از «لیلی کوک» و «اشرف پهلوی» تا «زن، زندگی، آزادی»

انوشه سادات میرمرعشی، گروه سیاسی الف،   4020629022 ۵۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
از «لیلی کوک» و «اشرف پهلوی» تا «زن، زندگی، آزادی»

جریان سلطه و استعمار در پروژه استیلای بهتر و بزرگتر خود بر کشورهای استعماری یا نیمه‌استعماری دو محور دین‌زدایی و استحاله فکری و فرهنگی را همواره قرار داده است. ایران هم از این قاعده مستثنی نبوده و از دوره‌ای که ما تحت سلطه سیاسی و اقتصادی انگلیسی‌ها قرار گرفتیم شاهد پیاده‌سازی این سیاست در کشورمان بوده‌ایم.

یکی از وجوه این دین‌زدایی و استحاله فرهنگی حوزه زنان است. از قبل از مشروطه موضوع تغییر فرهنگ و هنجار در حوزه زنان توسط روشنفکران غرب‌گرای ما کلید خورد و زمینه تغییر نگرش به زن با طرح هجمه‌هایی به چادر، حجاب، برخی بایسته‌های فرهنگی زنانه چون عفت و پوشش فراهم آمد. ایرج میرزا، طالبوف و بعد کسانی چون دهخدا و میرزاده عشقی شخصیت‌هایی هستند که زمینه فکری و فرهنگی نقد زن مسلمان را فراهم کردند که بعدها این حرکت فرهنگی و حمله نرم، با قانون منع حجاب رضاخانی به عنوان یک سیاست قهری تکمیل شد. 

مطبوعاتی چون مجله شکوفه و روزنامه اطلاعات بستری برای روشنفکران بود تا به بهانه و کلیشه «آزادی» موضوعی چون حجاب دستخوش حملات قلم آنان قرار گیرد. از همان ابتدا چنین مغالطه‌ای طرح می‌شد که زن پیچیده شده به چادر و حجاب، زنی در بند و اسیر است که از انجام فعالیت آزادانه و مؤثر محروم گشته. اما اگر به تاریخ آن دوران به دیده دقت بنگریم خواهیم دید، بانوانی در صحنه اجتماع حاضرند که علی‌رغم پایبندی به اصولی چون حجاب، عناصر مؤثر در کانون علم هستند. به طور مثال بانو امینه اصفهانی کسی است که در دوران کشف حجاب، برای زنان و دختران مدرسه دینی تأسیس می‌کند، یا کوکب پوررنجبر شخصیتی است که با حمایت آیت‌الله میلانی مدارس کوکبیه را تأسیس می‌نماید و در حوزه آموزش قرآن و معارف اسلامی به کودکان صاحب تألیفات ارزشمندی است. 

در کنار این دو نمونه اشخاص برجسته دیگری هم بودند که فعالانه در جامعه ایرانی مؤثر واقع می‌شدند. جالب توجه است بعد از قانون کشف حجاب نه تنها آزادی و بستر فعالیت برای زنان مهیا نشد، بلکه آنان را با یک چالش و محدودیت جدی روبه‌رو کرد. این وضعیت ادامه داشت تا شهریور 1320 و سقوط رضا خان که همراه شد با اشغال ایران توسط متفقین. همراه این نیروهای متفقین، زنی آمریکایی به نام «نیلا گراهام کوک» معروف به «لیلی کوک» وارد ایران شد. او در ظاهر یک هنرپیشه و رقاصه آمریکایی است اما در اصل جاسوسی مرتبط با وزارت امور خارجه آمریکا بود. لیلی کوک به محض ورود به کشور با خواهران شاه ارتباط گرفت و در وضعیتی که مردم ایران درگیر بیماری؛ قحطی و ضعف شدید اجتماعی هستند به بهانه ترقی زنان دست به تأسیس اپرای زنان، مدرسه تئاتر و... زد و در سال 1325 ایران را ترک کرد. 

زن ایرانی مطلوب غرب کسی است ک تربیت شده فرهنگ باز آمریکایی است. در اسناد سفارت آمریکا زنان مورد تجلیل و احترام کسانی چون اشرف پهلوی هستند که سیاست‌های اقتصادی و سیاسی ضدایرانی او در کنار رسوایی‌های اخلاقی‌اش شهره عام و خاص مردم است. فرهنگ زنانه برآمده از آیین بهائیت هم که در زمان صدارت امیرعباس هویدا رخ عیان کرد، یکی دیگر از امور مطلوب جریان سلطه است. الگوی زن و دختران ایرانی که همواره غرب آن را برای نسل‌های جدید ما عرضه می‌کند کسی است که دامن کوتاه می‌پوشد، در روابطش بیش‌از حد آزاد است و اساساً مطابق فرهنگ جدید اروپایی حرکت می‌کند. برای غرب دفاع از حقوق زن وجود ندارد، بلکه تنها دفاع از زن مطلوب خودشان صورت می‌گیرد. آنان هیچگاه از حقوق زنان مبارز انقلابی مسلمان صحبت نکردند؛ حتی زنان مبارز چپ هم برای آنان اهمیتی نداشته و ندارند، برای آنان تنها زنی موضوعیت دارد که مروج فرهنگ و الگوی خود هستند.

در اغتشاشات سال گذشته نیز آنان اگر از آشوب‌ها دفاع کردند در اصل از زنان و فرهنگ زنانه‌ای حمایت‌ کردند که راه استیلای آنان بر فرهنگ، جامعه و سیاست ایرانی را هموار می‌کنند. 

دیدگاه کاربران

ایران سادات ایرانی۳۲۳۰۸۳۰۱۲:۳۵:۰۴ ۱۴۰۲/۶/۲۹
دقیقا فاز شما چیه ؟!
ناشناس۳۲۳۰۹۰۱۱۳:۳۲:۵۱ ۱۴۰۲/۶/۲۹
با شعار زن زندگی آزادی جامعه را به هرزگی ولنگاری بی بند و باری افسار گسیخته کشیدند و جامعه را یله و رها و برهنه کردند .
ناشناس۳۲۳۱۰۵۹۱۵:۱۷:۳۹ ۱۴۰۲/۶/۲۹
زنان بجای کارخانه بهتر است به کاره خانه بپردازند و انسان تربیت کنند نه اینکه در سطح جامعه یله و رها باشند تا شاگرد نانواها را هم زنان بدست گرفته اند ‌و مردان بیکار به دنبال اعتیاد و فساد
ناشناس۳۲۳۱۱۴۷۱۶:۴۰:۱۹ ۱۴۰۲/۶/۲۹
شما فقط حق داری برای زندگی خودت تصمیم بگیری دیگران هم مشکلات و آرزوها و دردهای خود را دارند و دنبال راه درست برای زندگی شرافتمندانه هستند
ناشناس۳۲۳۱۱۷۵۱۷:۰۳:۴۸ ۱۴۰۲/۶/۲۹
جامعه هم بعضا به سمت بی عفتی و بی حیایی سوق داده می شود با این اختلاط افراطی نامحرم ها با هم
ناشناس۳۲۳۱۲۲۶۱۸:۰۲:۲۲ ۱۴۰۲/۶/۲۹
ما زنان می‌خوایم خودمون انتخاب کنیم که چه کار کنیم. شما لطفا برای شخص خودتون انتخاب کنید
ناشناس۳۲۳۰۹۱۰۱۳:۳۸:۳۶ ۱۴۰۲/۶/۲۹
زن زندگی ازادی ! اشوب ترور ناامنی
ناشناس۳۲۳۱۰۵۱۱۵:۱۳:۱۸ ۱۴۰۲/۶/۲۹
هرزگی ولنگاری بی بند باری
ناشناس۳۲۳۰۹۷۲۱۴:۲۵:۱۴ ۱۴۰۲/۶/۲۹
جناب نویسنده که با قاطعیت می نویسه : جریان سلطه و استعمار در پروژه استیلای بهتر و بزرگتر خود بر کشورهای استعماری یا نیمه‌استعماری دو محور دین‌زدایی و استحاله فکری و فرهنگی را همواره قرار داده است... چین سالهاست گاه در ضعف و در اوج قدرت داره با امریکا مبارزه میکنه و باهاش مشکل داره ، ایشون بفرمان بحث دین و عبادت و عقیده و زن و حجاب و اینجور چیزا در بینشون چه جایگاهی داره؟
ناشناس۳۲۳۱۰۷۲۱۵:۲۳:۲۴ ۱۴۰۲/۶/۲۹
فاز شما چی هست که دنبال رو تفکر فمینیستی شده اید؟
ناشناس۳۲۳۰۸۳۱۱۲:۳۵:۵۳ ۱۴۰۲/۶/۲۹
کسی در مورد حجاب یا عدم حجاب صحبتی ندارد. سوال این است که با بیش از چهل سال تبلیغ و کار فرهنگی چرا هنوز جرات ندارید که اجازه دهید خود افراد تصمیم بگیرند؟
ناشناس۳۲۳۰۸۸۳۱۳:۱۳:۵۸ ۱۴۰۲/۶/۲۹
برای سایر قوانین دیگر هم همین بگویید!!!
ناشناس۳۲۳۰۸۸۹۱۳:۱۶:۰۱ ۱۴۰۲/۶/۲۹
هر جامعه ای نیاز به اعمال حاکمیت دارد . یعنی چه که خود افراد تصمیم بگیرن ؟ مگر جنگل است؟ اینطوری 80 میلیون سلیقه و نظر وجود دارد. پروژه شکست خورده ززآ نشان داد اقلیت سکولار پرسرو صدای لانه کرده در فجازی در واقعیت هیچی نیستند.
ناشناس۳۲۳۱۰۴۹۱۵:۱۱:۲۸ ۱۴۰۲/۶/۲۹
در دیگر کشورهای مسلمان حجاب اجباری است یا نه ؟
ناشناس۳۲۳۱۱۵۱۱۶:۴۵:۲۶ ۱۴۰۲/۶/۲۹
بله هست
ناشناس۳۲۳۱۳۸۰۲۱:۲۷:۴۲ ۱۴۰۲/۶/۲۹
کدام کشور ؟
ناشناس۳۲۳۱۵۶۳۰۷:۱۰:۴۴ ۱۴۰۲/۶/۳۰
پس چرا زن بشار اسد بی حجاب است؟ مگر سوریه کشور اسلامی نیست؟ چرا در لبنان زنان مسلمان طرفدار حزب الله برخی هاشون بی حجاب هستند؟
ناشناس۳۲۳۰۹۰۷۱۳:۳۶:۴۷ ۱۴۰۲/۶/۲۹
اینجا جمهوری اسلامی ایران است و حاصل خون بهای شهدا که دغدغه آنها حجاب و عفاف و جامعه سالم بوده است.
ناشناس۳۲۳۱۷۵۲۱۱:۵۸:۵۹ ۱۴۰۲/۶/۳۰
اما شهدا با دشمن بیگانه جنگیدند
ناشناس۳۲۳۱۷۵۵۱۲:۰۴:۵۸ ۱۴۰۲/۶/۳۰
ما که اطرافیانمون همه توی جنگ و انقلاب بودن هدفشون حفظ کشور بود... البته به حجاب هم اعتقاد داشتن ولی نه اجباری
ناشناس۳۲۳۰۹۶۱۱۴:۱۸:۲۲ ۱۴۰۲/۶/۲۹
واقعا فکرکردی مدیریت جو فرهنگی با فضای رسانه ای امروز به دست دولت های مستقله؟!
ناشناس۳۲۳۰۸۴۴۱۲:۴۴:۵۸ ۱۴۰۲/۶/۲۹
نویسنده واسه خودش فقط قصه بافته . چقدر راحت چشم بر روی حقایق جامعه بستی!
ناشناس۳۲۳۰۸۸۲۱۳:۱۳:۳۱ ۱۴۰۲/۶/۲۹
حقایق همین ها هست
ناشناس۳۲۳۰۸۴۸۱۲:۴۹:۲۰ ۱۴۰۲/۶/۲۹
بله از غربگراهای وطنی معلومه که نتیجه همین پروژه ها هستن
ناشناس۳۲۳۰۸۵۸۱۲:۵۳:۲۰ ۱۴۰۲/۶/۲۹
به نظرم توانایی اینکه آدم فکر کنه که هشت میلیارد انسان در سرتاسر دنیا در مورد حجاب و فرهنگ نمیفهمن و فقط یک دایره محدود در داخل کشور ایران در مورد حجاب فرهنگ میفهمن! یک روحیه خیلی خاصی میخواد!
ناشناس۳۲۳۰۸۸۶۱۳:۱۴:۵۹ ۱۴۰۲/۶/۲۹
نگران نباش منجی بشریت می آید برای بازگشت به سنت الهی یعنی همین کار ایران
ناشناس۳۲۳۱۱۳۳۱۶:۱۳:۵۲ ۱۴۰۲/۶/۲۹
روایت است وقتی منجی بشریت میاد انقدر در دین و سنت الهی بدعت وارد شده که علما و مردم میگن دین جدیدی اورده و خیلی ها به مبارزه با ایشون می پردازند بپا منظور این روایت شما و امثالهم نباشید
ناشناس۳۲۳۱۲۹۸۱۹:۵۴:۴۶ ۱۴۰۲/۶/۲۹
در مورد حجاب شما نگران نباش همین هست!
ناشناس۳۲۳۰۸۹۴۱۳:۲۱:۰۳ ۱۴۰۲/۶/۲۹
معیار ما مردم کشورهای دیگه هستند یا احکام قرآن و دستورات خداوند ؟ خب مسیحیان و یهودیان به دستورات کتاب خود عمل نمیکنن و منحرف شدن. این چه سوالی است که همه جا هم به زبون میارید.
ناشناس۳۲۳۱۰۲۶۱۴:۵۸:۳۸ ۱۴۰۲/۶/۲۹
اگر معیار فرمایش الله سبحان است که ایشان در سوره ی بقره می فرمائید لا اکره فی الدین قد تبین ارشد من الغی.. در مورد حجاب هم توصیه ی فرمانروای آسمان و زمین به پیامبرش صلوات الله علیه اینست که قل لازواجک ...قل للنسا المؤمنین ..قل للمومنات... یعنی رعایت حجاب برای دو گروه فرض است زنان پیامبر سلام الله وزنان مومن ...
ناشناس۳۲۳۱۰۷۶۱۵:۲۶:۴۰ ۱۴۰۲/۶/۲۹
اولا مومن یعنی ایمان آورنده به خدا یعنی کسانی که کافر نیستند دوم هم چرا تا اسم حجاب می آید دنبال لا اکراه هستید؟ هرچند لا اکراه به معنی اجبار در دین نیست که قبول کنی و این تفاوت دارد با قوانین اجتماعی آن ورش هم اعتقاد شخصی شما هست و ممکن هست اعتقاد داشته باشی دزدی مشکلی ندارد ولی هم دین و قوانین دنیایی با آن برخورد می شود
ناشناس۳۲۳۰۸۷۵۱۳:۱۰:۳۷ ۱۴۰۲/۶/۲۹
امام حسين (ع): اگر دين نداريد آزاده باشيد.
علی۳۲۳۰۸۷۸۱۳:۱۱:۳۱ ۱۴۰۲/۶/۲۹
بالاخره شما هم از همین فرایند به حکومت رسیدید. با تشکیل اپوزوسیون در خارج کشور و سپس استفاده از فرایند رای گیری که کاملا یک فرایند جدید غربی هستش .
ناشناس۳۲۳۰۹۲۷۱۳:۵۳:۱۴ ۱۴۰۲/۶/۲۹
ما انقلاب کردیم بر اساس ایدئولوژی شیعه اثنی عشری.
ناشناس۳۲۳۱۰۵۷۱۵:۱۶:۲۴ ۱۴۰۲/۶/۲۹
چرا به قانون کشور احترام نذاشتید و از راه های قانونی اقدام نکردید؟
ناشناس۳۲۳۱۳۲۹۲۰:۲۱:۳۵ ۱۴۰۲/۶/۲۹
من یکی از آن انقلاب کرده ها هستم ......، یکی از سه شعار مهم ما آزادی بود
ناشناس۳۲۳۱۳۷۸۲۱:۲۷:۰۶ ۱۴۰۲/۶/۲۹
پهلوی اولا دیکتاتور بود دوم کلا پادشاهان مخالف قوانین دینی و خدا هستند سوم اینکه پهلوی مزدور اجنبی بود و توسط آنان آمد سرکار و ایران آزاد شد
ناشناس۳۲۳۰۸۸۵۱۳:۱۴:۵۰ ۱۴۰۲/۶/۲۹
چرا تمام دانشمندان معروف زن ایرانی در امریکا تجلی پیدا می کنند؟ از 5 نفر زندانی آزاد شده 3 نفرشان حتی دوست نداشتند به کشور خود برگردندو ترجیح دادند در همان امریکایی که شما از آن بد می گویید بمانند و زندگی کنند
ناشناس۳۲۳۱۱۰۹۱۵:۵۵:۱۵ ۱۴۰۲/۶/۲۹
اولا دانشمند زن در داخل زیاد داریم دوم اینکه آن ها در کشورهای دیگر زندگی می کردن و دستگیر شدن
ناشناس۳۲۳۰۸۸۸۱۳:۱۵:۴۹ ۱۴۰۲/۶/۲۹
وقتی تفکر غربی را رواج بدهید و زن را مانند مرد می کنید تا کار بیرون از خانه....
ناشناس۳۲۳۰۸۹۲۱۳:۱۸:۵۰ ۱۴۰۲/۶/۲۹
همه دنیا نمیفهمند و اشتباه میگن به غیر شما.
ناشناس۳۲۳۰۸۹۷۱۳:۲۴:۳۹ ۱۴۰۲/۶/۲۹
در افرینش انسانها ازاد و متنوع افریده شده اند. اراده افریننده در جهت پیشرفت و تنوع سازی انسان و تغییر است و هر کسی و در هر زمانی و هر مکانی سعی کرده انسانها را یک شکل کند راه به جایی نبرده و نمی برد، بلکه رشد بشر را به صورت محلی(مکانی و زمانی) کند می کند و تنش و اصطکاک برای مردم درست میکند.
ناشناس۳۲۳۰۹۶۸۱۴:۲۱:۵۲ ۱۴۰۲/۶/۲۹
خیلی وقت بود دنبال این بودم که اینها رو بگم شما مخلص کلام رو خیلی ساده گفتید.با درود فراوان از شما ناشناس3230897
ناشناس۳۲۳۱۰۷۸۱۵:۲۸:۲۰ ۱۴۰۲/۶/۲۹
شما اول توضیح بدهید چرا تا 200 سال قبل حجاب در دنیا به یک شکل بود و کمتر بی حجاب بود و از آن موقع به الان رو به گسترش هست بی‌حجابی !
ناشناس۳۲۳۱۱۸۱۱۷:۰۹:۵۳ ۱۴۰۲/۶/۲۹
شما حاضری مطابق فرهنگ و امکانات ۲۰۰ سال پیش زندگی کنی ؟
ناشناس۳۲۳۱۳۰۲۱۹:۵۸:۰۳ ۱۴۰۲/۶/۲۹
همین الان که این نوشته گذاشته می شود یعنی از فرهنگ و امکانات به روز استفاده کردن ولی این دلیل نمی شود به سمت هرکاری رفت و تایید هم کرد برای جامعه
ناشناس۳۲۳۰۹۶۶۱۴:۲۰:۳۹ ۱۴۰۲/۶/۲۹
خدا درقران می فرماید بااینکه ما اسباب هدایت رو برای انسان ها افریدیم اما غالبا انسان ها از هوای نفس پیروی میکنن واز حق روی گردانن. اینو برااون رفقایی گفتم که فکر میکنن حق واکثریت لازم وملزومن
ناشناس۳۲۳۱۱۸۲۱۷:۱۱:۰۷ ۱۴۰۲/۶/۲۹
و خدا به پیامبر فرمودند که نو فقط باید ارشاد و راهنمایی کنی و قرار نیست مردم را به زور به بهشت ببری !
مجید۳۲۳۱۲۷۲۱۹:۰۸:۱۳ ۱۴۰۲/۶/۲۹
جالبه که اینجاش رو فراموش کردید! لا اکره فی الدین قد تبین ارشد من الغی از خداوند متعال جلو‌ نزنین که اون دنیا باید جواب پس بدین
ناشناس۳۲۳۱۰۸۱۱۵:۳۱:۰۲ ۱۴۰۲/۶/۲۹
اقای سایت الف شما تقریبا هر روز مقالات و مطالب عده ای را در این سایت درج میکنید که بازخورد مثبت و منفی ها نشانگر میزان مقبولیت این نویسندگان است.تا کی میخواهید بر خلاف جریان اب شنا کنید؟
ناشناس۳۲۳۱۱۵۷۱۶:۴۸:۱۳ ۱۴۰۲/۶/۲۹
حالا چرا جریان اب شما در ایران در مقابل سیل رودخانه خروشان هست؟
ناشناس۳۲۳۱۲۸۶۱۹:۳۹:۴۰ ۱۴۰۲/۶/۲۹
سیل رودخانه خروشان ویرانگر است و زود فروکش میکند دوست عزیز!
ناشناس۳۲۳۱۳۸۲۲۱:۲۸:۵۴ ۱۴۰۲/۶/۲۹
عزیزم خروشان جریان آب مخالف و راکد را هم با خود می برد
ناشناس۳۲۳۱۴۴۳۰۰:۰۲:۵۰ ۱۴۰۲/۶/۳۰
سایت الف شعبه ای از روزنامه کیهان شده است .
عمران۳۲۳۱۲۳۵۱۸:۲۲:۲۳ ۱۴۰۲/۶/۲۹
نویسنده نوشته « به بهانه و کلیشه «آزادی» موضوعی چون حجاب دستخوش حملات گیرد»! نویسنده محترم آیا متوجه اشکال موجود در این گزاره هست؟ درخواست برای آزادی صرفا در حالتی معنی پیدا میکند که یک اجباری در میان باشد وگرنه درحالتی که مانند تمام کشورهای مسلمان دیگر پوشش عرفی و اختیاری باشد اصلا کسی بحث آزادی را در مقابل حجاب مطرح نمیکند. اینکه آزادی مقابل حجاب قرار گرفته نه به دلیل ذات حجاب است، بلکه به دلیل فعل عده ای است که سعی در اعمال «اجبار» دارند.
ناشناس۳۲۳۱۴۶۵۰۰:۳۲:۰۱ ۱۴۰۲/۶/۳۰
منظورت از یک عده کیست؟ به گفته ولی فقیه زمان کشف حجاب حرام شرعی و سیاسی است. کسی که به این فتوای ولی زمان اعتقاد نداشته باشد صلاحیت زندگی سیاسی اجتماعی در کشور مسلمان و شیعه ایران را ندارد.
ناشناس۳۲۳۱۷۲۵۱۱:۰۶:۵۶ ۱۴۰۲/۶/۳۰
ولی اگر گزاره های شما درست هم باشد ولی با اجبار نمیتوانید حجاب را در جامعه برقرار سازید بهتر است مثل تمام کشورهای جهان البته به غیر از افغانستان شما هم حجاب را به عرف جامعه واگذار کنید آن موقع خواهید دید که وضع بهتر از امروز خواهد شد ولی اگر با بگیر و ببند بخواهید جلو بروید مسئله سیاسی شده و وضع از این هم بدتر خواهد شد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. من عجله ندارم!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  6. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  7. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  8. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  9. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  10. دور باطلی که تمامی ندارد!

  11. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  13. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  14. تضادی عجیب و پر ابهام!

  15. برای این عکس شما تیتر بزنید

  16. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  17. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  18. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

  19. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  20. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  21. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  22. سردار رادان: عده ای تلاش می کنند مردم قانونگریز شوند

  23. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  24. سقوط در آغوش پهلوی!

  25. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

پربحث‌های هفته

  1. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  5. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  6. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  7. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  8. اقدامات قوه قضائیه درباره ماجرای صدیقی / واکنش اصلاح‌طلبان به سخنان اخیر مهدی نصیری/ تک و پاتک رسانه‌های دولت و مجلس

  9. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  10. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  11. قوه قضائیه تصاویر و مستندات جدیدی از مرگ نیکا شاکرمی منتشر کرد

  12. پشت‌پرده بازخوانی مرگ نیکا شاکرمی توسط انگلیسی‌ها / چهار نکته درباره یک خودکشی خاص در محله امیر اکرم!

  13. دروغگویی BBC برای خون‌شویی

  14. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  15. دولت با نظام بانکی شوخی ندارد

  16. طراحی هواپیمای جت ۱۰۰ نفره به دستور رییس‌جمهور

  17. جزایر ایرانی به سمت مسکونی شدن خواهند رفت

  18. معلمان تلاش کنند گره ذهنی دانش آموزان باز شود

  19. دشمن حتما در عرصه اقتصادی ناکام خواهند ماند/مسئولان اجازه ندهند کارخانه‌ای تعطیل شود

  20. وزیر تعاون: تمام دغدغه رییس جمهور معیشت مردم است

  21. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  22. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  23. ۲۳دلیل برای اثبات دروغ بی‌بی‌سی

  24. فلسطین باید به صاحبان اصلی آن برگردد/ دانشجویان آمریکایی نه تخریب کردند نه شیشه‌ای شکستند اما این جور با آنها رفتار می‌شود

  25. سخنگوی دولت: هیچ مرجعی معطل تصویب قانون جدید حجاب نیست

آخرین عناوین