سنبه‌ پر زور خودروسازان !

سامان مهراد، گروه اقتصادی الف،   4020418093 ۴۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
سنبه‌ پر زور خودروسازان !

پس از کش‌وقوس‌های فراوان، شورای‌رقابت با افزایش قیمت فروش خودروهای مونتاژی موافقت کرد و بدین ترتیب خودروسازان توانستند حرف خود را به کرسی بنشانند؛ اتفاقی که کاملاً قابل پیش‌بینی و مورد انتظار بود.

در هفته‌های اخیر کش و قوس هایی مبنی بر افزایش قیمت‌ها و فروش محصولات به قیمت جدید به متقاضیانی که در سامانه یکپارچه ثبت‌نام کرده بودند، وجود داشت که شورای‌رقابت با برگزاری جلساتی بین خود و مونتاژکاران این امر را منوط به آینده کرد و حالا آن آینده‌ای که به خودروسازان وعده داده بود، رسید و این شورا در نهایت با افزایش قیمت‌ها موافقت کرد. هر چند قابل پیش‌بینی است که حد یقفی برای این اشتهای سیری‌ناپذیر خودروسازان وجود ندارد و با بهانه‌هایی چون لزوم آزادسازی و عدم قیمت‌گذاری دستوری، در آینده نیز خواهان افزایش قیمت‌ها شوند.

اما جدا از این اتفاق، روند موجود حاکی از قدرت بی‌حد و حصر و نامتناهی خودروسازان است؛ اراده کنند با ناز و خودستایی به قیمت‌های مصوب اعتراض و حقوق مصرف‌کننده را نادیده می‌گیرند. می‌دانند که به دلیل انحصار موجود و وابستگی کشور به محصولات بعضاً بی‌کیفیتشان، می‌توانند هر سازی را بنوازند و در این بین، مصرف‌کننده قربانی زیاده‌خواهی خودروسازان خواهد شد. باید طرحی نو درانداخت و برای این انحصار چاره‌ای کرد و به سمت ورود رقبای جدید حرکت کرد.

هر چند این انحصار موجود نمی‌طلبد که بنیه‌ارزی کشور به شکل بی‌ضابطه‌ای در این شرایط تحریمی صرف واردات خودروهایی شود که بخش کوچکی از جامعه توانایی خرید و مصرف آن‌ها را دارد. نیاز است تا به حد معقولی برای خودروسازان داخلی و مونتاژکاران رقیب تراشیده شود تا بدین شکل از انحصار موجود بازار و خودرایی آنان کاسته شود.

علاوه بر این، تحولات رخ‌داده از سال گذشته تا کنون نشان داده که با وجود دم‌زدن متولیان امر از برخورد قانونی با قیمت‌های خودسرانه خودروسازان مونتاژی، از ابزارهای قانونی استفاده نشده. همین هفته‌های اخیر بود که یکی از مونتاژکاران بدون توجه به ضابطه‌ها و الزامی که در خصوص فروش محصولات در سامانه یکپارچه وجود دارد، از طریق برخی نمایندگی‌های خود، اقدام به فروش خارج از سامانه و با قیمت‌های مدنظر خود کرد و تمام مراجع قانونی و نهادهای رسمی و مصوبات موجود را زیر سوال کرد.

حال در این شرایط چگونه می‌توان انتظار داشت که قانون مقابل گردن‌کشی خودروسازان بایستد؟ وقتی همه چیز در حد حرف باقی بماند و به مرحله عمل نرسد، حاشیه‌ امنی برای قانون‌شکنان ایجاد خواهد شد و آنان را برای سودجویی بیشتر مصر خواهد کرد.

راه‌حل سامان‌دهی به این آشفتگی موجود و تامین حقوق مصرف‌کننده، شکستن انحصار موجود و ورود رقبای جدید به بازار است. در این صورت است که می‌توان انتظار داشت مونتاژکاران و حتی داخلی‌سازان از ترس ریزش مشتریان خود، قیمت‌ها را رقابتی‌ و منطقی کرده و بدین شکل به سمت سود‌جویی حرکت نکنند. اگرچه چتر قانون و اطمینان از برخورد قاطع با متخلفین هم باید مکمل این اقدام باشد.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۳۴۱۵۹۰۸:۲۸:۲۹ ۱۴۰۲/۴/۱۹
خودروهای مونتاژی هم ارزبری دارند آن هم بیشتر از خودروهای آماده در ضمن چرا خودرو دست دوم که نصف خودرو مونتاژی ارزی بری دارد وارد نمی‌شود حتی روسیه که تحریم‌ است خودرو با کیفیت دست دوم وارد می‌کند که به شدت سبب حفظ منافع ملی شده و سبب حفظ جان مردم کاهش ارزبری و افزایش رضایت مردم میشود
ناشناس۳۱۳۴۲۷۵۰۹:۴۲:۵۸ ۱۴۰۲/۴/۱۹
بحث قیمتش رو نظر نمیدم ولی فعلا بحث اینه یکسری از افراد به عنوان شغل و منبع درآمد در این مجموعه ها مشغول هستن ، اینارو جمع کنن ملت اعتراض میکنن که دولت نون ما و آجر کرده و تو رسانه ها موج سواری شروع میشه ، نباید به طور کامل تعطیل یا درصد زیادی ازشون رو منحل کرد
ناشناس۳۱۳۴۷۵۶۱۴:۴۵:۳۲ ۱۴۰۲/۴/۱۹
در خودرو مونتاژی 2000 نفر کار می کنند و پیچ میبندن به جاش ما می تونیم خودرو دست دوم وارد کنیم و عوارض بگیریم هم مردم راحت میشن هم کیفیت میره بالا اون 2000 نفر هم میشه برن جاهای دیگه کار کنند دولت با عوارضی که میگیریه میتونه چند تا کارخونه بزنه
ناشناس۳۱۳۵۱۶۸۱۸:۱۰:۳۰ ۱۴۰۲/۴/۱۹
چرا اسامی نمایندگان مجلس که رانت خودرویی داشتند شفاف سازی نشد انتخابات مجلس نزدیک است و نمایندگان خاطی باید از خانه ملت به خانه های خود بروند
ناشناس۳۱۳۴۷۷۵۱۴:۵۲:۰۹ ۱۴۰۲/۴/۱۹
سالی 80 هزار نفر تو تصادفات میمیرن و نقص عضو پیدا میکنن چون خودرو خوب نداریم شما چرا به فکر اون 80 هزار نفر نیستی ؟!
ناشناس۳۱۳۴۳۵۹۱۰:۲۹:۱۹ ۱۴۰۲/۴/۱۹
چرا اینجا مونتاژ میکنن مگه قیمت تمام شده خودرو چند درصدش هزینه مونتاژه چرا همین خودروها تو کشورهای همسایه با دلار آزاد اینقدر ارزون در میاد این یعنی چی که با این قیمتها و اجازه ندادن به ورود خودرو جیب یه عده ای پرپول بشه
ناشناس۳۱۳۴۳۷۷۱۰:۴۱:۱۹ ۱۴۰۲/۴/۱۹
حالا که مذاکره براتون آزاد شده و پشت صحنه مذاکره میکنید بیاید منافع گروهی رو کنار بذارید برای منافع کشور مذاکرات علنی رو شروع کنید با دنیا تعامل کنید با منطق اسلام و اقتدار در مجامع از حق ملت دفاع کنید و پیشرفت برای مردم و کشور بیارید ببا خودتون هم سر کار باشید
نجیب۳۱۳۴۵۷۵۱۳:۰۳:۴۲ ۱۴۰۲/۴/۱۹
پاسخ اینست که خود دولت هم به احتمال زیاد از سفره این کارخانجات مونتاژ هم بهره مند است
1۳۱۳۴۹۷۲۱۶:۲۴:۳۲ ۱۴۰۲/۴/۱۹
پیشنهاد : دو یا سه مدل خودرو اقتصادی با قیمت مصوب از طرف سایپا و ایران خودرو تعیین گردد تا نیاز اقشار متوسط و ضعیف تامین شود ؛ الباقی خودرو ها با قیمت آزاد و با نظر خودروسازان قیمت گذاری شود البته به یک شرط : در سال اول حداقل تیراژ تولید خودرو توسط خودروسازان یک و نیم میلیون خودرو باشد و در یک برنامه میان مدت دو سه ساله به سه میلیون عدد برسد ، خودروسازان این خودرو ها را هر طور که می خواهند بفروشند یا صادر کنند . با این پیشنهاد خودروسازی هم صادرات محور می شود ، هم کیفیت بالا می رود و هم عرضه قطره چکانی تمام می شود . تولیدات فعلی خودروسازان در چارچوب این پیشنهاد تل انبار خواهند شد چون با افزایش قیمت خریدار داخلی نخواهند داشت و با کیفیت فعلی صادرات نخواهند داشت . پس خودروساز هم باید کیفیت را بالا ببرد و هم قیمت را کاهش دهد
sajad۳۱۳۵۷۸۶۱۰:۱۸:۲۷ ۱۴۰۲/۴/۲۰
انحصار سبب گرانی همه اقلام مورد نیاز مردم در داخل کشور نسبت به قیمتهای مشابه در آنسوی مرزها دارد و این از عجایب است که چه کاسه ای زیر نیم کاسه خوابیده است و به چه بهائی؟
ناشناس۳۱۳۴۱۶۰۰۸:۲۹:۱۴ ۱۴۰۲/۴/۱۹
دولت اگر واردات خودرو رو با درصد حقوق و عوارض منطقی آزاد کنه گام بزرگی در جهت حل مشکلات بر می دارد.
علی۳۱۳۴۱۶۷۰۸:۳۷:۱۴ ۱۴۰۲/۴/۱۹
متاسفانه قانون فقط برای افرادی است که دستشان بجایی بند نیست. مثلاً دریافت عوارض از مردم، دریافت 20 نوع مالیات از مردم، گران کردن خدمات و گرفتن از مردم، افزایش قیمت کالا نظیر گوشت و مرغ و لبنیات به صورت روزانه و گرفتن از مردم، و... حالا باید دید که پشت خودروایها به چه کسانی گرم است که حاضر به تمکین نیست.
ناشناس۳۱۳۴۱۶۹۰۸:۳۸:۱۲ ۱۴۰۲/۴/۱۹
خیلی جالبه قبلا خودروهای مونتاژی رو با التماس و کلی آپشن و قسط بندی عرضه میکردن حالا باید بری 100 میلیون بلوکه کنی قرعه کشی کنن تا 24 ماه بعد بهت خودرو بدن یا ندن! بعدش با هر قیمتی هم که دادن! واقعا ورود دولت و شورای رقابت به ارتباط مردم با خودروسازها به جز منافع دلالان و خودروساز ها چه نفعی برای مردم داشته!؟ شورای رقابت و وزارت صمت تعطیل بشه چه اتفاقی میفته دو ماه که وزارت خانه وزیر نداشت خودرو کاهشی شد حالا که وزیر دار شده دوباره افزایش قیمت!
ناشناس۳۱۳۴۱۷۱۰۸:۴۱:۲۰ ۱۴۰۲/۴/۱۹
سلام. خیالتون راحت با این قیمت هم نمی‌دهند. قیمت جدید شورا باز هم از قیمت فعلی کارخانه خیلی کمتر هست و خودروساز باز هم زیر بار نمی رود و این تعیین قیمت هم اجرایی نمی شود
حسین۳۱۳۴۱۷۴۰۸:۴۳:۴۲ ۱۴۰۲/۴/۱۹
هرگز اجازه رقابتی شدن بازار خودرو را نخواهند داد و کیفیت همین است.
ناشناس۳۱۳۴۱۸۳۰۸:۴۸:۵۷ ۱۴۰۲/۴/۱۹
اگه دولت بخواد وضعیت رو در مسائل اقتصادی، اجتماعی و ... بهبود بده باید مقتدر باشه و محکم برخورد کنه. این از وضعیت خودرو، اون از وضعیت گرفتن هزینه در مدارس دولتی، اون از وضعیت پتروشیمی ها که ریالی میخرن دلاری گران به خودمون می فروشن اون از وضعیت حجاب و ...
ناشناس۳۱۳۴۸۳۰۱۵:۱۲:۵۶ ۱۴۰۲/۴/۱۹
دولت دقیقاً داره مثل تفکرش رفتار می‌کنه. همینکه دستور تولید مثل میده و بعدش به امان خدا اداره کشورش هم همین شده رییس‌جمهور شده و بعدش به امان خدا.
ناشناس۳۱۳۴۲۰۰۰۸:۵۴:۳۳ ۱۴۰۲/۴/۱۹
وقتی وزارتخانه وزیر نداشت قیمت کاهش بود با وزیر دار شدن قیمت خودرو افزایش یافت! اینه تاثیر دولت و نهادهای دولتی بر اقتصاد کشور وقتی نیستن قیمت و تورم ثابته و سیاست‌های اونها باعث سختی معیشت مردم میشه ‌!!
ناشناس۳۱۳۴۳۲۲۱۰:۰۷:۲۱ ۱۴۰۲/۴/۱۹
خیر از اول سال که قیمت کارخانه افزایش یافت زمینه را برای کاهش بازار آزاد فراهم کرد (کم شدن فاصله باعث کمتر شدن فضای دلالی) و افزایش تولید و بعد کاهش دلار و بعد تصویب شدن قانون مالیات بر دلالی و آخر کاری واردات ولی اگر سرکوب قیمت کارخانه همچنان باشد دنبال ریزش خیلی بیشتر قیمت نباشید
ناشناس۳۱۳۴۷۶۰۱۴:۴۸:۴۷ ۱۴۰۲/۴/۱۹
سرکوب قیمت خودرو مونتاژی دلار میره بالا میبرن بالا بعد که دلار پایین میاد چرا قیمت کاهش نمیدن کدوم سرکوب مفهوم خودرو مونتاژی میفهمی یک ساله قیمت کارخانه رو 100 درصد بردن بالا مگه دلار 100 درصد رفته بالا اونها ارز نیمایی میگیرن!
ناشناس۳۱۳۵۴۶۰۲۳:۴۵:۲۴ ۱۴۰۲/۴/۱۹
اطلاعات خود را هم در مورد قیمت کارخانه که مراد تولیدات داخلی هست و هم تولیدات خارجی و هم مواد اولیه آن و نحوه تاثیر گذاری بر بازار آزاد بیشتر کن تا مانند آقایان با زور سرکوب قیمتی دنبال کاسه به دست نباشد چرا قیمت اینطوری بالا رفته!!
ناشناس۳۱۳۴۷۶۸۱۴:۵۰:۵۷ ۱۴۰۲/۴/۱۹
خیر اینطور نیست دولت تا پارسال که بر خودروسازان مونتاژی نظارت نداشت مگه قیمتشان کاهش بود اونها بیشتر از بقیه نظارت دارها افزایش دادن الان یک ساله 100 درصد قیمت کارخانه را بالا بردن جمعش کنن خودرو دست دوم وارد کنند همون ارز خودروساز مونتاژ کار بدن به جاش دو خودرو با کیفیت دست دوم وارد میشه
ناشناس۳۱۳۵۴۶۴۲۳:۵۱:۰۶ ۱۴۰۲/۴/۱۹
عزیزم به شکل خیلی روان و ساده جواب داده شده بدون جانبداری و سیاست زدگی که شما دنبال آن هستی که آن ها را بلد هم نیستی سوال کن جواب بیشتر داده شود
عبدالله۳۱۳۴۶۷۷۱۴:۰۱:۲۰ ۱۴۰۲/۴/۱۹
همین امروز وزیر صمت با رییس سازمان ملی استاندارد ایران در حال مذاکره برای اعطای استاندارد به خودروهای بی کیفیت تولید شده است که قبلا آنها را به مردم فروخته و پولش را گرفته اند!! به زودی نتایج این فشار مشخص خواهد شد
سعید۳۱۳۴۲۳۵۰۹:۱۲:۵۳ ۱۴۰۲/۴/۱۹
بابا ملت اگه کشور ارز داشت تا حالا صد مدل ماشین وارد کرده بود. نیست خیالتون راحت.
ناشناس۳۱۳۶۱۸۶۱۴:۴۱:۱۲ ۱۴۰۲/۴/۲۰
دوست عزیز قانون تجارت . شما سیب درختی به امارات صادر کن به جای پول ماشین دست دوم وارد کن . زمین کشاورزی و سیب و پولش برای خودتت هست اصلا چه کار به دلار بانک مرکزی کسی داره؟
ناشناس۳۱۳۴۲۳۶۰۹:۱۳:۳۱ ۱۴۰۲/۴/۱۹
شماها دوست دارید قیمت‌ها را سرکوب کنید ولی علم اقتصاد آن را پس می‌زند!! حتی روی قیمت ماشین وارداتی کامل هم اثر می گذارد و آن را چندین برابر می کند حتی با وجود تعرفه!
ناشناس۳۱۳۴۳۲۷۱۰:۱۱:۲۳ ۱۴۰۲/۴/۱۹
ماها دوست نداریم قیمت ها را سرکوب کنیم ولی همان علم اقتصاد مخالف انحصار است وقتی رقابت نیست و تقاضا زیاد و عرضه یک کالا کمه قیمت ها بالا میره ،دوست عزیز ،نظامی که شعار عدالت و برخورداری مردم از ضروریات می دهد نباید نسبت به توزیع غلط ،بازار سیاه وکنترل هزینه های غلط تولید خودرو توسط خودرو سازان بی تفاوت باشد و فقط راه حل را در افزایش قیمت و کسب سود بیشتر جستجو کند
ناشناس۳۱۳۴۴۷۵۱۲:۰۱:۲۶ ۱۴۰۲/۴/۱۹
عزیزم مگر انحصار تازگی دارد که ماشین خارجی آن هم چرخه آخر تولید وارد نشود؟!! اما کمترین سالی مانند از سال 98 تا الان هم درست شده بود
ناشناس۳۱۳۴۲۹۸۰۹:۵۴:۵۱ ۱۴۰۲/۴/۱۹
همین بلا را سر لوازم خانگی اوردید با انحصاری کردن آن .قیمت ی یخچال345 میلیون. انتظار هم دارید مردم ازدواج کنند. کجای دنیا خرید یک یخچال خوب و با کیفیت جز آرزوهای مردم
ناشناس۳۱۳۴۳۳۵۱۰:۱۵:۲۷ ۱۴۰۲/۴/۱۹
مردم ایران اسیر چند مونتاژکار شده اند. اگر محصولتان خوب است، اگر قیمتش رقابتی است، لطفا آنها را صادر کنید و دست از سر ما مردم بردارید!
آزاده۳۱۳۴۳۴۰۱۰:۲۰:۲۰ ۱۴۰۲/۴/۱۹
براینده اقتصاد دولتی و رانت نتیجه جز این ندارد . خود دولت و دولتی‌ها در حال بنگاه داری هستند رویه و سیاستی که مدتها منسوخ شده .
ناشناس۳۱۳۴۳۵۲۱۰:۲۷:۱۸ ۱۴۰۲/۴/۱۹
سنبه پر زور؟ مگر شما شک دارید که دستان خودروسازان در دستان دولتمردان است؟
مصطفی۳۱۳۴۴۰۵۱۱:۰۵:۲۲ ۱۴۰۲/۴/۱۹
دولت باید خودروسازان را مجبور کند تنها از سامانه یکپارچه فروش داشته باشند و یا بورس اون هم با نظارت شدید و واردات خودرو را هم تسریع کند . ولی نکته مهم تر خارج کردن خودرو از کالای سرمایه ای بودن هست و بعد از این اتفاق مشاهده می کنید که چه طور خودروسازان به التماس می افتند برای فروش خودرو
ناشناس۳۱۳۴۴۶۴۱۱:۵۶:۲۳ ۱۴۰۲/۴/۱۹
یک طرف دهها میلیون مردم گرفتار و نیازمند خودروی با کیفیت و ایمن و یک طرف چند ده مدیر که خلاف خواسته اکثریت ملت تصمیم می‌گیرند و نهادهای انتخابی به هیچ عنوان خواسته اکثریت را به حساب نمی آورند.
رسول۳۱۳۴۴۶۸۱۱:۵۸:۱۴ ۱۴۰۲/۴/۱۹
از اول هم معلوم بود
ناشناس۳۱۳۴۴۹۸۱۲:۱۵:۳۳ ۱۴۰۲/۴/۱۹
سنبه خودروساز پر زور نیست. بلکه پر زور ترین سنبه ها درش سهم دارن. خیلی تفاوت داره.
مهدی۳۱۳۴۵۰۲۱۲:۱۸:۰۰ ۱۴۰۲/۴/۱۹
چه خودروسازها چه دولت وحتی شورای رقابت کوچکترین رحمی به مردم ندارند وبه فکر مردم هم نیستد
ناشناس۳۱۳۴۸۱۴۱۵:۰۶:۳۶ ۱۴۰۲/۴/۱۹
قیمت اعلامی خودرو های مونتاژی الان ۶۰ درصد پایین تر از قیمت فروش کارخانه است تضمینی هم وجود نداره رعایت بشه
ناشناس۳۱۳۴۹۵۰۱۶:۱۲:۱۷ ۱۴۰۲/۴/۱۹
سنبه ی خودرو ساز پر زور نیست کسی برای مردم ارزش قائل نیست مثلا کالاهای اساسی ارزانه؟مسکن ارزانه؟موبایل ارزانه؟ ؟؟؟
ناشناس۳۱۳۵۱۵۲۱۸:۰۲:۵۰ ۱۴۰۲/۴/۱۹
دولتی که ابزارهای نظارتی ناکارامدی داشته باشه همین میشه!!!!!!
ناشناس۳۱۳۵۱۷۴۱۸:۱۵:۱۹ ۱۴۰۲/۴/۱۹
چرا شوری رقابت به نفع خودروسازان رای داده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۳۱۳۵۳۱۴۲۰:۴۵:۳۰ ۱۴۰۲/۴/۱۹
&; وضعیت موجود حاکی از قدرت بی‌حد و حصر و نامتناهی خودروسازان است. &;
ناشناس۳۱۳۵۳۲۴۲۱:۰۲:۱۲ ۱۴۰۲/۴/۱۹
" هر چند این انحصار موجود نمی‌طلبد که بنیه‌ارزی کشور به شکل بی‌ضابطه‌ای در این شرایط تحریمی صرف واردات خودروهایی شود که بخش کوچکی از جامعه توانایی خرید و مصرف آن‌ها را دارد" این یک مغلطه است!!!. مگر واردات قطعات خودروی مونتاژی ارزبری ندارد.!؟؟ البته که دارد. بیشتر چند این انحصار موجود نمی‌طلبد که بنیه‌ارزی کشور به شکل بی‌ضابطه‌ای در این شرایط تحریمی صرف واردات خودروهایی شود که بخش کوچکی از جامعه توانایی خرید و مصرف آن‌ها را دارد حتی بیشتر از قیمت یک خودروی دست دوم. باز شدن یک کارخانه مونتاژی دیگر نه به نفع ملت است نه خزانه. این مونتاژکارها اظهارنامه های غیرواقعی تدوین و ارز ترجیحی بیشتری را برای این اجناس از دولت میگیرند که به کشور باز نمیگردد و هزینه های خانواده خارج نشین برخی مدیران با آن تامین میشود. از سویی این مونتاژکاران هرتعداد که باشند با تبانی با یکدیگر علیه مصرف کننده انحصار درست میکنند و قیمتها رابالا میبرند. چاره کار فقط واردات انومبیلهای دست دوم توسط افراد عادی و برایدنیاز شخصی است
کوروش فرهودیان۳۱۳۵۳۹۰۲۲:۱۵:۰۳ ۱۴۰۲/۴/۱۹
ماشین ۱۵ هزار دلاری چه جوری دومیلیارد به ملت بدبخت فروخته میشود
ناشناس۳۱۳۵۳۹۳۲۲:۱۹:۳۳ ۱۴۰۲/۴/۱۹
این یک اصل ثابت شده است در مراودات بین المللی که اقتصاد و منابع اقتصادی موجود در یک کشور در مواجهه با تلاطمات رشد صنعتی و رقابت تکنولوژیکی جهان پیرامونی خود و توقعات مصرف کنندگان داخلی، به تعادل نمیرسه مگر بر اثر تعامل مستمر با اقتصاد بین الملل ابتدا در بستر مزیت رقابتی و سپس در جایگاه حمایت داخلی والا نتیجه رضایت داشتن به حکمرانی صرف داخلی و با حداقل مناسبات و تحرکهای اقتصادی بین المللی، چیزی نیست جز توسعه بوروکراسی های دولتی و ایجاد نهادهای خصولتی و عدم سپردن امور به مردم، چیزی جز اتلاف منابع، عقب ماندگی فناوری، توسعه انحصار و ایجاد رانت برای گروهها خاص و احزاب نخواهد بود.
ناشناس۳۱۳۶۱۹۸۱۴:۴۸:۲۳ ۱۴۰۲/۴/۲۰
واقعا تا کی مردم باید تحقیر شده و نادیده گرفته شوند . در طول سالیان هیچ یک از مردم ایران از صنعت خودروسازی کشور رضایت ندارند ولی انگار نه انگار نه وکیل نه وزیر نه ریس جمهور هیچ کس به خواست ملت اهمیت نمی دهند .صورت های مالی خودرو سازان همگی با ضرر . خداوکیلی وقتی ضرر داره چرا اصرار به تولید دارید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. من عجله ندارم!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  9. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  10. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  11. دور باطلی که تمامی ندارد!

  12. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  13. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  14. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  15. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  16. برای این عکس شما تیتر بزنید

  17. تضادی عجیب و پر ابهام!

  18. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  19. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  20. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  21. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  22. سردار رادان: عده ای تلاش می کنند مردم قانونگریز شوند

  23. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  24. سقوط در آغوش پهلوی!

  25. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

پربحث‌های دیروز

    پربحث‌های هفته

    1. من عجله ندارم!

    2. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

    3. دور باطلی که تمامی ندارد!

    4. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

    5. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

    6. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

    7. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

    8. علت رشد اقتصادی کشور چیست؟

    9. پاسخ مرکز پژوهش‌ها به ادعای حذف سفر از سبد خانوار

    10. بانک مرکزی رکوردشکنی ۸۰ ساله تورم را تکذیب کرد

    11. معاون وزیر کار: دستمزد کارگران در کنار افزایش تورم رشد کرده است

    12. بذرپاش:عزم دولت برای حل مشکل مسکن جدی است

    13. پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف

    14. التهابات بازار خودرو، ارز و مسکن کاهش می‌یابد

    15. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

    16. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

    17. تداوم کاهش نرخ رشد نقدینگی/ خلق پول بانک‌ها و موسسات ناتراز محدود شد

    18. ریزش قیمت دلار در روزهای آینده ادامه خواهد داشت

    19. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

    20. وزیر اقتصاد: تورم در سال ۱۴۰۳ کاهشی است

    21. مداخلات هوشمندانه در بازار ارز تهران و دبی/ ریزش دلار آزاد ادامه خواهد داشت

    آخرین عناوین