چرا افغان هراسی؟

  4020706019 ۳۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد بخش زیادی از محتوای تولید شده با محوریت «افغانستان‌هراسی» در ایران، محتوای صداگذاری شده مربوط به سال‌های گذشته است که با استفاده از تاکتیک‌های عملیات روانی، می‌کوشد افکار عمومی جامعه را ملتهب کند.

چرا افغان هراسی؟

روزنامه همشهری نوشت: موج تازه‌ای که در روزهای اخیر از سوی برخی جریان‌های معاند با محوریت «افغانستان‌هراسی» به ‌راه افتاده‌، واجد نکات مهمی است که باید به بررسی دقیق آنها پرداخت. نخست باید اذعان کرد که از ابزارهای دشمن در جنگ شناختی که علیه این مرز و بوم به‌ راه انداخته، فعال‌سازی گسل‌های اختلاف میان 2‌ملت ایران و افغانستان است؛ راهبردی که در سال‌های اخیر شاهد نمودهای مختلفی از آن بوده‌ایم. در حکومت سابق افغانستان روزانه حدود 2هزارنفر از برخی نهادها حقوق می‌گرفتند که 2 رویکرد را پیگیری کنند؛ «ترویج فرهنگ سکولاریسم» و «ایران‌هراسی» در میان مهاجران افغانستانی حاضر در ایران. این موضوع نشان می‌داد بهره‌گیری از ظرفیت مهاجران افعانستانی به ‌منظور اختلاف‌افکنی برای دشمنان، هدفی راهبردی به‌حساب می‌آید و می‌کوشند از این طریق برای تخریب چهره جمهوری ‌اسلامی استفاده کنند.

پس‌ از سقوط حکومت پیشین در افغانستان، این موج مقداری کاهش پیدا کرد، با وجود این اما در روزهای اخیر شاهد شکل‌گیری موج تازه‌ای از نگرانی پیرامون حضور افغانستانی‌ها در ایران بوده‌ایم که آن را باید با 2نگاه محوری مورد بررسی قرار داد: نخست اینکه بخشی از موجی که در جامعه ایجاد شده، دغدغه مردم است و نمی‌توان آن را صرفا با شیطنت‌های رسانه‌ای مرتبط دانست. شرایط اقتصادی موجود در افغانستان طی 2‌سال گذشته میل بخشی از جامعه این کشور برای مهاجرت را افزایش داده‌ است.

بر این اساس شاهد آغاز موج جدیدی از مهاجرت افغانستانی‌ها به ایران بودیم و طی 2‌سال ‌گذشته جمعیت قابل‌توجهی از مردم این کشور وارد ایران شدند. بسیاری از این مهاجران نیز با نگاه اقامت بلندمدت وارد کشورمان نشدند، اما در نهایت ماندگار شدند. بنابراین شکل‌گیری دغدغه‌هایی در جامعه در این زمینه واقعیتی است که باید به آن توجه داشت؛ موضوعی که صرفا مربوط به طالبان هم نیست و ریشه‌های متعددی را برای آن می‌توان برشمرد.

نکته بعدی، موضوع «افغانستان‌هراسی» سیستماتیک است. بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد بخش زیادی از محتوای تولید شده با محوریت «افغانستان‌هراسی» در ایران، محتوای صداگذاری شده مربوط به سال‌های گذشته است که با استفاده از تاکتیک‌های عملیات روانی، می‌کوشد افکار عمومی جامعه را ملتهب کند. برهمین اساس هم بود که در روزهای اخیر شاهد بودیم کوشیدند با انتشار وسیع این دست تصاویر، اینگونه القا کنند که مرزها مملو از مهاجران است؛ درحالی‌که مرزهای ایران و افغانستان روزهای عادی را پشت‌سر می‌گذارد و فضاسازی‌های انجام شده بسیار دور از واقعیت است.

از سوی دیگر جریان‌سازان تلاش می‌کنند با نسبت دادن انجام برخی جرائم به مهاجران افغانستانی، فضای جامعه را به‌ جهت مورد دلخواه خود هدایت کنند. چنین رویکردی می‌کوشد فرهنگسازی‌های انجام شده با هدف تقویت پیوندهای همسایگی و دینی میان 2‌ملت ایران و افغانستان را بی‌اثر سازد تا در نهایت بستر برای ایجاد تنش میان 2‌کشور فراهم شود. تخریب فرهنگ دوستی میان 2 ملت، محوری‌ترین راهبرد اقدام‌های رسانه‌ای جریان‌های معاند در این حوزه است.

دشمنان این مرز و بوم از یک‌سو می‌کوشند احساسات ایرانیان را برانگیزانند. هرچه تبلیغات سوء درباره مهاجران افغانستانی ملموس‌تر به جامعه ایرانی القا شود، ناخواسته شاهد ایجاد بحران در این حوزه خواهیم بود. در ادامه چنین فرایندی، گام بعدی، بازتاب دادن چنین رفتاری در جامعه افغانستان و تحریک احساسات آنان است. چنین رویکردی ایجاد تنش میان 2‌ملت و درنهایت برافروختن آتش جنگ میان 2‌کشور را پیگیری می‌کند. هدف کلان چنین راهبردی ناامن‌سازی منطقه است.

حجم بالای تولید محتوای حساسیت‌برانگیز با محوریت «افغانستان‌هراسی» در حالی است که کشور برای ساماندهی وضعیت مهاجران افغانستانی برنامه دارد و طرح‌های متنوعی در این زمینه تدوین شده و در دست اجراست که می‌تواند در ساماندهی وضعیت مهاجران افغانستانی مؤثر باشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۳۸۲۷۳۱۰:۰۴:۳۶ ۱۴۰۲/۷/۶
اگر مسیله افغان ستیزی را کنار بگذاریم ایا نباید مردم ایران از حضور این حجم عظیم از افاغنه نگران باشند. در هیچ کشوری در دنیا به مهاجر یارانه نمی دهند . این حجم عظیم از یارانه بنزین اب برق گاز نان و حتی مواد غذایی که دارای یارانه هستند نظیر روغن استفاده می کنند. خیلی از امکانات در ایران داری یارانه پنهان هستند نظیر مترو . چرا باید مردم ایران یارانه مهاجرین را پرداخت کنند . ضمنا یکی از نگرانی های دیگر عدم ثبت مهاجرین است که اگر خلافی و جرمی مرتکب شوند به راحتی می توانند فرار کرده و از دست قانون فرار کنند . حتی افغنه در حال استنفاده رایگان از مدارس هستند که هزینه ان را ملت می پردازند ولی کلی دانش اموز ایران از تحصیل باز مانده اند .
ناشناس۳۲۳۸۲۸۷۱۰:۱۸:۵۷ ۱۴۰۲/۷/۶
همین ها می گفتند اقتصاد ایران خراب شد و افغانی ها خارج شدن از ایران و الان نان در چیز دیگری هست که بگویند
ناشناس۳۲۳۸۲۹۷۱۰:۲۹:۲۶ ۱۴۰۲/۷/۶
اگر انگلیس خبیث نبود الان هموطن نبودیم، مگر اسطوره های اصلی ایران از زابل و کابل نیست؟
ناشناس۳۲۳۸۳۱۶۱۱:۰۴:۲۱ ۱۴۰۲/۷/۶
یا اب را باز کنند و یا ایران قرداد پاریس را پاره کند و استان هرات را به وطن بر گرداند
ناشناس۳۲۳۸۳۴۶۱۱:۳۹:۳۱ ۱۴۰۲/۷/۶
چرا افغان هراسی ؟؟ چون بسیاری از افغانها اوراق هویتی ندارند و حتی دولت ایران نمیداند چه کسانی وارد ایران شده اندو از نظر امنیتی میتواند برای ایران بسیار خطر ناک باشد . این نکته قابل ذکر است که برخی کارهایی را که کارگران افغان انجام میدهند کارگران ایرانی به هیچ وجه انجام نمیدهند .
ناشناس۳۲۳۸۳۴۸۱۱:۴۵:۱۴ ۱۴۰۲/۷/۶
برخی افغانی هابه خودشان رحم ندارن چه برسه دیگران
ناشناس۳۲۳۸۳۷۶۱۲:۰۸:۵۹ ۱۴۰۲/۷/۶
هیچ جای دنیا مثل ایران مهاجر قبول نمیکنه ، جوان تحصیلکرده بره خارج جاش افغانی کم سواد وارد کشور بشه !
ناشناس۳۲۳۸۳۸۸۱۲:۱۵:۱۲ ۱۴۰۲/۷/۶
حکومت فعلی افغانستان باید آب و گندم و مواد غذایی برای این هشت میلیون نفر بدهد آنها هن خودشان تولید کشاورزی دارند و هم تحریم نیستند
ناشناس۳۲۳۸۴۰۱۱۲:۲۲:۲۵ ۱۴۰۲/۷/۶
از یک طرف میگیم کی میشه به مرزهای هخامنشیان برگردیم از یک طرف افغان ها که از اقوام ایرانی هستند رو اینگونه میرنجانیم ....
ناشناس۳۲۳۸۴۰۴۱۲:۲۴:۱۰ ۱۴۰۲/۷/۶
دوستان افغانی جز هزینه یارانه نان و برق و بنزین برای کشور چیزی ندارند
ناشناس۳۲۳۸۴۰۵۱۲:۲۴:۲۶ ۱۴۰۲/۷/۶
یعنی شما از ورود و گسترش بی حساب کتاب اتباع افغانستان هیچ نگرانی ندارید؟! کدام کشور اجازه میدهد اتباع یک کشور دیگر اینچنین بی حساب و کتاب وارد آن کشور بشوند ؟
ناشناس۳۲۳۸۴۱۱۱۲:۲۶:۰۰ ۱۴۰۲/۷/۶
ما که هرچی افغانی دیدیم صد برابر ایرانی اخلاقش بهتر بود
عارف۳۲۳۸۴۲۵۱۲:۳۶:۰۵ ۱۴۰۲/۷/۶
فقط اخراج
ناشناس۳۲۳۸۴۲۶۱۲:۳۷:۱۰ ۱۴۰۲/۷/۶
لطفا بفرمایید هزینه یارانه مصرفی نان گاز و برق و بنزین و گازوییل یک افغانی برای مدت یک سال چقدر هست ؟ مردم چرا باید مالیات بدن که خرج افغانستان بشه ؟
ناشناس۳۲۳۸۴۳۸۱۲:۴۴:۱۱ ۱۴۰۲/۷/۶
یک کلام نژاد پرستی ماجماعتی هستیم که همیشه دنبال مقصر میگردیم تا مشکلاتمون بندازیم گردنش تا بعد خودمون باخیال راحت مشغول تولید مشکلات جدید بشیم
ناشناس۳۲۳۸۴۵۷۱۲:۵۶:۳۶ ۱۴۰۲/۷/۶
کامنتارو باز بزارید دیگه حرفی نیست
ناشناس۳۲۳۸۴۷۳۱۳:۰۶:۱۸ ۱۴۰۲/۷/۶
هیچ پشت پرده ای نیست. افغانستانی های ساکن در کشور. ثروت کشور را می بلعند و زاد ولد میکنند.
ناشناس۳۲۳۸۵۰۳۱۳:۲۲:۰۳ ۱۴۰۲/۷/۶
دلتون برای مردم ایران بسوزه
مجتبی۳۲۳۸۵۲۹۱۳:۳۸:۳۲ ۱۴۰۲/۷/۶
لازمه به افغانها آموزش دهند کمتر نژاد پرستی در ایران کنند،متاسفانه فقط و فقط خودشان را قبول دارند،تازه طلبکار هم هستید
سینا۳۲۳۸۵۶۲۱۳:۵۵:۳۹ ۱۴۰۲/۷/۶
الان همه جای ایران شده افغانستان
ناشناس۳۲۳۸۵۷۹۱۴:۰۳:۴۳ ۱۴۰۲/۷/۶
الهی به حق حضرت محمد مصطفی (ص) خانه دشمن خراب شود من خودم ۴۱ یک سال است تو کشور ایران هستم هیج بدی ندیدم از هیج شهروندی
ناشناس۳۲۳۸۶۷۶۱۴:۴۹:۳۵ ۱۴۰۲/۷/۶
شش ماه زندانی در اردوگاه در مرتبه اول ویک سال تا دوسال زندانی در مرتبه دوم جلوی ورود غیر قانونی افغانها را میگیرد
ناشناس۳۲۳۸۶۸۹۱۴:۵۷:۴۲ ۱۴۰۲/۷/۶
افغانستان کشور است با کشور همسایه ماجمهوری اسلامی یران تمدن مشترک داریم هم زبون هستیم درسته که حالا مشکلات و سختی های زندگی برای ما ملت رنج دیده افغانستانی ها قلبه می کنن خداوند این رنجو و سختی ها رو ازتمام مسلمین دور بگرادن خصوصعا
قاسم۳۲۳۸۷۷۳۱۵:۳۶:۱۴ ۱۴۰۲/۷/۶
الان شبکه های معاند مقصر ۱۵الی ۲۰ میلیون افغانی درایران هستند؟
ناشناس۳۲۳۸۹۸۲۱۷:۰۰:۱۰ ۱۴۰۲/۷/۶
چرا اینقدر افغانی در پاکستان یا سایر کشورهای همجوار نیست؟
ناشناس۳۲۳۹۱۲۵۱۸:۱۹:۰۸ ۱۴۰۲/۷/۶
آیا نباید با ورود بی حساب و کتاب مهاجرین و بدون برنامه و ساماندهی توسط ارگان‌ها و سازمان‌های مربوطه نظارت‌ها و ساماندهی مهاجرین که واقعا" دغدغه مردم ایران شده را قبل از فاجعه که موجب برخورد قهری گردد را با اینهمه بی توجهی مسئولین در نظر بگیرند!!؟؟؟؟
ناشناس۳۲۳۹۱۵۵۱۸:۳۴:۱۳ ۱۴۰۲/۷/۶
حضور این همه افغانی بدون یک ریال مالیات وکلی خدمات رایگان وکلی بزهکاری‌ها و....این درسته
عبدالودود کریمیان۳۲۳۹۱۹۷۱۸:۵۹:۳۴ ۱۴۰۲/۷/۶
سلام وقتتون بخیر به نکته ای خوبی اشاره کردید به نظرم اگر بر تنش ها افزوده شود ناخواسته به نفع دشمن کاری کنیم که زمینه ساز یک جنگ دیگه مثل جنگ عراق وایران شود که این به نفع هر دو کشور نخواهد بود افغان ها در ایران جرم های زیادی کرده ونا گفته نماند که خود ایرانی ها هم همچین جرایمی وبدتر از اینها انجام داده است منظورم اینه که هم افغان ها وهم ایرانی ها خوب بد شان را دارد وافغان ها در ایران زیاد کار های مثبتی انجام داده اگر واقع بینانه بنگریم. التماس تفکر
ناشناس۳۲۳۹۱۹۸۱۹:۰۰:۱۵ ۱۴۰۲/۷/۶
چرا دولت از افغانیها حمایت میکند؟ چه سودی به مردم دارد؟
محمد۳۲۳۹۲۰۳۱۹:۰۴:۰۴ ۱۴۰۲/۷/۶
دیگه کسی تو افغانستان نمونده همه اومدن ایران شما برید یه دور تو محله بزنید چهرها نشون میده وحشتناک افاغنه زیاد شدن حق دارن مردم ایران حساس بشن حقققشونه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. آیا واقعاً آزادسازی قیمت‌ها تنها راه است؟

  2. چراغ سبز دولت به ارز آزاد؟!

  3. رحیم‌پور ازغدی: قبلا به شوخی می‌گفتند کاخ سفید را حسینیه می‌کنیم الان اما در حال رخ دادن است

  4. اطلاعیه پلیس درباره ویدیوی منتشر شده از درگیری ماموران طرح نور با زن جوان در تهران  

  5. جزییات جدید درباره تعطیلی شنبه‌ها/ کدام ارگان‌ها مشمول تعطیلی شنبه‌ها نمی‌شوند؟

  6. وزیر بهداشت: درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود

  7.  ۲۶ صفحه از جزئیات اقدامات مجرمانه "یاسین رامین"

  8. خانم نماینده! هر زن ایرانی، هر ۱۵ ماه یک زایمان کند؟

  9. وزیر آموزش و پرورش: زیرساخت سرافرازی هر ملت، معلمان هستند / به دنبال تحول هستیم  

  10. فرمانده کل سپاه: عملیات وعده صادق باعث افتخار ایران در جهان شد

  11. اعتراضات دانشجویی، چه چیزی را درباره آمریکا آشکار می کند؟

  12. اولین تصویر از مراسم ازدواج شیدا خلیق و کیوان ساکت‌اف در کنار دو مهمان نامتعارف!

  13. تکان شدید قیمت‌ها در بازار ارز/ قیمت دلار تا چه رقمی تغییر کرد؟

  14. تلخ و شیرین دِبش؛ وقتی خطاکاران دیگر خط قرمز نیستند

  15. بازداشت سارق خارجی با کیسه یک میلیاردی بر دوش  

  16. عکس خاص از رابطه صمیمی رهبر انقلاب و سردار سلیمانی

  17. رئیسی: باید دست زیاده خواهان را قطع کرد/ واردات نباید به تولید داخلی ضربه وارد کند

  18. خبر مهم وزیر کار برای بازنشستگان/ تکلیف همسان‌سازی حقوق بازنشستگان روشن شد

  19. انتقاد رسانه نزدیک قالیباف به سعید محمد /او یک تازه کار سیاسی است /از تغییر قالیباف ناامید شده، به تخریب و تهدید روی آورده /برای حذف زاکانی تلاش می کند

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  3. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  4. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  5. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  6. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  7. فردا دیر است...

  8. آقای رئیس جمهور خاطرجمع نباشید

  9. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  10. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  11. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

  12. خودمان بیگناهان زیادی را کشتیم نمی توانیم از اسرائیل انتقاد کنیم

  13. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  14. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  15. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  16. مأمور خاطی بازداشت شد

  17. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  18. نتانیاهو: ‌صدها سرباز را از دست داده‌ایم

  19. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  20. آیا واقعاً آزادسازی قیمت‌ها تنها راه است؟

  21. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  22. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  23. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

  24. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

  25. نرخ رشد جمعیت با روند فعلی در سال ۱۴۰۹ به صفر می‌رسد

آخرین عناوین