افشاگری جدید از نقش رژیم صهیونیستی در جنگ داخلی سودان

  4020312089

پایگاه خبری میدل ایست آی در گزارشی می نویسد: «پیروزی نهایی نیروهای واکنش سریع سودان به رهبری ژنرال حمیدتی در جریان جنگ داخلی کنونی در سودان، تا حد زیادی تضمین کننده منافع سیاسی و اقتصادی اسرائیل و دستورکارهای منطقه ای آن خواهد بود».

افشاگری جدید از نقش رژیم صهیونیستی در جنگ داخلی سودان

به گزارش الف؛ پایگاه خبری "میدل ایست آی" در گزارشی با اشاره به تداوم روند درگیری های داخلی در سودان، به طور خاص سعی کرده به واکاویِ هزارتوی بازیگری مرموز رژیم اشغالگر قدس در جریان این درگیری‌ها بپردازد. 

میدل ایست آی به طور خاص به این نکته اشاره می کند که اسرائیل از مدت ها قبل، پیوندهای نزدیکی را با نیروهای موسوم به واکنش سریع سودان برقرار کرده و با ارائه کمک های اطلاعاتی و نظامی به آن ها، آن ها را مناسب‌ترین و بهترین گروه جهت تامین منافع و نیازهای راهبردی سیاسی، اقتصادی و امنیتی خود در قاره آفریقا و به طور خاص شمال این قاره و در مجاورت سواحل دریای سرخ یافته است. 

مناطقی که هر دو می توانند در رصد تحرکات ایران و گروه های مقاومت فلسطینی، امکانات قابل توجهی را در اختیار صهیونیست ها قرار دهند. 

پایگاه خبری میدل ایست آی در گزارش خود می نویسد:

«پس از سقوط عمر البشیر رئیس جمهور سابق سودان در سال 2019، اسرائیل به مثابه یک بازیگر مهم در چهارچوب معادلات داخلی سودان و روند انتقال قدرت در این کشور ظاهر شد. اسرائیل منافع راهبردی را در عادی سازی روابط دیپلماتیک و سیاسی با سودان دارد. دلیل این مساله نیز این است که سواحل سودان که در مجاورت دریای سرخ قرار دارند، مزایای اقتصادی و امنیتی قابل توجهی را متوجه تل آویو می کنند. 

سودان، نماینده قلب آفریقا است. این کشور به لطف وسعت قابل ملاحظه خود و موقعیت راهبردی اش و البته ذخایر غنی که دارد، از اهمیت فراوانی در قاره آفریقا برخوردار است و کشوری مهم تلقی می شود. 

در دهه 1950 میلادی، سودان از نقشی محوری در دکترین پیرامونیِ رژیم اسرائیل برخوردار شد. دکترینی که در تقابل با منطقه عربی بود که به شدت در تقابل و خصومت با اسرائیل به سر می برد. این دکترین دربرگیرنده شکل دهی به اتحادها و روابط با دیگر ملت های مسلمان به نفع اسرائیل بود. حمایت هایی که اسرائیل از گروه‌های شورشی در جنوب سودان پیش از تجزیه آن انجام می داد، نمودی عینی از تلاش های این رژیم برای ایفای نقش موثر در مورد این کشور مهم آفریقایی بود. 

اکنون، دولت آمریکا، عادی سازی روابط از سوی کشورهای عربی و مسلمان با اسرائیل را به یک استاندارد برای تقویت روابط خود با کشورهای عربی تبدیل کرده است. مساله ای که به طور خاص در دوران حضور دولت ترامپ در قدرت، از اهمیت و جایگاه راهبردی برخوردار بود. 

این دستورکار که البته از سوی شماری از دولت های منطقه خاورمیانه پذیرفته نیز شد، سازوکارهای سیاسی و حکمرانی سودان پس از سقوط عمر البشیر را نیز ترغیب کرد تا آن ها هم از طریق عادی سازی روابط با اسرائیل بتوانند تا حد مشروعیت کسب کنند و شناسایی جامعه بین المللی را به سمت خود جلب کنند. 

البته که این مساله در برخی از تحولات اخیر نیز آشکار شده است. از جمله آن ها می توان به سفر ماه فوریه وزیر خارجه رژیم اسرائیل به خارطوم اشاره کرد. سفری که او در قالب آن با فرمانده ارتش سودان یعنی عبدالفتاح برهان دیدار و ملاقات کرد. البته که نخست وزیر سابق سودان، عبدالله حمدوک پیشتر گفته بود که عادی سازی روابط سودان با اسرائیل نیازمند بحث و گفتگوهای عمیق و گسترده در داخل جامعه سودان است. 

اینطور به نظر می رسد که ژنرال "محمد حمدان دقلو" معروف به حمیدتی، همان کسی که فرماندهی شبه نظامیان موسوم به واکنش سریع در این کشور را برعهده دارد(نیرویی که اکنون یکی از طرف های اصلی جنگ داخلی سودان است)، توانسته اسرائیل را قانع کند که می تواند امتیازات به مراتب بیشتری را از سوی سودانی ها به اسرائیل بدهد. مساله ای که به طور خاص به واسطه امضای یک قرارداد در سال 2019 میان او و یک شرکت لابی گر که توسط یک نیروی اطلاعاتی اسرائیلی اداره می شود، ابعاد جدی تری را نیز به خود گرفته است. 

حمیدتی جلسات متعددی را با عوامل اطلاعاتی اسرائیلی داشته است و در ماه مِی سال 2022، یک هیات مخفی و محرمانه اسرائیلی، بر پایه گزارش های مختلف، فناوری های جاسوسی و نظارتی پیشرفته ای را در اختیار شبه‌نظامیان تحت امر وی قرار داده اند. نیروی واکنش سریع سودان تحت رهبری حمیدتی همچنین حمایت کامل خود را از روند عادی سازی روابط سودان با اسرائیل درقالب توافق ابراهیم نیز اعلام کرده است. 

یکچنین تحرکاتی صرفا سعی دارند تا حمایت های آمریکا و جهان غرب را به سمت تشکیلات واکنش سریع سودان جلب کنند. این در حالی است که اساسا ملت سودان با عادی سازی روابط با اسرائیل مشکلات جدی دارند. 

تجارت و امنیت 

اسرائیل از توسعه روابط با سودان به دنبال تقویت بنیان های امنیتی خود و همچنین توسعه دامنه نفوذش در قاره آفریقا نیز است. این رژیم می خواهد از نوار ساحلی طولانی دریای سرخ که سودان به آن دسترسی دارد، در زمینه های تجاری، دفاعی و امنیتی، به ویژه در اقدامات و تحرکاتش علیه ایران، نهایت استفاده را ببرد. 

اسرائیل قویا به دنبال آن است تا با توسعه نفوذ روزافزون ایران در منطقه مقابله کند و در عین حال، روند انتقال تسلیحات از طریق سودان به نوار غزه را نیز متوقف سازد. از این منظر، روابط بهترِ آن با سودان می تواند پیوندهای این رژیم با دیگر کشورهای آفریقایی را نیز به نحو قابل توجهی تقویت کند و زمینه را برای دسترسی اسرائیل به بازارهای مهم آفریقایی، مخصوصا پس از تعلیق موقعیت ناظر اسرائیل در اتحادیه آفریقا، فراهم کند. 

اضافه بر این ها، تبادل اطلاعات در مورد گروه های فلسطینی و دیگر گروه های مقاومت در شمال آفریقا می‌تواند به اسرائیل کمک کند تا این دسته از گروه ها را تضعیف کرده و زمینه را برای حملات پیشدستانه اسرائیل به آن‌ها فراهم کند. گروه هایی که در سال های اخیر به یک دغدغه بزرگ برای اسرائیل تبدیل شده اند. 

اسرائیل همچنین عادی سازی روابط خود با کشوری نظیر سودان را از منظر اقتصادی نیز می نگرد. در این راستا، اسرائیل مایل است تا در حوزه های کشاورزی، معدن و امنیت آفریقا سرمایه گذاری کند و در مقابل، منافع سیاسی و اقتصادی خود در اتیوپی و منطقه شاخ آفریقا را تقویت کند. اسرائیل قویا از ساخت سدِ "نوزایی بزرگ" در خاک اتیوپی سود می برد. سدی که به یک نقطه اختلاف بزرگ میان مصر، سودان و اتیوپی تبدیل شده است. 

در میان طرف های متخاصم در داخل درگیری های جاری در سودان، شبه نظامیان واکنش سریع این کشور، بیشترین و نزدیکترین پیوندها را با منافع راهبردی اسرائیل و اهداف کلانِ آن دارند. این گروه وعده داده که به ادعای خود با اسلام گرایان رادیکال مقابله کند و البته که اخیرا نیز کلمه "قدس" را از لوگوی پرچمش، حذف کرده است. از سوی دیگر، اسلامگرایان از قدرت قابل توجهی در ارتش سودان برخوردار هستند که این مساله خود در تقابل با منافع راهبردی اسرائیل است. به یاد داشته باشیم که در گذشته، نظام سیاسی سودان از جمله حامیان جدی گروه های مقاومت فلسطینی علیه اسرائیل بوده است. 

در عین حال، شبه نظامیان گروه واکنش سریع سودان در جریان منازعات منطقه ای در قاره آفریقا نیز حضور موثری را از خود نشان داده اند. به عنوان مثال، آن ها در حمایت از ژنرال "خلیفه حفتر" در چهارچوب جنگ لیبی فعالیت داشته و دارند. اضافه بر این ها، این گروه به نحوی فعال در زمینه استخراج طلا، خارج از نظارت دولت مرکزی سودان هم فعال است که این مساله راه را برای ارتباطات خارجی گروه واکنش سریع سودان و تبدیل شدن به اهرمی برای دیگر بازیگران بین المللی در راستای اهدافی خاص، تسهیل می کند. ارتباطاتی که البته گروه واکنش سودان نیز آن ها را بر پایه منافع خود و نه منافع کلان سودان، انتخاب و راهبری می کند. 

درگیری ها میان گروه واکنش سریع سودان و ارتش این کشور، هرج و مرج گسترده ای را در این کشور آفریقایی ایجاد کرده است و عملا سبب شده تا راه برای استقرار ثبات مجدد در سودان، چندان روشن نباشد. اکنون صدها هزار سودانی آواره شده اند و نگرانی های جدی وجود دارد که شاید موج گسترده ای از پناهجویان سودانی با توجه به تداوم درگیری ها، شکل بگیرند. 

با این همه، این هرج و مرج و ناآرامی ها به نحو مثبتی اسرائیل را به واسطه تضعیف موقعیت راهبردی و نظامی مصر، تحت تاثیر قرار می دهند. کشوری که قدرت تاثیرگذاری محدودی را بر روند تحولات جاری در سودان داشته است».

لینک: 

https://www.middleeasteye.net/opinion/sudan-crisis-how-israel-stands-gain

 

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  2. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  3. برای این عکس شما تیتر بزنید

  4. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  5. امکان آزادی مشروط بابک زنجانی وجود دارد

  6. علت رشد اقتصادی کشور چیست؟

  7. مدرسه یا بازار؟!

  8. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

  9. نتانیاهو و کابوس حمله به رفح

  10. حمایت زاکانی از طرح نور پلیس

  11. زاکانی: برای کمک به طرح نور پلیس کاملا آماده هستیم

  12. پلیس آمریکا حجاب معترضین را به زور برداشت

  13. دشمن حتما در عرصه اقتصادی ناکام خواهند ماند/مسئولان اجازه ندهند کارخانه‌ای تعطیل شود

  14. قوه قضاییه کانون مبارزه بی‌امان با فساد است/ جنس جمهوری اسلامی فسادستیز و فساد ناپذیر است

  15. دستگیری سارقین زورگیر باهوشیاری واحد گشت عملیات

  16. اقدامات قوه قضائیه درباره ماجرای صدیقی / واکنش اصلاح‌طلبان به سخنان اخیر مهدی نصیری/ تک و پاتک رسانه‌های دولت و مجلس

  17. آخرین وضعیت سعید آقاخانی و توضیحاتی درباره ادامه «نون‌خ»

  18. وقتی در بزرگراه سرعت خود را بی دلیل کم می کنید

  19. قالیباف: جوانان و نوجوانان اندیشه مطهری را چراغ راه خود قرار دهند

  20. واریز«هدیه روز معلم»به حساب فرهنگیان؛ امشب/ پرداخت معوقات حق‌التدریس‌ها تا ۲ هفته دیگر

  21. شرایط دریافت مهریه بعد از طلاق

  22. تغییر نام استقلال در حال بررسی است/ واگذاری سرخابی‌ها این هفته نهایی می‌شود

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. من عجله ندارم!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  9. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  10. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  11. دور باطلی که تمامی ندارد!

  12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  13. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  14. برای این عکس شما تیتر بزنید

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  17. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  18. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  19. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  20. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  21. سقوط در آغوش پهلوی!

  22. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  23. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  24. امکان آزادی مشروط بابک زنجانی وجود دارد

  25. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

پربحث‌های اخیر

    آخرین عناوین