مسئله چیست؟ راه‌حل کدام است؟

  4020211135 ۱۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
مسئله چیست؟ راه‌حل کدام است؟

محمدکاظم انبارلویی در یادداشتی تحت عنوان «مسئله چیست؟ راه‌حل کدام است؟» نوشت:
1- صورت اصلی مشکلات اقتصادی کشور چیست؟ راه‌حل‌های ممکن، مفید، کوتاه‌مدت و درازمدت آن کدام است؟. چه کسی باید به این سؤالات پاسخ دهد؟ چرا پاسخ به این سؤالات بیش از 40 سال، طول کشیده است؟.

2- مناظره دو استاد برجسته اقتصادی در برنامه افق، آقایان دکتر مسعود درخشانی و دکتر موسی غنی‌نژاد به نمایندگی از نهاد علم در کشور به هیچ‌یک از سؤالات فوق ورود نکردند و پاسخی نداشتند. آن‌ها حداقل 30 سال از مسائل و مباحث مربوط به اقتصاد کشور عقب بودند.

3- نمایندگان محترم مجلس در پاسخ به سؤالات فوق مسئله گرانی‌ها ، به‌ویژه گرانی خودرو و فهرستی از بدکارکردی وزارتخانه صمت را به شرح زیر مطرح کردند.
- مصالح ساختمانی به حدی رسیده که خانه‌دار شدن را به آرزو تبدیل کرده است.
- پراید 100 میلیونی  300 میلیون شده است.
-  بی‌کیفیتی خودروها سالانه جان هزاران نفر  را می گیرد.
- گرانی لوازم‌خانگی ، ازدواج جوانان رابا موانع زیادی روبه رو ساخته است.
- بازارهای زیرمجموعه وزارت صمت بیشترین تورم را به وجود آورده اند.
- توان مدیریتی وزیر ضعیف است.
- و ...
باید دید انبوه مشکلاتی که مطرح‌شد چگونه قابل حل است.

4- حجم نقدینگی طی 40 سال گذشته چون بهمنی روی قیمت‌ها می‌غلتد و سال‌به‌سال قیمت‌ها متورم تر می‌شود!
بنا به گزارش مسئولین ذی‌ربط مردم 20 میلیارد دلار  و  200 تن طلا را در خانه‌ها و صندوق‌های امانات بانک‌ها برای حفظ ارزش پول خود  ذخیره کرده‌اند!زمین، مسکن، خودرو و سپرده‌های مدت‌دار بانک‌ها بخش عظیمی از ثروت ملی را از چرخه تولید خارج می‌کنند.
کسانی که نقدینگی خود را به این سمت‌وسو برده‌اند می‌گویند ما برای حفظ ارزش پول خود این کار را کرده‌ایم!

5- حفظ ارزش پول ملی یکی از معضلات اصلی مسائل اقتصادی کشور است. دشمن در جنگ اقتصادی اولین قله استراتژیکی را  که هدف می‌گیرد همین کاهش ارزش پولی ملی است  و  متأسفانه در حفظ این قله در سال‌های پس از انقلاب موفق بوده است.کسری بودجه و نا ترازی آن مهم‌ترین عامل  کاهش یا سقوط ارزش پول ملی است. هر دولتی که پس از انقلاب روی کار آمده به دلیل حاشیه‌هایی که دشمن در مسائل فرهنگی، سیاسی و امنیتی پدیده آورده نگذاشته  دولتمردان چاره‌ای برای این درد مزمن پیدا کنند.

6- کسری بودجه و نا ترازی آن چیست؟ بودجه‌ریزی و بودجه‌بندی بر اساس چه مکانیزم علمی عملیاتی می‌شود؟
اگر دولت نداند در پیش‌بینی درآمدها دقیقا چه دارد و در برآورد هزینه‌ها دچار خطا شود، کسری بودجه اجتناب‌ناپذیر است.
اگر درآمد کشور را کمتر پیش‌بینی کند و هزینه‌ها را بیشتر برآورد کند به دره هولناک نا ترازی و کسری سقوط می‌کند.
راه‌حل آن یا استقراض خارجی است ، یا چاپ پول و چاپ اوراق قرضه و یا استقراض از بانک مرکزی  و ... هرکدام از این راه‌ها به تورم ختم می‌شود  به همین دلیل مهار تورم را از همین سرچشمه باید مدیریت کرد.

7- وقتی دولت درآمد حاصل از انفال بیش از 5 هزار معدن فعال در کشور را در بودجه نمی‌بیند، وقتی دولت‌ بخش عظیمی از درآمد نفت و گاز به‌ویژه فروش نفت و گاز در داخل را در پیش‌بینی بودجه نمی‌بینند، وقتی دولت درآمد بیش از 10 ردیف درآمدی را در اصل 45 در بودجه نمی‌آورد و به‌صورت جمعی – خرجی محاسبه می‌کند.وقتی دولت به‌تناسب تولید ناخالص داخلی و نسبت آن با مالیات مثل مشکل کشورهای پیشرفته و درحال‌توسعه و حتی کشورهای با اقتصاد ضعیف مالیات اخذ نمی‌کند طبیعی است با کاهش درآمد روبه‌رو است وقتی دولت در پیش‌بینی اعتبارات هزینه‌ای دقیق عمل نمی‌کند با مشکل کسری روبه‌رو خواهد بود.

8- در بحث‌های رسانه‌ای و ژورنالیستی اقتصاد دو کلمه پرتکرار است؛ الف - سلطان ب – مافیا.
سلطان را می‌شود در اقتصاد قانونی و عادی شناسایی کرد. معمولا می‌گویند فلانی سلطان زمین، سکه ، خودرو  و ... است. مافیا را می‌شود در نقش‌آفرینان 25 میلیارد کالای قاچاق رصد کرد.
تا وقتی‌که این دو در اقتصاد کشور سلطنت و تاخت‌وتاز دارند نمی‌توان از سلطه دولت به مسائل اقتصادی به‌ویژه در حوزه مالیه عمومی سخن گفت. بدون برخورد با این پدیده مهار تورم و رشد تولید ممکن نیست.

9- مسئله تعارض منافع در حوزه دولتی و بخش خصوصی یک مسئله جدی است . ماه‌عسل دولت و مجلس در دوران احمدی‌نژاد و لاریجانی یک دوره به طول کشید به دور دوم که رسید گیس و گیس‌کشی و درگیری بالا گرفت به‌طوری‌که با افتضاح یک‌شنبه سیاه به اوج خود رسید. حاشیه‌سازان که عمدتا از سلاطین و مافیا هستند سود خود را بردند و یک جریان انقلابی را تا مرز تلاشی کشاندند. مجلس انقلابی و دولت پرکار و پرتلاش آقای رئیسی نباید به این دام بیفتند هشدار آن را مقام معظم رهبری در خطبه اول نماز عید فطر مطرح کردند.
حاشیه‌سازها نمی‌گذارند افسران میدانی اتاق فکر جنگ اقتصادی کار خود را بکنند.
گام اول برای مهار تورم حفظ ارزش پول ملی است که تعادل بازار و قیمت‌ها را به هم زده است.
حل مسئله کسری بودجه ، دقت در برآورد هزینه‌ها و پیش‌بینی واقعی درآمدها است.
این مسئله در بودجه 1401 و 1402 و بودجه‌های همه دولت‌های قبل مورد غفلت بوده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۲۲۷۶۰۰۰:۰۰:۰۳ ۱۴۰۲/۲/۱۲
همه جای دنیا کسری بودجه ناترازی چاپ پول دارند ولی هر کشوری با مالیات بر دلالی اجرا کرد بر تورم بالا چیره شدن
ناشناس۳۰۲۲۷۹۷۰۰:۴۷:۳۸ ۱۴۰۲/۲/۱۲
همه را فرمودید اما اینکه انباشت ارز و طلا توسط کارگری که حقوقش به اواسط ماه هم نمیرسد انباشت میگردد یا مدیرانی که حقوقشان بعبارتی نجومی هست
ناشناس۳۰۲۲۸۱۱۰۰:۵۸:۴۸ ۱۴۰۲/۲/۱۲
تقریباً علت تمام مشکلات اقتصادی کشور انحصار و قطع ارتباط با جهان به ویژه کشورهای غربی است. انحصار در خودرو و لوازم خانگی باعث تضییع حق مصرف کنندگان شده،عدم ارتباط اقتصادی و سیاسی با دیگر کشورها راه سرمایه گذاری و ورود ثروت و توریست به کشور را بسته و باعث عقب ماندگی شده. است
ناشناس۳۰۲۳۰۷۷۰۸:۵۲:۳۸ ۱۴۰۲/۲/۱۲
مشکل بزرگ کشور دلاری سازی اقتصاد است در حالی که ارز رسمی کشور ریال است تمام مواد اولیه صنایع خودرو و ساختمان و لوازم خانگی داخلی می باشد ولی با دلار به پای مردم حساب می شود تنها بایک تصمیم همه چیز به جای خود برمی گردد کافیه از فردا مواد اولیه این کارخانجات ریالی و محصولات با محاسبه دستمزد و سربار هم ریالی حساب شود
نا شناس۳۰۲۲۸۱۵۰۱:۰۳:۳۵ ۱۴۰۲/۲/۱۲
مسئله بزرگ در یک زمین پر از انواع علف هرز ، شخم زدن هست . یک نفر باید بیاد شخم بزنه و همه علف هرز را از این انقلاب که باخون شهدا آبیاری شده پاک کنه . فعل خواستن باید صرف بشه هر کسی که به نحوی دست درازی کرده دستش کوتاه و اموالش به دولت برگرده . رضایت خدا و خلق خدا در این مسیر خواهد بود وگرنه با گریه و حرف چیزی درست نمی شه .
ناشناس۳۰۲۲۸۱۸۰۱:۰۷:۵۳ ۱۴۰۲/۲/۱۲
مساله بر همه روشن است .راه حل آن هم برای همه روشن است . راهی که کره شمالی طی کرده را نباید برویم که متاسفانه درحال رفتن هستیم . فقط شعار و مشت محکم بر دهان امپریالیسم و.... و سهم ما از این شعار ها فقط یک سفره خالی
ناشناس۳۰۲۲۹۲۰۰۵:۴۱:۳۴ ۱۴۰۲/۲/۱۲
بودجه جاري و هزينه اي مملكت بيخود و بي جهت زياده و بايد در قانون بودجه ٣٠٪؜ ان كم شود، سي درصد مستخدمان دولت و مجلس و قوه قضاييه بايد كم شود- نهادها و ادارات غير مثمر بايد حذف بشوند- قسمت محرمانه بودجه هزينه اي بايد حذف شود، نفت و پتروشيمي بايد فقط توسط دولت فروش برود و قيمت فروش ان بايد شفاف باشد- بنزين بايد به نرخ ازاد فروخته شود و قيمت گازوييل اصلاح شود- قيمت اب و برق و گاز و بيمه و بهداشت بايد براي سه سال ثابت بماند- دولت بايد براي تمام جوانان ٢٥ سال به بالا يك مسكن مناسب احداث كند. چاپ اسكناس بدون پشتوانه كاملا ممنوع و بانكهاي ورشكسته فورا از سيستم بانكي كشور حذف شوند. سفارت خانه هاي ما بايد در حمايت از صادركنندگان خرد، مسئوليت بازرگاني بيشتري بپذيرند، و … و خلاصه راه حل وجود دارد ، اما نميخواهند، نه اينكه نتوانند.
ناشناس۳۰۲۲۹۲۵۰۵:۵۹:۴۷ ۱۴۰۲/۲/۱۲
وضعیت کف بازار گویای تورم سرسام آور در همه چیز است. قیمت دلار هم که دیگر ترمز بریده است.
باهر۳۰۲۳۰۱۶۰۸:۱۳:۴۰ ۱۴۰۲/۲/۱۲
تمام مشکلات کسر بودجه و افزایش نقدینگی و ...بصورت عمدی انجام میشود و مقصر خود دولتها و مجلس ها هستند چون مدیران نالایق بکار می گیرند و شفافیت و قانون‌گرایی هم که وجود ندارد .
ناشناس۳۰۲۳۰۱۹۰۸:۱۴:۵۵ ۱۴۰۲/۲/۱۲
مردم هر روز تو همین شهر و مملکت دارن زندگی می کنن.هزار تا از این مقاله ها هم بنویسید مردم اون چیزی رو که با چشم خودشون میبینن باور میکنن
سعید۳۰۲۳۰۶۱۰۸:۴۲:۵۳ ۱۴۰۲/۲/۱۲
واقعا جای تاسف دارد قیمت همه کالاهای کشور به ارز خارجی گره خورده در حالی که درآمد قشر عظیم مردم ریالی می باشد بانک مرکزی و وزیر اقتصاد و صنعت و نمایندگان مجلس و سایر مسئولین در حد نگاه کردن حضور دارند آقایان مسئولین اینجور گرداندن اقتصاد و معیشت مردم را به قهقرا بردن که اصلا نیاز به شما ها ندارد شما آنجا هستید تا تصمیمات اساسی بگیرید نه اینکه مانند ماشین امضا در یک مسیر غلط از پیش تعریف شده قرار بگیرید جالب این است که بسیاری از اقلام کاملا داخلی است و اصلا هیج ارتباطی با خارج کشور ندارد و اصلا تصور قاچاق هم در آن وجود ندارد مگر سیمان و فولاد و محصولات پتروشمی و آلومینیم و مس و ... از خارج وارد می شود جالبتر این است که همین ها برای ساخت و ساز و خودرو و لوازم خانگی استفاده می شود از همه جالب تر این که تمام اینها صنایع مادر و از انفال مردم استفاده می کنند و اختیار آن دست دولت است حالا ببینید چطور یک سری با دلایل غیر منطقی هر ساله به دلاری سازی (دلالان تلگرامی)اقتصاد ادامه می دهند
ناشناس۳۰۲۳۱۰۰۰۹:۰۷:۵۷ ۱۴۰۲/۲/۱۲
جناب انبارلویی مشکل اصلی همه دولتها همینه که در شرایط تحریم امکان حفظ ارزش پول ملی رو ندارند درآمدهاشون انچنان که در بودجه پیش بینی شده محقق نمیشه و به دلیل تورم ناشی از سالهای گذشته و آثار روانی تحریم همواره هزینه های دولت بسیار بزرگتر از استاندارد ایران به شدت بالاست از طرف دیگه بدلیل نبود شفافیت اقتصادی امکان مالیات ستانی مناسب از درآمدها و مبارزه با فساد رو از بین برده.
امید یاوری دارانی۳۰۲۳۴۰۳۱۲:۵۲:۲۳ ۱۴۰۲/۲/۱۲
ریشه همه مشکلات کشور برمی گردد به ضعف یا نبود : #شفافیت #رسانه_ازاد #نظارت_مردمی
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. من عجله ندارم!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  8. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  9. دور باطلی که تمامی ندارد!

  10. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  11. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  12. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  16. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  17. برای این عکس شما تیتر بزنید

  18. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  19. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  20. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  21. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  24. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  25. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  4. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  5. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  6. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  7. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  8. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  9. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  10. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  11. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  12. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  13. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. معلمان تلاش کنند گره ذهنی دانش آموزان باز شود

  16. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  17. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

  18. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  19. وزیر تعاون: تمام دغدغه رییس جمهور معیشت مردم است

  20. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  21. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  22. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  23. سخنگوی دولت: هیچ مرجعی معطل تصویب قانون جدید حجاب نیست

  24. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  25. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

آخرین عناوین