مصباحی مقدم: اگر صادرات نسبت به واردات بیشتر باشد تورم مهار می‌شود

  4020108018 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه مهار تورم امکان‌پذیر ولی زمان‌بَر خواهد بود گفت: اگر کاری کنیم که صادرات نسبت به واردات بیشتر باشد تورم مهار می‌شود.

مصباحی مقدم: اگر صادرات نسبت به واردات بیشتر باشد تورم مهار می‌شود

به گزارش فارس، غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس در خصوص راه‌کارهای تحقق شعار سال (مهار تورم و رشد تولید) گفت: مهار تورم مستلزم اتخاذ سیاست‌های خاصی است. سیاست‌های پولی، ارزی و تجاری از جمله راهبردهایی هستند که می‌توانند به کنترل تورم منجر شوند و اگر این سیاست‌ها به صورت کارآمد مورد استفاده قرار بگیرند می‌توانند مهار تورم را به دنبال داشته باشند.

وی با اشاره به سیاست‌های پولی تشریح کرد: پول وسیله مبادله است و باید حجم پولی که در جریان مبادلات قرار می‌گیرد با رشد تولید سالانه در کشور متناسب باشد البته اگر پول کشوری در کشورهای دیگر مورد استفاده قرار بگیرد و به پولی بین‌المللی یا منطقه‌ای بدل شود، می‌توان با درنظر گرفتن میزان نیاز به این پول در بازارهای منطقه‌ای یا جهانی حجم پول را افزایش داد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: پول ملی که در محدوده یک کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد باید به اندازه‌ای باشد که مبادلات را در کشور تسهیل کند و بیشتر از نیاز نباشد، از طرفی رشد نقدینگی باید متناسب با رشد تولید باشد؛ وقتی رشد نقدینگی بیشتر از ظرفیت رشد تولید باشد تورم ایجاد کند. 

مصباحی مقدم کسری بودجه دولت را یکی از عوامل پیدایش نقدینگی دانست و تشریح‌کرد: مثلاً گفته شد که سال گذشته ۳۴۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشته‌ایم و اگر چنین امری واقع شده باشد به اندازه 340 هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید توسط دولت از بانک مرکزی تقاضا و منتشر شده که موجب رشد نقدینگی می‌شود و این امر منشا تورم به شمار می‌رود.

 وی افزود: یکی دیگر از عوامل رشد نقدینگی اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی است؛ اگر این اتفاق رخ دهد، اضافه برداشت ها موجب استقراض از بانک مرکزی می شود که این امر به معنای انتشار پول بیشتر است.

مصباحی مقدم گفت: البته باید به این نکته توجه داشت که به پول بانک مرکزی «پول پرقدرت» گفته می‌شود چون ضریب فزایندگی دارد؛ یعنی وقتی یک ریال توسط بانک مرکزی منتشر می‌شود بانک‌ها آن را تا حدود 8 برابر افزایش می‌دهند. اگر نقدینگی توسط بانک مرکزی چه با فشار دولت و چه با فشار بانک‌ها رشد کند موجب می‌شود که تورم افزایش یابد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه  پول بیشتر موجب تورم بیشتر می شود، تصریح کرد: براساس خبرهایی که دارم در دوره یک سال و نیمه دولت فعلی فشار از سوی دولت روی بانک مرکزی کم بوده ولی فشار سایر بانک‌ها کاهش نیافته که موجب شده شاهد رشد نقدینگی و بزرگ شدن پایه پولی باشیم.

وی سیاست‌های ارزی را یکی دیگر از عوامل موثر بر تورم دانست و افزود: اگر سیاست‌های ارزی، سیاست‌هایِ شناورِ مدیریت شده باشد؛ به گونه ای که نرخ ارز متناسب نرخ تورم داخلی منهای نرخ تورم بین المللی باشد عامل ارز کمتر موجب رشد تورم می‌شود.

مصباحی مقدم با بیان اینکه بالای ۹۰ درصد ارزی که به بازار تزریق می‌شود ناشی از فروش نفت یا محصولات نفتی است و در اختیار دولت قرار دارد،‌ گفت: با افزایش قیمت ارز توسط دولت تورم ایجاد می‌شود.

وی افزود:  اگر بنا باشد محصولات فرآورده‌های نفتی در داخل کشور با قیمت بازارهای جهانی عرضه شود  تورم افزایش می‌یابد، باید توجه داشت که این اتفاق از سال 1398 تاکنون رخ داده و قیمت محصولات داخلی فرآورده‌های نفتی برای مصرف در داخل کشور بر پایه قیمت‌های بین‌المللی است و تحت تاثیر قیمت ارز آزاد هم شکل می‌گیرد؛ یکی از عوامل تورم نرخ ارزی است که برای فروش نفت و فرآوردهایش مبنا قرار می‌گیرد. دولت از این طریق هم کسب درآمد می‌کند و هم می خواهد تورم را کاهش دهد. بنابراین یکی از عوامل تورم نرخ ارز است، اگر به واسطه سیاست‌های اتخاذ شده این نرخ افزایش یابد منشا تورم خواهد بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: سیاست های تجاری در این امر تاثیرگذار است اگر صادرات و واردات با هم متعادل باشند و کسری تراز مبادله نداشته باشیم (واردات و صادرات به یک اندازه باشند) بهتر می‌توان تورم را مهار کرد.

مصباحی مقدم ادامه داد: در صورتی که صادراتمان کمتر از واردات کالاهای غیر نفتی باشد تورم ناشی از سیاست های تجاری نخواهیم داشت؛ اگر کاری کنیم که صادرات نسبت به واردات بیشتر باشد تورم مهار می‌شود. افزایش تولید (خصوصا تولیدات دانش بنیان) به کاهش تورم کمک می‌کند؛ باید توجه داشت هرچه تولید بالاتر رود تورم متعادل‌تر می شود تاکید رهبر انقلاب بر دو عنصر تورم و تولید به این دلیل است که این دو مولفه به شکلی تنگاتنگ با یکدیگر ارتباط دارند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که با در نظر گرفتن شرایط کشور آیا مهار تورم امکانپذیر است، گفت: این مساله شدنی‌است؛ البته زمان بر خواهد بود اگر دولت بتواند در سال 1402 نرخ تورم را از بالای ۴۰ درصد به حدود ۳۰ درصد بیاورد بسیار امیدوار کننده خواهد بود که این روند طی سال‌های بعد هم کاهنده باشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۹۶۵۳۰۵۱۱:۲۶:۳۱ ۱۴۰۲/۱/۸
صادرات وقتی میتواند از واردات پیشی بگیرد که اولا چرخ تولید به خوبی بچرخد؛ ثانیا مراودات بانکی بدون مانع قابل انجام و اجرا باشد؛ ثالثاً ثبات اقتصادی وجود داشته باشد . کدام یک از این موارد در کوتاه مدت که هیچ، در میان مدت قابل انتظار است؟ مواد اولیه ارزان داریم؟ فناوری تولید به روز داریم؟ تحریم نیستیم؟ سرمایه گذار خارجی داریم؟ تورم پایین داریم؟ اقتصاد تولید محور داریم؟ چی داریم که صادراتمان از وارداتمان بیشتر شود؟ اول باید اینها اصلاح بشه
ناشناس۲۹۶۵۵۶۴۱۷:۱۱:۱۷ ۱۴۰۲/۱/۸
حذف دلار از سیستم اقتصادی کشور و برگشت تمام ارز حاصل از صادرات به داخل با قیمت ۱۵ هزار تومان تورم را به 0 میرساند در این صورت مافیا نابود میشود انشاالله این امر قابل اجراست
ناشناس۲۹۶۵۳۱۴۱۱:۳۵:۰۴ ۱۴۰۲/۱/۸
ارز و درامدهاي صادراتي كشور بايد در بازار عرضه شود و ريال و پول ان از مردم گرفته شود ارائه ارز به بانك مركزي و دريافت ريال از بانك هيچ فرقي با استقراض و نشر پول بدون پشتوانه ندارد لطفاً راه غلط فروش ارز به بانك مركزي رها شود ارز حاصل از هرنوع صادرات بايد در بازار واقعي و مردم عرضه شود مطمئن باشيد قبمت ارزها از نصف كمتر خواهد شد و تورم بشدت كاهش خواهد يافت اما مگر گروه ها و صاحبان ثروت و تكاثر خواهند گذاشت اينجا است كه توانايي و صداقت و عملگرايي و خدمت به مردم توسط دولت و حكومت معلوم ميشود
ناشناس۲۹۶۵۳۱۷۱۱:۳۶:۵۲ ۱۴۰۲/۱/۸
جهت اطلاع شما صادرات ایران همیشه بیشتر واردات بوده و باز جهت اطلاع شما کشورهایی مانند آمریکا فرانسه حتی افغانستان و.. واردات بیشتر از صادرات دارند و باز همین کشورها و تقریبا اکثر کشورهای دنیا کسری بودجه و چاپ پول و افزایش نقدینگی بیشتر از ظرفیت تولید دارند به جای این حرف ها مالیات بر عایدی سرمایه که علیه دلالی کاذب هست را اجرا کنید تا تورم کم شود
احسان۲۹۶۵۳۶۴۱۲:۳۵:۴۱ ۱۴۰۲/۱/۸
و ایا صادرات سیب زمینی وپیاز وگوشت و...باعث بالارفتن عجیب وغریب قیمتشان درداخل وخالی شدن سفره مردم ازاین اقلام نمیشه!!!
ناشناس۲۹۶۵۳۸۵۱۳:۰۲:۱۵ ۱۴۰۲/۱/۸
الان بخش قابل ملاحظه ای از منابع ارزی کشور که از صادرات کالا بوده است، به دلیل تحریم ها عملا بلوکه شده.
ناشناس۲۹۶۵۴۰۴۱۳:۲۵:۱۱ ۱۴۰۲/۱/۸
تعامل با دنیا تنها راه کنترل تورم است. صرف داشتن صادرات بدون امکان انتقال پول به داخل کشور هیچ فایده ای نخواهد داشت.
ناشناس۲۹۶۵۴۰۵۱۳:۲۶:۲۷ ۱۴۰۲/۱/۸
افزایش تولید نیاز به زیرساخت دارد، برای ایجاد این زیر ساخت هم به منابع مالی، تکنولوژی و تجهیزات پیش رفته نیاز است؛ ...
آزاده۲۹۶۵۴۴۱۱۴:۰۷:۲۰ ۱۴۰۲/۱/۸
رشد نقدینگی و افزایش پایه پولی چی؟
ناشناس۲۹۶۵۶۵۵۱۹:۳۱:۵۲ ۱۴۰۲/۱/۸
مگر می شود فقط و فقط با صادرات بالاتر تورم را کنترل کرد؟!
ناشناس۲۹۶۵۶۷۵۲۰:۰۹:۵۴ ۱۴۰۲/۱/۸
این دولت اگر دنبال کاهش نرخ تورم بود باید بودجه امسال را انقباضی میکرد و جلوی پرداخت وام های، تورم زا مانند، وام بچه، وام ماشین به خانواهدای پر بچه، افزایش نرخ وام ازدواج و مسکن را میگرفت، و حقوق و مزایا را کمتر از 10 درصد افزایش میداد، همین طور بودجه نهاد های پر مصرف و کم بازده مانند نهادهای فرهنگی و مشابه را قطع یا حداقل افزایش نمیداد ولی دقیقا برعکس تمام موارد کار کرده
ناشناس۲۹۶۵۸۴۳۲۳:۴۴:۳۶ ۱۴۰۲/۱/۸
البته محصولاتی که ما صادر می کنیم عمدتاً اقلام اولیه هستند و به عبارتی مشغول مصرف کردن کشور هستیم.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  2. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  3. برای این عکس شما تیتر بزنید

  4. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  5. امکان آزادی مشروط بابک زنجانی وجود دارد

  6. مدرسه یا بازار؟!

  7. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

  8. نتانیاهو و کابوس حمله به رفح

  9. علت رشد اقتصادی کشور چیست؟

  10. حمایت زاکانی از طرح نور پلیس

  11. زاکانی: برای کمک به طرح نور پلیس کاملا آماده هستیم

  12. دشمن حتما در عرصه اقتصادی ناکام خواهند ماند/مسئولان اجازه ندهند کارخانه‌ای تعطیل شود

  13. پلیس آمریکا حجاب معترضین را به زور برداشت

  14. قوه قضاییه کانون مبارزه بی‌امان با فساد است/ جنس جمهوری اسلامی فسادستیز و فساد ناپذیر است

  15. وقتی در بزرگراه سرعت خود را بی دلیل کم می کنید

  16. قالیباف: جوانان و نوجوانان اندیشه مطهری را چراغ راه خود قرار دهند

  17. دستگیری سارقین زورگیر باهوشیاری واحد گشت عملیات

  18. اقدامات قوه قضائیه درباره ماجرای صدیقی / واکنش اصلاح‌طلبان به سخنان اخیر مهدی نصیری/ تک و پاتک رسانه‌های دولت و مجلس

  19. شرایط دریافت مهریه بعد از طلاق

  20. تغییر نام استقلال در حال بررسی است/ واگذاری سرخابی‌ها این هفته نهایی می‌شود

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. من عجله ندارم!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  8. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  9. دور باطلی که تمامی ندارد!

  10. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  11. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  12. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  14. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  15. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  16. برای این عکس شما تیتر بزنید

  17. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  18. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  19. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  20. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  21. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  22. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  23. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

آخرین عناوین