۱۱ تفاوت ورق فولادی سفید و ورق آهن سیاه

گزارش بازرگانی، 204455،   4020604023

ورق آهن سیاه و ورق فولادی سفید جزو پرکاربردترین و رایج ترین انواع مقاطع و صفحات فولادی هستند. ویژگی ها و مزایای مختلف این صفحات، سبب کاربرد وسیع آن ها در صنایع گوناگون شده است. امروزه انواع ورق سیاه و ورق سفید در منبع سازی، بویلر سازی، سوله سازی، صنایع بزرگ و ساخت انواع تجهیزات کاربرد دارند.

ورق سیاه و ورق سفید در کنار ویژگی های مشترک و مزایای ارزشمند، دارای تفاوت هایی هستند. تفاوت هایی که توجه به آن ها می تواند در انتخاب بهترین گزینه برای نیازتان بسیار مؤثر باشد. پس اگر قصد خرید ورق سیاه یا ورق فولادی سفید دارید، این مطلب را از دست ندهید!

پیش از آن که به تفاوت ورق سیاه با ورق فولادی گالوانیزه بپردازیم، بهتر است نگاهی به ویژگی های آن ها داشته باشیم.

ورق سفید چیست؟

ورق سفید یا ورق گالوانیزه یکی دیگر از انواع پرکاربرد ورق فولادی می باشد. گالوانیزاسیون ( Galvanization ) یا همان اندود کردن ورق با روی، مهمترین مشخصه این نوع صفحات فولادی است. روی اندود کردن سبب افزایش استحکام، مقاومت در برابر رطوبت، زنگ زدگی و خوردگی ورق سیاه می شود. این ویژگی ارزشمند باعث شده تا ورق سفید در صنایع مختلف و حساس مورد استفاده قرار گیرد. مواردی نظیر خطوط انتقال آب و گاز، ساخت سازه های فلزی مانند سوله سازی ، صنعت کشاورزی و تصفیه خانه ها.

به دلیل روی اندود بودن ورق سفید به آن ورق سفید نیز می گویند.

ورق سیاه چیست؟

ورق سیاه یا ورق کربن استیل ، صفحاتی فولادی با ابعاد مشخص هستند. صفحاتی که از ترکیب آهن و فلزات دیگر نظیر نیکل، کربن و… ساخته می شود. ورق سیاه به روش نورد گرم یا Hot Rolling در دمای بسیار بالا تولید می شود. این حرارت و دمای فوق‌العاده ظاهری تیره رنگ به این نوع ورق ها می بخشد. از این رو به ورق سیاه یا ورق گرم شناخته می شود.

ویژگی انواع ورق سیاه و سفید

ورق سیاه از انعطاف پذیری مناسبی برای استفاده در صنایع مختلف برخوردار است. مقاومت در برابر ضربه و استحکام بالا، در کنار قیمت مناسب از دیگر مزایای ورق سیاه است.

محافظت در برابر خوردگی و اکسیداسیون فولاد (زنگ زدگی) مهمترین ویژگی ورق فولادی سفید می باشد. استحکام و دوام قابل قبول و همچنین آماده‌سازی نسبتاً سریع در تولید و نصب از دیگر ویژگی‌های ورق سفید است.

تفاوت ورق فولادی سیاه و سفید

در بخش های قبل، با تعاریف و ویژگی های اولیه ورق سیاه و ورق سفید آشنا شدیم. حال نوبت به آشنایی با تفاوت های این دو ورق فولادی می رسد. تفاوت هایی که در انتخاب و خرید ورق فولادی با بهترین قیمت، بسیار اثر گذار است.

  • مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی

در صورت حضور رطوبت و مواد شیمیایی، مقاومت در برابر خوردگی اهمیت زیادی دارد. در ورق های سفید به دلیل پوشش روی (Zn)، در محیط های دارای رطوبت و مواد شیمیایی ابتدا پوشش روی دچار خوردگی میشود که این امر سبب به تاخیر افتادن خوردگی فولاد بستر میگردد.

  • مشخصات ظاهری ورق سیاه و ورق سفید

ورق سیاه همان گونه که از نامش پیداست، ظاهری تیره و مات دارد. این امر به واسطه فرآیند تولید ورق تحت دمای بسیار بالا به وجود می آید. در حالی که ورق فولادی سفید به دلیل روی اندودکاری، ظاهری صیقلی و صاف دارد.

  • دامنه کاربرد ورق فولادی سیاه و سفید

از دیگر تفاوت های مهم ورق سیاه و ورق سفید، حوزه استفاده و کاربرد ورق می باشد. دامنه استفاده از ورق سیاه بسیار گسترده تر از ورق سفید است. ورق سیاه در صنایع کوچک و بزرگ مانند سوله سازی، ساختمان سازی، تیر ورق و… استفاده می شود. اما ورق سفید اغلب برای کاربردهای خاص و در ابعاد نه چندان بزرگ مانند: مخزن سازی، سقف سوله، گلخانه، صنایع لوازم خانگی و… مورد استفاده قرار می گیرد.

  • روش تولید ورق سفید

ورق سفید یکی از محصولات بر پایه ورق سیاه است. این محصول با استفاده از روش گالوانیزاسیون (پوشش دهی روی (Zn)) بر سطح ورق سیاه تولید میشود. فرآیند گالوانیزاسیون بر روی ورق سیاه تولید شده از نورد گرم و سرد قابل اجرا است.

  • استحکام خمشی و کششی

استحکام در برابر خمش و کشش از فاکتورهای مهم در مشخصات فنی ورق سیاه و ورق سفید است. ورق سفید از سختی و استحکام بیشتری نسبت به ورق سیاه برخوردار است. به گونه ای که مقاومت کششی ورق سیاه حدود 47 کیلوگرم بر میلی متر مربع است. در حالی که این عدد برای ورق سفید به 48 تا 56 کیلوگرم بر میلی متر مربع می رسد.

  • دوام و طول عمر ورق

طول عمر ورق ها به عوامل مختلفی بستگی دارد. شرایط محیطی از قبیل دما، رطوبت و مواد شیمیایی از مهمترین عوامل اثرگذار بر دوام است. ورق سفید به دلیل استفاده از پوشش محافظ روی و استحکام بیشتر، دوام بالاتری نسبت به ورق سیاه دارد.

  • تفاوت وزن ورق سیاه و ورق سفید

وزن ورق سیاه و سفید به دلیل ماهیت نسبتاً مشترک فولادی تفاوت چشمگیری ندارد. اما ورق سفید در مقایسه با ورق سیاه با همان ضخامت و ابعاد به دلیل استفاده از روی وزن نسبتاً بیشتری دارد. برای مثال وزن ورق سیاه فولاد مبارکه بسته به ضخامت و درصد خلوص فلزی روی بین 3 تا 7 درصد سنگین تر است.

  • تفاوت ابعاد و اندازه ورق سیاه و ورق سفید

ورق سیاه به واسطه کاربرد بسیار وسیع و گسترده، ابعاد مختلفی دارد. در واقع با بررسی انواع ورق سیاه به راحتی می توانید ابعاد مد نظر خود را تهیه کنید. برای بررسی و مشاهده انواع ورق سیاه و سفید می توانید به صفحه قیمت ورق مراجعه نمایید.

  • قابلیت جوشکاری ورق سیاه و سفید

جوش پذیری یکی از مشخصات فنی کاربردی در استفاده از انواع ورق فولادی است. ورق سیاه به دلیل عدم استفاده از پوشش محافظ نظیر روی، قابلیت جوش پذیری بهتری نسبت به ورق سفید یا همان ورق سفید دارد.

  • استاندارد ساخت ورق سیاه و سفید

ورق سفید استانداردهای مختلفی دارد. استاندارد ملی ISIRI 8459 از جمله استانداردهای داخلی برای تولید ورق سفید است. استاندارد اروپایی DIN EN 10346 و استاندارد آمریکایی ASTM A653 از دیگر استانداردهای معتبر ورق سفید محسوب می شود.

استاندارد ورق سیاه ST37 برای صنایع مانند ساختمان سازی به کار برده می شود اما ورق St52 در صنایع پتروشیمی، مخزن سازی و سد سازی کاربرد دارد.

  • قیمت ورق سیاه و ورق سفید

قیمت خرید ورق سیاه و ورق سفید از معیارهای مهم در انتخاب و خرید است. ورق سفید به دلیل ارزش افزوده و بهره گیری از لایه روی، قیمت بالاتری نسبت به ورق سیاه هم رده دارد.

اگر نگاهی به لیست قیمت ورق سیاه و ورق سفید بیندازید، دامنه وسیعی را مشاهده می کنید. چرا که قیمت ورق به عوامل متعددی بستگی دارد از جمله مشخصات فنی، ضخامت و ابعاد، کارخانه تولید کننده، وارداتی یا تولید داخل بودن، میزان عرضه و تقاضا در کنار مرکز خرید از دیگر موارد مهم بر قیمت ورق می باشد.

برای آگاهی از آخرین قیمت انواع ورق سیاه و ورق سفید همین حالا با تلفن 88654200-021 تماس بگیرید.

خرید ورق سیاه و ورق فولادی سفید

یک مرکز خرید تخصصی و با سابقه، گزینه ای هوشمندانه برای خرید و دریافت قیمت ورق سیاه و ورق گالوانیزه می باشد.

مجموعه فولاد جهان مهر از سال 1350 فعالیت خود را از منطقه شاپور تهران ( خیابان قزوین فعلی) در زمینه تهیه و تامین انواع آهن آلات ساختمانی مانند تیرآهن معمولی ، میلگرد، لوله گاز و... آغاز کرد. پس از گذشت 27 سال و تاسیس بازار آهن شادآباد تهران، ضمن استقرار در بازار آهن، حوزه کاری خود به سایر بخش ها مانند صنعت نفت، گاز و پتروشیمی، و امکان تمامی اقلام فولادی نظیر لوله مانیسمان بدون درز، فلنج و اتصالات، تیرآهن هاش، شیرآلات و … را برای مشتریان خود فراهم نمود.

این مجموعه به صورت رسمی در سال 1389 شرکت فولاد جهان مهر را ثبت نموده است و با ارائه فاکتور رسمی و واردات از چین، ترکیه و اروپا سعی بر تامین نیاز مشتریان معتبر خود نموده است.

در سال 1394 با توجه به گسترش اینترنت و نیاز مشتریان به دسترسی سریعتر قیمت، سایت شرکت فولاد جهان مهر به آدرس www.jamsteelco.com راه اندازی شد و ضمن ارتباط بهتر با مشتریان، به ارائه مشاوره فنی خرید رایگان توسط تیم مهندسی مجموعه از طریق تلفن 88654200-021 به مشتریان ارائه نموده است.

این شرکت با پشتوانه تجربه نیم قرنی خود در تامین انواع مقاطع فولادی، ورق آلیاژی و لوله فولادی مورد استفاده در صنایع نفت و گاز، پتروشیمی، نیروگاهی، ماشین سازی، کشتی سازی، ساختمانی و...، و تلاش برای تامین متریال مورد نیاز این صنایع در کوتاهترین زمان و با مناسبترین قیمت از کارخانجات و برند های معتبرایرانی و خارجی ، همچنین اخذ و ارائه گواهینامه بین المللی از این کارخانجات، هم‌اکنون یکی از مهمترین تامین کنندگان مقاطع آهن و فولاد کشور محسوب می‌گردد.

شما مخاطبان عزیز برای دریافت جدیدترین قیمت ورق آهن سیاه ، ورق آلیاژی و ورق فولادی گالوانیزه می توانید با تلفن 88654200-021 تماس بگیرید یا به سایت شرکت فولاد جهان مهر مراجعه نمایید.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. حقوق خبرنگار جنجالی صدا و سیما چقدر است؟/ پاسخ «یوسف سلامی» به میزان درآمد ماهیانه خود

  4. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  5. چرا این همه بد اخلاقی؟

  6. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  7. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  8. درباره توبه تتلو

  9. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  10. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  11. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  12. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  13. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  14. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  15. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  16. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  17. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  18. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  19. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  20. تنوری که هنوز سرد است...

  21. ایثارگران را بدنام نکنید !

  22. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  23. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  24. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

  25. آیا این دو زن در آمریکا زلزله به پا می کنند؟

آخرین عناوین