پایگاه خبری میدل ایست مانیتور گزارش می دهد؛ اسرائیل و کابوس جنگ با ارتش اشباح

گروه جهان الف،   4020802115 ۲۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

پایگاه خبری میدل ایست مانیتور در گزارشی می نویسد: «توجه داشته باشیم که جنبش حماس از نیروی نظامی برخوردار است که عجیب نیست اگر آن را "ارتشِ اشباح" بنامیم. اینکه اسرائیل بخواهد علیه ارتش اشباح دست به جنگ افروزی بزند، حقیقتا کابوسی ترسناک است. اشباح، آزادانه می گردند و شما را از یک خوابِ آرام محروم می کنند.»

اسرائیل و کابوس جنگ با ارتش اشباح

به گزارش الف؛ پایگاه خبری "میدل ایست مانیتور" در گزارشی با اشاره به درگیریهای جاری میان رژیم اشغالگر قدس و جنبش مقاومت اسلامی فلسطین،  به این نکته اشاره می کند که اگر اسرائیل بخواهد به نوار غزه حمله زمینی کند، این به معنای مواجه شدن آن با نوعی از نیروی نظامی است که عجیب نیست آن را "ارتش اشباح" بنامیم. نیروهایی که خیلی کم روی زمین مشاهده می شوند و قادرند در کمترین زمان، ضربات سنگینی را به طرفِ مهاجم وارد کرده و ناپدید شوند. 

البته که صهیونیست ها در حمله زمینی به نوار غزه با سناریوهای به شدت مبهمی نیز رو به رو هستند و همین موضوع می تواند زمینه را برای وارد آمدن تلفات و خسارات سنگین به آن ها فراهم کند. 

پایگاه خبری میدل ایست مانیتور در گزرش خود می نویسد:

«در ابتدا این "یوآف گالانت" وزیر جنگ اسرائیل بود که به جهان اعلام کرد: "اسرائیل، جنبش حماس را از روی کره زمین محو خواهد کرد". وی همچنین تاکید کرد که حماس یا آنچه گالانت آن را داعشِ غزه خواند، دیگر وجود نخواهد داشت. وی این سخنان را پس از برگزاری کابینه جنگی رژیم اسرائیل در بحبوحه تحولات اخیر و اوج گیری جنگ میان حماس و اسرائیل مطرح کرده است. 

نتانیاهو نیز یکی از اصلی ترین ماموریت های خود و دولتش را نابودی حماس، یکبار و برای همیشه عنوان کرده است. از این رو، از منظر نظامی، هدف اصلی جنگ غزه(از نگاه اسرائیل)، نابود کردنِ حماس است. در این میان، افراد بسیار کمی نسبت به طرح این سوال منطقی اقدام کرده اند که: نابودسازی حماس از منظر نظامی و عملی، به چه معناست و چگونه محقق خواهد شد؟ 

جنگ کنونی اسرائیل علیه نوار غزه، جنک این رژیم علیه کودکان و زنان و افراد سالخورده و همچنین جنبش حماس است. ارتش اسرائیل در قالب حملات خود به نوار غزه تاکنون موجب مرگ بیش از 1000 کودک شده است. 47 خانواده که مجموعا متشکل از 500 عضو بوده اند در نتیجه حملات اسرائیل به نوار غزه، جان خود را از دست داده اند. 

جالب اینکه رئیس جمهور اسرائیل نیز مدعی شده که غیرنظامیان غزه، همدست حماس هستند و درست به همین دلیل مستحق آن چیزی هستند که اکنون با آن رو به و هستند. حال بهتر است بار دیگر به سوال ابتدایی خود برگردیم: نابود کردن حماس در میدان واقعیت، دقیقا به چه معناست؟ 

توجه داشته باشیم که جنبش حماس از نیروی نظامی برخوردار است که عجییب نیست اگر آن را ارتشِ اشباح بنامیم. اینکه اسرائیل بخواهد علیه ارتش اشباح دست به جنگ افروزی بزند، حقیقتا کابوسی ترسناک است. اشباح، آزادانه می گردند و شما را از یک خوابِ آرام محروم می کنند. 

حماس از پایگاه نظامی برخوردار نیست و فرماندهان آن نیز در اتاق های مطبوع و زیر بادِ کولر، جنگ را هدایت نمی کنند. این جنبش: پایگاه هوایی، سامانه های راداری و تجهیزات جاسوسی پیشرفته، پایگاه های زمینی، دریایی و همچنین مقرهای متنوع برای اینکه بمباران شوند، ندارد. از هر منظری که بنگریم، نیروهای نظامی حماس در مقایسه با ارتش اسرائیل که کاملا مجهز است، به ظاهر از توان کمی و کیفی کمتری برخوردارند. این جنبش به سختی به تسلیحات موجودِ خود دسترسی پیدا می کند، چه برسد به اینکه بخواهد با طیفی از تسلیحات مدرن آمریکایی، انگلیسی و اروپایی مواجه شود. این جنبش موشک هایش را خود تولید می کند و در پرتاب آن ها نیز از سامانه های راداری استفاده نمی کند. حماس حتی هیچ ایست بازرسی در غزه ندارد. این جنبش یک جنبش ضداشغالگری است و اگر اسرائیلی نبود، شاید این جنبش هم وجود نداشت. 

جنگیدن با یک گروه نظامی نظیر حماس، تا حد زیادی طرفِ مهاجم به حماس را از ثبت کمّی پیروزی اش محروم می سازد. به بیان ساده تر اسرائیل نمی تواند از حیث کمّی مدعی شود که فلان میزان از تاسیسات و توانمندی‌های حماس را نابود کرده است. در کنار این ها، اسرائیل در نبرد علیه حماس، از فقدان اهداف سیاسی نیز رنج می برد. در این چهارچوب، تنها متر و معیارِ موفقیت حماس در نوار غزه، میزان کشتاری است که این رژیم علیه غیرنظامیانِ نوار غزه انجام می دهد و یا این منطقه را ویران می کند. 

اسرائیل در مدت اخیر و در قالب بمباران های خود علیه نوار غزه نشان داده که پس از قریب به 16 سال، سعی دارد تا غزه را از بزرگترین زندان روبازِ جهان که مدت هاست توسط اسرائیل از همه سو محاصره شده، به یک گور دسته جمعی برای مردم فلسطین تبدیل کند و افرادی که زنده هستند را نیز وادار کند تا به مصر بروند. 

اسرائیل اکنون خود را آماده تهاجم زمینی گسترده به نوار غزه می کند. جایی که محل زندگی 2.2 میلیون انسان است. افرادی که سال هاست محاصره هستند و جایی ندارند که بروند. مردم غزه در شرایط کنونی از آب، برق، و مواد دارویی و غذایی محروم هستند. جنگ زمینی در غزه برای ارتش اسرائیل که عادت به جنگ در مناطق شهری و متراکم ندارد، بسیار دشوار است. این ارتش حتی در جاهایی که زمین به دلیل بمباران هوایی اسرائیل با خاک یکسان شده نیز با مشکلات جدی رو به رو است. 

شبکه پیچیده تونل های نوار غزه و ارتباط آن ها با مناطق مرزی مجاور با اسرائیل، حامل چالش های جدی برای اسرائیل است. شبکه ای که جابجایی نیروها و تسلیحات و امکاناتِ حماس را برای آن آسان کند و آن ها را از خطر حملات هوایی، موشکی و فعالیت های جاسوسان اسرائیلی در امان نگه می دارد. 

اینکه ارتش اسرائیل بخواهد با نیروهای حماس در تونل های این گوره درگیر شود، به هیچ عنوان برای این ارتش که تا حد زیادی وابسته به توان هوایی خود است، کار ساده ای نیست. یکچنین جنگی از حیث جانی و مادی حامل تلفات سنگینی برای اسرائیل خواهد بود. نیروهای حماس به دلیل اِشراف جغرافیایی خود بر منطقه نوار غزه و همچنین آشنایی با جنگ شهری، دستِ بالا را در جنگ زمینی با اسرائیلی ها دارند. 

حتی اگر ایده آل ترین سناریوی اسرائیل که اشغال نوار غزه هم است محقق شود، این رژیم باید این سوال را از خود بپرسد که در ادامه می خواهد چه کند؟ اینکه اسرائیل بخواهد نوار غزه را برای مدتی طولانی اشغال کند، گزینه منطقی نیست کما اینکه جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز به صراحت گفته است که این گزینه واقع‌بینانه نیست. البته که واگذاری نوار غزه به تشکیلات خودگردان فلسطینی نیز گزینه ای به مراتب فاجعه‌بار‌تر است. مهمتر از همه اینکه حتی اگر اسرائیل کل نوار غزه را اشغال کند و به زعم خود حماس را نابود کند، این موضوع برای آن ایحاد امنیت نخواهد کرد. در این راستا، خیلی زود یک حماسِ دیگر با تداوم اشغالگری صهیونیست ها ظهور خواهد کرد. 

برخی معتقدند که بهترین گزینه جهت خاتمه دادن به جنگِ جاری، آغاز فرآیندهای سیاسی است. فرآیندهای سیاسی که باید طولانی ترین اشغال در تاریخ مدرن بشریت را به نحوی جدی مخاطب قرار دهند. با این حال، این گزینه اکنون روی میز کابینه جنگی تندروی اسرائیل نیست و البته که نتانیاهو نیز مایل به پذیرش این گزینه نیست.»

لینک:

https://www.middleeastmonitor.com/20231019-how-do-you-wipe-out-a-ghost-army

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۷۱۴۷۸۰۸:۳۴:۰۱ ۱۴۰۲/۸/۳
اسرائیل دقیقا به بهانه زدن حماس شب و روز در حال بمباران غزه هست.
ناشناس۳۲۷۱۵۴۰۰۹:۲۱:۳۹ ۱۴۰۲/۸/۳
نشان از نداشتن قدرت اسرائیل داشتن بیشتر هست و عقده اش رو سر مردم خراب می کند
ناشناس۳۲۷۱۸۵۰۱۳:۰۴:۴۶ ۱۴۰۲/۸/۳
اینطور که روسای کشورهای غربی دارن می‌رن اسرائیل و دلگرمی بهش می‌دن به نظر میاد میاد اگر طوفان الاقصی به جای یه روز دو روز طول می‌کشید، الان کار اسرائیل تموم شده بود!!
ناشناس۳۲۷۱۴۹۶۰۸:۴۶:۰۹ ۱۴۰۲/۸/۳
مسائل غزه به اعراب مربوط است و عربها در وهله اول سپس کشورهای اسلامی باید درحمایت از غزه و فشار بر اسرائیل برای توقف جنایت متحد شوند. .
ناشناس۳۲۷۱۵۲۶۰۹:۱۳:۳۰ ۱۴۰۲/۸/۳
خیلی از کشورهای عربی تمایلی به این رابطه خصومت آمیز ندارند. از جمله عربستان که می خواست عادی سازی کند.
ناشناس۳۲۷۱۸۵۳۱۳:۰۶:۵۶ ۱۴۰۲/۸/۳
خیلی از کشورهای عربی تمایلی به رابطه با اسرائیل ندارن و بعضی مثل عربستان هم عادی‌سازی رو تعلیق کردن
ناشناس۳۲۷۱۵۴۱۰۹:۲۳:۲۹ ۱۴۰۲/۸/۳
انسانیت بالاتر از خیلی چیزها هست که نه رنگ و نژاد و دین و.. نمی شناسد!
ناشناس۳۲۷۱۵۴۸۰۹:۲۸:۲۰ ۱۴۰۲/۸/۳
مسئله غزه یک مساله انسانی است و عملا همه مردم دنیا در برابر آن مسئولند. جامعه بشری موظف است تکلیف این اشغالگری را مشخص کند
ناشناس۳۲۷۱۸۳۲۱۲:۵۷:۲۳ ۱۴۰۲/۸/۳
این یک موضوع انسانی است و فقط به یک نژاد ربطی ندارد . میلیونها نفر در اروپا ، آمریکا ، کانادا ، استرالیا و جاهای دیگه در همبستگی با فلسطینیان راهپیمایی کردند که عرب نیستند
ناشناس۳۲۷۱۵۲۵۰۹:۱۲:۲۱ ۱۴۰۲/۸/۳
به نظر میاد اسرائیل نقشه خاصی برای غزه دارد. شاید هم از قبل منتظر چنین فرصتی بوده
ناشناس۳۲۷۱۶۷۸۱۱:۱۳:۵۹ ۱۴۰۲/۸/۳
به نظر میاد اسرائیل هیچ نقشه خاصی برای غزه ندارد. الان دو هفته دارن می‌گن امشب زمینی حمله می‌کنیم، اما بخاطر شرایط آب و هوا عقب می‌ندازن!
ناشناس۳۲۷۱۶۸۴۱۱:۱۷:۱۴ ۱۴۰۲/۸/۳
اینا که می‌گی خوبه ولی مسئله اینقدر واضح هست که دیگه کسی خیلی به این حرف‌های سطحی اهمیت نمی‌ده!
ناشناس۳۲۷۱۷۰۴۱۱:۳۱:۲۷ ۱۴۰۲/۸/۳
اسرائیل سالهاست برای غزه نقشه می‌کشه اما توان اجرا نداره، هزینه رویارویی با غزه خیلی بالاس!
ناشناس۳۲۷۱۹۰۳۱۳:۵۰:۳۷ ۱۴۰۲/۸/۳
بله هزینه بسیار بالا است و مردم غزه مشغول پرداخت آن هزینه هستند!
ناشناس۳۲۷۱۵۲۸۰۹:۱۴:۵۲ ۱۴۰۲/۸/۳
اگر حمله حماس نقشه روسیه برای انحراف از اوکراین باشد،‌ آیا نباید ما به چنین نقشه فاجعه باری اعتراض کنیم؟
ناشناس۳۲۷۱۶۴۷۱۰:۵۵:۳۳ ۱۴۰۲/۸/۳
کشتار کودکان غزه چه توجیهی دارد؟؟
ناشناس۳۲۷۱۶۸۱۱۱:۱۵:۵۱ ۱۴۰۲/۸/۳
شما برای اون «اگر»ی که اول جمله آوردی یه دلیل نصفه نیمه بیار، بعد به بقیه بگو اعتراض کنن!!
ناشناس۳۲۷۱۷۱۸۱۱:۳۸:۰۶ ۱۴۰۲/۸/۳
غربی ها چرا قطعنامه های پیشنهادی روسیه برای اتش بس را وتو کردند؟!
ناشناس۳۲۷۱۵۳۴۰۹:۱۸:۳۲ ۱۴۰۲/۸/۳
دستاورد حمله حماس چه بود؟!!
ناشناس۳۲۷۱۶۱۷۱۰:۱۹:۵۱ ۱۴۰۲/۸/۳
گذر زمان دستاورد حماس را مشخص خواهد کرد.
ناشناس۳۲۷۱۶۸۷۱۱:۲۰:۳۲ ۱۴۰۲/۸/۳
منحرف شدن افکار از جنگ اوکراین، به هم زدن رابطه بین عربستان و اسراییل
ناشناس۳۲۷۱۶۹۲۱۱:۲۴:۱۰ ۱۴۰۲/۸/۳
نا امن شده همه اسرائیل مخصوصا شهرک‌های اطراف غزه برای همیشه، و افزایش مهاجرت معکوس تحمیل هزینه‌های میلیارد دلاری شامل خسارت مادی و نظامی به کما رفتن معاهدان عادی سازی تا وقت نامعلوم تبدیل اسرائیل از مهاجم به مدافع تحمیل کشته‌های فراوان به صهیونیست‌ها برای اولین بار زنده شدن مسئله فلسطین در جهان مخصوصا با رفتار وحشیانه اسرائیل. گرفتن بیش از ۲۰۰ اسیر از جمله چند ژنرال اسرائیلی که برگ برنده بزرگی برای مذاکره و آزادی تمام اسرای فلسطینی خواهد بود. ...
ناشناس۳۲۷۱۶۹۴۱۱:۲۵:۴۳ ۱۴۰۲/۸/۳
ضربه ترمیم ناپذیر به اسرائیل!
ناشناس۳۲۷۱۶۹۵۱۱:۲۶:۳۲ ۱۴۰۲/۸/۳
اسرائیل بعد از شنبه ۱۵ مهر دیگه اون اسرائیل قبل از شنبه نمی‌شه!
ناشناس۳۲۷۱۶۹۶۱۱:۲۶:۴۹ ۱۴۰۲/۸/۳
پیروزی
ناشناس۳۲۷۱۶۹۹۱۱:۲۷:۴۷ ۱۴۰۲/۸/۳
دستاورد یک روزه حماس مقابل اسرائیل از دستاورد ۸ ساله عربستان مقابل یمن بیشتر بود!
ناشناس۳۲۷۱۸۳۶۱۲:۵۸:۴۹ ۱۴۰۲/۸/۳
یعنی تا حالا نفهمیدی - ؟ هیمنه اسراییل از بین رفت
مهدی۳۲۷۲۲۲۰۱۹:۰۸:۱۴ ۱۴۰۲/۸/۳
باسلام. ضمن عرض تبریک تسلیت به تمام خانوادهای داغ دار وزجر کشیده فلسطین مظلوم،باید بگم که حادثه عاشورا امروز درغزه در حال تکرار هستش.باید به حال مردم مظلوم غزه خون گریست خداون لعنت کنه باعث وبانی این جنگ نا برابر...
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  2. آیا این دو زن در آمریکا زلزله به پا می کنند؟

  3. دستور بسیج همه امکانات برای یافتن دختر ۲۴ ساله در میامی

  4. کنایه زاکانی درباره واگذاری ودیعه مسکن دوره‌های پیشین/ واکنش وحیدی به احتمال صدور گواهینامه موتور برای بانوان

  5. دستورالعمل دادستانی کل کشور درباره طرح نور به زودی ابلاغ می‌شود

  6. ساخت و ساز در پارک لاله با ورود شورای شهر متوقف شد

  7. وزارت بهداشت: محموله روغن آلوده به سموم مجوز مصرف ندارد

  8. رئیس‌جمهور: منزوی کردن زنان را قبول نداریم

  9. مصرف انرژی کشور دو برابر استاندارد مصرف جهانی است

  10. سفیدشویان غرب  مشغول کارند

  11. بازگشت شاخص‌های پولی به پیش از تحریم

  12. دستور ویژه رئیسی برای حل مشکل اشتغال استان‌های دارای نرخ بالای بیکاری

  13. دختربچه ۱۰ ساله همبازی‌اش را سلاخی کرد

  14. بهادری: دولت در حوزه تسهیلات تکلیفی با کسی شوخی ندارد

  15. غربی‌ها قبل‌از عملیات وعدهٔ صادق به ما گفتند اگر می‌زنید، محکم نزنید!

  16. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی : حج به صحنه برائت از طواغیت تبدیل می‌شود

پربحث‌های هفته

  1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. حقوق خبرنگار جنجالی صدا و سیما چقدر است؟/ پاسخ «یوسف سلامی» به میزان درآمد ماهیانه خود

  4. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  5. چرا این همه بد اخلاقی؟

  6. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  7. درباره توبه تتلو

  8. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  9. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  10. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  11. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  12. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  13. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  14. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  15. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  16. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  17. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  18. تنوری که هنوز سرد است...

  19. ایثارگران را بدنام نکنید !

  20. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  21. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  22. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

  23. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

  24. دو چالش بزرگ در حکمرانی ها

  25. آیا این دو زن در آمریکا زلزله به پا می کنند؟

آخرین عناوین