وب‌سایت آمریکایی بررسی کرد؛ چرایی استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی روسیه در بلاروس

  4020327087

یک وب‌سایت آمریکایی در مطلبی به بررسی انگیزه‌های روسیه از انتقال تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی به بلاروس و همچنین دلایل این اقدام پرداخته است.

چرایی استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی روسیه در بلاروس

به گزارش خبرگزاری مهر، وب‌سایت آمریکایی «Responsible Statecraft» انگیزه‌ها و دلایل روسیه در انتقال تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی به بلاروس را مورد بررسی قرار داد.

این وب‌سایت آمریکایی، در مطلب خود نوشت: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، با انتقال تسلیحات هسته‌ای روسیه به اوکراین چندین هدف سیاسی را دنبال می‌کند. در رابطه با جنگ اوکراین، پوتین می‌خواهد بار دیگر، توجه‌ها را به این موضوع جلب کند که در صورت عبور از برخی خطوط قرمز، آماده است بر شدت درگیری‌ها بیافزاید.

در ادامه این مطلب آمده است: جلب توجه نسبت به امکان رخ‌دادن جنگ هسته‌ای در نتیجه جنگ اوکراین، باعث محقق‌شدن هدف سیاسی دوم روسیه می‌شود که همان تأثیرگذاری بر افکار عمومی اروپا از طریق ایجاد مسائل جنجالی و به‌کارگیری آن‌هاست.

این وب‌سایت آمریکایی، نقطه قوت دولت روسیه را، عملیات‌های رسانه‌ای آن دانست و افزود: مسکو یا فرصت‌هایی را برای بازی با افکار عمومی اروپا و آمریکا خلق می‌کند و یا از فرصت‌های موجود در این راستا بهره می‌گیرد.

بر اساس این مطلب، خطرهای این تشدید تنش که اختیار کامل آن در دستان پوتین است، هرچه هم که باشد، باز هم این روسیه است که از ایجاد نگرانی بهره می‌برد.

وب‌سایت آمریکایی «Responsible Statecraft» نوشت: شاید مهم‌ترین نکته این اتفاق برای کرملین، این باشد که حضور مجدد تسلیحات هسته‌ای روسیه در بلاروس، پیشرفتی قابل ملاحظه و چشم‌گیر در راستای تلاش‌های پوتین برای تشکیل مجدد روسیه کبیر به حساب می‌آید؛ چرا که بلاروس، همچون اوکراین و قزاقستان در دهه ۹۰، تمامی تسلیحات هسته‌ای خود را که از شوروی به میراث برده بود، کنار گذاشت.

سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی چیست؟

سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی (TNW) که به عنوان سلاح‌های هسته‌ای غیر استراتژیک (NSNWs) نیز شناخته می‌شوند، شامل کلاهک‌های هسته‌ای کوچک و سیستم‌های حمل و نقل هستند که برای استفاده در میدان جنگ یا برای حمله محدود طراحی شده‌اند.

سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی شامل بمب‌های گرانشی، موشک‌های کوتاه برد، گلوله‌های توپخانه، مین‌های زمینی، موشک‌های عمقی و اژدرهای مجهز به کلاهک‌های هسته‌ای هستند.

در مقایسه با سلاح‌های هسته‌ای استراتژیک، یک سلاح‌های هسته‌ای غیر استراتژیک از قدرت کمتری برخوردار است و هدف آن تخریب اهداف دشمن در یک منطقه خاص بدون ایجاد تخریب گسترده و ریزش رادیواکتیو است.

بازده یک سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی از کسری از یک کیلوتن تا تقریبا ۵۰ کیلوتن متغیر است، در حالی که یک سلاح هسته‌ای استراتژیک دارای بازدهی از ۱۰۰ کیلوتن تا بیش از یک مگاتون است. نکته مهم این است که تا سال ۲۰۲۳، هیچ سلاح هسته‌ای تاکتیکی در موقعیت‌های جنگی استفاده نشده است.

مسکو اعداد سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی خود یا هر گونه مشخصات دیگر مربوط به این تسلیحات را منتشر نکرده است، اما واشنگتن مدعی است که آمار مربوط به این دسته از سلاح‌های روسیه ۱۰ برابر بیشتر از آمریکا است.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه اخیرا گفت که «الکساندر لوکاشنکو»، همتای بلاروسی او قبلاً از مسکو خواسته بود تا تسلیحات هسته‌ای در بلاروس مستقر کند. رئیس جمهور روسیه، تاکید کرد که محرک فوری برای استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس تصمیم دولت انگلیس برای ارائه گلوله‌های زره پوش حاوی اورانیوم ضعیف شده به اوکراین بود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. حقوق خبرنگار جنجالی صدا و سیما چقدر است؟/ پاسخ «یوسف سلامی» به میزان درآمد ماهیانه خود

  4. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  5. چرا این همه بد اخلاقی؟

  6. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  7. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  8. درباره توبه تتلو

  9. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  10. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  11. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  12. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  13. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  14. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  15. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  16. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  17. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  18. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  19. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  20. تنوری که هنوز سرد است...

  21. ایثارگران را بدنام نکنید !

  22. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  23. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  24. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

  25. آیا این دو زن در آمریکا زلزله به پا می کنند؟

آخرین عناوین