نظم ایرانی در منطقه

گروه جهان الف،   4020514095 ۳۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

«هیچ عجیب نیست که می بینیم سطح جوسازیهای تبلیغاتی و اقدامات مخرب میدانی از سوی کشورهای غربی علیه ایران در ماه های اخیر افزایش قابل ملاحظه ای یافته است. مساله ای که تا حد زیادی تحت تاثیر وحشت آن ها از تحقق "نظمی ایرانی" در منطقه خاورمیانه است.»

نظم ایرانی در منطقه

به گزارش الف ایالات متحده آمریکا از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و به طور خاص از دوره ای که به این درک راهبردی رسید که نمی تواند انقلاب اسلامی را در اصول مطلوبِ خود استحاله کند، رویکردهای تقابلی را به انحا مختلف علیه کشورمان در دستورکار قرار داد. در این رابطه، در سال های مختلف پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز، شاهد تحمیل سیلی از تحریم ها و البته اجرایی شدنِ طیف متنوعی از توطئه و دسیسه‌چینی‌ها علیه کشورمان از سوی واشینگتن و متحدان بین المللی و منطقه ای آن بوده ایم. 

در این چهارچوب، وزارت خارجه آمریکا با دستاویز قرار دادن مسائلی نظیر پیشرفت های هسته ای ایران، ادعاهای حقوق بشری، قدرت نظامی ایران(به طور خاص توان موشکی و پهپادی) و البته نفوذ منطقه ای کشورمان، سعی داشته داشته تا فشارهای تحمیلی خود علیه ایران را نزد افکار عمومی بین المللی مشروعیت‌بخشی کند. با این همه، شاید هیچ حوزه ای به اندازه قدرت گیری تدریجی ایران در سطح منطقه غرب آسیا و به طور کلی خاورمیانه، برای آمریکا خوف‌انگیز نبوده است. 

روندی که ایران پله پله آن را به پیش رانده و اکنون تبدیل به کنشگری منطقه ای شده که نظر و رای آن در قالب معادلات منطقه ای، کاملا مهم و ضروری ارزیابی می شود. شاید عینی‌ترین نمود این مساله را بتوان در قالب جنگ‌های سوریه و یمن مشاهده کرد. میادین جنگی که در چهارچوب آن ها کنشگری موثر ایران مانع از تحقق سناریوهای برخی کنشگران منطقه ای و فرامنطقه ای شده و البته که در هر دو مورد شاهد پیروزی روایت های ایرانی از جنگ های مذکور بوده ایم. 

در این فضا، افول قدرت هژمونیک بین المللی آمریکا که نمودهای خود را در سطح منطقه خاورمیانه در قالب هایی نظیر عقب‌نشینی خفت‌بار از افغانستان، موقعیت ضعغیف آمریکا در عراق و سوریه، دور شدن متحدان سنتی آمریکا در میان کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس از این کشور(به ویژه عربستان سعودی و امارات) و ایجاد شکاف های قابل تامل در روابط واشینگتن و رژیم صهیونیستی نشان داده، پالس های تازه و هشداردهنده ای را به این کشور(آمریکا) در مورد روندهای آتی حاکم بر خاورمیانه به عنوان منطقه ای راهبردی در قالب معادلات سیاسی و اقتصادی جهان مخابره می کند. 

از این منظر، قدرت‌گیری قابل توجه منطقه ای ایران، که با توسعه قدرت نرم(در قالب گفتمان فکری و حکمرانی ایرانی)، تقویت قدرت سخت(توان نظامی ایران و محور مقاومت)، و البته افزایش قدرت هوشمند (این جنس از قدرت از ترکیب قدرت های سخت و نرم حاصل می شود) همراه شده، زنگ هشدارهای جدی را در آمریکا به صدا درآورده که دیر یا زود، خاورمیانه شاهد یک نظمِ نوین ایرانی خواهد بود. 

نظمی که در قالب آن شاهد توسعه قابل ملاحظه گفتمان و روایت های ایرانی در سطح منطقه و به طور خاص تبدیل شدن ایران به عنوان ضامن اصلی حفظ امنیت و ثبات در خاورمیانه، خواهیم بود. تحقق این گزاره، یک کابوس تمام عیار برای آمریکا و به طور کلی جهان غرب و البته متحدان منطقه ای این کشور است. جدای از نمایان شدن بیش از پیش جلوه های مختلف قدرت ایران در منطقه، زمانی می توان نگرانی های واشینگتن در مورد سناریوی پیش‌گفته را به خوبی درک کرد که توجه داشته باشیم جهان در شرایط کنونی، به زعم بسیاری از ناظران و تحلیلگران حوزه سیاست بین‌الملل، در یک دوره گذار قرار گرفته و آمریکا اساسا خود را در موقعیتی نمی‌بیند که بخواهد همچون گذشته، دستورالعمل ها و نکات مد نظر خود را بر منطقه تحمیل کند. 

البته که رویه های منسوخ و چالش زای آمریکا در منطقه خاورمیانه و در عین حال غیرقابل اعتماد بودن آن که در سال های گذشته بارها و بارها جلوه های عینی خود را به نمایش گذاشته نیز سبب شده تا منطقه خاورمیانه آماده پذیرش گسترده گفتمان های جایگزین نظیر گفتمان "نظمِ ایرانی" باشد. سناریویی که در صورت تحقق، اهرم و کارت های ایران در برابر جهان غرب را به نحو قابل ملاحظه ای تقویت می‌کند و البته که به صورت طبیعی، اهرم های قدرتِ قابل توجهی را از دستان قدرت های غربی علیه کشورمان، می گیرد. 

اساسا در همین فضای جدید هم است که دیگر گفتمان تحریم و فشار آمریکا و کشورهای اروپایی علیه ایران، دیگر جواب نخواهد داد و این جهان غرب است که باید خود را برای واقعیت های تازه و البته نامطلوب آماده کند. از این رو، هیچ عجیب نیست که می بینیم سطح جوسازیهای تبلیغاتی و اقدامات مخرب میدانی از سوی کشورهای غربی علیه ایران در ماه های اخیر افزایش قابل ملاحظه ای یافته است. مساله ای که تا حد زیادی تحت تاثیر وحشت آن ها از تحقق نظمی ایرانی در منطقه خاورمیانه قرار دارد. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۸۰۲۴۹۰۰:۴۸:۱۶ ۱۴۰۲/۵/۱۸
اینقدر این منطقه نظم ایرانی داره که دولت عراق الان یکساله پول برق رو نمیده
ناشناس۳۱۸۰۵۲۹۰۸:۲۷:۴۳ ۱۴۰۲/۵/۱۸
این مشکل هم کامل حل می شود به مرور زمان
ناشناس۳۱۸۰۷۷۱۱۰:۵۶:۰۷ ۱۴۰۲/۵/۱۸
مرور زمان؟ بله! به مرور زمان همه مشکلات حل میشود. میدانید چگونه؟ به این ترتیب که مسئله خود به خود از حالت مسئله بودن خارج میشود! یعنی دیگر مسئله ای نمیماند که لازم باشد حل شود!
ناشناس۳۱۸۱۰۹۹۱۴:۳۶:۵۳ ۱۴۰۲/۵/۱۸
ببین از وحشتی که کدخدایت کرد در نحوه پرداختی که تنوع داده شد مشخص هست!!
ناشناس۳۱۸۰۹۵۳۱۳:۰۶:۵۸ ۱۴۰۲/۵/۱۸
مطمئنی یک ساله!؟ این داستان از زمان روحانی شروع شده!!
ناشناس۳۱۸۰۲۷۵۰۱:۳۶:۳۹ ۱۴۰۲/۵/۱۸
نظم ایرانی ... در کجا ما منظم بودیم...
به آفرید۳۱۸۰۷۲۳۱۰:۲۷:۲۲ ۱۴۰۲/۵/۱۸
ایران در برنامه های استراتژیک و بلند مدت بسیار منظم و هدفمند بوده است،گواه این ادعا غنی سازی به میزان دلخواه، تولید قدرت نظامی موشکی و پهپادی، و از همه مهمتر حفظ تمامیت ارضی کشور هست. البته در اقتصاد و فرهنگ شکست های سنگینی متحمل شدیم که بخاطر تاکتیک های محافظه کارانه دولت های منتخب است. توسعه متوازن نیازمند ابزار های مختلف از جمله وجود انسان های باتدبیر هست.
محمود۳۱۸۰۳۷۲۰۵:۲۰:۱۰ ۱۴۰۲/۵/۱۸
اصلاً شما از درد مردم خبر دارید؟ می‌دونید روزی چند نفر دارن بیچاره میشن و مردم با مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم می کنند؟ لااقل روشتون رو عوض کنید.
ناشناس۳۱۸۰۵۸۹۰۸:۵۷:۳۹ ۱۴۰۲/۵/۱۸
این خبر در مورد سیاست کلان منطقه هست .
ناشناس۳۱۸۱۲۱۰۱۵:۵۷:۳۱ ۱۴۰۲/۵/۱۸
کشوری که نتونه مشکلات کوچک خود را حل کنه توان پرداختن به مسایل استراتژیک هم نداره
ناشناس۳۱۸۰۳۸۶۰۵:۵۴:۱۶ ۱۴۰۲/۵/۱۸
ایر قدرت منطقه مرغ ندارد.برق ندارد.دارو ندارد.هیچی ندارد.
ناشناس۳۱۸۰۵۸۰۰۸:۵۴:۲۸ ۱۴۰۲/۵/۱۸
اگر هیچی ندارد تو از کجا امدی اینحا مطالب می گذاری؟!!!
ناشناس۳۱۸۰۹۹۴۱۳:۲۶:۱۴ ۱۴۰۲/۵/۱۸
در دولت قبل کار به جایی رسیده بود که قرارگاه مرغ ایجاد شده بود و روزانه برق مردم قطع می‌شد و وضعیت سرم و واکسن هم که اونطوری بود، باز هم خدا رو شکر این دولت اومد یه کم به داد مردم رسید، انشاءالله شرایط بهتر بشه!
ناشناس۳۱۸۰۴۶۳۰۷:۴۷:۳۳ ۱۴۰۲/۵/۱۸
قدرت یعنی اینکه یه مرد شرمنده زن و بچه‌اش نشه ، قدرت یعنی اینکه توان ازدواج برای جوون این مملکت وجود داشته باشه.
ناشناس۳۱۸۰۵۸۴۰۸:۵۵:۰۰ ۱۴۰۲/۵/۱۸
چقدر بی ربط
ناشناس۳۱۸۰۹۸۲۱۳:۲۱:۳۴ ۱۴۰۲/۵/۱۸
اینا که گفتی اسمش قدرت اقتصادیه اما انواع دیگه قدرت مثل قدرت سیاسی، نظامی، فرهنگی، ... هم هست که طبیعیه که شما اونا رو نادیده بگیری!!
ناشناس۳۱۸۰۴۶۵۰۷:۴۹:۴۶ ۱۴۰۲/۵/۱۸
دیدید که نظم نوین جهانی با چین و روسیه یک توهم برای شما بود حالا نظم ایرانی ...
ناشناس۳۱۸۰۴۸۶۰۸:۰۷:۳۱ ۱۴۰۲/۵/۱۸
از رویاهات حرف میزنی یا از واقعیات در سوریه روزی نیست اسراییل کسی را نکشد و کسی برای پاسخگویی به آن وجود ندارد.
ناشناس۳۱۸۰۵۷۲۰۸:۵۱:۳۲ ۱۴۰۲/۵/۱۸
هیچ وقت مسائل فرعی را وارد مسائل اصلی نکن تا نتیجه گیری نکنی
ناشناس۳۱۸۱۰۰۹۱۳:۳۷:۵۷ ۱۴۰۲/۵/۱۸
مسئله اصلی فقر است.
ناشناس۳۱۸۰۹۶۰۱۳:۱۱:۲۴ ۱۴۰۲/۵/۱۸
معنی حمله اسرائیل به سوریه اینه که ما تا مرز اسرائیل جلو رفتیم و اینقدر صهیونیست‌ها احساس خطر می‌کنن که چاره‌ای جز حمله ندارن!
ناشناس۳۱۸۰۵۰۴۰۸:۱۷:۰۹ ۱۴۰۲/۵/۱۸
با تحریم ما را به گوشه ی رینگ هول داده اند و آنگاه شما ...
ناشناس۳۱۸۰۵۹۲۰۹:۰۱:۲۴ ۱۴۰۲/۵/۱۸
عجب گوشه ای که هم با تحریم مبارزه می کند و هم با نفوذ غرب در غرب آسیا و حتی جهان
ناشناس۳۱۸۰۷۸۲۱۱:۰۱:۱۶ ۱۴۰۲/۵/۱۸
الان طالبان هم برای شما خط و نشان میکشد!
ناشناس۳۱۸۰۹۷۶۱۳:۱۸:۰۱ ۱۴۰۲/۵/۱۸
اونا ما رو با تحریم به گوشه رینگ هل ندادن بلکه روحانی و ظریف با برجام ما رو به گوشه رینگ کشوندن!!
ناشناس۳۱۸۰۵۲۳۰۸:۲۶:۰۴ ۱۴۰۲/۵/۱۸
و جالبی آن این هست غرب از طریق رسانه هایش چه در داخل و خارج چنان غرب گداها را شست و شوی مغزی کرده....!
علیجانی۳۱۸۰۶۱۹۰۹:۲۰:۵۰ ۱۴۰۲/۵/۱۸
واقعیت این است اگر کشوری میخواهد خود را در نظم جهانی به عنوان یک کنشگر تعریف کند باید از چالش های داخلی خودش عبور کرده باشد فساد و رانت ارتباطی به عنوان دو شاخه اصلی فساد در هر جامعه هنوز حرف اول را در درون روابط دولت و ملت می زند لذا برای عبور از این چالش به طور جدی باید این دو موضوع را حل کند و یا حداقل نشان دهد که در حال حل کردن انها است که مردم اعتماد کنند .
ناشناس۳۱۸۰۹۷۳۱۳:۱۶:۲۷ ۱۴۰۲/۵/۱۸
یعنی الان آمریکا و انگلیس و فرانسه هیچ مشکل داخلی ندارن، مردمشون بدون هیچ اعتراضی در رضایت کامل به سر می‌برن!؟!؟
ناشناس۳۱۸۰۶۴۹۰۹:۵۰:۲۰ ۱۴۰۲/۵/۱۸
متاسفانه تا زمانی که دیدگاه مشاوران رده بالا نظراتی مشابه نویسنده محترم به تصمیم سازان القا می کنند بایستی شاهد ایجاد کریدور زنگه زور، عدم پرداخت بدهی از سوی کشورهای مختلف، عدم توان فروش محصولات به روش‌های معقول، عدم برقراری حقابه از شرق و شمال، همراهی متحدان ظاهری با مدعیان تمامیت ارضی و در یک کلام عقب ماندگی توسعه ای نسبت به سهم و وزن کشور باشیم و در توهم اولین ها بودن خوش خیالانه تصمیم سازی نماییم. ایکاش این نویسنده محترم در هر یک از این مقولات قلم فرسایی می‌کردند و اگر تصور ما اشتباه است و راهنمایی می‌کردند و در صورت صحت نهیبی به خود زنند که با ایران عزیزتر از جان چه می‌کنند.
امید یاوری دارانی۳۱۸۰۹۱۰۱۲:۳۲:۰۷ ۱۴۰۲/۵/۱۸
نظریات نویسنده عاری از واقعیت نگری است. گرانی و تورم روز افزون افزایش قیمت نان تلاطم بازار مرغ قطع مکرر برق صنایع کمبود اب شرب در شهرهای مختلف ناراضی بودن کارگران بدلیل افزایش ناچیز دستمزد ناترازی تولید گاز کمبود دارو عدم توان دریافت مطالبات از عراق که ادعای نفوذ و تسلط و همسایگی و برادری داریم ناتوانی در دریافت مطالبات از کره جنوبی حقایق جامعه را باید دید و از انها نترسید.
ناشناس۳۱۸۰۹۴۶۱۳:۰۲:۲۵ ۱۴۰۲/۵/۱۸
اول نظم را داخل کشور ایجاد نمایید .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  2. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  3. برای این عکس شما تیتر بزنید

  4. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  5. امکان آزادی مشروط بابک زنجانی وجود دارد

  6. مدرسه یا بازار؟!

  7. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

  8. نتانیاهو و کابوس حمله به رفح

  9. علت رشد اقتصادی کشور چیست؟

  10. حمایت زاکانی از طرح نور پلیس

  11. زاکانی: برای کمک به طرح نور پلیس کاملا آماده هستیم

  12. دشمن حتما در عرصه اقتصادی ناکام خواهند ماند/مسئولان اجازه ندهند کارخانه‌ای تعطیل شود

  13. پلیس آمریکا حجاب معترضین را به زور برداشت

  14. قوه قضاییه کانون مبارزه بی‌امان با فساد است/ جنس جمهوری اسلامی فسادستیز و فساد ناپذیر است

  15. وقتی در بزرگراه سرعت خود را بی دلیل کم می کنید

  16. قالیباف: جوانان و نوجوانان اندیشه مطهری را چراغ راه خود قرار دهند

  17. دستگیری سارقین زورگیر باهوشیاری واحد گشت عملیات

  18. اقدامات قوه قضائیه درباره ماجرای صدیقی / واکنش اصلاح‌طلبان به سخنان اخیر مهدی نصیری/ تک و پاتک رسانه‌های دولت و مجلس

  19. شرایط دریافت مهریه بعد از طلاق

  20. تغییر نام استقلال در حال بررسی است/ واگذاری سرخابی‌ها این هفته نهایی می‌شود

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. من عجله ندارم!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  8. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. دور باطلی که تمامی ندارد!

  11. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  13. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  16. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  17. برای این عکس شما تیتر بزنید

  18. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  19. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  20. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  21. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  22. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  23. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

پربحث‌های اخیر

    آخرین عناوین