حقوقی که برای خواص، حلال و برای دیگران حرام است!

سامان مهراد، گروه اجتماعی الف،   4020709107 ۶۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
حقوقی که برای خواص، حلال و برای دیگران حرام است!

در جریان بررسی بند‌های برنامه هفتم توسعه، الحاقیه کمیسیون‌ تلفیق مبنی بر برداشتن سقف حقوق‌ برای کارکنان وزارت‌خانه‌ها، موسسات دولتی و نیروهای مسلح مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت که این مسئله موافقان و مخالفانی داشت و با تصمیم رئیس مجلس، بند الحاقی ماده ۱۸ برنامه هفتم توسعه به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.

معنای این بند چیست؟ اینکه حقوق‌های نجومی در کشور قانونی می‌شود، اینکه تبعیض رسمیت می‌یابد و اینکه شکاف‌ها افزایش و سوء‌ظن‌ به ساختار سیاسی کشور نهادینه می‌شود. این بند به صراحت دریافت حقوق ۲۰۰ میلیونی و بالاتر برای یک مدیر دولتی را قانونی می‌داند؛ آن هم در شرایطی که شاید کارمند همان اداره در بهترین حالت دریافتی‌اش به ۱۲ میلیون برسد و برخی نام این تبعیض را توجه به نخبگان و متخصصین کشور گذاشته‌اند!

در جریان بررسی این بند، نماینده‌ای گفت: «ما با شرایطی مواجه هستیم که خلبانان ما به کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس می‌روند و یا اینکه پزشکان و متخصصان ما مهاجرت می‌کنند، چون برای آن‌ها سقف حقوق گذاشته‌ایم. اگر دغدغه خروج متخصصان و نخبگان را داریم باید به این موارد توجه شود.» یا دیگر نماینده‌ای که این‌گونه توجیه کرد:‌ «چه کسی گفته که برداشتن سقف حقوق به معنای حقوق‌های نجومی است؟ چرا باید کسی که در تهران و زیر کولر کار می‌کند با کسی که در جنوب و در آن گرما مشغول به کار است حقوق یکسان بگیرد؟»

جنس استدلال‌ها از نوعی است که هیچ نسبتی با واقعیت ندارد. این طیف معتقدند مدیری که در یک دستگاه‌ دولتی مشغول به‌کار است و دریافتی‌اش در حال حاضر تفاوت بارزی با نیروهای همان مجموعه دارد، باید حقوق بیشتری داشته باشد، چون خطر جدایی و مهاجرت او از کشور وجود دارد؛ دلیلی که بیشتر شبیه فرار رو به جلو برای مواجهه نشدن با واقعیت است.

در شرایط فعلی که دریافتی دارای سقف و حد و مرزی است، مشاهده می‌شود برخی مدیران میانی برخی دستگاه‌ها دریافتی‌های ۱۰۰ و ۲۰۰ میلیونی دارند که خلاف قانون است. با وجود محدودیت قانونی فعلی و جزاهای درنظر گرفته شده، سریال حقوق‌های نجومی تداوم داشته و هر از گاهی بخش کوچکی از آن به نمایش عموم گذاشته می‌شود. حالا فرض کنیم که مجلس سقف دریافت حقوق را حذف کند. آیا این پرداخت‌های فعلی، جهش قابل‌توجهی نخواهد داشت؟ 

درک کنیم وقتی مردمی که در تهیه ملزومات زندگی خود درمانده شده‌ با چنین تبعیض‌هایی مواجه شوند، نسبت به ساختار سیاسی کشور بدبین و بدگمان خواهند شد. آنان به این باور می‌رسند که نجومی‌خواری برای خواص، حلال و برخورداری از یک حقوق مکفی و شرافتمندانه برای افراد عادی، حرام است!

علاوه بر این، نکته نامطلوب ماجرا جایی است که این بند الحاقی به ماده ۱۸ برنامه هفتم، توسط مجلسی مطرح شده که داعیه‌دار انقلابی‌گری و دفاع از حقوق مردم است. هر چند انصاف ایجاب می‌کند از تلاش بسیاری از نمایندگان برای عدم تصویب این بند و مخالفت صریح با آن هم سخن بگوییم اما همین که مجلس یازدهم پیش‌قراول اقدامی شده که فرجام آن چیزی جز نهادینه‌شدن تبعیض نیست، یک نکته منفی بارز در کارنامه این مجلس و نمایندگانش به‌ثبت می‌رسد. 

اگر اعتماد عمومی و حفاظت از اعتبار نظام برای نمایندگان مجلس مهم باشد، باید دست رد به چنین مواد و بندهایی بزنند که منهدم‌کننده عدالت اجتماعی است.

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

امید یاوری دارانی۳۲۴۴۱۵۴۰۸:۴۴:۲۰ ۱۴۰۲/۷/۱۰
اینگونه اقدامات ناشی از عدم شفافیت است. اینکه عده ای برای دستیابی به منافع بیشتر توجیه می کنند امر شایسته ای نیست. چرا برای زیر مجموعه سقف وجود دارد ولی برای مدیران ان مجموعه که از خدمات خیلی بیشتری استفاده می کنند سقف وجود نداشته باشد انهم به بهانه جذب نخبگان؟ نبود احزاب در کشور و عدم کادر سازی اوضاع کشور را نابسامان تر می کند.
ناشناس۳۲۴۴۲۵۷۱۰:۱۴:۰۳ ۱۴۰۲/۷/۱۰
نخبه ها رو شما فراری میدین نه به خاطر حقوق به خاطر گزینشی که فقط بر طبق معیارهای ظاهری عمل میکنه بیخود نیست که وضعیت مدیریت کشورمون به این روز افتاده
اصغر آقا !۳۲۴۴۳۰۵۱۱:۰۳:۲۱ ۱۴۰۲/۷/۱۰
« چرا براي زير مجموعه سقف و جود دارد ولي براي مديران آن مجموعه كه از خدمات خيلي بيشتري استفاده مي كنند سقف وجود نداشته باشد » ----------- نميدانم چرا بنده با خواندن اين قسمت از كامنت ، به ياد سخني از مرحوم حسين پناهي افتادم كه ميگه : « من دلم براي رفتگران زحمت كش شهر داري مي سوزد ، چون آن هايي كه جدول خيابان را تميز مي كنند ، كمتر از آنهايي كه در آن اداره جدول حل مي كنند ، حقوق مي گيرند » !!
ناشناس۳۲۴۴۴۶۱۱۲:۴۷:۲۳ ۱۴۰۲/۷/۱۰
اگر همینقدر حساسیت به حق و درستی که در مورد سقف حقوق وجود دارد در مورد حداقل حقوق هم وجود داشت، وضعیت معیشت تعداد زیادی از مردم بهتر می شد و اگر همینقدر حساسیت در مورد فاصله زیاد بین حداقل و حداکثر حقوق وجود داشت چقدر حس تبعیض در جامعه کمتر میشد.
ناشناس۳۲۴۴۵۰۹۱۳:۱۶:۲۶ ۱۴۰۲/۷/۱۰
به اسم مدیر نخبه حقوق تصویب میکنن. اما این مدیرانی که ما دیدیم بیشتر پخمه هستن تا نخبه
ناشناس۳۲۴۴۱۷۲۰۸:۵۷:۲۸ ۱۴۰۲/۷/۱۰
اصلاً لازم به توضیح نبود.. این عکس خودش کلی صحبتها داره از بی عدالتی وضع موجود .
سعید۳۲۴۴۱۷۴۰۹:۰۲:۳۸ ۱۴۰۲/۷/۱۰
این حرف های کمونیستی را کنار بگذارید. شما معیار انتخاب مدیراتونو اول درست کنید. جای یقه بسته و پیشونی لکه دار مدیر متخصص و کارامد بزارید بعد هرچقد خواستید بهش حقوق بدید مطمئن باشین نفعش به کارگر هم میرسه.
ناشناس۳۲۴۴۲۱۲۰۹:۳۲:۵۵ ۱۴۰۲/۷/۱۰
درسته واقعا. همین الان هم برای برخی مدیران، پرداخت کف حقوق هم دور ریختن بیت الماله.
ناشناس۳۲۴۴۱۷۸۰۹:۰۸:۲۲ ۱۴۰۲/۷/۱۰
علت مهاجرت فقط حقوق نیست. دلایل مهمتری داره مثل سبک زندگی ، امید به آینده هست که شما قادر به تامین اونها نیستید. این توجیهات همانطور که در مطلب گفته مصرف دیگری داره.
نسل سوخته۳۲۴۶۰۳۲۱۹:۱۲:۵۵ ۱۴۰۲/۷/۱۱
اگر نخبه واقعا نخبه باشه و برای معیشت مردم کاری بکنه و مشکلات را حل بکنه خب حقشه حقوق بیشتر، وقتی منِ کارگر ببینم فلان مسئول برای رفاه من کاری انجام داده(نه اینکه فقط زبانی گفته بشه بفکر مردمیم) اگر ماهانه ۵۰۰میلیون حقوق هم بگیره میگم نوش جونش
ناشناس۳۲۴۴۱۸۱۰۹:۰۹:۴۹ ۱۴۰۲/۷/۱۰
درسته ولی به هر حال معنی عدالت این نیست که کسی که پای کولر کار می کند با کسی که همان کار را در شرایط سخت انجام می دهد حقوق یکسان بگیرند .
ناشناس۳۲۴۴۱۹۰۰۹:۱۶:۵۰ ۱۴۰۲/۷/۱۰
وقتی حقوق مسئولین را کسی نداند یعنی داره عمل خلاف و غیر قانونی صورت می‌گیرد
ناشناس۳۲۴۴۱۹۱۰۹:۱۸:۱۸ ۱۴۰۲/۷/۱۰
جوری میگن نخبه انگار فرایند انتخاب مدیر یه فرایند علمی و شفافه .نه داداش رانت و پارتی و سیاسی بازی معیار انتخابه . فقط هم بحث یقه بسته و پیشونی لکه دار نیست که مبحث رو سیاسی می کنید هر دو جناح مشکل دارن زمان اصلاحات یه مدل ظاهره زمان اصولگرا هم یه مدل مهم ذات کاره که درست نیست
علی‌اصقر۳۲۴۴۲۰۰۰۹:۲۱:۵۸ ۱۴۰۲/۷/۱۰
موضوع حقوق‌های نجومی ابعاد دیگری دارد که نویسنده محترم، از آن‌ها غفلت کرده است: ۱- اگر معیار انتخاب مدیران، شایستگی بود و تخصص، تلاش و دلسوزی مدیران قسمت‌های مختلف، در حد آن مسئولیت باشد، حقوق نجومی، اینقدر با واکنش منفی جامعه، مواجه نمی‌شد. اگر مدیران لایقی داشتیم که برای کشور، ارزش افزوده ایجاد می‌کردند، آن‌وقت حقوق نجومی هم نوش جانشان. ۲- وقتی تورم زیادی داریم، افزایش حقوق‌های نجومی برای تأمین سطح زندگی مدیران، حد یقف نخواهد داشت. به شعارها توجه نکنید، بیشتر مدیران، حاضر نیستند مثل ما معمولی‌ها زندگی کنند، یک مدیر، برای خرید یک خانه و خودروی مناسب، چندسال باید کار کند؟ پس ابتدا باید تورم مسکن، مهار شود. ۳- در جامعه‌ای که درآمدهای یک‌شبه و بادآورده از رانت در بخش خصوصی و اقتصاد زیرزمینی بیداد می‌کند، مدیران دولتی، درآمدشان را با کار و مسئولیت کمتر در بخش سوداگری مقایسه می‌کنند. پس ابتدا باید آن بخش از اقتصاد که بدون فکر و زحمت به پول می‌رسد، کنترل گردد
ناشناس۳۲۴۴۲۱۴۰۹:۳۳:۳۹ ۱۴۰۲/۷/۱۰
اینترنت تو این مملکت برای خارجی ها ازاد و برای شهروندان معمولی فیلتره بعد تو داری درمورد پول حرف میزنی ؟
علی۳۲۴۴۲۱۵۰۹:۳۴:۱۹ ۱۴۰۲/۷/۱۰
اولا حقوق ها شفاف و حقوق مدیران مکفی و شرایط احراز مدیریت هم حداقل 10 سال کارشناس بودن در آن مجموعه باشد ثانیا به غیر از حقوق به درامد های جانبی که چند برابر حقوق می شود هم باید نگاهی انداخت مثلا در مجموعه ما حق ماموریت خارج از کشور برای کارشناسان روزانه 300 دلار و برای مدیران 600 دلار است اگر 100 دلار آن برای هزینه ها خرج شود (که بعضا از جیب نمایندگیها خرج شده و همین هم به جیب زده می شود) برای مدیران 20 میلیون تومان برای یک روز ماموریت خارجه درامد دارد حالا وقتی پاره ای از مدیران شرکت های خصولتی بطور متوسط دو ماه یکبار 10 روز ماموریت می روند یعنی ماهی تقریبا 100 میلیون درامد دارند آنوقت وقتی صحبت می شود که بابا حقوق کارمندان کافی نیست با ما اشک تمساح می ریزند که والله حقوق ما هم سقف دارد و ما نجومی بگیر نیستیم !!! حالا این بغیر از حق جلسات هیئت مدیره ها و پادش های مختلف است .
ناشناس۳۲۴۴۲۶۶۱۰:۲۷:۵۳ ۱۴۰۲/۷/۱۰
من سابقه‌ی کار تو یه شرکت غیر دولتی با مدیریت خارجی رو دارم. چیزی به نام حق ماموریت برای ما وجود نداشت. ربطی هم به کشوری که توش کارمند بودی نداشت. چه تو ایران کار میکردی و به اروپا و بقیه جهان سفر داشتی و چه یه کارمند اروپایی بودی اوضاع همین بود. همون حقوق معمول رو دریافت میکردی. برات هتل درجه سه میگرفتن هر جا که میرفتی که صبحونه هم روش بود. پول دو وعده نهار و شام بهت میدادن که اگر نسبت بگیری میشد مثلا یه همبرگر با یه نوشابه تو یه رستوران متوسط رو به پایین در تهران. هرچی بیشتر میخواستی خرج کنی از جیب خودت باید میذاشتی. این برای دون پایه ترین کارمند تا مدیران ارشد به یه شکل محاسبه میشد. این رقم‌های حق ماموریت خارجی اینجا گفتید واقعا نمیتونه حلال باشه.
ناشناس۳۲۴۴۲۲۳۰۹:۳۸:۰۷ ۱۴۰۲/۷/۱۰
مگر پزشکان و متخصصان که مهاجرت می کنند، در آن کشورهای دیگر سقف حقوق ندارند؟ و حقوق هایی چندین برابر سایر افراد آن کشور دریافت می کنند؟ چند نفر از کسانی که مهاجرت کرده اند را می شناسید که در کشور مقصد بدون سقف حقوق دریافت می کنند؟ کدام کشور را سراغ دارید که در بخش دولتی سقف حقوق نداشته باشند؟ حتی در بخش غیر دولتی هم در دنیا سقف حقوق وجود دارد.چند شرکت خصوصی در دنیا سراغ دارید که به کارکنانش بدون سقف حقوق پرداخت کند؟ برخی از نمایندگان آدرس غلط می دهند. عمده دلیل مهاجرت افراد میزان حقوق نیست بلکه نبود شغل مناسب، تبعیض و بی عدالتی است که اتفاقا حقوق نجومی و بدون سقف یکی از مصادیق بی عدالتی است.
ناشناس۳۲۴۴۲۲۶۰۹:۴۰:۳۷ ۱۴۰۲/۷/۱۰
مدیر اگر درست و با صلاحیت علمی فنی انتخاب شود ارزش افزایی زیادی برای یک مجموعه و کشور را دارا خواهد بود که عملا این حقوق ها در قبال منافع مدیریتی هیچ است. وقتی یک مدیر خوب میتواند چند هزار میلیارد سود ایجاد کند یا صرفه جویی مناسب انجام دهد چگونه باید جبران زحمات ایشان شود. البته مشکل اصلی کشور مدیران رابطه ای یا سفارشی هستند که بیشتر ضرر دارند تا منفعت ولی نمیتوان به صرف وجود برخی مدیران بی خاصیت سایر مدیران و متخصصان دلسوز را ناراضی و طرد نمود. عملا اینکار باعث ضررهای کلان برای کل دولت خواهد بود که آن هم از جیب ملت خواهد رفت.
ناشناس۳۲۴۴۲۷۶۱۰:۳۲:۱۴ ۱۴۰۲/۷/۱۰
مدیران خوب در موسسات دولتی زیان ده نه تنها جذب سرمایه نداشتن بلکه بصورت مکرر در زیان و ضرر هستن
پرنیا۳۲۴۶۱۰۹۲۱:۰۰:۰۲ ۱۴۰۲/۷/۱۱
عزیزان مگرحقوق ودرآمدمدیریت کم نیست مدیریت ومیزرارهاکنند.یک دفعه بگوییدحقوق دوستان رانتی ماکفاف زندگی لاکچری وسفرهای خارجی و خریدهای آنچنانی رانمی دهدآقایان چرازمان افزایش حداقل حقوق ها دل پیچه می گیرید یعنی عامه مردم هیچ فقط دوستان؟؟؟
ناشناس۳۲۴۴۲۳۱۰۹:۴۵:۲۲ ۱۴۰۲/۷/۱۰
اگر کشور دارای نظام حقوق و دستمزد می باشد و افراد طبق ضوابط حقوق می گیرند دیگر سقف معنی ندارد . شما باید حداقل حقوق را بسیار افزایش دهید .
مهدی۳۲۴۴۲۳۸۰۹:۵۸:۲۸ ۱۴۰۲/۷/۱۰
ای کاش نویسنده مقاله کمی انصاف را رعایت میکردند و ریشه اصلی مشکل را بیان می کردند. مشکل این است که برای متخصص، پزشک و استاد دانشگاه جهت این که به تخصصشان نیاز است و مهاجرت نکنند سقف حقوق را بر می دارندو بعد یک استاد تازه کار را می گذارند مدیر یک مجموعه! این شخص اگر در دانشگاه می ماند حداکثر 20 میلیون حقوق دستش را می گرفت. حالا شده مدیر فلان شرکت دولتی که حق مدیریتش بالای صد میلیون است. چون ایشان هیات علمی است می گوید حقوقم سقف ندارد باید بهم حقوقم را بدهید. باید جلوی انتقال این گونه افراد به سیستمهای مدیریتی گرفته شود.
ناشناس۳۲۴۴۲۵۵۱۰:۱۰:۲۴ ۱۴۰۲/۷/۱۰
متاسفانه برخی عدالت را با مساوات اشتباه گرفته اند.
اصغر آقا !۳۲۴۴۲۵۶۱۰:۱۳:۵۴ ۱۴۰۲/۷/۱۰
مرحوم ابوي بارها و بارها سفارش كرد كه : اي فرزندم بدان و آگاه باش كه لقمه حرام از نطفه حرام بدتر است ، پس مواظب باش كه چه ميخوري و چه ناني به اهل و عيالت ميدهي » !! رضوان الله عليه !
علی۳۲۴۴۲۶۰۱۰:۱۸:۲۷ ۱۴۰۲/۷/۱۰
مدیر واقعی و کار بلد و متخصص بیارید حقوق بالا هم حقش هست.
ناشناس۳۲۴۴۲۶۲۱۰:۱۸:۴۴ ۱۴۰۲/۷/۱۰
واقعا با این حقوق ها نمیشه زندگی کرد. حالا وای به حال کسی که کار درست و حسابی هم ندارد. یک عده تو این کشور پولهای خوبی درمی آورند و یک عده زیادی هرچی می دوند به پول نمی رسند. شکاف طبقاتی و مشکلات مالی مشکلات زیادی را برای خانواده ها بوجود آورده .واقعا نمیدانیم چه کار باید بکنیم؟
ناشناس۳۲۴۴۲۶۸۱۰:۲۸:۵۴ ۱۴۰۲/۷/۱۰
نظام عادلانه پرداخت حقوق و دستمزدها که متناسب با هزینه ها باشد را حاکم کنید
ناشناس۳۲۴۴۲۷۳۱۰:۳۰:۳۷ ۱۴۰۲/۷/۱۰
الان یکسزی تناقضات مهم در قانونگذاری و اجرا به چشم می خوره که متاسفانه عاقبت خوشی نخواهد داشت چند نمونه :برداشتن بسیار آسان سقف حقوق اساتید دانشگاه ها و در عین حال اجرای سخت و ناچیر رتبه بندی معلمان ۲-اجرای همسان سازی در چند مرحله برای بازنشستگان کشوری و لشکری و در عین حال عدم اجرای آن برای باز نشستگان تامین اجتماعی۳-اعمال فوق العاده ویژه تا سقف ۵۵درصد به بسیاری از سازمانهای دولتی بجز آموزش و پرورش ۴-افزایش حقوق سالانه ۲۰درصدی در برابر تورم ۴۵درصدی به شرط ترمیم در نیمسال دوم که دولت با وجود ادامه روند تورم طفره رفته تا الان
سعید۳۲۴۴۲۷۷۱۰:۳۳:۱۲ ۱۴۰۲/۷/۱۰
تورم، اخلاق اقتصادی رو نابود و اعتماد بین مردم رو مخدوش می کنه. فشار اقتصادی رو زیاد می کنه . دولتمردان گیر کرده در ساختار دیوانسالار، به هر دری برای حل مشکل میزنند و اشتباهاتشون زیاد میشه. فرصت فکر به حل امور رو از دست می دن و سررشته کار از دستشون در میاد و نتیجه میشه فساد غیر قانونی و بعدش فساد قانونی.
ناصر طاطائی۳۲۴۴۲۸۳۱۰:۴۱:۵۰ ۱۴۰۲/۷/۱۰
بعنوان کارمندی که هیچ سقفی احساس نمیکنم ، نکاتی را عرض کنم. مشکل نویسنده محترم و کسانی که شبیه ایشان فکر می¬کنند اینه که عواقب یا تاثیرات جانبی چنین قانونی را نمی بینند و تنها از یک زاویه به موضوع نگاه می کنند. قانون گزار اگر دنبال تصویب قانون برای حل مشکل است، ابتدا تجربه سایر کشورهای دنیا را بررسی میکند که متوجه شود راهکار سایر کشورها چی بوده و نتیجه کار چه شده است. اما متاسفانه در کشور ما تجربه هیچ کشوری مفید نیست و راهکار، اتخاذ تصمیمات خلق الساعه، کارشناسی نشده و خام است که نتیجه هم چیزی جز گذاشتن هزینه روی دست کشور نیست . تا آنجا که بنده اطلاع دارم در بیشتر کشورهای دنیا، ابزار کنترل درآمد شخص یا شرکت، مالیات است. مگر جز این است که افزایش حقوق کارمند طبق قانون مصوب افزایشات سالیانه افزایش می یابد، مگر غیر از این بوده که همواره میزان این افزایشات کمتر از تورم بوده؟ تعیین سقف برای حقوق چنین شخصی چه معنایی جز پایمال کردن حق و حقوق ایشان است؟ شاید توجیه این است که چنین قانونی برای کنترل حقوق و پاداش مدیران است، اما اگر بخواهیم کمی واقعیت گرا و روراست باشیم ، آگاهیم که اکثر مدیران دلخوش به فیش آخرماه نیستند و راههای درآمدشان چیزهای دیگر است و تصویب چنین قوانینی فقط ظلم در حق کارمند معمولی است.
ناشناس۳۲۴۴۲۹۷۱۰:۵۴:۵۷ ۱۴۰۲/۷/۱۰
شجاع باشید و از نظام سیاسی کشور مطالبه گری کنید که این چه وضعیت اسفباری است که برای قاطبه ملت ایجاد کرده است؟
ناشناس۳۲۴۴۳۰۰۱۱:۰۱:۰۷ ۱۴۰۲/۷/۱۰
بدون عدالت اخلاق وجود ندارد.
ناشناس۳۲۴۴۳۰۸۱۱:۰۵:۲۷ ۱۴۰۲/۷/۱۰
الان همه چیز به خواص و پولدارها تعلق داره حتی تحصیل در دکترا هم ویژه خواص است نمره بالا متعلق به خواص است بچه های ما که در دهک زیر 8قرار دارند نمره درسشان در دانشگاه زیر 16است خواص بدون کنکور میروند ارشد ودکترا وبچه های ما باتلاش ولی متاسفانه در دکترا چون دست دانشکده هست باامتحان جمع محروم ومردود می شوند .استخدام و سربازی هم اولویت با خواص است .
ناشناس۳۲۴۴۳۱۷۱۱:۱۸:۲۷ ۱۴۰۲/۷/۱۰
تو مملکتی که چند ساله سر اضافه کردن چندرغاز همسان سازی حقوق بازنشستهء بدبخت و بیچاره!!!هنوز نتونسته به تصمیمی قاطع و عملی برسه!!در این میان فقط جان و آبروی بخش عظیمی از بازنشستگان که با حقوق ۸ میلیونی فقط صورتشون رو با سیلی سرخ نگهداشته اند هیچ اهمیتی نداره!!!
ناشناس۳۲۴۴۳۳۰۱۱:۲۶:۴۶ ۱۴۰۲/۷/۱۰
مجلس و دولت انقلابي با اين مصوبات اخير 85 و پيشنهادات ناعادلانه مانند مقاله فوق معني كلمه انقلابي را مخدوش مي كند حداقل كلمه انقلابي را از خود حذف كنيد
ناشناس۳۲۴۴۳۳۳۱۱:۲۷:۵۷ ۱۴۰۲/۷/۱۰
انتظار دارید با حقوق کم برای شما کار کنند معلومه که هر که میتونه میره .
ali۳۲۴۴۳۴۶۱۱:۳۸:۴۱ ۱۴۰۲/۷/۱۰
من کارمند میگویم راه نجات کشور کوچک سازی بخش دولتی و رشد بخش خصوصی واقعی است باید شرکت های بزرگ و کارآمد وارد کشور شوند تا بخش خصوصی داخلی رشد کند
اصغر آقا !۳۲۴۴۳۴۷۱۱:۳۹:۰۵ ۱۴۰۲/۷/۱۰
از عجايب روزگار يكي هم آنكه در روايت آمده است عقيل برادر فقير و نابيناي امام علي (ع ) كه آن امام خليفه و زمامداري مسلمين بود طلب اندكي بيشتر از كمك بيت المال كرد و اما آن امام سكه اي داغ در دست او گذاشت و ... الي اخر ! و حال سخن اين است كه با وجود چنين روايات چرا برخي مديران « حقوق نجومي » بايد در جامعه اسلامي ... آدم چه بگه ؟
ناشناس۳۲۴۴۳۶۷۱۱:۴۹:۲۳ ۱۴۰۲/۷/۱۰
برداشتن سقف حقوق یعنی اشرافی گری همان که امام رحمه آله علیه با آن مخالف بودند.
ناشناس۳۲۴۴۳۷۳۱۱:۵۵:۱۵ ۱۴۰۲/۷/۱۰
نخبه را کار تحقیقاتی که بهش بده که به نتیجه برسد و برای جامعه وآینده کشور منفعت داشته باشد وان وقت از منفعت خودش اعتبار وحقوق بدون سقف بدهید . نه اینکه یک نخبه را پشت میز بگذار برای امضا کردن وان وقت حقوق بدون سقف بدهید خوب مسلم است این یعنی اشرافی‌گری آنوقت یک گروه رسما اشراف می شوند ویک گرو دهقان این با آرمان های انقلاب منافات دارد پس باید ساختارها را اصلاح کرد نه حقوق ها را
مهدی مهدوی۳۲۴۴۳۷۹۱۱:۵۶:۵۹ ۱۴۰۲/۷/۱۰
چیزی که بنده در مجموعه کاری خودم که سازمانی دولتی و تخصصی است دارم میبینم اینست که هر چی بله قربان گو و بقول معروف ظاهر الصلاح باشد ترفیع میگیرد و مدیر و رئیس می شود؛. گوش شنوایی هم وجود ندارد؛ شب ها که سریال عاشورا (شهید مهدی باکری) رو میبینم که چه دسته گلهایی با چه وضعیتی برای این مملکت و مردم جانفشانی کردند و الان چه کسایی چه کارهایی با مردم و بیت المالی که ظاهرا مال البیتشان است میکنند واقعا همه وجودم متاثر و ناراحت میشود! آخر دعوانا اللهم عجل لولیک الفرج.
پدرام۳۲۴۴۳۸۲۱۱:۵۹:۳۲ ۱۴۰۲/۷/۱۰
مدیران نالایق ، بالا می روند و نخبگان را فراری می دهند چون از حضور آنها احساس خطر می کنند .
ناشناس۳۲۴۴۴۶۵۱۲:۴۸:۱۰ ۱۴۰۲/۷/۱۰
ریشه همه فسادها و اختلاسها و رانتها نبود شفافیت اقتصادیست. شفافیت سیاسی در تمشیت بهتر امور و کمک به انتخاب اصلح توسط مردم بسیار راهگشاست اما اگر به هر دلیل سیستم از تن دادن به آن خودداری میکند باید بداند شفافیت اقتصادی یک گزینه یا انتخاب نیست در دنیای امروز شفافیت اقتصادی یک ضرورت بدون جایگزین است وگرنه فساد و رانت و اختلاس ها الی الابد در این کشور ادامه خواهد داشت.
ناشناس۳۲۴۴۵۶۳۱۳:۴۶:۳۳ ۱۴۰۲/۷/۱۰
دولت کارآمدی ندارد در اکثر زمینه ها درست همان چیزی که خلاف عقل و منطق است را اجرا می کند.
ناشناس۳۲۴۴۵۸۰۱۳:۵۵:۱۳ ۱۴۰۲/۷/۱۰
اقتصاد و سیاست و ورزش ما بیماره و نیاز به عمل جراحی داره با تجویز قرص و شربت سینه مداوا نمیشه .
ناشناس۳۲۴۴۷۱۸۱۵:۲۶:۴۶ ۱۴۰۲/۷/۱۰
قصدشون اینه حقوق پایه را زیاد افزایش ندهند و برای اینکه صدای مدیران درنیاد میخوان سقف حقوق را بردارند با ۵۵ تومن سقف حقوق کارمند عادی هم نمی‌تواند زندگی کند چه برسه مدیران که خرجشان بیشتر است
ناشناس۳۲۴۴۷۴۱۱۵:۴۸:۴۳ ۱۴۰۲/۷/۱۰
مشکل از جایی شروع شد که جامعه را به دو قسمت عوام و خواص تقسیم کردیم...
ناشناس۳۲۴۴۷۷۴۱۶:۳۵:۲۴ ۱۴۰۲/۷/۱۰
یک چاره‌ای بیندیشند برای حقوق کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی که روز ی رزمنده بودند الان با چه کنم زندگی می کنند. بفکر قشر بدبخت باشید خدا را در نظر بگیرید ایشالله
ناشناس۳۲۴۴۸۵۲۱۸:۱۸:۰۹ ۱۴۰۲/۷/۱۰
احسنت به نویسنده این مقاله، حرف دل کارمندان و کارگران و بازنشستگان را بیان کردید.
ناشناس۳۲۴۴۸۵۸۱۸:۲۶:۵۰ ۱۴۰۲/۷/۱۰
دولت رئیسی هیج توجهی به نظام هماهنگ پرداخت و افزایش حقوق کارکنان ضعیف و پایین نکرد و بیشتر این اقشار را به ورطه نابودی کامل کشاند. در حالی که شعار عدالت در پرداخت حقوق ها را می داد؟؟؟
ناشناس۳۲۴۴۸۵۹۱۸:۲۷:۳۱ ۱۴۰۲/۷/۱۰
نویسنده محترم این مقاله بسیار عالی را به مقامات بالای کشور بفرستید شاید و شاید تاثیرگذار باشد.
ناشناس۳۲۴۴۹۳۰۱۹:۵۰:۵۴ ۱۴۰۲/۷/۱۰
فشارمالیات برمردم و حقوق نجومی برای خواص که هنوز نتوانستنند حقابه که حق کودکان مظلوم سیستان پس بگیرن
ناشناس۳۲۴۴۹۳۵۱۹:۵۷:۰۶ ۱۴۰۲/۷/۱۰
اگر مدیران نخبه داریم چرا وضع مملکت اینه وضع معیشت اینه چرا در شاخص ها از خیلی از کشورهای منطقه عقبیم . مال مردم توبانکها یک دهم می شود .
ناشناس۳۲۴۵۰۴۱۲۲:۰۲:۳۳ ۱۴۰۲/۷/۱۰
این حقوق های نجومی ده برابرافزایش پیدا میکند هیچ‌کس مبلغ دقیقش رانمیداند تازمانی که رسانه ای شود ولی برای افزایش حقوق چند درصدی نسبت به چندین برابری قیمت هاوهمسان سازی نزدیک به یک سال است نتوانستند اجرا کنند
‌ابدالی۳۲۴۵۱۷۴۲۳:۵۷:۲۴ ۱۴۰۲/۷/۱۰
چرا میگید متخصص؟ این توجیهات برای سرکیسه کردن بیت المال است، عزیز من همون کارگری که گچ و خاک مخلوط میکند هم در کار خودش یک نوع تخصص محسوب میشود، خوب چرا حقوق این قشر را درست نمیکنید؟
کارگر درمانده۳۲۴۵۲۵۴۰۱:۴۳:۴۷ ۱۴۰۲/۷/۱۱
ببخشید در طی این سالیان همین مدیران نخبه رو کار بودن که امروز من کارگر توان خرید دوکیلو گوشت رو ندارم ، کدوم نخبه ؟ اونی که داره مهاجرت میکنه نخبه اس که فرصت بهش ندادید
ناشناس۳۲۴۵۲۸۱۰۳:۱۷:۴۴ ۱۴۰۲/۷/۱۱
لاستیک معمولی خودرو جفتی ۷میلیونه حقوق بازنشسته ۱۰ میلیون ! کجابه این جور مدیرانی میگن نخبه !
بنده خدا۳۲۴۵۲۸۶۰۳:۵۷:۲۷ ۱۴۰۲/۷/۱۱
باسلام اون کسانی که از حقوق نجومی دفاع می‌کنند تنها به فکر خودشان هستند تا ضرر نکنند. بیچاره اون کارگری که بدون خونه با چند بچه باید ماهی هشت ملیون تومان طومار زندگیش رو بپیچد .
ناشناس ۳۳۲۴۵۳۵۹۰۸:۰۸:۱۴ ۱۴۰۲/۷/۱۱
نخبه های دستگاه‌های دولتی بدلیل قرار گرفتن در محیطهای علمی چندان اهل دروغگویی یا سیاسی کاری و زد و بند جهت تقبل پستهای مدیریتی نیستند و این باعث میشه معمولا در دستگاه‌ها در حاشیه باشند .چه بسا زحمت اصلی هم همین‌ها می‌کشند ولی اون مدیر نخبه استفاده میبره .راه حل توسعه شرکت‌های دانش بنیان هست و اگر پولی هم هست ب این شرکت‌ها جهت توسعه داده بشه نه اینکه به مدیران حقوق اضافی بی مورد بدیم.
ناشناس۳۲۴۵۵۹۳۱۱:۱۱:۲۵ ۱۴۰۲/۷/۱۱
اگر مدیرانمون نخبه بودند وضع مملکتمان این نبود لطفا کسانی که میگویند مدیر نخبه فرار میکند بگویند کدام معیار بجز ارتباطات و مسایل سیاسی در انتخاب مدیران رعایت میشوند باور همه این است که اگر این به اصطلاح نخبگان زد و بند چی فرار کنند به نغع مملکته
ناشناس۳۲۴۵۶۰۶۱۱:۱۸:۳۵ ۱۴۰۲/۷/۱۱
همین الان هم حقوق های نجومی وجود داره در حالی که قشر کارگران و کارمندان زیر خط فقر زندگی می‌کنند.
علی۳۲۴۵۶۱۷۱۱:۲۵:۰۴ ۱۴۰۲/۷/۱۱
که کاش لااقل نخبه بودید ، اگر نخبه بودید کشور بدین شکل اداره نمی شد
بهمن غلامی۳۲۴۵۷۴۹۱۳:۳۳:۴۹ ۱۴۰۲/۷/۱۱
منظورشان حقوقهای زیر ۱۰ملیونه چقدر بی عدالتی
ناشناس۳۲۴۵۸۴۲۱۵:۰۲:۳۹ ۱۴۰۲/۷/۱۱
چندسالی است با افزایش میزان تورم در جامعه بحثی به راه افتاده با عنوان حقوقهای نجومی و یا نجومی بگیرها که در ابتدا توسط افرادی در بدنه دولت برای فرار از اذهان عمومی و رهایی از قانون افزایش حقوق سالیانه و تبلیغی برای پوشاندن کم کاریهای خود، ساخته و پرداخته شد و سپس توسط بعضی رسانه ها خواسته یا ناخواسته بصورت مکرر تبلیغ و در نهایت موضوع در اذهان عموم نهادینه گردید. کارمند دولت در هر پست و مقامی باشد یا طبق قانون حقوق دریافت می نماید و یا خارج از قانون. پس حقوق کارمند به هر میزان یا قانونی است و یا غیر قانونی. اگر حقوق دریافتی قانونی باشد که مشکلی نیست و اگر غیر قانونی باشد اسم آن دزدی است. اگر کارمندی طبق قانون حقوق بالایی دریافت می نماید ایشان هیچگونه تخلفی مرتکب نشده و چنانچه این میزان دریافتی عادلانه نیست بایستی قانون آن برای فرد جدیدالاستخدام اصلاح شود تا ایشان به اختیار خود برای استخدام در نهاد مربوطه انتخاب نماید ولی اگر کارمندی خارج از قانون حتی یک ریال دریافت نماید در حال دزدی از بیت المال است و باید طبق قانون مجازات گردد. در هرصورت واژه حقوق نجومی و کارمند نجومی بگیر یک واژه جدید بوده و دولتها برای فرار روبه جلو تولید نموده اند و استفاده آن در حق هیچ کارمندی شایسته نیست. دولت برای فرار از پرداخت حقوق کارمندان خود مطابق قانون، این واژه را خلق نموده تا بتواند در حق کارمند خود ظلم نماید.
ناشناس۳۲۴۵۸۷۱۱۵:۳۹:۰۹ ۱۴۰۲/۷/۱۱
آیا این عدالت است که دو کارمند با دو پایه حقوق متفاوت و سابقه کاری متفاوت حقوق یکسان دریافت کنند؟ مثلا کارمندان در یک وزارتخانه پس از ۲۰ سال سابقه کار به سقف میخورند. آیا کارمندی که ۲۰ سال کار کرده و در بدنه کارشناسی می باشد با کارمندی که ۳۵ سال سابقه کار دارد و در بدنه مدیریتی کار می کند عادلانه است که بدلیل اعمال سقف حقوق، حقوق یکسان دریافت نمایند؟ مطمئن باشید کارمندی که به سقف حقوق برسد به هیچ عنوان برای سازمان خود کار نخواهد کرد و بهره دهی آن به صفر میرسد زیرا برای تامین معاش خانواده خود ناگزیر به انتخاب شغل دوم و سوم خواهد بود. در کشوری که تورم وجود دارد کارمند منتظر اعلام دولت برای افزایش سالیانه حقوق خود می باشد تا بلکه بتواند گوشه ای از نیاز خانواده خود را پاسخ دهد. وقتی مشاهده کند که افزایش حقوق اعلامی از سوی دولت بر دریافتی او هیچ تاثیری ندارد چون به سقف رسیده و فقط باید نظاره گر افزایش حقوق همکاران زیر دست خود باشد چه انگیزه ای برای کار کردن خواهد داشت. اگر وکلای مردم در مجلس واقعا به فکر قشر کم درآمد هستند مشکلات اقتصادی و تورم را حل نمایند.
ناشناس۳۲۴۵۹۲۸۱۶:۵۷:۲۱ ۱۴۰۲/۷/۱۱
مگر چمران نخبه نبود چرانرفت ایاحقوق نجومی می‌گرفت اگر عدالت باشد واگر نخبه واقعا نخبه باش وحقوق بالا هم بگیرد به‌اندازه برای مملکت کار کند ایراد ندارد اما به اسم نخبه میخواهند بیت‌المال به چاپند .
ناشناس۳۲۴۵۹۵۶۱۷:۳۹:۱۹ ۱۴۰۲/۷/۱۱
من کارگربایدباپنج نفرعائله بادوازده ساعت کاربگیرم ده میلیون تومان کسی نیست به دادمان برسه.
خسرو صادقی۳۲۴۶۱۳۲۲۱:۵۱:۰۷ ۱۴۰۲/۷/۱۱
نخبه ها به خاطر حقوق مهجرت نمیکنن .به خاطر نبود امکانات .وگزینش .الان که چندین هزار معلم کم داریم فقط وفقط به خاطر گزینش های بی‌مورد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

    1. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

    2. تضادی عجیب و پر ابهام!

    3. پشت‌پرده بازخوانی مرگ نیکا شاکرمی توسط انگلیسی‌ها / چهار نکته درباره یک خودکشی خاص در محله امیر اکرم!

    4. دیدار روحانی با وزرا و معاونان دولت یازدهم و دوازدهم

    5. دروغگویی BBC برای خون‌شویی

    6. طراحی هواپیمای جت ۱۰۰ نفره به دستور رییس‌جمهور

    7. رادان: برهنگی و عریانی از دسیسه‌های دشمن برای نابود کردن خانواده‌هاست

    8. فلسطین باید به صاحبان اصلی آن برگردد/ دانشجویان آمریکایی نه تخریب کردند نه شیشه‌ای شکستند اما این جور با آنها رفتار می‌شود

    9. اعلام جرم دادستانی علیه برخی خبرنگاران در پرونده نیکا شاکرمی

    10. انصارالله یمن فیلم حمله پهپادی خود به کشتی آمریکایی را منتشر کرد

    11. پشت‌پرده استعفای مقام‌های نظامی-اطلاعاتی صهیونیست‌ها

    12. حقوق حداقل‌بگیران بازنشستگان تامین اجتماعی ۳۵ درصد افزایش یافت

    13. بانک مرکزی رکوردشکنی ۸۰ ساله تورم را تکذیب کرد

    14. دادستان کل کشور: لازمه فسادزدایی نظارت هوشمند است

    15. خشونت پلیس آمریکا علیه دانشجویان؛ پرتاب معترضان از روی پله!

    16. واکنش رئيس صدا و سیما به موضوع عفاف و حجاب

    17. اینفوگرافیک/ کدام کشورهای جهان کلاهک اتمی دارند؟

    18. مسعود اسکویی درگذشت

    19. تاکید وحیدی بر استقبال مردمی از طرح نور فراجا/ ارزیابی معاون رئیسی از همکاری مجلس با دولت

    20. بازگشت قطارهای تندرو به خط ۵ مترو/ دردسر ته سیگار مسافران

    21. ناگفته‌های سردار حاجی‌زاده از عملیات وعده صادق

    22. لشکرکشی پلیس آمریکا به دانشگاه کلمبیا/ دانشجویان بازداشت شدند

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. من عجله ندارم!

    3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

    4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

    5. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

    6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

    7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

    8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

    9. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

    10. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

    11. دور باطلی که تمامی ندارد!

    12. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

    13. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

    14. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

    15. برای این عکس شما تیتر بزنید

    16. تضادی عجیب و پر ابهام!

    17. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

    18. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

    19. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

    20. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

    21. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

    22. سقوط در آغوش پهلوی!

    23. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

    24. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

    25. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

    آخرین عناوین