ساماندهی مهاجرین آری، افغان‌ستیزی نه!

سعید ونکی، گروه اجتماعی الف،   4020708091 ۸۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
ساماندهی مهاجرین آری، افغان‌ستیزی نه!

موج ناگهانی ایجاد‌شده در شبکه‌های اجتماعی، هجمه‌های هماهنگ، سازمان‌یافته و افراط و برجسته‌سازی ناگهانی موضوعی اجتماعی، از برنامه‌ای هدفمند به‌منظور ایجاد التهاب و نزاعی قومیتی حکایت می‌کند که غایتی جز آشوب و درگیری در ایران ندارد.

پشت این سناریو، ایجاد حس تنفر بین ایرانیان و افغانستانی‌هاست؛ درست مشابه پروژه‌ای که چند سال قبل و با محوریت عراقی‌ها کلید زده شده بود. این سناریوی نوشته‌شده اخیر، مشابه اخبار ساختگی و فیلم‌های دروغینی نیست که چند سال قبل در خصوص تعرض عراقی‌ها به زنان ایرانی در مشهد منتشر شد؟ آیا این حجم از دروغ‌پراکنی‌ها هدفی جز ایجاد نفرت و بر هم زدن رابطه دو کشور همسایه را داشت؟

در پس پرده پرداختن و برجسته‌سازی موضوع مهاجرین افغانستانی حاضر در ایران هم چنین اهدافی دنبال می‌شود. در همین چند هفته اخیر، چه حجمی از فیلم‌های دروغین در خصوص ورود گسترده افغانستانی‌ها به ایران منتشر شد که یا به سال‌های گذشته تعلق داشت و یا اساساً دستکاری و تقطیع‌شده بود؟

نه اینکه موضوع مهاجرین حاضر در ایران که جمعیتشان رو به ازدیاد است، مهم نباشد بلکه طرح آن باید در بستری عقلانی و به دور از احساسات جمعی صورت گیرد. وقتی شخص وزیر کشور به عنوان متولی اصلی امنیت داخلی به آمار بالای جمعیت آن‌ها اشاره و از لزوم پرداختن به مسئله ساماندهی مهاجرین سخن می‌گوید، یعنی قوه عاقله در کشور به مخاطرات این موضوع پی برده و در صدد انجام اقداماتی برای حل و فصل آن است. 

اما وقتی این حجم از سم‌پاشی‌های نژادپرستانه در شبکه‌های اجتماعی منتشر و به‌جای طرح دغدغه‌ای اجتماعی و راهکار برای حل و فصل آن، افغان‌ستیزی در دستور کار قرار می‌گیرد، باید منتظر شعله‌ور شدن نزاعی قومیتی بود که دود آن به چشم همه خواهد رفت.

جدا از این، تجربه نشان داده که بازنمایی مسائل داخل ایران در رسانه‌های برون‌مرزی به‌خصوص شبکه‌های لندنی به‌معنای برنامه‌های شومی است که آنان برای ایران تدارک دیده‌اند. اینترنشنال و بی‌بی‌سی در این هفته‌هایی که مسئله مهاجرین به موضوع مورد مناقشه افکار عمومی تبدیل‌شده با انتشار محتواهایی ستیزه‌جویانه سعی در سم‌پاشی بین ایرانیان و افغانستانی‌ها داشته و تحلیل‌محتوای منتشره این رسانه‌ها به‌خوبی این گزاره را اثبات می‌کند.

در واقع راهبرد این شبکه‌ها انتشار اخبار نفرت‌پراکنانه و تهدید‌قلمداد کردن طرفین برای یکدیگر بوده است. از موضوع برخورد خشونت‌آمیز مردم ما با افغانستانی‌ها گرفته تا ایجاد محدودیت برای مهاجرین در ایران یک روی‌ سکه این راهبرد شوم و ترسیم چهره‌ای تروریستی از مردمان همسایه شرقی برای ما به‌دلیل برخی حوادثی که اتباع در آن نقش داشتند، روی دیگر آن است؛ سناریویی که از سوی دشمنان ذاتی ایران طراحی شده و متاسفانه برخی چهره‌های شاخص رسانه‌ای داخل کشور هم در دام آن افتاده‌اند.

این گزاره‌ها به‌معنای نپرداختن، عدم ساماندهی و حل‌وفصل نکردن ورود مهاجرین غیرقانونی به کشور نیست بلکه به ضریب‌دادن موضوعی اشاره دارد که مسئولین امر پیش از این به اهمیت و پیدا کردن راهکار برای آن پی‌ برده‌اند. 

باید مراقب بود که در این دام گسترده‌شده افغان‌ستیزی گرفتار نشد. افغانستان روزی بخشی از خاک ما بوده که به‌واسطه بی‌کفایتی حکومت قاجار و استعمار انگلیس، در معاهده پاریس از ایران جدا شد و همین مسئله، گواهی است بر نزدیکی و قرابت ذاتی دو کشور. علاوه بر این، ایران و افغانستان دارای پیوندها و اشتراکات فرهنگی بسیاری هستند و چنین نفرت‌پراکنی‌ها بین مردمان دو کشور از سوء‌نیت‌ها و مقاصد خطرناکی حکایت می‌کند و باید بیش از هر زمان دیگری مراقب این مقاصد شوم بود.

دیدگاه کاربران

حمید۳۲۴۳۱۲۵۰۸:۴۹:۱۶ ۱۴۰۲/۷/۹
بی شک موج افغانی ستیزی و افغانی هراسی کنونی ناشی از بی توجهی به خواستهای به حق مردم ایران در زمینه ورود بی رویه مهاجرین می باشد و هر کس هر چه گفت گفتند نژاد پرست.
ناشناس۳۲۴۳۱۸۷۰۹:۳۷:۵۹ ۱۴۰۲/۷/۹
چگونه میخواهید ساماندهی کنید؟ ما نیازی با ساماندهی نداریم زاد و ولد دارند در حد نجومی
ناشناس۳۲۴۳۲۳۲۱۰:۲۰:۳۹ ۱۴۰۲/۷/۹
یکی نیست به اینها بگه شما خودرو ها و موتورها و دستفروش ها و معتادها و ...رو سال ها نتونستی ساماندهی کنید.
ناشناس۳۲۴۳۳۳۶۱۲:۰۲:۲۹ ۱۴۰۲/۷/۹
یه سر بیاین فرحزاد معتاد و کارتن خواب و زباله گرد و مواد فروش از اون دره فرحزاد می جوشه اخیرا که جوانان افغان بیکار و علاف در کوچه ها پرسه می زنند و خلاصه نمی دونیم با بچه های کودک و نوجوانمان با این شرایط چه کنیم یه سر به متروها بزنید ! چه خبره توی مملکت ؟
ناشناس۳۲۴۳۴۸۹۱۴:۳۹:۴۰ ۱۴۰۲/۷/۹
آن کسانی که مسبب ورود افاغنه بوده اند باید از مراکز تصمیم گیری طرد شوند !
ناشناس۳۲۴۳۶۶۲۱۸:۲۸:۰۵ ۱۴۰۲/۷/۹
شما که برای آب خوردن مردم ایران هم هر روز یک سامانه راه اندازی می کنید چرا برای ابن همه افغانستانی سامانه ای ندارید که مشخص باشد کی به ابران آمده اند و به چه کاری مشغول هستند باید کاری کنید که افغان ها نتوانند بدون کارت شناسایی و یا پاسپورت در جامعه حضور پیدا کنند پلیس مرتب باید از آنها کارت شناسایی بخواهد
ناشناس۳۲۴۳۲۰۶۰۹:۴۷:۳۹ ۱۴۰۲/۷/۹
هر دو حقیقت دارد هم افغانستانی غیر مجاز زیاد داریم هم دشمن در رسانه بین قومیت های مختلف ایجاد دشمنی می کند حتی خود ایرانی ها و افغانستانی ها را با پول اجیر می کند تا بین دو ملت ایجاد تنفر کنند.
ناشناس۳۲۴۳۲۳۱۱۰:۱۹:۰۲ ۱۴۰۲/۷/۹
ترا خدا الان همین عکسی که گذاشتید اروپا یا آمریکا یا حتی ترکیه میتونن با این ریخت و قیافه ی غارنشین برن؟؟ فقط جمهوری اسلامی ایران که درش بازه شده میان
ناشناس۳۲۴۳۳۰۸۱۱:۲۹:۲۰ ۱۴۰۲/۷/۹
ترکیه و اروپا قانون داره. به هر کسی اجازه ورود نمیدن. بلکه قبلش مصاحبه می کنن و اگر ملاک های لازم رو داشت اجازه ورود می دن. ایران اما در مرزهایش بازه طرف میاد تو ایران
ناشناس۳۲۴۳۶۴۴۱۷:۵۳:۲۶ ۱۴۰۲/۷/۹
اصلا رفتی ببیینی یا نشستی میگی...خب برو ببین وضع بدتره
ناشناس۳۲۴۳۳۳۵۱۲:۰۱:۰۱ ۱۴۰۲/۷/۹
سلام وضع اروپا و آمریکا که بدتره شما تو اینترنت جستجو کن می بینی
ناشناس۳۲۴۳۱۲۶۰۸:۴۹:۱۹ ۱۴۰۲/۷/۹
باید طبق یک برنامه ریزی مدون و زمان بندی شده مهاجران مهمان افغانستانی را به کشورشان باز گرداند تا آن زمان هم دولت افغانستان باید آب و آذوقه آنها را تامین کند
ناشناس۳۲۴۳۱۹۰۰۹:۳۹:۰۳ ۱۴۰۲/۷/۹
ساماندهی اسم رمز قانونی کردن ۸میلیون اجنبی در ایران است
ناشناس۳۲۴۳۱۹۴۰۹:۴۱:۴۰ ۱۴۰۲/۷/۹
ما فقط وقتی هر معضلی را تبدیل به بحران جدی کردیم از خواب میپریم بیگانه در ایران بحرانه اما هنوز جدیه جدی نشده صبر کنید با تولید مثل بشن ۳۰ میلیون و وقتی فلسطین شدیم چاره اندیشی کنید
ناشناس۳۲۴۳۱۲۷۰۸:۵۰:۳۰ ۱۴۰۲/۷/۹
فقط ویزای کار آنهم فقط برای مشاغل خاص باید به تعداد محدودی داد
ناشناس۳۲۴۳۱۲۸۰۸:۵۱:۴۴ ۱۴۰۲/۷/۹
طالبان اگر آب را رها سازی کند تازه به اندازه آب مصرفی افاغنه ساکن ایران هم نمیشود
ناشناس۳۲۴۳۱۴۳۰۹:۰۳:۴۲ ۱۴۰۲/۷/۹
چرا ما تمام مشکلات مدیریتی و اجتماعی را به گردن دشمنان میندازیم؟
ناشناس۳۲۴۳۲۰۴۰۹:۴۵:۵۸ ۱۴۰۲/۷/۹
خوب وقتی دشمن داخلی و خارجی وجود دارد اولین سمت به آنها هست بعد مدیریتی!
ناشناس۳۲۴۳۱۴۷۰۹:۱۴:۰۸ ۱۴۰۲/۷/۹
یه سری به نانوایی سر محلتون بزن تا تعداد افغانستانی ها را ببینی.
ناشناس۳۲۴۳۱۴۸۰۹:۱۴:۳۲ ۱۴۰۲/۷/۹
امروز طبق محاسبات 8 میلیون افغانی در ایران ساکن هستند. هر خانواده افغانی هم حداقل 5 بچه به دنیا می آورد. تا 15 سال آینده حساب کنید چند افغانی در ایران ساکن هستند.
ناشناس۳۲۴۳۲۰۲۰۹:۴۴:۱۳ ۱۴۰۲/۷/۹
مگه نمی گویید اقتصاد خراب هست؟ پس چرا می گویید فرزند آوری آنان بالا هست؟!!! پولدار هستند؟!!
ناشناس۳۲۴۳۳۱۰۱۱:۳۱:۰۱ ۱۴۰۲/۷/۹
گربه محل ما هم سالی 5 بچه می آورد. این نشان دهنده وضع اقتصادی می تونه باشه؟ یا شاید هم گربه محل ما پولدار است؟
ناشناس۳۲۴۳۵۵۵۱۵:۳۹:۲۸ ۱۴۰۲/۷/۹
آفرین همین را می خواستم ، وقتی فرهنگ عوض شود پولدار و بی پول ندارد پس لطفا از این به بعد هر وقت اسم فرزند آوری آمد در ایران نفرمایید اقتصاد و گرانی!
ناشناس۳۲۴۳۴۸۵۱۴:۳۴:۴۱ ۱۴۰۲/۷/۹
چه ربطی دارد افغانی ده تا بچه میاره آینده اش هم براش مهم نیست نیروی کارش میشه به تصور خودش. اگه دو تاش هم مردن پدر مادرش عین مردم ایرانی داغون نمیشه. اصلا فرهنگ هامون زمین تا آسمان فرق دارد.
ناشناس۳۲۴۳۷۴۹۲۰:۰۰:۰۲ ۱۴۰۲/۷/۹
برادر من فرزند شما براتون تا یک سنی هزینه فقط داره ولی بچه برای اونها از بدو تولد بابت اجاره برای گدایی درآمد زا هست تا وقتی که ۷ ۸ سالشون میشه شروع به کار کشیدن از اونا میکنن کافی هست برین همین حاشیه تهران تو کارگاه ها ببین چقدر دختر پسر بچه کوچیک ایرانی افغانی دارن کار میکنن بچه برای اونا منبع تولید پول هستش
ناشناس۳۲۴۳۱۵۰۰۹:۱۵:۰۵ ۱۴۰۲/۷/۹
برادران و خواهران افغان ما از پیکره ایران واحد بودند که به جور کینه توز استعمار انگلیس خبیث از هم جدا شدند آن هم فقط مرز هایشان وگرنه ما هم فرهنگ وهم ریشه هستیم مردمانی دلیر و زحمت کش و مسئولیت پذیر و فرهیخته.... درهمه جای دنیا اراذل و اوباش و شعبون بی مخ و وطن فروش و .....وجود دارد در ایران ما که کم نداریم از این دست افراد
ناشناس۳۲۴۳۳۶۷۱۲:۳۹:۴۴ ۱۴۰۲/۷/۹
افغانیها بهتره برن مملکت خودشان هر ایده و آرزویی دارند اونجا بدست بیارند.
ناشناس۳۲۴۳۵۳۷۱۵:۱۸:۵۲ ۱۴۰۲/۷/۹
اشکالی نداره،اگر همه از یک پیکره هستیم ادعای پیوستن غرب افغانستان به ایران کنند تا یک پیکره شویم.
ناشناس۳۲۴۳۷۵۶۲۰:۰۱:۴۳ ۱۴۰۲/۷/۹
خواهشاً به این همپیکر های عزیز بفرمایید سیستان یه تکه از پیکرشون تشنه هست احیانا شوره زار هاشون سیر شود سر آب رو اینور کج کنن
اخراج افاغنه۳۲۴۴۲۹۸۱۰:۵۸:۳۶ ۱۴۰۲/۷/۱۰
نمی بینی چه قدر تو ایران جرم می کنند همین دو روز پیش یکی از پرسنل نیروی انتظامی رو تو بوشهر به شهادت رساندند.
ناشناس۳۲۴۳۱۵۲۰۹:۱۷:۰۱ ۱۴۰۲/۷/۹
بله شما درست می گویید. اینکه خیابان های ایران و پارک ها و اماکن تفریحی ایران پر شده است از مردان جوان افغانی شایعه است. اینکه اکثریت این افراد کار با اسلحه رو بلد هستند شایعه است. اینکه به صورت شبکه ای با هم در ارتباط هستند شایعه است. همه این حرفها کار شبکه های معاند است و واقعیت ندارد.
ناشناس۳۲۴۳۱۵۴۰۹:۱۸:۵۰ ۱۴۰۲/۷/۹
هفته پیش صبح جمعه جهت ورزش و تفریح به دارآباد تهران رفته بود. مسیر کوهنوردی پر بود از مردان جوان افغانی با لباس ها و چهره ها و حتی موهای آرایش نکرده به سبک افغانستان. حالا ما مرد بودیم و احساس ترس نداشتیم. زنان و کودکان ایران جایی که مردان ایرانی نباشند چقدر با وجود این افغانی ها احساس امنیت می کنند؟
ناشناس۳۲۴۳۱۶۶۰۹:۲۴:۱۱ ۱۴۰۲/۷/۹
من کاملا با کنترل کردن مرزها و ورود مهاجر موافق هستم و این کار باید سالیان پیش اجرا میشد تا اینگونه شاهد هرج و مرج نباشیم اما متاسفانه ما باید قبول کنیم فضای مجازی از همان اوایل تحت تاثیر عده ای نژادپرست افتاد که بدلیل کپی پیست کردن راحت آن فضا را کاملا نژادپرستانه کردند بطوریکه بچه های ما عادت به بکار بردن کلمات نژادپرستانه نمودند و اینقدر در این کار افراط کردند که مثلا دشمنی با قوم های خاص مترادف با میهن پرستی شد.
اصغر آقا !۳۲۴۳۱۸۱۰۹:۳۲:۴۰ ۱۴۰۲/۷/۹
خدا رحمت كنه مرحوم استاد مرتضي خياط . مرد مؤمن و باخدا ،آن مرحوم مغفور در مغازه اش تابلويي زده بود كه با خط جلي نستعليق --كه نستعليق گفته اند عروس همه خطوط در خوشنويسي هست - قلمي شده بود : « عنان مال خود به دست غير مده كه وقت ستاندن كم از گدايي نيست » !!! رحمت الله عليه !
ناشناس۳۲۴۳۱۸۸۰۹:۳۸:۲۱ ۱۴۰۲/۷/۹
برای کارگر ایرانی تو یک کارگاه تولیدی سه ماه است آگهی دادیم هیچکس نمیاد . چندتا دختر و پسر اومدن زیر 12 میلیون و بیمه قبول نمیکنن. الان جوان افغانی گرفتیم با ماهی 5 میلیون بدون بیمه و دردسرهای دیگه.
ناشناس۳۲۴۳۲۴۴۱۰:۲۶:۴۴ ۱۴۰۲/۷/۹
افغانی ها که باید برن چون شلوغیشون ضرری که به کشور و فرسودگی اعصاب ملت و...میزنه جبران این 5م نمیشه بعد هم شما جنس تولیدیت رو با وجود ارزانی کارگر ارزانتر نمیدی دست مردم
ناشناس۳۲۴۳۲۷۰۱۰:۵۴:۳۶ ۱۴۰۲/۷/۹
میخای برده بگیری که‌جوان ایرانی نمیاد بدبختی کارگر و کشور ما همینه
ناشناس۳۲۴۳۲۸۵۱۱:۱۰:۳۱ ۱۴۰۲/۷/۹
کارگر نمیخواستی شما برده میخواستی
ناشناس۳۲۴۳۶۸۸۱۸:۵۴:۰۰ ۱۴۰۲/۷/۹
چی شد تا دیروز می گفتید کار نیست؟؟!! الان اسم برده می گذارید؟!!
ناشناس۳۲۴۳۹۹۲۰۲:۰۰:۱۲ ۱۴۰۲/۷/۱۰
با ۵ میلیون تومان حقوق در ماه مفهومی جز برده داری ندارد
ناشناس۳۲۴۳۲۹۲۱۱:۱۴:۳۰ ۱۴۰۲/۷/۹
فردا روزی مجبور می شوی چند ده برابر همین مبالغ را برای تامین امنیت ناشی از خرابکاری های طالبان و افاعنه بپردازی
ناشناس۳۲۴۳۳۱۶۱۱:۳۳:۵۴ ۱۴۰۲/۷/۹
ارزانی کارگر هیچ منفعتی برای مردم ایران ندارد. فقط سودش میره تو جیب کارفرما. قیمت نهایی محصول رو به قیمت کارگر ایرانی حساب می کنن
ناشناس۳۲۴۳۳۸۵۱۲:۵۹:۲۵ ۱۴۰۲/۷/۹
نمیشه امنیت و رفاه و آرامش یک ملت را فدای منافع شخصی امثال شما کرد !
حمید۳۲۴۳۵۱۴۱۵:۰۲:۲۳ ۱۴۰۲/۷/۹
امثال شما کارفرماها که فقط به فکر منافع زودگذر خود هستید و نمی خواهید حق و حقوق کارگران را طبق قانون پرداخت کنید کارگران افغانی را با دستمزد کمتر و بدون بیمه استثمار می کنید و کارگر ایرانی را اخراج اگر به منافع ملی و حتی آینده فرزندان خود فکر می کردید اینچنین نبود البته اگر بازرسان تامین اجتماعی و اداره کار هم وظایف خود را درست انجام نمی دهند .
ناشناس۳۲۴۳۸۸۵۲۳:۰۰:۱۶ ۱۴۰۲/۷/۹
شما با استخدام ایشان در حال خیانت به امنیت آینده فرزندان خود هستید
ناشناس۳۲۴۳۲۳۰۱۰:۱۸:۵۴ ۱۴۰۲/۷/۹
تا همین که مدینه فاصله غرب گدایان از افغانستان خارج می شود و یا با روی کارآمدن دولت کنونی ایران که افغانستان را تحت فشار قرار داده برای حق آب روی افغان هراسی متمرکز می شود خود گویای همه چیز هست
ناشناس۳۲۴۳۳۱۷۱۱:۳۵:۳۸ ۱۴۰۲/۷/۹
100 روز از تهدید قاطعانه و فوری ریاست جمهوری غرب ستیز ما میگذره. جز تمسخر و یک دبه آب از طالبان چیزی ندیدم.
ناشناس۳۲۴۳۵۵۸۱۵:۴۰:۵۸ ۱۴۰۲/۷/۹
تا قبل انکه می‌گفتند و می گفتید راه نمی دهند بابت بازدید! شما نگران نباش بقیه اش هم درست می شود!
ناشناس۳۲۴۳۷۷۳۲۰:۳۴:۲۷ ۱۴۰۲/۷/۹
ممنون نگرانی برطرف شد
ناشناس۳۲۴۳۳۷۶۱۲:۴۹:۵۱ ۱۴۰۲/۷/۹
ببخشید خودت متوجه شدی چی نوشتی؟
ناشناس۳۲۴۳۲۴۰۱۰:۲۴:۲۹ ۱۴۰۲/۷/۹
بحث یارانه های پنهانی که به افغانها داده می شود دولتمردان چرا محاسبه نمی کنند فقط برای ایرانیها را محاسبه می کنند. چرا از افغانها مالیات گرفته نمی شود دارند از امکانات رایگان استفاده می کنند و هزاران سوال دیگر که نوسینده محترم باید به سوالها پاسخ دهد
ناشناس۳۲۴۳۲۶۹۱۰:۵۲:۴۳ ۱۴۰۲/۷/۹
سوال. آیا مالیات میدهند؟ آیا برای کار از آنها عدم سو پیشینه طلب میشود؟ آیا هیچ آموزشی متناسب با کارشان دیده اند؟ آیا اگر دچار حادثه شوند هیچگونه پوشش بیمه دارند؟ آیا باید ضامن معتبر داشته باشند؟ اینگونه است که بازار کار را به تسخیر خود درآورده اند. این مساله هیچ ربطی هم به افغان بودن آنها ندارد فقط و فقط به طمع مساله کارفرمایان است
ناشناس۳۲۴۳۲۷۵۱۱:۰۱:۴۵ ۱۴۰۲/۷/۹
وقتی دو هزار هکتار سرزمین ما اشغال میشود وحقابه را هم نمیدهند ودر وسط مملکت خودمان مهاجرین غیرقانونی با استفاده ازفضای مجازی انواع توهین وتهدید را میکنند وما دم نمیزنیم یعنی عملا کنترل مملکت از دست داده ایم
ناشناس۳۲۴۳۲۷۹۱۱:۰۴:۳۰ ۱۴۰۲/۷/۹
با توجه به رشد منفی جمعیت و عدم علاقه نیروی کار جوان ایرانی جهت کارهای یدی استخدام نیروی کار حارجی مخصوصا افغانی اجتناب ناپذیر است با شرط این که مانند کشورهای دیگر با ضابطه و قانونمند باشد باید توجه داشت خطرات هجوم غیر قانونی افاغنه مینواند برای امنیت ملی فوق العاده خطرناک باشد .
ناشناس۳۲۴۳۳۲۰۱۱:۳۷:۵۰ ۱۴۰۲/۷/۹
کی گفته جوانان ایرانی کار یدی نمی کنند؟ مشکل اینجاست که همین افغانی ها دستمزد رو به شدت میارن پایین. و این هیچ نفعی برای مردم ایران نداره و تمام منفعت میره تو جیب کارفرما. چون کارفرما قیمت نهایی رو بر اساس قیمت کارگر ایرانی حساب می کنه اما کار رو میده به کارگر افغانی
ناشناس۳۲۴۳۲۹۵۱۱:۱۸:۴۰ ۱۴۰۲/۷/۹
متاسفانه دست دوستداران طالبان در ایران و همان کسانی که آنها را جنبش اصیل منطقه می دانستند که دست از سربریدن برداشته، در توجیه هجوم بیگانه و تغییر هویت ملی ایران مشهود است. فردایی که ماهیت کشور ایران با وجود سیل افاغنه در حال رشد جمعیت در کشور، تغییر کرد، هزینه را باید همین ملت بپردازند. همین حالا تمام هزینه یارانه آرد، دارو، مدرسه و بهداشت و مسکن و... را دارند می بلعند چه چیزی را انکار می کنید؟ منافع ملی کجاست؟
ناشناس۳۲۴۳۳۲۲۱۱:۳۸:۳۹ ۱۴۰۲/۷/۹
شما مردم خودتونو ساماندهی نتونستید بکنید میخاین افغانیها رو ساماندهی کنید .مردم همه خواهان اخراج افغانیها هستند.ساماندهی لازم نیست
امید یاوری دارانی۳۲۴۳۳۲۴۱۱:۴۳:۵۰ ۱۴۰۲/۷/۹
مراجع امنیتی و اطلاعاتی باید با چشمانی باز مراقب باشند که مهاجرین افغانی ارام ارام بر کشور مسلط نشوند . افاغنه در کارهای سخت و با دستمزد پایین حاضر بکار میشوندو بنفع کارفرمایان تمام می شود .سود حاصل از پایین تمام شدن قیمت تنها و تنها بنفع کارفرماست و هیچ کس دیگری سود نمی برد .کارفرما با احتساب دستمزد کارگر ایرانی قیمت تمام شده اش را اعلام می کند.
ناشناس۳۲۴۳۳۶۱۱۲:۳۵:۱۹ ۱۴۰۲/۷/۹
لهجه افغانی در مشهد الان لهجه غالب است .
ناشناس۳۲۴۳۴۳۴۱۳:۳۲:۴۳ ۱۴۰۲/۷/۹
جوان افغانی نباشه چه کسی کارها رو انجام میده. چرخ مملکت میخوابه .
ناشناس۳۲۴۳۴۵۲۱۳:۵۶:۰۴ ۱۴۰۲/۷/۹
الان هم اگر مردم ایران نگران هستند بدلیل ورود حجم بالا بی برنامه و خارج از عرف افغانهاست که با توجه به مشکلات تامین غذا مسکن بیکاری و امنیت جامعه اثرات منفی میگذارد و مردم ایران خواهان نظارت سامان دهی بیشتر مسولان کشور بر ورود انهاست
ناشناس۳۲۴۳۴۷۰۱۴:۲۱:۳۶ ۱۴۰۲/۷/۹
هدایت شوند که به کشور خود برگردند یا به کشورهای اروپایی بروند
ناشناس۳۲۴۳۴۷۶۱۴:۲۹:۵۸ ۱۴۰۲/۷/۹
حاکمیت به چه حقی از جیب 80 میلیون ایرانی هزینه یارانه برق و بنزین و نان این تعداد افغانی رو پرداخت میکنه ؟
ناشناس۳۲۴۳۴۷۷۱۴:۳۰:۴۹ ۱۴۰۲/۷/۹
افغانی ها باید از کشور اخراج شوند .
ناشناس۳۲۴۳۴۸۷۱۴:۳۵:۵۶ ۱۴۰۲/۷/۹
شماها توان مدیریت هیچی چیزی رو ندارد از اقتصاد و اب گرفته تا مهاجران !
ناشناس۳۲۴۳۵۰۰۱۴:۵۱:۳۰ ۱۴۰۲/۷/۹
من این همه مالیات می دم تا از مرزها دفاع بشه فرمانده نیروهای مسلح به ما مردم گزارش بده که اگر نمی تونند مرزها رو کنترل کنند و8 میلیون افغانی وارد کشور شده کارکرد نیروی مسلح ما چیه؟؟
عباس۳۲۴۳۵۶۸۱۵:۵۱:۰۶ ۱۴۰۲/۷/۹
ظاهرا نویسنده هم به این موضوع خطرناک واقف است که حضور افغانها و تعداد بیشمارشان میتواند باعث نزاع قومیتی شود !! این یعنی حجم جمعیت افغان پتانسیل و قدرت تولید نزاع را دارد / و این موصوع را هم اضافه کنم جمعیتشان بطور تصاعدی بالا میرود.
ابوالفضل چمروشیان نژاد۳۲۴۳۵۹۳۱۶:۲۴:۰۶ ۱۴۰۲/۷/۹
افغان ها اگر می خواهند وارد ایران شوند باید کاری کرد که صرفا در روستاها به ویژه روستاهای زیر 20 خانوار و یا خالی از سکنه ، اسکان داده شوند و به هیچ وجه نباید اجازه اسکان در شهرها بدانها داده شود. با اینکار هم افغانها ماوا می یابند هم روستاهای رو به نابودی ما احیا می شود.
ناشناس۳۲۴۳۶۱۱۱۷:۰۳:۲۳ ۱۴۰۲/۷/۹
چه پیشنهاد خوبی درست میگن حداقل کشاورزی ایران را درست بهبود بدن نه اینکه تو پایتخت ایران بیان مسئولین احترام پایتخت و مردم رو نگه دارید
ناشناس۳۲۴۳۷۸۹۲۱:۰۰:۲۸ ۱۴۰۲/۷/۹
دیگه چی روستاییهای ما غیرتمند تر از این هستن بیگانه راه بدن
ناشناس۳۲۴۳۶۱۴۱۷:۱۱:۳۵ ۱۴۰۲/۷/۹
تنها همسایگان همزبان با ما افاغنه هستند آنها از ظلم طالبان و برای کسب روزی حلال به ایرانیان پناه آورده اند.
ناشناس۳۲۴۴۲۰۱۰۹:۲۴:۰۰ ۱۴۰۲/۷/۱۰
ما خودمون طالبان رو به کشور دعوت میکنیم و قبولشون داریم چطور مردم افغان قبولشون ندارن میان ایران در جنک سوریه اوره گان هیچکدام به سمت کشور عربی نرفتن همه رفتن سمت اروپا چرا؟
کاوه۳۲۴۳۶۶۳۱۸:۳۰:۴۰ ۱۴۰۲/۷/۹
بارها گفته شده که مهاجرت دارای قانون خاص خودش است ، کسانیکه از مرزها بصورت غیر قانونی هجرت می کنند و وارد خاک کشورهای همسایه می شوند برای بقا دست به کارهای خااف می زنند . همه اتباع بیگانه باید صاحب کارت شناسایی شوند و هیچ کارفرمایی نباید برای عدم پرداخت مالیات یا بیمه و یا کم کردن هزینه این افراد را به کار بگیرد ، وزارت کشور متولی مهاجران است و لذا با شناسایی و آموزش لازم آنها باید ساماندهی شوند.
ناشناس۳۲۴۳۷۱۲۱۹:۲۳:۴۸ ۱۴۰۲/۷/۹
ارتش تو فکر احداث پایگاه در قطب جنوبه!!! بابا جان جلوی ورود گسترده افغانها را بگیرید.
م.م۳۲۴۳۷۴۲۱۹:۵۳:۲۳ ۱۴۰۲/۷/۹
مرز کنترل شده فقط برای چشم آبی و موبور ها هست !اما هرکس دیگری از دیوارهای این کشور وارد شد بی حساب و کتاب با گاری یا سواری ۱۶نفره با قاچاقچیان انسان هیچ کنترلی وجود ندارد و قاچاقچیان انسان هم آنقدر راحت آزاد می‌شوند که بعد آزاد شدن دوباره به شغل! قلبی خود برمی گردند!
ناشناس۳۲۴۳۸۵۳۲۲:۲۰:۰۵ ۱۴۰۲/۷/۹
وضعیت بغرنجی است: ایرانی های تحصیل کرده که عموما وطن شان را هم دوست دارند، از ایران مهاجرت می کنند و ثمره سالها آموزش رایگان و میلیاردها هزینه و سرمایه تقدیم غربی ها می شود، از آن‌طرف افغانی هایی که عموما نیروی کار ارزان هستند و تخصص علمی هم ندارند، جایگزین آنها می شوند تصور کنید این روند به کجا ختم می شود...
امیرداداش۳۲۴۳۸۶۴۲۲:۳۹:۵۴ ۱۴۰۲/۷/۹
در کشور افغانستان هیچ جنگی نیست مردمش در کشورشان بمانند و وطن خود را آباد کنند
ناشناس۳۲۴۳۹۶۰۰۰:۴۰:۴۰ ۱۴۰۲/۷/۱۰
تمام اتباع غیرقانونی باید فورا و به سرعت و در صورت نیاز با قوه قهریه اخراج بشن
ناشناس۳۲۴۴۱۵۱۰۸:۴۲:۴۶ ۱۴۰۲/۷/۱۰
دکتر و مهندس ایرانی میروند اروپا بیسواد افغانی میاد ایران
ناشناس۳۲۴۴۱۶۸۰۸:۵۳:۱۰ ۱۴۰۲/۷/۱۰
موضوع باز گذاشتن مرزها و اذعان وزیر کشور به حضور بالغ بر ۵ میلیون نفر افغانستانی در ایران، با وجود حساسیت به حق مردم ایران، نشانه‌ای دیگر از بی توجهی به خواست مردم ایران است و بس. بیخود هم گردن رسانه خارجی نیندازید‌، نگرانی مردم از سال ۱۴۰۰ و حاکم شدن طالبان شروع شد. وقتی مردم می‌بینند روستاهای حومه کرج و شهریار و ورامین از جمعیت مهاجران مرد افغانستانی پر شده‌اند، و هزاران هزار فرصت شغلی مردم ایران در نبود تعمدی نظارت کار و کشور و بهداشت به اتباع افغان تخصیص پیدا کرده است، طبیعی است که مردم حساس و عصبانی باشند.
ناشناس۳۲۴۴۱۹۹۰۹:۲۱:۵۷ ۱۴۰۲/۷/۱۰
ما افغان ستیز نیستیم اقای نویسنده کشور مشکل اب داره کشور مشکل انرژی داره جوان تحصیل کرده ایرانی بیکاره هزینه همین چند قلم سرسام اوره و مملکت با مشکل کسری بودجه شدید مواجه هست چطوری میخواد ۸میلیون افغانی رو ساماندهی کن یا این کار با نقشه و برنامه انجام میشه کشور افغانستان در حال جنگ نیست که فرار کنن ایران در همه جای دنیا نحل مشخص میکنن و پناهجویان مدت زمان زیادی اونجا اسکان داده مشوند و سازمان ملل موظفه هزینه شونو مرداخت کنه به شعور مردم توهین نکنید
بی نام۳۲۴۴۳۱۴۱۱:۱۳:۰۰ ۱۴۰۲/۷/۱۰
افغانی ها رقیب سرسخت اشتغال مسکن و..قشر ضعیف مردم هستن
ترکمنستان فقط ۷ هزارتا افغانی۳۲۴۴۳۷۵۱۱:۵۵:۴۳ ۱۴۰۲/۷/۱۰
در ترکمنستان که همون مقدار مرز مشترک با افغانستان داره کلا ۷ هزارتا افغانی هست اونم با ویزای کوتاه مدت ، بعد مسئول ایرانی داره میگه نه ویزا یا اقامت ، یه ضرب بهشون شناسنامه بدیم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. شهادت رییس جمهور در حادثه بالگرد/ پیام‌های تسلیت شخصیت‌ها در پی شهادت رئیسی

  2. لحظۀ پیداشدن لاشه بالگرد توسط تیم پهپادی

  3. خوشحالی مجری شبکه ۱۴ اسرائیل از خبر شهادت رئیس جمهور ایران

  4. محل تدفین شهید آیت‌الله رئیسی مشخص شد/ اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر رئیس‌جمهور و همراهانش

  5. عملکرد سیاه آمریکا در تحریم ها از نگاه ظریف/ توضیحاتی درباره انتخابات ریاست جمهوری/ آرامش در بازار ارز

  6. سخت، اما گذرا...

  7. شناسایی هویت شهدای سانحه بالگرد رئیس‌جمهور/ تایید سوختگی پیکرها/ آیت‌الله آل‌هاشم یک‌ساعت پس از حادثه زنده بوده است

  8. رهبر انقلاب: ایران خدمتگذار صمیمی، مخلص و باارزشی را از دست داد/ اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم

  9. شهدای خلبان حادثه بالگرد رئیس‌جمهور

  10. زندگی‌نامه رئیس‌جمهور شهید سید ابراهیم رئیسی

  11. جزئیات درگیری خونین پلیس با اشرار و اراذل در نارمک

  12. بازتاب های گسترده بین المللی در پی شهادت رئیس جمهور کشورمان

  13. صفحه تلخی در کتاب انقلاب اسلامی ورق خورد

  14. کارنامه خدمات شهیدان حسین امیرعبداللهیان و سید محمدعلی آل‌هاشم

  15. جلسه فوق العاده هیأت دولت به ریاست مخبر آغاز شد

  16. واکنش ظریف به شهادت رئیس جمهور

  17. پیام تسلیت دکتر احمد توکلی در پی شهادت آیت الله رئیسی

پربحث‌های هفته

  1. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  2. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  3. حالا زمان مذاکره است

  4. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  5. محل بالگرد رئیس جمهور پیدا شد/ شهادت رئیس جمهور به همراه همراهانشان

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  7. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  8. حمله رسانه اصولگرا به رائفی‌پور/ انتقاد شریعتمداری از نمایندگان موافق تعطیلی شنبه‌ها

  9. فرش‌های سعدآباد کجاست؟

  10. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  11. شهادت رییس جمهور در حادثه بالگرد/ پیام‌های تسلیت شخصیت‌ها در پی شهادت رئیسی

  12. ماجرای سفر عبدالحمید به ترکیه چیست؟

  13. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  14. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  15. مأمور خاطی بازداشت شد

  16. تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

  17. آیا واقعاً آزادسازی قیمت‌ها تنها راه است؟

  18. چراغ سبز دولت به ارز آزاد؟!

  19. لحظۀ پیداشدن لاشه بالگرد توسط تیم پهپادی

  20. پاسخ حماس به توهم صهیونیست ها

  21. پلیس این ۵ گروه را طبق لایحه حجاب باید بازداشت کند

  22. تعطیلی روز شنبه مانعی ندارد

  23. اژه‌ای: توطئه دشمن در حوزه حجاب به جایی نمی‌رسد

  24. رئیس جمهور: باید گره های ذهنی در رابطه با تشکیل خانواده و افزایش جمعیت باز شود

  25. تحریم‌های جدید استرالیا علیه ایران

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

    2. فرش‌های سعدآباد کجاست؟

    3. ماجرای سفر عبدالحمید به ترکیه چیست؟

    4. مأمور خاطی بازداشت شد

    5. تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

    6. پلیس این ۵ گروه را طبق لایحه حجاب باید بازداشت کند

    7. تعطیلی روز شنبه مانعی ندارد

    8. اژه‌ای: توطئه دشمن در حوزه حجاب به جایی نمی‌رسد

    9. از کوه خواری تا سیل غافلگیرانه در مشهد

    10. اطلاعیه پلیس درباره ویدیوی منتشر شده از درگیری ماموران طرح نور با زن جوان در تهران  

    11. جزییات جدید درباره تعطیلی شنبه‌ها/ کدام ارگان‌ها مشمول تعطیلی شنبه‌ها نمی‌شوند؟

    12. کاهشی شدن «طلاق» در کشور پس از ۳ دهه

    13.  ۲۶ صفحه از جزئیات اقدامات مجرمانه "یاسین رامین"

    14. تعطیلی شنبه‌ها با تایید شورای نگهبان اواخر خرداد اجرا می‌شود

    15. مجمع تشخیص مصلحت نظام طرح الزام به ثبت رسمی اسناد را تصویب کرد

    16. صدور "اعلان قرمز برای یاسین رامین" منتظر دستور قضایی

    17. ورود دادستانی برای شناسایی مقصران سیلاب مشهد

    18. جزئیات دستگیری صادق زیباکلام

    19. اسب‌ زین‌شده وزارت کار برای تضعیف حقوق قانونی کارگران!

    20. حکم امیر تتلو صادر شد

    21. خانم نماینده! هر زن ایرانی، هر ۱۵ ماه یک زایمان کند؟

    22. وزیر آموزش و پرورش: زیرساخت سرافرازی هر ملت، معلمان هستند / به دنبال تحول هستیم  

    23. سردار مومنی: آهنگ شیوع مواد مخدر در کشور متوقف شده است

    24. جزئیات درگیری خونین پلیس با اشرار و اراذل در نارمک

    25. دادگاه فرزندان معاون اول سابق قوه قضاییه غیر علنی نیست

    آخرین عناوین