پیام‌رسان‌های داخلی، بر پیام‌های شخصی کاربران نظارت می‌کنند؟

گروه فناوری الف،   4020431080 ۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

با اعلام رسمی رصد پیام‌ها در گروه‌ها و کانال‌های عمومی در یکی از پیام‌رسان‌های داخلی، این سوال ایجاد می‌شود که آیا پیام‌های شخصی افراد هم در تمامی نرم‌افزارها رصد و نظارت می‌شوند؟

پیام‌رسان‌های داخلی، بر پیام‌های شخصی کاربران نظارت می‌کنند؟

به گزارش الف، انتشار تصویری در شبکه‌های اجتماعی مربوط به یکی از پیام‌رسان‌های داخلی موجب حاشیه‌سازی‌های بسیاری شده و برخی ادعا دارند که تمامی اطلاعات و پیام‌های رد و بدل شده در پیام‌رسان‌های داخلی زیر ذره‌یبن قرار می‌گیرد.

ماجرا چیست؟

ماجرا از این قرار است که تصویری از مانتورینگ یکی از کارمندان پیام‌رسان «بله» منتشر و در آن بخشی از متن پیام‌های کاربران در آن نمایش داده شده بود و بدین ترتیب برخی از محتوای منتشره در شبکه‌های اجتماعی به این مسئله اختصاص یافته بود. برخی ادعا داشتند که تمامی مکالمات و پیام‌ها در «بله» و حتی دیگر پیام‌ها رصد می‌شوند که واکنش این پیام‌رسان را به‌دنبال داشت.

رصد می‌شود اما ...

پیام رسان «بله» در یک بیانیه، توضیحاتی در خصوص این تصویر و پروتکل‌های این شرکت در حفظ حریم خصوصی کاربران ارائه داد. 

در این بیانیه آمده است: « بله به‌عنوان یک پلتفرم مانند تمام پلتفرم‌های دیگر موظف است تدابیر لازم را برای جلوگیری از کلاهبرداری‌ها و حفظ امنیت، درباره فعالیت کاربران خود در پلتفرم، اتخاذ کند.»

پلتفرم بله در بیانیه خود به الگوریتم‌های این پیام‌رسان برای آنالیز پیام‌ها توضیح داده است که «برای کانال‌ها و بازوهایی که به‌صورت عمومی در دسترس هستند، بله از الگوریتم‌های خودکار برای آنالیز پیام‌ها برای جلوگیری از انتشار محتوای مجرمانه استفاده می‌کند. همچنین گروه‌هایی که بیش از هزار عضو داشته باشند، در حوزه بررسی محتوا، مشابه کانال‌های عمومی رفتار می‌شود.»

بله در ادامه این بیانیه با تأیید تصویر منتشر شده اعلام کرده است: «آنچه در این تصویر از صفحه مانیتور منتشر شده مربوط به ابزار اجرایی همین موضوع است. این ابزار صرفاً حاوی محتوای منتشرشده در کانال‌های عمومی و گروه‌های بیش از ۱۰۰۰ عضو است که به‌صورت سیستمی و حسب نیاز کارشناسی، جهت مقابله با کلاهبرداری از کاربران مورد بررسی قرار می‌گیرد. اطلاعات خصوصی کاربران، آی‌دی و شماره فرستنده محتوا و مواردی از این قبیل در جهت حفظ حریم خصوصی کاربران به‌عنوان خط قرمز بله، در حیطه این ابزار وجود ندارد و تنها محتوا به‌صورت بی‌نام در آن وجود دارد.»

همچنین مدیران پیامرسان بله در پایان این بیانه اعلام کرده‌اند: «بله حق قانونی برای پیگیری و برخورد با منتشرکنندگان این تصویر را برای خود محفوظ می‌دارد.»

توهم حفظ حریم‌خصوصی 

طبیعی است در شرایطی که برخی از پیامرسان‌های داخلی جایگاه خود را پیدا کرده و با افزایش استقبال مواجه شده‌اند برخی به‌دنبال شبهه‌افکنی و زیر سوال بردن همه‌جانبه این پیام‌رسان‌ها باشند اما واقعیت آن است که این نقد را باید به پیام‌رسان‌های داخلی وارد کرد که مواجهه آنان با افکار عمومی به شکل واکنشی است؛ نه کنشی.

این شبهه رصد همه‌جانبه پیام‌ها، مدت‌ها قبل و از آغاز به‌کار نرم‌افزارهای ایرانی مطرح شده بود که پاسخ درستی از سوی تولیدکنندگان پیام‌رسان‌ها به این ادعاها داده نشده و حالا پس از هجمه‌های فراوان و پس از تایید نظارت بر محتواهای عمومی، یک بیانیه واکنشی صادر شده است.

هر چند صدور این بیانیه، عدم انکار و اقرار به رصد کانال‌ها و گروه‌های عمومی قابل تقدیر است اما این اقدامی دیرهنگام است؛ کاربران باید قبل از ثبت‌نام و ورود به این پیام‌رسان‌ها با اطلاع از این موارد تصمیم به استفاده یا عدم استفاده از این نرم‌افزارها را داشته باشند.

برای کاربر این اطمینان باید ایجاد شود که فضای شخصی او دارای حریم است اما در فضاهای عمومی چون گروه‌ها و کانال‌ها تحت نظارت خاصی قرار می‌گیرد. میلیون‌ها ایرانی امروز در حال استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی هستند و ضرورت دارد که به آن‌ها احترام گذاشته شود.

حال این سوال مطرح می‌شود که اگر این تصویر از مانیتورینگ یکی از کارمندان «بله» منتشر نشده بود، آیا این پیام‌رسان حاضر به اعلام رصد گروه‌ها و کانال‌های عمومی می‌شد؟ 

اگرچه گفتنی است حفظ حریم‌خصوصی همه‌جانبه در پیام‌رسان‌های جهانی و شبکه‌های اجتماعی بزرگ هم توهمی بیش نیست. چندی پیش بود که خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد فیسبوک متهم به استفاده از فناوری شناسایی چهره برای کسب غیرقانونی اطلاعات بیومتریک از بیش از 100 میلیون کاربر اینستاگرام شد. یا حتی در مورد پیام‌رسان واتس‌اپ که مجبور شد اعتراف کند تمام اطلاعات کاربران از جمله عکس ها، ایمیل و پیام ها قابل دسترسی بود.

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۵۶۶۹۲۱۹:۰۸:۳۸ ۱۴۰۲/۴/۳۱
اصلا شک نکنید به این موضوع..
ناشناس۳۱۵۷۱۵۶۰۸:۲۹:۵۳ ۱۴۰۲/۵/۱
آقایون انگار فراموش کردن که مسئله فقط مسائل سیاسی نیست! مردم در مورد روابط شخصیشون با هم صحبت میکنن، در مورد روابط مالی و تجاری با هم صحبت میکنن، عکس ها و فیلم های خانوادگیشونو برای هم میفرستن! بعد یک نفر بتونه بشینه پشت سیستمش به همه اطلاعات خصوص مردم دسترسی پیدا کنه!
ناشناس۳۱۵۷۳۳۷۱۱:۰۵:۰۳ ۱۴۰۲/۵/۱
فلسفه ی استفاده از پیام رسان ها در همه ی جای دنیا همین است و به دلایل مختلف از جمله آن چه بله گفته انجام چنین کاری لازم هست ؛ حتی خود گوگل و مایکروسافت به دلایل مختلفی نیز چنین کاری میکنند و به این موضوع اذعان دارند
ناشناس۳۱۵۶۷۲۰۱۹:۳۸:۵۷ ۱۴۰۲/۴/۳۱
اولا هرکی که الفبای کدنویسی رو بلد باشه میدونه که نظارت بر پیام‌های همه مردم اصلاً ممکن نیست. ثانیاً اصلا فرض کن که نظارت کنن، آن را که حساب پاک است، از محاسبه چه باک است؟!! کسی باید بترسه که داره زیرآبی میره نه مردم عادی!
ناشناس۳۱۵۶۹۵۷۰۰:۱۱:۲۲ ۱۴۰۲/۵/۱
اگر قرار بر رصد نکردن بود چه احتیاجی به فیلتر شبکه‌های اجتماعی خارجی بود؟ شبکه های اجتماعی فقط پیامهای شخصی را جابجا می کنند و سازنده ی اخبار نیستند. مشکل اینه که افراد پیامهای خصوصی و شخصی و تجاری و ... دارند و اینجور نیست که بگی اونی باید بترسه که مشکلی دارد.
ناشناس۳۱۵۷۰۶۶۰۶:۰۲:۳۹ ۱۴۰۲/۵/۱
کل استدلال ها اشتباه است اولا امکان نظارت هست و وجود دارد حتی در اپلیکیشن‌های خارجی دوما حریم خصوصی مردم مهم است.
ناشناس۳۱۵۷۱۵۰۰۸:۱۳:۳۷ ۱۴۰۲/۵/۱
عزیزم اون چیزی که به شما یاد دادن قطعا الفبای کد نویسی نبوده! ضمن اینکه دنیای امروز دنیای رقابت هست شما مختارید در این خصوص هر نوع نظری دوست دارید بدید. مردم هم مختارند بین پیام رسان داخلی و خارجی اونی که از نظرشون امنیت بیشتری داره انتخاب کنن.
ناشناس۳۱۵۷۷۳۸۱۶:۱۷:۳۳ ۱۴۰۲/۵/۱
در امور شخصی مردم نمی توان تجسس کرد مگر به حکم قانون .اصل 25 قانون اساسی مطابق اصل ۲۵ قانون اساسی «بازرسی و نرساندن نامه‌ها، ضبط و فاش کردن مکالمات تلفنی، افشای مخابرات تلگرافی و تلکس، سانسور، عدم مخابره و نرساندن آنها، استراق سمع و هر گونه تجسس ممنوع است مگر به حکم قانون.» در همین راستا به موجب قانون جرایم رایانه ای، شنود غیرمجاز جرم محسوب می شود.
ناشناس۳۱۵۶۷۷۱۲۰:۲۸:۳۶ ۱۴۰۲/۴/۳۱
چیز طبیعی هست ولی برخی توهم دارند وفکر می کنند خارجی رصد نمی شود ولی داخلی می شود حتی کل ترافیک اینترنت هم رصد می شود
Abdi۳۱۵۶۷۹۴۲۰:۵۰:۳۷ ۱۴۰۲/۴/۳۱
وقتى به حريم خصوصى افراد ورود ميكنن چطور بشه اعتماد كرد؟
ناشناس۳۱۵۶۸۱۹۲۱:۲۶:۴۳ ۱۴۰۲/۴/۳۱
اگه نظارتی نبود که چرا پیام رسان خارجی فیلتر کردید؟
ناشناس۳۱۵۷۰۰۰۰۱:۳۲:۰۹ ۱۴۰۲/۵/۱
چون طبق قانون ایران عمل نمی کردن
فرناز۳۱۵۷۳۶۱۱۱:۲۰:۳۲ ۱۴۰۲/۵/۱
این جمله طبق قانون ایران عمل نمی کردند یعنی باید پیام ها رو مثل داخلی ها رصد می کردند؟!
ناشناس۳۱۶۰۲۳۴۰۸:۱۸:۳۴ ۱۴۰۲/۵/۳
منظور از قانون ایران همان نظارت است دیگه؟
ناشناس۳۱۵۶۸۶۸۲۲:۳۳:۵۲ ۱۴۰۲/۴/۳۱
اصل اول و حیاتی در پیام رسان امنیت و حفظ حریم خصوصی است هر پیام رسانی این را تضمین نکنه نمیتونه رشد کنه حالا داخلی باشه یا خارجی طرف مثلا یه تاجر هست میخاد اسرار تجاری خودش را با شریکش در میون بذاره قطعا نمیاد جایی مطلب بفرسته یا چت کنه که رصد میشه خیلی مسائل زندگی خصوصی هست رابطه زن و شوهر رابطه های تجاری و..
ناشناس۳۱۵۶۹۰۱۲۳:۰۳:۵۸ ۱۴۰۲/۴/۳۱
رصد؟؟ اصلا و ابدا.
ناشناس۳۱۵۷۰۶۸۰۶:۰۹:۱۱ ۱۴۰۲/۵/۱
خوب فیلتر شد که به همین نقطه برسیم،
ناشناس۳۱۵۷۰۹۹۰۷:۱۸:۳۴ ۱۴۰۲/۵/۱
موضوع پیام‌رسانی در ایران درست مثل صنعت خورو سازی و موضوعات مشابه است که جلوی بقیه را می گیرند و داخلی ها را در انحصار خود و با هرقیمت و شکل ممکن به مردم غالب می کنند
ناشناس۳۱۵۷۱۰۸۰۷:۲۸:۵۷ ۱۴۰۲/۵/۱
شما دائما ادعا میکنید که پیامرسانهای خارجی هم کنترل میشوند. مساله اینه میزان محدودیت ها متفاوت هست.
ناشناس۳۱۵۷۱۱۴۰۷:۳۴:۰۳ ۱۴۰۲/۵/۱
مثلا فکر کنید توییتر میلیاردها کاربر در دنیا داره و کارمندانش می نشینند و به تمام زبان های دنیا مسلط هستند و محتوای دارای اشکال را پاک می کنند؟!!!محتوای مجرمانه توسط کلمات کلیدی و هوش مصنوعی برای تصاویر استفاده می شود نه اینکه عده ای بیکار جلوی مانیتور بنشینند و پست های مردم را بخوانند
ناشناس۳۱۵۷۵۶۶۱۴:۰۱:۵۹ ۱۴۰۲/۵/۱
رصد پیام ها درست است ولی فقط با مجوز قضایی و برای موارد خاص باید باشد .
ناشناس۳۱۶۰۲۴۵۰۸:۲۶:۲۴ ۱۴۰۲/۵/۳
مَثَل انحصار پیام رسان ها مثل انحصار خودروها است ، یک خودرو ساز خارجی با سرمایه شخصی ماشینی می سازد با کیفیت و ارزان‌تر اما ما با سرمایه دولتی یا آنچه که به ما ارث رسیده ماشینی بی کیفیت و گران تولید می کنیم ،خوب اگر انحصار وجود نداشته باشد کدام عاقلی ماشین بی کیفیت و گران را می خرد؟ خود بعضی از صاحبان پیام رسانه‌ای هم معترف به رقابت هستند .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

آخرین عناوین