پشت پرده افغان‌هراسی

  4020706028 ۱۷۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۹۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

رواج برخی هشتگ‌های نژادپرستانه از سوی رسانه‌های معاند در دو سوی مرز ایران و افغانستان حاکی از پروژه‌ای برای تضعیف هر دو کشور است.

پشت پرده افغان‌هراسی

روزنامه همشهری نوشت: مهاجران افغانستانی از زمان حمله شوروی به کشورشان میهمان ایران بودند و وقتی آمریکا در مهرماه1381 در واکنش به حملات 11سپتامبر به افغانستان حمله کرد، بسیاری از کوچه‌ها و معابر ایران شاهد حضور مهاجران نو‌رسیده‌ای بود‌ند که از جنگ جدید در کشورشان به ایران پناه آورده بودند.

در آن زمان شاه‌بیت بسیاری از رسانه‌های ایران و حتی در تاکسی‌ها و اماکن عمومی ایران ترانه معروفی بود که پشت سر هم تکرار می‌کرد: «سرزمین من خسته خسته از جفایی...». «سرزمین من» از ماندگارترین ترانه‌هایی بود که در وصف افغانستان سروده شد، از دردهای این سرزمین دردمند و از خانه‌به‌دوشی و آوارگی مردمانش گفت و در میان ایرانیان ماندگار شد.اما این روزها هشتگ‌هایی مانند # اخراج _ افغان‌ها و... ایجاد شده‌اند؛ هشتگ‌هایی که در موارد متعددی حتی با اعتراضات زیادی از جانب شهروندان ایرانی روبه‌رو شده است.

آتش‌تهیه شبکه‌های ضدایرانیبخشی از مسئولیت آتش‌بیاری در معرکه قومیتی و نژادپرستانه در دوسوی مرز ایران و افغانستان این روزها برعهده رسانه‌‎های غیرایرانی در لندن است. در این میان شبکه‌های تلویزیونی «بی‌بی‌سی فارسی» و «من‌و‌تو» و «رادیو فردا»، نقش پررنگی در برجسته‌سازی‌ خبرها و گزارش‌های جهت‌دار با اهداف قومیتی و نژادپرستانه دارند.

بی‌بی‌سی فارسیاین شبکه متعلق به وزارت خارجه انگلیس است و در گزارش‌های متعددی تلاش دارد تا به مشکلات افغانستانی‌های ساکن ایران دامن بزند و یا شهروندان افغانستانی را مقابل ایرانیان قرار دهد.

تحریک ایرانیان علیه افغانستانی‌ها

1-غیرعادی جلوه‌دادن حضور 6هزار زندانی افغانستانی در ایران: حدود یک ‌ماه پیش، مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه ایران به ارائه آماری از وضعیت شهروندان خارجی محبوس در ایران پرداخت و در این میان از آنجا که بیشترین شهروندان خارجی ساکن ایران، اهالی افغانستان هستند، به‌صورت طبیعی نیز بیشترین حجم زندانیان خارجی در ایران متعلق به شهروندان افغانستانی است. بی‌بی‌سی تیتر خبر خود درباره حضور 6هزار زندانی افغانستانی در ایران را به‌گونه‌ای تحریک‌آمیز منتشر کرد که در نگاه اولیه آمار غیرطبیعی و عجیب به‌نظر می‌رسید.

2-تلاش برای القای نگرانی به ایرانیان: بی‌بی‌سی همچنین میزگردی را با عنوان «حضور گسترده افغان‌ها در ایران؛ فرصت یا تهدید؟» تهیه و در آن برنامه مجری تلاش کرد تا حضور مهاجران افغانستانی را تهدیدی برای ایران توصیف کند. درحالی‌که در هر کشوری، مهاجران از همه کشورها هم می‌توانند ‌دارای فرصت و هم تهدیدات خاص خود باشند.

تحریک افغانستانی‌ها علیه ایرانیان

1- القای عدم‌انجام امور اداری مهاجران افغانستانی در ایران: بی‌بی‌سی همچنین در گزارش‌هایی تلاش داشته تا نارضایتی مهاجران افغانستانی در ایران را برجسته کند. ازجمله در گزارشی به مراجعه بی‌نتیجه مهاجران افغانستانی به ورزشگاهی جهت دریافت کارت سرشماری اشاره کرده و ناراحتی مهاجران افغانستانی از این موضوع در جنوب تهران را پررنگ کرده است. این در حالی است که به‌طور کلی سرشماری و ساماندهی مهاجران در هر کشوری کاری زمان‌بر است و نمی‌توان انتظار داشت این کار در یک روز انجام شود.

2- برجسته‌کردن نارضایتی مهاجران افغانستانی از امور بانکی در ایران: با وجود آنکه طی یک سال گذشته برخی امکانات بانکی در اختیار مهاجران افغانستانی قرار گرفته، اما بی‌بی‌سی فارسی در گزارشی هیچ اشاره‌ای به این امکانات نکرده و گلایه مهاجر افغانستانی از عدم‌انجام امور بانکی‌اش را بازنشر کرده است.

3- اخراج مهاجران افغانستانی از ایران: اگرچه جلوگیری از فعالیت و عبور از مرز برای مهاجران غیرقانونی در همه کشورها امری مرسوم است، اما بی‌بی‌سی در خبری با عنوان «اخراج 7500مهاجر در 6روز» تلاش داشته این موضوع را غیرعادی جلوه دهد. این در حالی است که این خبر بخشی از نقل‌قول رسمی فرمانده مرزبانی استان خراسان رضوی به خبرنگاران بوده است.

4- دستگیری مهاجران افغانستانی در ایران: در همه دنیا ساماندهی منطقه‌ای اتباع مهاجر کاری طبیعی و قانونی است، اما بی‌بی‌سی فارسی در گزارش خود بدون اشاره به برنامه‌ریزی وزارت کشور ایران برای ساماندهی اتباع خارجی در استان‌های مختلف به ممنوعیت اقامت اتباع افغانستانی در کرمانشاه اشاره کرده و تلاش داشته تا دستگیری اتباع توسط پلیس در کرمانشاه را پررنگ و نوعی هراس‌افکنی برای مهاجران افغانستانی ایجاد کند.

شبکه من‌وتو

شبکه لندن‌نشین «من‌و‌تو» در چند سال گذشته تلاش داشته تا نوعی افغانستان‌هراسی را در میان ایرانیان ترویج دهد. این شبکه به براندازان منتسب به خانواده پادشاهی سابق ایران وابسته است.

تحریک ایرانیان علیه افغانستانی‌ها

تأکید چند‌باره به تابعیت افغانستانی متهمان حادثه تروریستی شاهچراغ(ع): تلویزیون «من‌و‌تو» در خبری جهت‌دار به اعدام 2تروریست حادثه اول شاهچراغ در ملأعام با تابعیت افغانستانی اشاره می‌کند، درحالی‌که اعدام در ملأعام برای مجرمان بزرگ در ایران صرف‌نظر از ملیت ایرانی‌ یا غیرایرانی، بارها انجام شده و اجرای این مجازات‌ها ارتباطی با ملیت مجرمان ندارد. این شبکه در گزارش خود چندبار تأکید دارد که مجرمان حادثه شاهچراغ از اتباع افغانستان بوده و سعی بر پررنگ‌کردن تابعیت مجرمان دارد؛ موضوعی که القای نوعی نگاه منفی در جامعه ایرانی نسبت به مهاجران افغانستانی را به همراه خواهد داشت.

تحریک افغانستانی‌ها علیه ایرانیان

1-دستگیری مهاجران بی‌حجاب: در ایران قانون حجاب صرف‌نظر از ملیت افراد برای همه الزامی است، ولی شبکه من‌و‌تو در خبری جنجالی به نقل از مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری قم به دستگیری اتباع بی‌حجاب و اخراج آنان اشاره کرده است. این در حالی است که اجرای قانون حجاب در ایران ارتباطی با ملیت افراد ندارد.

2- محدودیت ورود مهاجران افغانستانی به اماکن تفریحی: اعمال محدودیت برای ورود شهروندان غیرایرانی و مهاجران به اماکن تفریحی اقدامی غیرقانونی است که چندی پیش از سوی یک پیمانکار خصوصی در یک مجموعه تفریحی شمال تهران اعمال شده بود. همان زمان این اقدام با واکنش منفی مقامات مسئول مواجه و محدودیت ورود برای مهاجران افغانستانی پس از چند روز برداشته شد. با این حال، شبکه من‌و‌تو همان چند شب محدودیت را مانند یک محدودیت همیشگی برای مهاجران افغانستانی ساکن در ایران به تصویر کشیده است.

رادیو فردا

رادیو فردا به‌عنوان یک ایستگاه رادیویی فارسی‌زبان، شاخه ایرانی رادیو اروپای آزاد / رادیو آزادی به شمار می‎رود و بودجه آن توسط دولت آمریکا پرداخت می‌شود. این رسانه شنیداری که چند‌سالی است شبکه تلویزیونی نیز راه‌اندازی کرده، همسو با دیگر رسانه‌های غیرایرانی گزارش‌های جهت‌داری را درباره مهاجران افغانستانی در ایران تهیه کرده است.

1-برجسته‌سازی‌ واکنش نژادپرستانه به مهاجران افغانستانی: رادیو فردا در جریان نماز عیدقربان امسال تلاش کرد تا واکنش‌های منفی برخی کاربران درباره این آیین مذهبی را برجسته سازد ولی در عین حال، هیچ اشاره‌ای نکرد که نماز عیدقربان یک آیین دینی و مذهبی مشترک میان ایرانیان و مهاجران افغانستانی است.

2- پررنگ‌کردن محدودیت برای مهاجران افغانستانی در کرمانشاه: مانند شبکه بی‌بی‌سی، رادیو فردا نیز بدون اشاره به برنامه‌ریزی کارشناسی برای آمایش سرزمینی مهاجران افغانستانی، در خبری تلاش کرد تا ممنوعیت حضور مهاجران افغانستانی در کرمانشاه را نوعی بدعت و رفتار فراقانونی نشان دهد.

کاربران بی‌هویت با دستور کار ایجاد شکاف در جامعه ایرانیصرف‌نظر از رسانه‌های بیگانه، به نظر می‌‎رسد افرادی که بر آتش خصومت نژادپرستانه در دو سوی مرز افغانستان و ایران می‌دمند، برخلاف ادعاها چندان دل در گرو ی تاریخ و جغرافیای ایران ندارند، وگرنه کدام منطق و عقلی می‌‍‌‌‌پذیرد که یک پارسی‌زبان دیگر پارسی‌زبانان را بیگانه بنامد؟

نگاهی به برخی کاربران فضای مجازی که هشتگ‌های قومیتی را ترویج می‌دهند، حکایت از آن دارد که اغلب آنان دارای گرایش‌های براندازانه هستند و در موارد متعددی حتی فاقد هویت مشخص هستند و در واقع بی‌هویتند. برخی از آنان خود را افغان‌زاده جا می‌زنند و بعضی دیگر، با ماسک کاربران انقلابی - مذهبی به افغان‌هراسی دامن می‌زنند.

با این حساب می‌توان ترویج شعارهای نژادپرستانه ضدایرانی و ضدافغانستانی را «دستور کار جدید پیاده‌نظام قدرت‌های خارجی»‌ برشمرد که تجزیه و تضعیف هر دو کشور ایران و افغانستان هدف نهایی‌شان است. تردیدی نیست که اگر امروز اینگونه کاربران در فضای مجازی با نوشته‌های نژادپرستانه علیه افغانستانی‌ها می‌نویسند، فردا همین دستور کار را علیه دیگر قومیت‌های ایرانی مانند آذری‌، عرب، لر و فارس به‌کار خواهند گرفت. آنان دستور کارشان نه برای ملت ایران، بلکه برای نابودی هویت ایران است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۳۸۳۵۰۱۱:۴۹:۵۱ ۱۴۰۲/۷/۶
به جای شعار دادن یک بار جمعه برو دریاچه چیتگر تا بفهمی اوضاع چقدر وخیمه. ...
جواد۳۲۳۸۹۷۸۱۶:۵۸:۵۳ ۱۴۰۲/۷/۶
آدم توکشورشهرخودم احساس غریبی میکنم چون بیشترازایرانی دارم افغانی میبینم
ناشناس۳۲۳۹۰۱۰۱۷:۰۹:۴۹ ۱۴۰۲/۷/۶
من متعجبم افاغنه چرا پیش هم نژادان خود در تاجیکستان و ازبکستان و اینها نمی روند؟
ناشناس۳۲۳۹۱۴۸۱۸:۲۷:۵۴ ۱۴۰۲/۷/۶
مردم افغان خیلی مردم شریف و بی آزاری هستند تمام کارهای خدماتی مردم خوشگذران ایران به کردن این قشر محروم است به نظرم وجود آنها در ایران مایع برکت و لطفی هست که خدا به ایران دارد مگر نه اینکه غرب که دارد افغان هراسی می‌کند این همه جنگ به راه انداخت که آنها رو آواره کند و در کشور خودش آنها را به بردگی بگیرد
ناشناس۳۲۳۸۳۵۶۱۱:۵۸:۲۳ ۱۴۰۲/۷/۶
جناب در حال حاضر امار بی رویه ورود غیر قانونی اتباع افغان به ایران بسیار نگران کننده است وقتی از این منظر نگاه شود که امریکا نیروی سرکشی به نام طالبان را در کنار گوش ایران به عنوان یک نیروی ذخیره برای یک جنگ نیابتی احتمالی در آینده نگه داشته است و از سوی دیگر چنانچه در آینده با نقشه چینی و تحریک امریکائی ها شرایطی حادث شود که مجبور به جنگ با طالبان یا حتی دولت آذربایجان شویم و امریکا قصد استفاده از این نیروی نیابتی را داشته باشد ایا تا به حال فکر کرده اید که در صورت گل الود شدن شرایط اتباع افغان حاضر در ایران ممکن است به نیروی طالبان ملحق شوند و با دسترسی و امکاناتی که طی سالیان متمادی در ایران بدست اورده اند شرایط امنیتی کشور را بسیار پیچیده و خطرناک کنند؟ وقتی از این منظر به موضوع ورود بی رویه و غیر قانونی مهاجرین افغان نگریسته شود طبیعی است که باید به مردم حق بدهیم که نگران باشند
ناشناس۳۲۳۸۷۳۷۱۵:۲۳:۴۳ ۱۴۰۲/۷/۶
باید افعانهابروند چون تو کشور ایران کل کارگرها کار می کنند جوانان ایرانم تو کوچه خیابان دنبال کار هستن باید بروند وسلام
ناشناس۳۲۳۹۸۹۸۰۷:۵۴:۱۹ ۱۴۰۲/۷/۷
ایرانی هاهم بایدازمریکا اخراج شود
بی نام۳۲۳۸۸۶۶۱۶:۱۱:۱۹ ۱۴۰۲/۷/۶
سلام. دوستان عزیزمن جوان افغانستانی که از روز تولد در ایران بودم هیچ وقت پشت به جمهوری اسلامی ایران نخواهیم کرد چون طالبان از مذهب شیعه نیستن
ناشناس۳۲۳۸۹۳۳۱۶:۳۹:۰۰ ۱۴۰۲/۷/۶
افرین
ناشناس۳۲۳۹۰۸۵۱۷:۵۴:۱۷ ۱۴۰۲/۷/۶
دوست عزیز این افغانستانی‌هایی که الان پناه میارن به ایران اگه دل خوشی از طالبان داشتن که همون افغانستان می‌موندن، اگه جنگی شد اصلا شاید برعکس شد و به ایران برای آزادی افغانستان از طالبان کمک کردن!
حسین۳۲۳۹۱۸۰۱۸:۴۶:۱۱ ۱۴۰۲/۷/۶
احسنت
ناشناس۳۲۳۹۲۴۵۱۹:۲۶:۳۹ ۱۴۰۲/۷/۶
آفرین؛من خوددرجه داران ارتش افغانستان راکه ازترس شناسایئ واعدام توسط طالبان به ایران گریخته اندوحتی نظامیان احمدمسعودرادرپائیزوزمستان ۲سال پیش؛؛که بخاطرمحاصره وسرمای زمستان جنگ راکناروبه ایران۰۰۰وزمان برگشت به جنگ راتاتابستلن به هم وعده میدادند!!؟
ناشناس۳۲۳۹۹۴۰۰۸:۴۰:۰۵ ۱۴۰۲/۷/۷
شما دوست عزیز مراجعه کن به بنیاد شهید ببین چند هزار شهید ملت افغانستان برای خاک ایران تو جنگ عراق داره بررسی کن بعد نظر بدین چند هزار شهید مدافع حرم داره این ام بپرس
ناشناس۳۲۳۸۳۶۸۱۲:۰۴:۰۸ ۱۴۰۲/۷/۶
حضور افغانستانی ها و مهاجران در ایران باید مثل تمام کشورهای دنیا ضابطه مند باشد و همانطور که از یارانه انرژی، نان، اقلام خوراکی و ... استفاده میکنند مثل بقیه افراد باید مالیات و عوارض پرداخت کنند.
ناشناس۳۲۳۸۷۶۷۱۵:۳۴:۲۱ ۱۴۰۲/۷/۶
بنده ب عنوان یک شهروندافغان کاملا هم نظر شما هستم
ناشناس۳۲۳۸۸۰۲۱۵:۴۵:۰۶ ۱۴۰۲/۷/۶
وقتی ازچیزی اطلاع نداری حرف بیهوده نزن . اولا عوارض شهرداری مالیات هرینهای اقامت تمام و کمال حتی اضافه پرداخت میشه
ناشناس۳۲۳۸۸۶۲۱۶:۰۹:۴۰ ۱۴۰۲/۷/۶
هم مالیات میدم هم عوارض. ببین دولت از شماها خیلی زرنگتره نگران نباش
ناشناس۳۲۳۹۱۳۶۱۸:۲۳:۵۱ ۱۴۰۲/۷/۶
افغان ها هر سال موقع تمدید کارت اقامت عوارض شهرداری را پرداخت کرده ودر بابت مالیات هم کسانی که کار خانه وکسپ وکار دارد حتما مالیات پرداخت میکند باید ام پرداخت شود
Amirmohammad۳۲۴۰۲۰۲۱۰:۵۵:۳۵ ۱۴۰۲/۷/۷
بچه جان .قندکم ، اون عوارض کارت برای یکسال فقط برای مجوز در ایران بودن هست .نه برای بیمارستان و زایشگاه و درختکاری و پارک و مترو و خیابان و خانه وماشین و ساخت و ساز زیر ساخت های کشور و هزینه های دولتی و نظامی و اداری و آسفالت و نان و حبوبات و لبنیات و گوشت و روغن و کارگاه‌ها و کارخانجات ووو که افغانها در آنجا کار ایرانیها را اشغال کرده‌اند و افغانها از تمام این مکانها استفاده میکنند و مالیات و عوارضی پرداخت نمی‌کنند .در ضمن در کشورهای دنیا مهاجر حق مالکیت خانه و ماشین و کارخانه ووو ندارد که مالیات و عوارضی پرداخت کنند.پس برای توجیه کردن موضوع دروغ نگوئید .مثل اینکه ما ایرانی هستیم و اینجا کشور ماست و از هر چیزی اطلاع داریم.برادر پنجاه سال است که در وطن ما هستید و ما نان و آب و همه چیزمان را با شما تقسیم کردیم .حالا مردم ایران خسته و بیزار و بیکار شده‌اند.پس لطفاً به کشور خودتون برگردید..
رضا۳۲۳۹۱۷۵۱۸:۴۳:۰۷ ۱۴۰۲/۷/۶
شما با چه حسابی میگید ما مالیات پرداخت نمیکنیم؟
ناشناس۳۲۳۸۳۷۰۱۲:۰۴:۲۵ ۱۴۰۲/۷/۶
هیچ کشوری اینجوری مهاجر قبول نمیکنه ! ..
ناشناس۳۲۳۸۳۸۷۱۲:۱۴:۴۷ ۱۴۰۲/۷/۶
حکومت فعلی افغانستان باید آب و گندم و مواد غذایی برای این هشت میلیون نفر بدهد آنها هم خودشان تولید کشاورزی دارند و هم تحریم نیستند
ناشناس۳۲۳۹۰۰۸۱۷:۰۹:۱۷ ۱۴۰۲/۷/۶
گفته شما همیش درست بود ولی دفاع از افقانی معنا ندارد
زهرا۳۲۳۹۰۴۵۱۷:۲۷:۱۹ ۱۴۰۲/۷/۶
دوست عزیز حتی اگر برای هر افغانی سه برابر هم هزینه بده نباید اینهمه افغانی تو ایران باشه می‌خوان افغانی و ایرانی رو بجون هم بندازند و ایران رو نابود کنن
ناشناس۳۲۳۹۰۹۷۱۸:۰۳:۲۰ ۱۴۰۲/۷/۶
مگه اینجا مواد اولیه مفت داده میشه ؟
ناشناس۳۲۳۹۳۷۹۲۱:۰۳:۳۰ ۱۴۰۲/۷/۶
۹۵ درصد ملت ایران خواستار اخراج هر چه سریعتر افغانی ها هستند.
ناشناس۳۲۳۸۴۰۷۱۲:۲۵:۰۹ ۱۴۰۲/۷/۶
از دید برخی همه خبرها یک پشت پرده داره ...
ناشناس۳۲۳۸۴۲۳۱۲:۳۴:۵۳ ۱۴۰۲/۷/۶
حدود ۳۰ سال پیش سریالی بنام طریق القدس ساخته امارا متحده عربی یا یکی از همین کشورهای حوزه خلیج فارس از تلویزیون ما در دو مرحله زمانی پخش شد که نشون میداد چطوری صهیونیستها آروم آروم میان به فلسطین و خیلی خزنده شروع میکنند به خرید زمین و ملک در بیت المقدس.. فلسطینیها تا میان بخودشون میبینند بالای ۹۰ درصد کشورشون را فروختند به اسراییلیها....
ناشناس۳۲۳۸۴۲۷۱۲:۳۸:۰۸ ۱۴۰۲/۷/۶
من در عمر ۶۱ ساله خودم فقط یکبار رفتم ورامین و پاکدشت اونهم برای یک دیدار یکروزه... پیشنهاد میکنم نویسنده مطلب بره اونجا و از نزدیک این دو شهر در شرق استان تهران را ببینه
مصطف۳۲۳۸۷۵۴۱۵:۲۸:۲۲ ۱۴۰۲/۷/۶
دقیقا افغانها انقدر نفوذ کرده اند کع میشه گفت ازهر 8ایرانی یکی افغانی هست ثروتمند وتاجر شدن مدارک هویتی هم با پول خریدن وراحتتراز ایرانی ها زندگی میکنند
ناشناس۳۲۳۸۸۰۶۱۵:۴۷:۲۱ ۱۴۰۲/۷/۶
پر جرم و جنایت هم هست این دو شهر
ناشناس۳۲۴۰۳۱۸۱۱:۴۵:۳۶ ۱۴۰۲/۷/۷
بیا اصفهان ببین چه خبره هر جا هم اجناس قیمت کمی کمتر باشه هجوم میارند می خرند چندین محله را کامل اشغال کردند ..
ناشناس۳۲۳۸۴۲۹۱۲:۳۸:۳۳ ۱۴۰۲/۷/۶
لطفا بفرمایید هزینه یارانه مصرفی نان گاز و برق و بنزین و گازوییل یک افغانی برای مدت یک سال چقدر هست ؟ مردم چرا باید مالیات بدن که خرج افغانستان بشه ؟
ناشناس۳۲۳۸۸۷۲۱۶:۱۳:۰۸ ۱۴۰۲/۷/۶
فعلا که بیشتر از شماها دارن مالیات میدن
عبدالله۳۲۴۰۳۲۴۱۱:۴۹:۳۶ ۱۴۰۲/۷/۷
افقانها مردم خوبی هستند، میخوان مالیات بدن برن کشور خودشون
ناشناس۳۲۴۰۷۲۹۱۵:۰۳:۴۸ ۱۴۰۲/۷/۷
چقدر مالیات میدن؟
ناشناس۳۲۳۸۴۳۹۱۲:۴۴:۲۹ ۱۴۰۲/۷/۶
طالبان اب ایران رانمیده چند سال دیگه راحت می تونه بااین عده ادم که تو ایران داره جنگ راه بیندازه از کجا معلوم ادمهای خودش را به عنوان مهاجر وارد ایران نکنه؟ چرا یک همه پرسی نمیزارین؟ پاکستان مهاجر افغان را بیرون کرد چرا ایران نمی کنه ؟
ناشناس۳۲۳۸۴۴۸۱۲:۵۰:۴۹ ۱۴۰۲/۷/۶
کرد و لر و..ایرانی هستند ،افغانها هویت ایرانی ندارند ...
ناشناس۳۲۳۸۸۷۷۱۶:۱۴:۲۹ ۱۴۰۲/۷/۶
افغانی احتیاجی ندارن ایرانی باشه
ناشناس۳۲۳۹۱۲۶۱۸:۱۹:۲۳ ۱۴۰۲/۷/۶
والا تاریخ میگه لر ها ترک ها از ریشه عیلامی هستند ما هم ک عیلامی هستیم هزاره و اوزبیک و ترکمن ترک تباران افغانستان هست اگر ب تاریخ مراجعه کنین کسانی ک خوندن و نوشتن ب شما اریایی ها یاد داد ما مردم بودیم و زبان فارسی ک حرف میزنین زبان قوم هزاره هست ک دریایی خزر ب اسم این قوم هست و این قوم عیلامی هستن و با ترک و لر و بختیاری ایران از یک ریشه بوده و قبل از اریایی ها ساکن ایران و افغانستان بودن گوگل بزن تاریخ اولیه ایران
افغانی۳۲۳۹۴۳۱۲۱:۳۱:۴۸ ۱۴۰۲/۷/۶
اتفاقا ایرانی ها همون فارس با افغانی ها از یک نژاد هستند هر دوتاشون هم فارس هستند
ناشناس۳۲۳۸۴۶۸۱۳:۰۵:۱۱ ۱۴۰۲/۷/۶
من ایرانی نمی خواهم افغانستانی در کشورم باشد و ایرانیان تحصیل کرده مهاجرت کنند.
ناشناس۳۲۳۸۸۷۸۱۶:۱۵:۲۷ ۱۴۰۲/۷/۶
خوب نرو کی گفته صف بکشید برید خارج
ناشناس۳۲۳۸۹۰۶۱۶:۲۶:۳۴ ۱۴۰۲/۷/۶
درود ... جانا سخن از زبان ما می گویی
ناشناس۳۲۳۸۴۷۶۱۳:۰۷:۳۵ ۱۴۰۲/۷/۶
عزیز من خطر اصلی تغییر بافت جمعیتی ایران است.
امیری۳۲۴۰۰۵۵۰۹:۴۷:۰۴ ۱۴۰۲/۷/۷
خطرنه،هدف تغییربافت جمعیتیه
اصغر۳۲۳۸۴۸۵۱۳:۱۳:۱۳ ۱۴۰۲/۷/۶
در کل دشمن همیشه در کمین هست و دراین مورد شکی نیست اما با وجود بیکاری که در کشور یک مشکل اساسی هست این تعداد افغانی بیشتر شغلهای جوانان را گرفتند
نیکزاد۳۲۳۸۴۹۸۱۳:۱۸:۲۱ ۱۴۰۲/۷/۶
کارگر عزیز ایرانی بیکار شده ، افغانی جاش گرفته
ناشناس۳۲۳۸۹۹۵۱۷:۰۵:۰۵ ۱۴۰۲/۷/۶
من الان یه شرکتی کارمیکنم صاحب شرکت خیلی هوای افغانی را داره ایرانی با افغانی دعوا کرد ایرانی را انداخت بیرون تواین شرکت صد تا کارگردا ه 80تا افغانی بیست تا ایرانی
ناشناس۳۲۳۸۵۰۰۱۳:۱۹:۲۹ ۱۴۰۲/۷/۶
و عده ای ساده لوح هم دنبال رو انان تکرار می کنند
ناشناس۳۲۳۸۵۱۰۱۳:۲۷:۰۲ ۱۴۰۲/۷/۶
همین چند روز پیش نماینده رباط کریم در مجلس میگفت جوانان برن در روستاهای اطراف تهران خونه اجاره کنن و با مترو و اتوبوس برن سر کارشون!!!! با اینهمه افغانی که همه جا رو اشغال کردن برو یه خونه اطراف تهران با قیمت مناسب پیدا کن تا اجاره کنی!!!!!
ناشناس۳۲۳۹۲۰۹۱۹:۰۶:۲۴ ۱۴۰۲/۷/۶
شمابرید روستا ها ان جا هم فقط افغانی می بینید به بهانه نگهداری از خانه ها وکار در آنجا
علی۳۲۳۸۵۳۴۱۳:۴۲:۴۵ ۱۴۰۲/۷/۶
فقط اخراج
شعله۳۲۳۸۵۵۷۱۳:۵۳:۵۰ ۱۴۰۲/۷/۶
بابا کاربه شبکه معاند نداشته باشید جلوی مهاجرت غیرقانونی بگیرید
فیروز۳۲۳۸۵۶۱۱۳:۵۵:۳۰ ۱۴۰۲/۷/۶
برن کشور خودشون .مردم ایران مشکلات زیاد دارن.
ناشناس۳۲۳۸۵۷۳۱۴:۰۱:۳۲ ۱۴۰۲/۷/۶
ما مردم افغانستان خودرا مدیون رهبر معظم انقلاب اسلامی دولت ومردم ایران میدانیم ب وضوح میتوان گفت اگرکشورمان ب ثبات سیاسی و اقتصادی دست پیداکند هیچ افغانستانی حاضر ب مهاجرت نخواهدشد.
ناشناس۳۲۳۸۹۸۰۱۶:۵۹:۱۶ ۱۴۰۲/۷/۶
برید کشور خودتان را آباد کنید
خداپرست۳۲۳۸۵۷۵۱۴:۰۱:۵۲ ۱۴۰۲/۷/۶
لطفا گزارشی از مهاجران مکزیکی در آمریکا و مشابه آن در کشورهای اروپایی تهیه کنید.
ناشناس۳۲۳۸۷۳۲۱۵:۲۱:۱۹ ۱۴۰۲/۷/۶
به ماچه
ناشناس۳۲۳۸۸۸۴۱۶:۱۷:۰۰ ۱۴۰۲/۷/۶
اگه گزارش بگیرن که شما باید به نژاد پرستی خودتون گریه کنید.
ناشناس۳۲۳۸۵۸۱۱۴:۰۵:۲۴ ۱۴۰۲/۷/۶
باید.بروند.بدون.چون.وچرا
ناشناس۳۲۳۸۷۷۷۱۵:۳۷:۳۵ ۱۴۰۲/۷/۶
افغان ها بیماری فلج پولیو را وارد ایران کردند.. بسیار نگران کننده است.
ناشناس۳۲۳۸۷۷۹۱۵:۳۸:۰۳ ۱۴۰۲/۷/۶
چشم عباس آقا فردامیریم
ناشناس۳۲۳۹۴۰۱۲۱:۱۲:۲۴ ۱۴۰۲/۷/۶
ااینم یک افغانی پر رو طلب کار !
حسن شاطر۳۲۳۸۵۸۲۱۴:۰۵:۳۰ ۱۴۰۲/۷/۶
ما بحضور مظلومان مسلمان درکشورما مانع نداریم ولی طبق قوانین مقررات باداشتن اقامت ویک جای بخصوص درهراستان وهرشهری که از نظر امنیتی مشکل ساز نباشه وگرنه ازداج بین ایرانی ها وافغانها بطور چشمگیری افزایش داردودرحین حال افغانستان دردورهای پیشن جزوه خاک ایران وپاتختش بلخ محل زندگی پوریا ولی بود/قانون رعایت شود/شبکه های معاندوبیگانه وضد انقلاب هیچ غلطی نمی کنند ما باهیچ برادر مسلمان خصومت شخص نداریم وگناه سرمداران به پای مسلمانان مظلوم نخواهیم نوشت اکثر افغان ها دردفاع مقدس حضور داشتن واکثر ایرانیان درجنگ شوروی با مجاهدین افغان بشهادت رسیدن/همه کشورها مسلمان برادریم چرا که درکشور های غربی دریک مسجد بعنوان هم مسلی ها ووبرادران دینیمان کنار هم هستیم...............ایران اسلامی یعنی جهان اسلام پایتخت جهان اسلام پس حضور همه مسلمانان دراین کشور چیز عادیست مثل زمان مولایم علی/والان رهبر عزیزم سید علی خامنه ای
ناشناس۳۲۳۸۷۲۷۱۵:۲۰:۲۶ ۱۴۰۲/۷/۶
شما افغان هستید
ناشناس۳۲۳۸۸۷۵۱۶:۱۴:۰۶ ۱۴۰۲/۷/۶
تو الان چی گفتی دقیقا؟؟؟؟؟؟
کیایی۳۲۳۸۹۸۸۱۷:۰۲:۲۰ ۱۴۰۲/۷/۶
ای کاش بجای شعار دادن، یکبار برای حقابه ایران علیه طالبان شعار می دادید و دسته جمعی تظاهرات می کردید.
ناشناس۳۲۳۹۰۳۵۱۷:۲۱:۲۰ ۱۴۰۲/۷/۶
باید بروند ... چراغی که به خانه رواست به مسجد حرامه
محمد حاجی زاده۳۲۳۹۱۵۳۱۸:۳۳:۳۶ ۱۴۰۲/۷/۶
صحیح است داداش حرف شما من که قبول جانم فدای علی خامنه یی
اصغر۳۲۳۹۴۲۸۲۱:۲۹:۳۸ ۱۴۰۲/۷/۶
هنوز دنبال کار نگشتی که هر جا بری بهت بگند اگر افغانی هستی کار بهت میدم چون بیمه نمیخواد من برای حفاری چاه فاضلاب رفتم گفت افغانی زودتر زنگ زده خیلی حیجانزده نشو یه کم آروم تر
کوروش۳۲۳۸۵۸۳۱۴:۰۵:۳۳ ۱۴۰۲/۷/۶
با درود .بی بی سی دشمن زبان فارسی ام هست .شما یک نمونه واژه okرو که تازگی ها در صحبت کردن مردم استفاده میشه رو دقت کنید .ببینید چقدر واژه های فارسی‌و مردم کنار میگذارند و آروم آروم فراموش میکنند .از این واژه ها زیاد شده تازگی ها، باید مراقب باشیم .البته باید در نظر گرفت که مردم عزیزمان بیکار نشند تا جایی باید مهاجر پذیرفت که توان پذیرایی و فراهم کردن امکانتشو داشت که هم مهاجرها آزرده نشند هم مردم .
ناشناس۳۲۳۸۵۸۴۱۴:۰۵:۴۱ ۱۴۰۲/۷/۶
ما که اصلا افغانی ندیدیم هرچی گشتیم نبود اینها همش کار معاندین نظام هست
سعید۳۲۳۸۸۹۰۱۶:۲۰:۰۶ ۱۴۰۲/۷/۶
تو خودت افغانی هستی برو ببین
ناشناس۳۲۳۸۹۸۹۱۷:۰۲:۴۳ ۱۴۰۲/۷/۶
بروکرج وورامین واطراف تهران تاببینی
ناشناس۳۲۳۹۱۱۹۱۸:۱۶:۳۰ ۱۴۰۲/۷/۶
خودتم حتما افقانی هستی که ندیدی
ناشناس۳۲۳۹۲۴۳۱۹:۲۴:۵۲ ۱۴۰۲/۷/۶
تو منطقه راوند کاشان من هم به ندرت ایرانی میبینم
ناشناس۳۲۳۹۳۱۵۲۰:۱۸:۳۲ ۱۴۰۲/۷/۶
چه طور افغانی ندیده اید ایران پر از افغانی هاست وباید از کشور بروند چون به اشتغال همه ضربه زدن وبه امنیت هم خواهند زد چون غیر قانونی وارد کشور شده اند
اصغر۳۲۳۹۳۹۲۲۱:۰۸:۳۱ ۱۴۰۲/۷/۶
بیا تا افغانی نشوند بدم
ناشناس۳۲۴۰۳۳۸۱۱:۵۵:۴۵ ۱۴۰۲/۷/۷
آره راست میگی اصلا تو ایران افغانی نیست چقدر دشمن دروغ میگه وما راستگو هستیم !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۳۲۴۰۷۹۳۱۵:۴۰:۱۲ ۱۴۰۲/۷/۷
جناب چشمات باز کن وارد هر شرکتی میشی 80درصد ان افغانی هستن، من مخالف مردم افغانسانی در ایران نیستم اما اول باید کارگر ایرانی سرکار باشه، و طالبان باید حق ابه ایران وسهم این 8 ملیون نفر را بده و حکومت کاملا امنیت مردم را تامین کنه، ..،،،
ناشناس۳۲۳۸۵۹۱۱۴:۰۸:۴۱ ۱۴۰۲/۷/۶
ما نه ماهواره داریم نه خبر از شبکه ها چی میگن ولی مخالف حضور این همه افغانی هستیم .نگرانی مردم رو درک کنید ۹۰ درصد شغلها ی ازادرو پر کردن با قیمت پایینتر کسی دیگه ب کارگر ایرانی کار نمیده
محمد۳۲۳۸۸۵۴۱۶:۰۴:۳۱ ۱۴۰۲/۷/۶
حالا بحث شغلی و اینها به کنار،جدیدا اخباری داره به گوش میرسه که لا به لای این مهاجرین تعدادی هم مسلح وارد شدن
محمد افغانستانی هستم۳۲۳۸۶۰۹۱۴:۱۵:۱۵ ۱۴۰۲/۷/۶
من ۴۳ سال هست که در ایران مهمان این کشور دوست وبرادر هستیم وبوده ایم کسانی که درایران زندگی میکنن وخدای ناکرده اگه قصد ناسپاسی یا بدخواه ایران باشن واقعا ازته دل میگم اون فرد نمیشه بگیم انسان بلکه از حیوان هم پست تر هستن وبه یقین می‌گویم که افغانستانی اینقدر نمک نشناس نیستن این تفرقه ها کاردشمنان اسلام یعنی غربی‌هاست بدون شک .پس هردو ملت باید آگاه وبیدار باشن.زنده باد پاینده باد رهبرم سیدعلی رهبر همه مسلمانان
ناشناس۳۲۳۹۱۱۰۱۸:۱۱:۱۴ ۱۴۰۲/۷/۶
دوست عزیز بزودی باید جمع کنی بری مگه ۴۳ سال نم‌وندی بسته دیگه برو پیش طالبان
ناشناس۳۲۳۹۲۱۵۱۹:۰۹:۳۴ ۱۴۰۲/۷/۶
کشور ایران دیگه این همه برادر افعانی نمی خواهد باید چکار کند برید کشور خودرا آباد کنید
ناشناس۳۲۴۰۳۷۷۱۲:۲۰:۳۹ ۱۴۰۲/۷/۷
چیزی که عیانه چه حاجت به بیانه افغانیه رفته زن ایرانی گرفته بعد از پنج تا بچه زنش راکشته الان بچه ها بهزیستی هستند جای دیگه جوانی ایرانی را چند تا افغانی بخاطر کار کشته بودند می خوای بازم بگم ..
ناشناس۳۲۳۸۶۲۰۱۴:۲۲:۱۰ ۱۴۰۲/۷/۶
خب اونها استعمارگر هستند و دنبال تجزیه ایران و این کارها هم آتش تهیه اون طرح است . موضوع اینه که در آن حد که مربوط به داخل ایران است ، چرا وردوشان و اسکانشان مدیریت نمی شود .
ناشناس۳۲۳۸۶۲۹۱۴:۲۷:۰۱ ۱۴۰۲/۷/۶
ساماندهی باید بشوند
احمدی۳۲۳۸۶۳۸۱۴:۳۰:۲۵ ۱۴۰۲/۷/۶
مرگ برمنافقین مرگ بر دشمنان اسلام درود به تمام انسان های بااخلاق و خوش سخن و مهربا ن
سبحانی۳۲۳۸۶۵۷۱۴:۳۸:۲۵ ۱۴۰۲/۷/۶
تشکرازاطلاع رسانی رسانه های مستقل جمهوری اسلامی ودست اندرکاران تیزبین وتیزهوشان نظام که توطیه ودسیسه های دشمنان دوملت را یکی پس از دیگری خنثی می کنید بی شک اینکه دشمنان ومغرضان کوردل قصدفتنه های جدید دارد وباهوشیاری نظام جمهوری اسلامی نقش شان نقش برآب شده وخواهندشد
ناشناس۳۲۳۸۶۵۹۱۴:۳۹:۳۷ ۱۴۰۲/۷/۶
انسانم،آرزوست
سامان۳۲۳۸۶۶۰۱۴:۴۰:۰۷ ۱۴۰۲/۷/۶
برادر من هر کشوری برا پذیرش مهاجر یا اتباع کشورهایه دیگه اول باید مردم خودش در وضعیت خوبی باشن نه مثل کشور ما تحریم ...
ناشناس۳۲۳۸۶۶۶۱۴:۴۴:۰۶ ۱۴۰۲/۷/۶
مگه آمار زاد و ولد افغانی ها نمی بینید
ایرانی۳۲۳۸۶۷۷۱۴:۴۹:۴۶ ۱۴۰۲/۷/۶
ما همه انسان هستیم و روی یک کره خاکی و زیر یک آسمان زندگی میکنیم، باید خودمان مواظب همدیگر باشیم، بنی آدم اعضای یکدیگرند
محمد۳۲۳۸۷۳۰۱۵:۲۱:۱۱ ۱۴۰۲/۷/۶
احتمال میدهم که جنابعالی افغانی هستید یا پدرتان افغانی بوده ، اگر بنی آدم اعضای یک پیکرند چرا در دنیا کسی حامی ملت ایران نبوده؟؟ توصیه میکنم نظرتان را عوض کنید
ناشناس۳۲۳۹۰۶۳۱۷:۳۹:۱۸ ۱۴۰۲/۷/۶
حالت خوش میلیون افغانی ایران بعد تو شعر میخونی
ناشناس۳۲۳۹۱۲۳۱۸:۱۸:۲۳ ۱۴۰۲/۷/۶
من نه باشبکه های معاندکاردارم نه نزادپرست من فقط ناراحت آینده ایرانم باوجوداین همه افغانی
کریم۳۲۳۸۶۷۹۱۴:۵۳:۱۸ ۱۴۰۲/۷/۶
اینها همه درست اما وجدانا قبول کنید این دیدی که افغانی جماعت چه در افغانستان چه در ایران نسبت به ایران وایرانی دارند.غیر قابل تحمل است .
ناشناس۳۲۳۸۸۳۴۱۵:۵۶:۲۸ ۱۴۰۲/۷/۶
میدونی چرا این دیدگاهو این نفرتو دارن ؟ من ب شخصه خودم همینجا ایران ب دنیا امدم بزرگ شدم ولی ازبس بدرفتاری توهین تحقیر و نژاد پرستی زورگویی دیدم . هیییییچ حسی تعلقی ب اینجا ندارم فقط رواجبار میگذرونم . بحث قدرنشناسی هم نیست چون به ازای هر قدمی که برمیداریم پول میدیم همه چی برای ما ازاد حساب میشه هیچ مزایی نداریم درصورتی که مالیاتهای پنهان زیادی میگیرن . حالا فهمیدی علت این نگاه و دید ما اتباع چیه
ناشناس۳۲۳۸۶۸۲۱۴:۵۴:۰۹ ۱۴۰۲/۷/۶
مردم از افغانها نمی‌ترسند با جمعیت چند ملیونیشون مشکل دارن جوری ک اکثریت جمعیت ایران دارن تشکیل میدن
ناشناس۳۲۳۸۶۸۸۱۴:۵۷:۲۸ ۱۴۰۲/۷/۶
قطعا اهدافی پشت پرده این مهاجر پذیری هست که به نفع ایران نیست پس خروج بدون قید و شرط افغانها رو خواستاریم
ناشناس۳۲۳۸۷۷۴۱۵:۳۶:۴۳ ۱۴۰۲/۷/۶
چی تعریف کنیم ما افغان ها را دوست داریم میخایم توکشور باشن
ناشناس۳۲۳۸۸۴۸۱۶:۰۲:۴۶ ۱۴۰۲/۷/۶
افغانی به نفع سرمایدار
ناشناس۳۲۳۸۹۹۷۱۷:۰۵:۲۰ ۱۴۰۲/۷/۶
قطعا همینطور است که میفرماید اگه دستی در کار نیست بیرونشان کنید بابا از تربت حیدریه یاد بگیرید از اول تا به حال یه افغانی راه ندادند
ناشناس۳۲۳۸۶۹۲۱۴:۵۸:۳۹ ۱۴۰۲/۷/۶
یکم از ترکیه یاد بگیرید فقط چند هزار افغانی داره ک اونارو داره بیرون میکنه
ناشناس۳۲۳۹۱۹۹۱۹:۰۱:۳۱ ۱۴۰۲/۷/۶
پاکستان هم داره بیرون میکنه
نصرتی۳۲۳۹۲۵۱۱۹:۲۸:۴۷ ۱۴۰۲/۷/۶
سلام واقعه متاسفم برای مردم ایران که فکر می کند افغانی ها آدم نیستند با افغانی رو خدا آفریده من خودم ایرانی هستم خدارو خوش نمی آید بابا بذار افغانی ها هم تو ایران زندگی کند یک پسر شهیدعباس حیدری هم پدرش افغانی بود این شهید مدافع حرم هست هرجا آدم خوب هست خدا خوش نمی آید
ناشناس۳۲۳۸۶۹۹۱۵:۰۲:۲۱ ۱۴۰۲/۷/۶
فقط بایدازایران بازبون خوش برن عاقبت بعدش بعهده خودافغانها
علی۳۲۳۸۷۰۰۱۵:۰۲:۵۷ ۱۴۰۲/۷/۶
مردم ایران‌بیکارند‌ حداقل‌یکمیلیون‌مسکن‌رو‌این‌عزیزان‌اشغال‌کردند‌‌‌ این‌برادران‌ عزیز‌بهتر‌نیست‌بروند‌ و کشور‌خودشونو‌اباد‌کنند‌‌
ناشناس۳۲۳۸۷۰۱۱۵:۰۴:۰۸ ۱۴۰۲/۷/۶
شما واقعا از کجا آمار جمعیت و ۶هزار نفر اعلام میکنی!!!!!!!!! در حالیکه )من بعنوان یک فعال اجتماعی (در یکی از محلات مشهد فقط ۲۵۰۰ نفر مهاجر افغانستان از اداره بهداشت تعداد ساکنین همین محله شهرک شهید رجایی اعلام میکنه که غالب جمعیت است
ناشناس۳۲۳۸۷۰۳۱۵:۰۴:۳۹ ۱۴۰۲/۷/۶
اگر مهاجر پذیر هستی خوب یک سرو سامان به وضع مهاجرین بدهید. 1-تعداد مشخص مهاجر پذیرفته شود. 2-بر اساس نیاز به آنها کار داده شود 3-از امکانات یک مهاجر برخودار باشند(کارت بانکی، شناسنامه، ازدواج، تابعیت و غیره 4-تمام افراد گذر نامه قانونی داشته باشند و تمام افرادی که بصورت قاچاق وارد می‌شوند. دستگیر و برگردانده شوند. 5-بدلیل احتمال وابستگی به گروهای مسلح داعش القاعده و طالبان و غیره اطلاعات همه افراد دارای مجوز در وزارت اطلاعات بایگانی و بروز شوند. 6-مرزها شناسایی و کنترل ها شدید گردد. 6-
ناشناس۳۲۳۸۷۰۵۱۵:۰۷:۲۶ ۱۴۰۲/۷/۶
عزیزان افغانی، مسلم، مطیع، معتقد و دارای افکاری سنتی و خوب و ولایی میباشند
مجتبی۳۲۳۸۷۰۷۱۵:۰۹:۰۴ ۱۴۰۲/۷/۶
باز هم مشکلات مملکت زیاد شده و دیواری کوتاه تر ازمهاجران افغانستانی پیدا نشد.
ناشناس۳۲۳۹۲۹۷۲۰:۰۳:۳۳ ۱۴۰۲/۷/۶
مجتبی با زبون خوش خودت برگرد افغانستان
عباس۳۲۳۸۷۱۴۱۵:۱۳:۱۴ ۱۴۰۲/۷/۶
اگر مشهد سمت خیابان طلاب ،طبرسی و اطراف حرم بری فکر می کنی وارد افغانستان شد و احساس غربت می کنی
ناشناس۳۲۳۸۷۱۵۱۵:۱۵:۰۹ ۱۴۰۲/۷/۶
همه کشورهامهاجردارند ایران هم تعدادزیادمهاجرافغان دارد ک خودم یکی ازمهاجرین میباشم وسالهای زیادی است که درایران زندگی میکنم ازدولت ایران بابت این همه مهاجرپذیری واقعاممنونم انشاءالله که همیشه کشورایران زنده وپایدارباشد واکنون ک بیش از۳دهه است کشورعزیزمادچارناامنیست وتواین اواخرکه طالبان آمدندواقع وضع مردم مابدشده واکثرابه ایران پناه اوردند مردم ازبیچارگی وبدبختی به ایران که کشورهمسایه است پناه اوردن وگرنه به قول عامیانه هیج جاخونه خودادم نمیشه شاهدهم هستیم که اکثراشغلهای سخت وطاقت فرساراباپول نسبتا کم گرفتن که اکثرایرانی ها مطمئنم نمیتونند چنین کارهای سخت تواوج گرمای شدید وبلعکس اونم بامبلغ نسبتاکم انجام دهند انها ادم های بدی نیستند فقط ساده وصادق هستند پس فکزبدنکنید یک کشوری که ۴۰ سال توجنگ وبدبختی باشددیگه ازمردمش چه انتظاری داشته باشیم
ناشناس۳۲۳۹۲۷۱۱۹:۴۸:۵۷ ۱۴۰۲/۷/۶
دوستان افغانی کامنت گزار لطفا مشاغلشون رو و تعداد فرزندان رو هم بنویسند تا با این عزیزان بهتر آشنا بشیم
ناشناس۳۲۳۹۲۸۵۱۹:۵۷:۳۸ ۱۴۰۲/۷/۶
البته ما سختی زندگی در افغانستان طالبانی رو درک میکنیم . اما وظیفه شما مقاومت و بیرون کردن طالبان بود نه فرار و عافیت طلبی. شما به وطن و مردم وطنت پشت کردی با ایران چه میکنی؟
ناشناس۳۲۴۰۸۰۷۱۵:۴۸:۳۳ ۱۴۰۲/۷/۷
شما چرا کشورهای دیگر نمیروید. افغانستان پنج همسایه دیگر هم دارد و دهها کشور دیگر در اطراف وجود دارد؟ چه طرحی است که سیل مهاجرت به کشور تحریم شده ایران است. حتی کشور چین هم که اقتصادی پویا دارد با افغانستان هم مرز است. حال به ما بگویید خروج عجیب امریکایی‌ها و سیل میلیونی مهاجران بعد از آن به ایران چه طرح سازماندهی شده بود. انتقال نیمی از جمعیت ناهمگون یک کشور در کشور دیگر آیا توطئه نیست؟؟
رضر۳۲۳۸۷۴۱۱۵:۲۵:۰۰ ۱۴۰۲/۷/۶
بابا این دیگه مهاجرت نیست انتقال جمعیت یک کشور به کشور.
ناشناس۳۲۳۸۷۵۰۱۵:۲۷:۴۰ ۱۴۰۲/۷/۶
زاد و ولدشون چند برابر ایرانیها ست .افغانیها ایران را دارند میگیرند . ایران میشه فلسطین دوم
ناشناس ما۳۲۳۸۷۵۸۱۵:۲۹:۵۸ ۱۴۰۲/۷/۶
ما پشت پرده را نمی دونیم ولی تو خیابانهای شهرها چیزی که مشاهده میکنیم از هر ده نفر ۶ نفر افغانی می بینیم که باعث وحشت ما میشه
ناشناس۳۲۳۸۷۵۹۱۵:۳۰:۱۰ ۱۴۰۲/۷/۶
ترکیه دیوار کشیده یک افغانی راه نمیده کشورشان . ایران 10 میلیون افغانی داره . هیچ کس بفکر بیرون کردن اینها نیست چرا
......۳۲۳۸۷۶۰۱۵:۳۰:۴۸ ۱۴۰۲/۷/۶
با همه این اوصاف وارقام ما ایرانیها نمی‌خوایم افغانی در کشورمون زندگی کنه وباید دولت بیرونشون کنه
ناشناس۳۲۳۸۷۶۴۱۵:۳۲:۴۴ ۱۴۰۲/۷/۶
مسولین محترم بفکر باشید . ایران فلسطین دوم نشه . جوان‌های ما بیکارند 6 میلیون کار دست افغانیهاست
ناشناس۳۲۳۸۷۶۸۱۵:۳۴:۵۹ ۱۴۰۲/۷/۶
ورود این حجم از جمعیت افغانی قطعا اهدافی پشتش هست
ناشناس۳۲۳۸۷۷۸۱۵:۳۷:۴۶ ۱۴۰۲/۷/۶
قانونی وغیر قانونی وساماندهی واین حرفها نداریم .افغانیها باید تا اخرین نفر اخراج بشند ولاغیر
ناشناس۳۲۳۸۷۸۱۱۵:۳۹:۰۲ ۱۴۰۲/۷/۶
کامنتها نشان میده درجه نژادپرستی ما چقدره؟ تازه برای افراد همزبان و هم نژاد، واقعا جای تاسف است
ناشناس۳۲۴۰۱۵۸۱۰:۳۹:۳۵ ۱۴۰۲/۷/۷
بحث نزاد پرستی نیست فقط بخاطر فشار اقتصادی وتورم که تو ایران حاکم شما نظرات دوستان رو مطالعه بفرمایید متوجه میشد علت نارضایتی مردم بابت چه مسئله ای
ناشناس۳۲۳۸۷۸۶۱۵:۴۰:۲۶ ۱۴۰۲/۷/۶
تمام مناطقی که به عنوان محدوده شهر بودند و کرایه ها ارزان حالا جزء گرانبها شدند و نمیشود دیگر کرایه کرد چون افغانها با هر قیمتی ۲ یا ۳ خانوار اجاره میدند و باعث گرانی شدند
رضا۳۲۳۸۷۹۴۱۵:۴۱:۵۸ ۱۴۰۲/۷/۶
این مهاجرت نیست انتقال جمعیت یک کشور به داخل ایران است به صورت تعمدی
حامی۳۲۳۸۷۹۹۱۵:۴۴:۳۹ ۱۴۰۲/۷/۶
آقای نویسنده تو خوب تو متمدن، مشتی نزدیک۶میلیون افغانی توی مملکت مون،فردا روزی همین افغانی که قاچاقی داره زندگی میکنه با چاقو خفتت کنه بازم از این حرفا میزنی ....
ناشناس۳۲۳۸۸۰۷۱۵:۴۸:۰۳ ۱۴۰۲/۷/۶
ما ایرانیها خواستار اخراج افغانیهای بدون کارت اقامت هستیم اینهایی که هستند باید مثل ایرانیها مالیات بدهند و هزینه سربار شدن را باید طالبان پرداخت کند
ناشناس۳۲۳۸۸۱۲۱۵:۴۹:۰۰ ۱۴۰۲/۷/۶
همشهری قطعا خودت هم افغانی هستی
ناشناس۳۲۳۸۸۱۳۱۵:۴۹:۲۲ ۱۴۰۲/۷/۶
چرا باید این حجم از افغانیها بیان تو ایران و مالیات هم نپردازن .. شاهنامه آخرش خوشه ..
ناشناس۳۲۳۸۸۱۶۱۵:۵۱:۳۱ ۱۴۰۲/۷/۶
پشت پرده ای ندارد 10 میلیون افغانی در کشور است . تا 40 سال دیگه جمعیت افغانیها از ایرانیها بیشتر میشه
ناشناس۳۲۳۸۸۲۵۱۵:۵۳:۵۶ ۱۴۰۲/۷/۶
انگلیس برای 200 سال آینده کشورمون برنامه ریزی کرده که چطور کشور چپاول کنه . یکیش ورود افغانها به کشور هستش
شاه پو ر۳۲۳۸۸۳۰۱۵:۵۵:۰۱ ۱۴۰۲/۷/۶
بروید کشورتان
ناشناس۳۲۳۸۸۳۲۱۵:۵۶:۰۳ ۱۴۰۲/۷/۶
این همه شهید دادیم . افغانها کشور رو تصرف کردند
ناشناس۳۲۳۸۸۳۳۱۵:۵۶:۰۳ ۱۴۰۲/۷/۶
کی گفته تمام افغانستانی برادر دینی ماست اونها به شیعه های هزاره خودشون رحم نمیکنن
ناشناس۳۲۳۸۸۳۵۱۵:۵۸:۲۹ ۱۴۰۲/۷/۶
اگر الان بفکر خروج آنها نباشیم . فردا بسیار دیر خواهد بود . و آیندگان ما را ملامت میکنند
ناشناس۳۲۳۸۸۴۶۱۶:۰۲:۰۷ ۱۴۰۲/۷/۶
افغانیها رو بفرستید انگلیس . که داره برای کشور ما نقشه میکشه
ناشناس۳۲۳۸۸۵۲۱۶:۰۳:۴۹ ۱۴۰۲/۷/۶
انگلیس دست از سر کشور ما بر نمیداره . با این همه منابع . براش هر روز نقشه میکشه
رسول۳۲۳۸۸۵۵۱۶:۰۴:۵۴ ۱۴۰۲/۷/۶
باید ساماندهی بشن، آمار زاد و ولد شون را پیگیری کنید ، واقعا نگران کننده هست من ایرانی بیشتر از یک بچه جرات نمیکنم داشته باشم ، ببینید چند تا بچه تو هر خونه ای دارن استان سیستان و بلوچستان هم همینطوری هستن ،
Hesam۳۲۳۸۸۶۰۱۶:۰۸:۲۵ ۱۴۰۲/۷/۶
كار بهشون ندین . برمیگردن میرن
مرتضی۳۲۳۸۸۶۷۱۶:۱۱:۲۰ ۱۴۰۲/۷/۶
برادر من نژاد پرستی یعنی چه ما خودمان باچشم خودمان داریم مشکلات رو میبینیم طرف میره نانوایی تنور خالی میکنه میره. انقدر گروهی زندگی میکننددر هر محله.در ضمن ترسی ازشون نداریم که میگید افغان هراسی.تعطیلات برید میدان ازادی.پل طبیعت .دریاچه چیتگر همه مجرد ول هستند انجا
ناشناس۳۲۳۸۸۷۳۱۶:۱۳:۳۵ ۱۴۰۲/۷/۶
افغانی ها ازایران بروند هم اشتغالزایی بیشتر میشود برای ایرانیها هم اجاره خانه درست میشود وهم دولت سوبسید که میدهد کمتر میشود ودولت بودجه کم نمیاره
ناشناس۳۲۳۸۸۸۲۱۶:۱۶:۲۶ ۱۴۰۲/۷/۶
باید. افغانی از کشورم. ایران. اخراج بشه
ناشناس۳۲۳۸۸۹۷۱۶:۲۳:۱۳ ۱۴۰۲/۷/۶
بجای این گزارش یک سری به جنوب تهران بزن یا برو پل طبیعت ویا چیتگر ببین اصلا افغانی نیست
ناشناس۳۲۳۸۹۴۱۱۶:۴۳:۱۸ ۱۴۰۲/۷/۶
ما همیشه ضربه خوردیم بعد به فکر راه چاره بودیم
امین۳۲۳۸۹۵۳۱۶:۴۹:۱۱ ۱۴۰۲/۷/۶
جوان ایرانی کارکن باشه کار زیاده
علی۳۲۳۸۹۸۷۱۷:۰۲:۰۶ ۱۴۰۲/۷/۶
افغان هراسی نیست واقعیت این است چرا مردم باید هزینه یارانه نان وانرژی وتحصیل درمان ده میلیون افغانی رو بدهد
ناشناس۳۲۳۹۰۰۶۱۷:۰۸:۵۶ ۱۴۰۲/۷/۶
عربستان و بسیاری کشورهای عربی شهروندانش معاف از مالیاتن و در رفاه کامل با حقوق و مسکن و امکانات رفاهی پس وقتی نیروی کار برای کارگری میارن قرار نیست مشاغل شهروندانشون رو تصرف کنن پس مشکلی ایجاد نمیشه اما در کشور ما مهاجرها چه قانونی و چه غیرقانونی قراره شغل ، مسکن و جایگاه شهروندان دیگر رو تصرف کنن، علت بیشتر نارضایتیها عدم رفاه مردمه و ما کشور مهاجر پذیر نیستیم
مادر ایران۳۲۳۹۰۰۷۱۷:۰۹:۱۳ ۱۴۰۲/۷/۶
فقط اخراج اتباع افغان جوابگو ی حمله تروریستی به حرم شاهچراغ هست و مرهمی بر داغ زایران مظلوم و در خون غلطیده ایرانی است
حمید۳۲۳۹۰۱۲۱۷:۱۰:۲۳ ۱۴۰۲/۷/۶
سلام در کل باید ساماندهی و مراقب شوند
عبدالواحد۳۲۳۹۲۱۲۱۹:۰۸:۱۰ ۱۴۰۲/۷/۶
افغانی در افغانستان و ایرانی در ایران روند طبیعی امور قطعا به نفع ساکنان زمین هست بون شک... خواهشا خواهشا هر کس و هر چیز در جای خودش باشد اینقدر دنیا را بهم نریزید... تجربه موثق ثابت کرده دست بردن در امور طبیعی لطمات جبران ناپذیری برای جامعه و حتی طبیعت دارد خواهشا لجبازی نکنید...بزارین عزیزان افغانستان را آباد کنن و ما مواظب منابع کشور خودمون باشیم...خواهشا خواهشا خواهشا....
ناشناس۳۲۴۰۵۰۳۱۳:۰۳:۰۵ ۱۴۰۲/۷/۷
الکی اسمش را گذاشتن نژاد پرستی ومعاند وغیره ما نه ماهواره داریم ونه کاری به این حرفها چیزی که میبینیم ومشکلات به وجود آمده از ورود بیش از حد افغانها را میگیم
جوان ایرانی۳۲۳۹۲۱۸۱۹:۱۰:۰۳ ۱۴۰۲/۷/۶
پدر من برای تمامیت ارضی این کشور جنگیده است چرا باید من بیکار باشم و یک افغانی جای من کار کند چند ماه پیش کارفرما بنده را با یک افغان جایگزین کرد از مغازه هایی که کارگر اتباع دارند کالا و خدمات نمیخرم
آزاد۳۲۳۹۲۲۱۱۹:۱۳:۳۰ ۱۴۰۲/۷/۶
باسلام ،دوستان عزیزی ک بدون اطلاعات ازمنبع نادرست وناآگاهی نظرمیدن حق قضاوت ندارندخداهم ندانسته این حق رونداده !پایه مهاجرپذیری برپایه انسان دوستی وانسانیته ن دین !بنده هم مهاجرهستم امامقیم آلمان ،آلمان تعدادبیشترمهاجراش اهل روسیه هست واقعازیادن واقعا ،جالب اینجاست طی جنگ روسیه اوکراین آلمان برضدروسیه داره سلاح میده اماهیچ کاری باپناهندگان روس ندارن این یعنی چه ازنظرشماها؟؟
ناشناس۳۲۳۹۲۳۷۱۹:۲۲:۲۲ ۱۴۰۲/۷/۶
فقط تعداد نظرهای در صف انتظار
فرزند ایران۳۲۴۰۰۱۰۰۹:۲۳:۳۵ ۱۴۰۲/۷/۷
دولت تمام اطلاعات و هویت مردم افغانستان رو به همراه ویزا و سایر اطلاعات حقوقی ثبت کنه ، که فردا روزی اتفاقی برای شهروند ایرانی افتاد بدونه یقه کیو بگیره ، در ثانی کشورهای جهان اول برای مهاجرت دنبال افردا مفید و موثر شامل نخبه ها و صنعتگران و تاجران هستند ، اینجوری خواه یا ناخواه کشور نا امن میشه
ناشناس۳۲۴۰۰۷۷۰۹:۵۹:۵۶ ۱۴۰۲/۷/۷
باید افغانها برند اونها هر کدام ۱۵ تا بچه آوردند و کشور ما تا چند سال آینده کامل اشغال می‌کنند
ناشناس۳۲۴۰۰۸۵۱۰:۰۸:۰۷ ۱۴۰۲/۷/۷
الان دوماه شهرداری شهر ما داره پیاده رو های شهر رو موزاییک میكنه کوچه هارو آسفالت میکنه همه کارگرای که به کار گرفته افغانی هستن و این در حالی اتفاق افتاد که کلی ایرانی بیکار سر چهارراه نشستن حق اعتراضم ندارن چون ،،،،،
ناشناس۳۲۴۰۰۸۸۱۰:۰۹:۲۹ ۱۴۰۲/۷/۷
این افغانی ها هم بزودی میروند ولی همین منافقین و دشمنان اسلام باشد ایران و افغانستان هم بجان هم میوفتن
میلاد۳۲۴۰۱۲۰۱۰:۲۲:۲۴ ۱۴۰۲/۷/۷
پشت پرده کجا بود .افغانی باعث گرونی مسکن شده . باعث گرونی مواد غذایی شده . باعث اشغال میلیونها شغل شده .
ناشناس۳۲۴۰۱۷۷۱۰:۴۳:۴۹ ۱۴۰۲/۷/۷
#اخراج افغان ها #نه کار #نه خونه #نه شناسنامه #نه تحصیل افغان ها اینجا بهشون خوش میگذره همه چی براشون فراهم شده شاید در این صورت برگردن کشور خودشون
ناشناس۳۲۴۰۱۹۴۱۰:۵۱:۰۶ ۱۴۰۲/۷/۷
زنده باد اردبیل و زنجان که هیچ افغانی رو راه نمیدن
افضلی۳۲۴۰۲۲۰۱۱:۰۴:۴۰ ۱۴۰۲/۷/۷
سلام.بخداقسم روزانه صدها دستگاه پژوشوتی درجاده های کرمان که هرخودروبیش ازپانزده نفر سرنشین داشته به جابجایی افاغنه مشغولند.کسی جوابگو نیست.باید ورود افراد ازمجاری قانونی تحت نظر دولت باشد.....این امر ناامنی میاره.مسئولین باید چاره ای بیاندیشند
ایرانی۳۲۴۰۴۲۴۱۲:۳۴:۱۰ ۱۴۰۲/۷/۷
میخواهیم آرامش داشته باشیم برگردید و کشورتون آزاد کنید ... هرجا میریم سر هر کاری افغانی هستش
عباس۳۲۴۰۴۴۷۱۲:۴۳:۵۲ ۱۴۰۲/۷/۷
تو رو جون مادرتون این افغانیا رو بفرستید کشور خودشون
ناشناس۳۲۴۰۸۴۳۱۶:۱۲:۳۹ ۱۴۰۲/۷/۷
ممکن است در بین اشغالگران افغانی تعدادی هم بی ضرر باشند ولی اکثر آنها خطر بالقوه هستند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  2. آیا این دو زن در آمریکا زلزله به پا می کنند؟

  3. کنایه زاکانی درباره واگذاری ودیعه مسکن دوره‌های پیشین/ واکنش وحیدی به احتمال صدور گواهینامه موتور برای بانوان

  4. دستور ویژه رئیسی برای حل مشکل اشتغال استان‌های دارای نرخ بالای بیکاری

  5. دستور بسیج همه امکانات برای یافتن دختر ۲۴ ساله در میامی

  6. دستورالعمل دادستانی کل کشور درباره طرح نور به زودی ابلاغ می‌شود

  7. امیر تتلو آزاد می‌شود؟/ وکیل مدافع تتلو : موکلم توبه کرده/ نوجوانان برای آزادی اش دعا می کنند

  8. رئیس‌جمهور: منزوی کردن زنان را قبول نداریم

  9. ساخت و ساز در پارک لاله با ورود شورای شهر متوقف شد

  10. فرار ۳۰۰ هزار نظامی اوکراینی از جنگ با روسیه

  11. بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیش‌تولید «پایتخت»

  12. دختربچه ۱۰ ساله همبازی‌اش را سلاخی کرد

  13. ماجرای روغن‌های خام آفتابگردان/ خط قرمز سازمان غذا و دارو سلامت مردم است

  14. وزارت بهداشت: محموله روغن آلوده به سموم مجوز مصرف ندارد

  15. غربی‌ها قبل‌از عملیات وعدهٔ صادق به ما گفتند اگر می‌زنید، محکم نزنید!

  16. مصرف انرژی کشور دو برابر استاندارد مصرف جهانی است

  17. دولت‌های غربی به دنبال ربایش نخبگان جوان هستند 

  18. فرار رو به جلوی متهمان مفاسد اقتصادی و دو برابر شدن تحریم‌ها

  19. سفیدشویان غرب  مشغول کارند

  20. بازگشت شاخص‌های پولی به پیش از تحریم

  21. ماراتن انتخابات مجلس شورای‌اسلامی در ایستگاه پایانی/ اسامی کاندیداهای حاضر در مرحله دوم/ شرایط شرکت در دور دوم انتخابات چیست؟

  22. بهادری: دولت در حوزه تسهیلات تکلیفی با کسی شوخی ندارد

  23. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی : حج به صحنه برائت از طواغیت تبدیل می‌شود

پربحث‌های هفته

  1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. حقوق خبرنگار جنجالی صدا و سیما چقدر است؟/ پاسخ «یوسف سلامی» به میزان درآمد ماهیانه خود

  4. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  5. چرا این همه بد اخلاقی؟

  6. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  7. درباره توبه تتلو

  8. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  9. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  10. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  11. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  12. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  13. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  14. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  15. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  16. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  17. لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  18. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  19. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  20. تنوری که هنوز سرد است...

  21. ایثارگران را بدنام نکنید !

  22. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  23. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  24. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

  25. آیا این دو زن در آمریکا زلزله به پا می کنند؟

پربحث‌های هفته

  1. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  2. لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  3. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  4. امیر تتلو در مدح امام علی (ع) شعر سرود

  5. واکنش چمران به ودیعه میلیاردی به برخی مدیران شهرداری تهران

  6. ورود بانوان به ورزشگاه تصمیم نظام بوده است

  7. دستورالعمل دادستانی کل کشور درباره طرح نور به زودی ابلاغ می‌شود

  8. امیر تتلو آزاد می‌شود؟/ وکیل مدافع تتلو : موکلم توبه کرده/ نوجوانان برای آزادی اش دعا می کنند

  9. جزئیات تقسیم تهران به استان‌های شرقی و غربی

  10. یک دزدی ۱۰ میلیاردی از متروی تهران/ سارقان چه چیزهایی از مترو می‌دزدیدند؟

  11. ماجرای روغن‌های خام آفتابگردان/ خط قرمز سازمان غذا و دارو سلامت مردم است

  12. انتشار پیام مهم و معنادار نسرین به نیکا شاکرمی/ آتش چرا در شب مرگ نیکا او را از خانه بیرون کرده بود؟!

  13. خبری خوش درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

  14. غذارسانی به حیوانات محبت در حق آنها نیست

  15. سردار رادان: دشمن به دنبال کارزارهای خیابانی است

  16. جزئیات دستگیری دو عامل ربایش یسنا کوچولو/ دختربچه ۴ ساله، ۵ روز اسیر آدم‌ربایان بود

  17. رتبه‌بندی برترین دانشگاه‌های آسیا منتشر شد/ جایگاه ایران کجاست؟

آخرین عناوین