسیه با توان یک دهم حمله کرده و به هدفش هم رسید و فقط به اروپا و اقتصادش نگاه کن یا آمریکا دوم هم غزه بار اولش نیست این حملات می بیند ولی با حمله پیش دستانه که دید برای اولین بار زلزله عجیب در اسرائیل و حامیان آن رخ داد که هنوز مانده بفهمید چه اتفاقی افتاده
فرشید۳۲۹۰۲۸۳۰۸:۰۲:۰۷ ۱۴۰۲/۸/۲۱
یهودیان دنیا پشت اسرائیل هستند. این 250 میلیون دلار برای ثروتمندان یهودی پولی نیست.
ناشناس۳۲۹۰۲۸۹۰۸:۱۱:۰۴ ۱۴۰۲/۸/۲۱
لابی صهیونیستی آمریکا و اروپا برایشان جبران می کند .
ناشناس۳۲۹۰۳۰۴۰۸:۱۹:۰۸ ۱۴۰۲/۸/۲۱
آخه مرد حسابی، غزه با خاک یکسان شد این همه آدم کشته شدن شما نشستی چرتکه میندازی مثلا چه نتیجه ای بگیری؟
ناشناس۳۲۹۰۴۴۳۱۰:۵۶:۴۰ ۱۴۰۲/۸/۲۱
این مبلغ برای آنها بسیار ناچیز است. بیشتر بورس آمریکا مال آنهاست. مشکل اصلی اسراییل بحران مشروعیت و این پرسش در بین غربی هاست که تا کجا باید این کشتار را بپوشانیم. یک دو قطبی شدید در کشورهای غربی ایجاد کرده است. باعث شده چپ گراها و راست گراها شدیدتر بشود . الان دیگر حتی خود اکراینی ها هم به این بحث حقوق بشر و استاندارد دوگانه آمریکا هم می خندند. دوستان آمریکا و نه متحدان آن در مورد جانبداری بیش از حدو حصر آمریکا از کشتار اسراییل پرسش های جدی افکار عمومی را باید جواب بدهند و به سمت چین متمایل بشوند.
ناشناس۳۲۹۰۴۷۹۱۱:۳۰:۵۷ ۱۴۰۲/۸/۲۱
اسرائیل غاصب فعلا غزه را نابود کرد . از لحاظ اقتصادی هم مشکلی ندارد چون قدرتهای بزرگ پشت آن هستند.کشور های عربی هم دیگر مخالفت چندانی با اسرائیل ندارند و به فکر منافع ملی خود هستند.
ناشناس۳۲۹۰۵۳۳۱۲:۳۶:۰۶ ۱۴۰۲/۸/۲۱
قطر هزینه ساخت غزه را می‌دهد ولی چنان بلایی سر اسرائیل آوردن که محو شدن آن را سرعت بخشیدن
ناشناس۳۲۹۰۵۳۷۱۲:۳۸:۳۳ ۱۴۰۲/۸/۲۱
مگر اسراییل لانه عنکبوت نبود؟؟
ناشناس۳۲۹۰۹۴۰۲۰:۰۸:۲۷ ۱۴۰۲/۸/۲۱
بزرگترين كارتل هاي مالي دنيا يهودي است وصهيونيستهااز بابت هزينه ومالي مشكلي پيدا نمي كند
ناشناس۳۲۹۱۱۵۹۰۰:۳۷:۰۸ ۱۴۰۲/۸/۲۲
شعار و باز هم شعار 45 سال شعار!! آمریکا 4.5 میلیار به اسرائیل کمک کرد و تمام! 11500 فلسطینی شهید شدند و باز هم تمام! اعراب از گذشته درس گرفتند و دیدند هر بار حمله کردند علاوه بر شکست خاک هم دادند، دیگر نه می خواهند و نه برایشان اهمیت دارد به سر فلسطین چه می آید. آنها استراتژی دارند که ، حالا که زورت نمی رسد باش دوست شو
ناشناس۳۲۹۲۰۱۷۰۰:۳۳:۵۰ ۱۴۰۲/۸/۲۳
اتفاقا جنگ باعث رونق تولیدات سلاح و به تبع اون تمام صنایع وابسته میشه ، دولت ازشون سلاح میخره و بعد هم مالیات ازشون میگیره ، اقتصاد اسرائیل بیشتر بر پایه صادرات محصولات تکنولوژیک ، داروئی و محصولات زراعی و همینطور اسلحه میچرخه و بعید میدونم این جنگ تاثیر چندانی روی اقتصادش داشته باشه ، همونطور که جنگهای قبلی نتونستن اقتصاد اسرائیل رو نابود کنن.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  2. آیا این دو زن در آمریکا زلزله به پا می کنند؟

  3. دستور بسیج همه امکانات برای یافتن دختر ۲۴ ساله در میامی

  4. کنایه زاکانی درباره واگذاری ودیعه مسکن دوره‌های پیشین/ واکنش وحیدی به احتمال صدور گواهینامه موتور برای بانوان

  5. دستورالعمل دادستانی کل کشور درباره طرح نور به زودی ابلاغ می‌شود

  6. ساخت و ساز در پارک لاله با ورود شورای شهر متوقف شد

  7. ماجرای روغن‌های خام آفتابگردان/ خط قرمز سازمان غذا و دارو سلامت مردم است

  8. وزارت بهداشت: محموله روغن آلوده به سموم مجوز مصرف ندارد

  9. رئیس‌جمهور: منزوی کردن زنان را قبول نداریم

  10. مصرف انرژی کشور دو برابر استاندارد مصرف جهانی است

  11. دولت‌های غربی به دنبال ربایش نخبگان جوان هستند 

  12. سفیدشویان غرب  مشغول کارند

  13. بازگشت شاخص‌های پولی به پیش از تحریم

  14. دستور ویژه رئیسی برای حل مشکل اشتغال استان‌های دارای نرخ بالای بیکاری

  15. دختربچه ۱۰ ساله همبازی‌اش را سلاخی کرد

  16. بهادری: دولت در حوزه تسهیلات تکلیفی با کسی شوخی ندارد

  17. غربی‌ها قبل‌از عملیات وعدهٔ صادق به ما گفتند اگر می‌زنید، محکم نزنید!

  18. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی : حج به صحنه برائت از طواغیت تبدیل می‌شود

پربحث‌های هفته

  1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. حقوق خبرنگار جنجالی صدا و سیما چقدر است؟/ پاسخ «یوسف سلامی» به میزان درآمد ماهیانه خود

  4. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  5. چرا این همه بد اخلاقی؟

  6. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  7. درباره توبه تتلو

  8. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  9. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  10. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  11. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  12. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  13. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  14. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  15. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  16. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  17. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  18. تنوری که هنوز سرد است...

  19. ایثارگران را بدنام نکنید !

  20. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  21. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  22. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

  23. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

  24. دو چالش بزرگ در حکمرانی ها

  25. آیا این دو زن در آمریکا زلزله به پا می کنند؟

آخرین عناوین