بیراهه وعده های بی سرانجام !

گروه اقتصادی الف،   4020801054 ۲۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

پس از حضور عباس علی‌آبادی بر مسند وزارت صمت بود که وعده‌های قابل‌توجهی در خصوص بازار و صنعت خودرو و ساماندهی آن توسط شخص وزیر و معاونین آن مطرح شد اما شرایط موجود حاکی از آن است که این وعده‌ها هنوز به سرانجام نرسیده و عقیم مانده است. 

 بیراهه وعده های بی سرانجام !

به گزارش الف، گویا ساماندهی بازار خودروی کشور چه در بخش تولیدات داخلی و چه در حوزه واردات قرار نیست به سرانجامی برسد و با وجود وعده‌های مطرح شده، افق روشنی برای آن وجود ندارد.

خودروهای داخلی که اخیراً با افزایش قیمت‌های چشمگیر مواجه شده‌اند و با مصوبه شورای رقابت، برخی محصولات پر طرفدار از جمله دنا پلاس،‌ سورن، پژو ۲۰۷، رانا پلاس و تارا افزایش قیمت‌های ۸۰ تا ۱۷۰ میلیون‌تومانی داشته‌اند. در خصوص خودروهای خارجی هم چه در بخش واردات خودروهای صفر کیلومتر و چه خودروهای کارکرده، هنوز نتیجه مورد نظر حاصل نشده. 

خودروهای صفر وارداتی اغلب از محصولات بی‌کیفیتی بوده که در بازارهای جهانی جایگاه قابل‌توجهی ندارند و عجیب آنکه با قیمت‌های گزاف به مشتریان فروخته می‌شوند و علاوه بر این، طرح واردات خودروهای کارکرده هم با وجود سپری‌شدن چندین ماه از تصویب کلیات لایحه واردات خودروهای کارکرده در مجلس، تصویب آیین‌نامه آن با تاخیر مواجه شد و چندروزی است که توسط دولت تصویب شده و البته هنوز ابلاغ نشده است.

خودروی ۵۰۰ میلیونی را ۲ میلیارد می‌فروشند!

قیمت‌های عجیب و گزاف خودروهای وارداتی به‌حدی نامعقول است که صدای برخی از نمایندگان مجلس هم بلند شده و نسبت به این مسئله معترض شده‌اند. جلال رشیدی کوچی، یکی از کسانی است که نسبت به این مسئله گلایه داشته و اظهارات تندی را هم مطرح کرده است. او از مقاصد و سودجویی عده‌ای در این خصوص صحبت کرده و گفته:‌ «به‌زودی توضیحات صریحی خواهم داد و حتما اسم خواهم آورد. من از کسانی که به مردم خیانت می کنند و خودروی ۵۰۰ میلیونی را تا ۲ میلیارد بالا بردند و قیمت خودروی ۷۰۰ میلیونی را تا ۲ میلیارد و ۷۰۰ بالا بردند اسم می‌برم. خیلی ها از من سوال می پرسند درباره قیمت ها و اینکه آیا واردات تاثیری می گذارد یا نه؟ اصلا واردات به چه شکلی انجام می شود و اینکه چکار باید بکنند. من به صورت دقیق، مستند و موشکافانه توضیح خواهم داد و از حق مردم به هیچ عنوان کوتاه نخواهم آمد.»

هر چند رشیدی کوچی از سال گذشته تا کنون نگاهی افراطی به مسئله واردات خودرو و بدون در نظر گرفتن همه ابعاد آن اتخاذ کرده اما به نظر می‌رسد در این مورد خاص مستندات قابل توجهی را در اختیار دارد که تصمیم به افشاگری گرفته و باید منتظر مطرح‌کردن مسئله و افشای اسامی عده‌ای سودجو از طرف این نماینده باشیم.

تصویب آیین‌نامه پس از ۴ ماه انتظار!

خردادماه امسال بود که مجلس کلیات لایحه واردات خودروهای کارکرده به کشور را تصویب و حدود یک ماه بعد مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت. انتظار می‌رفت که با توجه به تصویب و تایید این لایحه و نیاز بازار خودرو به ساماندهی، آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده توسط دولت زودتر تصویب شود که این مسئله به درازا کشیده شد و اخیراً و پس از گذشت چند ماه، وزیر صمت از تصویب آن در هیات دولت خبر داده است.

عباس علی آبادی روز یکشنبه (۳۰ مهر ماه) پس از حضور در مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران درباره آیین‌نامه واردات خودرو‌های دست دوم خارجی گفت: «خوشبختانه آیین‌نامه واردات خودرو‌های دست دوم خارجی در جلسه هفته قبل به تصویب هیات وزیران رسید و به‌زودی ابلاغ می‌شود. دفتر دولت باید به زودی این آیین‌نامه را ابلاغ کند تا مردم نیز به خواسته خود برسند.»

او در پاسخ به سوالی درباره طولانی شدن ابلاغ آیین‌نامه خودرو‌های خارجی دست دوم اظهار داشت: «خودرو‌های دست دوم پدیده معمولی نیستند، ممکن است قدیمی باشند و باید استاندارد‌ها را بگذرانند و مقرراتی بر آن‌ها حاکم شود؛ بنابراین بحث و صحبت درباره این خودرو‌ها در نشست‌های تخصصی طبیعی و بدیهی است.»

قیچی دولبه واردات خودرو

پوشیده نیست که در بازار انحصاری خودروی ایران، ورود خودروهای پرتعداد و متنوع، کمک شایانی به جلوگیری از ترکتازی خودروسازان کرده و این به نفع مصرف‌کننده تمام خواهد شد اما باید در نظر گرفت که برای واردات خودرو، نیاز به تامین منابع ارزی است و اگر قرار باشد که این منابع از بازار آزاد ارز صورت گیرد و به تبع آن، تقاضای زیاد موجب افزایش نرخ‌ها در این بازار گردد، اقدام برای واردات کارکردهای نامناسبی خواهد داشت.

واضح است که یکی از شاخص‌های کلیدی در اقتصاد ایران، نرخ ارز است و تغییرات قیمتی در آن، اثر خود را در زندگی روزمره و سفره مردم بر جای خواهد گذاشت. بنابراین باید در این خصوص دست‌به‌عصا، اقدام و حرکت کرد تا واردات که می‌تواند گره‌گشای بازار آشفته خودرو باشد، گره‌ کور دیگری را ایجاد نکند.

وعده‌ای که هنوز عقیم مانده

پس از حضور عباس علی‌آبادی بر مسند وزارت صمت بود که وعده‌های قابل‌توجهی در خصوص بازار و صنعت خودرو و ساماندهی آن توسط شخص وزیر و معاونین آن مطرح شد اما شرایط موجود حاکی از آن است که این وعده‌ها هنوز به سرانجام نرسیده و عقیم مانده است. خودروهای داخلی که با افزایش قیمت روبرو شده و همچنین زمان تحویل خودروها به مشتریانی که در سامانه یکپارچه ثبت‌نام کرده‌اند، طولانی‌مدت و بیش از یک سال برآورد می‌شود. در بخش واردات خودرو، چه خودروهای صفر کیلومتر و چه کارکرده هنوز کاستی‌ها و موانع بسیاری وجود دارد و با وجود وعده‌های مطروحه، افق مشخصی برای آن وجود ندارد. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۶۸۵۱۹۱۲:۴۸:۲۵ ۱۴۰۲/۸/۱
چرا دل مردم را خون کردن از نظر مسوولان اهمیتی ندارد؟!
ناشناس۳۲۶۸۵۹۰۱۳:۳۵:۱۷ ۱۴۰۲/۸/۱
مردم برای مسئولان هیج اهمیتی ندارند و این راه عملکرد آن ها نشان داده است و وعده های آنان نیز پوچ و بی ارزش است.
ناشناس۳۲۶۸۵۹۵۱۳:۳۹:۰۰ ۱۴۰۲/۸/۱
کلا دو خودروساز رو تعطیل کنید بزارید واردات بدون گمرک آزاد بشه اونوقت میبینید صدای چه کسانی درمیاد؟
ناشناس۳۲۶۸۶۱۴۱۴:۰۵:۰۷ ۱۴۰۲/۸/۱
وعده بی راه نیست، ساخت سالی یک میلیون مسکن، حل مشکل بورس سه روزه. تا رفع عیب نشود کاری صورت نمی گیرد.
ناشناس۳۲۶۸۶۳۸۱۴:۳۱:۲۲ ۱۴۰۲/۸/۱
مشکل خودرو سازان به دلیل چند لایه بودن فساد آنان به سادگی رفع نمی شود. لا اقل این دو شرکت را از بورس بیرون کنند که بورس را کمتر آسیب بزنند.
ناشناس۳۲۶۸۸۰۶۱۷:۱۲:۴۹ ۱۴۰۲/۸/۱
خیر! خودروسازان دولت و مردم را به گروگان گرفته اند.
ناشناس۳۲۶۸۶۳۹۱۴:۳۱:۲۲ ۱۴۰۲/۸/۱
تا وقتی سرکوب قیمت کارخانه می شود دنبال نخود سیاه نگردید و کار شاخصی هم نمی توان کرد !!
ناشناس۳۲۶۸۶۷۹۱۵:۰۰:۳۱ ۱۴۰۲/۸/۱
چهار میلیون نفر از همین مردم از دلال و قطعه ساز و کارمند به همراه خانواده هایشان دارن از این دو خودرو ساز نون میخورن .به نظرتون اینها را تعطیل میکنن ؟
ناشناس۳۲۶۸۷۷۱۱۶:۳۴:۵۹ ۱۴۰۲/۸/۱
بله زمانی که این دو خودرو ساز بخاطر بی کیفیتی و مصرف بالا و تصادفات بخاطر نا ایمنی و آلودگی هوا به کشور تحمیل میکنه خیلی بیشتر از حقوق این خانوارها هست
ناشناس۳۲۶۸۹۷۸۲۱:۲۲:۱۹ ۱۴۰۲/۸/۱
بهترین ماشین هم باشد باز امار مرگ ومیر و.. بالا خواهد بود
شمسایی۳۲۶۸۸۱۲۱۷:۱۸:۱۱ ۱۴۰۲/۸/۱
یعنی تو راضی میشی هرچی بنجول را تولید کنند تا عده ای بیکار نشن واقعا منطق بیخودیه
یونس۳۲۶۸۸۲۶۱۷:۲۸:۵۸ ۱۴۰۲/۸/۱
اولا که چهار میلیون؟!! دوما ما فرض کنیم که اصلا ۱۰ میلیون نفر! چرا ما ۸۰ میلیون نفر باید جور این ۱۰ میلیون رو بکشیم! چه به لحاظی جانی، چه به لحاظ آلودگی هوا و چه به لحاظی مالی! چنین چیزی که غیرممکن است اما اگر راهی بود که نظرسنجی از جامعه بشود مشخص می‌شد چقدر موافق شما هستند چقدر مخالف! پدر صاحب ریه‌های ملت رو در آوردید با این تولیداتتون، دست از سر کچل ما هم برنمی دارید. آدم یه کار خیری می کنه دعای کلی آدم پشت سرشه! الان خوبه برای شما اینجوری؟
علی۳۲۶۸۷۲۳۱۵:۴۴:۱۸ ۱۴۰۲/۸/۱
آقای علی آبادی رو میشناسیم، ایشون فردی قوی و متدین میباشند ولی متاسفانه در قضیه خودرو طوری دیگری تصمیم میگیرند و این نشون میده دراین خصوص، وزیر هیچکاره هستش.
ناشناس۳۲۶۸۷۸۴۱۶:۴۹:۱۱ ۱۴۰۲/۸/۱
افراد نباید جایی که نمی توانند مفید باشند بمانند!!!!!!!!!!
یونس۳۲۶۸۸۲۷۱۷:۳۱:۲۲ ۱۴۰۲/۸/۱
خودش که اول کار گفت وزارت صمت یک وزارت خانه التماسیست. بنظر ابتدا خیلی امید داشت .... انشالله که تلاشش را بکند و در جهت درست اقدامی صورت بگیرد
ناشناس۳۲۶۸۷۲۸۱۵:۵۰:۰۰ ۱۴۰۲/۸/۱
اولین موردی که مردم موقع رفتن به خارج ،حسرت اونو میخورن ماشین های لوکس اونا هستش ، جالب اینکه اونا این ماشین هارو با یکسال حقوقشون میخرن .به این میگن اقتصاد
ناشناس۳۲۶۸۷۳۹۱۵:۵۵:۱۴ ۱۴۰۲/۸/۱
دولت دولت وعده و وعیده اما با به عمل که میرسه پای دولت سابق و دشمنان میاد وسط و ...............
مصطفی۳۲۶۸۷۵۵۱۶:۱۱:۰۴ ۱۴۰۲/۸/۱
سلام همه می‌دانند دولت رئیسی توان مقابله با مافیای خودرو را نداره حرفهای وزیر هم همان شعار های دولت است مثل سالی یک میلیون شغل و بورس و مسکن تورم که هچکدام تحقق نیافته چون حرف کارشناسانه نبوده
ناشناس۳۲۶۸۷۶۷۱۶:۳۰:۳۰ ۱۴۰۲/۸/۱
اگر واردکنندگان ارز را از بیرون تهییه کنندچه
ناشناس۳۲۶۸۷۸۱۱۶:۴۷:۴۱ ۱۴۰۲/۸/۱
شما دیگر چرا شما که جزو معتقدین به اقتصاد بدون وابستگی به دلار بودین حال چطور از تاثیر مستقیم قیمت دلار بر زندگی مردم صحبت می کنید!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۳۲۶۸۹۱۰۱۹:۴۸:۱۱ ۱۴۰۲/۸/۱
چطور است که افغانستان و پاکستان و عراق و کشورهای آفریقایی برای واردات خودرو مشکلی ندارند؟ فقط ایران هست که مشکل ارزی دارد؟ تا کی مردم باید حسرت خودرو های معمولی در سطح دنیا رو بخورن؟ عمرمان تمام شد
کاوه۳۲۶۸۹۲۷۲۰:۰۷:۵۹ ۱۴۰۲/۸/۱
علت اصلی گرانیها دلالها هستند که باعث می شوند خودرو پانصد میلیون تومانی به قیمت دو میلیارد تومان به دست مصرف کننده برسد.
نعیم۳۲۶۸۹۳۶۲۰:۱۹:۰۴ ۱۴۰۲/۸/۱
کشور باید از تحریم ابتدا خارج شود سپس با افزایش درآمد ارزی و عادی شدن داد و ستد بین المللی طی یک فراینددرست اوضاع کشور به حالت طبیعی باز خواهد گشت
ناشناس۳۲۶۹۰۷۶۰۰:۰۸:۴۸ ۱۴۰۲/۸/۲
چرا وعده بی سرانجام!؟ مافیا خوب بلده چطور با وعده ملت و غیرخودیها را فریب بده. و نتیجه هم همیشه سه هیچ به نفع مافیاست که هم در دولت، هم در مجلس و هم در .... آدم داره و اصلا آنجا هستند تا منافع اورا همیشه لحاظ کنند.
مهرداد۳۲۶۹۱۵۶۰۵:۴۴:۱۰ ۱۴۰۲/۸/۲
من موندم کجای مملکت خوبه که انتظار داریم خودروش خوب باشه،، حال و روز جوانهاش خوبه،،حال و روز محیط زیستش خوبه،، حال و روز منابع ابی خوبه،، حال و روز اقتصادش خوبه،، خوب خودرو هم مثل بقیه چیزها !!!
حسن۳۲۶۹۱۹۵۰۸:۱۰:۲۶ ۱۴۰۲/۸/۲
دوستان نه تنها خودرو بلکه هیچ چیزی ارزون که نمیشه هیچ ،روزبروز بر قیمت‌ها افزوده میشه.
ناشناس۳۲۶۹۲۸۷۰۹:۵۴:۵۲ ۱۴۰۲/۸/۲
واردات خودرو باید بدون هیچ شرطی ازاد بشه اون هم برای عموم مردم خودرو مونتاژی هم ارز بری داره، درسته یا نه؟؟؟ اما اینها هم ارز بری دارند و هم ریال بری از جیب مردم و در نهایت تا کی می خواهید با این خودروها با جان و اعصاب مردم بازی کنید؟؟؟ یا اینکه مردم باید سرگرم باشند؟؟!!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  14. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  18. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  21. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  22. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  23. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

آخرین عناوین