نیویورک تایمز: روسیه با غلبه بر تحریم‌ها تولید موشک را افزایش می‌دهد

  4020623002

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز، به نقل از مقامات غربی و آمریکایی گزارش داد، روسیه قصد دارد تا با غلبه بر تحریم‌ها، تولید موشک خود را افزایش داده و سطح آن را حتی از پیش از جنگ هم بیشتر کند که این امر اوکراین را به ویژه در زمستان آینده آسیب‌پذیر می‌کند.

نیویورک تایمز: روسیه با غلبه بر تحریم‌ها تولید موشک را افزایش می‌دهد

به گزارش ایسنا به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، این در حالی است که ایالات متحده علاوه بر صرف بیش از ۴۰ میلیارد دلار برای تامین تسلیحات اوکراین، محدود کردن تدارکات نظامی روسیه را به بخش کلیدی استراتژی خود برای حمایت از کی‌یف تبدیل کرده است.

ارزیابی مقامات آمریکایی این بود که روسیه در نتیجه تحریم‌ها مجبور خواهد شد تولید موشک‌ها و سایر تسلیحات خود را در آغاز جنگ در فوریه ۲۰۲۲ حداقل به مدت شش ماه کاهش دهد اما اکنون چند مقام آمریکایی که به دلیل حساسیت این ارزیابی‌ها خواستند نامشان فاش نشود، گفتند که تولید صنعتی نظامی مسکو در پایان سال ۲۰۲۲ دوباره شروع به افزایش پیدا کرده و سرعت یافته است.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، روسیه با استفاده از سرویس‌های اطلاعاتی و وزارت دفاع خود، کنترل‌های صادراتی اعمال شده توسط آمریکا را برهم زد تا از شبکه‌های غیرقانونی افرادی را که اجزای کلیدی را به کشورهای دیگر قاچاق می‌کنند، استفاده کند. روسیه در کمتر از یک سال از شروع جنگ تجارت قطعات تسلیحاتی حیاتی را با عبور از کشورهایی مانند ارمنستان و ترکیه آغاز کرد. در این میان، مسئولان آمریکایی و اروپایی تلاش کردند تا با همکاری با یکدیگر صادرات تراشه‌های الکترونیکی را به روسیه محدود کنند و سعی داشته‌اند که جریان عبور این محصولات را از کشورهایی که با مسکو ارتباط نزدیک دارند، متوقف کنند.

نیویورک تایمز با اشاره به اینکه «مقامات نگرانند که افزایش ذخایر موشکی مسکو می‌تواند به معنای زمستانی تاریک و سرد برای اوکراینی‌ها باشد» افزود: پنتاگون در تلاش است راه‌هایی بیابد که به اوکراینی‌ها کمک کند تا موشک‌ها و پهپادهای شلیک شده توسط روسیه را در سراسر کشور بهتر سرنگون کنند. اما اگرچه ایالات متحده سیستم‌های دفاع هوایی مانند سامانه Avenger و سیستم دفاع هوایی Hawk را ارائه کرده است، اوکراین سیستم‌های دفاع هوایی کافی برای پوشش کل کشور را ندارد و می‌بایست سایت‌هایی را که قادر به دفاع از آنهاست، انتخاب کند.

ایالات متحده در اکتبر ۲۰۲۲ مقامات بین‌المللی را در واشنگتن گردهم آورد تا تحریم‌ها علیه اقتصاد روسیه را تقویت کند. در آن زمان، مقامات آمریکایی گفتند که بر این باورند، تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی تا حدی مؤثر بوده است، زیرا کشورها را از ارسال ریزتراشه‌ها، بردهای مدار، پردازنده‌های کامپیوتری و سایر اجزای مورد نیاز برای تسلیحات هدایت‌شونده دقیق و همچنین قطعات لازم برای موتورهای دیزل، هلیکوپتر و تانک‌ها منع می‌کرد اما روسیه با تلاش‌های فراوان توانست به سرعت خود را برای تامین قطعات مورد نیازش تطبیق دهد.

امروز مقامات روسی اقتصاد خود را به گونه‌ای بازسازی کرده‌اند که بر تولیدات دفاعی تمرکز داشته باشند. سرویس‌های امنیتی و وزارت دفاع روسیه با درآمد حاصل از قیمت بالای انرژی توانسته‌اند میکروالکترونیک و سایر محصولات غربی مورد نیاز خود برای موشک‌های کروز و سایر تسلیحات هدایت شونده دقیق را قاچاق کنند. در نتیجه، تولید نظامی نه تنها بهبود یافته، بلکه افزایش هم پیدا کرده است.

یک مقام ارشد دفاعی غربی پیش از آغاز جنگ گفته بود که روسیه می‌تواند سالانه ۱۰۰ تانک بسازد. اکنون ۲۰۰ تانک تولید می‌کند.

در نتیجه این فشارها، روسیه در حال حاضر بیشتر از ایالات متحده و اروپا مهمات تولید می‌کند. به طور کلی، کاستی سالم، یک مقام ارشد وزارت دفاع استونی تخمین زد که تولید مهمات فعلی روسیه هفت برابر بیشتر از تولیدات غرب است.

مقامات آمریکایی گفتند که می‌توانند روند قاچاق قطعات مورد نیاز روسیه برای تولید موشک را کند کنند اما نمی‌توانند جلوی قاچاق آن به روسیه را بگیرند و «اینکه تصور کنیم مسکو به محدودیت‌های آمریکا واکنشی نشان نخواهد داد، غیرواقعی است». به گفته وزارت بازرگانی ایالات متحده، یکی از راه‌هایی که مسکو از آن بهره می‌گیرد، ارسال قطعات به کشورهای ثالث و سپس هدایت آنها به روسیه است.

با این حال، مقامات آمریکایی گفتند که اگرچه مسکو در قاچاق پردازنده‌ها و بردهای مدار موفق بوده است، اما با کمبود پیشران موشک و مواد منفجره اساسی مواجه است، موادی که قاچاق آنها از انتقال مدارها سخت‌تر است. اگر مسکو تلاش کند تولید مهمات، موشک یا بمب را افزایش دهد، این کمبودها احتمالاً محدودیت‌هایی را برای روسیه ایجاد خواهد کرد.

بنابر این گزارش، افزایش تولید نظامی روسیه، به‌ویژه با افزایش نرخ بهره در این کشور هزینه زیادی برای اقتصاد روسیه به همراه داشته است. به گفته مقامات آمریکایی و غربی تحریم‌ها به‌طور ملی بر سلامت اقتصاد روسیه تأثیر گذاشته و غلبه بر ممنوعیت‌های صادرات غرب ارزان نبوده است.

این مقام ارشد دفاعی غربی گفت که روسیه تقریباً یک سوم اقتصاد تجاری خود را به تولید تسلیحات تخصیص داده است. این کشور همچنین با کمبود نیروی کار مواجه است که می تواند دستیابی به دستاوردهای صنعتی بیشتر را دشوارتر کند.

نیویورک تایمز ادامه داد: مقامات آمریکایی امیدوارند که تامین مداوم مهمات و سیستم‌های دفاع هوایی به اوکراین و کمک بیشتر برای افزایش توانایی رهگیری اوکراین در پاسخ به حملات روسیه بتواند به مقابله با رگبار موشک‌های تقویت شده مسکو کمک کند. به‌علاوه، دفاع اوکراین در برخی شرایط قوی‌تر نیز شده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  2. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  3. برای این عکس شما تیتر بزنید

  4. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  5. امکان آزادی مشروط بابک زنجانی وجود دارد

  6. مدرسه یا بازار؟!

  7. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

  8. نتانیاهو و کابوس حمله به رفح

  9. علت رشد اقتصادی کشور چیست؟

  10. حمایت زاکانی از طرح نور پلیس

  11. زاکانی: برای کمک به طرح نور پلیس کاملا آماده هستیم

  12. دشمن حتما در عرصه اقتصادی ناکام خواهند ماند/مسئولان اجازه ندهند کارخانه‌ای تعطیل شود

  13. پلیس آمریکا حجاب معترضین را به زور برداشت

  14. قوه قضاییه کانون مبارزه بی‌امان با فساد است/ جنس جمهوری اسلامی فسادستیز و فساد ناپذیر است

  15. وقتی در بزرگراه سرعت خود را بی دلیل کم می کنید

  16. قالیباف: جوانان و نوجوانان اندیشه مطهری را چراغ راه خود قرار دهند

  17. دستگیری سارقین زورگیر باهوشیاری واحد گشت عملیات

  18. اقدامات قوه قضائیه درباره ماجرای صدیقی / واکنش اصلاح‌طلبان به سخنان اخیر مهدی نصیری/ تک و پاتک رسانه‌های دولت و مجلس

  19. شرایط دریافت مهریه بعد از طلاق

  20. تغییر نام استقلال در حال بررسی است/ واگذاری سرخابی‌ها این هفته نهایی می‌شود

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. من عجله ندارم!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  8. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  9. دور باطلی که تمامی ندارد!

  10. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  11. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  12. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  14. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  15. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  16. برای این عکس شما تیتر بزنید

  17. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  18. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  19. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  20. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  21. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  22. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  23. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

پربحث‌های اخیر

    آخرین عناوین