نوسازی ورزشگاه آزادی چقدر بودجه می خواهد؟!

  4020128079 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

معاون فنی و مهندسی شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور با تشریح آخرین وضعیت ورزشگاه آزادی گفت: برای نوسازی، بازسازی و بهسازی تمام بخش‌های مجموعه ورزشی آزادی و همه سکوهای استادیوم به مبلغی نزدیک به یک همت (هزار میلیارد تومان) بودجه نیاز است.

نوسازی ورزشگاه آزادی چقدر بودجه می خواهد؟!

سعید ابوالفتحی معاون فنی و مهندسی شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور روز دوشنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا در تشریح آخرین وضعیت ورزشگاه آزادی بعد از آغاز عملیات بهسازی و مقاوم‌سازی سکوها و نیز بازسازی و نوسازی بخش‌های مختلف ورزشگاه از سال گذشته، اظهار داشت: از نیمه اول سال گذشته با توجه به دستور سیدحمید سجادی وزیر ورزش و جوانان مبنی بر رسیدگی به مجموعه ورزشی آزادی، کار مطالعاتی بر روی بخش‌های مختلف ورزشگاه آزادی به خصوص سکوهای تماشاگران شروع شد. در این راستا، طرح‌های مرتبط با بهسازی نیز از مشاور پروژه دریافت شد. به دلیل حساسیت کار، علاوه بر مشاور پروژه از یک مشاور مقاوم‌ساز نیز استفاده و بحث تقویت سازه استادیوم آزادی پیش گرفته شد.

آغاز ساخت سکوهای جدید از یک ماه دیگر

وی افزود: از نیمه اول سال گذشته تا امروز آزمایش‌های مختلفی روی سکوهای ورزشگاه آزادی انجام شد و با نهادهای مرتبط که در مورد ایمنی و سازه مجموعه صاحب‌نظر هستند از جمله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در ارتباط بودیم. تاییدیه‌های مختلف در خصوص این ورزشگاه اخذ شد و مشاور پروژه هم‌زمان بحث برآورد مالی را برای بهسازی استادیوم آزادی آماده و به شرکت توسعه ارائه کرد. در ادامه برای افزایش طول عمر سازه، بحث تقویت سازه را در دستور کار قرار دادیم. در انتهای سال گذشته پس از برگزاری دو مرحله مناقصه، پیمانکار انتخاب شد و در ۱۷ زون از ۷۲ زون استادیوم آزادی برای بهسازی و سبک‌سازی سکوها شروع به فعالیت کرد. امروز بخش اعظمی از تخریب سکوها انجام شده و همه تلاش ما بر این است که ظرف یک ماه آینده بحث تخریب سکوها پایان یافته و وارد مرحله ساخت سکوهای جدید شویم.

تاکید وزیر ورزش برای کیفی‌سازی ورزشگاه آزادی

۲۵ فروردین ماه بود که وزیر ورزش و جوانان به‌صورت سرزده بازدیدی از مجموعه ورزشی آزادی داشت. ابوالفتحی در پاسخ به این سوال که سجادی در این بازدید چه نکاتی مطرح کرد، گفت: در این بازدید، وزیر ورزش در جریان روند اجرایی پروژه قرار گرفت و از این روند ابراز رضایت کرد. یکی از مشاوران پروژه اعلام کرد که از ۱۰ سال گذشته در هر دوره‌ای از مشاور، طرحی بابت بازسازی آزادی خواسته شده ولی هرگز اجرایی نمی‌شد. وی از وزیر ورزش تشکر کرد که در دوره او این کار در حال انجام است. در این بازدید سجادی ضمن تاکید بر تسریع در روند کار و خدمت‌رسانی به مردم تاکید داشت کیفیت فدای سرعت نشود و در کنار سرعت انجام کار، کیفیت بالا نیز مد نظر باشد. وی در ادامه از سیستم برق ورزشگاه آزادی که بعد از ۵۰ سال تمام کابل‌های مجموعه در حال تعویض هست، نیز بازدید داشت.

نیاز به بودجه هزار میلیاردی برای نوسازی کل مجموعه آزادی

ابوالفتحی در خصوص هزینه‌هایی که تاکنون برای بهسازی، مقاوم‌سازی و نوسازی آزادی انجام شده و این که با توجه به بودجه ناکافی، هزینه‌های مورد نیاز چگونه تامین می‌شود، عنوان کرد: همان‌طور که می‌دانید مجموعه آزادی از ۷۲ زون یا بخش تشکیل شده که سه زون از ۷۲ زون در سال ۹۵ برای فینال جام باشگاه‌های آسیا بازسازی شد. انعقاد قرارداد ۱۷ زون دیگر در سال گذشته انجام و پیمانکارش انتخاب شده و در حال اجراست. مبلغ این قرارداد حدودا ۱۰۰ میلیارد تومان بابت ۱۷ زون است که برای مدت ۹ ماه بسته شده. اگر بنا باشد تمام بخش‌های مجموعه ورزشی آزادی و همه سکوهای استادیوم نوسازی، بازسازی و بهسازی شود، به مبلغی نزدیک به یک همت (هزار میلیارد تومان) بودجه نیاز است.

معاون فنی و مهندسی شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی افزود: در حال حاضر به‌صورت بخش به بخش زون‌های استادیوم یکصد هزار نفری را مورد سبک‌سازی، نوسازی و بهسازی قرار می‌دهیم که هم‌زمان با بازسازی و عملیات اجرایی، استادیوم از مدار خدمت خارج نشده و مردم بتوانند از نزدیک بازی‌ها را تماشا کنند. این موضوع کار را تا حدی سخت می‌کند، چرا که ۲۴ ساعت قبل از هر مسابقه باید پروژه متوقف شده و ماشین‌آلات از فضا خارج شوند و مجددا بعد از مسابقه، کار عمرانی از سر گرفته خواهد شد. تاکید مقام عالی وزارت این است که مردم بدون مشکل از این سرمایه ملی استفاده کنند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۰۳۸۴۶۱۸:۵۶:۴۱ ۱۴۰۲/۱/۲۸
تازه این مبلغ برآورد شده تخمینی میباشد . بهتر است از نو بسازند کمتر هزینه میبرد
ناشناس۳۰۰۴۵۴۱۰۰:۵۵:۰۵ ۱۴۰۲/۱/۲۹
بهتر آن است که این مجموعه فرسوده از کف تخریب شود و از نو ساخته شود با مشارکت بخش خصوصی و درآمد زایی برای بهش خصوصی
ناشناس۳۰۰۴۸۱۹۰۸:۱۲:۲۶ ۱۴۰۲/۱/۲۹
این مبلغ کلا میشه 20 میلیون دلار نوی چنین ورزشگاهی حداقل 800 میلیون دلاره!! در جهان این پول واقعا چیزی نیست اونم برای اولین و بزرگترین مجموعه ورزشی یک کشور 80 میلیونی.
ناشناس۳۰۰۳۹۰۱۱۹:۲۵:۱۱ ۱۴۰۲/۱/۲۸
هزار میلیارد تومن فقط برای بازسازی!!! نمیخوان که ورزشگاه جدید بسازن که!
ناشناس۳۰۰۴۵۴۶۰۰:۵۷:۳۷ ۱۴۰۲/۱/۲۹
زمین این مجموعه را بفروشید و در جای دیگری ورزشگاه استاندارد و مطابق روز بسازید اضافه پول آنرا را هم بزنید به زخم وزرات ورزش
ناشناس۳۰۰۴۰۶۳۲۰:۴۸:۵۷ ۱۴۰۲/۱/۲۸
وقتی بازسازی آزادی هزار میلیارد تومان هزینه دارد پس ساخت یک ورزشگاه مانند آزادی توسط این آقایان هزاران هزار میلیارد تومان خرج خواهد داشت !
ناشناس۳۰۰۴۰۸۳۲۰:۵۷:۱۹ ۱۴۰۲/۱/۲۸
باید صد درصد تخریب بشه و یک استادیوم با استانداردهای امروزی ساخته شه
ناشناس۳۰۰۴۴۲۹۲۳:۴۵:۳۱ ۱۴۰۲/۱/۲۸
احتمالا به اندازه سه تا استادیوم جام جهانی میخواهند خرج تعمیر کنند
ناشناس۳۰۰۴۶۱۱۰۱:۳۴:۳۳ ۱۴۰۲/۱/۲۹
هزار میلیارد تومان یعنی بیست میلیون دلار. اگه کشور برای بازسازی مهمترین استادیوم اش لَنگ بیست میلیون دلار باشه، خیلی بدبختیم. قطر برای یک استادیوم موقت دویست میلیون دلار خرج کرد. استادیومی که فقط برای یک ماه ساخته شده بود.
ناشناس۳۰۰۴۶۴۶۰۲:۰۹:۴۰ ۱۴۰۲/۱/۲۹
نظرات غیر کارشناسی هست . هزار میلیارد تومان اصلا عددی نیست . ۲۰ میلیون دلار نهایت میشه . ورزشگاهی مثل خلیفه قطر که محل بازی ایران-انگلیس بود با ۳۷۴ میلیون دلار یک بار تخریب شد و ساخته شد در عرض ۳ سال . یا مثلاً ورزشگاه مثل الجنوب با ۶۵۶ میلیون دلار ساخته شد در ۵ سال . هزار میلیارد چیه ؟ شما باید ۱۰ هزار میلیارد صرف کنید تو دو سال نهایت بازسازی کنید . مالیاتی که از مردم ایران می گیرید روزانه ۱۳۰۰ میلیارد تومانه ! یعنی پول یک هفته رو نمی تونید بزارید براش؟ ۴۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات سال ۱۴۰۱ بوده ، خب این رقم کجاست که ۲ درصدش نمیشه صرف کرد؟ تازه همش بودجه نیست باید بهترین شرکت های ساخت ساز جهان و اگر قرار شد تخریب و از نو ساخته بشه که حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان هزینه داره ، باید بهترین معماران جهان طراحی کنن ‌. کافیست فقط بخواید و جدیت داشته باشید
ناشناس۳۰۰۴۶۵۷۰۲:۲۳:۱۱ ۱۴۰۲/۱/۲۹
با هزار میلیارد تومان میتوان کل مجموعه آزادی را از نو ساخت، بشرطی که مانند پروژه آزاد راه تهران شمال صد سال طول نکشد .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

    3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

    4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

    5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

    6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

    10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

    11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    14. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

    15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

    16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

    18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

    20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

    21. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

    22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

    23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

    آخرین عناوین