مطلبی با عنوان «یک قصه تکراری؛ از نئولیبرالهای فن سالار تا نئولیبرالهای جهادی!» با نظرات متعدد کاربران همراه شد که تعدادی از آنها را می خوانید:
*این چه اقتصاد لیبرالی است که دولت بزرگترین مالک و عرضه کننده ارز و قیمت گذار آن است ؟!
*نمیشود یک حلقه از زنجیره بلند یک مسئله را گرفت و فقط روی آن بحث کرد و به بعد و قبل و هزار متغیر موازی دیگر آن بی توجه بود. مسئله ارز در کشور چیست؟ کمبود ارز داریم؟ چرا؟ چرا باید قیمت ارز نوسان داشته باشد و ارزش پول ملی کم شود و بعد ما برای یافتن چاره ای موقت، تمام وقت خود را صرف کنیم که ارز ترجیحی خوب است یا بد، چقدر باشد، به چه کسی داده شود، کالای ضروری چیست؟
*تا آنجایی که می دانم حاکمیت در دست حزب الهی ها بوده است و صحبت از لیبرالیزم فرافکنی میباشد .
*(پاسخ به کامنت بالا)اطلاعات را بالا تر ببر، خیلی مشاوره ها در طول این سالیان از صندوق بین المللی پول بودن چه برسد که خیلی وقت به روش همان ها اجرا می کردن
*ما نیاز داریم به چند سوال اساسی ولی گاهی بدیهی پاسخ بدهیم و در سطح ملی به توافق برسیم. اینکه تحریم خوب است یا بد؟ آیا سیاستهای کلان حاکمیت تاثیر بسزایی در وضع نابسامان اقتصادی کشور دارد یا خیر؟ آیا خودکفایی در ابعاد مختلف ممکن و مطلوب است یا خیر؟ ارز ترجیحی خوب است یا بد؟ اقتصاد آزاد یا لیبرال بهتر است یا اقتصاد دولتی؟ اقتصاد ایران لیبرال است یا دولتی یا اسلامی یا هیچکدام؟ بهترین مدل اقتصادی برای جامعه و فرهنگ ایرانی کدام است؟ چگونه میتوان اعتماد عمومی به طرحهای اقتصادی دولت را جلب کرد؟ پاسخ به تک تک این سوالات میتواند به فهم بهتر اوضاع اقتصادی کشور کمک کند
*اصلا ربطی به نئولیبرالیسم نداره شما اگر ارزش ریال را کنترل نکنی و ریال مرتبا در برابر سایر ارزها بی ارزش شود نهایتا مجبور میشی که این جراحی ها را هر چند سال یک بار انجام بدی در دوره احمدی نژاد هم بحث جراحی اقتصاد بود و همین کار را کردند پارسال اردیبهشت هم این کار تکرار شد راه حل جلوگیری از خلق و چاپ پول بی پشتوانه است نئولیبرالیسم و.. اصلا توصیه نداره که پول بی پشتوانه چاپ کنید الان شما فرض کن ریال بی ارزش تر شود و نرخش در برابر دلار برسد به 90 هزار تومان باز مجددا باید جراحی کنی و.. با کاهش نرخ دلار یا کاهش نرخ درهم و دینار در برابر ریال و افزایش ارزش ریال همه مشکلات عمده را یکجا حل می کنی
*اجرای سیاست اقتصاد نئولیبرالی در فاصله سالهای 68 تا 76 باعث افزایش چندین برابری نرخ ارز و طلا و خودرو و بنزین و مسکن شد و شاخص فلاکت رکورد زد متاسفانه در سالهای بعد هم همین قصه تکرار شد.
*سیاست حمله به دولت های گذشته و اخیراً مافیا و البته ایجاد بحث های انحرافی در سطح جامعه تنها و تنها برای پوشاندن سوء مدیریت های فزاینده مسئولان است. اما تا کی می توان با این سیاست جلو رفت؟
*مدیریت جهادی یعنی مدیریت از روی عقل سلیم. با دادن 4 تا شعار و وعده کسی مدیر جهادی نمی شود.
*دلیل اصلی این است که اجازه روی کار آمدن انسانهای کارآمد را نمیدهند....
*مسئولان ارشد نظام بیایند پاسخ دهند که چگونه میشود مدعی اسلام ناب محمدی بود اما اقتصاد را نولیبرال کرد؟ مگر میشود که اقتصادتان نولیبرال باشد اما ملزومات اعتقادی و فرهنگی و اجتماعی آن را نپذیرفت؟ همین جنجال حجاب فکر میکنید ربطی به اقتصاد نولیبرال ندارد؟
*اساسا بنای نظریه ی اقتصاد اصالت سرمایه بر اکروبات بازی با اعداد و امار است بنابراین درقدم اول همه پذیرفته اند این نظریه که ریشه در فلسفه دکارت به مثابه علم فیریک یا علومقطعی دیگر دارد علم اقتصاد است و خارج از ان چیزی نیست سپس همه قبول کردند افسارگسیخته ترین و غیر انسانی ترین شکل ان یعنی تاچریسم و ریگانیسم یعنی نولیبرالیسم بنام علم اقتصاد در کشور پیاده شود انگاه به کمک ابزار در صدد اثبات و راست و ریس کردن انهستند بهرحال پیاده شدن این نظریه در دنیا برای غرب منافع فراوان داشته و موجب سرازیر شدن ثروتهای مادی و معنوی بهکانونامپریالیسم یعنی امریکا و سپس اروپا شده و در کشورهای پیرامون سبب از دست رفتن ثروت. امروزه این نظریه در دانشکده های اقتصاد از دولتی و ازاد تا امام صادق ع به گمان علم تلقی شده و سپس دانشجویانی که با گاج و قلمچی وارد دانشگاه شدهاند در ریاضیات و محاسبات غوطه ور میکنند و اینها مجال اندیشیدن به اینکه این شاهزاده عریان است پیدا نمی کنند
***
مخاطبین الف درباره یادداشت «همچنان آب خوردنمان هم به آمریکا مربوط است!» نظرات متعددی ارسال کردند که تعدادی از آنها را میخوانید:
*بنظرم اینگونه که کلانتری میگوید نیست چون با وجود برخی انتقادات صحیح اما در مجموع تیم اقتصادی دولت مردمی توانست آن ابر بحران مورد انتظار را مهار کند. شاهدش اینکه تیم نوبخت در آخرین نشریه سازمان برنامه و بودجه تابستان ۱۴۰۰ برای اوایل امسال پیشبینی دلار ۲۶۰ هزاری را کرده بودند (چون میدانستند چه چیزی را به ارث میگذارند ) ، که بحمدالله نشد و نمیشود بلکه الان در حدود ۵۰ هزار همچنان دوران کاهشی_تثبیت را طی میکند و به دلائل متعدد داخلی( اعم از کنترل نقدینگی و سیاست های مهم بانک مرکزی) و خارجی خصوصا پایان انقضای برجام (بعنوان نوسان ساز ترین عامل طی سالیان اخیر) در شهریور امسال ماسوای اقدامات حذف دلار از معاملات بین المللی و بهبود شرایط منطقهای و... این روند بهبود شرایط اقتصادی ادامه دارد همانگونه که شاخصهای بانک جهانی هم این رشد اقتصادی و بهبود را تایید میکند .
*(پاسخ به کامنت بالا)به فرض اینکه همه حرفهای شما درست باشد. اما اگر این دولت قدرتمند است با ارتباط صحیح با دنیا قدرتش چند برابر می شود. ضمن اینکه احساس خوبی که شما نسبت به دولت دارند عموم مردم ندارند
*در این کشور همه در حوزه کاری یکدیگر دخالت می کنند. آب دارای متولیان بسیاری است. از وزارت جهاد کشاورزی گرفته، تا سازمان محیط زیست، تا وزارت نیرو، تا وزارت کشور تا نهادهایی که در امر پروژه های کلان در گیر هستند تا خود کشاورزان و آنانی که چاه غیر مجاز حفر می کنند.
*یک هفته پس از حادثه واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران محیط زیست، عیسی کلانتری در جمع خبرنگاران حادثهدیده حاضر شد. طرز نشستن او مقابل یکی از حادثهدیدگان که با بغض مشغول گفتگو با او بود سبب بروز واکنشهای بسیاری در فضای رسانهای و اجتماعی ایران شد. او با دست و پاهای باز مقابل زینب رحیمی که با ناراحتی وقایع را شرح میداد لم داده بود. این حرکت او دور از ادب و توهینآمیز تلقی شد. خود کلانتری در پاسخ به سؤال یک خبرنگار که از او راجع به این حواشی پرسشگری کرده بود، رفتار «همکاران خبرنگار» او را «مزخرف» خواند و گفت که «همیشه همینطوری مینشیند» و لزومی به عذرخواهی نمیبیند.
*وقتی میگه حکومت انگار خودش از کرهی مریخ اومده!! حداقل 35 سال در مناصب متنوع بوده و همیشه ویرانی به بار آورده و طلبکار بوده
*فقط به سال های 1394 تا 1396 رجوع کنید و وضعیت اقتصادی مردم بررسی کنید ( خونه , ماشین, کار , امید به زندگی و ................
*(پاسخ به کامنت بالا)در آن چند سال سرکوب اقتصادی صورت گرفت درحالی که تورم بالا می بود و بعد فنر جمع شده آن در اواسط 96 شروع به آزاد شدن کرد
*2 سال است که رییسی سکاندار دولت است و همه شاهدیم در همه عرصه ها اوضاع خرابتر شده است؟
*دولت قبل خوب یا بد تمام شد و رفت،دولت حاکم چه کارنامه ای دارد؟ تا زمانی که تعصب کورکورانه و طرفداری بیخود از شخص و جناح باشه، توی این مملکت فرهنگ مطالبه گری برای حفظ و توسعه منافع ملی و ارتقای سطح زندگی و معیشت حاکم نخواهد شد و هیچ مسئولی پاسخگو نخواهد بود.
*منظور از رابطه با آمریکا رابطه فدایت شوم نیست که .دوست عزیز منظور روابطی هست که منافع ما را تامین میکنه چرا باید برای انتقال پول خودمون به کشور اینهمه دردسر داشته باشیم چرا نمی تونیم تجارت آزاد داشته باشم ایران پتانسیل خیلی زیادی برای پیشرفت داره . کشوری با اینهمه منابع انسانی و غیر انسانی حیفه که جزو ده کشور برتر دنیا نباشه
*باید آنهایی که برای بردن سود مادی این همه سد ساخته و کماکان هم سد می سازند و تیشه به ریشه آب این مملکت وارد می کنند، محاکمه شوند.
*باید مصرف آب در کشور کاهش پیدا کند اینکار در گرو کاهش مصرف آب در کشاورزی و آب شرب هست . در کشاورزی باید سرمایه گذاری بشه و تکنولوژی های پیشرفته برای مدیریت مصرف آب استفاده بشه تا بهره وری آب افزایش پیدا کند. در آب شرب باید قیمت افزایش و واقعی بشه تا مصرف کاهش پیدا کند. هر دو اینکارها نیاز به سرمایه گذاری دارد تا کشاورزی و دامپروری صنعتی شکل بگیره که البته ضریب اشتغال پایین تری داره و در نتیجه باید شغل های دیگه ای وجود داشته باشه تا افراد را به اون سوق داد. ....
***
یادداشت «مطالبه ای به نام پیوست عقلانیت !»با نظرات متعدد کاربران الف همراه شد که تعدادی از آنها را می خوانید:
*حکمرانی باید بر اساس واقعیت ها جامعه اعمال گردد.
*آنهایی که دم از امر به معروف و نهی از منکر میزنند ارجاع میدهم به تفسیرقرآن سوره آل عمران آیه ۱۰۵ که ایجاد تفرقه را بد تر از هرچیزی میداند و امر به معروف امی را در حد تذکر لسانی میداند
*حقیقت محض اینه: شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور در حال حاضر طوریه که هر نوع تحمیل و اجبار و حتی اظهار نظری راجع به مساله پوشش مردم فقط و فقط منجر به ایجاد کینه و نفرت و لجبازی بیشتر و بیشتر میشه، عقل حکم میکنه که مسوولین کشور در شرایط فعلی مطلقا راجع به این مساله اظهار نظر و اعمال اجباری نکنند و با تمام توان به حل مشکلات اقتصادی کشور بپردازند.
*چرا مردم اروپا به قانون احترام می گذارند؟ دلیلش مگر جز این است که دولت پاسخگوی مردم است و وقتی مسئولی تخلف می کند بلافاصله استعفا می دهد. اما در کشور ما مردم از عملکرد مسئولان راضی نیستند اولین و مهمترین رکن پایداری جامعه اقتصاد است. وقتی شکم گرسنه باشد دیگر تعقلی وجود ندارد انتظار احترام به قانون نمی شود از مردمی داشت که مشکل معیشت دارند. اول اقتصاد را سامان دهید مطمئن باشید با فرهنگ سازی جامعه از قوانین پیروی می کنند
*من از حدود 15 سال پیش چندین بار برای موضوعات کاری به ترکیه و امارات و قبرس مسافرت کرده ام هر بار افسوس خورده ام که چرا امکان حضور این تعداد توریست در مملکت ما نیست اون همه پرسنل هتل و تامین کننده مواد غذایی و میوه و سبزی و گوشت و حراست و .... و خدمات و فروشگاه و رستوران که بطور دایم از توریست پر و خالی می شوند چه منبع درامدی ایجاد می کند چه تعداد جوان بیکار مشغول می شوند خودم با چشم خودم یک تعداد افراد مسن انگلیسی در شیراز دیدم و بطور اتفاقی در تخت جمشید و مسجد نصیر الملک و رستوران روبروی بازار وکیل شیراز آنها را ملاقات کردم باور نمی کنید با چه حرص و ولعی خر مهره های دست ساز بدلی و صنایع دستی می خریدند و در رستوران جلوی بازار وکیل دو پیازه آلو و کتلت می خوردند ! ولی به دلیل شال شل و ول که روی سرشان بود و سرشان را به خارش انداخته بود و دور گردنشان را عرق سوز کرده بود به لیدر بیچاره غر می زند ! ما چاره ای جز فاصله گرفتن از نفت و رونق صنعت توریسم نداریم این سخت گیری ها به نفع هیچ کس نیست
*بزرگترین نقطه ضعف جمهوری اسلامی هم است که سیستم نیست و هر نهاد و سازمانی بدون توجه به عواقب کارش در حوزه های دیگر کارش را انجام میدهد
*اصلا به این فکر شده که چند تا مغازه رو میخوان پلمپ کنند؟ اصلا گیریم همه مغازه ها پلمپ شدند. چند تا کوچه و خیابان در کشور وجود دارد؟ اونها رو چه میکنند؟ بعضی وقت ها عملکرد هم یک نوعی شعاره. بی هیچ خروجی مثبتی.
*پلمپ مغازه به دلیل بی حجابی مشتری!!! گنه کرد در بلخ آهنگری به شوشتر زدن گردن مسگری
*مشکل جامعه ما تریبون های یک طرفه است عده ای مدام سخنرانی می کنند و عقاید و سلائق خود را با پول ملت تبیین می کنند و اصلا برایشان مهم نیست که مردم قانع شده اند یا نه ! گویا مردم وظیفه دارند حتما قانع شوند و گرنه حق را پایمال کرده اند
*عقلانیت به کنار. پیوست قانونمداری مهمتره. به چه استنادی محل کسب مردمو پلمپ میکنن؟؟ مثل اینه که خیابونا رو به خاطر عدم رعایت حجاب ببندن.
*خب تخلف با تخلف چه فرق داره اگر بدلیل حضور بی حجاب مکانی را پلمپ میکنید گرچه مالک مقصر نیست. اما تخلف و رانت خواری گرفتن خوردو شاسی بلند هم تخلف هست.
*اگر به تاریخ نگاهی مجمل داشته باشیم، متوجه می شویم که با زور، لجاجت، اعمال مجازات.... نمی توان امری را به مردم تحمیل کرد.
*(پاسخ به کامنت بالا)قانون ها زوری هست و با همان زور خیلی ها جرات ندارند مشکل عدم اجرای قوانین هست برخی مواقع همانند حجاب که درست اجرا نمی شود
*(پاسخ به کامنت بالا)قانون ها برآمده از اراده مردم هستند.
*وقتی در مغازه مردم را به بهانه حجاب می بندند، خانواده صاحب مغازه را هم مجازات می کنند. وقتی مغازه بسته شده و درآمدی نباشد، مالیاتی هم پرداخت نمی شود.



