اصلاح‌طلبان چه در سر دارند؟!

سعید ونکی، گروه سیاسی الف،   4020411090 ۱۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
اصلاح‌طلبان چه در سر دارند؟!

مطابق انتظار با نزدیک‌شدن به موسم انتخابات، جریان رسمی اصلاح‌طلبان حرکتی خزنده از حاشیه به متن سیاست خواهد داشت؛ رصد فضای رسانه‌ای و مصاحبه‌های رنگارنگ و گعده‌های این روزهای اصلاح‌طلبان موید این نکته است. هر چند مراد از اصلاح‌طلبان، آن دسته‌ای است که با وجود انتقاد به روال موجود، همواره طرفدار حضور در فضای سیاسی و انتخابات بوده و معتقد به بازیگری در عرصه قدرت ولو به‌صورت حداقلی است؛ از خاتمی و روحانی گرفته تا جهانگیری و کارگزارانی‌ها در دایره اصلاح‌طلبان رسمی تعریف می‌شوند و قابل‌انکار نیست که با بحران هویت و پشتوانه اجتماعی مواجه شده‌‌اند.

طیف دیگری از اصلاح‌طلبان که مواضع رادیکال‌تری دارند مدت‌هاست از مسئله انتخابات عبور کرده‌ و حضورشان در ساحت‌سیاسی را به پذیرش شروط افراط‌گرایانه خود از سوی نظام منوط کرده‌اند؛ چهره‌ای چون سعید حجاریان که استعفای رئیسی را شرط حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات اسفندماه می‌داند. طیف دیگری هم وجود دارد که می‌توان آن‌ها را اصلاح‌طلبان سابق و براندازان کنونی قلمداد کرد. میرحسین موسوی در این رسته قرار می‌گیرد که البته این طیف دارای شمولیت بیشتری است؛ غالب بدنه‌ اجتماعی سابق اصلاح‌طلبان از سال ۹۸ به بعد و با رادیکال‌شدن فضا به این سمت گرایش بیشتری پیدا کرده‌اند. 

پس مراد از اصلاح‌طلبان، آن طیفی است که به دنبال حضور و فعالیت در عرصه قدرت است، با وجود ساختاری که آن را مانعی برای گسترش فعالیت‌های خود می‌بیند. اما برنامه اصلاح‌طلبان برای برگرداندن ورق و رقم‌زدن شرایطی جدید به سود خود چیست؟ جریانی که چند صباحی است به گوشه رینگ رفته و با ریزش جدی بدنه حامی خود مواجه شده، چگونه می‌خواهد تجربه تلخ دولت اعتدال را از اذهان‌عمومی پاک کند؟ خاتمی و روحانی و جهانگیری و دیگر شرکای آنان که روزی نوک پیکان انتقادها بودند به چه شکل انتظار دارند جامعه پاسخ مثبتی به حضور مجدد آن‌ها بدهد؟ 

مرور کوتاه دهه‌های اخیر، پاسخ این سوال را خواهد داد. مرحوم هاشمی‌رفسنجانی در مدت زمامداری خود در قوه‌مجریه عملکردی را بر جای گذاشت که نارضایتی عمده مردم را در پی داشت. اجرای سیاست‌های تعدیل‌ساختاری و تورم بی‌سابقه‌ای که بر کشور سایه‌افکند، تصویری نه‌چندان محبوب از او در افکارعمومی ساخت. اگرچه این نارضایتی عمومی در همان دوره نخست زمامداری رفسنجانی هم بروز کرده بود که مشارکت ۵۰ درصدی مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۷۴ یکی از نشانه‌های بارز نارضایتی عمده جامعه از دولت هاشمی و سیاست‌های او به شمار می‌رفت.

این نارضایتی گسترده در انتخابات ۷۶ به گونه‌ای دیگر ظهور و بروز کرد؛ شکست سخت ناطق‌نوری از خاتمی؛ رئیس‌وقت مجلس که بسیاری حضور او را امتداد دولت هاشمی می‌دانستند با اختلاف، رقابت را به خاتمی که چهره‌ای جدید محسوب می‌شد و گفتمان دولتش در تقابل با هاشمی قرار داشت، واگذار کرد. تقلاهای بعدی هاشمی هم نتیجه نداشت؛ او آن زمان در حضیض قرار داشت و حتی نتوانست در انتخابات مجلس سال ۷۸ بین منتخبین لیست سی‌نفره تهران قرار گیرد اما اوج پشت‌پا زدن جامعه به او، انتخابات ۸۴ و شکست تلخ از محمود احمدی‌نژاد، چهره گمنام آن روزها بود؛ واقعه‌ای که هاشمی را به دامان اصلاح‌طلبی پرتاب کرد.

اما برای تغییر شرایط و بازگشت هاشمی به متن، تنها چهار سال زمان لازم بود؛ انتخابات ۸۸ و پیروزی مطلق احمدی‌نژاد مقابل موسوی؛ نخست‌وزیر سابق که پس از سال‌ها دوری از فضای سیاست با پشتوانه تمام‌عیار اصلاح‌طلبان و هاشمی وارد کارزار انتخابات شده بود اما بر خلاف انتظار خود شکست تلخی را تجربه کرد و با همراهی اصلاح‌طلبان به زیر میز انتخابات زد. یک‌سال بعد از این انتخابات پرماجرا و خطاهای راهبردی پی‌در‌پی دولت وقت، فرصت برای بازگشت هاشمی فراهم شد.

دوره دوم دولت احمدی‌نژاد و اجرای بخش دیگری از سیاست‌های تعدیل‌ساختاری از جمله یارانه‌زدایی - که در پوشش تعابیر جالب‌توجهی چون هدفمندی بسته‌بندی شد- به همراه تحریم‌های گسترده و نارضایتی‌های عمومی، موجب ظهور مجدد هاشمی شد؛ او چون ققنوسی که از خاکستر برآمده، طلوع کرد و توانست نظرها را به خود جلب کند. کهنه‌سوار سیاست ایران، آن روزها در صدر منتقدین داخلی دولت دهم قرار داشت و اقبال‌عمومی آن زمان بود که هاشمی را ترغیب به ثبت‌نام در انتخابات ۹۲ کرد که البته با سد شورای‌نگهبان مواجه شد اما او که سیاست را زیسته بود، توانست حسن‌روحانی را راهی پاستور کند. 

اصلاح‌طلبان یک تجربه متاخر عینی را برابر خود دارند؛ حرکت سیاست‌مدارانه هاشمی از فرش به عرش و تصاحب مجدد قدرت؛ هر چند که انتهای این سیر سیاسی هاشمی، او را بر کرسی قدرت ننشاند اما توانست کاندیدای مدنظر و جریان متبوع خود را به زمامداری قوه‌مجریه برساند.

اصلاح‌طلبان به‌دنبال بهره‌برداری از این تجربه و همچنین ضعف‌های موجود و خطاهای راهبردی دولت و مجلس کنونی‌اند. استراتژی‌های غلط دولت در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی و تورم وحشتناکی که گریبانگیر جامعه شده و علاوه بر این، سوار شدن بر مطالبات طبقات متوسط و بالای جامعه، امید اصلاح‌طلبان برای انتخابات پیش‌رو است.

آزادی‌های اجتماعی، فیلترینگ و حجاب، مسائلی‌اند که دغدغه طبقات متوسط و بالای جامعه است و قطعاً اصلاح‌طلبان به سمت نمایندگی آنان خواهند رفت. ضمناً بهره‌برداری از وخامت اقتصادی موجود و مقایسه وضعیت‌کنونی با دولت قبل، دستاویز آنان به منظور جلب‌نظر نسبی طبقات پایین‌جامعه خواهد بود.

علاوه بر این، فراموشی تاریخی جامعه‌ایرانی مولفه‌ای است که روی آن حساب باز کرده‌اند؛ جامعه‌ای که فراموش کرد هاشمی در زمان زمامداری خود چه میراثی بر جای گذاشت و در چشم بر هم زدنی دوباره به او روی خوش نشان داد و شاید از یاد برده که دولت روحانی چه بر سر کشور و زندگی یکایک ایرانیان آورد.

اما این راهبرد اصلاح‌طلبان شاید نتواند نتایج موردانتظار و مشابه گذشته را رقم بزند؛ فضای کنونی به شدت رادیکالیزه‌شده است و شرایط، تفاوت‌های بارزی با گذشته دارد؛ جامعه‌ای که بخش قابل‌توجه آن از سیاست عبور کرده و در جستن قوت نانی برای گذراندن امور روزمره خود است و با سیاست و بازیگران آن کاری ندارد!

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۲۲۶۹۴۰۸:۴۴:۳۹ ۱۴۰۲/۴/۱۲
مطمئن باشيد اين بار اصلاح طلبان ليست 30 نفره تهران را خواهند برد و پيروز انتخابات تهران خواهند بود
ناشناس۳۱۲۲۷۴۶۰۹:۲۹:۵۸ ۱۴۰۲/۴/۱۲
وقتی که دولت و مجلس فعلی در معرفی متخلفان و مفسدان به قوه قضاییه کوتاهی کرد و در حق ملت ظلم نمود مشخص است که آقایان بانیان وضع موجود کشور به خود جرات و اجازه بدست گرفتن دوباره قدرت را می دهند
ناشناس۳۱۲۳۱۴۲۱۵:۳۵:۰۸ ۱۴۰۲/۴/۱۲
اصلاح طلبان شاید بانیان وضع گذشته باشند اما بانیان وضع موجود الان 2 ساله مجلس و دولت یکدست را در اختیار مطلق شون دارند
ناشناس۳۱۲۳۳۷۷۱۹:۲۵:۰۳ ۱۴۰۲/۴/۱۲
کمیسیون اصل نود مجلس باید شکایت مردم از دولت قبل را به قوه قضاییه ارجاع میداده که در این زمینه تخلف انجام داده است
ناشناس۳۱۲۲۷۷۲۰۹:۵۲:۰۸ ۱۴۰۲/۴/۱۲
برای ما فرقی نمیکنه !
ناشناس۳۱۲۳۰۲۷۱۳:۵۴:۲۵ ۱۴۰۲/۴/۱۲
تازه یار غار و گرمابه گلستان اینها در مجلس قبل که با تبانی با آنها جلوی تفحص ها و استیضاح ها را می گرفت و به وی قول رییس جمهور کردنش را داده بودند هم می خواهد دوباره بیاید به عرصه
ناشناس۳۱۲۳۴۶۴۲۱:۴۲:۰۴ ۱۴۰۲/۴/۱۲
اگر اصلاح طلبان بیایند وضعیت بهتر میشود
ناشناس۳۱۲۳۱۰۷۱۴:۴۹:۲۵ ۱۴۰۲/۴/۱۲
مطمئن باشید همه کاندیداهای اصلی شان رد صلاحیت می شوند.
ناشناس۳۱۲۳۳۴۰۱۸:۳۱:۵۷ ۱۴۰۲/۴/۱۲
خدا رو شکر
ناشناس۳۱۲۳۱۱۴۱۴:۵۶:۱۸ ۱۴۰۲/۴/۱۲
روحانی در فکر پرکردن بیشتر جیب بانکهاست.
ناشناس۳۱۲۳۳۶۲۱۹:۱۰:۴۶ ۱۴۰۲/۴/۱۲
فعلا که مسئولیتی ندارد
ناشناس۳۱۲۳۱۵۵۱۵:۴۷:۱۳ ۱۴۰۲/۴/۱۲
چه فرقی برای مردم داره ؟؟
ناشناس۳۱۲۳۱۶۰۱۵:۴۹:۳۹ ۱۴۰۲/۴/۱۲
قشر تحول خواه جامعه از اصلاح طلب و اصولگرا و غیره عبور کرده اند.
ناشناس۳۱۲۳۳۶۸۱۹:۱۵:۰۱ ۱۴۰۲/۴/۱۲
آقای رییسی سرعت اینترنت مخابرات رو درست کنید..
ناشناس۳۱۲۳۷۲۴۰۸:۰۷:۱۹ ۱۴۰۲/۴/۱۳
فعلا حاکمیت یکدست به مزاج برخی خوش آمده و بعید میدانم که حاضر باشند از دست بدهند
ناشناس۳۱۲۶۳۱۰۰۶:۱۲:۲۰ ۱۴۰۲/۴/۱۵
اصلاح طلبان خیلی ریاکار هستند
ناشناس۳۱۲۲۷۰۰۰۸:۴۷:۳۰ ۱۴۰۲/۴/۱۲
چرا هیچ کس از دلیل ریزش طرفداران اصلاحات نمیگه ؟! بسیاری از قشری که امیدی به اصلاح وضع موجود در باب آزادی های اجتماعی و روابط سیاسی با سایر کشورها را داشتند نا امید شدند. ضمنا عملکرد روحانی در سالهای اولیه از عملکرد رئیسی بهتر بود
ناشناس۳۱۲۲۷۴۷۰۹:۳۰:۴۹ ۱۴۰۲/۴/۱۲
از حسن و اسحاق بشدت هرچه تمام ملولیم
ناشناس۳۱۲۲۸۴۳۱۱:۰۴:۵۷ ۱۴۰۲/۴/۱۲
عملکرد روحانی در سال های اولیه بهتر نبود. احمدی نژاد کشور رو سر پا تحو یل دولت بعدی داد. ۱۰ تا ۳۰ درصد مازاد تولید برق و بنزین. پروژه های متعدد پالایشی و عمرانی که سااهای ۹۲ تا ۹۵ افتتاح میشدند. تورم سالهای ۹۱ و ۹۲ حدودا ۲۰ و ۳۵ درصد بود که با تورم سالهای ۹۸ و ۹۹ و ۱۴۰۰ قابل مقایسه نیست که حدودا ۵۰ و ۶۰ درصد بودند.
ناشناس۳۱۲۲۸۹۵۱۱:۵۳:۵۶ ۱۴۰۲/۴/۱۲
بر خلاف این نظر, ریشه همه مشکلات اقتصادی و اجتماعی و سیاسی وفرهنگی کشور به زمان احمدی نژاد برمیگردد. شروع تحریم در سال 90 و افزایش 3 برابری قیمت ارز شروع مشکلات دهه 90 بود که با هیچ ترفندی هم هنوز حل نشده.
ناشناس۳۱۲۳۰۷۴۱۴:۲۵:۰۹ ۱۴۰۲/۴/۱۲
اطلاع خود را بیشتر کنید هم در مورد بحران ها ازجمله تحریم و هم افزایش قیمت ها!!تحریم که زمینه آن بر می‌گردد به آشوب 88 (در اصل به مذاکرات غیر قانونی دولت اصلاحات با 3 کشور اروپایی ) که وقتی با مقاومت روبرو شدن داشتند بدون باج دادن تحریم بر می داشتند که دولت قبلی آمد در ضمن قیمت دلار 3 برابر شد چون سرکوب ارزی 6 سال اول کردن و در سال 92 در قیمت واقعی تحویل دادن بدون هیچگونه ارثی که... اما دولت قبلی ارز را 4 سال سرکوب کرد و با خلق ارز 4200 در سال 97 قیمت باید در سال 00 زیر 17 هزار تحویل دهد ولی 26 هزار تحویل داد به خاطر همان ارز 4200 و عملا تقریبا 70 درصد قدرت خرید را کم کردن و تحویل دولت فعلی دادن در کنار ارث ارز4200 یا... که تقریبا در سه دولت قبل ان سابقه نداشته این کار دولت زبان بلد
ناشناس۳۱۲۳۱۰۶۱۴:۴۹:۱۶ ۱۴۰۲/۴/۱۲
الان اگه کسی بگه کمبود برق بخاطر دولت قبله هزار نفر بهش حمله می‌کنن که رئیسی توی این دو سال چیکار کرده و فلان، اونوقت شما هنوز دنبال احمدی‌نژادی!؟!؟!؟ پس ۸ سال روحانی و ظریف با اینهمه ادعا و سواد چرا هیچ‌کاری نکردن!؟!؟
ناشناس۳۱۲۲۸۵۴۱۱:۱۸:۲۴ ۱۴۰۲/۴/۱۲
همه رؤسای جمهور چهارسال اول را برمبنای دولت رفاهی برنامه ریزی میکردن ... اقای رئیسی میتونست همین سیاست رو دنبال کنه اما جرات بخرج داد وتصمیم بزرگی گرفت (بدون لحاظ درست یاغلط بودن این تصمیم) اصل این کنش وواکنش تحسین برانگیز بود
ناشناس۳۱۲۲۹۴۴۱۲:۴۳:۰۰ ۱۴۰۲/۴/۱۲
تصمیم به نابود کردن معیشت ملت به این شکل بی سابقه خیلی جرات نمیخواد.
ناشناس۳۱۲۳۰۵۶۱۴:۱۴:۱۰ ۱۴۰۲/۴/۱۲
آوار برداری کار دوستان انجام گرفت و با این حال زیاد فرقی هم نکرد و از امسال تورم به حالت نرمال اقتصاد ایرلن که 20 درصد هست خواهد رسید البته در یکی دوسال منتهی اگر سرکوب ارزی کنند دوباره روز از نو... !
ناشناس۳۱۲۳۲۲۳۱۶:۴۷:۴۷ ۱۴۰۲/۴/۱۲
این چه آوار برداری هست که داره زیر آوار ماندگان رو ساقط میکنه؟
ناشناس۳۱۲۳۵۲۳۲۳:۱۶:۱۸ ۱۴۰۲/۴/۱۲
دستمزد پایه با نرخ دلار روز سال 99 82 دلار و الان با نرخ روز 106 دلار ناقابل
ناشناس۳۱۲۳۰۰۲۱۳:۳۴:۱۲ ۱۴۰۲/۴/۱۲
چهار سال اول روحانی تورم زیر ده درصد بود تا وقتی ترامپ دیوانه آمد زد زیر برجام
ناشناس۳۱۲۳۰۵۴۱۴:۱۱:۴۳ ۱۴۰۲/۴/۱۲
عزیزم سرکوب اقتصادی بود و ترامپ و آمریکا هم حتی نمی توانند ارز 4000 هزار تومانی را در طول یکسال به 6000 هزار تومان برسانند چه برسد به 19 هزار تومان!
ناشناس۳۱۲۳۱۰۹۱۴:۵۰:۵۱ ۱۴۰۲/۴/۱۲
ما نفهمیدیم ترامپ دیوانه زد زیر برجام یا کاسبان تحریم باعث به هم خوردن برجام شدن یا موشک پراکنی باعث شد یا ...
ناشناس۳۱۲۳۰۳۵۱۴:۰۴:۰۹ ۱۴۰۲/۴/۱۲
با جراحی اقتصادی پدر ملت و در اورده این جرئت می خواد؟
ناشناس۳۱۲۳۱۰۲۱۴:۴۶:۲۸ ۱۴۰۲/۴/۱۲
آخه روحانی دولت احمدی‌نژاد رو به ارث برد ولی رئیسی دولت روحانی رو به ارث برد طبیعیه که سالهای اول دولت روحانی از رئیسی بهتر باشه!!
ناشناس۳۱۲۲۷۰۹۰۸:۵۴:۲۱ ۱۴۰۲/۴/۱۲
وقتی می گید ریزش اصلاح طلبان، یعنی ریزش رای دهندگان. چون طرفداران اصلاح طلب هیچگاه مواضع اصولگراها را تایید نکردند.
ناشناس۳۱۲۳۰۴۲۱۴:۰۷:۰۲ ۱۴۰۲/۴/۱۲
اصلاح طلب باید حذف شود تا کشور دچار بحران های ساختگی نشود
ناشناس۳۱۲۳۲۱۴۱۶:۳۹:۲۲ ۱۴۰۲/۴/۱۲
توی این دو سال که بیشتر از همه دوران بحران داشتید
ناشناس۳۱۲۳۵۱۹۲۳:۱۴:۲۷ ۱۴۰۲/۴/۱۲
تو این بحران ها هم اصلاح طلبان هیزم به آتیش می ریختن
ناشناس۳۱۲۲۷۱۱۰۸:۵۶:۰۰ ۱۴۰۲/۴/۱۲
یادم میاد چند وقت پیش مقاله ای نوشتید که نسبت به بازگشت اصلاحطلبان تاخته بودید. اما اکنون از هرجا صدا برای بازگشت این گروه بلند شده است.
ناشناس۳۱۲۳۰۴۷۱۴:۰۸:۱۷ ۱۴۰۲/۴/۱۲
جماعت اصلاح طلب خیلی پرروتر از این حرف ها هستند
ناشناس۳۱۲۲۷۱۲۰۸:۵۶:۴۲ ۱۴۰۲/۴/۱۲
اصلاح طلبان کاره ای نیستند،‌مردم باید برگردند.
ناشناس۳۱۲۳۰۹۹۱۴:۴۰:۳۵ ۱۴۰۲/۴/۱۲
امسال مشارکت در انتخابات مجلس یک مقدار بالاتر از قبل خواهد شد چون کسانی که از عمد مردم را عصبانی می کردن الان نیستند و همین طور کرونا
ناشناس۳۱۲۲۷۱۴۰۸:۵۷:۵۴ ۱۴۰۲/۴/۱۲
نتیجه زیاده خواهی می شود از دست رفتن وجهه جناحهای سیاسی و بی اعتمادی مردم .
ناشناس۳۱۲۲۷۱۸۰۹:۰۴:۵۶ ۱۴۰۲/۴/۱۲
ببین چه دار و درخت و فضای سبزی برای خودشون درست کردن ولی تو سطح شهر نه به درخت ها آب میدن نه رسیدگی میکنند...
علی۳۱۲۲۷۲۱۰۹:۱۱:۳۱ ۱۴۰۲/۴/۱۲
دنبال همان چیزی هستند که اصولگراها بدنبال آنند قدرت، قدرت، قدرت و این وسط بیچاره مردم که حافظه تاریخی شان بقول شما ضعیف بوده و دائم رودست می خورند. کاش کارگزارانی از جنس شهید بهشتی، رجایی، باهنر، و مطهری هنوز وجود داشتند.
ناشناس۳۱۲۳۲۶۰۱۷:۱۴:۰۸ ۱۴۰۲/۴/۱۲
مردم حافظه تاریخیشان ضعیف نیست اکثر اینها هم که کامنت حمایتی از این دولت و ان دولت میزارنن تعدادی بچه سال هستند که واقعا وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم در زمان هیچکدوم از این دولت ها را درست درک نکرده اند والا واقع بینانه گفته شود بهترین عملکرد دولت تو این 40 خورده ای سال مربوط به دولت خاتمی بوده ....
ناشناس۳۱۲۲۷۲۹۰۹:۱۵:۱۴ ۱۴۰۲/۴/۱۲
همینجوری هم به شدت مورد غضب و نفرت و خشم مردم ایران هستن ، شرط و شروط هم میذارن بجای اینکه خودشونو برای محاکمه آماده کنن برای انتخابات آماده میشن! دلیلش البته دستکم گرفتن حافظه‌ی مردم و تساهل و مماشات‌های پایان ناپذیر و ناراحت کننده‌ی قوه قضائیه و شورای نگهبانه
ناشناس۳۱۲۲۹۳۳۱۲:۳۱:۰۹ ۱۴۰۲/۴/۱۲
وقتی سیستم قضایی و نظارتی می خواد چشمش رو بر اصلاح طلب و اصولگرای خطاکار ببنده، وضع از این بهتر نمیشه.
حامد حمدایی اصل۳۱۲۲۷۳۶۰۹:۲۰:۵۷ ۱۴۰۲/۴/۱۲
ریزش رای اصلاح طلبان به معنای افزایش رای اصولگرایان نیست. ریزش رای اصلاح طلبان یعنی ریزش طرفداران اصلاح پذیری کشور در ساختار موجود . کاش تمامیت خواهان از حوادث اخیر درس عبرت میگرفتند که سنگ اندازی در مسیر تغییر و اصلاح و خواست های مردم، به خشونت ختم می شود
98976554154۳۱۲۲۷۴۵۰۹:۲۷:۲۱ ۱۴۰۲/۴/۱۲
از قديم گفتن اينها همه شون سروته يه كرباسن حالا ونكي و امثال ونكي بوق و كرنا كنن بگن اين وري بهتره اون وري بدتره نظر مردم مشخصه همه شون روي يه سفره غذا ميخورن به مردم ميرسن يه چيز ديگه عنوان ميكنن
ناشناس۳۱۲۳۰۷۶۱۴:۲۶:۰۰ ۱۴۰۲/۴/۱۲
ولی مهم هست که افرادی نیایند که بدتر کنند!!
ناشناس۳۱۲۲۷۵۷۰۹:۳۸:۵۵ ۱۴۰۲/۴/۱۲
اصل عموم مردمند وگرنه اصولگراها و اصلاح طلبا رائشون ثابته
سید جزایری۳۱۲۲۷۵۸۰۹:۳۹:۴۰ ۱۴۰۲/۴/۱۲
زیبا است اقای ونکی خودتان هم باورتان شده است که قدرت سیاسی دو قطبی است اصلاح طلبانی که شما روحانی اصولگرای تندرو را جز انها می اورید که دیگر مردم برایشان تره هم خورد نمیکنند اصولگرایان هم چون نهادهای قدرت دستشان است دارند جولان می دهند وگرنه مردم ایران نزدیک به 80درصد به بالا اصلا به اصولگرا و اصلاح طلب اعتماد و اعتقادی ندارد.
ناشناس۳۱۲۲۷۶۶۰۹:۴۸:۵۳ ۱۴۰۲/۴/۱۲
شما بفکر مشارکت حداکثری مردم در انتخابات باشید.
ناشناس۳۱۲۲۷۹۵۱۰:۱۱:۰۳ ۱۴۰۲/۴/۱۲
تحریم ها رفع نخواهد شد
ناشناس۳۱۲۲۷۹۶۱۰:۱۱:۰۴ ۱۴۰۲/۴/۱۲
ونکی به صورت علنی اعتراف میکنه که آزادی‌های اجتماعی، فیلترینگ و حجاب، مسائلی‌اند که دغدغه طبقات متوسط و بالای جامعه است.پس چرا حاکمیت با این دغدغه های بقول ونکی مقابله میکنه؟!!
ناشناس۳۱۲۳۱۹۷۱۶:۳۰:۲۶ ۱۴۰۲/۴/۱۲
دغده اصلی مردم چی هست؟ شما که همیشه اقتصاد می گفتید!!
ناشناس۳۱۲۲۷۹۷۱۰:۱۲:۲۵ ۱۴۰۲/۴/۱۲
آقای ونکی ، این دست و پا زدنها فایده ندارد ، مردم بازی اصلاح طلب اصول گرا را از بر هستند .
ناشناس۳۱۲۲۷۹۸۱۰:۱۴:۱۷ ۱۴۰۲/۴/۱۲
واقعیت تلخه و اون اینکه شما در بین مردم ایران در اقلیت قرار دارین و با استفاده از تمام امکانات بیت المال که مربوط به همه مردم است بدنبال حفظ منافع گروهی خودتون و تبلیغات غیر واقعی برای محبوبیت هستید .
ناشناس۳۱۲۳۲۰۱۱۶:۳۳:۰۲ ۱۴۰۲/۴/۱۲
در همین نظرات امتال شما در این سایت مشخص هست که چقدر تفکر قبیله ای دارید حتی حافظه کوتاه مدت خود را از عمد به فراموشی می سپارید
فرناز۳۱۲۲۸۱۱۱۰:۳۳:۰۵ ۱۴۰۲/۴/۱۲
اصلاح طلبان باید چی کار کنند که شما خوش تون بیاد؟ ثبت نام بکنند که اکثریت رد صلاحیت خواهند شد همانند انتخابات قبلی، ثبت نام نکنند هم که همنوا با دشمن در سرد کردن تنور انتخابات هستند.
ناشناس۳۱۲۳۲۰۶۱۶:۳۵:۱۸ ۱۴۰۲/۴/۱۲
اولا رد صلاحیت برای همه جناح ها هست و خودتان را پشت سر آن قایم نکنید دوم هم این حزب کاشکی فقط جناح بازی می کرد ولی مشکل این هست که منافع ملی را فدای دشمن می کند
ناشناس۳۱۲۳۲۱۰۱۶:۳۷:۰۸ ۱۴۰۲/۴/۱۲
و یادم هم نبود، بیشتر وقت ها هم تبلیغ می کنند که رای بی رای کاری که اگر مثلا در ترکیه انجام می شد سایه این حرب هم الان نبود چه برسد به اسم آن
ناشناس۳۱۲۲۸۲۰۱۰:۴۸:۰۷ ۱۴۰۲/۴/۱۲
دنبال یه بازی جدید باشید.
ناشناس۳۱۲۲۸۲۱۱۰:۴۸:۲۸ ۱۴۰۲/۴/۱۲
باخت مطلق موسوی!!!
ناشناس۳۱۲۲۸۲۶۱۰:۵۳:۵۲ ۱۴۰۲/۴/۱۲
چیه شما نگرانید قبضه رو بگیرن ازتون. نگران نباشید مردم اونارو مثل شما میدونن.
عمران۳۱۲۲۸۳۴۱۱:۰۰:۰۰ ۱۴۰۲/۴/۱۲
۱- روحانی اصلاح طلب نبوده و نیست، ایشان عضو رسمی جامعه روحانیت مبارز است، در لیست اصولگرایان در انتخابات ۷۸ مجلس بود و از لحاظ فکری هم قرابت حداقلی با اصلاح طلبان دارد، از کل کابینه ی ایشان تعداد اصلاح طلبان نشانه دار به انگشتان یک دست نمیرسد در صورتی که باقی کابینه ایشان جریان راست سابق بودند. ایشان در بهترین حالت یک اصولگرای میانه رو است مانند آقای لاریجانی. ۲- همانطور که گفتید طرفداران و پایگاه رای اصلاح طلبان ریزش شدید داشته است. در چنین شرایط هر اصلاح طلبی پا به عرصه رقابت سیاسی بگذارد در بهترین حالت ماجراجو است وگرنه بی تدبیر است، چون فقط خودش را کوچک خواهد کرد و رایی بیشتر از پنج تا ده درصد نخواهد آورد و اصلاح طلبان زیرکتر از آن هستند که وارد بازی دوسر باخت بشوند. ۳- اصلاح طلبان تقریبا به پایان کار رسیده اند اما فشار جامعه برای ایجاد تغییرِ ساختاری همچنان پابرجاست و حتی قدرتمندتر از گذشته است و هسته ی مرکزی قدرت چه بخواهد چه نخواهد در برابر فشار اجتماعی مجبور به اعمال تغییرات بنیادین خواهد شد.
ناشناس۳۱۲۲۸۳۵۱۱:۰۰:۵۱ ۱۴۰۲/۴/۱۲
هر وقت بازی بین خودتان تمام شد از خودتان بپرسید مردم چه میخواهند!
مجتبی یارمحمدی۳۱۲۲۸۳۹۱۱:۰۱:۲۴ ۱۴۰۲/۴/۱۲
مردم دیگه هیچ امیدی به هیچ جناحی برای تغییر وضع موجود ندارند .
ناشناس۳۱۲۲۸۵۰۱۱:۱۲:۰۹ ۱۴۰۲/۴/۱۲
آقای ونکی آقای رفسنجانی به دامان اصلاح طلبان پرتاب نشد بلکه هوش وذکاوت ایشان باعث شد که خیلی جلوتر از اکثر اصول گرایان به واقعیت های جامعه پی ببرد و با بازگشت به خواسته های عینی مردم کوچه وبازار ونقل مطالبات ملت به چهره ای مردمی تبدیل شد . تشییع جنازه ایشان مهر تاییدی بود به درک درست ایشان از اوضاع کشور وتایید این درک عمیق از طرف ملت حالا هر چه که شما ودوستان میخواهید بنویسید بنویسید همان گونه که امام گفتند هاشمی زنده است تا نهضت زنده است
ناشناس۳۱۲۲۸۵۷۱۱:۲۲:۵۶ ۱۴۰۲/۴/۱۲
جناب نویسنده اگر اصلاح طلبان بد هستند چرا نمایندگان آنها در انتخابات ریاست جمهوری همواره پیروز بودند ؟ اصلا معنی بد چیست مگر به رای مردم .... پس خودت رو رها کن از ذهنیت دادن رسانه ای برادر انشالله همیشه موفق و سربلند باشید
پیمان۳۱۲۲۸۷۱۱۱:۳۱:۱۴ ۱۴۰۲/۴/۱۲
نعل وارونه میزنی ، رای به خاتمی نه به هاشمی بود؟؟؟!!!
ناشناس۳۱۲۲۹۲۲۱۲:۱۶:۰۷ ۱۴۰۲/۴/۱۲
اتفاقا ونکی کاملا واقع بینانه نوشته ادامه دولت هاشمی ناطق بود که مردم از او روی گردان شده و به خاتمی رای دادند.
ناشناس۳۱۲۲۸۷۲۱۱:۳۳:۳۵ ۱۴۰۲/۴/۱۲
مسئله اصلاح طلب یا اصول گرا نیست .
سعید۳۱۲۲۸۷۴۱۱:۳۶:۵۳ ۱۴۰۲/۴/۱۲
شما اصول گراها و اصلاح طلبا هیچ اهمیتی ندارید خودتون خودتونو گنده میکنین برا هم نوشابه وا می کنین!
ناشناس۳۱۲۲۸۷۶۱۱:۴۰:۲۸ ۱۴۰۲/۴/۱۲
این مقاله ای نسبتا واقع بینانه و غیرشعاری بود اما جای چند نکته در این مطلب خالیست. از نظر ملت این سیاستهای کلان حاکمیتی است که ریشه بحرانهای فعلی کشور است وگرنه روحانی و رئیسی دو روی یک سکه هستند. شاید بخشی از طبقه متوسط از تایید صلاحیت احتمالی اصلاح طلبان خارج نشده از دایره قدرت خوشحال شوند اما قطعا بخش قابل توجهی نسبت به آن بی تفاوت خواهند بود چون از بهانه های احتمالی اصلاح طلبان با کلیدواژه نگذاشتند آگاه و سرخورده اند.
علی۳۱۲۲۸۷۷۱۱:۴۰:۵۷ ۱۴۰۲/۴/۱۲
اشکال اصلی اصول گرایان اینه که از شکست اصلاحات خوشحال شدن ، شکست در تغییر و پویایی به نفع شما هم نیست ناکارامدی اصلاح طلبان باعث نامیدی افرادی شد و ایراد اصلی اصلاح طلبان این بود که فقط مثل اصول گرایان شعار دادند ، شما یه تغییر ساختاری که توسط اصلاح طلبان در چهارچوب نظام انجام شده نام ببر،خیر یا نتونستن یا نخواستن ولی برادر اصول گرا در هر صورت به نفع شما هم نشد.
ناشناس۳۱۲۲۸۹۸۱۱:۵۵:۳۱ ۱۴۰۲/۴/۱۲
اصلاح طلبان باید توسط اصولگراها کاملا از دور خارج بشوند تا دیگه سپر بلایی برای وضع موجود در کار نباشه!
ناشناس۳۱۲۲۸۹۹۱۱:۵۶:۱۹ ۱۴۰۲/۴/۱۲
بازگشت اصلاح طلبان به صف کاندیداها تفاوتی برایم ایجاد نمیکند
صمصام۳۱۲۲۹۰۴۱۲:۰۲:۲۰ ۱۴۰۲/۴/۱۲
آقای ونکی از این تیتر و این نوشته قشنگ پیداست که ترسی که از اصلاح طلبان دارید چندین برابر اطمینانی است که به این دولت و مجموعه اصولگرایان دارید
ناشناس۳۱۲۲۹۰۵۱۲:۰۲:۲۸ ۱۴۰۲/۴/۱۲
هوای غارت در سر دارند .
اذرن۳۱۲۲۹۰۶۱۲:۰۲:۴۱ ۱۴۰۲/۴/۱۲
در چه فکری هستند به دنبال غارت دوباره مردم
ناشناس۳۱۲۲۹۰۸۱۲:۰۴:۴۸ ۱۴۰۲/۴/۱۲
اصلاح طلبان دقبقا دنبال همان چیزی هستن که اصول گرا ها و خیلی از گروههای دیگر دنبال آن هستن ..قدرت وثروت .همین .
ناشناس۳۱۲۲۹۱۰۱۲:۰۶:۴۰ ۱۴۰۲/۴/۱۲
اصولگراها باید کنار بروند و اصلاح طلب ها بیایند هر زمان اصلاح طلب ها بوده اند وضعیت کشور بهتر بود
ناشناس۳۱۲۲۹۳۲۱۲:۲۸:۵۶ ۱۴۰۲/۴/۱۲
سر تا پا یک کرباس هستید
Abdi۳۱۲۲۹۶۱۱۲:۵۹:۱۳ ۱۴۰۲/۴/۱۲
فرقی با هم ندارند
ناشناس۳۱۲۲۹۶۲۱۳:۰۰:۳۶ ۱۴۰۲/۴/۱۲
حکومت بزعم خود میخواهدبا بازی اصولگرا_ اصلاح طلب راه شکست خورده(البته به نظر خودش موفقیت آمیز) را ادامه دهد غافل ازاینکه این روش نخ نما شده دیگر جواب نمی دهد.
ناشناس۳۱۲۲۹۹۰۱۳:۲۱:۴۸ ۱۴۰۲/۴/۱۲
همه به فکر مقام و قدرت هستند،هیچ کس دلسوز مردم نیست،چه اصلاح طلب چه اصولگرا
ناشناس۳۱۲۲۹۹۹۱۳:۳۱:۱۸ ۱۴۰۲/۴/۱۲
در صدد داغ کردن انتخاباتند اصلاح طلبها و لاغیر
ناشناس۳۱۲۳۰۰۷۱۳:۳۶:۲۱ ۱۴۰۲/۴/۱۲
الان روحانی شد اصلاح طلب؟
ناشناس۳۱۲۳۰۹۴۱۴:۳۳:۵۸ ۱۴۰۲/۴/۱۲
پس چی هست؟! افکار همیشگی اصلاح طلب کی بود کی بود من نبودم و وقتی هم هستم هیچ کاره ام
ناشناس۳۱۲۳۰۱۱۱۳:۳۸:۰۸ ۱۴۰۲/۴/۱۲
مگه اصلاح طلب و اصولگرا فرقی دارند ؟!!! هر دو از یک جا آب میخورند
ناشناس۳۱۲۳۰۵۰۱۴:۰۸:۴۹ ۱۴۰۲/۴/۱۲
مگه حقوق نمایندگان اصلاح طلب و اصوالگرا با هم فرقی می کنه؟؟؟ همشون نجومی بگیرن ،،اینا در هر پست و مقام و طیفی که باشن هرگز به فکر ملت نبود و نخواهند بود تابع منافع حزب و تفکرات خودشون هستن والسلام این و تجربه بهمون ثابت کرده
ناشناس۳۱۲۳۰۸۲۱۴:۲۹:۲۴ ۱۴۰۲/۴/۱۲
برای ملت مسجل شده که اصلاح طلب و اصولگرا این کاره نیستند اگر دنبال مشارکت ملت در انتخابات هستند باید احزاب واقعی از بتن مردم تشکیل بشه الان هم بهترین زمان برای این تحول هست.
رضا۳۱۲۳۰۹۰۱۴:۳۳:۰۶ ۱۴۰۲/۴/۱۲
الف برای من چه فرقی می‌کنه چه کسانی باشند ؟
ناشناس۳۱۲۳۱۲۱۱۵:۰۳:۱۲ ۱۴۰۲/۴/۱۲
جنگ زرگری بین این دو گروه اصولگرا و اصلاح طلب است و خروجی مفیدی برای مردم ندارد
معلم تاریخ۳۱۲۳۱۲۵۱۵:۱۳:۰۴ ۱۴۰۲/۴/۱۲
ترامپ با برنامه و پاره کردن برجام توانست اصلاح طلبان را از صحنه سیاسی ایران حذف کند.
ناشناس۳۱۲۳۱۳۱۱۵:۱۹:۵۴ ۱۴۰۲/۴/۱۲
در جواب دوست بالا جراحی اقتصادی صورت نمی گرفت الان پراید نزدیک 500 میلیون می بود و کلا اکثر کالاها بالای 50درصد گران تر از امروز که چی 4 قلم جنس معروف! همچنان باید ارز 4200 تعلق گیرد چگونه باعث 50درصد گران‌تر شدن اجناس دیگر می شود؟ خیلی ساده هست به دلیل اینکه اختلاف آن ارز با بازار آزاد بیشتر و بیشتر می شود و برای تامین آن نیاز به چاپ پول هست و دلالی هم در ایران آزاد می شود صعود جهشی تورم و فقط هم این نیست جنگ هم باعث افزایش تورم جهانی شده و برای تامین آن کالاهای ارز 4200 نیاز به چاپ پول بیشتر
ناشناس۳۱۲۳۳۷۹۱۹:۲۷:۰۵ ۱۴۰۲/۴/۱۲
نه اینکه الان پول خلق نمی کنند،بالابردن قیمت ارز ساده ترین راه حلی است که به فکر همه دولت ها از ابتدا تا الان اتفاق افتاده ،به بینش و تفکر هیچ دولتی هم ربطی نداره،...
ناشناس۳۱۲۳۵۲۶۲۳:۲۲:۵۶ ۱۴۰۲/۴/۱۲
قبل از نظر دادن از نوع طایفه گری، کامل و با دقت بخوان که اگر آن چاپ پول انجام می شد تورم فعلی دوبرابر می بود همان طوری که اگر سال 97 آن ارز رانتی ایجاد نمی شود الان تورم زیر بین 15 الی 20 درصد می بود
ناشناس۳۱۲۳۱۴۴۱۵:۳۶:۵۸ ۱۴۰۲/۴/۱۲
اصلاح طلب اگر وارد دولت و مجلس هم بشه قدرت بهش نمیرسه و مترسکی بیش نخواهد بود
ناشناس۳۱۲۳۱۶۱۱۵:۴۹:۵۳ ۱۴۰۲/۴/۱۲
دسته بندی اصولگرا و اصلاح طلب فقط سرکار گذاشتن مردمِ . اینا همشون با هم فامیلن . مردم دیگه برای هیچکدوم تره هم خرد نمیکنن.
ناشناس۳۱۲۳۲۰۴۱۶:۳۴:۴۴ ۱۴۰۲/۴/۱۲
باید همه سلایق(حتی سکولارها،سلطنت طلب ها،کمونیست ها،ملی گراهاو...) امکان حضور داشته باشند تا وزن سیاسی هریک در کشور مشخص شود آزادی یعنی گردن نهادن به نظر اکثریت و احترام گذاشتن و دیده شدن نظر اقلیت
ناشناس۳۱۲۳۲۱۳۱۶:۳۹:۰۸ ۱۴۰۲/۴/۱۲
مرفهین بیدرد بسه دیگه چقدر از سفره انقلاب میخورید .... انشالله آنانی که پایبند نیستند خون شهدای هشت سال دفاع مقدس دودمانتان را به باد بدهد و نابود شوندانشالله
ناشناس۳۱۲۳۲۲۰۱۶:۴۵:۱۲ ۱۴۰۲/۴/۱۲
اصلا خود این اصولگراها و اصلاح طلبها فامیل و هم فکر هستند و یک تیم هستن به دو دسته تقسیم شده اند که بتوانند رقابت کننند
ناشناس۳۱۲۳۲۳۰۱۶:۵۲:۰۹ ۱۴۰۲/۴/۱۲
برایرما مردم این وآن هیچ فرقی ندارند .مثلا رییسی آمد چه تغییری در وضع اقتصادی مردم پدید آمد .فقط قیمتها چندبرابرشد فشار برمن پدر بیش ازحدزیادشد ......
محمد۳۱۲۳۲۸۰۱۷:۳۴:۴۸ ۱۴۰۲/۴/۱۲
اصولگراها و مجلس انقلابی باید هر روز هزار بار برای سلامت جنتی دعا و نذر و نیاز کنند
ناشناس۳۱۲۳۳۵۸۱۹:۰۶:۵۷ ۱۴۰۲/۴/۱۲
بعضا مشکل اصلاح طلبان این بوده که حتی اگر مجلس و دولت دستشان بوده باز قدرت اصلی درست اصولگرایان بوده چرا که بخش های انتصابی همیشه در حیطه اوصولگرایان بوده است. مجلس خبرگان، شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت سپاه بسیج قوه قضائیه و سایر نهادها مثل امامان جمعه همیشه از طیف اصولگرایان انتخاب شده است. ..
ناشناس۳۱۲۳۴۰۸۲۰:۰۸:۰۹ ۱۴۰۲/۴/۱۲
قصدشون داغ کردن تنورانتخابات است
ناشناس۳۱۲۳۵۲۸۲۳:۲۴:۲۰ ۱۴۰۲/۴/۱۲
این تنور سرده سرده وبه این راحتیا گرم نمیشه .
از سار کاشان۳۱۲۳۷۲۸۰۸:۱۲:۳۲ ۱۴۰۲/۴/۱۳
دوران روحانی را در خواب باید دید امروز همه قیمتها ترکیده
م۳۱۲۳۸۳۱۰۹:۴۸:۵۷ ۱۴۰۲/۴/۱۳
انگیزه خدمت. که اصولگراها به شدت هراسان هستند که صندلی را از دست ندهند
ناشناس۳۱۲۴۰۹۹۱۳:۰۷:۳۳ ۱۴۰۲/۴/۱۳
اصلاح طلبها به دلیل خیانت و فسادشان باید برای همیشه از سیاست حذف بشوند
ناشناس۳۱۲۴۸۵۱۲۳:۱۰:۲۷ ۱۴۰۲/۴/۱۳
نه اصلاح طلب و نه اصولگرا تاحالا برای کشور و مردم چکار کردن؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

    3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

    4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

    5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

    6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

    10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

    11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    14. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

    15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

    16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

    18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

    20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

    21. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

    22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

    23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

    آخرین عناوین