پایگاه خبری میدل ایست مانیتور بررسی می کند؛ عربستان سعودی و معمای عادی‌سازی روابط با اسرائیل!

گروه جهان الف،   4020522114 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

پایگاه خبری میدل ایست مانیتور در گزارشی می نویسد: «اکنون توپ در زمین عربستان سعودی است. اینکه سعودی ها چه کاری انجام خواهند داد، تحت تاثیر مولفه های مختلفی است و درست به همین دلیل، تصویر آینده چندان روشن نیست. با این همه، صرفا یک چیز کاملا واضح است: روابطِ در حال تحول میان اسرائیل و عربستان سعودی از آن چیزی که در ظاهر به نظر می رسد، به مراتب پیچیده تر است.»

عربستان سعودی و معمای عادی‌سازی روابط با اسرائیل!

به گزارش الف؛ پایگاه خبری "میدل ایست مانیتور" در گزارشی با اشاره به طرح گمانه زنی های مختلف در مدت اخیر با محوریت عادی سازی قریب الوقوع روابط رژیم اشغالگر قدس و عربستان سعودی، به طور خاص سعی کرده به این سوال پاسخ دهد که آیا صورت مساله از نگاه عربستان سعودی نیز به همین سادگی است و آیا اساسا سعودی‌ها می توانند بدون در نظر گرفتن متغیرهای مختلف، اقدام به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی کنند؟ 

پایگاه خبری میدل ایست مانیتور در گزارش خود می نویسد:

«اسرائیل به دنبال عادی سازی روابط خود با عربستان سعودی است. البته که اسرائیلی ها جهت پیشبرد این دستورکار، انگیزه های مختلفی نیز دارند. آن ها در این رابطه تحت تاثیر محرک های اقتصادی و ژئوپلیتیکی هستند و نگاهی ویژه نیز به مساله فلسطین دارند. شاید یکی از مهمترین محرک های اسرائیلی ها از عادی سازی روابط با عربستان، معطوف به دلارهای نفتی این کشور است. 

"بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسرائیل به تازگی در گفتگو با خبرگزاری بلومبرگ، نسبت به عادی سازی روابط با عربستان سعودی بسیار ابراز خوش بینی کرده است. وی از ایجاد یک کریدور اقتصادی به اروپا از مبدا عرستان سعودی و با همکاری اسرائیل خبر داده است. این کریدور دربرگیرنده بخش هایی نظیر انرژی، حمل و نقل، و ارتباطات می شود و می تواند تجارت و رشد اقتصادی را میان طرف های درگیر و مشارکت کننده در قالب آن، تقویت کند. 

با این حال، قبل از توافق عادی سازی روابط اسرائیل و عربستان، یک موضوع مهم باید مد نظر قرار گیرد و آن هم چیزی جز مساله فلسطین نیست. منتقدان استدلال می کنند که هرگونه پیشرفت در قالب روابط اسرائیل و عربستان صرفا باید از رهگذر ایجاد گشایش های ملموس در قالب منازعه فلسطین و اسرائیل، ماهیت عینی به خود بگیرد. با این حال، نخست وزیر کنونی اسرائیل دیدگاه متفاوتی دارد. وی اخیرا در مصاحبه ای این دیدگاه که مساله فلسطین در نوع خود می تواند در رابطه با عادی سازی روابط تل آویو با ریاض ایجاد مشکل کند را به کل رد کرده است. 

در عین حال، اینطور به نظر می رسد که آمریکا در این زمینه دیدگاه متفاوتی دارد. دولت آمریکا می داند که نمی‌توان بدون در نظر گرفتن مساله فلسطین، اسرائیل و عربستان را به هم نزدیک کرد. با این همه، آمریکا شدیدا روی عادی سازی روابط اسرائیل و عربستان سرمایه گذاری کرده است. 

مساله ای که تا حد زیادی تحت نگرانی های واشینگتن در مورد ثبات دلار و به خطر افتادن هژمونی جهانی این کشور است. اگر محمد بن سلمان در شرایطی اعلام کند که می خواهد نفت را با دیگر ارزهای رایج بین المللی بفروشد، این مساله می تواند یک دومینوی مرگبار را برای واشینگتن ایجاد کند و هژمونی دلار را به شدت تضعیف کند. 

درست به همین دلیل است که آمریکا به شدت مشتاق است تا پیوندهای اقتصادی خود را با عربستان سعودی تقویت کند و از منابع مالی گسترده سعودی ها جهت تقویت بنیان های اقتصادی خود استفاده کند. عربستان سعودی می تواند پول زیادی را به اقتصاد آمریکا پمپاژ کند و آمریکایی ها بیش از هر زمان دیگری به دنبال تحقق این مساله هستند. با این حال، واشینگتن به خوبی می داند که برای تحقق این مساله، آمریکا باید تصویری خوب و مناسب را نزد عربستان داشته باشد. البته که در این رابطه نظر محمد بن سلمان برای آمریکا بسیار مهم است زیرا وی عملا حاکم غیررسمی عربستان سعودی(در شرایط کنونی) است. 

روند رو به رشد رویه های تهاجمی اسرئیلی ها علیه ملت فلسطین، یک نگرانی و دغدغه مهم برای جامعه بین‌المللی است. رژیم اسرائیل اقدام به تخریب خانه ها می کند و در آواره کردن فسلطینی ها از هیچ حرکتی مضایقه نمی‌کند. در این راستا، گروه های متحد با جریان راست افراطی اسرائیل نیز علنا دست به کشتار فلسطینی ها می زنند. در این چهارچوب، شرایط تا آنجا از کنترل خارج شده که حتی کاخ سفید نیز نمی تواند از رویه های رژیم اسرائیل و شهرک نشینان اسرائیلی علیه فسلطینی ها دفاع کند. 

در این فضا، دولت عربستان نیز با موانع و چالش های جدی در صورت بی توجهی به مساله فلسطین رو به رو است. از این رو هیچ عجیب نیست که می بینیم عربستان سعودی با دقت روند تحولات در اراضی اشغالی را دنبال می کند. بن سلمان به خوبی می داند که نمی تواند بدون توجه به مساله فلسطین، اقدام به عادی سازی روابط کشورش با اسرائیل کند. 

البته نباید از ایران نیز به عنوان یک بازیگر مهم در قالب محاسبات راهبردی رژیم اسرائیل غافل شویم. ایران مخالف اصلی اسرائیل است و البته عربستان سعودی نیز رقابت های جدی با این کشور دارد. با این حال، اکنون تهران و ریاض با تنش زدایی از روابط دوجانبه خود، به سمت اتحاد بیشتر حرکت می کنند. در این چهارچوب، عربستان سعودی نمی تواند از تبعات منفی اقدام احتمالی خود در عادی سازی روابط با اسرائیل بر روابطش با ایران غافل باشد. 

حتی اگر سعودی ها بخواهند نسبت به وحشی گری های اسرائیلی ها نسبت به ملت فلسطین بی توجهی کنند، ایران می تواند در برهه های زمانی مختلف این اشتباه راهبردی سعودی ها را به آن ها یادآوری کند و از تقویت پیوندها میان اسرائیل و عربستان جلوگیری کند. 

از این رو، طرفِ اسرائیلی کاملا خود را آماده درخواست های مختلف طرفِ عربستانی کرده است. اسرائیل به قدری در مورد عادی سازی روابط با عربستان حساس است و این مساله برای آن مهم است که حتی رهبران این رژیم به فکر نشان دادن انعطاف در سیاست های خود در رابطه با ملت فلسطین هستند. 

در این چهارچوب، شاهد آن بودیم که اخیرا نتانیاهو در مصاحبه با خبرگزاری بلومبرگ از روند توسعه شهرک‌سازی‌ها در اراضی اشغالی حمایت نکرد! و یا جالب اینکه از تشکیل دولت فلسطینی که تحت نظارت اسرائیل باشد سخن گفت. موضع گیریهایی که همه و همه صرفا با هدفی نرم کردن موضع طرف سعودی جهت پیشبرد پروژه عادی سازی روابط آن با اسرائیل انجام می شوند. 

اکنون توپ در زمین عربستان سعودی است. اینکه سعودی ها چه کاری انجام خواهند داد تحت تاثیر مولفه های مختلفی است و درست به همین دلیل، تصویر آینده چندان روشن نیست. با این همه، صرفا یک چیز کاملا واضح است: روابطِ در حال تحول میان اسرائیل و عربستان سعودی از آن چیزی که در ظاهر به نظر می رسد، به مراتب پیچیده تر است.»

 

لینک: 

https://www.middleeastmonitor.com/20230809-can-saudi-arabia-normalise-ties-with-israel/

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۸۶۷۵۵۰۸:۱۴:۴۷ ۱۴۰۲/۵/۲۳
شما می گویید این روابط پیچیده است ولی اتفاقا خیلی هم ساده است. همه کشورها منافع مردم شان مهمتر از هر گونه پیمان، قومیت، زبان، فرهنگ و آیین است. همه چیز را فدای یک تار موی مردم کشورشان می کنند و در این راه با هیچ کشوری عقد اخوت دائمی نبسته اند.
ناشناس۳۱۸۷۴۵۰۱۳:۳۰:۱۲ ۱۴۰۲/۵/۲۳
کشوری که از مهاجرین و روی سایر ملت ها ساخته شود کشور نیست آپارتاید هست
جمال۳۱۸۶۸۲۷۰۹:۰۰:۰۷ ۱۴۰۲/۵/۲۳
این عرب ها همیشه دنبال منافع خودشون بودند و اسلام را نیز مد نظر نداشته اند. واقعا تکلیف ما ایران چیه این وسط چون قطعا عربستان با اسراییل ارتباطشون رو اغاز خواهند کرد ...
ناشناس۳۱۸۶۹۱۴۱۰:۰۵:۴۴ ۱۴۰۲/۵/۲۳
چندین دهه با خصومت دیپلماتیک باعث شدیم کشور سرمایه گذاری انجام نشود و صدها میلیارد دلار خسارت وارد شود چرا بدنبال بهبود روابط و جذب سرمایه گذاری نباشیم ،پالرمستون بعنوان یک سیاستمدار میگوید ما هیچ متحد دایمی یا دشمن خارجی دایمی نداریم آنچه دایمی است منافع ملی است ....پتانسیل خوبی از منابع در کشور داریم پیامبر اکرم الگوی واضحی از مذاکره با متخاصمان در زمان خود بودند ...ابر قدرت بودن لازمه اش داشتن افتصادخوب ،بهبود مستمر زندگی مردم است
Kia123۳۱۸۶۹۱۹۱۰:۰۹:۰۵ ۱۴۰۲/۵/۲۳
در داشتن ارتباط مزایایی است که در قطع ارتباط نیست شما در مذاکره میتوانید هوشمندانه خطوط قرمز خود را واضح برای رقبا بازگو کنید تمام دنیا بدنبال منافع است و دنبال منافع بودن دشمن بودن نیست رقابت بر سر فرصت هاست.
ناشناس۳۱۸۷۲۹۹۱۲:۳۷:۲۸ ۱۴۰۲/۵/۲۳
رابطه گرگ و گوسفند نتیجه‌ای جز دریده شدن ندارد، مگر اینکه آن گوسفند هم تبدیل به گرگ شده باشد!
علیجانی۳۱۸۷۴۱۳۱۳:۱۵:۱۵ ۱۴۰۲/۵/۲۳
انتخاب هدف اصلی است اینکه چه چیزی را انتخاب کنیم یعنی اینده کشور چه خواهد شد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  18. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

آخرین عناوین