تخفیف گازی رئیس جمهور شامل چه مشترکانی می‌شود؟

  4011108095

رئیس جمهور در تصمیمی قابل تامل روز گذشته تخفیف ۷۰ درصدی روی قبوض گاز مشترکان پر مصرف اعمال کرد؛ موضوعی که به معنای توقف کامل مرحله دوم پلکانی کردن تعرفه گاز است و از سوی دیگر دورنمای کلان ایده بهینه سازی مصرف انرژی در کشورمان را با تردید رو به رو می‌کند.

تخفیف گازی رئیس جمهور شامل چه مشترکانی می‌شود؟

به گزارش خبرگزاری دانشجو، آذر ماه سال جاری مصوبه هیات وزیران برای اصلاح تعرفه گاز ابلاغ شد. این مصوبه گام دوم پلکانی کردن تعرفه گاز کشور بود، مرحله اول در سال گذشته اجرایی شده و کارنامه مناسبی از خود به جای گذاشته بود.

بر این اساس در سال ۱۴۰۰ برای اولین‌بار جدولی ۱۲ پلکانی بر مبنای مصرف برای تعرفه گاز تعیین شد که ۳ پله اول بدون تغییر تعرفه ماندند و از پله ۴ تا ۱۲ هر پله ۴۰ درصد به مبلغ گازب‌های آن‌ها اضافه شد.
مرحله اول پلکانی کردن قیمت گاز در زمستان سال گذشته باعث شد پس از چندین سال تجربه قطع گاز در زمستان و مشکلات متعدد برای مشترکان خانگی و صنعتی زمستان ۱۴۰۰ بدون قطعی گاز سپری شود.
بطوریکه اجرای گام نخست بهینه‌سازی مصرف انرژی یعنی پلکانی کردن قیمت گاز پارسال سبب صرفه‌جویی روزانه ۲۵ میلیون مترمکعبی گاز در کشور شد (کل مصرف ۸۰۰ میلیون مترمکعب است).
اصلاح تعرفه گاز بعد از سال‌ها، بخش قابل‌توجهی (معادل یک فاز پارس جنوبی برابر ۲۵ میلیون مترمکعب) از ناترازی گاز را جبران کرد، در حالی که برای تولید هر ۵۰ میلیون مترمکعب گاز در ایران سرمایه‌گذاری حدود ۶ میلیارد دلاری لازم است و در عمل با اجرای این طرح به ارزش ۳ میلیارد دلار ذخیره‌سازی شد.

گام دوم پلکانی کردن گاز متوقف شد!

با این مقدمه قرار بود مرحله دوم پلکانی کردن تعرفه گاز از آذرماه سال جاری اجرا و در قبوض دی ماه مشترکان اعمال شود.
بر اساس مرحله دوم پلکانی کردن قیمت گاز مصوب هیات وزیران، پله‌های اول تا سوم مصرف بدون تغییر قیمت باقی ماندند، اما پله چهارم تا ششم ۳۰ درصد افزایش و پله هفتم تا دهم ۵۰ درصد افزایش را نسبت به تعرفه قبلی داشتند. همچنین تعرفه پله‌های یازدهم و دوازدهم عدد‌های ثابت ۵۰۰۰ و ۶۰۰۰ تومان به ازای هر متر مکعب تعیین شد.

با اجرایی شدن مرحله دوم پلکانی کردن قیمت گاز امید بر آن بود که ضمن اعتلای عدالت در تخصیص یارانه پنهان انرژی بخشی از ناترازی گاز کشورمان حل و همچنین گام بلندی برای کلان ایده بهینه‌سازی مصرف انرژی برداشته شود.

تخفیف دستوری
با این تفاسیر روز گذشته مدیر امور گازرسانی شرکت گاز خبر از دستور رئیس‌جمهور برای تخفیف ۷۰ درصدی در قبوض جدید گاز داد؛ این تخفیف دستوری به معنای نابودی و ذبح مصوبه دولت برای مرحله دوم پلکانی کردن قیمت گاز است.

مسلم رحمانی مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران در این باره عنوان کرد: طبق مصوبه جدید هیئت دولت که در ۱۶ آذر امسال به تصویب رسید، تعرفه گاز سه پله اول مصرف گاز خانگی بدون تغییر باقی ماند و هیچ افزایشی نیافت.

وی ادامه داد:، اما تعرفه گاز پله ۴ تا ۶ به میزان ۳۰ درصد و تعرفه گاز پله ۷ تا ۱۰ به میزان ۵۰ درصد نسبت به تعرفه قبلی افزایش یافت. همچنین برای پله‌های ۱۱ و ۱۲ نیز تعرفه ۵۰۰۰ و ۶۰۰۰ تومان در نظر گرفته شد.

رحمانی گفت: طبق تعرفه جدید، قبوض جدید گاز نیز صادر شد که بر مبنای آن قبض گاز ۶۰ درصد از مردم هیچ تغییری نکرد و قبض گاز حدود ۹۰ درصد مردم کمتر از ۱۰۲ هزار تومان اعلام شد و فقط مشترکان دو پله آخر که حدود ۱.۶ درصد از مردم را شامل می‌شوند؛ شاهد قبوض بالایی به دلیل مصارف غیرمتعارف بودند.

مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران گفت: با توجه به ارقام چند میلیونی در برخی از قبوض گاز، رئیس جمهور دستور داد که ۷۰ درصد از افزایش قبوض گاز از بازه زمانی ۱۶ آذرماه تا ۱۵ اسفندماه امسال به مردم بخشیده شده و تخفیف داده شود.

وی توضیح داد: یعنی روال تخفیف بدین صورت است که یکبار قبض گاز با تعرفه قدیم و یکبار به تعرفه جدید محاسبه می‌شود و در صورت افزایش قبض، ۷۰ درصد از آن به مشترکان بخشیده می‌شود. مثلا حدود ۶۰ درصد مردم که قبض گازشان هیچ تغییری نکرده طبیعتا تخفیفی نیز دریافت نخواهند کرد، ولی مابقی مشترکان از این تخفیف بهره‌مند خواهند شد.

کم‌مصرف‌ها هیچ سهمی از تخفیف گازی دولت ندارند
بر این اساس، حدود ۶۰ درصد مردم که در پله ۱ تا ۳ مصرف قرار دارند و قبض گاز آنها نه در مرحله اول و نه در مرحله دوم پلکانی کردن هیچ تغییری نکرده بود طبیعتا مشمول تخفیف رئیسی نخواهند بود.
تخفیف دولت برای مشترکان پله «۴ تا ۶» و «۷ تا ۱۰» نیز به طور میانگین ۱۰ هزار تومان و ۱۰۰ هزار تومان خواهد بود.

 
اما این تخفیف ۷۰ درصدی زمانی قابل توجه خواهد بود که طبقه خاص با مصرف گاز چند هزار متر مکعبی را شامل می‌شود و به آن‌ها تخفیف‌های حدود ۱۰ میلیون تومانی داده می‌شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین