توضیحات وزیر صمت درباره واردات خودروهای کارکرده

  4020730092 ۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر صنعت، معدن و تجارت دلایل تاخیر در ابلاغ آیین‌نامه خودروهای کارکرده را تشریح کرد.

توضیحات وزیر صمت درباره واردات خودروهای کارکرده

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، عباس علی‌آبادی روز یکشنبه پس از حضور در مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران درباره آیین‌نامه واردات خودروهای دست دوم خارجی عنوان کرد: خوشبختانه آیین‌نامه واردات خودروهای دست دوم خارجی در جلسه هفته قبل به تصویب هیات وزیران رسید و به‌زودی ابلاغ می‌شود. «دفتر دولت به زودی این آیین‌نامه را ابلاغ کنند تا مردم نیز به خواسته خود برسند.»

وی درباره طولانی شدن پروسه ابلاغ آیین‌نامه خودروهای خارجی دست دوم گفت: خودروهای دست دوم پدیده معمولی نیستند ممکن است قدیمی باشند و باید «استانداردها را پاس بکنند» تا مقرراتی بر آنها حاکم شود. بنابراین بحث و صحبت درباره این خودروها در نشست‌های تخصصی طبیعی و بدیهی است.

وزیر صمت ادامه داد: از آنجایی که به مردم این امکان را می‌دهیم که شخصاً برای وادارات این خودروها اقدام کنند باید نگران «ارز» هم باشیم تا جامعه از نوسان نرخ آسیب نبیند. به همین دلیل مباحث طولانی در کارگروه‌ها و کمیسیون‌ها انجام شد و دولت مصوب کرد یک کمیته ناظر به این مساله نظارت کند تا توده مردم از این موضوع زیان نبینند.

علی آبادی در پاسخ به سوالی درباره بحث احتکار خودرو از سوی خودروسازان گفت: در جریان این موضوع نیستم و نمی‌دانم که تعزیرات حکومتی چه چیزی را تایید کرده است اما اگر احتکاری را تایید کرده باشد قاعدتاً باید با آن برخورد قضایی کند.

وزیر صمت افزود: اما آن چیزی که مسلم است این است که ما روزانه عدد قابل توجهی خودرو تولید می‌کنیم. یعنی فقط دو خودروساز بزرگ روزانه حدود ۴۳۰۰ خودرو تولید می‌کنند لذا تولید یک هفته این خودروسازان عدد بزرگی می‌شود.

وی ادامه داد: آنها بعضا با مشکلات تاییدیه‌های استاندارد مواجه می‌شوند و ممکن است کسری‌هایی داشته باشند. به نظرم من در حال حاضر احتکاری در کار نیست و خودروها تحویل مردم می‌شوند.

وزیر صمت در پاسخ به سوالی درباره مطرح شدن بحثی درباره عدم موافقت وزارت صمت با قیمت‌گذاری خودرو از سوی شورای رقابت گفت: قیمت‌گذاری و نظارت بر بازار دو موضوع هستند. معتقد هستیم که اقتصاد کارکردهای خود را دارد.

علی‌آبادی افزود: افراد اقتصادی نظرات متفاوتی دارند. شخصاً معتقد هستم که باید میزان دخالت دولت در بازار را کاهش دهیم و بیشتر به سمت حکمرانی و حاکمیت و اعمال نظارت برویم. این سیاستی است که در وزارت صمت دنبال می‌کنم و برای اینکه انحصارات شکسته شود زمان زیادی طول خواهد کشید اما در آن صورت نیازی به قیمت‌گذاری دستوری وجود ندارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر برگزاری فردای جلسه هیات عالی نظارت در مورد صلاحیت صلاح‌ورزی گفت: هیات عالی نظارت باید در این زمینه تصمیم‌گیری کند.

وزیر صمت در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌ها و اقدامات وزارت صمت برای تطبیق استانداردها در اجناس و تولیدات داخلی گفت: استاندارد در هر گوشه دنیا تعریف خود را دارد ما نیز استانداردهای ملی داریم. اتفاقاً ممکن است  درزمینه استاندارد با سایر کشورها موضوعات مشترک داشته باشیم اما استاندارد تابع شرایط هر محل و منطقه و سیاست‌هایی است که در آنجا دنبال می‌شود بنابراین تلاش می‌کنیم که تولیدات خود را در سطح استاندارد و در خور شان مردم‌ ارتقا دهیم.

علی آبادی در زمینه استاندارد محصولات صادراتی هم عنوان کرد: محصولات خود را هر جا صادر کنیم استاندارد کشور مبدا را باید در نظر بگیریم به عنوان مثال اگر کالایی بخواهد به روسیه صادر شود باید روسیه و گمرک این کشور استانداردهای خود را در زمینه اعمال کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: اگر ما این کار را انجام ندهیم نمی‌توانیم در آن بازارها حضور داشته باشیم لذا با در نظر گرفتن این موضوع تلاش می‌کنیم که کیفیت محصولاتمان را ارتقا دهیم. ضمن اینکه کیفیت و استاندارد دو مفهوم متفاوت هستند ما باید همان باشیم که ادعا می‌کنیم و اگر می‌گوییم کیفیت فلان کالا این است کیفیت باید همان باشد.

علی‌آبادی در پاسخ به سوالی مبنی بر تغییر شیوه نظارت بر کالاها و عدم دریافت مجوز افزایش قیمت از سوی تولیدکنندگان برخی کالاها بیان کرد: ما در بعضی کالاها قیمت‌گذاری نداریم و اصطلاحا می‌گوییم قیمت‌ها به شکل پسینی کنترل می‌شوند و برخی کالاها نیز پیشینی کنترل می‌شوند.

وی گفت: معتقدم برای رشد تولید باید به سمت اقتصاد بازار برویم. قیمت‌ها با رقابت تعیین می‌شود  بنابراین تلاش می‌کنیم که انحصار را برداریم تا این رقابت به نحو مناسبی شکل بگیرد.

وزیر صمت در پاسخ به سوال دیگری درباره پیامک‌های ارسالی سامانه یکپارچه خودرو مبنی بر واریز مبالغی برای ثبت‌نام کنندگان خودرو ظرف مدت ۳ روز گفت: ما برای این قضیه مقررات داریم. طبق مقررات، متقاضیان خودرو موظف به پرداخت هستند. و گرنه همه در صف می‌ایستند بدون اینکه تعهدی برای دریافت خودرو داشته باشند.

علی‌آبادی در پاسخ به سوالی مبنی بر حذف برخی از ثبت‌نام کنندگان خودرو در سامانه یکپارچه به دلیل عدم پرداخت به‌ موقع مبالغ تعیین شده گفت: پیامک‌ها را برای من بفرستید تا بررسی کنم. اگر احیانا مورد مشخصی خلاف قانون بود برای من بفرستید تا شخصا رسیدگی کنم.

وی گفت: پاسخگویی مستقیم مسئولان دولت ابتکار بسیار ارزنده‌ای است که توسط دولت سیزدهم دنبال می‌شود. اگرچه زمان بیشتری لازم است تا بتوانیم به طور مناسب با شناسایی نیازها و مشکلات مردم پاسخگوی آن باشیم بدهیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: امروز به همراه معاونان وزارت صمت در زمینه خودرو، شهرک‌های صنعتی، مشکلات معدن و... سوالاتی مطرح شد که به آن پاسخ دادیم. برخی از موارد را هم قرار شد بررسی و رسیدگی کنیم.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۶۷۸۲۶۱۸:۰۲:۴۸ ۱۴۰۲/۷/۳۰
باید حداقل یک میلیون خودرو جدید وارد بشه و به ازای هر یک خودرو که وارد شدسه خودرو خارج بشه که میشه سه میلیون خودروی فرسوده بالای 25 سال از قبیل انواع پراید و پژو و پیکان و... باید از رده خارج بشه. چون بنزین زیادی مصرف میکنه
ناشناس۳۲۶۸۰۳۵۲۲:۴۳:۲۴ ۱۴۰۲/۷/۳۰
حالا مطابق صحبت آقای وزیر ،پراید شد استاندارد و خودروی خارجی غیر استاندارداست.
ناشناس۳۲۶۷۸۷۸۱۹:۰۰:۲۰ ۱۴۰۲/۷/۳۰
واردات خودروهای کارکرده بدون تعرفه شود. خودروسازان وطنی هر وی دوست داشتند تولیدات خود را بفروشند. البته البته به شرط حذف تعرفه یا تعرفه معقول نه صد درصدی.
ناشناس۳۲۶۸۰۸۹۲۳:۳۱:۲۳ ۱۴۰۲/۷/۳۰
چه خوش خیال! خودروسازهای ما با تعرفه 100% درصدی هم اجازه نمیدن!
ناشناس۳۲۶۷۸۸۲۱۹:۰۵:۴۱ ۱۴۰۲/۷/۳۰
جناب وزیر خیلی راحت و مجلسی از دو خودرو ساز حمایت و طرفداری کرد انوقت مردم منتظر تغییر و بهبود در صنعت خودرو هستند!!!
محسنی۳۲۶۷۹۲۶۲۰:۱۴:۳۵ ۱۴۰۲/۷/۳۰
اقای علی ابادی قرار بوده اول شهریور ایرانخودرو خودرو مارا تحویل بدهد دو ماه گذشته و خبری نشد در تماسی که امروز با مدیران ایران خودرو گرفتم و اعتراض کردم گفتند خودروی وجود ندارد که تحویل مشتریان بدهیم و تا اول شهریور تحویل دادیم
هادی۳۲۶۷۹۳۳۲۰:۲۳:۲۶ ۱۴۰۲/۷/۳۰
جناب آقای علی آبادی وزیر محترم صنایع باور بفرمایید یک تویوتا کمری مدل ۲۰۰۷ شرف دارد بر یک تیگو ۸ چه برسه به ماشین ۲۰۱۸. خودتون میدونید خودروهای چینی نهایت تا ۵ سال پشتیبانی می‌شود و سریع جلو ساخت آن گرفته می‌شود. در حالی که لوازم‌یدکی تویوتا فروان در بازار یافت می‌شود. به نظرم با کیفیت ترین و بی دردسر ترین خودروها از ژاپن هست. به نظرم اگه طوری بشه از برندهای مزدا تویوتا، نیسان و سوزکی و هوندا بهترین برای واردات دت دوم‌می باشد
ناشناس۳۲۶۷۹۶۷۲۱:۲۵:۰۳ ۱۴۰۲/۷/۳۰
این دیگه نوبره کل زندگی هممون روبهم ریخت.
ناشناس۳۲۶۸۰۹۱۲۳:۳۴:۵۷ ۱۴۰۲/۷/۳۰
مگر پس از تصویب آیین نامه وزارت صمت بجز ابلاغ اون، میتونه کاری کنه؟ حق داره شرایط جدیدی اضافه کنه؟!
ناشناس۳۲۶۸۱۰۳۲۳:۵۹:۰۸ ۱۴۰۲/۷/۳۰
اولااین وزیرهم ازترس مافیا نمیتواندکاری انجام دهد. دوماوزارتهابایدمستقل باشندوخودشان تصمیم بگیرنددرحالیکه الان تصمیم گیرنده معلوم نیست کیه! بنابراین انتظاردرست شدن نبایدداشته باشیم
مهرداد۳۲۶۸۱۱۳۰۰:۲۳:۵۸ ۱۴۰۲/۸/۱
جناب آقای وزیر شما مجلس دولت دارید از خودرو سازان حمایت میکنین دودشم به چشم ما میره من چقدر کار کنم یه ماشین بخرم واردات آزاد کنین بدون تعرفه
مهدی۳۲۶۸۱۱۶۰۰:۳۱:۰۳ ۱۴۰۲/۸/۱
خب اگر آیین نامه تصویب هم شده پس چرا ابلاغ و اجرا نمیشه. تصویب یعنی کارشناسی شده و همه بحث ها شده و به توافق رسیده و توسط هیئت وزیران امضا و تایید شده. این معطلی نباید وجود داشته باشه، مردم کلی ارز خونگی دارن و ضمنا تا حجم موتور 2500 ارز بری زیادی هم که نمی‌بره. پی اگر عزم و اراده ورود خودرو هست لطفا آیین نامه رو ابلاغ و بلا تکلیفی بازار رو پایان بدید.
ع۳۲۶۸۱۳۰۰۰:۴۹:۱۱ ۱۴۰۲/۸/۱
مردم‌ ایران شما واقعا فکر می کنید واردات خودرو بنفع ملت هست؟؟؟؟واقعا باید به شما که چنین تصوری دارید گفت که سخت در اشتباهید مردم ایران ایا بجز این است که با واردات خودروهای کشورهای دیگر کشور به سمت وابستگی به صنایع کشورهای دیگر پیش خواهد رفت ؟؟؟مردم ایران امروز واردات فردا نیازمند قطعه ؟؟؟؟چرا بجای اینکه منتظر واردات هستید از صنعت خودروسازی کشور خودتان حمایت نمی کنید . چرا طبل گرانفروشی راه انداخته اید ؟ فکر می‌کنید خودروهای وارداتی با قیمت پایین بدستان می رسد تا با بنزین لیتر ۳ هزار تومان در خیابانها جولان دهید خیر زهی خیال باطل . مردم ایران بجای اینکه از واردات خودروهای کارکرده استقبال می کنید بفکر این باشید که از صنایع کشور خودتان حمایت کنید ودر عوض از مسئولین بخواهید که کیفیت محصولاتشان را افزایش دهند .مردم ایران ما از کشور ژاپن کره و ۰۰۰ چیز ی کم نداریم .فقط وفقط همت مسئولین را می طلبد که از خودروسازان بخواهند که باید خودروهای داخلی را از نظر استانداردهای جهانی بالا ببرند و انها را ملزم کنند که باید خودروهایی تولید کنند که با خودرهای خارجی مثل کشور ژاپن کره و۰۰۰ رقابت کنند واین در سایه حمایت و نظارت دقیق مسئولین دیربط میسر هست و اینکه باید تحقیق و تفحص کنند که عملکرد کشور ژاپن و دیگر کشورهای صنعتی به چه شکل بوده که اکنون به اینجا رسیده اند ؟؟ایا انها با واردات پیشرفت کرده اند خیر ابدا چنین چیزی نیست ...انها همت‌کردند و شب وروز تلاش کردند و الان در دنیا حرف اول را می زنند درود بر مدیران لایقی که بفکر خودکفایی صنعت کشور خودشان هستند و متاسفیم برای کسانی که بفکر این هستند که کشور زا بسمت وابستگی و مصرفی بار بیارن انشاا۰۰۰ که چنین اتفاقی نیفتد
ناشناس۳۲۶۸۳۱۰۰۹:۰۳:۳۸ ۱۴۰۲/۸/۱
چند درصد از قطعات هر خودرو داخلی، واقعا تماما تولید داخل و بومی هست؟ مونتاژ راه انداختند اسمشو گذاشتن داخلی.
ناشناس۳۲۶۸۱۷۰۰۲:۴۱:۲۰ ۱۴۰۲/۸/۱
شما بیشتر وزیر خودروسازها هستید تا مردم به تک تک مردم ایران بگی حاضری بنز تولید سال ۲۰۱۰رو سوار بشی یا پراید صفر مطمئنا مردم بنز و انتخاب میکنن .
آرمین۳۲۶۸۲۳۲۰۷:۴۲:۲۴ ۱۴۰۲/۸/۱
اوضاع روند بازار خودرو به گفته کارشناسان با دلیل های: منابع دلار های آزاد شده شروع واردات خودرو هم صفر و هم‌ کار کرده از طرف دیگه بالا رفتن تیراژ تولیدات داخلی و مونتاژی خرید اکثر مردم از سامانه یکپارچه با این تفاصیر و دلیل های مهم روند قیمت خودرو شدیدا کاهشیه
ناشناس۳۲۶۸۲۶۰۰۸:۱۵:۵۰ ۱۴۰۲/۸/۱
فقط جان هرکسی دوست دارید تعرفه های پایین زیر 50% نهایت ببنیدید روشون که قشر متوسط به پایین هم حداقل بنونند بهره ببرند! دوباره نشه برای پولدارها با تعرفه های 100% به بالا!!!
ناشناس۳۲۶۸۳۰۵۰۸:۵۷:۰۷ ۱۴۰۲/۸/۱
تویوتا یاریس سدان هزار و پانصد سی سی فول آپشن با گیربکس ای تی دو کلاچه (خشک و تولید امسال) در دوبی با قیمت هشتصد و پنجاه میلیون تومان به مصرف کننده فروخته میشه ولی تویوتا یاریس ساخت دوهزار و هشت با موتور هزار و سیصد سی سی و گیربکس سی وی تی با بیش از صد و پنجاه هزار کیلومتر کارکرد و بدنه دو رنگ در داخل کشور داره حدود یک میلیارد معامله میشه؟ چرا؟ بارها اینجا گفتم، دولت باید به هر ایرانی اجازه بده با «ارز آزاد» ماشین مصرفی خود را بدون تعرفه وارد کنه ولی فقط با قانون جوری مانع فروشش بشن که اگه خواست بفروشه ده برابر قیمتش ازش مالیات و تعرفه بگیرن. به همین سادگی مافیا کنار میره و قیمتها واقعی میشن و خودرو به دست مصرف کننده واقعی میرسه. حتی با همین آیین نامه فشل فعلی هم من شخصا اینجا ریال میریزم به حساب دوستی که در خارج کشور دارم و ایشون اونجا با منشا ارز شخصی خودش (ارز خارج از کشور) ماشین را میخره و بارنامه میکنه و نگرانی برای بازار ارز هم در کشور پیش نمیاد. ما کلی ایرانی ساکن خارج از ایران داریم که حاضرن اینجا ریال به حسابشون ریخته بشه و اونجا خرید کنن بفرستن.
ناشناس۳۲۶۸۴۸۸۱۲:۲۴:۲۵ ۱۴۰۲/۸/۱
فقط دروغ استاندارد اگر ستاره اروپا رو گرفتن میشه استاندارد
ناشناس۳۲۶۸۵۵۱۱۳:۱۰:۵۰ ۱۴۰۲/۸/۱
این وزیران که حرف میزنند مردم میدونند واردات خودرو چه کسانی پول مفت به جیب میزنند این نمایندگان و وزیرها اگه به فکر مردم بودنند تعرفه و مالیات و عوارضی نمیگرفتند خودرو وارداتی ارزون مثل کشورهای همسایه به دست مردم عادی میرسید
محمد رصا امانی۳۲۶۸۷۳۶۱۵:۵۲:۴۹ ۱۴۰۲/۸/۱
سلام روز بخیر جناب آقای علی آبادی شما قابل احترام هستید برای واردات خود رو ارز نمی‌خواهد صادرات محصولات ارز حاصل را خود رو وارد کنند و کاهو و خیار و هندوانه ووو برود ماشین بیاید ولی عوارص را سخت نگیرید اصلا احتیاج به ارز ندارد
ناشناس۳۲۶۸۷۳۸۱۵:۵۴:۴۰ ۱۴۰۲/۸/۱
برای واردات ماشین ارز نیاز ندارد تره بار صادر و ماشین وارد شود فقط عوارص سنگین نباشد و تشویق صادرات هم هست ارز ندهید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  2. آیا این دو زن در آمریکا زلزله به پا می کنند؟

  3. دستور بسیج همه امکانات برای یافتن دختر ۲۴ ساله در میامی

  4. کنایه زاکانی درباره واگذاری ودیعه مسکن دوره‌های پیشین/ واکنش وحیدی به احتمال صدور گواهینامه موتور برای بانوان

  5. دستورالعمل دادستانی کل کشور درباره طرح نور به زودی ابلاغ می‌شود

  6. ساخت و ساز در پارک لاله با ورود شورای شهر متوقف شد

  7. ماجرای روغن‌های خام آفتابگردان/ خط قرمز سازمان غذا و دارو سلامت مردم است

  8. وزارت بهداشت: محموله روغن آلوده به سموم مجوز مصرف ندارد

  9. رئیس‌جمهور: منزوی کردن زنان را قبول نداریم

  10. مصرف انرژی کشور دو برابر استاندارد مصرف جهانی است

  11. دولت‌های غربی به دنبال ربایش نخبگان جوان هستند 

  12. سفیدشویان غرب  مشغول کارند

  13. بازگشت شاخص‌های پولی به پیش از تحریم

  14. دستور ویژه رئیسی برای حل مشکل اشتغال استان‌های دارای نرخ بالای بیکاری

  15. دختربچه ۱۰ ساله همبازی‌اش را سلاخی کرد

  16. بهادری: دولت در حوزه تسهیلات تکلیفی با کسی شوخی ندارد

  17. غربی‌ها قبل‌از عملیات وعدهٔ صادق به ما گفتند اگر می‌زنید، محکم نزنید!

  18. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی : حج به صحنه برائت از طواغیت تبدیل می‌شود

پربحث‌های هفته

  1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. حقوق خبرنگار جنجالی صدا و سیما چقدر است؟/ پاسخ «یوسف سلامی» به میزان درآمد ماهیانه خود

  4. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  5. چرا این همه بد اخلاقی؟

  6. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  7. درباره توبه تتلو

  8. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  9. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  10. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  11. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  12. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  13. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  14. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  15. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  16. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  17. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  18. تنوری که هنوز سرد است...

  19. ایثارگران را بدنام نکنید !

  20. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  21. لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  22. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  23. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  24. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

  25. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

آخرین عناوین