«بله! وضعیت برای اروپا به همین بدی است!»

گروه جهان الف،   4020503129 ۳۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

"اغلب کشورهای اروپایی از حیث شاخص های اقتصادی و درآمد سرانه، از بیش از ۹۰ درصد از ایالت های آمریکا فقیرتر هستند"

«بله! وضعیت برای اروپا به همین بدی است!»

به گزارش الف؛ پایگاه خبری "مدرن دیپلماسی" در گزارشی با اشاره به انتشار آمارهای جدید نهادها و اندیشکده‌های اقتصادی درمورد وضعیت اقتصادی اروپا،  به این نکته اشاره کرده که روندهای جاری در صحنه اقتصاد کشورهای اروپایی به ویژه پس از پاندمی کرونا و البته آغاز جنگ اوکراین حاکی از این است که اروپایی ها در حال فقیرتر شدن هستند. موضوعی که در نوع خود چشم اندازهای تازه ای را پیش چشم دولت های اروپایی قرار داده است. 

مدرن دیپلماسی در گزارش خود می نویسد: «"مرکز اروپایی اقتصاد سیاسی بین الملل" که اندیشکده ای مستقر در بروکسل است به تازگی در گزارشی اعلام کرده که "اغلب کشورهای اروپایی از حیث شاخص های اقتصادی و درآمد سرانه، از بیش از 90 درصد از ایالت های آمریکا فقیرتر هستند". این مرکز در گزارش خود گفته است که اگر روند جاری ادامه پیدا کند، تا سال 2035، شکاف میان تولید سرانه اقتصادی در آمریکا و اتحادیه اروپا، به بزرگی شکاف های موجود میان ژاپن و اکوادور خواهد بود.  

در این راستا، نشریه وال استریت ژورنال در مقاله ای گفته است که "بله! وضعیت برای اروپا به همین بدی است. قاره ای که جمعیت آن را عمدتا سالخوردگان تشکیل می دهند. افرادی که برای اوقات فراغت خود ارزش قائلند و تنها زمینه را برای رکود اقتصاد در کشورهایشان فراهم می کنند". در این فضا، پاندمی کرونا و آغاز جنگ اوکراین نیز آسیب های جدی را به اروپا وارد کرده اند. مسائلی که همه و همه سبب شده اند تا اروپایی ها با یک واقعیت تازه رو به رو شوند. واقعیتی که برای دهه ها آن را تجربه نکرده اند. 

آن واقعیت نیز چیزی جز این نیست که آن ها در حالِ فقیرتر شدن هستند. زندگی در قاره اروپا که جمعیت مهاجران در آن افزایش قابل ملاحظه ای پیدا کرده، تا حد زیادی درخشش و جذابیت سابق خود را از دست داده است. اکنون اروپایی ها با کاهش قابل توجهی در قدرت خرید خود رو به رو شده اند. در این راستا، فرانسوی ها کمتر توان خرید سابق خود را به ویژه در حوزه خورد و خوراک دارند. اسپانیایی ها نیز وضعیت مشابهی دارند. از فنلاندی ها هم خواسته می شود که در روزهای طوفانی که انرژی ارزان تر است از سونا استفاده کنند(میزان استفاده از سونا در فنلاند بالاتر از میانگین جهانی است). 

در اقصی نقاط آلمان، مصرف گوشت و شیر به پایین ترین سطح خود در سه دهه گذشته رسیده و بازار مواد غذایی ارگانیک در این کشور که روزگاری به شدت پررونق بود نیز از رونق افتاده است. وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا، "آدولفو اورسو" یک جلسه بررسی بحران را در ماه مِی در کشورش برگزار کرد که در قالب آن افزایش قابل توجه قیمت پاستا، کالا و غذای مورد علاقه مردم این کشور، به بحث گذاشته شد. 

قیمت پاستا در ایتالیا به بیش از دو برابر بیشتر از نرخ تورم افزایش یافته است. با توجه به کاهش قابل توجه قدرت خرید مردم در اروپا و به بیان بهتر، سقوط آزاد این مساله، اروپا وارد دوره ای از رکود سنگین در ابتدای سال جاری میلادی شد. مساله ای که نوعی حس سقوط و تعضیف نسبی اقتصادی، سیاسی و نظامی را در این قاره تعمیق کرده است(روندی که البته با آغاز قرن جدید در قاره اروپا آغاز شده بود).

وضعیت بحرانی کنونی اروپا مدت هاست که در حال شکل گیری است. همانطور که پیشتر نیز گفته شد، افزایش جمعیت سالخورده در اروپا که دیگر قادر به فعالیت اقتصادی مفید نیستند و در عین حال بار مالی برای دولت‌های اروپایی دارند، تضعیف رشد اقتصادی و روند بهره وری در کشورهای اروپایی را به همراه داشته است. 

در این فضا، اوج گیری پاندمی کرونا و جنگ اوکراین نیز عملا زنجیره های تدارکاتی اقتصاد جهانی را با چالش رو به رو کرده است. مساله ای که سبب شده تا قیمت کالاها و خدمات و به طور خاص قیمت غذا و انرژی به نحو قابل ملاحظه ای افزایش یابد. از این رو، مجموع این چالش ها عملا فضایی را ایجاد کرده اند که دولت های اروپایی را وارد مخصمه‌ای جدی کرده اند. 

در این چهارچوب، واکنش دولت های اروپایی به این بحران ها نیز صرفا مشکلات را تشدید کرده است. از این رو، دولت های اروپایی برای حفظ مشاغل در اقتصادهایشان، عمده یارانه ها را به کارفرمایان تخصیص دادند. این مساله موجب شد که در هنگام بروز شوک های قمیتی، مصرف کنندگان از حمایت نقدی چندانی برخوردار نشوند و آسیب های جدی را متحمل گردند. 

در گذشته، صنایع صادراتی قاره اروپا تا حد زیادی به کمک این قاره می آمدند و کسری کشورهای اروپایی را جبران می کردند. با این حال، روند کُند بازیابی و بهبود اقتصادی چین که در نوع خود یک بازار مهم برای اروپا است، عملا این ستون رشد اقتصادی در کشورهای اروپایی را تضعیف کرده است. هزینه های بالای انرژی و در عین حال اوج گیری قابل توجه نرخ تورم در اروپا که نمونه های مشابه آن از دهه 1970 میلادی مشاهده نشده، تا حد زیادی مزیت رقابتی تولیدکنندگان اروپایی را تضعیف کرده و روابط کاری در این قاره که زمانی بسیار هماهنگ و مناسب بود را نیز با چالش رو به رو کرده است. 

با این همه با توجه به کاهش حجم تجارت جهانی، اتکای شدید اروپا به صادرات که عملا 50 درصد از تولید ناخالص داخلی منطقه یورو را تشکیل می دهد(این میزان برای آمریکا 10 درصد است)، میزان بحران های اقتصادی برای اروپا را چند برابر کرده است. 

بر اساس آمارها، میزان مصرف کالاها و خدمات در اروپا روند کاهشی به خود گرفته است. در این چهارچوب، اتحادیه اروپا اکنون 18 درصد از هزینه کردهای مرتبط با مصرف جهانی را به خود اختصاص می دهد. این در حالی است که این میزان برای آمریکا 28 درصد است. 15 سال قبل، آمریکا و اتحادیه اروپا هر کدام 25 درصد از هزینه کردهای جهانی در حوزه مصرف کالاها و خدمات را نمایندگی می کردند. با تعدیل تورم و قدرت خرید، دستمزدها از سال 2019 در آلمان حدود 3 درصد، در ایتالیا و اسپانیا 3.5 درصد و در یونان 6 درصد کاهش را نشان می دهد. این مساله سبب شد تا طبقات متوسط در اروپا نیز خسارت های جدی را متحمل شوند. به عنوان مثال، اخیرا در بروکسل که یکی از ثروتمندترین شهرهای اروپا به حساب می آید، معلمان و پرستاران صفی طولانی را تشکیل داده بودند تا مواد غذایی نیم بها را از پشت یک کامیون خریداری کنند. 

بر اساس آمارها، آلمانی ها در سال 2022 به طور میانگین به ازای هر نفر 52 کیلوگرم گوشت مصرف کرده اند که این میزان 8 درصد کمتر از مدت زمانی مشابه سال گذشته است و در نوع خود از سال 1989 نیز کمترین میزان را نمایندگی می کند. بسیاری از ناظران و تحلیلگران بر این باورند که این مساله تا حد زیادی تحت تاثیر افزایش 30 درصدی بهای گوشت در ماه های اخیر است. 

در این راستا جالب است که اخیرا "هو پیل"، اقتصاد دان ارشد در بانک انگلستان به شهروندان انگلیسی هشدار داده که آن ها باید بپذیرند که فقیرتر شده اند. از این رو، آن ها باید به فشارهای خود به دولت و کارفرمایان مبنی بر اینکه دستمزدهای بالایی را دریافت کنند نیز پایان دهند. چرا که اگر حتی دستمزدهای بیشتری پرداخت شود، این به معنای افزایش نرخ تورم خواهد بود. 

در این شرایط، بسیاری بر این باورند که دولت های اروپایی دیر یا زود میزان مالیات ها را نیز افزایش خواهند داد. موضوعی که خود فشارهای تازه ای را به مصرف کنندگان وارد می کند. مالیات ها در اروپا در وضعیت فعلی هم در مقایسه با دیگر کشورهای ثروتمند بالاتر هستند و معادل با 40 تا 45 درصد از تولید ناخالص داخلی هستند. این در حالی است که این نسبت در آمریکا حدودا 27 درصد است. 

قوی شدن فقر در اتحادیه اروپا عملا اتحادیه های کارگری در این قاره را تقویت کرده است و آن ها روند عضو‌گیری خود را به نحو قابل ملاحظه ای تشدید کرده اند. مساله ای که در نقطه مقابل عملکرد ضعیف آن ها در طی دهه‌های اخیر بوده است. موضوعی که خود می تواند تبعات و پیامدهای جدی برای دولت های اروپایی در ادامه راه داشته باشد.»

 

لینک: 

https://moderndiplomacy.eu/2023/07/23/wsj-europeans-are-becoming-poorer

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۶۲۴۹۳۰۰:۴۹:۳۳ ۱۴۰۲/۵/۵
بیچاره ها.اینقدر وضعشون بد بود و نمیدونستیم؟
ناشناس۳۱۶۲۵۲۶۰۱:۲۲:۱۴ ۱۴۰۲/۵/۵
کاهش مصرف سرانه به 52 کیلوگرم گوشت برای هر المانی واقعا خیلی نگران کننده است بدبختا چی میکشن. ادم حسابی بی اغراق در بهترین حالت مصرف گوشت خانواده سه نفر ما شامل 2 دو مرغ نهایتا 2 کیلویی و 1.5 گوشت قرمز میشه یعنی 5.5 کیلوگرم در ماه (که البته بخشی از ان ضایعات است) و 66 کیلوگرم در سال کمی بشتر از سرانه مصرف یک نفر المانی
ناشناس۳۱۶۲۵۶۰۰۲:۴۴:۳۹ ۱۴۰۲/۵/۵
کل درآمد روسیه قبل از جنگ از شهر نیویورک کمتر بوده. کشورهای اروپایی هم اغلب همین طورند
ناشناس۳۱۶۲۵۸۷۰۵:۴۵:۱۹ ۱۴۰۲/۵/۵
خب الان چکار کنیم؟ ما خودمان در تورم ۱۰۰ درصدی غرقیم. خنده داره که بخوایم نگران اروپا بشیم.
ناشناس۳۱۶۲۵۹۱۰۵:۵۴:۵۹ ۱۴۰۲/۵/۵
هر نفر ۵۲ کیلوگرم گوشت در سال
ناشناس۳۱۶۲۶۰۳۰۶:۴۰:۴۷ ۱۴۰۲/۵/۵
خیلی جالبه که اروپا را با آمریکا مقایسه کرده و نتیجه گرفته اروپا فقیر و بدبخته لطفا ما رو هم با آمریکا که هیچی با این اروپا فقیر و بدبخت مقایسه کنید!!!! سرانه گوشت و لبنیات ایرانیان با اروپا مقایسه کنید
ناشناس۳۱۶۲۶۰۵۰۶:۴۲:۴۹ ۱۴۰۲/۵/۵
این مقاله به طور ضمنی نشان میده آمریکا بهتر از اروپا است و در حال فروپاشی هم نیست
ناشناس۳۱۶۲۶۰۸۰۶:۴۷:۰۰ ۱۴۰۲/۵/۵
فرق اروپا با ما دقیقا همینه در آمد سرانه اروپایی ها ده برابر ایران و بسیاری از کشورهای دیگه است ولی خبرگزاری های اونها کوچکترین تغییری در رفاه مردم را تحمل نمیکنن و مقاله میزنن و درخواست افزایش رفاه دارن در ایران برعکسه خبرگزاری ها در تعریف و تمجید از دولت از هم سبقت میگیرن که جراحی اقتصادی و حذف ارز 4200 که سبب کاهش و سقوط سرانه مصرف گوشت و لبنیات و... شد بهترین و شجاعانه تصمیم اقتصادی و فقرا و مردم شاد هستند!!!
ناشناس۳۱۶۲۶۱۹۰۷:۱۹:۱۳ ۱۴۰۲/۵/۵
لطفا درباره وضعیت ایران گزارش دهید.
ناشناس۳۱۶۲۶۲۱۰۷:۳۵:۳۰ ۱۴۰۲/۵/۵
خوب حالا که چی؟ فکری بحال مردم خودمون بکنید که استخونهاشونم زیر فشار اقتصادی پودر شده. نمیخواد شرایط اروپا روبرامون تحلیل کنید.
ناشناس۳۱۶۲۶۳۳۰۸:۰۱:۲۰ ۱۴۰۲/۵/۵
الان به غرب گداهای ایرانی بر می خورد و از ایران می گویند
ناشناس۳۱۶۲۶۳۵۰۸:۰۲:۰۰ ۱۴۰۲/۵/۵
امریکا دنبال نابودی اتحادیه اروپا هست و با ادامه دار کردن جنگ اوکراین این را دنبال می کند
ناشناس۳۱۶۲۶۳۹۰۸:۰۹:۲۷ ۱۴۰۲/۵/۵
خود آمریکا که تلویزیون ما میگه همه بدبختند حالا اروپا دیگه چقدر بدبخته
ناشناس۳۱۶۲۶۴۲۰۸:۱۴:۰۵ ۱۴۰۲/۵/۵
فقط میتونم بگم با استناد به این گزارشات که البته نمونه آن برای خود آمریکا هم هست نمی‌تونید برای مردم ایران ثابت کنید که شما خوبید و بقیه بد... شاخص امید در کشور خودمان فاجعه بار است
ناشناس۳۱۶۲۶۵۱۰۸:۳۵:۰۹ ۱۴۰۲/۵/۵
یک مورد فقط برای درک تفاوت و شرایط: مصرف حدودا ۱۱۰ گرم گوشت در روز، نیاز پروتئینی بدن (اگر همه اش از گوشت تامین شود) یک فرد را تامین می کند. می شود سالانه ۴۱ کیلوگرم. من استاد مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی با ۲۰ میلیون تومان دریافتی فقط قادر به تامین ۱۰ کیلوگرم در سال برای هر عضو خانواده ام هستم حال آلمانی ها از نمیدونم چند کیلو رسیدن به ۵۰ و چند کیلو!! ....
عباس۳۱۶۲۶۵۴۰۸:۴۰:۲۳ ۱۴۰۲/۵/۵
از شرایط اروپایی‌ها گریه ام گرفته
ناشناس۳۱۶۲۶۸۹۰۹:۱۹:۵۷ ۱۴۰۲/۵/۵
تا دیروز الف مقاله میداد آمریکا در حال فروپاشی دلار در حال سقوط. چی شده حالا؟
ناشناس۳۱۶۲۷۱۳۰۹:۴۲:۰۱ ۱۴۰۲/۵/۵
اصلا اروپا فقیر .. بدبخت ... فقط موندم چرا از همه کشور های مسلمون خودشون رو میکشن که برسن اروپا .. میخان بدبخت تر بشن؟
بازنشسته کشوری۳۱۶۲۸۱۵۱۱:۰۷:۱۹ ۱۴۰۲/۵/۵
لطفا وضعیت فقر اروپایی ها را بر ما هم حاکم کنید.
سعید۳۱۶۲۸۳۹۱۱:۳۲:۰۷ ۱۴۰۲/۵/۵
این مقایسه شما مثل اینه که یه نفر که در یک کپر در حد فاصل تهران و قم زندگی کنه ساکنین محله ولنجک و شهرک غرب در تهران رو با هم مقایسه کنه و بگه ساکنین شهرک غرب درآمد کمتری دارن و از اصطلاح فقیرتر استفاده کنه. با یک سرچ ساده هر کسی میتونه متوجه بشه که درآمد حداقلی در یک کشور اروپای غربی معادل 120 میلیون تومن ایران هست
عمران۳۱۶۲۸۵۲۱۱:۴۸:۳۷ ۱۴۰۲/۵/۵
آقا من الان در اروپا هستم، اتفاقا اصلا اوضاع بد نیست، این چه اخبار عجیب و غریبی است منتشر میکنید. بله مشکلات همه جا هست، از انواع مختلف، اما نباید اغراق کرد.
ناشناس۳۱۶۲۸۵۵۱۱:۵۱:۵۱ ۱۴۰۲/۵/۵
مصرف سرانه گوشت در المان به 52 کیلو گرم کاهش یافته است. اصولگرا بعدش گلویش را صاف میکند و میگوید ما قوی هستیم. و اقتصادمان رو به بهبود است.
ناشناس۳۱۶۲۹۴۱۱۳:۳۰:۰۸ ۱۴۰۲/۵/۵
همه مردم ناله اشون دراومده تو داری از وضعیت اقتصادی اروپا حرف میزنی؟
ناشناس۳۱۶۲۹۷۱۱۴:۱۷:۲۰ ۱۴۰۲/۵/۵
چرا به رفاهیاتی که این جوامع واسه مردمشون درست کردن اشاره نمی کنید فقط گزارش فقر ..این کارها یه جور فرافکنیه
ناشناس۳۱۶۲۹۷۴۱۴:۲۳:۰۶ ۱۴۰۲/۵/۵
وقتی اروپا نسبت به آمریکا اینقدر عقب هست، دیگه فکر کن ما چه قدر عقبیم. فقط بلدیم ادعا داشته باشیم توی همه چیز
حمید۳۱۶۲۹۹۶۱۴:۴۲:۲۷ ۱۴۰۲/۵/۵
با سلام آلمانی‌ها ۸درصد مصرف گوشت نسبت به سال قبل کاهش داشته واین بر اساس مصرف ۵۴ کیلو میانگین یک فاجعه است ولی مصرف میانگین گوشت در ایران در ماه سه کیلو یا مدیریت مصرف است .
ناشناس۳۱۶۳۰۵۲۱۵:۴۰:۳۱ ۱۴۰۲/۵/۵
سرانجام دنباله روی کورکورانه ی سران جیره بگیر کشورهای اروپایی که منافع ملتشان را فدای امریکای جنایتکار کردند .
ناشناس۳۱۶۳۱۴۶۱۸:۲۱:۴۸ ۱۴۰۲/۵/۵
به مردم ایران با این همه ثروت خدادادی چه ربطی داره؟
ناشناس۳۱۶۳۱۵۹۱۸:۳۰:۴۶ ۱۴۰۲/۵/۵
با این همه یه چیز اروپا رو نجات میده و اون اینه که به خودشون‌ و مردمشون دروغ نمیگن وبا واقعیت روبه رو میشن. نیروهای جوان مهاجر هم که بسیاری از اونا نیروهای کاری و بعضا از توان علمی بالایی برخوردارند به زودی نقش مؤثر در نجات اقتصاد اروپا خواهند داشت !!
ناشناس۳۱۶۳۲۷۲۲۲:۳۳:۲۶ ۱۴۰۲/۵/۵
بخاطر اینکه امریکا 150 سال هست هیچ جنگی نداشته. اروپا هفتاد سال پیش یک جنگ ویرانگر داشت.
ناشناس۳۱۶۳۲۹۶۲۳:۱۴:۱۱ ۱۴۰۲/۵/۵
البته ایرانی‌ها کم کم باید با خرید گوشت گوسفندی ۵۰۰تومن خداحافظی کنند.یکی نیست از شماها بپرسه تو همین کشورهای اروپایی بیمه بیکاری چقدر هست وحمایتهای رفاهی این کشورها از مردمشون به قدری بالا هست که اصلا قابل مقایسه با ایران نیست .اینها رو برای کی می نویسین به خدا مردم فهم دارن
ناشناس۳۱۶۳۴۱۱۰۳:۵۲:۳۵ ۱۴۰۲/۵/۶
تحلیل های بی ربط.
ناشناس۳۱۶۳۴۳۵۰۷:۲۶:۲۳ ۱۴۰۲/۵/۶
پس آمریکا رو به زوال نیست
ناشناس۳۱۶۳۵۰۲۱۰:۱۴:۵۹ ۱۴۰۲/۵/۶
شماها می گویید آمریکا در حال فروپاشی است!!!
ناشناس۳۱۶۳۵۲۰۱۰:۳۹:۵۳ ۱۴۰۲/۵/۶
اروپایی ها هم مثل ما فقیر شدند
ناشناس۳۱۶۳۶۷۸۱۳:۵۴:۵۰ ۱۴۰۲/۵/۶
این چیزهایی که به عنوان دلایل فقیر شدن اروپایی ها نوشته اید، مرا بیشتر از قبل نسبت به سطح زندگی مردم عادی ایران نا امیدتر میکند. اگر آنها زندگی میکنند ما چه میکنیم؟
ناشناس۳۱۶۳۹۶۸۲۰:۱۰:۲۲ ۱۴۰۲/۵/۶
وضعیت ایران چطوریه اون وقت نسبت به اروپا؟ درآمد سرانه ایران رو با کشورهای مختلف اروپایی مقایسه کنین... زمستان سخت اروپا چه شد؟
ناشناس۳۱۶۴۰۰۸۲۰:۴۹:۳۵ ۱۴۰۲/۵/۶
خب اگر این دیدگاه رو حتی قبول کنیم بخاطر این که درسته وضعیت ما درایران هم چندین برابر بدتر شده !
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  2. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  3. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

  4. رئیسی: برخی به‌دنبال معامله بر سر موشک‌هایمان بودند/ به‌بهانه دورکردن سایه‌جنگ،برجام‌های ۲ و ۳ را دنبال می‌کردند

  5. نگرانی شبکه اماراتی از دیپلماسی پهپادی ایران/ اختیار چهار پایتخت عربی، در دست تهران است!

  6. آذری جهرمی سخنان رئیسی را تحریف کرد + فیلم

  7. کمال خرازی: اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم

  8. انتشار پیام مهم و معنادار نسرین به نیکا شاکرمی/ آتش چرا در شب مرگ نیکا او را از خانه بیرون کرده بود؟!

  9. ماجرای خرابکاری اسرائیل در اصفهان چه بود؟/ توضیح «خرازی» درباره ظرفیت تولید بمب اتم توسط ایران

  10. درخواست ابطال افزایش ۳۵ درصدی دستمزد کارگران به دیوان عدالت اداری

  11. فیلمی تکان‌دهنده از تیراندازی مرگ‌بار در عروسی/ جشن به عزا تبدیل شد

  12. بانک مرکزی پاسخ ادعای «همتی» را داد

  13. چرا صهیونیست ها چشم دیدن الجزیره را ندارند؟!

  14. افشاگری رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی علیه «احمد علیرضابیگی»

  15. شهادت یکی از پاسداران نیروی زمینی سپاه در جنوب‌شرق کشور

  16. اینکه می‌گویند بچه نیاورید اشتباه است/ فرزند نمی‌آورند چون نگهداری سگ و گربه راحت‌تر است

  17. چه کسی صدام را برای حمله به ایران تحریک کرد؟/ پاسخی به ادعای عجیب «زیباکلام»

  18. علی‌رغم اعلام قبلی، ترکیه اجازه صادرات کالا به اسرائیل را داد

  19. انتقاد نماینده مجلس از وزیر آموزش و پرورش: «ساسی‌مانکن» از دفاتر پرورشی شما موثرتره!

  20. تجارت آمریکا و ایران ۲ برابر شد

پربحث‌های هفته

  1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  4. حقوق خبرنگار جنجالی صدا و سیما چقدر است؟/ پاسخ «یوسف سلامی» به میزان درآمد ماهیانه خود

  5. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  6. چرا این همه بد اخلاقی؟

  7. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  8. درباره توبه تتلو

  9. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  10. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  11. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  12. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  13. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  14. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  15. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  16. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  17. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  18. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  19. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  20. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

  21. تنوری که هنوز سرد است...

  22. ایثارگران را بدنام نکنید !

  23. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  24. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  25. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

آخرین عناوین